Basisingedriėnten als boter, meel, eieren haal ik gewoon bij willekeurig welke super. In elke super is wel roomboter te koop, scala aan soorten meel (volkorenmeel, patentbloem, amandelmeel, teffmeel) en eieren in alle soorten en maten (haal zelf altijd biologisch, is niet duurder dan scharrel) Voor exotisch spul speur ik nog weleens de diverse toko's af. AH is ook een van de weinige die gewoon Schärr C glutenvrij meel verkopen, altijd handig, scheelt weer verzendkosten bij online shops. En wil je puur ecologisch/biologisch verantwoord spul dan heb je nog de natuurwinkels.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:37 schreef Wolken het volgende:
Waar halen jullie je ingrediėnten? Gewoon bij de Appie of zijn er nog bepaalde winkels waar ze alles hebben?
Dus voor de "juiste" slagroom moet ik wel naar de Sligro. Ik vond al dat mijn vader zich aan het aanstellen was maar blijkbaar weet hij toch wel waar hij het over heeft.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:55 schreef Joosie200 het volgende:
Qua suiker gebruik ik ook met name rietsuiker (afgewisseld met basterdsuiker), kristalsuiker laat ik staan. Qua slagroom komt dat omdat de Sligro, Hanos e.d. als groothandelzaken wel slagroom met minimaal 40% vetpercentage verkopen aan alle banketbakkers, maar de consumenten afgescheept worden in supers met maar 30% vetpercentage slagroom.Hoe hoger het vetpercentage, hoe beter je de boel kan decoreren en hoe langer het niet als een zielig hoopje achterblijft op cupcakes, taarten en wat dies niet meer zij.
Slagroom van de groothandel zitten allerlei toevoegingen in waardoor het langer stijf blijft. Ik haal slagroom bij een boer uit de buurt en dat gaat dan in zo'n slagroomspuit met patronen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:53 schreef Wolken het volgende:
Laat ik maar geen kippen houden, daar gaan mijn buren niet gelukkig van worden
Mijn vader had het voornamelijk over slagroom. De kwaliteit van de slagroom vind hij minder goed in de supermarkt dan van een groothandel ( dat krijg je met die perfectionistische bakkers van de oude slag.. ) Maar als de rest van de spullen uit een supermarkt net zo goed zijn haal ik daar alles gewoon. Dan punnik ik het etiket er wel even af voordat we samen aan de slag gaan
je wilt toc juist dat de slagroom zo lang mogelijk stijf blijft?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:03 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Slagroom van de groothandel zitten allerlei toevoegingen in waardoor het langer stijf blijft. Ik haal slagroom bij een boer uit de buurt en dat gaat dan in zo'n slagroomspuit met patronen.
Ik wil zo weinig mogelijk toevoegingen in de producten die ik koop.
Basterdsuiker maak ik zelf, basterdsuiker is kristalsuiker met invertsuiker (geļnverteerde suiker, whatever dat mag zijn).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:55 schreef Joosie200 het volgende:
Qua suiker gebruik ik ook met name rietsuiker (afgewisseld met basterdsuiker), kristalsuiker laat ik staan. Qua slagroom komt dat omdat de Sligro, Hanos e.d. als groothandelzaken wel slagroom met minimaal 40% vetpercentage verkopen aan alle banketbakkers, maar de consumenten afgescheept worden in supers met maar 30% vetpercentage slagroom.Hoe hoger het vetpercentage, hoe beter je de boel kan decoreren en hoe langer het niet als een zielig hoopje achterblijft op cupcakes, taarten en wat dies niet meer zij.
Das ook een leuk idee, gewoon je eigen varianten makenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:05 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Basterdsuiker maak ik zelf, basterdsuiker is kristalsuiker met invertsuiker (geļnverteerde suiker, whatever dat mag zijn).
Ik doe dan ongeraffineerde rietsuiker + maplesyrup (ahornsiroop) of honing (lichte basterdsuiker)
Ongeraffineerde rietsuiker + bietsuikerstroop (koop je in potjes) voor donkere.
Ik wil vooral dat de slagroom geslagen room met een beetje suiker is, niet dat het vol zit met hardhouders, opstijfsel, emulgatoren of weet ik veel. Als de slagroom dan sneller inzakt dan moet je het niet zo ver van tevoren er op spuitenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:04 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
je wilt toc juist dat de slagroom zo lang mogelijk stijf blijft?
Het is ook echt lekkerder omdat er veel meer smaak aan zit. Eet maar eens een hap glucosestroop. Het is taai en smaakt behalve zoet compleet naar niks.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:06 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Das ook een leuk idee, gewoon je eigen varianten maken
Dit ja.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:06 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik wil vooral dat de slagroom geslagen room met een beetje suiker is, niet dat het vol zit met hardhouders, opstijfsel, emulgatoren of weet ik veel. Als de slagroom dan sneller inzakt dan moet je het niet zo ver van tevoren er op spuiten![]()
Ik geef veel meer om wat er in een product zit dan wat het functioneel doet. Mijn zelfgebakken brood is ook sneller oud dan dat van de supermarkt, maar ik voeg dan ook niets toe.
Klopt.. tis een afweging tussen puur natuur/naturel vs gemak/handigheidjes. Eigen brood verslaat super/bakkersbrood ala de warme bakker, eigen gemaakt brood staat voor mij op gelijke voet met het brood van een handjevol Parijse bakkers in NL. Maar zonder toevoegingen wordt dat idd donders snel oud, dus na afkoelen meteen in plakjes en de vriezer inquote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:06 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik wil vooral dat de slagroom geslagen room met een beetje suiker is, niet dat het vol zit met hardhouders, opstijfsel, emulgatoren of weet ik veel. Als de slagroom dan sneller inzakt dan moet je het niet zo ver van tevoren er op spuiten
Ik geef veel meer om wat er in een product zit dan wat het functioneel doet. Mijn zelfgebakken brood is ook sneller oud dan dat van de supermarkt, maar ik voeg dan ook niets toe.
Veel bakkers maken niets meer zelf, die bestellen zakken broodmix bij de groothandel en voegen alleen nog water, vloeibaar gist en soms zout toe, maar meestal zit zelfs dat er al in.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 17:09 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Klopt.. tis een afweging tussen puur natuur/naturel vs gemak/handigheidjes. Eigen brood verslaat super/bakkersbrood ala de warme bakker, eigen gemaakt brood staat voor mij op gelijke voet met het brood van een handjevol Parijse bakkers in NL. Maar zonder toevoegingen wordt dat idd donders snel oud, dus na afkoelen meteen in plakjes en de vriezer inMet slagroom niet anders, dat moet je gewoon last minute zo vers mogelijk opspuiten als het even kan ja.
wow lekkerquote:Op donderdag 16 oktober 2014 21:02 schreef minilot het volgende:
Snickerdoodles, maar dan met kardemom in plaats van kaneel, en een beetje chocolade erop:
[ afbeelding ]
http://www.kitchentrials.(...)oroschs-carrot-cake/quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:40 schreef Grutsk het volgende:
Mooie appeltaarten jongens!Smaakten ze ook?
Hier ben ik zelf van plan om na de tentamens voor het eerst worteltaart te maken, dus als iemand nog een geweldig recept heeft...
Dankje, ik ga er dit weekend eens voor zitten!quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:53 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
http://www.kitchentrials.(...)oroschs-carrot-cake/
Ik maak altijd deze. Lekker met nootjes en zit geen ananas of andere zooi doorheen.
Met de hand wortels raspen is trouwens echt niet leuk, dus probeer dat te vermijden
ik heb ook wel eens pompoentaart gemaakt, maar die vond ik erg machtig.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:27 schreef richolio het volgende:
Morgen of overmorgen waarschijnlijk weer lekker pompoentaart maken. Is wel een must voor bij halloween.Wellicht wordt het deze keer pompoentaart met white chocolate chips oid.
Oh god, dat weet ik niet meer.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:34 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb ook wel eens pompoentaart gemaakt, maar die vond ik erg machtig.
welk recept heb jij?
meestal botercremequote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:26 schreef richolio het volgende:
VraagjeDe topping die meestal op cupcakes zit, is dat Creme Cheese? Hoe maken jullie dat goed?
Wel eens zo'n basisrecept geprobeerd, maar het werd nooit als dat ik ze kocht in de zaakjes in de stad
Wat leuk gedaan!quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:44 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]
dit was mijn pompoentaart
Wauw, pro.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:46 schreef SV-tje het volgende:
Taartjes naar recept van de patisserieworkshops die ik vorig jaar heb gevolgd bij Robert van Beckhoven
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb het nu in het groot gemaakt, maar eigenlijk meel, snufje zout, suiker, boter, gedroogde lavendel, meer is het niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:45 schreef Isegrim het volgende:
Wat voor recept voor de lavendelkoekjes?
Doe nou's niet zo zuur als mensen niet alles zelf van scratch maken, dat ding ziet er haske tof en lekker uit.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
Ingredients
10 stroopwafels
Ja, die moet je dan natuurlijk ook zelf maken, anders is het nog steeds nep.
Invriezen? Anders lijkt het me wel wat lang.quote:Op zondag 26 oktober 2014 09:04 schreef crazy-bert het volgende:
Hoe lang kan je een worteltjestaart met glazuur ongeveer bewaren? Ik wil graag deze taart maken voor een verjaardagsfeestje zondag. Maar heb alleen donderdag tijd
Fabriekskoek gebruikenquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:23 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Doe nou's niet zo zuur als mensen niet alles zelf van scratch maken, dat ding ziet er haske tof en lekker uit.
Dit is het baktopic, niet het ' maak hier alles van scratch en karn je eigen melk' -topic...quote:
Melk en boter van de biologische boer om de hoekquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:36 schreef computergirl het volgende:
[..]
heb jij een koe op je balkon zodat je geen fabrieksmelk hoeft te gebruiken?
Ik heb ook nergens gezegd dat dat speciaal zo moet, ik geef puur mijn mening.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:36 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Dit is het baktopic, niet het ' maak hier alles van scratch en karn je eigen melk' -topic...
je mag natuurlijk een mening hebben, maar die mening kan je ook minder zuur verwoorden. 'Probeer volgende keer eens zelf stroopwafels te maken' klink al prettigerquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:37 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Melk en boter van de biologische boer om de hoek
Maar het ging meer om dat je iets zelf gaat maken en er dan kant en klare producten in gaat verwerken. Ik vind dat jammer, mag toch? Doe je het wel dan moet je dat vooral lekker doen. Als ik niet eens meer een mening mag hebben
Ik reageerde op het recept, die foto komt toch net als het recept van een receptensite ofzo?quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
je mag natuurlijk een mening hebben, maar die mening kan je ook minder zuur verwoorden. 'Probeer volgende keer eens zelf stroopwafels te maken' klink al prettiger
Waar zeg ik dat dat moet? Doe eens even lekker normaal allemaal zeg.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:44 schreef Isegrim het volgende:
Kom op zeg. Dat jij dat zo doet betekent toch niet dat iedereen dat zo moet doen?
Dit als commentaar op het baksel van iemand is gewoon onaardig.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
Ingredients
10 stroopwafels
Ja, die moet je dan natuurlijk ook zelf maken, anders is het nog steeds nep.
Tip: opbouwende kritiekquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:46 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat moet? Doe eens even lekker normaal allemaal zeg.
Ik mag blijkbaar alleen mijn mening geven als die helemaal positief isNou echt niet hoor.
Als je mijn baksels niks vindt om welke reden dan ook mag je dat ook zeggen. We zitten hier niet om elkaar veren in de reet te steken of wel?
Nogmaals dat was op het recept. Ik zie een foto van een site (want url en link) en een recept van een site.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit als commentaar op het baksel van iemand is gewoon onaardig.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:41 schreef djkoelkast het volgende:
Ik reageerde op het recept, die foto komt toch net als het recept van een receptensite ofzo?
Die receptensite is van Myraela zelf, het is ook haar eigen foto.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:50 schreef djkoelkast het volgende:
Nogmaals dat was op het recept. Ik zie een foto van een site (want url en link) en een recept van een site.
Het recept dat die user gemaakt heeft. En daar geef jij de kwalificatie 'nep' aan.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:50 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Nogmaals dat was op het recept. Ik zie een foto van een site (want url en link) en een recept van een site.
Nee, mijn recept en mijn foto.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:41 schreef djkoelkast het volgende:
Ik reageerde op het recept, die foto komt toch net als het recept van een receptensite ofzo?
Ohquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:50 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Die receptensite is van Myraela zelf, het is ook haar eigen foto.
We zijn er weer, het moet weer makkelijkquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:51 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee, mijn recept en mijn foto.
Overigens bak ik vaak genoeg alles vanaf de basis. Deze keer niet, maar zelfs als ik dat wel doe zet ik in het recept gewoon het kant en klaar product, kunnen mensen zelf kiezen of ze dat zelf maken of niet.
De meeste mensen schrikt het alleen maar af als ze zien dat iets te lastig is.
Dat ben ik wel met je eens overigens.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
OhIk vond het er maar raar random vertaald uitzien met Ingredients en dan de rest Nederlands.
Ja die Elzewieke uit Utopia die scheve taarten maakt van pakjes bakmixen bijvoorbeeldquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:58 schreef Dragonberry het volgende:
Ach, genoeg mensen die alleen taart kunnen maken met mixen. Dan is dit al een heel stuk beter toch?
Oreo cheesecake schijnt ook lekker te zijn
Nee, je baksels zijn ook al zo verschrikkelijk overdreven.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:59 schreef djkoelkast het volgende:
Ja ik had moeten schrijven "oh wat een tegekgave mooie lekker uitziende taart dat mij het water in de mond doet lopen waarbij het met zelfgemaakte stroopwafels helemaal niet te versmaden zou zijn".
Maar ik doe niet echt aan nuances.
Ja bah, veel te veel onconventionele ingrediėnten. Ik ga meteen een pak witte basterdsuiker kopenquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, je baksels zijn ook al zo verschrikkelijk overdreven.
Dat ziet er goed uit en klinkt heul lekker!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:13 schreef minilot het volgende:
Fusion! Chinees midherfstfestival meets pakjesavond:
[ afbeelding ]
'Spiral moon cakes' (gaargefrituurd in hete olie), met speculaaskruiden in het deeg en een vulling van zelfgemaakte marsepein
Ah daar ben ik ook naar op zoek.quote:Op woensdag 5 november 2014 12:22 schreef gcjoel het volgende:
Heeft er iemand een goed recept voor speculaasjes?
EN heb je echt speciale vormen nodig of kan je ook gewoon uitsteekvormpjes gebruiken?
watte, boter tussen de laagjesquote:Op woensdag 5 november 2014 19:36 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ah daar ben ik ook naar op zoek.
En vandaag voor het eerst spekkoek gebakken, een heel gedoe met elk laagje 10 minuten in de oven.
Maar hij is heerlijk![]()
Ik las alleen achteraf op een site, dat je beter een beetje boter tussen de laagjes kan smeren tijdens het bakken zodat het beter blijft plakken.
Dus dat ga ik de volgende keer ook eens doen. Al plakt het nu aardig hoor. Het is niet zo dat die uit elkaar valt, maar misschien is het ook wel extra smaakvol.
Hahaquote:Op woensdag 5 november 2014 20:05 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
watte, boter tussen de laagjes
ga je een hele taart bakken x 2, plakjes snijden en ze dan op elkaar leggen ofzo?
Klinkt superquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:13 schreef minilot het volgende:
Fusion! Chinees midherfstfestival meets pakjesavond:
[ afbeelding ]
'Spiral mooncakes' (gaargefrituurd in hete olie), met speculaaskruiden in het deeg en een vulling van zelfgemaakte marsepein
Ja staat op grillstand. Oh korter dan 10 minutenquote:Op woensdag 5 november 2014 20:02 schreef djkoelkast het volgende:
Van boter gaat het juist meer glijden. Als je je spekkoek goed bakt vallen je laagjes echt niet van elkaar hoor. En 10 minuten in de oven is veel te veel, zet je hem wel op de grillstand?
Anders wordt je spekkoek veel te droog en dan snap ik dat 'ie uit elkaar valt.
Was het ook echt!quote:
Wat een raar recept van 24 Kitchen - tien minuten onder de grill is echt idioot!quote:Op woensdag 5 november 2014 20:35 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ja staat op grillstand. Oh korter dan 10 minutenga ik dan eens proberen.
Ik had het recept van 24kitchen.
Nou hij valt ook niet uit elkaar, maar ja, ik las het ergens![]()
Een plaatje bij het praatje![]()
[ afbeelding ]
Tsja de laagjes konden nog wat dunner, maar ja, het was de eerste poging hé
Ik ook!quote:Op donderdag 6 november 2014 10:11 schreef djkoelkast het volgende:
24kitchen recepten vind ik allemaal raar.
Ik gebruik het liefste zo oud mogelijke recepten als basis. Ik heb zo'n kookboek voor de huishoudschool bijvoorbeeld, staan hele toffe recepten in waarop ik dan weer kan variėren. Veel recepten op internet klopt geen snars vanquote:Op donderdag 6 november 2014 10:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ook!Maar veel mensen hebben er een hoop lol mee, dus het zal wel.
Klopt, maar "het internet" an sich is natuurlijk nogal breed. Er zijn genoeg sites en blogs waar een schat aan supergoede receptinformatie vinden is, er is alleen ook heeeeeeel veel rotzooi.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik gebruik het liefste zo oud mogelijke recepten als basis. Ik heb zo'n kookboek voor de huishoudschool bijvoorbeeld, staan hele toffe recepten in waarop ik dan weer kan variėren. Veel recepten op internet klopt geen snars van
Het is luchtig, maar door het vele boter en eigeel toch mals/compact. Het is zeg maar heel fijn luchtig, ja, hoe moet je het uitleggenquote:Op donderdag 6 november 2014 10:14 schreef minilot het volgende:
Enneh, spekkoek is toch juist niet luchtig? Ik vind spekkoek van de toko juist een heel prettige compacte, malse, bijna gestoomd-achtige structuur hebben.
Nee, dan zijn we het gewoon eens.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:17 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het is luchtig, maar door het vele boter en eigeel toch mals/compact. Het is zeg maar heel fijn luchtig, ja, hoe moet je het uitleggen
Zoek eens een recept voor Tarte Tatin bijvoorbeeld, gewoon via Google en zonder voorkeur voor bepaalde sites, zeg maar als 'beginner'. Het is niet te doen. Er wordt zo veel verteld.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:17 schreef minilot het volgende:
[..]
Klopt, maar "het internet" an sich is natuurlijk nogal breed. Er zijn genoeg sites en blogs waar een schat aan supergoede receptinformatie vinden is, er is alleen ook heel veer rotzooi.![]()
Ik ben verslingerd aan bakken maar heb nog nooit de behoefde gehad om een antiek kookboek open te slaan. De goede basisprincipes van patisserie zijn gewoon online te vinden.
Klopt, maar dat zei ik al: je moet wel in staat zijn om betrouwbare informatie van alle meuk te kunnen onderscheiden. Dat het op papier staan vind ik verder van geen enkele waarde, er zijn ook heel veel baggerkookboeken geschreven. Als je niet kunt zien of iets een beroerd kookboek of een goed kookboek is, dan heb je datzelfde probleem met receptbronnen online.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:21 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zoek eens een recept voor Tarte Tatin bijvoorbeeld, gewoon via Google en zonder voorkeur voor bepaalde sites, zeg maar als 'beginner'. Het is niet te doen. Er wordt zo veel verteld.
Dat is zo, alleen als ik 1 goed kookboek heb heb ik zeg 30-40 goede recepten.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:22 schreef minilot het volgende:
[..]
Klopt, maar dat zei ik al: je moet wel in staat zijn om betrouwbare informatie van alle meuk te kunnen onderscheiden. Dat het op papier staan vind ik verder van geen enkele waarde, er zijn ook heel veel baggerkookboeken geschreven. Als je niet kunt zien of iets een beroerd kookboek of een goed kookboek is, dan heb je datzelfde probleem met receptbronnen online.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |