Even opgezocht, vanaf 1997 verplicht. Maar zelfs mijn ZX uit '91, 316 uit '90 en 190D uit '86 hadden een mistachterlicht.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Vanaf een bepaald bouwjaar pas. Ik heb er geen.
Als ie nog oude bolletjes koplampen heeft, die hebben zo;n lage opbrengst, daar hebben mistlampen voor best nut, vanaf H4 is het eigenlijk niet echt nuttig meer.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:34 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ahh ok. Ja ik heb ze voor sowieso niet... Mijn auto stamt nog uit de vorige eeuw en doet er veertig jaar over om op de 100 km/u te komen...
Ok ok, dertig jaar, ik overdrijf graag![]()
Die laatste opmerking is dan weer niet op mij van toepassing. Dagelijks vervoer is mijn fiets of scooter. Auto rij ik gemiddeld eens per maand in ofzo.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het zijn meestal de standaard plaatsen waar je een mistlichtschakelaar kunt vinden.
Aan het richtingaanwijzerstokje, de lichtschakelaar uittrekken, apart knopje in de buurt, maar soms wel eens ergens anders. En dan is het even zoeken. Maar ik heb wel eens meer dat mensen hun auto niet goed kennen, terwijl ze er dagelijks inzitten.
Ik rijd denk ik ongeveer 2 a 3 keer per week in mijn auto. Maar mist achterlicht? Poeh, heb ik tot nu toe nog nooit hoeven gebruiken eigenlijk... en weet dus niet waar ie zit.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:46 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Die laatste opmerking is dan weer niet op mij van toepassing. Dagelijks vervoer is mijn fiets of scooter. Auto rij ik gemiddeld eens per maand in ofzo.
Zo'n seintje zou ik graag op mijn fiets én op mijn scooter hebben, maar dan wel aan de voorkant.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:46 schreef delano.888 het volgende:
Mistachterlichten gebruik ik vrijwel alleen maar om te seinen "je lamp(en)" zijn stuk. Maar dan naar degene achter me.
Je rijdt zonder voorlamp??quote:Op woensdag 17 september 2014 18:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Zo'n seintje zou ik graag op mijn fiets én op mijn scooter hebben, maar dan wel aan de voorkant.
Fiets heeft geen groot licht om mee te flitsen, scooter weet ik eigenlijk niet, blijkbaar niet dus?quote:
Alsof mensen dat wat boeit. Lekker als je binnendoor rijdt en er komt een lamp tegemoet, denk je, is een motor, hoef ik niet helemaal in de berm te kruipen, maar kan ik op het asfalt blijven. Blijkt het een auto te zijn met alleen rechtsvoor een koplamp.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:46 schreef delano.888 het volgende:
Mistachterlichten gebruik ik vrijwel alleen maar om te seinen "je lamp(en)" zijn stuk. Maar dan naar degene achter me.
Het groot licht van mijn huidige scooter is dusdanig klein dat seinen domweg niet opvalt.quote:Op woensdag 17 september 2014 19:14 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Fiets heeft geen groot licht om mee te flitsen, scooter weet ik eigenlijk niet, blijkbaar niet dus?
Zo lang meer dan de helft van de scooters met hun koplamp alleen de sterren verlicht, kan ik er niet zo mee zitten.quote:Op woensdag 17 september 2014 21:02 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Het groot licht van mijn huidige scooter is dusdanig klein dat seinen domweg niet opvalt.Echt een gemis, ook als ik in het donker over onverlichte wegen rijd. Mijn vorige had wel een fatsoenlijk groot licht.
Ja, bekende ergernis! Zeker bij een beregend vizier zie je echt niks.quote:Op woensdag 17 september 2014 21:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zo lang meer dan de helft van de scooters met hun koplamp alleen de sterren verlicht, kan ik er niet zo mee zitten.
Die mistbank op de A58 was gewoon een muur, geen mistlicht dat daar tegen geholpen zou hebben..quote:Op woensdag 17 september 2014 16:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Even opgezocht, vanaf 1997 verplicht. Maar zelfs mijn ZX uit '91, 316 uit '90 en 190D uit '86 hadden een mistachterlicht.
Daarnaast heb ik de foto's van de A58-ravage gezien. Genoeg hokken die niet van voor '97 kwamen.
En dan nog, alarmlichten aan, mistlicht(en) aan, op de vluchtstrook en langzaam gaan rijden. Volgens mij win je daar al een hoop mee. Maar ik zal wel de enige zijn.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:58 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Die mistbank op de A58 was gewoon een muur, geen mistlicht dat daar tegen geholpen zou hebben..
Jij zou nog met feiten komen waarom mensen harder rijden tijdens mist.quote:Op donderdag 18 september 2014 02:21 schreef NieuweNier het volgende:
Ik denk dat het een beetje kansloos is thuis, achter onze computer, te zeggen hoe we die kettingbotsing zouden omzeilen. Natuurlijk waren er mensen die het niet tactisch aanpakten door te hard te rijden met de verkeerde lichten. In zo'n soort situatie ben je gewoon passagier van de auto. Het is gewoon hopen dat je zelf iedereen kan ontwijken en er niet iemand achterop je knalt... Dat er 150 auto's betrokken waren zegt genoeg over de waarschijnlijkheid dat je het had kunnen voorkomen door een extreem zeldzaam goede automobilist te zijn -- zowiezo is de kans dat we dat zijn klein.
Ik denk theoretische wijsheid. Zeg maar bedacht achter een computer...quote:Op donderdag 18 september 2014 03:09 schreef vannelle het volgende:
[..]
Jij zou nog met feiten komen waarom mensen harder rijden tijdens mist.
Vaak genoeg mistsituaties meegemaakt, en tot mijn grote verbazing reed ik een stuk langzamer dan normaal. Ik heb zelfs een keer met alarmlichten aan een gangetje van 40 aangehouden. Waarschijnlijk is dat ook de reden geweest dat ik er zonder schade uit ben gekomen...quote:Op donderdag 18 september 2014 02:21 schreef NieuweNier het volgende:
Ik denk dat het een beetje kansloos is thuis, achter onze computer, te zeggen hoe we die kettingbotsing zouden omzeilen. Natuurlijk waren er mensen die het niet tactisch aanpakten door te hard te rijden met de verkeerde lichten. In zo'n soort situatie ben je gewoon passagier van de auto. Het is gewoon hopen dat je zelf iedereen kan ontwijken en er niet iemand achterop je knalt... Dat er 150 auto's betrokken waren zegt genoeg over de waarschijnlijkheid dat je het had kunnen voorkomen door een extreem zeldzaam goede automobilist te zijn -- zowiezo is de kans dat we dat zijn klein.
Fixed.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:54 schreef Ridocar het volgende:
Vroeger fietste ik elke dag 40 kilometer per dag (later met de brommer), grotendeels langs provinciale wegen. Zeker met de korter wordende dagen waren automobilisten met hun grootlicht het meest irritant. Men zag gewoon niet Het kon men niet verrotten wat op het fietspad reed.
Daaraan denkende snap ik waarschijnlijk nu pas waarom ik zelden mijn grootlicht aanzet, ook al rij ik alleen. Een soort onbewust rekening houden met niet-zichtbare weggebruikers...
Of op je opritquote:Op donderdag 18 september 2014 20:38 schreef Buurpoes het volgende:
Van die mensen die voor een oprit parkeren... Of voor de opening in een hek van een school.
Dat is toch wel uiterst brutaal.quote:Op donderdag 18 september 2014 20:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Of op je oprit![]()
Ik heb een tijdje tegen de rand van het centrum gewoond, de eerste straat waar het vrij parkeren was. Elke dag de hele straat vol, soms zelfs een vreemde auto op mijn oprit
Een irritatiefactortjequote:Op donderdag 18 september 2014 20:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Of op je oprit![]()
Ik heb een tijdje tegen de rand van het centrum gewoond, de eerste straat waar het vrij parkeren was. Elke dag de hele straat vol, soms zelfs een vreemde auto op mijn oprit
Schandalig, ik zou 'm iig klem zetten.quote:Op donderdag 18 september 2014 20:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Of op je oprit![]()
Ik heb een tijdje tegen de rand van het centrum gewoond, de eerste straat waar het vrij parkeren was. Elke dag de hele straat vol, soms zelfs een vreemde auto op mijn oprit
Nou, in dit zit hem de kern. Hier staat een tegenstelling.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:41 schreef Fer het volgende:
Ik weet niet waarom mensen zo hard door de mist rijden, terwijl je duidelijk een zeer kort zicht hebt. Waarom rijden mensen zo langzaam door de regen, terwijl er vrij zicht is verder en zoab ligt. .
Als je (letterlijk) geen gevaar ziet, dan is er blijkbaar geen aanleiding om je snelheid aan te passen.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:41 schreef Fer het volgende:
Ik weet niet waarom mensen zo hard door de mist rijden, terwijl je duidelijk een zeer kort zicht hebt. Waarom rijden mensen zo langzaam door de regen, terwijl er vrij zicht is verder en zoab ligt. Waarom laten mensen hun gas los als er teveel auto;s voor ze rijden, houden ze gas erop terwijl ze in die wolk niks zien.
Of de pliessie bellen i.v.m. huisvredebreuk.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Schandalig, ik zou 'm iig klem zetten.
Ik zou z'n banden lek steken jwzquote:Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Schandalig, ik zou 'm iig klem zetten.
Dat is echt debiel. Als je we met zijn allen onze snelheid aanpassen naar de omstandigheden, heb je geen situatie waarbij er iemand met 130 klapt op iemand die 50 rijdt. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je kan ingrijpen wanneer er iets gebeurd. Erop vertrouwen dat de weg leeg is, zoals bij een spoor, is absurd op de openbare weg. Er zijn teveel factoren waardoor de weg wel geblokkeerd kan zijn.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:56 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als je (letterlijk) geen gevaar ziet, dan is er blijkbaar geen aanleiding om je snelheid aan te passen.
Verstand op nul en gewoon gaan.
Ook gedaan. Eerst de politie gebeld, die zeiden dat het een zaak voor de gemeente was. Die gebeld, moest ik de woningbouw bellen. Die me op hun beurt weer doorverwezen naar de politiequote:Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Schandalig, ik zou 'm iig klem zetten.
Jawel, dan krijg je de zondagsrijders die bij 3 druppels water al 50 gaan rijden terwijl de rest nog gewoon 130 rijdt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:13 schreef NieuweNier het volgende:
Dat is echt debiel. Als je we met zijn allen onze snelheid aanpassen naar de omstandigheden, heb je geen situatie waarbij er iemand met 130 klapt op iemand die 50 rijdt. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je kan ingrijpen wanneer er iets gebeurd. Erop vertrouwen dat de weg leeg is, zoals bij een spoor, is absurd op de openbare weg. Er zijn teveel factoren waardoor de weg wel geblokkeerd kan zijn.
Het tegenovergestelde vind ik dan ook erg gevaarlijk. Mensen die vol op de rem gaan zodra ze een mistwolk in rijden.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou, in dit zit hem de kern. Hier staat een tegenstelling.
Wij Nederlanders zijn bijzonder opgefokt en gehaast in het verkeer, je moet voor de gein eens op de rechterbaan rijden, je word meteen klem gezet en als je dan toch eindelijk je auto ergens tussen duwt dan krijg je gegarandeerd groot licht en misschien een claxon. Als je even met 140 op de linkerbaan er 5 sec te lang over doet om een ander in te halen, dan duwt wel iemand zijn auto in jouw kofferbak.
Ga je langzaam rijden in een behoorlije bui, dan heb je genoeg vrienden op de weg die dicht op je kont komen te zitten en onderschat je mist, dan ben je een debiel.
met een lichte overdrijving om het punt kracht bij te zetten
Gas los, net als in regen. Maar wat jij aan draagt zei ik ook al, vol remmen bij regen is ook dodelijk, dan ben je hem kwijt, zeker bij veel water op de weg.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:16 schreef AdoraBelle het volgende:
Beter is om een beetje af te remmen, maar wel door te rijden.
Ik had er van de week ook eentje idd, zelfs toen ik met grootlicht seinde en mijn verlichting herhaaldelijk aan-en uitzette werd ie niet wakker.. Had van zijn pimpledjes zeker genoeg licht, alleen vergat hij effe dat zonder achterlichten zijn zwarte auto nogal beroerd te zien was.quote:Op vrijdag 19 september 2014 14:14 schreef kikoooooo het volgende:
Liever dat mensen hun mistachterlicht aanzetten dan die fucking zombies met automatische verlichting die geen idee hebben dat t niet aanspringt in de mist
Debielen
Ik overdag met 'pimpledjes'quote:Op vrijdag 19 september 2014 17:13 schreef Jofunu-kun het volgende:
Ik ben sowieso 1 van de weinigen die standaard met licht aan rijdt, in de auto en ook op de touringcar.. Je valt gewoon veel eerder op..
Dat is zelfs 100 meter. Ik blijf het altijd fascinerend vinden dat mensen met mistachterlicht gewoon 100+ rijden. Als het zicht echt 50 meter is, rij je misschien de helft van die snelheid.quote:Op vrijdag 19 september 2014 13:15 schreef Eix het volgende:
Dat van die mensen die bij het minste of geringste hun mistachterlicht aanzetten heb ik ook nooit begrepen. Dat is enkel toegestaan bij zicht <50 meter. Pragmatisch: Als je het volgende hectometerbordje dus niet meer kan zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |