abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145016582
Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Opmaak:
• met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg).

Links:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.
http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc...

OP

Handig:
Riparius heeft ooit een PDF geschreven over goniometrische identiteiten. Deze kun je hier downloaden:
www.mediafire.com/view/?2b214qltc7m3v0d
pi_145016593
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:15 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Omdat er niet gezegd wordt dat a van P afhangt.
Als dat trouwens wel zo is, doe je de productregel ook nog eens fout ook.

En je begint met "en vervolgens de productregel", maar zegt niet dat je de afgeleide aan het nemen bent.
Leer nou eens duidelijk beschrijven wat je aan het doen bent.
Hoeft toch ook niet, stel er is een functie

y = z² g²

Dan zou je om de afgeleide te bepalen toch ook gewoon de productregel toepassen..
  maandag 29 september 2014 @ 13:21:35 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145016660
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:19 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet, stel er is een functie

y = z² g²

Dan zou je om de afgeleide te bepalen toch ook gewoon de productregel toepassen..
Dat hangt ervan af wat z en g zijn. In jouw voorbeeld is ea een constante en dus is de productregel niet nodig. Als er in plaats van ea het getal 37 had gestaan, wat zou je dan doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145016685
Zou ik maar net als Riparius maar gewoon de oplossing geven in plaats van vragen te stellen of je het snapt?

\ln{Q} = a -b \ln{P}
Express Q as a function of P, and show that dQ / dP = -bQ/P

We kunnen dit heel makkelijk oplossen door gebruik te maken van impliciet differentiëren.
Neem de afgeleide naar P aan beide kanten
\frac{d}{dP}\ln{Q} = \frac{d}{dP}[a -b \ln{P}],
dan krijgen we
\frac{1}{Q}\frac{dQ}{dP} = \frac{-b}{P}
En daaruit volgt dan dat
\frac{dQ}{dP} = \frac{-bQ}{P}

Echter moet dit dus expliciet opgelost worden

We hebben
\ln{Q} =a -b \ln{P},
dit is equivalent aan
Q=e^{a - b \ln{P}}
vereenvoudigen geeft
Q=e^a P^{-b}
Nemen we hiervan de afgeleide naar P, dan krijgen we
\frac{dQ}{dP} = e^a \cdot -b P^{-b - 1} = \frac{-b e^a P^{-b}}{P} = \frac{-b Q}{P} Q.E.D.

[ Bericht 43% gewijzigd door t4rt4rus op 29-09-2014 13:46:01 ]
pi_145016728
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat hangt ervan af wat z en g zijn. In jouw voorbeeld is ea een constante en dus is de productregel niet nodig. Als er in plaats van ea het getal 37 had gestaan, wat zou je dan doen?
Ow.. dan zou ik gewoon het volgende doen:

-bea P -b-1

Want de constante telt niet mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door RustCohle op 29-09-2014 13:28:56 ]
  maandag 29 september 2014 @ 13:25:00 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145016775
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:23 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ow.. dan zou ik gewoon het volgende doen:

-bea P -b-1

Want de constante telt niet mee.
Wat is de variabele in je uitdrukking waarnaar je differentieert? a, b, e of p?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145016813
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat is de variabele in je uitdrukking waarnaar je differentieert? a, b, e of p?
P denk ik.
  maandag 29 september 2014 @ 13:28:10 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145016875
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:26 schreef RustCohle het volgende:

[..]

P denk ik.
Inderdaad, want de rest zijn allemaal constanten. Maar in je post differentieer je naar b.

Nu nog eens proberen, maar dan naar p. En let op: het is een exponentiële functie.
Oeps.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145016895
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad, want de rest zijn allemaal constanten. Maar in je post differentieer je naar b.

Nu nog eens proberen, maar dan naar p. En let op: het is een exponentiële functie.
Volgens mij deed hij het nu goed.
Differentieren naar P.
pi_145016902
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad, want de rest zijn allemaal constanten. Maar in je post differentieer je naar b.

Nu nog eens proberen, maar dan naar p. En let op: het is een exponentiële functie.
-bea P -b-1
  maandag 29 september 2014 @ 13:31:06 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145016967
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:28 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Volgens mij deed hij het nu goed.
Differentieren naar P.
Ahum :X

Zelf even slecht gelezen. Sorry...
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:29 schreef RustCohle het volgende:

[..]

-bea P -b-1
Klopt inderdaad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145017012
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ahum :X

Zelf even slecht gelezen. Sorry...

[..]

Klopt inderdaad.
Hoe zou ik nu kunnen beweren dat dQ / dP = -bQ / P

Want k heb nu al in principe dQ / dP uitgedrukt toch?
  maandag 29 september 2014 @ 13:33:10 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145017044
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:32 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe zou ik nu kunnen beweren dat dQ / dP = -bQ / P

Want k heb nu al in principe dQ / dP uitgedrukt toch?
Zie hier
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145017193
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:22 schreef t4rt4rus het volgende:
Zou ik maar net als Riparius maar gewoon de oplossing geven in plaats van vragen te stellen of je het snapt?

\ln{Q} = a -b \ln{P}
Express Q as a function of P, and show that dQ / dP = -bQ/P

We kunnen dit heel makkelijk oplossen door gebruik te maken van impliciet differentiëren.
Neem de afgeleide naar P aan beide kanten
\frac{d}{dP}\ln{Q} = \frac{d}{dP}[a -b \ln{P}],
dan krijgen we
\frac{1}{Q}\frac{dQ}{dP} = \frac{-b}{P}
En daaruit volgt dan dat
\frac{dQ}{dP} = \frac{-bQ}{P}

Echter moet dit dus expliciet opgelost worden

We hebben
\ln{Q} =a -b \ln{P},
dit is equivalent aan
Q=e^{a - b \ln{P}}
Dit vereenvoudigen geeft
Q=e^a P^{-b}
Nemen we hiervan de afgeleide naar P, dan krijgen we
\frac{dQ}{dP} = e^a \cdot -b P^{-b - 1} = [b]\frac{-b e^a P^{-b}}{P} = \frac{-b Q}{P}[/b] Q.E.D.
Deze overgang is mij niet geheel duidelijk? Wat heb je gedaan om daar Q te krijgen en ea en P-b weg te krijgen?
pi_145017257
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:37 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Deze overgang is mij niet geheel duidelijk? Wat heb je gedaan om daar Q te krijgen en ea en P-b weg te krijgen?
P^{-b - 1} = P^{-b} P^{-1} = \frac{P^{-b}}{P}
pi_145017380
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:38 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

P^{-b - 1} = P^{-b} P^{-1} = \frac{P^{-b}}{P}
Ja dat heb ik begrepen, maar ik bedoel dus van die één na laatste naar -bQ/P
pi_145017420
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:42 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ja dat heb ik begrepen, maar ik bedoel dus van die één na laatste naar -bQ/P
Kijk naar de regel er boven...
pi_145017491
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Kijk naar de regel er boven...
Ik zie hem niet sorry..... :@ 8)7
pi_145017520
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:45 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ik zie hem niet sorry..... :@ 8)7
*Q=e^a P^{-b}
Nemen we hiervan de afgeleide naar P
\frac{dQ}{dP} = \frac{-b e^a P^{-b}}{P} = \frac{-b Q}{P} Q.E.D.

-edit-
Q=e^a P^{-b} = Q, maakt dit het duidelijk? :P
pi_145017674
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:46 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

*Q=e^a P^{-b}
Nemen we hiervan de afgeleide naar P
\frac{dQ}{dP} = \frac{-b e^a P^{-b}}{P} = \frac{-b Q}{P} Q.E.D.

-edit-
Q=e^a P^{-b} = Q, maakt dit het duidelijk? :P
Ik voel me nu wel heel dom.. :') 8)7

Dank _O_

Ik ga maar even een kwartiertje pauzeren. Ik ben al sinds 07.00 bezig met wiskunde. :') :')
pi_145018718
Als

(-1/b) * ea/b Q -1 -1/b

Hoe kan ik het verder herschrijven tot :

(-1/b)P / Q?
pi_145018937
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:49 schreef Super-B het volgende:

[..]

''According to Herman Wold, the demand Q for butter in Stockholm during the period 1925-1937 was related to the price by P by the equation Q * p1/2 = 38. Find dQ/dP by implicit differentiation. Check the answer by using a different method to compute the derivative. ''
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:07 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Geen idee wat je in je vorige post aan het doen was.
Maar je moet dus Q p^{\frac{1}{2}} = 38 impliciet differentiëren.
De eerste stap is dan
\frac{d}{dP}[Q p^{\frac{1}{2}}] = \frac{d}{dP} 38

Kan jij nu verder?
Ik kwam uit op:

Q' * P 1/2 + Q1/2P -1/2

Maar daar blijft het dan bij, want ik heb geen idee...
  maandag 29 september 2014 @ 14:49:34 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145019666
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:23 schreef RustCohle het volgende:
Als

(-1/b) * ea/b Q -1 -1/b

Hoe kan ik het verder herschrijven tot :

(-1/b)P / Q?
Uit

Q=e^a P^{-b}

kun je halen dat

P=e^{a/b} Q^{-1/b}

Jouw uitdrukking was

-(\frac{1}{b}) e^{a/b} Q^{-1-1/b}

= -(\frac{1}{b}) e^{a/b} Q^{-1/b}Q^{-1}

= -(\frac{1}{b}) P Q^{-1}

Klaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145019676
Hoe kan ik x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)] herschrijven om zodoende een getallenlijn te kunnen maken ?
  maandag 29 september 2014 @ 14:51:13 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145019731
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:49 schreef BroodjeKebab het volgende:
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]
Ik kan een getallenlijn maken zonder x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)] te herschrijven. Wat is de opdracht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145019820
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik kan een getallenlijn maken zonder x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)] te herschrijven. Wat is de opdracht?
Nja ik moet het kunnen he. :P

Ik moet weten wanneer de functie f increast en wanneer die decreast.. En in mijn vorige post staat dus de afgeleide (die ik heb bepaald) van de originele functie..

Ik zou graag willen weten hoe ik het kan herschrijven of hoe ik een getallenlijn kan maken van zo'n lange afgeleide althans ingewikkelde. Als ik er een breuk van maak is het voor mij makkelijk om een getallenlijn te maken.
pi_145019836
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Uit

Q=e^a P^{-b}

kun je halen dat

P=e^{a/b} Q^{-1/b}

Jouw uitdrukking was

-(\frac{1}{b}) e^{a/b} Q^{-1-1/b}

[tex]= -(\frac{1}{b}) e^{a/b} Q^{-1/b}Q^{-1}[/tex]

[tex]= -(\frac{1}{b}) P Q^{-1}[/tex]


Klaar.
Ik zie de overgang niet?
  maandag 29 september 2014 @ 14:55:57 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145019892
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:54 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik zie de overgang niet?
Gebruik deze:
P=e^{a/b} Q^{-1/b}

Deze uitdrukking voor P staat letterlijk in de één na laatste regel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145019958
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gebruik deze:
P=e^{a/b} Q^{-1/b}

Deze uitdrukking voor P staat letterlijk in de één na laatste regel.
|:( |:(
  maandag 29 september 2014 @ 15:00:38 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145020054
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]

x^2sqrt{4-x^2} + \frac{1}{x^3} \cdot \frac {-2x}{2sqrt{4-x^2}}

= x^2sqrt{4-x^2} + \frac {-2x}{2x^{3}sqrt{4-x^2}}

= x^2sqrt{4-x^2} - \frac {1}{x^{2}sqrt{4-x^2}}

Waar heeft de uitdrukking z - 1/z nulpunten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145020187
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]

x^2sqrt{4-x^2} + \frac{1}{x^3} \cdot \frac {-2x}{2sqrt{4-x^2}}

= x^2sqrt{4-x^2} + \frac {-2x}{2x^{3}sqrt{4-x^2}}

= x^2sqrt{4-x^2} - \frac {1}{x^{2}sqrt{4-x^2}}

Waar heeft de uitdrukking z - 1/z nulpunten?
Het was 1/3x³ he..

Ik heb geen idee.
  maandag 29 september 2014 @ 15:06:39 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145020278
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:04 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Het was 1/3x³ he..
Dat staat niet in je post. En mijn glazen bol is al een tijdje stuk.
quote:
Ik heb geen idee.
Mocht je je afvragen waarom ik die vraag stel, ik vervang x^2worteldinges even door 'z', en dan staat er z-1/z. Je zoekt nulpunten, en dus is het wel handig om te weten waar z-1/z nulpunten heeft. Kun je daarna je x^2worteldinges er weer inplakken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145020352
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat staat niet in je post. En mijn glazen bol is al een tijdje stuk.

[..]

Mocht je je afvragen waarom ik die vraag stel, ik vervang x^2worteldinges even door 'z', en dan staat er z-1/z. Je zoekt nulpunten, en dus is het wel handig om te weten waar z-1/z nulpunten heeft. Kun je daarna je x^2worteldinges er weer inplakken.
Ik zou van die z - 1/z
  maandag 29 september 2014 @ 15:11:08 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145020459
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:08 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Ik zou van die z - 1/z

*Oeps*
Die heb ik even niet gezien. Edit 'm maar snel weg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145020495
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die heb ik even niet gezien. Edit 'm maar snel weg.
Klote wiskunde.. Heb geen idee :(
  maandag 29 september 2014 @ 15:18:27 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145020758
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:11 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Klote wiskunde.. Heb geen idee :(
Ik zoek waarde(n) van z waarvoor z - 1/z = 0, oftewel z = 1/z. Eigenlijk vind ik dat je meteen moet zien dat alleen 1 en -1 hun eigen omgekeerde zijn, maar zo niet dan gebruik je de technieken die je hiervoor kent.

Een vergelijking met breuken maak je in vrijwel alle gevallen overzichtelijker door links en rechts te vermenigvuldigen met die noemer. Alleen even opletten dat je niet per ongeluk met 0 vermenigvuldigt en er daardoor allerlei ongewenste oplossingen bij krijgt, maar dat is hier niet het geval.
Dus:
z - 1/z = 0 <=> z2-1 = 0 <=> z2 = 1 <=> z = 1 of z = -1.

Dus je afgeleide is gelijk aan 0 als x2√(4-x2) = ± 1
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145020968
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zoek waarde(n) van z waarvoor z - 1/z = 0, oftewel z = 1/z. Eigenlijk vind ik dat je meteen moet zien dat alleen 1 en -1 hun eigen omgekeerde zijn, maar zo niet dan gebruik je de technieken die je hiervoor kent.

Een vergelijking met breuken maak je in vrijwel alle gevallen overzichtelijker door links en rechts te vermenigvuldigen met die noemer. Alleen even opletten dat je niet per ongeluk met 0 vermenigvuldigt en er daardoor allerlei ongewenste oplossingen bij krijgt, maar dat is hier niet het geval.
Dus:
z - 1/z = 0 <=> z2-1 = 0 <=> z2 = 1 <=> z = 1 of z = -1.

Dus je afgeleide is gelijk aan 0 als x2√(4-x2) = ± 1
hmmm als ik het zo bekijk heel makkelijk, maar in het antwoordenboek is het niet genoeg om te berekenen wanneer de afgeleide 0 is maar wanneer die stijgt en daalt en dat is:

Stijging: [-W3, W3]
Daling: [-2, -W3]
  maandag 29 september 2014 @ 15:32:21 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145021215
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 15:25 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

hmmm als ik het zo bekijk heel makkelijk, maar in het antwoordenboek is het niet genoeg om te berekenen wanneer de afgeleide 0 is maar wanneer die stijgt en daalt en dat is:

Stijging: [-W3, W3]
Daling: [-2, -W3]
Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.
Het denkpatroon zou er in dit voorbeeld als volgt uit kunnen zien:

- Ik heb een of andere functie f.
- Ik wil weten wanneer die stijgt en daalt.
- Daar kan een afgeleide functie mij wat over vertellen
- Dus ik differentieer mijn functie f en vind dus f'
- Als f'>0 dan stijgt f, als f'<0 dan daalt f. Dus eerst wil ik weten wanneer f'=0
- Dus ik stel mijn f' gelijk aan 0 en vind wat oplossingen
- Die oplossingen verdelen het domein van f in een paar stukken.
- Van ieder stuk weet ik dat f op dat hele stuk stijgend - of op dat hele stuk dalend is. Was het namelijk niet zo, dan zou f' in dat stuk nog ergens 0 moeten worden en dat was ie niet.
- Dus ik zoek van ieder interval uit of f daar stijgt of daalt
- Dat kan ik doen door f te visualiseren, of door bepaalde waarden uit het gevraagde stuk in f' in te vullen en te kijken of dat groter of kleiner dan 0 is.
- Nu heb ik de gezochte info bij elkaar en teken ik mijn getallenlijn.

Ik schrijft het nu bewust overdreven uitgebreid op. En toch is het heel belangrijk om, vóórdat je überhaupt begint te pennen en te rekenen, eerst zo'n stappenplan te maken. Dan weet je waar je moet beginnen en waar je moet eindigen - en of je de gestelde vraag wel beantwoordt.
Bijkomend voordeel in dit topic is dat het dan iets makkelijker te specificeren is bij welke stap je nu vastloopt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145021566
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.
Het denkpatroon zou er in dit voorbeeld als volgt uit kunnen zien:

- Ik heb een of andere functie f.
- Ik wil weten wanneer die stijgt en daalt.
- Daar kan een afgeleide functie mij wat over vertellen
- Dus ik differentieer mijn functie f en vind dus f'
- Als f'>0 dan stijgt f, als f'<0 dan daalt f. Dus eerst wil ik weten wanneer f'=0
- Dus ik stel mijn f' gelijk aan 0 en vind wat oplossingen
- Die oplossingen verdelen het domein van f in een paar stukken.
- Van ieder stuk weet ik dat f op dat hele stuk stijgend - of op dat hele stuk dalend is. Was het namelijk niet zo, dan zou f' in dat stuk nog ergens 0 moeten worden en dat was ie niet.
- Dus ik zoek van ieder interval uit of f daar stijgt of daalt
- Dat kan ik doen door f te visualiseren, of door bepaalde waarden uit het gevraagde stuk in f' in te vullen en te kijken of dat groter of kleiner dan 0 is.
- Nu heb ik de gezochte info bij elkaar en teken ik mijn getallenlijn.

Ik schrijft het nu bewust overdreven uitgebreid op. En toch is het heel belangrijk om, vóórdat je überhaupt begint te pennen en te rekenen, eerst zo'n stappenplan te maken. Dan weet je waar je moet beginnen en waar je moet eindigen - en of je de gestelde vraag wel beantwoordt.
Bijkomend voordeel in dit topic is dat het dan iets makkelijker te specificeren is bij welke stap je nu vastloopt.
Daar ben je docente voor toch. ;) Je methode is goed hoor door steeds een tip te geven ipv het volledige antwoord.
pi_145021669
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.
Het denkpatroon zou er in dit voorbeeld als volgt uit kunnen zien:

- Ik heb een of andere functie f.
- Ik wil weten wanneer die stijgt en daalt.
- Daar kan een afgeleide functie mij wat over vertellen
- Dus ik differentieer mijn functie f en vind dus f'
- Als f'>0 dan stijgt f, als f'<0 dan daalt f. Dus eerst wil ik weten wanneer f'=0
- Dus ik stel mijn f' gelijk aan 0 en vind wat oplossingen
- Die oplossingen verdelen het domein van f in een paar stukken.
- Van ieder stuk weet ik dat f op dat hele stuk stijgend - of op dat hele stuk dalend is. Was het namelijk niet zo, dan zou f' in dat stuk nog ergens 0 moeten worden en dat was ie niet.
- Dus ik zoek van ieder interval uit of f daar stijgt of daalt
- Dat kan ik doen door f te visualiseren, of door bepaalde waarden uit het gevraagde stuk in f' in te vullen en te kijken of dat groter of kleiner dan 0 is.
- Nu heb ik de gezochte info bij elkaar en teken ik mijn getallenlijn.

Ik schrijft het nu bewust overdreven uitgebreid op. En toch is het heel belangrijk om, vóórdat je überhaupt begint te pennen en te rekenen, eerst zo'n stappenplan te maken. Dan weet je waar je moet beginnen en waar je moet eindigen - en of je de gestelde vraag wel beantwoordt.
Bijkomend voordeel in dit topic is dat het dan iets makkelijker te specificeren is bij welke stap je nu vastloopt.
Die stappenplan heb ik idd ook in mijn hoofd. Ik weet tot dusverre dat op zowel x = -1 als op x = 1 een nulpunt wordt bereikt ofwel een maximum/minimum. Voor en na -1/+1 is er sprake van of een daling of een stijging.. maar dan loop ik dus vast en kan ik uren staren zonder dat het licht brand..
  maandag 29 september 2014 @ 15:46:42 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145021762
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 15:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ik weet tot dusverre dat op zowel x = -1 als op x = 1 een nulpunt wordt bereikt ofwel een maximum/minimum.
Dit is niet waar. Waar kwam mijn z ook weer vandaan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145021793
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is niet waar. Waar kwam mijn z ook weer vandaan?
x2√(4-x2)

Maar het was 1/3x³ dus moet het geen

3x2√(4-x2)

zijn
  maandag 29 september 2014 @ 15:53:26 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145022003
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:47 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

x2√(4-x2)

Maar het was 1/3x³ dus moet het geen

3x2√(4-x2)

zijn
Dan zou het worden

= x^2sqrt{4-x^2} - \frac {1}{3x^{2}sqrt{4-x^2}}

en vraag je je dus af wanneer z-1/(3z)=0. Dat is als z2=1/3, oftewel z=±√(1/3).

Je afgeleide functie heeft dus nulpunten als
x2√(4-x2)=√(1/3) of als
x2√(4-x2)=-√(1/3)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145022271
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan zou het worden

= x^2sqrt{4-x^2} - \frac {1}{3x^{2}sqrt{4-x^2}}

en vraag je je dus af wanneer z-1/(3z)=0. Dat is als z2=1/3, oftewel z=±√(1/3).

Je afgeleide functie heeft dus nulpunten als
x2√(4-x2)=√(1/3) of als
x2√(4-x2)=-√(1/3)
We gaan beide ergens de fout in want we moeten uitkomen op -W3 of W3 (?)
  maandag 29 september 2014 @ 16:09:34 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145022664
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:00 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

We gaan beide ergens de fout in want we moeten uitkomen op -W3 of W3 (?)
Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want van

x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]

is √3 (of -√3) helemaal geen nulpunt.

Van x²√(4-x²) + 1/3x³ * -2x/[2√(4-x²)] trouwens ook niet. Weet je zeker dat het niet moet zijn

x²√(4-x²) + 3/x³ * -2x/[2√(4-x²)] ?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145022719
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want van

x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]

is √3 (of -√3) helemaal geen nulpunt.
In het antwoordenboek staat immers:

[-W3, W3] Increase

[-2, -W3] decrease
  maandag 29 september 2014 @ 16:12:18 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145022770
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:10 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

In het antwoordenboek staat immers:

[-W3, W3] Increase

[-2, -W3] decrease
Dus moeten √3 en -√3 nulpunten zijn van de afgeleide, en -2 is de grens van het domein. Maar van de afgeleide die jij hier neerzet, zijn √3 en -√3 geen nulpunten dus je afgeleide klopt niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145022784
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want van

x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]

is √3 (of -√3) helemaal geen nulpunt.

Van x²√(4-x²) + 1/3x³ * -2x/[2√(4-x²)] trouwens ook niet. Weet je zeker dat het niet moet zijn

x²√(4-x²) + 3/x³ * -2x/[2√(4-x²)] ?
Het antwoordenboek zegt:

f'(x) =

x²√(4-x²) + 1/3x² * -2x / 2√(4-x²)

ook wel.. ;
4x² (3 - x²) / 3√(4-x²)
  maandag 29 september 2014 @ 16:17:35 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145022960
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:12 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Het antwoordenboek zegt:

f'(x) =

x²√(4-x²) + 1/3x² * -2x / 2√(4-x²)

ook wel.. ;
4x² (3 - x²) / 3√(4-x²)
Dus je afgeleide klopte niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145023012
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus je afgeleide klopte niet.
Owww!
pi_145024194


Ben ik nou gek of niet? Ik denk zelf toch echt steeds dat het moet resulteren naar b * 1/x en dus b/x ipv b.. als afgeleide..
  maandag 29 september 2014 @ 16:56:34 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145024314
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:53 schreef RustCohle het volgende:
[ afbeelding ]

Ben ik nou gek of niet? Ik denk zelf toch echt steeds dat het moet resulteren naar b * 1/x en dus b/x ipv b.. als afgeleide..
Het gaat in jouw plaatje niet over een afgeleide. Er staat een gelijkheid waar ze links en rechts de natuurlijke logaritme op loslaten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145024974
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het gaat in jouw plaatje niet over een afgeleide. Er staat een gelijkheid waar ze links en rechts de natuurlijke logaritme op loslaten.
Oeps.. Plaatje uploaden ging mis..

  maandag 29 september 2014 @ 17:25:40 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025140
Beter dan de in rood geschreven tekst die ernaast staat kan ik het eigenlijk ook niet uitleggen.

Substitueer ln x = u en differentieer daarna naar u.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145025189
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
Beter dan de in rood geschreven tekst die ernaast staat kan ik het eigenlijk ook niet uitleggen.

Substitueer ln x = u en differentieer daarna naar u.
Dat heb ik begrepen. Vind het alleen frappant.. Aangezien de afgeleide van een ln functie altijd 1 / .. is.. Dat ln A weggaat begrijp ik sowieso (omdat het een constante is.)
  maandag 29 september 2014 @ 17:28:08 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025198
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:27 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Dat heb ik begrepen. Vind het alleen frappant.. Aangezien de afgeleide van een ln functie altijd 1 / .. is..
Na de substitutie staat er geen ln-functie meer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145025220
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Na de substitutie staat er geen ln-functie meer.
Ja maar stel je hebt

2x + ln x

Dan is de afgeleide toch

2 + 1/x

je kan toch niet zomaar zeggen dat het 2 is omdat ln x ookwel u kan zijn en dan dy/du toepassen waardoor je dus 2 hebt..
pi_145025418
Het is bekend dat de formule: p / D(p) * dD(p)/dp gebruikt moet worden om de elasticiteit te berekenen.

Stel nou dat ik dit wil berekenen voor de functie:

xp eax

Dan pas ik p / D(p) * dD(p)/dp toe, alleen in dit geval:

x / D(x) * dD(x)/dx , dus :

[ x/xp eax ] * (pxp-1 eax + xp aeax )

x * (pxp-1 eax + xp aeax ) / xp eax

Hoe doe ik het wegstrepen hier?

Ik zelf streepte de eax en xp weg en dit leverde mij het volgende op:

x * pxp-1
pi_145025464
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:27 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Dat heb ik begrepen. Vind het alleen frappant.. Aangezien de afgeleide van een ln functie altijd 1 / .. is.. Dat ln A weggaat begrijp ik sowieso (omdat het een constante is.)
Je leidt hier af naar ln x, niet naar x.
  maandag 29 september 2014 @ 17:40:26 #60
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025514
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:36 schreef Super-B het volgende:
Hoe doe ik het wegstrepen hier?
Wat is dat, wegstrepen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145025549
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat is dat, wegstrepen?
Wegwerken/herschrijven dan..
  maandag 29 september 2014 @ 17:43:30 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025603
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:41 schreef Super-B het volgende:

[..]

Wegwerken/herschrijven dan..
Het is voor je begrip van de techniek van belang dat je weet wat je precies doet. 'Wegstrepen' is natuurlijk geen toegestane handeling - wat doe je nu precies in je poging om de uitdrukking te herschrijven? Wat gebeurt er met die eax?

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 29-09-2014 19:47:06 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145025629
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is voor je begrip van de techniek van belang wat je weet wat je precies doet. 'Wegstrepen' is natuurlijk geen toegestane handeling - wat doe je nu precies in je poging om de uitdrukking te herschrijven? Wat gebeurt er met die eax?
Die kunnen weg, omdat er in de twee termen (in de teller) eax staat en in de noemer.
  maandag 29 september 2014 @ 17:46:20 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025690
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:44 schreef Super-B het volgende:
Dat klopt. Dus wat doe je ermee?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145025712
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt. Dus wat doe je ermee?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die kun je delen door e^ax
  maandag 29 september 2014 @ 17:55:52 #66
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145025986
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:46 schreef Super-B het volgende:

[..]

Die kun je delen door e^ax
OK, nu we weten wat we eigenlijk aan het doen zijn (volgende keer gewoon in je eerste post netjes opschrijven!) gaan we kijken hoe dat dan werkt:

x * (pxp-1 eax + xp aeax ) / xp eax

= pxp eax + xp+1 aeax ) / xp eax

= xp eax(p + ax) / xp eax
Nu in teller en noemer delen door xp eax, en er blijft (p+ax) over.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145026268
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

OK, nu we weten wat we eigenlijk aan het doen zijn (volgende keer gewoon in je eerste post netjes opschrijven!) gaan we kijken hoe dat dan werkt:

x * (pxp-1 eax + xp aeax ) / xp eax

= pxp eax + xp+1 aeax ) / xp eax

= xp eax(p + ax) / xp eax
Nu in teller en noemer delen door xp eax, en er blijft (p+ax) over.
Wat doe je in het tweede waardoor die x * weggaat en waarom verdwijnt die p-1 en komt er een +1 te staan?

Op het einde; zie ik het ook niet..? Hoe moet ik die vermenigvuldiging zien?

(.....) * (....) of alleen die e^ax * (p + ax) .. en dan die x^p op het einde?

Ik kan het niet 'zien' in één keer... Ik zie wel de deling op het eind door x^p en e^ax.
pi_145026323
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:07 schreef Super-B het volgende:

[..]

Wat doe je in het tweede waardoor die x * weggaat en waarom verdwijnt die p-1 en komt er een +1 te staan?
Ooit van vermenigvuldigingen gehoord?
pi_145026477
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:09 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ooit van vermenigvuldigingen gehoord?
Ja :P
  maandag 29 september 2014 @ 18:17:45 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145026495
quote:
Ik kan het niet 'zien' in één keer...
Dat hoeft ook niet, daarom schrijf ik tussenstappen op. Wen jezelf ook aan om dat te doen en om vooral niet teveel in één stap te willen doen.

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:07 schreef Super-B het volgende:

[..]

Wat doe je in het tweede waardoor die x * weggaat en waarom verdwijnt die p-1 en komt er een +1 te staan?
De haakjes uitwerken; er staat iets van de vorm a(b+c) en dat schrijf ik als ab+ac. Bedenk daarbij dat x*xp-1 = xp
quote:
Op het einde; zie ik het ook niet..? Hoe moet ik die vermenigvuldiging zien?

(.....) * (....) of alleen die e^ax * (p + ax) .. en dan die x^p op het einde?

Als het uit zou maken had ik het wel anders opgeschreven.
Er staat iets van de vorm a*b*(c+d). Dat kun je maar op één manier lezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145029043
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:27 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Dat heb ik begrepen. Vind het alleen frappant..
Het feit dat je je erover verbaast bewijst nu juist dat je het niet begrijpt.
quote:
Aangezien de afgeleide van een ln functie altijd 1 / .. is..
Opmerkingen als deze laten zien dat je alleen maar probeert 'regeltjes' toe te passen zonder echt te begrijpen wat het allemaal voorstelt. OllieWilliams had hier een correcte opmerking die je waarschijnlijk niet hebt begrepen.
quote:
Dat ln A weggaat begrijp ik sowieso (omdat het een constante is.)
Je hebt

\ln\,y\,=\,\ln\,A\,+\,b\,\cdot\,\ln\,x

Nu stellen we

u\,=\,\ln\,x

en ook

z\,=\,\ln\,y

Dan is

z\,=\,\ln\,A\,+\,b\,\cdot\,u

en dus

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}u}\,=\,b

Nu zetten we ln y weer terug in de plaats van z en zetten we ln x weer terug in de plaats van u, en zie, we hebben

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}(\ln\,x)}\,=\,b

Je moet echt deze post van mij eens goed bestuderen.
pi_145046352
Ik heb even de Leibniz notatie posts van Riparius gelezen, ik heb het wel begrepen, maar ben toch lichtelijk verward geworden.. en dan is het om hoe de regel werkt, want praktisch gezien begrijp ik dat wel als ik letters en getallen zie, maar in notatievorm ben ik nog lichtelijk verward..

Stel je hebt

d F(x) / dx ofwel F'(x) waarbij F(x) = f(x) * g(x)

Waarom is de afgeleide dan:

f'(x) * g(x) + f(x) * g'(x)

en niet:

f'(x) * x' * g(x) + f(x) * g'(x) * x

Want

dY / dI = F'(Y) dY/dI + 1 als Y = f(Y) + I
pi_145046717
Ik ben eindelijk bij de laatste bladzijde gekomen die ik moet kennen voor het deeltentamen en ja hoor... ik begrijp de laatste bladzijde niet. :')

Hier worden de theorie tot dan toe in een 'economisch' voorbeeld genomen

Groen is wat ik begrijp en rood wat ik niet begrijp.



  dinsdag 30 september 2014 @ 17:08:30 #74
417219 zerak
Exile Vilify
pi_145059387
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:39 schreef Brainstorm245 het volgende:
Ik heb even de Leibniz notatie posts van Riparius gelezen, ik heb het wel begrepen, maar ben toch lichtelijk verward geworden.. en dan is het om hoe de regel werkt, want praktisch gezien begrijp ik dat wel als ik letters en getallen zie, maar in notatievorm ben ik nog lichtelijk verward..

Stel je hebt

d F(x) / dx ofwel F'(x) waarbij F(x) = f(x) * g(x)

Waarom is de afgeleide dan:

f'(x) * g(x) + f(x) * g'(x)

en niet:

f'(x) * x' * g(x) + f(x) * g'(x) * x

Want

dY / dI = F'(Y) dY/dI + 1 als Y = f(Y) + I
Je snapt toch dat een product niet hetzelfde is als een som?
  dinsdag 30 september 2014 @ 17:34:31 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145060213
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:53 schreef Brainstorm245 het volgende:
Groen is wat ik begrijp en rood wat ik niet begrijp.
Je hebt eerder de tip gekregen om niet zomaar scans/foto's met rode strepen te plaatsen, maar om nauwkeuriger aan te geven wat je niet begrijpt.
Wat begrijp je niet, de vraagstelling of de uitwerking? Welke stappen heb je al gezet? Hoe zou je het probleem zelf aanpakken en waar is dat anders dan de antwoorden in het boek?

Dan wordt het voor de mensen hier wat eenvoudiger om een functioneel en enigszins beknopt antwoord te geven.

Even een vraagje tussendoor, krijg je colleges en/of werkcolleges over deze stof?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')