quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:27 schreef Techno het volgende:
Het uitsluiten van geijkte meuk zou bijvoorbeeld meer goed doen dan het uitsluiten van platen uit 2014.
[..]quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:12 schreef Techno het volgende:
Ten eerste is muziek nogal afhankelijk van je gemoedstoestand, als je blij bent prefereer je héél andere dingen dan wanneer je in een wat minder vrolijke bui bent.
Ten tweede zijn er duizenden albums die kwalitatief (als je er louter objectief naar kijkt) echt niet voor elkaar onder doen, het komt dus vooral neer op smaak (en dat is per definitie subjectief).
Als je 1000 goede albums weet en je ze verschillend beoordeelt naargelang je gemoedstoestand.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:26 schreef Techno het volgende:
[..]
Daar ben ik het totaal niet mee eens, het enige wat dat oplevert is een lijst die 99% exact hetzelfde is als het voorgaande jaar. Beetje nutteloos, niet?
Wat is er ben je op je pikkie getrapt?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kunnen we deze troll verder geen aandacht meer geven?
Dat wil ik best doen maar dan moeten wel de regels eerst aangepast worden he? Ik mag b.v. geen albums uit 2014 posten...quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als je 1000 goede albums weet en je ze verschillend beoordeelt naargelang je gemoedstoestand.
Dan kan je dus makkelijk dit jaar een lijst met 100 goede albums posten.
En volgend jaar een lijst met 100 goede albums die totaal anders is.
Is leuker als je dat doet dan als je alleen commentaar levert.
Het feit dat je mijn lijstje albums als top 40-muziek bestempelt maakt dat ik het niet meer serieus neem, want mijn vijfsterren albums hebben, uitzondering daargelaten, geen top 40-noteringenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:38 schreef Techno het volgende:
[..]
Wat is er ben je op je pikkie getrapt?
ach, als wij daar nou plezier aan belevenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:26 schreef Techno het volgende:
[..]
Daar ben ik het totaal niet mee eens, het enige wat dat oplevert is een lijst die 99% exact hetzelfde is als het voorgaande jaar. Beetje nutteloos, niet?
Dat was een reactie op http://rateyourmusic.com/~Mexgod helder licht. Daar staat wel degelijk top40 meuk. Of wilde je stellen dat bands als The Chemical Brothers en The Editors nooit in de top 40 hebben gestaan?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het feit dat je mijn lijstje albums als top 40-muziek bestempelt maakt dat ik het niet meer serieus neem, want mijn vijfsterren albums hebben, uitzondering daargelaten, geen top 40-noteringen
Je kan gewoon neerzetten wat je wilt hoor. Dit is een openbaar forum.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:39 schreef Techno het volgende:
[..]
Dat wil ik best doen maar dan moeten wel de regels eerst aangepast worden he? Ik mag b.v. geen albums uit 2014 posten...
Net zo nutteloos als de politieke verkiezingen, oude wijn in antieke kruikenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:26 schreef Techno het volgende:
[..]
Oh, hai. Maar ja, jij snapt me.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:54 schreef Sriracha het volgende:
Net zo nutteloos als de politieke verkiezingen, oude wijn in antieke kruikenmaar ik snap het ergens wel, er zijn veel meer mensen die van mainstream houden dan je denkt en die mensen kennen niet veel meer dan de geijkte hits, helaas
![]()
Daarbij zullen zich ook veel mensen door de algemene 'muziekkenners' laten leiden zoals Leo Blokhuis etc. Als hij iets top vindt dan moet het zo zijn
Die regels, daar ageer dan ook tegen want die slaan nergens op. Zoals je zelf al zegt, ik heb ook zat albums van 40+ jaar oud nog nooit gehoord... maar die mag ik wel op de lijst zetten.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je kan gewoon neerzetten wat je wilt hoor. Dit is een openbaar forum.
Alleen kunnen de albums uit 2014 natuurlijk nooit hoog komen in de eind lijst als alle anderen zich verder wel aan de regels houden.
Ik zelf zal in ieder geval geen 2014 albums posten ook al zitten er misschien een paar bij die ik wel in een top 100 ooit zou kunnen zetten. Laat ze eerst maar een jaartje bezinken en dan kan ik ze iets beter beoordelen.
Van de andere kant is het inderdaad een aparte regel want sommige albums van 40 jaar oud kan ik ook dit jaar voor het eerst hebben gehoord en die mag ik dan wel in mijn top 100 zetten.
Precies, er is niks zo subjectief als een muzieksmaakquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:02 schreef Techno het volgende:
[..]
Die regels, daar ageer dan ook tegen want die slaan nergens op. Zoals je zelf al zegt, ik heb ook zat albums van 40+ jaar oud nog nooit gehoord... maar die mag ik wel op de lijst zetten.
En als je kwaliteit na een paar keer luisteren niet herkent, dan ligt dat niet aan de muziek maar aan jezelf. Vind het nogal onzinnig dat je muziek eerst jaren moet laten zinken... of zo.
Muziek pakt je of het pakt je niet, zo simpel is het.
Kloptquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:04 schreef Sriracha het volgende:
[..]
Precies, er is niks zo subjectief als een muzieksmaak
Dat is mijn probleem een beetje met die nummering, vandaag vind ik Mezzanine nummer 1, morgen is is dat album X. Als ik zin heb in jazz, dan scoort trashmetal lager.... en als ik zin heb in garagerock, dan doet techno het wat minder.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het gaat toch helemaal niet om kwaliteit herkennen. Ik kan na één luisterbeurt ook wel zeggen of een album goed is of niet. Zal ik dan wel regelmatig op terug moeten komen.
Misschien dat ik nu wel inschat dat het album van Marko Fürstenberg dat vorige week is gekomen op nummer 80 in de beste albums ooit moet. Blijkt na een jaar of 2 dat ik het 4 keer geluisterd heb. In dat geval heb ik het dan verkeerd ingeschat en zou het eerder nummer 888 zijn. Maar al heb ik het dan 200 keer geluisterd mag hij wel in mijn top 10.
Dat is nou net de gein van dit soort lijsten makenquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:15 schreef Techno het volgende:
Dat is mijn probleem een beetje met die nummering, vandaag vind ik Mezzanine nummer 1, morgen is is dat album X. Als ik zin heb in jazz, dan scoort trashmetal lager.... en als ik zin heb in garagerock, dan doet techno het wat minder.
Zo simpel is het.
Vorig jaar stonden ze op nummer twee.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 01:10 schreef Techno het volgende:
Joy Division is wat mij betreft helemaal oke.
Edit: hebben ze uberhaupt ooit wel eens in de top 10 van een dergelijke lijst gestaan?
Nou ja, als mensen top 40 muziek goed vinden is dat toch geen probleem? Muziek is muziek.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:27 schreef Techno het volgende:
Het uitsluiten van geijkte meuk zou bijvoorbeeld meer goed doen dan het uitsluiten van platen uit 2014.
Ik vind dit elk jaar een van de leukste topics. Heb bijna elk jaar meegedaan en grappige is dat mijn lijstje elk jaar compleet anders is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:18 schreef ranja het volgende:
[..]
Dat is nou net de gein van dit soort lijsten makenAls je daar geen plezier aan beleeft, nou dan niet hoor
niet om iets goed te vinden, maar er zijn platen die ik nu fantastisch vind maar over een paar maanden misschien wel niet meerquote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:02 schreef Techno het volgende:
[..]
Jij hebt jaren nodig om door te hebben of iets écht goed is of niet?!?! Je maakt een geintje, of?
Ha, dat ben ikquote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Denk dit voor een groot deel eigenlijk. Ik zie hier ook iemand die Europe - Final Countdown bij de beste albums ooit heeft staan. Ik kan alleen maar denken![]()
![]()
Maar eigenlijk zou iedereen gewoon hard schijt moeten hebben aan dat soort gelul en zonder erbij na te denken hoe het overkomt zijn dingen posten.
Autechrequote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:21 schreef The_Substitute het volgende:
* Top 100 *
- max 3 per artiest/band
[lijst]
ik wilde dit weekend beginnen met verwerken dus dat komt goed uitquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:53 schreef cafca het volgende:
Sorry ranja, ik ga toch een top 100 maken. Gooi die top 10 maar weg.....
Het is dan ook verdomd lastig, ik heb wel eens een kleine poging gewaagd met mijn evolutie projectje maar dat liep niet echt. Ik ben trouwens wel van plan dat ooit nog eens uit te bouwen en te kijken of ik ergens kan komen... Ik zou mensen die het proberen trouwens wel erg serieus nemen er zijn hele leuke algoritmes ontstaan uit het veld van muziek evolutie waar objectief muziek beoordelen een groot onderdeel van is.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:23 schreef ranja het volgende:
mensen die muziek objectief proberen te beoordelen neem ik nooit serieus
Je bedoelt zoiets als ze bvb bij het uiterlijk van het menselijk gelaat gedaan hebben? Waar de meeste mensen veronderstelden dat schoonheid subjectief is, bleken ze toch met wiskundige tekeningen te kunnen analyseren wat mensen gemiddeld wel en niet als mooi beschouwen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is dan ook verdomd lastig, ik heb wel eens een kleine poging gewaagd met mijn evolutie projectje maar dat liep niet echt. Ik ben trouwens wel van plan dat ooit nog eens uit te bouwen en te kijken of ik ergens kan komen... Ik zou mensen die het proberen trouwens wel erg serieus nemen er zijn hele leuke algoritmes ontstaan uit het veld van muziek evolutie waar objectief muziek beoordelen een groot onderdeel van is.
Er is een heel veld die het probeert, je kunt bijvoorbeeld bij wat rigide klassieke muziek wel zeggen dat het "klopt" harmoninsch en/of ritmisch gezien en daar kun je op door borduren maar of iets mooi of minder mooi is, is een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:52 schreef Beregd het volgende:
[..]
Je bedoelt zoiets als ze bvb bij het uiterlijk van het menselijk gelaat gedaan hebben? Waar de meeste mensen veronderstelden dat schoonheid subjectief is, bleken ze toch met wiskundige tekeningen te kunnen analyseren wat mensen gemiddeld wel en niet als mooi beschouwen.
Lijkt me superinteressant om ook voor muziek zoiets uit te werken.
Stemmen voor Hotel California en Bohemian Rhapsody zijn dan ook ongeldig in dit topic.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:28 schreef Techno het volgende:
Nou ja, je zou wel wat regeltjes kunnen opstellen natuurlijk, i.p.v. een verbod op albums uit 2014, verbied gewoon het stemmen op geijkte meuk als Hotel California en Bohemian Rhapsody... bijvoorbeeld. Gewoon, omdat het kan!
Hotel California is wel een albumquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:38 schreef Gillingham het volgende:
Stemmen voor Hotel California en Bohemian Rhapsody zijn dan ook ongeldig in dit topic.
Erm... Juist.quote:
Bedankt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:44 schreef Gehenna het volgende:
Autechre
Arvo Pärt![]()
wacht, de hele lijst is tof
Da's al snel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:53 schreef cafca het volgende:
Sorry ranja, ik ga toch een top 100 maken. Gooi die top 10 maar weg.....
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:08 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Bedankt.
Dus samen met Grobbekuiken en jou (?) zorgt dat dus al voor 3 noteringen voor elk? Goede start.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:29 schreef het_grobbekuiken het volgende:
-wat albums die ik ook op zou kunnen zetten-
Speciaal voor Mexicanobakker zonder Nick Drake dit keer.
En Autechre ook hoog. Zelfs een betere start dan ik dacht.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:12 schreef Gehenna het volgende:
Tabula Rasa had ik vorig jaar op #1
![]()
MUZ / FOK! album top 100 allertijden 2013 #1
Ik verdiep mij wel in muziek, maar de reden waarom er Beatles, Stones, U2, Supertramp, Oasis, Elvis, Michael Jackson achtige dingen. in staan etc is omdat het gewoon gigantisch goed is. Ik vind het wel interessant om te zien hoe sommige FOKkers Revolver van The Beatles in hun lijst hebben staan en welke andere albums daarbij nog meer in staan. Lijstjes met alleen maar 'onbekende muziek' neem ik niet serieus (alsof men alleen maar interessant over zou willen komen ofzo). Bovendien kan ik zo'n lijstje ook niet serieus nemen, want de maker van de lijst heeft namelijk geen klassiekers in zijn/haar lijst. En op safe spelen en niet uitgelachen willen worden, vind ik onzin. Ik stop er gewoon Don Johnson en George Michael tussen. Goede herinneringen, maar ook gewoon goede nummers op een album als geheel. Zo vind ik Pet Sounds wel een klassieker, maar ik vind het als album minder aantrekkelijk. Daar staan meer gigantische goede nummers op die losstaand veel beter zijn dan de album zelf, of alle George Michael en Don Johnson nummers bij elkaar.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Er zijn denk ik gewoon veel mensen die niet zoveel tijd er voor over hebben om zich daadwerkelijk in muziek te verdiepen. Dan kom je met lijstjes vol met Beatles, Stones, U2, Supertramp, Oasis, Elvis, Michael Jackson achtige dingen.
Dat is inderdaad niet erg interessant want of je kent het al of je vind er geen zak aan.
Of misschien is het wel op safe spelen omdat je niet uitgelachen wilt worden als je een album van de Staat boven Kyuss durft te zetten.
Maar ik heb net een album van Tahiti 80 gedownload en opgezet omdat iemand het hier in zijn lijst heeft staan en ik goede herinneringen heb aan dit nummer. En ik vind vast nog wel een paar dingen die ik nog niet gehoord heb maar waar ik wel nieuwschierig naar ben.
Geen idee, ik maar ik deed het voor mezelf vorig jaar voor het eerst. Ik ben gewoon benieuwd wat ik na al die jaren nou echt het beste vind. Vooral dat topic met 1 album per jaar vanaf je geboorte vond ik grappig om te zien bij mijzelf. En tsja misschien dat anderen naar je lijst kijken en nieuwsgierig raken naar mijn afwijkende noteringen. Zo ben ik benieuwd naar de afwijkende noteringen van anderen met een overeenkomstige smaak.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:17 schreef Techno het volgende:
Wat is het nut eigenlijk van dit soort lijstjes?
Het is geen afgezaagde meuk.quote:Er zijn zoveel goede albums gemaakt, maar elke jaar zie je dezelfde clichés voorbij komen. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat de genoemde albums slecht zijn, integendeel, maar er zijn minstens net zoveel goede albums die dit soort lijstjes nooit halen. Louter omdat ze veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Ik bedoel de Beatles, Stones, U2, Supertramp, Oasis, Elvis, Michael Jackson, altijd weer diezelfde, afgezaagde meuk...
Omdat dat minder goed is.quote:Waar zijn de lijstjes met Boss Hog, Juliana Hatfield, The Raveonettes, Underworld, Soulwax, Danzig, The Gits, dEUS, The Dead Weather, Massive Attack, Evil Superstars, Fischerspooner, QotSA, etc, etc.
13 Metallica Death Magnetic 2008quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Zal het weekend is een lijstje maken
Zie wel weinig albums van na 2000 langskomen zeg. Denk dat voor mij toch wel 50%+ van de beste albums ooit de laatste 25 jaar zijn gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |