Dat is precies wat ik ook al eerder als scenario postte. Daarbij had ik nog de gedachte dat de kabeloversteek ze het vermoeden kan hebben gegeven dat ze uiteindelijk toch op de goede weg waren. Dit omdat als je info over de Pianista trail zoekt op internet, je al snel foto's of video's ziet met de kabeloversteek er op. Dat kan verklaren waarom ze niet alsnog terug gegaan zijn. Omdat ze het idee hadden dat ze ergens eerder fout gelopen waren.quote:Op maandag 29 september 2014 20:41 schreef Geruisloos het volgende:
Het meest waarschijnlijke van alle scenario's is een inschattingsfout van Kris en Lisanne dat het Pianista pad in een rondje liep. Dit is een theorie die al snel ter sprake kwam, en ook weer snel werd afgedaan als te makkelijk gedacht, maar gezien alle feiten die we nu hebben lijkt dit toch heel erg in de richting te komen.
Door deze vergissing zijn ze voorbij de mirador onbewust en urenlang steeds dieper de jungle ingelopen. Totdat ze tussen 16:00 en 16:30 beseften dat er iets niet klopte (aangezien ze rond dat tijdstip ongeveer weer terug moesten zijn bij het begin).
Mijn vermoeden is dat ze op dat moment voor zichzelf de keuze moesten maken tussen terugkeren of doorlopen.
Terugkeren betekent 100% urenlang in het donker belanden. Doorlopen betekent een kans op een volgend dorp of de kans dat ze toch gelijk hadden, en dus kans op aankomst in de bewoonde wereld voordat het donker zou worden. Ze kiezen voor de tweede optie en lopen zonder dat ze het weten nóg dieper de jungle in. Niet echt een vermissing dus, maar een combinatie van menselijke fouten.
Deze combinatie van verkeerde keuzes is naar mijn mening de meest logische verklaring van hun dood, aangezien ze door die keuzes in een zeer gevaarlijke situatie terecht zouden zijn komen, waar vervolgens van alles gebeurd kan zijn (meest waarschijnlijk een ongeluk bij een van de rivier oversteken). En het enige wat daar voor nodig was, was het idee van een rondje lopen.
Helemaal mee eens. Interessant is de vraag hoe lang ze nog op "het pad" zijn gebleven - voor zover de camino de Culebra voorbij de paddock overal een duidelijk herkenbaar, niet te missen pad is. Andere vraag: wanneer heeft na 1 april iemand voor het eerst dat stuk van de camino gelopen? Ik acht het mogelijk dat de meiden op 2 april nog de hele dag bij het pad zijn gebleven, maar dat er niemand is langsgekomen.quote:Op maandag 29 september 2014 20:41 schreef Geruisloos het volgende:
Het meest waarschijnlijke van alle scenario's is een inschattingsfout van Kris en Lisanne dat het Pianista pad in een rondje liep. Dit is een theorie die al snel ter sprake kwam, en ook weer snel werd afgedaan als te makkelijk gedacht, maar gezien alle feiten die we nu hebben lijkt dit toch heel erg in de richting te komen.
Door deze vergissing zijn ze voorbij de mirador onbewust en urenlang steeds dieper de jungle ingelopen. Totdat ze tussen 16:00 en 16:30 beseften dat er iets niet klopte (aangezien ze rond dat tijdstip ongeveer weer terug moesten zijn bij het begin).
Mijn vermoeden is dat ze op dat moment voor zichzelf de keuze moesten maken tussen terugkeren of doorlopen.
Terugkeren betekent 100% urenlang in het donker belanden. Doorlopen betekent een kans op een volgend dorp of de kans dat ze toch gelijk hadden, en dus kans op aankomst in de bewoonde wereld voordat het donker zou worden. Ze kiezen voor de tweede optie en lopen zonder dat ze het weten nóg dieper de jungle in. Niet echt een verdwaling dus, maar een combinatie van menselijke fouten.
Deze combinatie van verkeerde keuzes is naar mijn mening de meest logische verklaring van hun dood, aangezien ze door die keuzes in een zeer gevaarlijke situatie terecht zouden zijn komen, waar vervolgens van alles gebeurd kan zijn (meest waarschijnlijk een ongeluk bij een van de rivier oversteken). En het enige wat daar voor nodig was, was het idee van een rondje lopen.
Ik heb het ook steeds vreemd gevonden dat het vrijwilligerswerk op de betreffende school zomaar een week werd uitgesteld...quote:Op maandag 29 september 2014 20:48 schreef theavenger_ep het volgende:
Vanaf Dag 1 heb ik niet in verdwalen geloofd ik. Ik ben geen enkele consistente onderbouwing voor verdwaling en of ongeluk tegengekomen op de fora.
Uitgaande van een misdrijf is iedereen waar de meiden direct dan wel indirect in Boquete mee te maken hebben
gehad verdacht!
Wat ik nog niet ben tegengekomen in het lijstje is de leiding van de school waar ze die week aan de slag zouden gaan. Deze school heeft informatie (CV's foto's et cetera ) van de meiden gehad waar een potentiële dader mee aan de slag is kunnen gaan! Zit er bij de bekende verdachten iemand die een contact met die school had!
Ad 1. Jee, dit heb ik een paar maanden geleden al verklaard. Zo hoeven niet onmiddellijk compleet verdwaald te zijn geweest. Een plausibel scenario is dat ze in eerste instantie nog wel op het "pad" waren en toen een klein ongelukje hebben gehad. Bijvoorbeeld een verstuikte enkel, waardoor lopen een tijdje onmogelijk was. Noodnummer gebeld, maar geen contact. Aldus gedwongen de nacht door te brengen in de groene hel. 's nachts alsnog compleet verdwaald.quote:Op maandag 29 september 2014 18:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
1. Alleen was het geen nacht toen ze dan zouden gaan bellen omdat ze 'verdwaald' waren. Toch? En ook de gidsen gaan er niet vanuit dat ze het pad kwijt zijn geraakt.. die denken dat ze van de brug die OP HET PAD ligt gevallen zijn. En de toeristen die zogenaamd 'verdwaald' waren, waren het pad ook niet kwijt maar waren OP HET PAD te ver doorgelopen.
Hoezo tunnelvisie???
[..]
2. En juist daar zouden ze dan tot het besef moeten zijn gekomen dat ze 'verdwaald' waren??
[..]
3. We praten over één pad, minimaal tot achter de tweede oversteek. Het moment dat ze belden was dus in het gebied van één pad. Of er verder meer paden waren weten we niet, dat neem jij aan. Aannames dus. Weer.
[..]
4. Dat neem jij aan. Aanname dus. Geen bewijs want dan waren ze op 2 april indianen tegen gekomen. OP HET PAD want er is maar één pad.
[..]
5. Geen misverstand. Verklaringen van mensen die daar zijn geweest), in tegenstelling tot jouw aannames op je zolderkamertje in Nederland. Baru kan trouwens een catfish zijn dus die telt niet mee.
[..]
6. Dat heeft niets met oppervlakte te maken.
[..]
7. Dus om 14:00 raak jij totaal van slag, hysterisch, in shock (dat is een tekort aan rondstromend bloed..) omdat je een nacht in een tropisch bos hebt door moeten brengen?
[..]
8. Nee, jij beweerd steeds dat het bewezen is dat ze gewoon verdwaald waren. Daar komt dus geen ongeluk of wat dan ook bij kijken.
[..]
9. Dat is geen antwoord op de vraag. Die heeft niets met aaseters te maken, juist niet. Hoe komen de resten BIJ ELKAAR?
De schoen en het bekken zijn volgens mij niet eens zo dicht bij elkaar gevonden. Ze lagen niet naast elkaar ofzo, van wat ik me herinner.. Eerder een paar honderd meter van elkaar ofzoquote:Op maandag 29 september 2014 21:47 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ad 1. Jee, dit heb ik een paar maanden geleden al verklaard. Zo hoeven niet onmiddellijk compleet verdwaald te zijn geweest. Een plausibel scenario is dat ze in eerste instantie nog wel op het "pad" waren en toen een klein ongelukje hebben gehad. Bijvoorbeeld een verstuikte enkel, waardoor lopen een tijdje onmogelijk was. Noodnummer gebeld, maar geen contact. Aldus gedwongen de nacht door te brengen in de groene hel. 's nachts alsnog compleet verdwaald.
Ad 2. Nee, dat kan op elke plek daarná zijn geweest. Het stuk waar de ouders K. niet zijn geweest.
Ad 3. In de nacht zie je geen hand voor ogen. Dan is er helemaal geen pad meer.
Ad 4. Maar als ze van het pad waren gegaan (zie ad 1), dan gaat deze hele theorie niet meer op.
Ad 5. Allemaal verklaringen van mensen die daar overdag een aardige wandeling hebben gemaakt, de meesten onder begeleiding van een gids of anderszins goed geëquipeerd.
Ad 6. Hoe groter het gebied, hoe gemakkelijker je kunt verdwalen.
Ad 7. Nee, ik beweer niet dat ze om 14.00 uur al in shock waren, maar mogelijk wel nadat ze gedwongen waren een nacht door te brengen in dat verschrikkelijke oerwoud (zonder licht, zonder dekens, zonder eten, zonder vuur, zonder verwarming, met de blote armen en benen op de grond tussen de insecten e.d.).
Ad 8. In eerste instantie zijn ze simpelweg verdwaald, getuige hun eigen foto's die volkomen buiten de normale wandelroute zijn genomen. Daarna hebben ze dagenlang moeten zwerven onder erbarmelijke omstandigheden. Tenslotte zijn ze overleden ten gevolge van deze onmenselijke ontberingen.
Ad 9. Er zijn enkele restanten bij elkaar gevonden. Ik meen de (oneetbare) schoen en een stuk bekken? De rest is verspreid door de aaseters.
Eigenlijk is het allemaal betrekkelijk eenvoudig.
quote:Op maandag 29 september 2014 21:47 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ad 1. Jee, dit heb ik een paar maanden geleden al verklaard. Zo hoeven niet onmiddellijk compleet verdwaald te zijn geweest. Een plausibel scenario is dat ze in eerste instantie nog wel op het "pad" waren en toen een klein ongelukje hebben gehad. Bijvoorbeeld een verstuikte enkel, waardoor lopen een tijdje onmogelijk was. Noodnummer gebeld, maar geen contact. Aldus gedwongen de nacht door te brengen in de groene hel. 's nachts alsnog compleet verdwaald.
Ad 2. Nee, dat kan op elke plek daarná zijn geweest. Het stuk waar de ouders K. niet zijn geweest.
Ad 3. In de nacht zie je geen hand voor ogen. Dan is er helemaal geen pad meer.
Ad 4. Maar als ze van het pad waren gegaan (zie ad 1), dan gaat deze hele theorie niet meer op.
Ad 5. Allemaal verklaringen van mensen die daar overdag een aardige wandeling hebben gemaakt, de meesten onder begeleiding van een gids of anderszins goed geëquipeerd.
Ad 6. Hoe groter het gebied, hoe gemakkelijker je kunt verdwalen.
Ad 7. Nee, ik beweer niet dat ze om 14.00 uur al in shock waren, maar mogelijk wel nadat ze gedwongen waren een nacht door te brengen in dat verschrikkelijke oerwoud (zonder licht, zonder dekens, zonder eten, zonder vuur, zonder verwarming, met de blote armen en benen op de grond tussen de insecten e.d.).
Ad 8. In eerste instantie zijn ze simpelweg verdwaald, getuige hun eigen foto's die volkomen buiten de normale wandelroute zijn genomen. Daarna hebben ze dagenlang moeten zwerven onder erbarmelijke omstandigheden. Tenslotte zijn ze overleden ten gevolge van deze onmenselijke ontberingen.
Ad 9. Er zijn enkele restanten bij elkaar gevonden. Ik meen de (oneetbare) schoen en een stuk bekken? De rest is verspreid door de aaseters.
Eigenlijk is het allemaal betrekkelijk eenvoudig.
Nee, dat is niet zo, ik heb heel erg intensief moeten zoeken naar foto's van die kabelbruggen,quote:Op maandag 29 september 2014 20:54 schreef Grijzemassa het volgende:
Dat is precies wat ik ook al eerder als scenario postte. Daarbij had ik nog de gedachte dat de kabeloversteek ze het vermoeden kan hebben gegeven dat ze uiteindelijk toch op de goede weg waren. Dit omdat als je info over de Pianista trail zoekt op internet, je al snel foto's of video's ziet met de kabeloversteek er op.
Die heeft hij gewoon gegeven op WS. Heb er een paar in mijn bookmarksquote:Op maandag 29 september 2014 22:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo, ik heb heel erg intensief moeten zoeken naar foto's van die kabelbruggen,
bij toeval kwam ik foto's tegen op de facebook site van een bekende gids uit Boquete.
Ja, sinds de verdwijning van K & L kwamen er video's van Telemetro waarop ze te zien waren,
maar zoek maar eens met google op 'pianista trail' of 'sendero el pianista' naar afbeeldingen
voor april 2014 en je vind geen enkele kabelbrug. Dat gedeelte van de trail wordt heel weinig
bezocht en dus vind je er bijna geen foto's van.
Ik bedoel niet de ex-gids Baru die op WS zit... hij heeft die foto's die ik op WSquote:Op maandag 29 september 2014 22:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Die heeft hij gewoon gegeven op WS. Heb er een paar in mijn bookmarks
Ja, hij verweest naar die van Plinio..quote:Op maandag 29 september 2014 22:32 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de ex-gids Baru die op WS zit... hij heeft die foto's die ik op WS
heb gepost nooit op WS gezet (waarom weet ik niet, want we hebben er best
wel wat aan denk ik). Ik bedoel Plinio.
Ok, ik heb die post destijds niet voorbij zien komen (maar ik was ook de hele maand Meiquote:Op maandag 29 september 2014 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ja, hij verweest naar die van Plinio..
Hiero:
https://www.facebook.com/(...)75695&type=1&theater
https://fbcdn-photos-b-a.(...)35120027813040_n.jpg
Heb ik al maandenEn die heb ik zeker wel via WS
Ja. Ik heb de foto's getagd als 1e kabelbrug, 2e kabelbrug en 2e kabelbrug uit een andere hoek. En ze komen gewoon van B hoor (op WS). Niks geheimzinnigs aan (toen iig niet).quote:Op maandag 29 september 2014 22:40 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ok, ik heb die post destijds niet voorbij zien komen (maar ik was ook de hele maand Mei
op vakantie en heb me toen even niet zo met deze zaak bezig gehouden).
Wel vreemd dan dat Baru zei dat het 'verboden' was deze foto's te plaatsen, wanneer
hij er zelf naar verwees. Voor velen op WS waren deze foto's als nieuw, maar de
conclusie dat het echt de 2e kabelbrug is was destijds ook al getrokken of dat niet?
Of met z'n 2-en tegelijk of...quote:Op maandag 29 september 2014 22:38 schreef agter het volgende:
Als ze maar niet bij nacht zo'n kabel hebben proberen over te steken...
Welke foto's heb je op het oog?quote:[b]Op maandag 29 september 2014 21:47 schreef Dr.Kloothommel het
Ad 8. In eerste instantie zijn ze simpelweg verdwaald, getuige hun eigen foto's die volkomen buiten de normale wandelroute zijn genomen.
Het was voor mij belangrijk om te weten of dit echt de 2e kabelbrug was, omdat dit misschienquote:Op maandag 29 september 2014 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja. Ik heb de foto's getagd als 1e kabelbrug, 2e kabelbrug en 2e kabelbrug uit een andere hoek. En ze komen gewoon van B hoor (op WS). Niks geheimzinnigs aan (toen iig niet).
quote:Op maandag 29 september 2014 17:22 schreef Ouder1 het volgende:
Er staat: Fixed. Dat geeft aan dat je quote verqloot is.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
Leer nog even quoten zodat je mij niet onterecht woorden in mijn mond legt die ik nooit heb gezegd maar alleen heb geqoute.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:55 schreef Ouder1 het volgende:
En weer plaats je een quote alsof ik dat gezegd heb. Op zijn minst niet netjes. Dit zijn de woorden van Ton Zwaan, niet van mij. Dus vraag dat aan hem.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 15:1o schreef Ouder1 het volgende:
Houd jij je even gedeisd!
Jij verqloot posts van mij door quotes die ik plaats neer te plempen als zijnde MIJN persoonlijke woorden en daar mag ik niets van zeggen? Fuck off.
Jij beweert gewoon glashard in je posts dat de Amerikanen in Afghanistan en de geallieerden in WO? genocide pleegden, niet dan? Dat is wel wat je schrijft. Als dat niet is wat je wilt zeggen, ga dan eerst Nederlands leren want het staat er gewoon letterlijk. Waarom mag ik daar niet op reageren? O ja.. we mogen hier van jou alleen maar zeggen dat de Turken het slachtoffer waren van de Armeniërs en dat er geen sprake was van een genocide.
Die taalfout van je was dan ook een knoeperd van een fout. Heb je hem al gevonden of begrijp je hem niet dat je nu zo hoog van de toren blaast? Of... is het gewoon moeilijk je fouten toe te geven (waar kennen we dat van.... OT)
quote:Op donderdag 22 mei 2014 15:27 schreef Ouder1 het volgende:
Houd je gewoon aan de internet etiquette zoals het hoort en verqloot geen quotes.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:00 schreef Ouder1 het volgende:
Voor een goede discussie op het internet moet je je wel aan de internet etiquette houden en dus geen posts verqloten. Wat jij doet is het arceren van een quote in mijn tekst en dan op de qoute knop drukken. Dan komt er te staan: "Ouder1 schreef:" terwijl ik dat dus niet schreef maar quotte. Zo moet je dat dus niet doen.
Er zijn er nog veel meer, ook van andere plaatsen van de trail,quote:Op maandag 29 september 2014 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
Zie trouwens dat ik 1 foto dubbel plaatste, hier de andere van de 2e kabelbrug:
https://fbcdn-photos-g-a.(...)89683318448617_n.jpg
Ok nog even helemaal duidelijk dan (zoals ik het toen doorgekregen heb):quote:Op maandag 29 september 2014 22:50 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Het was voor mij belangrijk om te weten of dit echt de 2e kabelbrug was, omdat dit misschien
de lokatie van de nachtfoto's is. Nu ik contact heb met die journaliste die beschikt over
2 TB aan foto's en video's van de trail, zit daar vast wel wat bruikbaar materiaal bij
en wie weet zelfs een foto die overeenkomt met een van de nachtfoto's?
Dit verhaal bevestigt de validiteit van mijn scenario.quote:Op maandag 29 september 2014 22:35 schreef danyoromijn het volgende:
Overigens voor degenen die niet op WS meelezen: ik heb vandaag antwoord gekregen
van de Amerikaanse journaliste die op de foto's van Plinio staat en zij schrijft het een en
ander over de trail, wat best interessant is om te lezen (ik hoop dat enkele tokkies hier
ook voldoende de Engelse taal beheersen):
Over de trail schrijft ze: "Although the hike was physically hard, we never feared for our lives. We felt very safe with him. On the trail, it was hard, but not dangerous. We started at the Caribbean side, near the village of Nortena, and it took us three days to hike from Nortena to Boquete. We never would have found our way without a guide. However, although this is a wilderness, we always passed villagers on our first two days. On the last day, the highest part of the trail, and the Pianista, we did not see anyone (I think, it has been awhile now). There are not many homes or farms along that way. Yes, the trail is difficult, it was muddy, raining, steep, and very dense jungle. It was winding and sometimes hard to see the trail because of the rain and how fast the jungle grows. But on this last day, the trail was pretty clear, but very very muddy, sometimes up to our knees with mud after the river and before the continental divide. "
Over de kabelbruggen schrijft ze: "The bridge did not feel dangerous to cross, the cables are very strong, however, we did worry when we saw how they were connected to the trees, sometimes this seemed a little haphazard -- not unsecured, just tied without skill or strategy, like a child would tie it, not an engineer who had proof of soundness. We did not feel like we would fall, there were three cables, one for your feet and one for each hand, they felt relatively secure. We did pass the bridges easily. "
Lijkt mij toch duidelijk dat wanneer het simpelweg 1 pad volgen is, deze vrouw niet geschreven
zou hebben dat deze trail zonder gids echt niet te doen is. Daarbij komt inderdaad dat je met
slecht weer of 's avonds en zeker 's nachts het pad niet (duidelijk) kan zien en dan is de fout om
het regenwoud in te lopen zo gemaakt....en we praten hier over een regenwoud zo groot als
Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht bij elkaar... en hier zou je niet kunnen verdwalen?
Ik heb Plinio's FB maanden geleden al eens doorgespit (nou ja, de foto's bekeken die je kan bekijken als je zelf geen FB hebt)quote:Op maandag 29 september 2014 22:52 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Er zijn er nog veel meer, ook van andere plaatsen van de trail,
kijk maar eens op Plinio's facebook site.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |