ditquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Verkiezingen voor de eerste kamer, is dat nieuw? Ik dacht dat die gekozen werden door de leden van Provinciale Staten.
Dat heet een getrapte verkiezingquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Verkiezingen voor de eerste kamer, is dat nieuw? Ik dacht dat die gekozen werden door de leden van Provinciale Staten.
Klopt. Maar dan is het het nog steeds een verkiezing. Ook al is het een getrapte verkiezing waar maar 566 Statenleden kunnen stemmenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou anders zijn, niet per se democratischer.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:07 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou democratischer zijn als de burger rechtstreeks de eerste Kamerleden konden kiezen.
Dit zou ervoor zorgen dat enerzijds de democratische legitimiteit van de Eerste Kamer wordt verhoogt. Anderzijds zorgt dit ervoor dat de Eerste Kamer een nog meer politiek orgaan wordt terwijl het eigenlijk een controleorgaan is. Dit zorgt ervoor dat wetgeving nog stroperiger wordt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:07 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou democratischer zijn als de burger rechtstreeks de eerste Kamerleden konden kiezen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-statenverkiezingen/quote:Lokale partijen bundelen zich om het electorale succes van de gemeenteraadsverkiezingen te herhalen bij de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2015.
Kopstukken uit de Zeeuwse politiek geven deze week het startsein voor de provinciale partij Zeeland Lokaal. Twintig lokale partijen in Groningen komen deze week samen om over net zo’n partij te praten. De Liberale Volkspartij Roermond (LVR) roept ‘gelijkgestemde lokale partijen’ op kandidaten te leveren voor een nieuwe Limburgse partij. Politieke vereniging Nederland Lokaal stuurt ‘coördinatoren’ naar alle provincies, om lokalen te helpen bij het opzetten van provinciale partijen.
De lokalen haalden bij de raadsverkiezingen samen bijna 30 procent, meer dan ooit. Maar op provinciaal niveau zijn lokale partijen – of bundelingen – vrijwel afwezig. “Het succes van maart is een stimulans om ook op provinciaal niveau mee te doen,” zegt Julien van Ostaaijen, bestuurskundige aan de Universiteit van Tilburg.
‘DE PROVINCIALE PARTIJGENOOT BELLEN’
Lokale partijen hebben belang bij provinciale vertegenwoordiging vanwege de grote invloed van de provincie op gemeentelijk beleid. Lokale bestemmingsplannen – aantal te bouwen woningen, inrichting van een bedrijventerrein – zijn pas uitvoerbaar als ze stroken met provinciale verordeningen. De provincie houdt ook financieel toezicht op gemeenten: een taak die volgend jaar urgenter wordt vanwege de miljoenenbezuinigingen die met de decentralisatie van de (jeugd)zorg gepaard gaan.
En dus is het belangrijk, zegt initiatiefnemer van Zeeland Lokaal Jos Verdurmen, dat lokale partijen een “goede ingang” hebben bij provinciale volksvertegenwoordigers en bestuurders:
“Als er iets speelt op Noord-Beveland, moet een lokaal politicus meteen de telefoon kunnen pakken. Even de provinciale partijgenoot bellen.”
De politieke vereniging Nederland Lokaal (niet gelieerd aan Zeeland Lokaal; red.) is uit op bundeling van lokale partijen, maar om een andere reden: meer macht in de Eerste Kamer. Statenleden kiezen immers de leden van de senaat. Nederland Lokaal gaat met ‘provinciale coördinatoren’ lokalen ‘faciliteren’ om zich te bundelen, zegt voorzitter Bert Euser (raadslid van Echt voor Albrandswaard). Doel is een senaat die meer oog krijgt voor het belang van lokale autonomie. Euser:
“Dit is een centralistisch land. Den Haag heeft de neiging gemeenten allerlei regels op te leggen. Maar uitvoering van de nieuwe, gedecentraliseerde taken op gebied van zorg en werk kán alleen maar slagen als Den Haag vertrouwen geeft aan gemeenten.”
Zo veel was er niet meer over van die fractie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:14 schreef 99.999 het volgende:
CDA raakt zo inderdaad steeds meer van de hoger geplaatsten op haar TK lijst van 2012 kwijt. Is dat een grote schoonmaak of puur toeval?
Echt nieuw zijn dit soort initiatieven niet, maar vier jaar geleden zijn de laatste van deze clubs uit de Staten verdwenen. Er zijn nog wel een aantal provinciale partijen over (de FNP, de Partij voor het Noorden en de Partij voor Zeeland), maar dat zijn geen bundelingen van lokale partijen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:43 schreef borisz het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-statenverkiezingen/
En waterschapsverkiezingenquote:Op maandag 6 oktober 2014 13:54 schreef freako het volgende:
Er zijn overigens nog meer verkiezingen op 18 maart 2015: Eilandraadsverkiezingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba..
Maar dit keer mogen de Eilandraden nog niet meestemmen voor de Eerste Kamer, toch?quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:54 schreef freako het volgende:
Er zijn overigens nog meer verkiezingen op 18 maart 2015: Eilandraadsverkiezingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba..
Nee, en de volgende keer vermoedelijk ook nog niet. Eerst moet de Grondwetswijziging er door zijn. Voorlopig staat dat even stil.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dit keer mogen de Eilandraden nog niet meestemmen voor de Eerste Kamer, toch?
Je bedoelt dus het D66 kruiwagensysteem? Wiens vriend is wiens vriendje.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
Met o.a. Thom de Graaff en Alexander Rinnooy Kan heeft D66 best een mooi lijstje. Paul Schnabel en Hans Wijers er nog even bij en dan is het helemaal top. Niet dat dat ook maar enigszins reëel is.
Geen idee wat daar gebeurd zou moeten zijn?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 17:18 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ok...Delft is een vergissinkje zullen we maar zeggen. Een incidentje.
Maar vooral stemmen voor een bestuur dat zich meer bezig houdt met zichzelf en haar voortbestaan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:44 schreef borisz het volgende:
Provinciale Staten: Stemmen voor het bestuur dat zich bezig houdt met vooral de ruimtelijke ordening, woningbouw, verkeer en vervoer, landbouw, natuurgebieden, recreatie, et cetera. Maar eigenlijk is de grote vraag: houdt het kabinet met de meest geliefde oppositie een meerderheid in de senaat?
Ik zou Boris van der Ham wel een goede vindenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
Met o.a. Thom de Graaff en Alexander Rinnooy Kan heeft D66 best een mooi lijstje. Paul Schnabel en Hans Wijers er nog even bij en dan is het helemaal top. Niet dat dat ook maar enigszins reëel is.
Ben ik ook een groot fan van! Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 12 oktober 2014 09:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou Boris van der Ham wel een goede vinden
http://www.ijmuidercouran(...)lref=R3&visited=truequote:HAARLEM - Uit onderzoek van het bureau Ipsos – onder 1008 stemgerechtigden – blijkt dat het treurig is gesteld met de bekendheid van de leden van Provinciale Staten. Slechts 15 procent van de kiezers zegt een lid van Provinciale Staten persoonlijk of van gezicht te kennen.
Dat er in het voorjaar verkiezingen zijn, is bij weinig mensen bekend
Bij jongere kiezers is de onbekendheid nog groter. Negen van de tien kiezers tot 35 jaar kennen geen enkel Statenlid. Terwijl we over een half jaar (18 maart) weer naar de stembus mogen om de leden van Provinciale Staten te kiezen.
Daarnaast zegt slechts één op de tien kiezers een goed beeld te hebben van de taken die een Provinciaal Statenlid heeft. Waar hoger opgeleiden doorgaans beter op de hoogte zijn van politieke aangelegenheden, is het takenpakket van Statenleden voor iedereen vrij onbekend.
Emotionele band
Ipsos heeft ook onderzocht of de stemgerechtigden een emotionele band hebben met de provincie waarin hij woont. 35 procent van de ondervraagden gaf aan geen emotionele band te hebben, terwijl 29 procent aangaf wel degelijk een emotionele band te hebben met de provincie.
Ondanks de onbekendheid met de Statenleden en met het werk wat ze doen, typeren de ondervraagden de Statenverkiezingen niet als onbelangrijk. Op de stelling ’Ik vind de verkiezingen voor de Provinciale Staten onbelangrijk’ geeft 35 procent aan het hier (zeer) mee oneens te zijn, terwijl 19 procent het hier (zeer) mee eens is. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de Statenleden op hun beurt de Eerste Kamer kiezen.
Overigens blijkt uit onderzoek van Ipsos ook dat de kiezers nog niet bezig zijn met de verkiezingen. Slechts 14 procent van de Nederlanders weet überhaupt dat deze verkiezingen volgend jaar plaatsvinden.
En als er twee provincietjes bestuurlijk samengevoegd moeten worden is de wereld ineens te klein.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:08 schreef borisz het volgende:
Geen verrassing dit
[..]
http://www.ijmuidercouran(...)lref=R3&visited=true
Zouden ze het zelf wel weten?quote:Daarnaast zegt slechts één op de tien kiezers een goed beeld te hebben van de taken die een Provinciaal Statenlid heeft. Waar hoger opgeleiden doorgaans beter op de hoogte zijn van politieke aangelegenheden, is het takenpakket van Statenleden voor iedereen vrij onbekend.
De vergoeding opstrijken voor een dag per week vergaderen en deelnemen aan excursies.quote:
Haha, daar kan ik me ergens iets bij voorstellen. Maar we hebben ook een handvol provincies die per stuk minder inwoners hebben dan de gemeente Amsterdam. Ik zie het grote nu niet meer zoquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:37 schreef borisz het volgende:
Idd. Nu het zorgpakket ook wordt afgenomen blijft er weer wat minder over.
Als ik het even simpel zeg waarom de provincie (Provincie NH) in stand gehouden moet worden is om Amsterdam op sommige momenten in toom te houden.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)ng-zeeland-1.4596992quote:Robesin kopman nieuwe partij Provinciaal Belang Zeeland
MIDDELBURG - Fractievoorzitter en mede-oprichter Johan Robesin van de Partij voor Zeeland (PvZ) wordt het boegbeeld van een nieuwe partij, Provinciaal Belang Zeeland, die in maart volgend jaar meedoet aan de verkiezingen voor Provinciale Staten.
Robesin blijft tot maart wel aan als Statenlid voor de PvZ, maar zal een andere stoel (niet meer naast François Babijn) innemen. Zijn lijsttrekkerschap levert hij in.
Stemmenkanon Robesin werd onlangs door het partijbestuur aan de kant gezet, omdat hij zich 'niet aan gemaakte afspraken houdt', zegt partijvoorzitter Marc Rijk. En: 'hij stelde zijn eigen belang voor het partijbelang', staat in een persverklaring die Rijk zondag uitgaf. Robesin spreekt van een coup, omdat de kieslijst waarop voor hem geen plek meer is, niet is voorgelegd aan de kiescommissie en de ledenvergadering. De breuk met het partijbestuur en de totaal verstoorde verhouding met het andere PvZ-Statenlid, François Babijn, valt volgens Robesin niet meer te lijmen. "Het doet pijn, want de PvZ is mijn geesteskind, maar ik ben dat geetter en de ondemocratische gang van zaken binnen de partij beu."
Robesin werd onlangs nog beticht van financiële malversaties. Uit de partijkas had hij geen voorschot mogen verstrekken aan de afdeling Terneuzen, bedoeld om verkiezingsactiviteiten te ondersteunen, concludeerde de Statengriffie op basis van onderzoek naar besteding van het fractiebudget in 2014. Robesin heeft de 1600 euro uit eigen zak teruggestort. Ook de 1000 euro die hij zijn fractieassistent maandelijks betaalt, rekent de partijtop hem aan. Robesin stelt dat dat de partijtop en Babijn hem op deze manier zwart proberen te maken. "En die 1000 euro is niks te veel. Mijn assistent loopt zich het vuur uit de sloffen."
Robesin wordt gesteund door tientallen sympathisanten, met name uit de PvZ-afdelingen Terneuzen en Vlissingen. Maandag hadden ze het nieuws wereldkundig willen maken, maar het persbericht lekte zondag uit. Robesin: "We zijn er achter gekomen dat partijvoorzitter Marc Rijk via onze provider ons emailverkeer dat via de PvZ-site loopt, heeft opgevraagd." Rijk zegt dat hij op de hoogte wil blijven van wat er namens de PvZ naar buiten gaat. "De PvZ-site is van ons, dus dat lijkt me niet meer dan logisch."
Rijk ziet onder aanvoering van de nieuwe beoogde lijsttrekker Marien Weststrate de verkiezingen met vertrouwen tegemoet. Ook Robesin is optimistisch over de kansen van zijn nieuwe partij.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:03 schreef freako het volgende:
Scheuring in de Partij voor Zeeland:
[..]
http://www.pzc.nl/regio/z(...)ng-zeeland-1.4596992
En Robesin kennen we nog als het Statenlid dat in 2011 bij Rutte op de koffie mocht op het Torentje, om er zeker van te zijn dat hij bij de Eerste Kamerverkiezingen op de VVD zou stemmen, en zo de gedoogcoalitie in de benen te houden.
http://www.omroepzeeland.nl/node/764482#.VF9hXvmG-Spquote:MIDDELBURG - Johan Robesin en Ellen de Neef zijn door de Partij voor Zeeland geroyeerd als lid. Volgens het partijbestuur benadelen ze de Partij voor Zeeland ernstig met hun voorbereidingen voor de oprichting van Provinciaal Belang Zeeland.
Ledenlijst
Zowel Statenlid Robesin als fractie-assistente De Neef hebben een aangetekende brief gekregen waarin staat dat ze zich gedragen in strijd met de statuten, reglementen en besluiten van de PvZ. Per 4 november zijn hun namen daarom per onmiddellijk geschrapt van de ledenlijst.
Ruzie
In de Partij voor Zeeland is al langer ruzie. Johan Robesin die aan de kant werd gezet als beoogd lijsttrekker voor de verkiezingen besloot daarom al eerder om een eigen partij te beginnen. De Neef, actief voor de afdeling Terneuzen, sloot zich bij hem aan.
Ach, over het provinciale beleid maakt volgens mij bijna niemand zich echt drukquote:Op zondag 9 november 2014 16:15 schreef Marco93 het volgende:
Het zal een aparte verkiezing worden. Aan de ene kant kiezen voor de standpunten in de provinciale politiek en aan de andere kant kiezen voor of tegen het kabinet.
Nou ik zou het niet helemaal uitvlakkenquote:Op zondag 9 november 2014 16:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, over het provinciale beleid maakt volgens mij bijna niemand zich echt druk
Hooguit als er war lokaal gedoe is over windmolens oid.quote:Op zondag 9 november 2014 16:53 schreef Marco93 het volgende:
[..]
Nou ik zou het niet helemaal uitvlakken
Hangt er vanaf:quote:Op zondag 26 oktober 2014 15:41 schreef Fossieltje het volgende:
Gaat Rutte II deze verkiezingen overleven?
Waarom zou t niet reëel zijn? Doet Schnabel nog wel iets? Hans Wijers heeft volgens mij n paar commissariaten. 1e kamer is geen full time baan en ja, met u eens: dan heeft D66 n topteam in de 1e kamer.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
geen idee of ze vrienden zijn, ik bemoei me niet zo met t privéleven van betreffende personen. Lijkt me ook irrelevant. Als t gaat om de beste mensen op de juiste plek zou dit, mijns inziens, n heel mooi stel zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 17:11 schreef cempexo het volgende:
[..]
Je bedoelt dus het D66 kruiwagensysteem? Wiens vriend is wiens vriendje.
Dat is dus wat anders als mensen met talenten en capaciteiten.
http://www.haarlemsdagbla(...)t&utm_medium=twitterquote:HAARLEM - Hero Brinkman doet in maart volgend jaar niet mee aan de verkiezingen voor Provinciale Staten van Noord-Holland. De politicus wil zich met zijn nieuwe partij storten op de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen, zo heeft hij aan deze krant laten weten.
Op donderdag 18 december houdt hij naar eigen zeggen een grote partijbijeenkomst in Haarlem.
,,Ik verwacht dat volgend jaar het kabinet zal vallen en op dat moment ben ik helemaal klaar met mijn Ondernemerspartij voor de 2e kamerverkiezingen. Ik heb besloten niet mee te doen aan de PS-verkiezingen en dus ook niet aan de Eerste Kamer.''
Bij de vorige Statenverkiezingen was Brinkman lijsttrekker voor de PVV. Maar nadat hij het aan de stok had gekregen met partijleider Geert Wilders begon hij zijn eigen partij. Onlangs kondigde hij aan dat hij bezig was met de oprichting van een ondernemerspartij.
Bron: De Volkskrantquote:U kunt nog tot 18 maart wisselen van politieke partij
Basispakket blijft bij alle partijen gelijk
Door Rudolf Julius en Thomas Hogeling • vrijdag 28 november 2014
Nederlanders kunnen voortaan overstappen naar een andere politieke partij. Het kabinet wil met de invoering van dat nieuwe systeem de keuzevrijheid bevorderen. Burgers hebben nog tot 18 maart de tijd om van partij te wisselen.
Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken legt uit dat iedereen door de plannen kan kiezen voor politiek op maat: “Het is niet meer van deze tijd dat je gebonden bent aan één politieke partij. Misschien heeft een andere partij wel een aanbod dat veel beter aansluit bij jouw persoonlijke wensen. Dan moet je ook de kans hebben om daarvoor te kiezen.”
Het is niet mogelijk om te kiezen voor een totaal ander beleid, want het basispakket blijft bij alle politieke partijen gelijk. SP-leider Emile Roemer vreest dat partijen daarom gaan stunten met aanvullende standpunten om maar zo veel mogelijk twijfelaars over de streep te trekken: “Nu gaan partijen in de laatste weken voor de deadline ineens aantrekkelijke standpunten verkondigen. Het is zeer de vraag of de man in de straat daar echt van profiteert.”
Eveline Tolkens uit Middelburg zit al haar hele leven bij het CDA. Zij is positief over de plannen: “Ik ben niet per se ontevreden bij het CDA, ik weet wat ik aan ze heb. Maar het zou best kunnen dat een andere partij me nog meer te bieden heeft. Ik ga me er zeker in verdiepen. Of ik uiteindelijk echt ga overstappen weet ik nog niet, want ik zie wel op tegen het gedoe.”
Met dat ‘gedoe’ valt het volgens Plasterk wel mee: “Mensen hoeven helemaal niet bang te zijn voor veel papieren rompslomp. Overstappen is juist heel eenvoudig. Je krijgt een formulier, waarop je maar één vakje hoeft aan te kruisen. De rest regelen wij.”
Boodschap: er is interne paniek.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:36 schreef borisz het volgende:
VVD gaat een miljoen uitgeven aan de PS15 campagne. Dat is 3x zoveel als vier jaar geleden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |