In feite al langer aan de gang, want er zijn de afgelopen jaren een half miljoen MBO-2 en -3 banen weggesaneerd.quote:Op maandag 29 september 2014 14:42 schreef Ryan3 het volgende:
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken sluit niet uit dat er in de toekomst voor veel mensen geen betaald werk meer is.
Door technologische ontwikkelingen kan de meeste arbeid straks wellicht door robots of machines worden verricht. De overheid moet er dan voor zorgen dat er voor die mensen wel een inkomen is, zodat ze kunnen blijven profiteren van de welvaartsgroei.
Asscher zal dat maandag zeggen tijdens een congres in Den Haag.
Welke voorziening hem precies voor ogen staat om mensen zonder werk een inkomen te garanderen, laat de minister in het midden. Hij onderstreept wel dat er dan ''nieuwe instrumenten'' moeten komen. ''Dat gaat niet met ons huidige stelsel.''
Belasting
Mocht een baanloos leven voor veel burgers op termijn realiteit worden, dan moet ook het fiscaal stelsel op de helling, vindt Asscher. ''Bijvoorbeeld: wat gebeurt er met de loonbelasting als veel minder mensen werken?''
Voor Asscher is een toekomst waarin robots het werk van mensen overnemen allerminst denkbeeldig. Hij wijst op ontwikkelingen die nu al gaande zijn, zoals zelfrijdende auto's en volautomatische melkrobots.
''Robots worden in hoog tempo toegankelijker, betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn goedkoop, snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag.''
Onderwijs
De overheid moet zich er volgens de vicepremier echter niet bij neerleggen dat veel werk dat nu nog door mensen wordt verricht, verloren dreigt te gaan. Via bijvoorbeeld onderwijs, opleiding, verlaging van de lasten op arbeid en een betere begeleiding van werklozen moet zijn proberen te voorkomen dat het zo ver komt.
Bron: nu.nl
Dat wil ik toch niet hopen wie moet dat bekostingen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:24 schreef hmmmmmmm het volgende:
Dat is wat die firma's en de regering zeggen de regering wilt dat wij nummer 1 worden met zelfrijdende auto's.
Tja. Waarom wonen mensen niet graag in Nieuw-West? Waarom eten mensen liever een biefstuk dan pelletvoer? Waarom geven mensen zo veel geld uit aan een iPhone? Waarom kopen mensen Fritz-Cola?quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:32 schreef Monolith het volgende:
De relevante vraag is niet hoeveel piloten er in een vliegtuig zitten, de vraag is waarom ze er überhaupt nog zitten. Het is eigenlijk maar een zinloze kostenpost.
Ik zeg het alleen die trut vind dat ik ben erop tegen dat zorgt voor veel banen die verloren gaan en andere problemen zoals een robot die ooit eens een foutje heeft en een kind dood rijd.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat wil ik toch niet hopen wie moet dat bekostingen?
Nee we moeten eerst studeren en geld lenen dan solliciteren en werk zoeken en leven van de bijstandquote:Op dinsdag 30 september 2014 18:46 schreef pfaf het volgende:
als robots en pcs al ons werk gaan verrichten, wat mij best reëel lijkt, kunnen we dan full-time met vakantie?
Moet ik de vraag dan echt uitleggen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja. Waarom wonen mensen niet graag in Nieuw-West? Waarom eten mensen liever een biefstuk dan pelletvoer? Waarom geven mensen zo veel geld uit aan een iPhone? Waarom kopen mensen Fritz-Cola?
Maar de bijstand is 2000 euro per maand, dus dat is prima.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:48 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nee we moeten eerst studeren en geld lenen dan solliciteren en werk zoeken en leven van de bijstand
Dat valt nog tegen en je moet werk zoeken en we zitten in een participatie maatschappij dus je moet wat voor de gemeente gaan doen als je geen werk kunt vinden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar de bijstand is 2000 euro per maand, dus dat is prima.
Klinkt best goed. Keynes had het al voorzien en zolang de robots ons niet opeten kan het best relaxed uitpakken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:48 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nee we moeten eerst studeren en geld lenen dan solliciteren en werk zoeken en leven van de bijstand
Of je moet rijk zijn dan is het vakantie.
Nee, dat hoeft niet.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Moet ik de vraag dan echt uitleggen?
Het antwoord is niet zo verschillend met het antwoord op mijn retorische vragen: omdat mensen behoefte hebben aan de menselijke maat. Omdat mensen niet overgeleverd willen zijn aan een robotsysteem waarin ze niet meer dan een nummertje zijn.quote:Waarom zit er een menselijke bestuurder in een vliegtuig dat prima bestuurt kan worden door een automatische piloot?
M.a.w. waarom is die bestuurder in de luchtvaart nog steeds niet verdwenen terwijl de technische mogelijkheden er al heel lang zijn?
Menselijke controle. We vinden het fijn als er een mens van vlees en bloed in dat ding zit die weet wat hij moet doen als het mis gaat.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Moet ik de vraag dan echt uitleggen?
Waarom zit er een menselijke bestuurder in een vliegtuig dat prima bestuurt kan worden door een automatische piloot?
M.a.w. waarom is die bestuurder in de luchtvaart nog steeds niet verdwenen terwijl de technische mogelijkheden er al heel lang zijn?
Communisme dus: de overheid gaat bepalen wie welk werk gaat doen tegen een vaststaande vergoeding.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:50 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog tegen en je moet werk zoeken en we zitten in een participatie maatschappij dus je moet wat voor de gemeente gaan doen als je geen werk kunt vinden.
Of de bedrijven en de overheid naar ons luisteren ik denk het niet....quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet.
[..]
Het antwoord is niet zo verschillend met het antwoord op mijn retorische vragen: omdat mensen behoefte hebben aan de menselijke maat. Omdat mensen niet overgeleverd willen zijn aan een robotsysteem waarin ze niet meer dan een nummertje zijn.
Precies en plaats die redenatie nou eens in het doembeeld van de chauffeurloze toekomst op de korte termijn.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet.
[..]
Het antwoord is niet zo verschillend met het antwoord op mijn retorische vragen: omdat mensen behoefte hebben aan de menselijke maat. Omdat mensen niet overgeleverd willen zijn aan een robotsysteem waarin ze niet meer dan een nummertje zijn.
Heeft dat ook niet te maken met dat die systemen nog niet onfeilbaar zijn en dat wanneer het mis gaat improvisatie nodig is waar robots erg slecht in zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Precies en plaats die redenatie nou eens in het doembeeld van de chauffeurloze toekomst op de korte termijn.
Nee iedereen gaat tegen een hongerloontje slaaf worden en gaat werk zoeken waar er wel nog werk is voor mensen bijvoorbeeld in de prostitutie of porno business.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Communisme dus: de overheid gaat bepalen wie welk werk gaat doen tegen een vaststaande vergoeding.
Nederland moet de nummer 1 van de wereld worden op het gebied van zelfrijdende auto's. Dat is de mening van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Zij wil snel beginnen met proeven op de weg.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Precies en plaats die redenatie nou eens in het doembeeld van de chauffeurloze toekomst op de korte termijn.
Ja dat heeft daar ook mee te maken. Dat is echter niet anders bij wegvervoer.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft dat ook niet te maken met dat die systemen nog niet onfeilbaar zijn en dat wanneer het mis gaat improvisatie nodig is waar robots erg slecht in zijn.
Als je nou eens zou leren lezen, dan zou dat al een hoop schelen. Hoewel beperkte verstandelijke vermogens ook een belemmering lijken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:55 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nee iedereen gaat tegen een hongerloontje slaaf worden en gaat werk zoeken waar er wel nog werk is voor mensen bijvoorbeeld in de prostitutie of porno business.
Daar willen de rijken misschien nog een paar centjes aan vuil maken.
[..]
Nederland moet de nummer 1 van de wereld worden op het gebied van zelfrijdende auto's. Dat is de mening van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Zij wil snel beginnen met proeven op de weg.
http://www.automobielmana(...)frijdende-auto-.html
De regering wil iets wat niet goed is voor de mensen en dat is het hele punt die mevrouw daar kan zich niet interesseren voor de rest van Nederland.
Iets met windmolens?quote:
Nee maar bijvoorbeeld bij transporten heb je misschien 1 chauffeur ofzo die kan ingrijpen met 5-20 trucks dat zorgt natuurlijk voor veel ontslagen en dat weegt niet op tegen de banen die erdoor worden gemaakt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je nou eens zou leren lezen, dan zou dat al een hoop schelen. Hoewel beperkte verstandelijke vermogens ook een belemmering lijken.
Ik geef aan dat zelfvliegende vliegtuigen al jarenlang de realiteit zijn. Echter, daar zit nog steeds een chauffeur in. Onder andere dus om in te grijpen in het geval dat er echt iets mis gaat.
Zelfrijdende auto's staan wat dat betreft nog veel meer in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan best hard. Krijg er wel redelijk wat van mee aangezien mijn broertje in dat vakgebied werkzaam is.
Echter het feit dat er zelfrijdende auto's zijn betekent net als bij vliegtuigen helemaal niet dat de chauffeur bij het oud-vuil kan. Sterker nog, ik vermoed dat van particulieren nog gewoon verwacht gaat worden dat ze hun rijbewijs blijven halen.
Dat zou bij vliegtuigen net zo goed kunnen. Toch gebeurt dat niet.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:13 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nee maar bijvoorbeeld bij transporten heb je misschien 1 chauffeur ofzo die kan ingrijpen met 5-20 trucks dat zorgt natuurlijk voor veel ontslagen en dat weegt niet op tegen de banen die erdoor worden gemaakt.
Ik doel erop dat die minister graag oefeningen wil laten uitvoeren met 5 trucks die direct achter elkaar rijden dat is iets anders dan bij vliegtuigen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zou bij vliegtuigen net zo goed kunnen. Toch gebeurt dat niet.
Ja en toen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:45 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ik doel erop dat die minister graag oefeningen wil laten uitvoeren met 5 trucks die direct achter elkaar rijden dat is iets anders dan bij vliegtuigen.
Dan rijden er vijf achter elkaar. Denk je dat daar dan maar één chauffeur in zou moeten zitten?quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:48 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Toen zei ik dat niet erbij of bedoel je wat anders?
Het lijkt me behoorlijk nutteloos als dat zo zou zijn....quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan rijden er vijf achter elkaar. Denk je dat daar dan maar één chauffeur in zou moeten zitten?
Vertel dat aan de mensen die een geliefde zijn verloren in een auto-ongeluk.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:55 schreef hmmmmmmm het volgende:
http://www.automobielmana(...)frijdende-auto-.html
De regering wil iets wat niet goed is voor de mensen en dat is het hele punt die mevrouw daar kan zich niet interesseren voor de rest van Nederland.
Platgereden door een automatische truck, of 1 met een dronken oostblokker, die al 20 uur onderweg is.quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Vertel dat aan de mensen die een geliefde zijn verloren in een auto-ongeluk.
Nog wel meer hoor.quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:33 schreef Cockwhale het volgende:
Het zal niet zo één twee drie veranderen op dit moment. Daar zal waarschijnlijk eerst nog wel een dikke 30 jaar overheen gaan.
Zelf-rijdende auto's maken minder ongelukken dan mensen. Dat blijkt nu al uit de eerste google-cars die honderdduizenden kilometers hebben gereden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Platgereden door een automatische truck, of 1 met een dronken oostblokker, die al 20 uur onderweg is.
Oxford researchers say that 45 percent of America’s occupations will be automated within the next 20 years.quote:
Tja, zelfde geld voor vliegtuigen ook. Die storten neer, omdat de piloten denken dat iets kan, terwijl vaak de systemen al een negatief advies geven. Of een technische storing, vaak hebben ze geen idee wat er loos is en vliegtuig gaat alsnog down.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Zelf-rijdende auto's maken minder ongelukken dan mensen. Dat blijkt nu al uit de eerste google-cars die honderdduizenden kilometers hebben gereden.
Zelf-rijdende auto's zullen misschien nooit perfect zijn, maar in slaap vallen, dronken zijn of afgeleid worden zal niet gebeuren.
Eerst zien dan geloven.... men kan zoveel roeptoeteren.... Dit wordt al eeuwen geroepen dat technologie meer banen laat verdwijnen dan dat er bij komen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oxford researchers say that 45 percent of America’s occupations will be automated within the next 20 years.
http://www.technologyrevi(...)-to-computerization/
Er zijn er nog wel meer geweest die dankzij het motervermogen aan de ene zijde terug te zetten een viegtuig hebben kunnen stuuren.lquote:Op dinsdag 30 september 2014 23:24 schreef Fer het volgende:
[..]
Tja, zelfde geld voor vliegtuigen ook. Die storten neer, omdat de piloten denken dat iets kan, terwijl vaak de systemen al een negatief advies geven. Of een technische storing, vaak hebben ze geen idee wat er loos is en vliegtuig gaat alsnog down.
Captain Sulley, die een Airbus zonder motorvermogen in de Hudson parkeerde, was de uitzondering.
Die had dit denk ik niet gedaan....quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:29 schreef john2406 het volgende:
Hoe zou dat zijn gegaan trouwens als een robot het alleen had moeten doen?
Je leest mijn reactie blijkbaar niet:quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:24 schreef Fer het volgende:
Zelf-rijdende auto's maken minder ongelukken dan mensen. Dat blijkt nu al uit de eerste google-cars die honderdduizenden kilometers hebben gereden.
Veel meer omdat de implementatie van allerhande systemen aardige, lucratieve ingenieursprojecten oplevert. Het gaat niet enkel om autootjes.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:40 schreef Fer het volgende:
Omdat een groot controlecentrum in Nederland, dat 1000en trucks in heel Europa bestuurt, misschien het enige alternatief is tegen een leger goedkope Oostblokkers op onze wegen.
Resultaten uit het verleden bieden dus volgens jou een garantie voor de toekomst?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven.... men kan zoveel roeptoeteren.... Dit wordt al eeuwen geroepen dat technologie meer banen laat verdwijnen dan dat er bij komen.
Maar volgens mij kunnen ze de vacatures in deze branche nu al amper vervullen. Voor WTB ingenieurs en implementatietechneuten vacatures genoeg.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Veel meer omdat de implementatie van allerhande systemen aardige, lucratieve ingenieursprojecten oplevert. Het gaat niet enkel om autootjes.
Alleen daarom maar?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:40 schreef Fer het volgende:
Omdat een groot controlecentrum in Nederland, dat 1000en trucks in heel Europa bestuurt, misschien het enige alternatief is tegen een leger goedkope Oostblokkers op onze wegen.
Er zijn ook wel veel Civielers mee bezig voor zover ik weet. Zoals ik al eerder zei werkt mijn broertje o.a. aan dit soort technologieën en daar hebben ze toch wel redelijk wat Nederlanders op allerhande niveaus aan de slag.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar volgens mij kunnen ze de vacatures in deze branche nu al amper vervullen. Voor WTB ingenieurs en implementatietechneuten vacatures genoeg.
Ontwikkelaars worden ingevlogen.
Nieuwe auto neem ik aan, en er zal er maar eentje stuurloos worden of een moter valt uit, ja het kan ook bij electro autos hoor.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je leest mijn reactie blijkbaar niet:
Zelf-rijdende auto's maken minder ongelukken dan mensen. Dat blijkt nu al uit de eerste google-cars die honderdduizenden kilometers hebben gereden.
The self-driving cars are fitted with sensors that detect lanes, stoplights, traffic and other obstacles, and link that information with GPS data. Google and several automakers have retrofitted everyday cars with this technology; Google has reportedly racked up 700,000 miles on a fleet of about a dozen cars. There have been two accidents in the Google fleet – one car was hit while sitting at a stoplight and another was involved in a crash while a human driver was operating it.
http://boston.cbslocal.com/2014/06/23/are-self-driving-cars-safe/
Dat geloof ik best, en vind het ook niet erg.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn ook wel veel Civielers mee bezig voor zover ik weet. Zoals ik al eerder zei werkt mijn broertje o.a. aan dit soort technologieën en daar hebben ze toch wel redelijk wat Nederlanders op allerhande niveaus aan de slag.
Dat gezeik over de Hudsonquote:Op dinsdag 30 september 2014 23:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nieuwe auto neem ik aan, en er zal er maar eentje stuurloos worden of een moter valt uit, ja het kan ook bij electro autos hoor.
Zet deze robot deze dan automatisch in de Hudson?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik gaf juist aan de de meeste crashes human error zijn en dat Sulley een uitzondering was. Tevens dat vaak bij een technical error, de gemiddelde piloot toch niet weet wat ie moet doen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De meeste piloten zouden niet in de Hudson kunnen landen, maar eentje doet het en we roepen "kijk mensen eens goed zijn!"
Ik heb jaren naar de experts geluisterd en kwam steeds bezeikt uit.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat gezeik over de Hudson![]()
De meeste piloten zouden niet in de Hudson kunnen landen, maar eentje doet het en we roepen "kijk mensen eens goed zijn!"
Laat sommigen hier gewoon lekker koppig blijven en vooral niet luisteren naar de experts en vooral niet kijken naar de cijfers
De meeste piloten mogen helemaal niet buten het boekje om werken,die moeten eerst een lijstje afwerken voordat ze iets kunnen en mogen, is me verteld.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik gaf juist aan de de meeste crashes human error zijn en dat Sulley een uitzondering was. Tevens dat vaak bij een technical error, de gemiddelde piloot toch niet weet wat ie moet doen.
Ja heb je liever dan dat al die mensen werkloos worden?quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Vertel dat aan de mensen die een geliefde zijn verloren in een auto-ongeluk.
Ik heb er ook nooit voor gekozen dat hebben anderen de grote bedrijven en de regering voor mij en jou gedaan wij hebben nooit een keuze gehad over onze toekomst op dat gebied en nog vele andere.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:57 schreef keste010 het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat deze discussies altijd in praktische zin gevoerd worden (kostenplaatjes, arbeidsmigratie, omscholing e.d.) maar dat er nooit de discussie gevoerd wordt of we als mens wel zo'n relatie met technologie willen hebben. Terwijl mensen moord en brand schreeuwen als ze geen inspraak krijgen in de straat die bij hen om de hoek getimmerd wordt of het nieuwe cafe dat geopend wordt accepteren we kennelijk klakkeloos dat onze samenleving steeds afhankelijker van technologie wordt. Protest komt er pas als iemand z'n baan dreigt te verliezen. Maar heb ik er ooit voor gekozen om in een samenleving te leven waar zelfs de overheid van je verlangt dat je continu technologisch vooruitgaat? En dat terwijl technologie in vele gevallen gewoon een facade is die moet maskeren dat wij als mensheid onze eigen problemen niet willen oplossen..
Klopt. Maar dat die discussie nooit gevoerd wordt vind ik zo bizar. De discussie gaat alleen maar over praktische, triviale zaken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:23 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ik heb er ook nooit voor gekozen dat hebben anderen de grote bedrijven en de regering voor mij en jou gedaan wij hebben nooit een keuze gehad over onze toekomst op dat gebied en nog vele andere.
De rekening voor deze vooruitgang word bij de gewone burger gepresenteerd de opbrengst gaat naar de rijken en alles word steeds schever.
Ik ben bang dat het al tijden een realiteit is dat je je moet aanpassen op de technologie en als je dat niet kunt heb je pech.
Zo gaat het er anno 2014 nu eenmaal aan toe.
Er word eigenlijk nooit discussie gevoerd over gevoelens ofzo of menselijke dingen alleen over cijfers en hoe die te verbeteren.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat die discussie nooit gevoerd wordt vind ik zo bizar. De discussie gaat alleen maar over praktische, triviale zaken.
Het komt eerder voort uit de eis naar steeds meer welvaart. We kunnen wel weer terug naar de tijd waarin alle meubels nog gemaakt werden door vakmensen, maar dan zouden ze weer heel veel duurder worden. En mensen willen niet drie jaar sparen voor een tafel met wat stoelen. Mensen willen niet 50% van hun inkomen uitgeven aan voedsel.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:57 schreef keste010 het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat deze discussies altijd in praktische zin gevoerd worden (kostenplaatjes, arbeidsmigratie, omscholing e.d.) maar dat er nooit de discussie gevoerd wordt of we als mens wel zo'n relatie met technologie willen hebben. Terwijl mensen moord en brand schreeuwen als ze geen inspraak krijgen in de straat die bij hen om de hoek getimmerd wordt of het nieuwe cafe dat geopend wordt accepteren we kennelijk klakkeloos dat onze samenleving steeds afhankelijker van technologie wordt. Protest komt er pas als iemand z'n baan dreigt te verliezen. Maar heb ik er ooit voor gekozen om in een samenleving te leven waar zelfs de overheid van je verlangt dat je continu technologisch vooruitgaat?
Hoezo zou je problemen per definitie moeten oplossen zonder technologie? Men vergeet nog wel eens dat een hamer of een schroevendraaier ook gewoon 'technologie' is; Dat de mens bij uitstek een diersoort is die wel vaart bij het gebruik van hulpmiddelen.quote:En dat terwijl technologie in vele gevallen gewoon een facade is die moet maskeren dat wij als mensheid onze eigen problemen niet willen oplossen..
Jij trekt het meteen in het extreme: alsof ik een samenleving zonder technologie voor ogen heb en alsof ik terug wil naar welvaartsniveaus van decennia geleden. Dezelfde retoriek die in het klimaatdebat gebruikt werd een tijd. We kunnen best een beetje kritischer kijken naar technologische innovaties zonder meteen te impliceren dat we onze samenleving willen afbreken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het komt eerder voort uit de eis naar steeds meer welvaart. We kunnen wel weer terug naar de tijd waarin alle meubels nog gemaakt werden door vakmensen, maar dan zouden ze weer heel veel duurder worden. En mensen willen niet drie jaar sparen voor een tafel met wat stoelen. Mensen willen niet 50% van hun inkomen uitgeven aan voedsel.
Mensen willen niet gewoon gemiddeld op hun 50e de pijp uit, maar lang leven met alle medische zorg en bijbehorende kosten van dien.
[..]
Hoezo zou je problemen per definitie moeten oplossen zonder technologie? Men vergeet nog wel eens dat een hamer of een schroevendraaier ook gewoon 'technologie' is; Dat de mens bij uitstek een diersoort is die wel vaart bij het gebruik van hulpmiddelen.
Ik vind het wel meevallen met die nadruk op technologische innovatie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:02 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij trekt het meteen in het extreme: alsof ik een samenleving zonder technologie voor ogen heb en alsof ik terug wil naar welvaartsniveaus van decennia geleden. Dezelfde retoriek die in het klimaatdebat gebruikt werd een tijd. We kunnen best een beetje kritischer kijken naar technologische innovaties zonder meteen te impliceren dat we onze samenleving willen afbreken.
In de klimaatdiscussie bijv. ligt er nu een enorme druk op technologische innovatie, simpelweg omdat we als mensheid zelf weigeren ons gedrag kritisch onder de loep te nemen. In die zin maskeert technologie dus een hoop, en de vraag of we dat moeten willen wordt helaas nooit gesteld.
Op het eerste punt dus. En dan niet over manieren hoe we op de huidige tour door kunnen gaan (zoals het efficienter maken van auto's e.d.) omdat dergelijke investeringen op lange termijn nooit rendabel genoeg zullen zijn, al was het maar omdat efficientie-baten bijna altijd gecompenseerd worden door meer gebruik van de technologie zelf (Jevons' paradox), en omdat voor echte verandering de mens zichzelf de vraag moet stellen of hij op dit moment niet boven zijn stand leeft. Ik maak er wat dat betreft veel meer een filosofisch punt van, maar ook op praktisch gebied kan je stellen dat technologische innovatie slechts in beperkte mate effect heeft als koopgedrag en groei continu maar aangejaagd blijft worden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen met die nadruk op technologische innovatie.
Je bent weinig concreet in je opmerking, maar ik neem aan dat je in dit geval bijvoorbeeld bedoelt dat er een nadruk moet liggen op bijvoorbeeld het vervangen van fossiele brandstoffen door wind- en zonne-energie.
Laten we het probleem in de basis schetsen. De mens gebruikt energie voor veel zaken. Die energie wordt opgewekt met methoden die broeikasgassen uitstoten en daardoor bijdragen aan het opwarmen van de aarde.
Dan kun je dus op hoofdlijnen twee zaken doen;
1) Minder energie verbruiken
2) Energie opwekken zonder of met veel minder uitstoot van broeikasgassen.
Het eerste punt kan op allerhande manieren, zowel door middel van 'technologische innovatie' (denk aan betere isolatie, zuinigere auto's enzovoort) als ook door allerhande gedragsaanpassingen (denk aan zaken als thuiswerken, het openbaar vervoer pakken ipv de auto, dichter bij je werk gaan wonen, een trui aantrekken ipv de verwarming aanslingeren, het 'nieuwe rijden', minder vlees eten, enzovoort). Aan beide zaken wordt veel gedaan.
Puntje twee is bij uitstek een technologisch vraagstuk natuurlijk.
Afgezien van de manier waarop zijn er ook nog veel zaken die niet specifiek een oplossingsrichting vereisen, denk aan emissiehandel, afspraken tussen landen over maximale uitstoot, enzovoort.
Maar vertel, waar zou volgens jou de nadruk op moeten liggen in het klimaatdebat?
En daar ligt genoeg nadruk op. Ik gaf al vele voorbeelden. Echter, als de mens opeens heel rap veel minder gaat consumeren, dan beginnen onze vrienden hier ook weer te stuiteren omdat er in een rap tempo banen verdwijnen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:00 schreef keste010 het volgende:
[..]
Op het eerste punt dus. En dan niet over manieren hoe we op de huidige tour door kunnen gaan (zoals het efficienter maken van auto's e.d.) omdat dergelijke investeringen op lange termijn nooit rendabel genoeg zullen zijn, al was het maar omdat efficientie-baten bijna altijd gecompenseerd worden door meer gebruik van de technologie zelf (Jevons' paradox), en omdat voor echte verandering de mens zichzelf de vraag moet stellen of hij op dit moment niet boven zijn stand leeft. Ik maak er wat dat betreft veel meer een filosofisch punt van, maar ook op praktisch gebied kan je stellen dat technologische innovatie slechts in beperkte mate effect heeft als koopgedrag en groei continu maar aangejaagd blijft worden.
Het is dus heel simpel waar de nadruk moet liggen: keuzes maken en minder consumeren.
Daar word dus juist helemaal geen aandacht aan besteed. Onze ministeries van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken zetten bijv. volledig in op efficientie als het om het gebruik van energie gaat. Daar komen vervolgens op internationaal niveau slappe ontwikkelingsdoelstellingen van (zoals de 'Sustainable' development goals die volgend jaar in werking gaan treden). Vertel mij eens waar er nadruk op minder consumeren (dus niet efficienter consumeren) gelegd wordt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
En daar ligt genoeg nadruk op. Ik gaf al vele voorbeelden. Echter, als de mens opeens heel rap veel minder gaat consumeren, dan beginnen onze vrienden hier ook weer te stuiteren omdat er in een rap tempo banen verdwijnen.
Daarnaast is een belangrijk aspect aan klimaatverandering natuurlijk dat het een globaal probleem is. Dat los je niet op doordat men in Nederland of zelfs in Europa braaf besluit nog maar 1 keer in de week vlees te eten. Veel opkomende landen zitten nu qua uitstoot per hoofd van de bevolking ver onder het rijke Westen. Dat zijn bovendien landen als India en China en een continent als Afrika met een gezamenlijke populatie van vele malen die van Europa en de VS. Die landen willen ook meer welvaart. Welvaart wordt dan vaak gekarikaturiseerd als een enorme flatscreen TV, 3 auto's en 5 keer per jaar op vakantie, maar alleen al iedereen op de wereld de mate van voedsel- en watervoorzieningen en basaal transport en gezondheidszorg op Westers niveau bieden zorgt al voor een enorme hoeveelheid energieverbruik.
Die landen kun je niet dwingen en zeggen 'hoho jongens, ga maar eens wat minder consumeren, jullie stoten veel te veel broeikasgassen uit'. De enige manier om daar echt effectief een bijdrage te leveren is middels technologieën die kunnen concurreren met vervuilende technologieën die daar ook met veel minder moeite dan hier worden ingezet.
Daarnaast is een heel belangrijk ander punt in de toename van de uitstoot van broeikasgassen en de beheersing daarvan de bevolkingsgroei. Ieder extra mens heeft natuurlijk weer voedsel en water nodig, medische verzorging, enzovoort. Wat dat betreft is men in Europa aardig bezig. In Afrika daarentegen wordt nog wel een flinke bevolkingsexplosie verwacht de komende jaren.
En raad eens wat die werkloze Oostblokkers gaan doen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:40 schreef Fer het volgende:
Omdat een groot controlecentrum in Nederland, dat 1000en trucks in heel Europa bestuurt, misschien het enige alternatief is tegen een leger goedkope Oostblokkers op onze wegen.
De nadruk zal door een overheid niet snel gelegd worden op specifiek 'consumeer minder X'. Wel zal zij veelal sturende maatregelen als accijnzen hanteren. Dat gebeurt natuurlijk vrij veel voor vervuilend geachte producten. De overheid kan ook moeilijk zeggen, 'jongens vanaf morgen nationaliseren we de landbouw en mag iedereen nog een stukje vlees per maand komen afhalen bij de staatswinkel'. Je ziet in dit topic al hoe veel zorgen mensen zich maken over het verdwijnen van allerhande banen. Als de overheid daar dan ook nog eens flink aan mee gaat werken, dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Daar word dus juist helemaal geen aandacht aan besteed. Onze ministeries van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken zetten bijv. volledig in op efficientie als het om het gebruik van energie gaat. Daar komen vervolgens op internationaal niveau slappe ontwikkelingsdoelstellingen van (zoals de 'Sustainable' development goals die volgend jaar in werking gaan treden). Vertel mij eens waar er nadruk op minder consumeren (dus niet efficienter consumeren) gelegd wordt.
Het blijft maar bij holle frasen als 'boven onze stand leven'. Wat bedoel je daar concreet mee? Geef eens voorbeelden van wat volgens jou mensen dan allemaal minder zouden moeten consumeren en daarbij wat dat dan concreet aan besparing zou moeten opleveren in relatie tot de gehele uitstoot en verwachte ontwikkeling? Een 'filosofische insteek' is te makkelijk. Je praat hier over een concreet probleem met concrete doelstellingen. Dan zeg ik als ingenieur dat je bij een voorgestelde oplossing moet kijken of die ook daadwerkelijk significant bijdraagt aan die doelstellingen.quote:Het punt is dat het een enorme trade-off is. Door in te zetten op innovaties ben je puur bezig met uitstel van executie omdat op langere termijn alleen minder consumeren de uitweg zal zijn. Al die problemen die jij opnoemt (zeker het internationaal politieke probleem) kloppen allemaal, maar geven juist de urgentie van actie aan. Nu zoveel ontwikkelingslanden de transitie maken naar middeninkomenslanden is het juist belangrijk om aan de kaart te stellen dat we jarenlang boven onze stand geleefd hebben. Maar geen enkele westerse wereldleider die dat in New York ook maar heeft durven inbrengen..
Is dat niet precies waar dit probleem over gaat? werk zoeken als de robot in de toekomst al het werk heeft overgenomen. en participeren waar niks meer te participeren valt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:50 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog tegen en je moet werk zoeken en we zitten in een participatie maatschappij dus je moet wat voor de gemeente gaan doen als je geen werk kunt vinden.
Je laatste punten gaan vooral over de haalbaarheid en komen eigenlijk vooral neer op dat je in een ontwikkelende wereld niet voldoende hebt aan minder consumeren, am I right? Zoals ik al eerder zei onderken ik dat al. Maar het feit dat het niet voldoende is voor mij geen reden om iets niet te doen. Sterker nog: de noodzaak tot minder consumeren wordt er alleen maar groter door, omdat een multidimensionale oplossing vereist is. Je zal wat dat betreft inderdaad ook keuzes moeten gana maken wat bevolkingsgroei, maar dat is een discussie die hier los van staat. Om jou woorden te gebruiken: je zal tegelijkertijd het verhaal van eeuwige gezondheid te moeten laten varen EN mensen moeten ontmoedigen om flatscreens, villas en vakanties te kopen. Waarom dat een argument tegen consuminderen is zie ik niet. Ik zie alleen maar praktische bezwaren, maar niet waarom mijn punt in theorie niet klopt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:49 schreef Monolith het volgende:
Je lijkt namelijk de voornaamste punten uit mijn post te negeren, namelijk dat:
1) Een 'acceptabele, geconsuminderde levensstandaard' voor de gehele wereldbevolking is geen duurzame oplossing, zeker niet wanneer die wereldbevolking nog flink blijft groeien.
2) Het is simpelweg praktisch niet te verkopen aan ontwikkelingslanden en opkomende landen om te zeggen "Ja sorry jongens, die levensverwachting van boven de 80 jaar, basale medische zorg voor iedereen, genoeg voedsel zodat bijna niemand honger hoeft te lijden, enzovoort..dat waren leuke ideetjes, maar het blijkt niet echt houdbaar'. Dat is namelijk wat je moet gaan zeggen, niet 'Ja sorry jongens, een enorme flatscreen TV, iedereen een villa en 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie zit er niet in'.
Ja ik weet het en de regering wil het oplossen door de belasting voor rijken te verlagen en meer participatie en minder bijstand.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:12 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Is dat niet precies waar dit probleem over gaat? werk zoeken als de robot in de toekomst al het werk heeft overgenomen. en participeren waar niks meer te participeren valt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |