Het is maar net hoe interessant je het vindt. Als je normaal gesproken alleen theoretisch met zoiets bezig bent dan kan het interessant zijn om eens een keer in de praktijk te zien hoe het werkt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Leuk ik had gisteren een stel studenten achter de microscoop voor een cursus en ik stuurde ze weg terwijl we het laatste filmpje maakten, ik gaf aan dat ik de boel wel zou afsluiten en het prima was om naar huis te gaan. Bleven ze gewoon zittenhet was al voorbij het einde van de aangegeven tijd. Leuk om te zien dat ze blijkbaar zo enthousiast waren dat ze wilden blijven...
(volgensmij was ik als student wel anders, als dan iemand je mag weg zei had ik mijn tas al in de handen
)
Ah, misschien moet ik er eens op gaan letten dan.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:34 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Nope! Althans, niet aan het begin van een zin bijvoorbeeld
Ook in 1995 liep je behoorlijk achter als je nog een typemachine gebruikte.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:42 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Trouwens, mijn boek over het schrijven van academic fieldnotes is nog uit 't stenen tijdperk
[..]
Waarom sowieso? Speknek maakt nu juist duidelijk dat het voor het leveren van commentaar ellendig is. Word heeft wel wat nukken, maar als je er van meet af aan slim gebruik van maakt voldoet het wel, is mijn ervaring. Ik heb zonder problemen m'n proefschrift naar wens op kunnen maken en tijdens mijn logicastudie heb ik geen noemenswaardige problemen gehad met het gebruik van symbolen en formules.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog eventjes terugkomende op LaTeX, tegen de tijd dat ik met mijn thesis aan de slag ga zal ik het natuurlijk sowieso wel gebruiken. Voor nu laat ik het maar eventjes zitten.
Menig collega van me praat nog steeds zo over de mogelijkheden van nieuwe media.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:42 schreef motorbloempje het volgende:
Trouwens, mijn boek over het schrijven van academic fieldnotes is nog uit 't stenen tijdperk
Tja, je kan hem moeilijk kwalijk nemen dat hij liever output heeft die door LaTeX wordt gemaakt. Als je het voor jezelf nog eens leest (toch wel handig tijdens het werk) is het ook prettiger. Het leest prettiger wanneer het er netter uitziet.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Geweldige markup language om in je eentje lange stukken te schrijven, maar commentaar proberen te embedden in een pdf is megakut. Dus als supervisor/medeauteur zie ik hem liever gewoon in word typen.
Mijn mening. Het is onpraktisch (de hele tijd dat gekloot met de muis) en het ziet er niet uit, zonder te overdrijven. Ik gebruik momenteel Word voor practicumverslagen waarin ik flink wat formules kwijt moet. De integraal van x² wordt nog wel aardig weergegeven maar zo gauw het wat ingewikkelder wordt dan maakt Word er een zooitje van. Nu doet MS veel fout maar hier kan MS weinig aan doen, dat is nu eenmaal een gebrek van een wysiwyg-tekstverwerker. Ik weet dat het bij de pure bètafaculteiten best wel gebruikelijk is om je thesis met LaTeX te maken. Het lijkt me ook niet echt een probleem. Je kan immers ook iets uitprinten en op papier aantekeningen maken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom sowieso? Speknek maakt nu juist duidelijk dat het voor het leveren van commentaar ellendig is.
Bij logica heb je toch normaal gesproken alle symbolen netjes naast elkaar op dezelfde hoogte? Ik kan me voorstellen dat dat een wat nettere output geeft dan wanneer je als het ware symbolen moet combineren (kwadraat in een breuk onder een wortel achter een integraalteken).quote:Word heeft wel wat nukken, maar als je er van meet af aan slim gebruik van maakt voldoet het wel, is mijn ervaring. Ik heb zonder problemen m'n proefschrift naar wens op kunnen maken en tijdens mijn logicastudie heb ik geen noemenswaardige problemen gehad met het gebruik van symbolen en formules.
Een beetje wel, ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
Die hebben wij er aan het department ook bij zitten. Een ervan is mijn internal examiner (oh, dat klinkt zo dubieus hè?)
Dat had ik meegekregen maar kom op, je mocht er in 1995 toch van uitgaan dat de lezer mee was met de computer. Je vraagt je dan af wat voor lezer ze in gedachte hebben: iemand die jarenlang in een grot heeft geleefd of zo?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:50 schreef motorbloempje het volgende:
"some" en "classic" zijn hier de belangrijkste indicatoren.
quote:Objectives To determine whether parachutes are effective in preventing major trauma related to gravitational challenge.
Design Systematic review of randomised controlled trials.
Results We were unable to identify any randomised controlled trials of parachute intervention.
Conclusions As with many interventions intended to prevent ill health, the effectiveness of parachutes has not been subjected to rigorous evaluation by using randomised controlled trials. Advocates of evidence based medicine have criticised the adoption of interventions evaluated by using only observational data. We think that everyone might benefit if the most radical protagonists of evidence based medicine organised and participated in a double blind, randomised, placebo controlled, crossover trial of the parachute.
Bij parachutes moet ik direct aan de houten parachute van da Vinci denken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:48 schreef Operc het volgende:
Briljant artikel, een meta-analyse over de effectiviteit van een parachute. (En eigenlijk een kritisch stuk over evidence-based medicine.)
http://www.bmj.com/content/327/7429/1459
Paar pareltjes uit de abstract:
[..]
Jawel, van oudsher was de geneeskunde niet gestoeld op wetenschappelijke experimenten, maar op klinische ervaring. Ook nu nog schijnt voor iets van 50% van de medische handelingen niet aangetoond te zijn dat het effectief is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb die modekreet evidence based medicine nooit begrepen. Iemand van jullie wel?
Wonderbaarlijk gezien het grote aantal artsen en het feit dat zoveel artsen willen promoveren en dit soort onderzoekjes blijkbaar voor het oprapen liggen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Jawel, van oudsher was de geneeskunde niet gestoeld op wetenschappelijke experimenten, maar op klinische ervaring. Ook nu nog schijnt voor iets van 50% van de medische handelingen niet aangetoond te zijn dat het effectief is.
Onderzoek richt zich vooral op nieuwe ziekten/mechanismen/behandelingen/geneesmiddelen, vrijwel niemand die onderzoekt of de huidige gang van zaken wel nuttig is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wonderbaarlijk gezien het grote aantal artsen en het feit dat zoveel artsen willen promoveren en dit soort onderzoekjes blijkbaar voor het oprapen liggen.
Het is inderdaad treurig gesteld, alhoewel het wel steeds beter wordt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Jawel, van oudsher was de geneeskunde niet gestoeld op wetenschappelijke experimenten, maar op klinische ervaring. Ook nu nog schijnt voor iets van 50% van de medische handelingen niet aangetoond te zijn dat het effectief is.
Wat een mooi vak heb ik toch.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:46 schreef Lyrebird het volgende:
Een aantal jaren geleden was ik op een conferentie, waar bleek dat voor het stellen van een bepaalde diagnose dokters in bepaalde Europese landen beter een muntje (kop/munt) op konden gooien, dan zelf een beslissing nemen.
Dat is nogal pijnlijk, daar wordt dus letterlijk maar gegokt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is inderdaad treurig gesteld, alhoewel het wel steeds beter wordt.
Zo'n tien jaar geleden keek een gemiddelde oogarts bijvoorbeeld naar een netvlies, en schreef druppels of iets anders voor, met de boodschap om over een paar weken terug te komen. Als het dan niet werkte, werden er andere druppels voorgeschreven. Nu is er apparatuur om een gedetailleerder plaatje te maken. Ik sprak laatst een oogarts die zei dat dit het werk volledig veranderd had.
Maar nog steeds wordt er maar wat aangekloot. Een aantal jaren geleden was ik op een conferentie, waar bleek dat voor het stellen van een bepaalde diagnose dokters in bepaalde Europese landen beter een muntje (kop/munt) op konden gooien, dan zelf een beslissing nemen.
Het lastige is vooral dat je niet bij iedere patiënt alles uit de kast kan halen qua aanvullend onderzoek, de eerste schifting vindt plaats op basis van het zogeheten "pluis/niet-pluis"-gevoel van de arts en kansberekening.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is nogal pijnlijk, daar wordt dus letterlijk maar gegokt.![]()
Gelukkig dat de ingenieurs, wiskundigen, natuurkundige en chemici steeds meer goed onderzoek mogelijk maken waardoor het op termijn minder voor zal komen dat er wordt gegokt.
Ik heb dat aan den lijve ondervonden als patiënt, ook in Nederland gaat zoiets vaak fout. Fors geblunder en ook te wijten aan een gebrek aan theoretische en praktische kennis, dit volgens de specialist die me voldoende details uitlegde zodat het wel duidelijk was hoe de vork in de steel zat (ik heb ruim voldoende kennis over het lichaam om dat goed te kunnen volgen). Simpel gezegd: een slordige differentiaaldiagnose en niet even de specialist laten kijken door overschatting van je eigen kunde als huisarts.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Het lastige is vooral dat je niet bij iedere patiënt alles uit de kast kan halen qua aanvullend onderzoek, de eerste schifting vindt plaats op basis van het zogeheten "pluis/niet-pluis"-gevoel van de arts en kansberekening.
Ik heb vorige week een cursus gegeven over 4Pi, STED en SIM, dus ik heb me ingelezenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:21 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie dat mijn uitleg over STED kort door de bocht was. Bosbeetle legt het beter uit.
Schoenmaker, blijf bij je leest, Lyrebird.
Mooie vooruitgang voor jou. Kort geleden nog fysieke arbeid, nu een cursus geven over geavanceerde microscopie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb vorige week een cursus gegeven over 4Pi, STED en SIM, dus ik heb me ingelezen
Ladders in elkaar zetten, en lege bierkratjes sorteren ligt al weer 2/3 jaar achter me (damn wat gaat de tijd snel)quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mooie vooruitgang voor jou. Kort geleden nog fysieke arbeid, nu een cursus geven over geavanceerde microscopie.![]()
Alleen in Nederland.
Ik dacht dat het iets meer dan een jaar geleden was.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ladders in elkaar zetten, en lege bierkratjes sorteren ligt al weer 2/3 jaar achter me (damn wat gaat de tijd snel)
Jij kwam toen niet erg zelfverzekerd over.quote:En het is mijn eigen schuld hoor ik was gewoon een beetje zoekende na mij AiO dat ik niet snel genoeg met solliciteren ben begonnen.
Geen idee eigenlijk, dan had ik wel een flinke deuk in mijn toch al niet al te stevige zelfvertrouwen gehadquote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht dat het iets meer dan een jaar geleden was.
Ach ja, een mooie herinnering in retrospectie.
Had je er toen vertrouwen in dat het 'goed zou komen'? Stel dat je niet aan de slag had gekund met zoiets (postdoct), heb je enig idee wat je dan zou zijn gaan doen?
Daar heb ik ook geen reden voor, het is niet nodig je zelf beter te voelen dan je bent. Ik geloof dat ik redelijk goed weet wat ik wel en niet kan, sterker nog ik denk dat dat wel iets is wat je nodig hebt in de wetenschap. Vooral in het huidige klimaat van samenwerkingen en grote projecten.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij kwam toen niet erg zelfverzekerd over.
Ik denk dat dat lesgeven wel te leren is, misschien niet voor elke doelgroep maar een van de doelgroepen moet toch wel lukken. Alleen die ellende die je moet doorstaan om dat papiertje te halen...een ontgroening schijnt een pretje te zijn in vergelijking met al die zelfreflectie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, dan had ik wel een flinke deuk in mijn toch al niet al te stevige zelfvertrouwen gehadIk heb toen wel eens over lesgeven nagedacht maar dacht toen dat ik dat niet zou kunnen, dat denk ik trouwens nogsteeds terwijl ik wel (soort van) lesgeef. Maar ik denk dat lesgeven op een middelbare school oid mij niet zou liggen.
Natuurlijk is het goed als je je kwaliteiten juist inschat maar een beetje realistisch zelfvertrouwen is toch ook belangrijk?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Daar heb ik ook geen reden voor, het is niet nodig je zelf beter te voelen dan je bent. Ik geloof dat ik redelijk goed weet wat ik wel en niet kan, sterker nog ik denk dat dat wel iets is wat je nodig hebt in de wetenschap. Vooral in het huidige klimaat van samenwerkingen en grote projecten.
Ik had daar zelf nooit zo over nagedacht tot ik er als patiënt mee te maken kreeg. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe onder de indruk ben van de werkwijze van huisartsen en de spoedeisende hulp. Ik ben zelfs zo ernstig onder de indruk geweest dat ik een carrièreswitch heb overwogen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Het lastige is vooral dat je niet bij iedere patiënt alles uit de kast kan halen qua aanvullend onderzoek, de eerste schifting vindt plaats op basis van het zogeheten "pluis/niet-pluis"-gevoel van de arts en kansberekening.
Wat vind je nu dan van het geven van colleges?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, dan had ik wel een flinke deuk in mijn toch al niet al te stevige zelfvertrouwen gehadIk heb toen wel eens over lesgeven nagedacht maar dacht toen dat ik dat niet zou kunnen, dat denk ik trouwens nogsteeds terwijl ik wel (soort van) lesgeef. Maar ik denk dat lesgeven op een middelbare school oid mij niet zou liggen.
Heel hard eensch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Onderwijs is een van de lastigste aspecten. Denk ik. Ergens vind ik dat je sommige mensen gewoon helemaal geen les moet laten geven, die zijn geweldig in wat ze doen (onderzoek, schrijven) en kunnen op deze manier heel goed bijdragen aan een onderzoeksgroep/universiteit, maar kunnen compleet geen connectie maken met de studenten, zeker niet met bachelorstudenten. Ik heb een paar van die UDs gehad, die briljant waren in onderzoek doen, maar compleet de passie en drive (en het talent) niet hadden om les te geven. Dat was gewoon een verplicht onderdeel wat ze afraffelden omdat 't moest.
Dat is zo zonde voor de studenten, die zoveel meer baat hebben bij docenten die met plezier over hun vak vertellen, niet alleen over hun eigen werk/interesses, maar het vakgebied, om studenten geinteresseerd te krijgen... Veel studenten haken af bij ongeinspireerde (en daardoor niet inspirerende) docenten. En daarbij, zeker hier, betalen studenten grof geld (£9000 per jaar) om hier te zijn, dan zou je toch wel mogen verwachten dat je GOED onderwijs krijgt, want ongeinspireerd onderwijs is m.i. geen goed onderwijs.
Ook eens. Daarom vind ik de synthese tussen zelf onderzoek doen (wel op academisch niveau, per sé niet binnen de in mijn ogen verstikkende omgeving van academia) en lesgeven zo leuk.quote:Ik vind onderwijs geven tof, weet nog niet of ik er goed in ben, maar ik wil het graag worden, en hoop als ik inderdaad in academia eindig een hoog lesgeef % te krijgen (als ik er inderdaad goed in ben), omdat ik zelf heb ervaren hoeveel verschil het maakt als student om les te krijgen van iemand die wel een moer om studenten geeft en niet alleen om zijn/haar eigen onderzoek, die al 10 jaar lang exact dezelfde slides voorleest en direct na het einde van de lecture terugrent naar het kleine hokje met de deur dicht zonder het contact met studenten aan te gaan.
Hier is er nu juist weer een extra streven naar het aannemen van echte docenten tegenover onderzoekers nu de REF2014 voorbij is. Nu mogen ze weer meer op onderwijs focusen. Maar inderdaad, je kunt niet zomaar enkel docenten aannemen, onderzoek is en blijft onderdeel van een academische baan, maar je moet ook denken om studenten bij het verdelen van onderwijstaken en de mensen die ECHT het talent niet hebben het niet laten doen, dat is gewoon niet waar studenten voor zouden moeten betalen. (£9000!!!!!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het er helemaal mee eens dat onderwijs geven niet voor iedereen is weggelegd. Natuurlijk valt er veel aan te leren, maar als een bepaald talent ontbreekt om je te verplaatsen in de ander en de vertaalslag te maken van jouw ideeën naar de belevingswereld van de ander, dan kun je je maar beter uitsluitend op onderzoek richten.
Overigens heb ik ook collega's die heel graag onderwijs geven en juist het onderzoeksaspect niet leuk vinden. Voor hen is er helaas aan de universiteit niet echt een plaats (meer).
In ieder geval op mijn oude werkplek is er nu een tendens om prioriteit te geven aan goede onderzoekers die daarnaast onderwijs kunnen geven (en de drempel daarvoor is laag). Mensen die goed zijn in onderwijs geven maar die geen onderzoek doen of geen enorme fondsen binnenhalen, worden ontslagen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:54 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Hier is er nu juist weer een extra streven naar het aannemen van echte docenten tegenover onderzoekers nu de REF2014 voorbij is. Nu mogen ze weer meer op onderwijs focusen. Maar inderdaad, je kunt niet zomaar enkel docenten aannemen, onderzoek is en blijft onderdeel van een academische baan, maar je moet ook denken om studenten bij het verdelen van onderwijstaken en de mensen die ECHT het talent niet hebben het niet laten doen, dat is gewoon niet waar studenten voor zouden moeten betalen. (£9000!!!!!!!!!!!!!!)
Jij?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:52 schreef El_Matador het volgende:
Zou best wat gastcolleges willen geven op universiteiten, heb het een paar keer gedaan (o.a. Imperial College in Londen) en beviel erg goed. Slides afratelen is zeg maar niet mijn stijl. Zonder whiteboard en een hoop armgezwaai, valt geologie ook gewoon niet uit te leggen.
De bemande maanlandingen kunnen helaas niet hebben plaatsgevonden, dat is iets anders dan wat jij ervan maakt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jij?
Iemand die glashard beweert dat de maanlanding nooit heeft plaatsgevonden, claimt daar ‘onweerlegbare bewijzen' voor te hebben (die met wetenschappelijke onderbouwing bewezen onzin zijn), en vervolgens in een hoekje gaat janken en je vingers in je oren stopt, wil gástcolleges geven?
Jïj?
Now I've seen it all.
Zo moeilijk is dat niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erd%C5%91sgetalquote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fuck it, ik wil nu weten waar dit over gaat.
Jouw bewijs daarvoor is onzin.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:00 schreef El_Matador het volgende:
De bemande maanlandingen kunnen helaas niet hebben plaatsgevonden, dat is iets anders dan wat jij ervan maakt.
Ja, dat deed je.quote:Janken? In een hoekje gaan zitten? Vingers in de oren?
Daar ben ik nog mee bezig dus dat kan je niet op voorhand weten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jouw bewijs daarvoor is onzin.
Nee hoor, dat is wat jij ervan maakt. Een weinig open weinig wetenschappelijke onderzoekende houding.quote:Ja, dat deed je.
Toen het je te heet onder de voeten werd in dat BNW-topic ging je gewoon niet meer op inhoud maar op de man reageren, en kort daarna weigerde je helemaal nog in dat topic te komen.
quote:Jij wetenschapper?
Ik heb medelijden met de studenten die zoveel £ hebben betaald om zich door een kwakzalver te laten entertainen.
En ik maar denken dat Euler een vlijtige bij was.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:00 schreef papernote het volgende:
[..]
Zo moeilijk is dat niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erd%C5%91sgetal
Die Erdos heeft super veel artikelen gepubliceerd met super veel verschillende mensen. Het erdos-getal is het aantal (co)auteurs tussen jou en Erdos.
Voorbeeld: je hebt een artikel geschreven met iemand die co-auteur is met Erdos. Dat is jouw Erdos getal 2: Erdos = 0, co-auteur = 1, jij = 2.
Bij mij is het helaas juist tegengesteld, waarschijnlijk moet de oorzaak in mijn concrete geval bij de opleiding en de handboeken (in dit geval een Nederlands handboek aangezien dit als standaard wordt gebruikt) worden gezocht. Ze leren een diagnostische techniek aan die verouderd is en waarvan de specialisten weten dat je daarmee veel vals negatieve diagnoses krijgt. In de wetenschap geen probleem, want X andere testen waarmee je vals negatieve diagnoses er uit haalt. In de gezondheidszorg voor de patiënt heel erg vervelend aangezien die X andere testen geld kosten en de maatschappij dat liever niet betaalt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had daar zelf nooit zo over nagedacht tot ik er als patiënt mee te maken kreeg. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe onder de indruk ben van de werkwijze van huisartsen en de spoedeisende hulp.
Het is vooral belangrijk dat je heel erg goed de grenzen van je kennis en vaardigheden kent en dat je bij de geringste onzekerheid eventjes een specialist belt. Dat kan op een hele informele manier gaan, je hoeft niet overal een rekening voor te sturen, ook al ken je die persoon niet persoonlijk. In mijn concrete geval had de huisarts maar even te hoeven vragen of dat diagnostische techniek X bij een vermoeden van Y nog steeds aanbevolen is. Zolang je zorgvuldig bent hoef je je niet schuldig te voelen als het wel fout gaat, als je wel bewust gokt is het een ander verhaal, de verantwoordelijkheid zou ik in ieder geval niet willen nemen.quote:Overigens lijkt met het me psychisch enorm belastend om te weten dat je veel keuzes voor een deel op de gok neemt terwijl er levens vanaf kunnen hangen. Die verantwoordelijkheid moet je maar kunnen dragen.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vind je nu dan van het geven van colleges?
Het gaat wat mij betreft veel te weinig over het onderwijsaspect van een wetenschappelijke carrière in deze reeks. Ik heb afgelopen week een groep studenten van diverse opleidingen Plato laten lezen en dat pakte boven verwachting goed uit. Leuk als dat soort dingen lukken.
SES / Hoorcollegesquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Onderwijs is een van de lastigste aspecten. Denk ik. Om de balans mee te behouden binnen een department. Je wilt onderzoekers, maar ook goed onderwijs kunnen bieden. Er is ook zoveel over geschreven... Ook dat er departments waren waar extra onderwijstaken als een soort van straf werden gebruikt als onderzoekers niet (goed) genoeg publiceerden en dat soort dingen. Onderwijstaken als een straf? Srsly?
Ergens vind ik dat je sommige mensen gewoon helemaal geen les moet laten geven, die zijn geweldig in wat ze doen (onderzoek, schrijven) en kunnen op deze manier heel goed bijdragen aan een onderzoeksgroep/universiteit, maar kunnen compleet geen connectie maken met de studenten, zeker niet met bachelorstudenten. Ik heb een paar van die UDs gehad, die briljant waren in onderzoek doen, maar compleet de passie en drive (en het talent) niet hadden om les te geven. Dat was gewoon een verplicht onderdeel wat ze afraffelden omdat 't moest.
Dat is zo zonde voor de studenten, die zoveel meer baat hebben bij docenten die met plezier over hun vak vertellen, niet alleen over hun eigen werk/interesses, maar het vakgebied, om studenten geinteresseerd te krijgen... Veel studenten haken af bij ongeinspireerde (en daardoor niet inspirerende) docenten. En daarbij, zeker hier, betalen studenten grof geld (£9000 per jaar) om hier te zijn, dan zou je toch wel mogen verwachten dat je GOED onderwijs krijgt, want ongeinspireerd onderwijs is m.i. geen goed onderwijs.
Ik vind onderwijs geven tof, weet nog niet of ik er goed in ben, maar ik wil het graag worden, en hoop als ik inderdaad in academia eindig een hoog lesgeef % te krijgen (als ik er inderdaad goed in ben), omdat ik zelf heb ervaren hoeveel verschil het maakt als student om les te krijgen van iemand die wel een moer om studenten geeft en niet alleen om zijn/haar eigen onderzoek, die al 10 jaar lang exact dezelfde slides voorleest en direct na het einde van de lecture terugrent naar het kleine hokje met de deur dicht zonder het contact met studenten aan te gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |