Een tijd terug met kerst reed ik op de A9. Keihard regenen, de lucht, de weg, alles was oranje van de neon-verlichting op de regendruppels. Er lag makkelijk een halve cm water op de weg.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:47 schreef dick_laurent het volgende:
Ik heb (gelukkig) nog niet in zeer dichte mist gereden sinds ik mijn rijbewijs heb... wel al in hele, hele zware regenval, waarbij het zicht ook zeer slecht werd en ik de strepen op de weg zelfs niet meer kon zien.
Ben toen gewoon rechts blijven rijden, heb niet op de rem getrapt maar gewoon rustig van het gas af en ben 60 gaan rijden. Mijn voorganger deed dit gelukkig ook.
Maar toch werd ik in die intense hoosbui nog steeds ingehaald (met flink wat vaart) door sommigen.
Begreep ik echt niet. Het zicht was echt nauwelijks 20/30 meter....
True. En inderdaad fascinerend. Maar goed, pragmatisch. Dat je niet de strepen gaat tellen op de weg om daarmee de afstand in te schatten snap ik. Dus als je bij <100 meter (geen hm.-paal in zicht) eens in overweging gaat nemen of het niet wijsheid is al dan niet de mistlamp aan te zetten dat snap ik. Bij 50 meter zicht, maar stilstaand in de file is het ook redelijk kansloos.quote:Op vrijdag 19 september 2014 18:41 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dat is zelfs 100 meter. Ik blijf het altijd fascinerend vinden dat mensen met mistachterlicht gewoon 100+ rijden. Als het zicht echt 50 meter is, rij je misschien de helft van die snelheid.
Lekker genieten van de omgeving tochquote:Op zaterdag 20 september 2014 17:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is weer weekend... Binnendoor over 80 wegen, bij het ritsen vanaf de stoplichten gezorgd dat ik vooraan reed en met 85-90 op te teller was degene die rechts stond rap verdwenen in de spiegel... En kon ik aansluiten in het volgende treintje dat 70 reed.![]()
ha die is mooi, wat een droeftoeterquote:Op zaterdag 20 september 2014 17:44 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zag gisteren een Mercedes met een sticker achterop:
2 liters is the size of a softdrink, not an engine
Kenteken door rdw gehaald. Was het een C180 diesel. Niet echt een irritatie maar meer een-moment
Ze zouden deze emoticon:quote:Op zaterdag 20 september 2014 17:44 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zag gisteren een Mercedes met een sticker achterop:
2 liters is the size of a softdrink, not an engine
Kenteken door rdw gehaald. Was het een C180 diesel. Niet echt een irritatie maar meer een-moment
Een ANWB lidmaatschap lijkt me wel wat voor jou dan.quote:Op vrijdag 19 september 2014 18:35 schreef vannelle het volgende:
Geen irritatie maar dankbaarheid:
Vanmiddag net na de rotonde bij Joure richting Groningen had ik een lekke band.
Maar ben ook rugpatient, het lukte me zelf gewoon niet om een wiel te wisselen.
De 1e die ik vroeg om te helpen had niet veel zin, die kreeg net een bekeuring.
Maar de agent die nog in de auto zat wil vast wel helpen. Dus dat heb ik gevraagd en hij heeft een poging gedaan. Maar verdorie, wát een prutser!
Iemand anders gevraagd en die heeft me écht geholpen! Bedankt gozer!
Het maakt allemaal geen reet uit. Ik heb nog mn momenten dat ik er echt niet tegen kan, maar inmiddels sluit ik gewoon aan, stoel een beetje naar achter, zonnedakje open en chillen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 17:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is weer weekend... Binnendoor over 80 wegen, bij het ritsen vanaf de stoplichten gezorgd dat ik vooraan reed en met 85-90 op te teller was degene die rechts stond rap verdwenen in de spiegel... En kon ik aansluiten in het volgende treintje dat 70 reed.![]()
Ach, het is gewoon irritant. Net als dan achter een trekker komen te zitten. Tsja, die jongens moeten ook hun werk doen en daar zul je mij echt niet over horen, maar dan durven de eerste 6 auto's niet in te halen... Kan je dus in etappes gaan werken en dan vinden ze jou de aso, omdat je hem er halverwege nog een keer tussen moet prakken i.v.m. tegenliggers... En dan kom je van 4 in de rij aan, ben je naast de voorste, bedenkt die dat die ook met 40 wel wil gaan inhalen... Dus seinen omdat ie niet direct naar links kan, omdat jij daar al rijdt (waarom zou je ook je spiegels gebruiken). Kom op, doe dat ff eerder, daar heb je al 5 km de tijd voor gehad. Maarja, snelheid maken en afstand inschatten is erg lastig als je een meter achter een trekker blijft hangen.quote:Op zondag 21 september 2014 17:12 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Het maakt allemaal geen reet uit. Ik heb nog mn momenten dat ik er echt niet tegen kan, maar inmiddels sluit ik gewoon aan, stoel een beetje naar achter, zonnedakje open en chillen.
Jij hebt ook een oude Astra G toch? Ik heb op mijnes met BJ 2000 niet eens mistlichtenquote:Op maandag 22 september 2014 10:13 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, eergister zo'n tien uur gereden samen met mijn vriendin naar de Dordogne te Frankrijk, waar ik nu dus voor een weekje zit
Het was echt een zeer interessante rit, en ook de eerste lange rit waarbij mijn vriendin me kon afwisselen aangezien zij nu eindelijk sinds twee maanden het rijbewijs heeft.
Het begon in Nederland om 6:30 sochtends, in zeer dichte mist.
Dit was ook voor mij de eerste keer dat ik moest rijden in zulke dichte mist en ik vond het dan ook best wel naar.
Afijn, het ging echt met flarden.... Dan was het zicht een tijdje best ok, en dan opeens reed je een mistbank binnen en reduceerde het zicht binnen enkele seconden naar 50 meter of soms nog wel minder zelfs!
Bij dit slechte zicht vertraagde ik naar zo'n 60km/u en zette ik mijn mistachterlicht aan (en reed ik uiteraard rechts).
Vervolgens, waren er nog steeds mensen, die in ZULK slecht zicht gewoon met een rotgang voorbij kwamen zetten en dan vaak nog zonder mistachterlicht of wat dan ook!! Echt ongeloofelijk...
Die auto's gingen me voorbij en binnen enkele seconden verdwenen ze gewoon in de mist, en kon ik ze al niet meer zien. Idioot gewoon.
En ja hoor, op gegeven moment komen er twee politiebusjes met loeiende sirene me voorbij, en een paar minuten verderop (gelukkig kon ik op tijd anticiperen omdat ik 60 reed) zie ik dat ze op de weg stil staan. Ik vertraag, doe mijn knipperlichten aan en rijd er voorzichtig via de vluchtstrook omheen.
Twee auto's compleet aan diggelen kon ik iig nog net zien. Crash was dus vlak voor mij gebeurd.
Afijn niet lang daarna ging ik de Belgische grens over en beetje bij beetje trok de mist weg.
Verder geen hele gekke dingen meegemaakt. De ringweg van Parijs voor t eerst gedaan. Vriend van me had me gewaarschuwd dat het een verkeers-hel was. Ik vond het op zich nog meevallen. Was inderdaad gigantisch druk, maar zolang je je niet teveel laat opfokken en goed blijft kijken/anticiperen kom je er wel doorheen. Leuk is anders... maar t was te doen.
Ohja en de Fransen vind ik over t algemeen als pannenkoeken rijden haha. Rechts rijden is meer uitzondering dan regel voor ze heb ik t idee. Ze blijven stoïcijns in het midden plakken.
Ook al mag je 130 en ze rijden 110 en er is geen kip op de rechterbaan.... nope, blijven gewoon lekker in het midden hoor.
En hier op de provinciale wegen in de dordogne houden ze flink van bumperkleven. Waarschijnlijk omdat wij te langzaam gaan voor ze, maar ja hey kom op, we zijn toeristen. We kennen de wegen hier niet en ze zijn enorm bochtig en bergachtig en ik ga niet met 80km/u hier op een bocht afscheuren waarbij ik niet weet hoe scherp die is en wat ik achter die bocht kan verwachten.
Maar goed, lang verhaaltis hier wel ontzettend mooi en voor een beginnend bestuurder zoals ik (en mn vriendin) was dit weer een hele boeiende en leerzame reis
Haha klopt, mijn sloompel Astra is zelfs uit '99 maar heeft wel gewoon mist achterlicht, zou die van jou ook moeten hebben lijkt me?quote:Op maandag 22 september 2014 10:47 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Jij hebt ook een oude Astra G toch? Ik heb op mijnes met BJ 2000 niet eens mistlichten
Naja als ik dat knopje indruk brand het lampje wel, maar of er daadwerkelijk iets aangaat weet ik nietquote:Op maandag 22 september 2014 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Haha klopt, mijn sloompel Astra is zelfs uit '99 maar heeft wel gewoon mist achterlicht, zou die van jou ook moeten hebben lijkt me?
Politie bellen dat je denkt dat er een dronken bestuurder in de auto voor je zit?quote:Op maandag 22 september 2014 12:44 schreef BigSmurf het volgende:
en ze slingerde ook nog van links naar rechts over de weg
Daar twijfelde ik nog over, maar ik had enige haast en m'n telefoon zat in m'n jas in de kofferbak, niet op de BT.quote:Op maandag 22 september 2014 12:46 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Politie bellen dat je denkt dat er een dronken bestuurder in de auto voor je zit?
Omdat sommige drempels zo debiel hoog zijn dat je je auto naar de tering rijdt als je er met de toegestane snelheid overheen rijdt.quote:Op maandag 22 september 2014 13:57 schreef Zorro het volgende:
Waarom, leg me uit, waarom denkt iedereen te moeten afremmen voor een verkeersdrempel? Ik bedoel, als je op een 60-weg rijdt en je rijdt 80 en er komt een drempel, dat je dan afremt, logisch. Maar op de een of andere manier is het voor veel mensen een automatisme, want als ze op diezelfde weg 50 rijden, gaan ze evengoed op de rem bij een drempel, want ja, drempel he
quote:Op maandag 22 september 2014 13:57 schreef Zorro het volgende:
Waarom, leg me uit, waarom denkt iedereen te moeten afremmen voor een verkeersdrempel? Ik bedoel, als je op een 60-weg rijdt en je rijdt 80 en er komt een drempel, dat je dan afremt, logisch. Maar op de een of andere manier is het voor veel mensen een automatisme, want als ze op diezelfde weg 50 rijden, gaan ze evengoed op de rem bij een drempel, want ja, drempel he
Dit dus. Ik ken ze die lijken wel haaks, liggen in een 30 weg, maar daar wil je eigenlijk alleen stapvoets overheen. Heb je een beetje gewicht op je vooras liggen, dan lig je aan de grond.quote:Op maandag 22 september 2014 14:22 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Omdat sommige drempels zo debiel hoog zijn dat je je auto naar de tering rijdt als je er met de toegestane snelheid overheen rijdt.![]()
Dat snap ik. Ik heb er zo een in de straatquote:Op maandag 22 september 2014 14:22 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Omdat sommige drempels zo debiel hoog zijn dat je je auto naar de tering rijdt als je er met de toegestane snelheid overheen rijdt.![]()
Mijn irritatie voor vandaag: betaald parkeren.
Omdat drempels vaak heel erg kut zijn.quote:Op maandag 22 september 2014 13:57 schreef Zorro het volgende:
Waarom, leg me uit, waarom denkt iedereen te moeten afremmen voor een verkeersdrempel? Ik bedoel, als je op een 60-weg rijdt en je rijdt 80 en er komt een drempel, dat je dan afremt, logisch. Maar op de een of andere manier is het voor veel mensen een automatisme, want als ze op diezelfde weg 50 rijden, gaan ze evengoed op de rem bij een drempel, want ja, drempel he
omdat het langzaam over een drempel gaan comfortabel isquote:Op maandag 22 september 2014 13:57 schreef Zorro het volgende:
Waarom, leg me uit, waarom denkt iedereen te moeten afremmen voor een verkeersdrempel? Ik bedoel, als je op een 60-weg rijdt en je rijdt 80 en er komt een drempel, dat je dan afremt, logisch. Maar op de een of andere manier is het voor veel mensen een automatisme, want als ze op diezelfde weg 50 rijden, gaan ze evengoed op de rem bij een drempel, want ja, drempel he
Hij heeft het over drempels op 50 km/u wegen en die kun je gewoon doodnormaal met 50 km/u nemen. Daar zijn ze namelijk voor. Heeft niets te maken met drempels in woonwijken verder. Overigens is Almere qua drempels nog erger dan alle 9 ringen van de hel bij elkaar.quote:Op maandag 22 september 2014 14:48 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Omdat drempels vaak heel erg kut zijn.
Auto waar ik rijles in had was een Polo, nieuw model, auto is aan de voorkant vrij laag, dus dan moet je niet denken dat je een drempel fatsoenlijk met 20-25 kan nemen.
Drempels in Almere nam ik áltijd met 10-15 omdat anders de onderkant van je auto naar de knoppen gaat.
Almere is qua drempels echt een hell, nog erger dan al die pauper rotondes in Huizen.quote:Op maandag 22 september 2014 18:57 schreef twiFight het volgende:
[..]
Hij heeft het over drempels op 50 km/u wegen en die kun je gewoon doodnormaal met 50 km/u nemen. Daar zijn ze namelijk voor. Heeft niets te maken met drempels in woonwijken verder. Overigens is Almere qua drempels nog erger dan alle 9 ringen van de hel bij elkaar.
Drempels in de woonwijken van Huizen zijn irritantquote:Op maandag 22 september 2014 19:14 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Almere is qua drempels echt een hell, nog erger dan al die pauper rotondes in Huizen.
Mooi om te lezen, dankjequote:Op maandag 22 september 2014 10:13 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, eergister zo'n tien uur gereden samen met mijn vriendin naar de Dordogne te Frankrijk, waar ik nu dus voor een weekje zit
Het was echt een zeer interessante rit, en ook de eerste lange rit waarbij mijn vriendin me kon afwisselen aangezien zij nu eindelijk sinds twee maanden het rijbewijs heeft.
Het begon in Nederland om 6:30 sochtends, in zeer dichte mist.
Dit was ook voor mij de eerste keer dat ik moest rijden in zulke dichte mist en ik vond het dan ook best wel naar.
Afijn, het ging echt met flarden.... Dan was het zicht een tijdje best ok, en dan opeens reed je een mistbank binnen en reduceerde het zicht binnen enkele seconden naar 50 meter of soms nog wel minder zelfs!
Bij dit slechte zicht vertraagde ik naar zo'n 60km/u en zette ik mijn mistachterlicht aan (en reed ik uiteraard rechts).
Vervolgens, waren er nog steeds mensen, die in ZULK slecht zicht gewoon met een rotgang voorbij kwamen zetten en dan vaak nog zonder mistachterlicht of wat dan ook!! Echt ongeloofelijk...
Die auto's gingen me voorbij en binnen enkele seconden verdwenen ze gewoon in de mist, en kon ik ze al niet meer zien. Idioot gewoon.
En ja hoor, op gegeven moment komen er twee politiebusjes met loeiende sirene me voorbij, en een paar minuten verderop (gelukkig kon ik op tijd anticiperen omdat ik 60 reed) zie ik dat ze op de weg stil staan. Ik vertraag, doe mijn knipperlichten aan en rijd er voorzichtig via de vluchtstrook omheen.
Twee auto's compleet aan diggelen kon ik iig nog net zien. Crash was dus vlak voor mij gebeurd.
Afijn niet lang daarna ging ik de Belgische grens over en beetje bij beetje trok de mist weg.
Verder geen hele gekke dingen meegemaakt. De ringweg van Parijs voor t eerst gedaan. Vriend van me had me gewaarschuwd dat het een verkeers-hel was. Ik vond het op zich nog meevallen. Was inderdaad gigantisch druk, maar zolang je je niet teveel laat opfokken en goed blijft kijken/anticiperen kom je er wel doorheen. Leuk is anders... maar t was te doen.
Ohja en de Fransen vind ik over t algemeen als pannenkoeken rijden haha. Rechts rijden is meer uitzondering dan regel voor ze heb ik t idee. Ze blijven stoïcijns in het midden plakken.
Ook al mag je 130 en ze rijden 110 en er is geen kip op de rechterbaan.... nope, blijven gewoon lekker in het midden hoor.
En hier op de provinciale wegen in de dordogne houden ze flink van bumperkleven. Waarschijnlijk omdat wij te langzaam gaan voor ze, maar ja hey kom op, we zijn toeristen. We kennen de wegen hier niet en ze zijn enorm bochtig en bergachtig en ik ga niet met 80km/u hier op een bocht afscheuren waarbij ik niet weet hoe scherp die is en wat ik achter die bocht kan verwachten.
Maar goed, lang verhaaltis hier wel ontzettend mooi en voor een beginnend bestuurder zoals ik (en mn vriendin) was dit weer een hele boeiende en leerzame reis
Midden in de nacht is er vaak geen school open hier waar ik woon. Misschien dat dat bij jou anders is, hoor...quote:Op maandag 22 september 2014 19:40 schreef Garbageman het volgende:
Grappig, de drempels in mijn dorp zijn alleen maar uitnodigend voor het lokale tuig om even flink gas te geven. Midden in de nacht. (roooarrrr KLABAM---KLABAM roaarrrr)
Zo'n 30km zone is alleen voor de sier natuurlijk, bij een school. En dan zet de gemeente er van die schattige borden neer, mozaiekjes in de weg, alsof het tuig niet wéét dat het een 30km zone is. Jammer dat er geen gemeentelijke digitale flitspalen zijn. Volgens mij zou je binnen een paar weken winst maken.
Triest gedoe is dat ook hequote:Op maandag 22 september 2014 22:04 schreef Fer het volgende:
ongeluk aquaduct A4, 2 van de 3 stroken dicht. Dus we moeten invoegen, probeert zo;n kerel het gat dicht te rijden naast me. Dan doe ik de knipper aan en gelijk hard insturen.
Voor de duidelijkheid reed ik halverwege de witte pijl en het rode kruis.
Als ze goed zijn aangelegd ja. Toch rem ik voor de meeste 60 km/h drempels hier in de binnendoorweggetjes terug naar 40 en ga ik voor de meeste 50 km/h drempels ook van het gas af.quote:Op maandag 22 september 2014 18:57 schreef twiFight het volgende:
Hij heeft het over drempels op 50 km/u wegen en die kun je gewoon doodnormaal met 50 km/u nemen. Daar zijn ze namelijk voor.
quote:Op maandag 22 september 2014 22:04 schreef Fer het volgende:
ongeluk aquaduct A4, 2 van de 3 stroken dicht. Dus we moeten invoegen, probeert zo;n kerel het gat dicht te rijden naast me. Dan doe ik de knipper aan en gelijk hard insturen.
Voor de duidelijkheid reed ik halverwege de witte pijl en het rode kruis.
Ik vond het anders wel komisch op de A4, 2 weken terug, dat er eentje stond onder het laatste rode kruis en niet meer ertussen kwam omdat de hele meute inmiddels 50 reed. Omdat hij telkens door de kruizen heen nog door reed naar het einde (weet je wel, 50 meter voor het kruis voegt de laatste in en hij er voorbij en daar nog weer voor willen, andere uiterste dus).quote:Op maandag 22 september 2014 22:17 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Triest gedoe is dat ook heZo'n klein pieletje hebben dat je het andere weggebruikers niet gunt dat ze voor je komen
Van dat soort mongols voorlopig minder last aangezien ik vanaf heden op 2 wielen door het leven ga
"Niet vol gas!" lijkt me een goed begin om te zeggenquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:38 schreef dick_laurent het volgende:
Niet zozeer een irritatie maar meer een ding waarvan ik hoop dat het beter wordt
We zitten dus voor een weekje in de dordogne en mijn vriendin heeft pas twee maanden het rijbewijs en nog nauwelijks (eigenlijk nul) ervaring met flinke hellingen, want ja... in Nederland heb je die zo goed als niet.
Maar hier krijgt ze dus af en toe dus flinke hellingproeven en ze kan er helaas écht niet mee omgaan....
Eerst liet ze de auto tig keer afslaan. Dus toen zei ik van, je moet wat meer meteen gas geven als je op een helling stil komt te staan. Maar nú, geeft ze min of meer elke keer VOL gas bij elke hellingproef waardoor de toerenteller in het rood knalt en er een brandlucht de cabine in komt omdat de motor zo'n beetje half opgeblazen wordt
Weet niet zo goed wat ik moet doen/zeggen om het haar goed te "leren" aangezien het pretty much een kwestie van aanvoelen is.
Hoop gewoon dat de auto het overleefd
Haha, ja dat heb ik al gezegd maar toen klapte ze dicht en zei ze dat ze niet goed wist hoe ze het anders moest doen.... zucht.quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:41 schreef Messina het volgende:
[..]
"Niet vol gas!" lijkt me een goed begin om te zeggen
Met de handrem niet beter voor d'r?
Op zoek naar een helling waar jullie veilig kunnen oefenen!quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Haha, ja dat heb ik al gezegd maar toen klapte ze dicht en zei ze dat ze niet goed wist hoe ze het anders moest doen.... zucht.
Handrem kunnen we eens proberen ja.
Tja onder het kruis doorrijden is gewoon asociaal. Maar op het moment dat er alleen nog een witte pijl staat, en je rijdt dan door tot het kruis dan benut je maximaal asfalt en beter voor de doorstroming als het druk is.quote:Op dinsdag 23 september 2014 02:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik vond het anders wel komisch op de A4, 2 weken terug, dat er eentje stond onder het laatste rode kruis en niet meer ertussen kwam omdat de hele meute inmiddels 50 reed. Omdat hij telkens door de kruizen heen nog door reed naar het einde (weet je wel, 50 meter voor het kruis voegt de laatste in en hij er voorbij en daar nog weer voor willen, andere uiterste dus).
Dat zal sowieso eem hoop schelen. Kan me voorstellen dat het allemaal een beetje stressen is als er een rits ongeduldige Fransozen achter haar staat te toeterenquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:51 schreef Messina het volgende:
[..]
Op zoek naar een helling waar jullie veilig kunnen oefenen!
Ik vind het opvallend. Meestal heb je het kort na de lessen nog wel vers in het hoofd. Ik heb het nu een jaar of 3-4 niet meer gedaan en zou juist verwachten dat ik het niet meer kan. Blijkbaar heeft haar instructeur er niet goed op geoefend.quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Haha, ja dat heb ik al gezegd maar toen klapte ze dicht en zei ze dat ze niet goed wist hoe ze het anders moest doen.... zucht.
Handrem kunnen we eens proberen ja.
Duh...quote:Op maandag 22 september 2014 21:55 schreef Messina het volgende:
[..]
Midden in de nacht is er vaak geen school open hier waar ik woon. Misschien dat dat bij jou anders is, hoor...
De kunst is om de koppeling nog wat verder op te laten komen, dan het aangrijpingspunt waar je normaal zonder gas kan wegrijden. Normaal zal die dan afslaan, dit voorkom je door meer gas te geven.quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:38 schreef dick_laurent het volgende:
Weet niet zo goed wat ik moet doen/zeggen om het haar goed te "leren" aangezien het pretty much een kwestie van aanvoelen is.
Klopt, daar ben ik ook helemaal voor. Maar als iemand 10 of 20 meter voor het rode kruis invoegt en je perst je er dan nog een keertje langs om nog 2 auto's verder naar voren te willen invoegen, heb ik toch ook wel zoiets van: "Hee, doe is niet, enough is enough".quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:59 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Tja onder het kruis doorrijden is gewoon asociaal. Maar op het moment dat er alleen nog een witte pijl staat, en je rijdt dan door tot het kruis dan benut je maximaal asfalt en beter voor de doorstroming als het druk is.
De brandlucht die je ruikt in de cabine is niet de motor. Die kan prima tegen veel toeren maken. Ze is waarschijnlijk de koppeling aan het oproken. En dat kan een reparatie van meer dan 1000 euro worden...quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:38 schreef dick_laurent het volgende:
Niet zozeer een irritatie maar meer een ding waarvan ik hoop dat het beter wordt
We zitten dus voor een weekje in de dordogne en mijn vriendin heeft pas twee maanden het rijbewijs en nog nauwelijks (eigenlijk nul) ervaring met flinke hellingen, want ja... in Nederland heb je die zo goed als niet.
Maar hier krijgt ze dus af en toe dus flinke hellingproeven en ze kan er helaas écht niet mee omgaan....
Eerst liet ze de auto tig keer afslaan. Dus toen zei ik van, je moet wat meer meteen gas geven als je op een helling stil komt te staan. Maar nú, geeft ze min of meer elke keer VOL gas bij elke hellingproef waardoor de toerenteller in het rood knalt en er een brandlucht de cabine in komt omdat de motor zo'n beetje half opgeblazen wordt
Weet niet zo goed wat ik moet doen/zeggen om het haar goed te "leren" aangezien het pretty much een kwestie van aanvoelen is.
Hoop gewoon dat de auto het overleefd
Oef! Dat klinkt niet zo mooi... Ik heb geen zin in zo'n dure reparatie. Al helemaal niet in mijn oude Astra die dat waarschijnlijk niet eens meer waard is.quote:Op woensdag 24 september 2014 00:21 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
De brandlucht die je ruikt in de cabine is niet de motor. Die kan prima tegen veel toeren maken. Ze is waarschijnlijk de koppeling aan het oproken. En dat kan een reparatie van meer dan 1000 euro worden...
Ik zou haar vertellen dat het niet nodig is zoveel gas te geven. Gewoon op de handrem, koppeling naar het aangrijpingspunt en iets toeren maken. Je voelt dan wanneer de auto weg wilt rijden. Hij gaat trekken, de neus duikt naar voren, en misschien hoor je zelfs de banden / remmen slippen. Dan kan je gewoon rustig de handrem loslaten, voet van de koppeling halen, en gas geven. Desnoods doe jij de handrem voor haar
Als ze echt volgas geeft kan je in de meeste auto's trouwens ook de koppeling gewoon boem in 1 klap loslaten. Het is beter dan oproken en handig wanneer je echt power nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld zwaar beladen of met een caravan omhoog moet. (Wel het stuur goed vasthouden)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |