quote:Op zondag 28 september 2014 14:20 schreef Parzival het volgende:
als het goed is heb je een plate bij je mobo gekregen.. anders even bij een pc winkel naar binnen met deze foto..
Haha, het is een HP OEM moederbord.quote:Op zondag 28 september 2014 14:20 schreef AeroxV8 het volgende:
Als het goed is wordt er een bracket bij geleverd, die je in de opening kunt drukken.
Ik weet ook niet of dat een standaard, universele maat is.quote:Op zondag 28 september 2014 14:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Haha, het is een HP OEM moederbord.
Maar daar zit dus wel een bracket in, maar die vult niet heel die ruimte op volgens mij. Eens even kijken.
Inmiddels heb ik de backplate. Ik krijg het er alleen voor geen mogelijkheid in.quote:Op zondag 28 september 2014 14:22 schreef AeroxV8 het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of dat een standaard, universele maat is.
Maar bij ieder moederbord wordt zo'n ding geleverd, dus je zou haast denken van wel.
Op zich is zo'n gat geen probleem, alleen je luchtstroom kan wat verstoord worden. Dat kan weer hogere temperaturen veroorzaken (al is dat niet schrikbarend) en misschien stof wat meer je kast binnenkomt.quote:Op zondag 28 september 2014 14:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inmiddels heb ik de backplate. Ik krijg het er alleen voor geen mogelijkheid in.
Vreemd, zou toch echt geen probleem moeten zijn als je je moederbord eruit haalt.quote:Op zondag 28 september 2014 14:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inmiddels heb ik de backplate. Ik krijg het er alleen voor geen mogelijkheid in.
Het is gelukt.quote:Op zondag 28 september 2014 15:34 schreef Bart het volgende:
[..]
Vreemd, zou toch echt geen probleem moeten zijn als je je moederbord eruit haalt.
Als je goed kijkt zie je dat dat pinnetje op jouw stekker ook niet is aangesloten.quote:Op zondag 28 september 2014 15:56 schreef robin007bond het volgende:
Echter zit ik nog wel met een probleempje.
[ afbeelding ]
Dit is de front_USB, maar de front_USB op mijn mobo mist een pinnetje.
[ afbeelding ]
Wat voel ik me nu een retard.
quote:
Godsamme. Ik ben echt blind. Bedankt.quote:Op zondag 28 september 2014 15:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je goed kijkt zie je dat dat pinnetje op jouw stekker ook niet is aangesloten.
Oh, foto van dat stekkertje?quote:Op zondag 28 september 2014 15:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]![]()
Helemaal mee eens. Alleen zou de handleiding wat uitgebreider mogen. Zo is er ook een kabel waar geen labeltje op staat en waar ik geen idee heb waar die in moet.
Ben nu ff niet thuis maar volgens mij zit er achter het deurtje, rechtsboven, een schakelaar waarmee je de fans op 5, 7 of 12 volt kan laten draaien en is dat de input (molex) en output (3 pins) daarvoor.quote:Op zondag 28 september 2014 16:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Deze drie:
http://i.imgur.com/HqdJo3Ah.jpg
Helder.quote:Op zondag 28 september 2014 16:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ben nu ff niet thuis maar volgens mij zit er achter het deurtje, rechtsboven, een schakelaar waarmee je de fans op 5, 7 of 12 volt kan laten draaien en is dat de input (molex) en output (3 pins) daarvoor.
Heb het zelf niet aangesloten, fan-snelheid wordt al via mainboard geregeld waar nodig.
Inmiddels gedaan en dat werkt ook niet.quote:Op zondag 28 september 2014 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
"Vierkante" 4 pins stekker niet aangesloten.
Zie ergens links onder die zwarte opgeknoopte kabel van de rear-fan. Daar zit hij achter verstopt.
Au... bord en voeding eruit, op stukje karton leggen en testen of het dan wel werkt.quote:Op zondag 28 september 2014 19:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inmiddels gedaan en dat werkt ook niet.
Verder bleek dat ik de standoffs onder het moederbord was vergeten.Mijn oude kast had die niet eens.
Hoeft niet, als kortsluitbeveiliging in voeding op tijd ingreep. Anders kan het bord de kliko in. Heb wel stagiairs gezien die het ook zo deden en waar alles toch nog leefde bij testenquote:
Uhr, je bedoelt de afstandhouders? Die pennetjes die moederbord isoleren van je kast?quote:Op zondag 28 september 2014 19:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inmiddels gedaan en dat werkt ook niet.
Verder bleek dat ik de standoffs onder het moederbord was vergeten.Mijn oude kast had die niet eens.
Ja die was ik vergeten.quote:Op zondag 28 september 2014 20:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Uhr, je bedoelt de afstandhouders? Die pennetjes die moederbord isoleren van je kast?![]()
Hopen dat dit is goed gegaan dan
Nu met standoffs proberen maar ik vrees het ergste.quote:Op zondag 28 september 2014 20:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoeft niet, als kortsluitbeveiliging in voeding op tijd ingreep. Anders kan het bord de kliko in. Heb wel stagiairs gezien die het ook zo deden en waar alles toch nog leefde bij testen
Goede reden om te upgraden.
Ik dacht het direct al te zien om dat je ding zo laag ter hoogte van je moederbordgat waar dat plaatje moetquote:
Alles heb ik nu goed gedaan maar de PC gaat echt niet aan. Standoffs zitten erin.quote:Op zondag 28 september 2014 20:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik dacht het direct al te zien om dat je ding zo laag ter hoogte van je moederbordgat waar dat plaatje moet.
Ontopic:
Maak eens close-up foto's van al je belangrijke delen een aansluitingen en ga en de TS bij houden wat je al gedaan hebt. Grote kans dat je eruit gaat komen.
Wss. alleen het moboquote:Op zondag 28 september 2014 20:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Alles heb ik nu goed gedaan maar de PC gaat echt niet aan. Standoffs zitten erin.
Helaas, kortgesloten. Is alle apparatuur aan het moederbord ook kapot of is het enkel het moederbord zelf die sterft?
Bedankt voor het draadje.quote:Op zondag 28 september 2014 20:33 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wss. alleen het mobo
Weet je zeker dat die dood is? Zit er geen jumper op? Of ouderwetser twee pinnentjes die kan kortsluiten om te booten?
Ken je dit draadje? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492
Al naar gekeken.quote:Op zondag 28 september 2014 20:37 schreef remi1986 het volgende:
ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Heeft de voeding geen on/off switch?
Helaas. Dan hoor je ook niets.quote:Op zondag 28 september 2014 20:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Probeer ook eens minimaal te booten alleen mobo en cpu. Ding start vanzelfsprekend niet helemaal op maar hij zet wel even de fans aan en als je een mobo-speaker hebt hoor je ook de mobo-beebs.
Werkt dat dan is die waarschijnlijk nog heel. En probeer niet alleen via de aan/uitknop te booten aansluiting kan stuk zijn/verkeerd aangesloten probeer het via de jumper.
Kortsluiting moet het wel zijn geweest. Want ik ben de standoofs vergeten.quote:Op zondag 28 september 2014 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoewel het altijd wordt aanbevolen om maatregelen te nemen om statische stroompjes via je huid te voorkomen (metalen bandje, niet op tapijt staan etc.) komt het in de praktijk erg weinig voor dat je daadwerkelijk op die manier je hardware kan slopen. Een verkeerde aansluiting zou normaal gesproken ook niet je hardware mogen beschadigen zolang je geen lomp geweld gebruikt. Ik gok momenteel dus dat er toch een ander probleem is dan een kortsluiting van het moederbord.
Is dat moederbord nog een beetje up to date?
- USB 3.0?
- SSD-aansluiting?
- socket voor huidige CPU?
- sneller RAM-geheugen?
- aansluitingen voor allerlei externe hardware (2 sloten naast elkaar voor een goede grafische kaart etc.)
Ik vraag me trouwens wel af of dat het voor jou wel belangrijk is dat de hardware topnotch is aangezien jij als Linux-gebruiker weinig veeleisende spellen zal spelen (al kan een emulatie van een primitiever spel ook behoorlijk veel eisen van je computer).
Weghalen lijkt mij onwaarschijnlijk maar een verkeerde stand van de jumpers is de meest waarschijnlijke oorzaak als je computer niet wil starten en alles correct is aangesloten op elkaar.quote:Op zondag 28 september 2014 20:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helaas. Dan hoor je ook niets.
Er zit een jumper bij CMOS + PM. Moet ik die weghalen?
De jumper staat op precies dezelfde plek als eerst, toen die in een andere kast zat en het nog deed.quote:Op zondag 28 september 2014 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Weghalen lijkt mij onwaarschijnlijk maar een verkeerde stand van de jumpers is de meest waarschijnlijke oorzaak als je computer niet wil starten en alles correct is aangesloten op elkaar.
Waarom denk jij dat dat kortsluiting veroorzaakt?quote:Op zondag 28 september 2014 20:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Kortsluiting moet het wel zijn geweest. Want ik ben de standoofs vergeten.![]()
Ik had eerder van jou begrepen dat je vooral gamet met consoles. In dat geval is het toch tijd om een nieuw moederbord te kopen.quote:Verder heb ik een dual boot en game ik dus wel op Windows.
Dat was mijn streven. Maar op de PC gamen is toch wel erg fijn.quote:Op zondag 28 september 2014 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dat kortsluiting veroorzaakt?
[..]
Ik had eerder van jou begrepen dat je vooral gamet met consoles. In dat geval is het toch tijd om een nieuw moederbord te kopen.
Wat ik altijd doe is even alleen ram + proc erin en alles minimaal aansluiten.quote:Op zondag 28 september 2014 21:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat was mijn streven. Maar op de PC gamen is toch wel erg fijn.![]()
En omdat dan je moederbord dicht tegen je kast zit. Verder kan ik ook geen logische verklaring vinden.
Ook geprobeerd. Ook met het forceren van PWR met een schroevendraaier.quote:Op zondag 28 september 2014 21:19 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Wat ik altijd doe is even alleen ram + proc erin en alles minimaal aansluiten.
Daarna met een schroevendraaier even 2 pinnetjes kortsluiten om hem aan te zetten(zullen PWR genaamd zijn).
Als dan niks gebeurd is er inderdaad iets mis.
Je moest eens wetenquote:Op zondag 28 september 2014 22:10 schreef robin007bond het volgende:
Misschien ben ik dan toch iets vergeten. Het lijkt me sterk dat een keer verkeerd aansluiten gelijk een gefrituurd moederbord betekent.![]()
Ach ja. Morgen weer een dag.
Vertel.quote:
Zelf altijd wel voorzichtig geweest, maar ik ken zat verhalen van overleden moederborden. Een beetje kortsluiting in het mobo en hij is dood. Ik weet daarom ook dat ik ooit extreem veel mazzel heb gehad met een overleden voeding.quote:Op zondag 28 september 2014 22:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vertel.
Overigens, weet iemand of ik dit bij een verzekering kan declareren?Wellicht valt het ergens onder zonder dat ik dat weet.
Mooi dat je het in ieder geval niet hebt meegemaakt met een mobo.quote:Op zondag 28 september 2014 22:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zelf altijd wel voorzichtig geweest, maar ik ken zat verhalen van overleden moederborden. Een beetje kortsluiting in het mobo en hij is dood. Ik weet daarom ook dat ik ooit extreem veel mazzel heb gehad met een overleden voeding.
Je bent net drie jaar te laat, anders had ik er nog een voor je gehadquote:Op zondag 28 september 2014 23:03 schreef robin007bond het volgende:
Als er mensen zijn die een oud socket 775 moederbord willen doneren dan mag dat.
Ik weet niet. Wellicht dat ik dan beter gelijk een nieuwe kan kopen.quote:Op zondag 28 september 2014 23:36 schreef DrNick het volgende:
Op MP zijn ze toch wel voor een appel en een ei te krijgen?
Hmm, ja dat kan, maar dan heb ik er een processor bij die ik niet hoef. Ik heb verder gekeken en zie inderdaad goedkope moederborden. Maar dan nog kan ik net zo goed voor een nieuwe gaan vind ik. Als ik er dan toch geld aan moet besteden.quote:Op maandag 29 september 2014 07:42 schreef Parzival het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
nou 29 euro is wel heel goedkoop hoor(zelfs nog met proc)
maar.. is dit de eerste PC die je in elkaar schroeft ofzo?
sorry hoor.. maar dat is echt gewoon TE dom voor woorden.. ik heb vroeger heul veel systemen gebouwd.. en ook foutjes gemaakt.. maar die dingen vergeten echt nog nooit..quote:Op maandag 29 september 2014 08:53 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nee, dit is niet mijn eerste PC. Ik ben gewoon wat warrig en die stap van de standoffs vergeten.
Hij heeft z'n moederbord gemonteerd zonder afstandsbussen en vervolgens tóch de backplate weten te plaatsen.quote:Op zondag 28 september 2014 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoewel het altijd wordt aanbevolen om maatregelen te nemen om statische stroompjes via je huid te voorkomen (metalen bandje, niet op tapijt staan etc.) komt het in de praktijk erg weinig voor dat je daadwerkelijk op die manier je hardware kan slopen. Een verkeerde aansluiting zou normaal gesproken ook niet je hardware mogen beschadigen zolang je geen lomp geweld gebruikt. Ik gok momenteel dus dat er toch een ander probleem is dan een kortsluiting van het moederbord.
Is dat moederbord nog een beetje up to date?
- USB 3.0?
- SSD-aansluiting?
- socket voor huidige CPU?
- sneller RAM-geheugen?
- aansluitingen voor allerlei externe hardware (2 sloten naast elkaar voor een goede grafische kaart etc.)
Ik vraag me trouwens wel af of dat het voor jou wel belangrijk is dat de hardware topnotch is aangezien jij als Linux-gebruiker weinig veeleisende spellen zal spelen (al kan een emulatie van een primitiever spel ook behoorlijk veel eisen van je computer).
beetje buigen..quote:Op maandag 29 september 2014 09:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Hij heeft z'n moederbord gemonteerd zonder afstandsbussen en vervolgens tóch de backplate weten te plaatsen.
Het lijkt me vrij veilig te stellen dat er érgens in dat traject lomp geweld aan te pas moet zijn gekomen.
Wat zou er anders moeten gebeuren als je een moederbord koud op een stalen plaat monteert ?quote:Op zondag 28 september 2014 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom denk jij dat dat kortsluiting veroorzaakt?
hij mag er ook warm op hoor..quote:Op maandag 29 september 2014 09:25 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Wat zou er anders moeten gebeuren als je een moederbord koud op een stalen plaat monteert ?
quote:Op maandag 29 september 2014 08:56 schreef Parzival het volgende:
[..]
sorry hoor.. maar dat is echt gewoon TE dom voor woorden.. ik heb vroeger heul veel systemen gebouwd.. en ook foutjes gemaakt.. maar die dingen vergeten echt nog nooit..
(mooiste was.. modem in een systeem prikken waarvan ik dacht dat die uitstond.. en die was blijkbaar in sleep mode.. dus modem erin.. en ineens.. monitor aan -> found new hardware en nog werken ook)
Ach ja, in ieder geval een mooie les voor hem en een aantal andere mensen die dit lezen/horen. De prijs voor deze les valt nog mee aangezien het een sterk verouderd moederbord is. Nu kan hij tenminste ook eens van USB 3.0 genieten.quote:Op maandag 29 september 2014 09:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Hij heeft z'n moederbord gemonteerd zonder afstandsbussen en vervolgens tóch de backplate weten te plaatsen.
Het lijkt me vrij veilig te stellen dat er érgens in dat traject lomp geweld aan te pas moet zijn gekomen.
Mijn advies is inderdaad om er echt rustig voor te gaan zitten. Ik was erg enthousiast en juist omdat ik het vaker heb gedaan dacht ik dat ik alles wel goed zou doen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach ja, in ieder geval een mooie les voor hem en een aantal andere mensen die dit lezen/horen. De prijs voor deze les valt nog mee aangezien het een sterk verouderd toetsenbord is. Nu kan hij tenminste ook eens van USB 3.0 genieten.
Ik wil zelf binnen een niet al te lange tijd een computer in elkaar zetten, ik was al van plan om zeer voorzichtig te zijn en rustig alles op te zoeken en braaf handleidingen te lezen (waar nodig), dit soort verhalen motiveert daar extra voor.
Best belachelijk trouwens dat ze zo lang hebben gewacht met 3.0 uit te geven. Meer dan wat extra draadjes was er niet voor nodig, ik vermoed dat deze heren voorzagen dat daar snel behoefte aan zou bestaan maar dat ze bewust hebben gewacht met dat te maken om extra te verkopen (eerst 2.0 verkopen en dan 3.0 leidt tot hogere verkopen dan direct 3.0 uitbrengen).
Inderdaad.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
TS kan dus nu ook een berichtje gaan plaatsen in dit topic DIG / Wat was jullie grootste blunder wat betreft jullie PC's![]()
Vraag aan mij hoe die hardware ongeveer werkt en ik kan je een aardig technisch antwoord geven en er wat natuurkunde en wiskunde in verwerken maar dit soort praktische zaken (steuntjes onder het moederbord) zou ik ook moeten opzoeken. Dat weet je alleen maar als je het toevallig al eens hebt gedaan of gezien. Het eerste wat ik zou doen nadat ik alle onderdelen heb uitgezocht en heb gecontroleerd dat het moederbord goed in die kast past: het lezen hoe je het moederbord in de kast plaatst en waar je het best de voeding en de koelingselementen plaatst. Pas als dat in orde is, uiteraard nadat ik de CPU en het RAM-geheugen heb geplaatst, ga ik me druk maken om de rest.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mijn advies is inderdaad om er echt rustig voor te gaan zitten. Ik was erg enthousiast en juist omdat ik het vaker heb gedaan dacht ik dat ik alles wel goed zou doen.
Mensen maken fouten, en een stapje vergeten kan iedereen overkomen. Daarom altijd handig om er een filmpje bij te hebben of iets dergelijks.
Aangezien ik sportief ben zal ik er ook wat plaatsen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
TS kan dus nu ook een berichtje gaan plaatsen in dit topic DIG / Wat was jullie grootste blunder wat betreft jullie PC's![]()
quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vraag aan mij hoe die hardware ongeveer werkt en ik kan je een aardig technisch antwoord geven en er wat natuurkunde en wiskunde in verwerken maar dit soort praktische zaken (steuntjes onder het moederbord) zou ik ook moeten opzoeken. Dat weet je alleen maar als je het toevallig al eens hebt gedaan of gezien. Het eerste wat ik zou doen nadat ik alle onderdelen heb uitegzocht en heb gecontroleerd dat het moederbord goed in die kast past: het lezen hoe je het moederbord in de kast plaatst en waar je het best de voeding en de koelingselementen plaatst. Pas als dat in orde is, uiteraard nadat ik de CPU en het RAM-geheugen heb geplaatst ga ik me druk maken om de rest.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken veel mensen thermische pasta. Ik vraag me af hoe effectief dat is aangezien het er min of meer lukraak op wordt gesmeerd en ik niet weet hoelang dat er op blijft zitten. Is het een marketinghype, is het slechts in bepaalde gevallen aan te raden (zware overklokkers) of zou eigenlijk iedereen het moeten gebruiken?
Volgens mij is het echt een vereiste. Het geleidt warmte veel beter.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken veel mensen thermische pasta. Ik vraag me af hoe effectief dat is aangezien het er min of meer lukraak op wordt gesmeerd en ik niet weet hoelang dat er op blijft zitten. Is het een marketinghype, is het slechts in bepaalde gevallen aan te raden (zware overklokkers) of zou eigenlijk iedereen het moeten gebruiken?
Ik heb het over het aanbrengen van een laag op de CPU. Dat doen veel mensen tegenwoordig, met name de overklokkers doen dit graag. Het principe begrijp ik (de ene stof geleidt beter warmte dan de andere), wat vraagtekens oproept:quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]Thermische pasta wordt al gebruikt zolang er koellichamen bestaan, al ver voordat men die in computers ging toepassen. Zonder thermische geleidingspasta zal een koeler niet/nauwelijks werken.
Volgens mij is dit altijd al gedaan en doen niet alleen overklokkers dit. Hell, zelfs op de consoles zit koelpasta en dergelijke (uit ervaring omdat ik ooit mijn PS3 heb opengemaakt). De overhittingsproblemen bij de PS3 komen overigens vaak door het slecht aangebrachte koelpasta door de fabrikant.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het over het aanbrengen van een laag op de CPU. Dat doen veel mensen tegenwoordig, met name de overklokkers doen dit graag. Het principe begrijp ik (de ene stof geleidt beter warmte dan de andere), wat vraagtekens oproept:
- de amateuristische manier waarop de zelfbouwer (of winkelmedewerker) het aanbrengt (niet al te methodisch afgaande op wat ik heb gezien)
- blijft dat vele jaren goed zitten?
- is het nodig voor een CPU als je niet al te zotte dingen doet? Het kan toch best goed een wat hogere temperatuur hebben?
Ik zou het natuurlijk opzoeken zo gauw ik zelf een computer in elkaar ga zetten maar dat is er nog niet van gekomen dus vraag ik het maar even.
Dat doen niet "veel" mensen, dat doen alle mensen. Zonder koelpasta werkt je koeler niet.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het over het aanbrengen van een laag op de CPU. Dat doen veel mensen tegenwoordig, met name de overklokkers doen dit graag. Het principe begrijp ik (de ene stof geleidt beter warmte dan de andere), wat vraagtekens oproept:
Er bestaan verschillende methodes, en er is weleens discussie over wat de beste methode zou zijn. Volgens mij maakt het in de praktijk weinig uitquote:- de amateuristische manier waarop de zelfbouwer (of winkelmedewerker) het aanbrengt (niet al te methodisch afgaande op wat ik heb gezien)
Ja.quote:- blijft dat vele jaren goed zitten?
Het is altijd nodig. Zonder maakt de koeler nauwelijks thermisch contact en zal je CPU gegarandeerd oververhitten.quote:- is het nodig voor een CPU als je niet al te zotte dingen doet? Het kan toch best goed een wat hogere temperatuur hebben?
Dat is ook mijn conclusie. Vroeger deed ik altijd mijn best om het supernetjes en superstrak dun uit te smeren, half uur bezig om het netjes te krijgen. Werkte prima hoor. Maar tegenwoordig doe ik gewoon een kloddertje in het midden en de druk van de koeler op de CPU doet de rest. Bij stresstesten wordt de CPU niet te warm dus ik vind het best.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:22 schreef KomtTijd... het volgende:
Er bestaan verschillende methodes, en er is weleens discussie over wat de beste methode zou zijn. Volgens mij maakt het in de praktijk weinig uit
Consoles is een verhaal apart, bij die kastjes zit de hardware in onverantwoord kleine kastjes. De XBox-spelers zullen het graag bevestigen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens mij is dit altijd al gedaan en doen niet alleen overklokkers dit. Hell, zelfs op de consoles zit koelpasta en dergelijke (uit ervaring omdat ik ooit mijn PS3 heb opengemaakt). De overhittingsproblemen bij de PS3 komen overigens vaak door het slecht aangebrachte koelpasta door de fabrikant.
Tuurlijk is dat nodig. Bij boxed processors zit er vaak al een laagje op de koeler. Dat had ik een keer over het hoofd gezien, dus nog een laagje erover gedaan, maar processor heeft 't overleeft.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
CPU schakelt zichzelf gelukkig wel uit bij oververhitting, heb wel eens vergeten de pasta erop te doen. Na 5 minuten poef*. Opnieuw monteren en het werkte weerquote:Op dinsdag 30 september 2014 14:36 schreef robin007bond het volgende:
Zonder koelpasta vliegt je CPU gewoon hoogstwaarschijnlijk in de fik.
Pff. Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 30 september 2014 15:08 schreef Proximo het volgende:
[..]
CPU schakelt zichzelf gelukkig wel uit bij oververhitting, heb wel eens vergeten de pasta erop te doen. Na 5 minuten poef*. Opnieuw monteren en het werkte weer
Ook dat was een beetje mijn punt. Waarom zorgen ze daar in de fabriek niet voor?quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:40 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat nodig. Bij boxed processors zit er vaak al een laagje op de koeler. Dat had ik een keer over het hoofd gezien, dus nog een laagje erover gedaan, maar processor heeft 't overleeft.
Omdat de dikke klei zoals bijvoorbeeld standaard op Intel boxed coolers zit, slecht uitspreid en dus voor mindere koelprestaties zorgt. Een zachte pasta werkt veel beter.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook dat was een beetje mijn punt. Waarom zorgen ze daar in de fabriek niet voor?
Ik heb daar te weinig kennis over. Ik weet globaal hoe een CPU werkt op verschillende niveaus en waar de hitte door wordt veroorzaakt etc. maar vraag me niet vanaf welke temperatuur het een probleem is en in welke mate zo'n laag thermische pasta die je zelf toevoegt de temperatuur verlaagt. Bij mijn bak ligt de T voor de CPU op dit moment op ongeveer 45 graden Celsius, voor de graka 33 graden Celsius en de harde schijven respectievelijk hoog (de actieve schijf) en laag (niet actief) in de 30. Bij gamen kan de temperatuur van de graka stijgen naar boven de 60 graden Celsius (geen probleem, dat kunnen die normaal gesproken prima hebben al is lager wel beter) en die van de CPU naar boven de 50. Ik weet dat CPU's zichzelf vaak op een lagere stand zetten als de temperatuur boven pak hem beet 70 graden Celsius uitkomt. Dat geeft mij dus een marge van ongeveer 15 graden Celsius op het moment dat ik mijn wat PC zwaar belast. Geen idee hoe het met mijn CPU is, ik zit nog opgescheept met een kant en klaar gekochte bak, een i5-750-processor.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:36 schreef robin007bond het volgende:
Ho! Ik heb er dus wel over gehoord, ik begon er zelf over! Ik heb hier bovendien duidelijk aangegeven dat ik niet begin met zelf een PC te bouwen zonder eerst mezelf grondig te informeren. Ik zou dus eerst goed uitzoeken of dat ik thermische pasta moet gebruiken en zo ja hoe, wat ik nu aan het doen ben.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:28 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Omdat de dikke klei zoals bijvoorbeeld standaard op Intel boxed coolers zit, slecht uitspreid en dus voor mindere koelprestaties zorgt. Een zachte pasta werkt veel beter.
Die klei zit er alleen op om te voorkomen dat mensen zoals jij die nog nooit van koelpasta gehoord hebben, gelijk hun CPU frituren.
Je moet wel altijd oppassen dat je niks ernaast morst.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ho! Ik heb er dus wel over gehoord, ik begon er zelf over! Ik heb hier bovendien duidelijk aangegeven dat ik niet begin met zelf een PC te bouwen zonder eerst mezelf grondig te informeren. Ik zou dus eerst goed uitzoeken of dat ik thermische pasta moet gebruiken en zo ja hoe, wat ik nu aan het doen ben.
Is er een praktisch bezwaar tegen die zachte pasta op de CPU te doen? Ik kan me voorstellen dat dat om praktische redenen wat lastig is (misschien geeft het teveel af op de verpakking waar het in zit of zoiets) maar misschien gaat het wel? Daar probeer ik nu juist achter te komen.
Voeding erin, niks anders en aanzetten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:45 schreef robin007bond het volgende:
Zijn er verder trouwens manieren om zeker te zijn dat het moederbord kapot is? Ik ga zometeen een andere voeding proberen, maar dit is vrijwel uit te sluiten als de voeding het in de vorige kast nog prima deed?
Wat zou er dan moeten gebeuren? Kan niet kwaad hoop ik.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voeding erin, niks anders en aanzetten.
Met mb natuurlijkquote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wat zou er dan moeten gebeuren? Kan niet kwaad hoop ik.
Dus zelfs zonder moederbord?
Ik dacht al.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met mb natuurlijk
Die moet piepen, alhoewel dit verschilt per mobo...
Ventilator erin?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik dacht al.
Hmm.. Hij wil niet eens aan en piept geen eens. Verder heb ik de videokaart er al uitgedaan. Lijkt me echt heel sterk dat er iets anders kan zijn dat de PC echt niet aan wil laten gaan.
Bij een vriend hadden we een keer iets vergeten aan te sluiten, maar toen ging de PC in ieder geval even aan en toen weer gelijk uit.
Oké. Net een frappant verschijnsel. Front_panel en daar alleen de power switch in en hij draaide eventjes (ik durfde hem niet te laten draaien dus deed hem weer uit).quote:
En er zit verder echt niks in je mobo? Ook geen cpu?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:25 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Oké. Net een frappant verschijnsel. Front_panel en daar alleen de power switch in en hij draaide eventjes (ik durfde hem niet te laten draaien dus deed hem weer uit).
Doe ik nu de power leds erin en zet hem weer aan, draait alleen de kast-fan echt een halve seconde en gaat de PC dan weer uit.
vastquote:Op dinsdag 30 september 2014 14:36 schreef robin007bond het volgende:
als er niets in zit, zou ie ook weer uit horen gaan.. maar aan gaan (fans laten draaien) is geen garantie dat ie stuk isquote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:25 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Oké. Net een frappant verschijnsel. Front_panel en daar alleen de power switch in en hij draaide eventjes (ik durfde hem niet te laten draaien dus deed hem weer uit).
Doe ik nu de power leds erin en zet hem weer aan, draait alleen de kast-fan echt een halve seconde en gaat de PC dan weer uit.
Meestal juist een teken dat ie niet stuk is... maar dit moet ie enkel doen als er verder geen geheugen of cpu in zit...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
als er niets in zit, zou ie ook weer uit horen gaan.. maar aan gaan (fans laten draaien) is geen garantie dat ie stuk is
Jup. Dit typ ik zelfs vanuit Windows 7 op de PC op de foto.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie draaiende fannen, meestal een goed teken
Zo'n klein contactoppervlak is niet zo ergquote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:
Kan dit kwaad? Deze reeks kabels die mijn videokaart aanraakt?
[ afbeelding ]
Helder.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo'n klein contactoppervlak is niet zo erg
Kijk wel uit dat het niet erger wordt.
Ach, met een geluidskaart krijg je waarschijnlijk toch beter geluid. Ik merkte althans een verbetering in vergelijking met het onboard (Realtek) geluid. Voor die mensen die mij verdenken van subjectief luisteren: ik kocht een kaart omdat ik door iets teveel geklungel met de draad (eerste hoofdtelefoon, ik moest er nog aan wennen) de ingang op het moederbord had gesloopt, daarom maar een aparte kaart genomen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:44 schreef robin007bond het volgende:
Helaas is de 3.5 jack connector van mijn prachtige headphones een beetje te dik voor het headphone-gaatje. Hij past niet lekker en dus kan ik niet fatsoenlijk luisteren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Moet je natuurlijk wel een hoofdtelefoon hebben die een beetje oké is, anders doet het er niet toe.
[ Bericht 69% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-10-2014 23:52:35 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, met een geluidskaart krijg je waarschijnlijk toch beter geluid. Ik merkte althans een verbetering in vergelijking met het onboard (Realtek) geluid. Voor die mensen die mij verdenken van subjectief luisteren: ik kocht een kaart omdat ik door iets teveel geklungel met de draad (eerste hoofdtelefoon, ik moest er nog aan wennen) de ingang op het moederbord had gesloopt, daarom maar een aparte kaart genomen.De nieuwere Realteks schijnen wel veel beter te zijn dan de normale onboard geluidsdingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Moet je natuurlijk wel een hoofdtelefoon hebben die een beetje oké is, anders doet het er niet toe.
Je moet er inderdaad wel goede apparatuur voor hebben.![]()
Je kan trouwens ook een converter kopen die 3,5 omzet naar de smallere vorm. Zo'n ding heeft dus aan 2 zijdes (180 graden verschil van elkaar, dus in 1 lijn) een aansluiting: een grote om die plug van jouw hoofdtelefoon in te steken en een kleine voor in de computer. Het kost een paar Euro en jij zal geen kwaliteitsverlies (geen die jouw oren kunnen waarnemen in ieder geval) hebben.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De nieuwere Realteks schijnen wel veel beter te zijn dan de normale onboard geluidsdingen.
Je moet er inderdaad wel goede apparatuur voor hebben.
Die van mij komt uit 2009. Hoe dan ook zou ik nooit onboard dat soort spul (graka en gk) kopen, in ieder geval niet als je er extra voor moet betalen. Ik heb liever een fatsoenlijke aparte kaart die precies aan mijn eisen voldoet en die ik gemakkelijk kan vervangen. Ik heb ook wat problemen gemerkt met een onboard kaart (software die niet overshakelt op de 'professionelere' kaart en het onboardkaartje gebruikt) maar misschien zijn die op te lossen door de onboard kaart uit te schakelen (ik weet niet of dat ik die kan uitschakelen, het is voor mijn laptop die ik weinig gebruik)? Dat moet ik nog een keer uitzoeken.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De nieuwere Realteks schijnen wel veel beter te zijn dan de normale onboard geluidsdingen.
Ooit wil ik nog eens voor de audiofiele kwaliteit gaan.quote:Je moet er inderdaad wel goede apparatuur voor hebben.
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, met een geluidskaart krijg je waarschijnlijk toch beter geluid. Ik merkte althans een verbetering in vergelijking met het onboard (Realtek) geluid. Voor die mensen die mij verdenken van subjectief luisteren: ik kocht een kaart omdat ik door iets teveel geklungel met de draad (eerste hoofdtelefoon, ik moest er nog aan wennen) de ingang op het moederbord had gesloopt, daarom maar een aparte kaart genomen.Ik heb dan weer een heel andere ervaring met betrekking tot het verschil tussen losse geluidskaarten en Realtek onboard audio. Vroegere onboard audio implementaties waren inderdaad om te janken, maar ik heb sinds enige tijd een (ouder) moederbord in gebruik met een Realtek ALC888 als onboard audio chip en ik ben na uitgebreide luisterproeven met een BeyerDynamic DT 990 Pro toch aangenaam verrast. Klinkt substantieel beter dan een oude Creative SoundBlaster Live 5.1 (op een andere, oude, computer), en absoluut geen stoorgeluiden bij bijvoorbeeld scrollen of bewegen van de muis. De verbetering is overigens deels op het conto te schrijven van de manier waarop de Creative kaarten omgaan met CD sourced audio met een sample frequentie van 44,1 kHz. Die wordt intern geresampled naar 48 kHz in de Creative kaarten (ja, ook in de duurdere) omdat ze (uit kostenoverwegingen c.q. winstbejag wellicht) te beroerd zijn geweest een fatsoenlijke DAC te inplementeren die native overweg kan met 44,1 kHz. Bij de DAC's in de Realtek chips is dat niet zo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Moet je natuurlijk wel een hoofdtelefoon hebben die een beetje oké is, anders doet het er niet toe.
De audiokwaliteit die je uiteindelijk krijgt met met een bepaalde onboard audio chip hangt ook af van zaken waar je bij een gegeven moederbord geen invloed op uit kunt oefenen, zoals de board layout (vermijden van lange printbanen en aardlussen) en de kwaliteit van bijvoorbeeld de condensatoren die zijn gebruikt om de voeding voor de audiochip te ontkoppelen. En ik heb ook ontdekt dat de driverversie van Realtek verschil maakt voor de audiokwaliteit. Oudere driverversies die niet tevens zijn geschreven voor Vista of W7 klinken op het systeem (met XP SP3) waarop ik de luisterproeven heb gedaan beter dan latere driverversies die ook geschikt zijn voor Vista en W7. Hoe dat kan weet ik niet, maar er zit kennelijk meer overhead in de code van de latere driverversies die wat meer CPU load veroorzaakt en zo wellicht via de voeding een subtiele maar waarneembare invloed heeft op de werking van de DAC's in de Realtek chip.
Ik wist dat er beter spul verkrijgbaar is voor dezelfde of lagere prijs dan Creative maar dat Creative het zo bont maakt (niet de standaard outputfrequentie bij de DAC) wist ik nog niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb dan weer een heel andere ervaring met betrekking tot het verschil tussen losse geluidskaarten en Realtek onboard audio. Vroegere onboard audio implementaties waren inderdaad om te janken, maar ik heb sinds enige tijd een (ouder) moederbord in gebruik met een Realtek ALC888 als onboard audio chip en ik ben na uitgebreide luisterproeven met een BeyerDynamic DT 990 Pro toch aangenaam verrast. Klinkt substantieel beter dan een oude Creative SoundBlaster Live 5.1 (op een andere, oude, computer), en absoluut geen stoorgeluiden bij bijvoorbeeld scrollen of bewegen van de muis. De verbetering is overigens deels op het conto te schrijven van de manier waarop de Creative kaarten omgaan met CD sourced audio met een sample frequentie van 44,1 kHz. Die wordt intern geresampled naar 48 kHz in de Creative kaarten (ja, ook in de duurdere) omdat ze (uit kostenoverwegingen c.q. winstbejag wellicht) te beroerd zijn geweest een fatsoenlijke DAC te inplementeren die native overweg kan met 44,1 kHz. Bij de DAC's in de Realtek chips is dat niet zo.
De audiokwaliteit die je uiteindelijk krijgt met met een bepaalde onboard audio chip hangt ook af van zaken waar je bij een gegeven moederbord geen invloed op uit kunt oefenen, zoals de board layout (vermijden van lange printbanen en aardlussen) en de kwaliteit van bijvoorbeeld de condensatoren die zijn gebruikt om de voeding voor de audiochip te ontkoppelen. En ik heb ook ontdekt dat de driverversie van Realtek verschil maakt voor de audiokwaliteit. Oudere driverversies die niet tevens zijn geschreven voor Vista of W7 klinken op het systeem (met XP SP3) waarop ik de luisterproeven heb gedaan beter dan latere driverversies die ook geschikt zijn voor Vista en W7. Hoe dat kan weet ik niet, maar er zit kennelijk meer overhead in de code van de latere driverversies die wat meer CPU load veroorzaakt en zo wellicht via de voeding een subtiele maar waarneembare invloed heeft op de werking van de DAC's in de Realtek chip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |