Ja zo kun je van alles wel een mannetje makenquote:Op maandag 15 september 2014 17:31 schreef Physsic het volgende:
Voor de mensen die het niet zien; Volgens mij zou dit de man moeten zijn.
[ link | afbeelding ]
Ik dacht dat overlevingsdingen standaard werden meegenomen? Me dunkt dat als ze niet eens een kompas hadden, ze toch slecht voorbereid zijn geweest.quote:Op maandag 15 september 2014 17:51 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Het laatste gedeelte ben ik het absoluut mee eens. Ik denk alleen niet dat ze per se slecht voorbereid op pad zijn geweest. Voor de trail die zij gingen lopen was hun uitrusting in orde. Wat zouden ze anders qua uitrusting moeten hebben gedaan? Ze hadden redelijke schoenen, voor een droge periode zijn hun schoenen echt prima geschikt. Qua kleding ook, zo lang je niet in een natte periode of door onherbergzaam gebied loopt kan je goed volstaan met een korte broek en shirt. Voor 'a pleasant day hike' mankeert er weinig aan hun voorbereiding. Dan neem je geen kompas en noodsignaal fluit mee. Bovendien weten wij niet wat ze nog allemaal qua eten en drinken mee hadden genomen.
Nouja, ik zou persoonlijk ook niet direct een kompas meenemen, hoewel ik ook nooit echt in zo'n gebied ben geweest. Achteraf waarschijnlijk wel dom. Telefoons hebben echter ook kompas functie, maar die lijkt afgaande op telefoondata niet of vrijwel niet te zijn gebruikt, misschien ook doordat de batterij weinig power meer had.quote:Op maandag 15 september 2014 18:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik dacht dat overlevingsdingen standaard werden meegenomen? Me dunkt dat als ze niet eens een kompas hadden, ze toch slecht voorbereid zijn geweest.
quote:Op maandag 15 september 2014 17:31 schreef Physsic het volgende:
[ link | afbeelding ]
Nee, niet zo.. daar zie ik niet echt iets in. Ik bedoel dat je een man ziet met een grote schijnwerper in z'n handen, als je de foto wat draait... Heb het omlijnd :quote:
quote:Op maandag 15 september 2014 18:19 schreef Jajuma het volgende:
[..]
Nee, niet zo.. daar zie ik niet echt iets in. Ik bedoel dat je een man ziet met een grote schijnwerper in z'n handen, als je de foto wat draait... Heb het omlijnd : [ afbeelding ]
Ze hadden een kompas bij zich. Op een Iphone zit namelijk standaard zo een ding.quote:Op maandag 15 september 2014 18:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik dacht dat overlevingsdingen standaard werden meegenomen? Me dunkt dat als ze niet eens een kompas hadden, ze toch slecht voorbereid zijn geweest.
Of ga gewoon met een gids. Voor 35 dollar.quote:Op maandag 15 september 2014 18:23 schreef sturmpie het volgende:
als je van plan bent om de jungle in te gaan, neem aub een kompas mee.
en als je geen kompas hebt, dan kan je nog af gaan op de zon.
iedereen weet: de zon komt op in oosten. als je dat weet kan je enigszins je weg terug vinden.
Nog een beter idee.quote:Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of ga gewoon met een gids. Voor 35 dollar.
werkt zo'n kompas op het netwerk ? of onafhankelijk ?quote:Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef Rubella het volgende:
[..]
Ze hadden een kompas bij zich. Op een Iphone zit namelijk standaard zo een ding.
Het werkt onafhankelijk van netwerk en wifi. Zie onderstaande link van Apple.quote:Op maandag 15 september 2014 18:25 schreef sturmpie het volgende:
[..]
werkt zo'n kompas op het netwerk ? of onafhankelijk ?
als je geen bereik hebt heb je aan zo'n telefoonkompas niks.
Het wordt daar anders onmiddellijk en hardgrondig tegengesproken door degene die vertaald heeft (ZaZara). En met een paar hele diepe zuchten erbij ook nog...quote:Op maandag 15 september 2014 18:36 schreef schuschuho het volgende:
Beetje belabberd vertaald en via ws maar ik zie hier wel wat in!
Wow! Dit is een belangrijke opmerking. Hij is in feite zeggen dat de plaats en omstandigheden op de plaats waar de korte broek werden gevonden indcate dat de meisjes levend en reiniging waren/wassen zich daar. (Misschien de eerste keer in een week!)
De korte broek bleken dicht bij het tweede kruispunt van de kabel.
Wat we weten is dat dit Kris zet niet het korte broek terug op. Ze zou niet zijn geweest er als ze het deed. Hetzelfde geldt voor de bustehouders. [En misschien voor Lisannes broek]
We weten nu ook dat ze waarschijnlijk een of andere manier de afstand afgelegd tussen de tweede quebrada en de tweede kruising - maar ze worden geacht te worden geïmmobiliseerd op de 1ste april?.
Waarom in die richting en niet om Boquete?
Hun leven verscheen van de telefoongegevens (die natuurlijk van een beperkte garantie) van 2 tot 6 april stabiel te zijn.
Is het vreemd om te veronderstellen dat ze in de buurt van het tweede kruispunt op de 2e, terwijl op zoek naar onderdak of de 7e dingen toen minder regelmatig?
Ik situeren de wassen scène (neathly gevouwen shorts, beha's verpakt in de rugzak, houden op ondergoed en tshirt) waarschijnlijk op de 7e. Maar waarom toen en daar? Het is waarschijnlijk niet direct naast het parcours pianista.
Wanneer de foto's op 8 april ook bij het tweede kruispunt zijn, ze waren op deze plaats de 7e en (levend of dood) de ochtend van de 8e en zelfs nog langer dicht bij die plaats.
Scenario 's
Als zij had een ongeluk op de 1e, moest er worden een ander ongeval op de 7e, in mijn mening.
Als een derde partij betrokken is, dit heeft kunnen gebeuren op 1 april, maar ook later, op een schuilplaats of wanneer zij werden op hun manier opnieuw en/of zwemmen.
Het feit dat Lisannes voet en schoen werden gevonden geeft aan dat ze waarschijnlijk niet sterven terwijl ze aan het baden was. Kris waarschijnlijk deed of een ongeluk gehad in dat moment.
De huidige op die plaats kan worden vrij sterk na de regens.
Het jeukt mijn rug; We krijgen dicht bij wat er is gebeurd.
Ja, klopt. En toch zie ik wel iets in het baden.quote:Op maandag 15 september 2014 18:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het wordt daar anders onmiddellijk en hardgrondig tegengesproken door degene die vertaald heeft (ZaZara). En met een paar hele diepe zuchten erbij ook nog...
Huh?quote:Op maandag 15 september 2014 18:36 schreef schuschuho het volgende:
Beetje belabberd vertaald en via ws maar ik zie hier wel wat in!
Wow! Dit is een belangrijke opmerking. Hij is in feite zeggen dat de plaats en omstandigheden op de plaats waar de korte broek werden gevonden indcate dat de meisjes levend en reiniging waren/wassen zich daar. (Misschien de eerste keer in een week!)
De korte broek bleken dicht bij het tweede kruispunt van de kabel.
Wat we weten is dat dit Kris zet niet het korte broek terug op. Ze zou niet zijn geweest er als ze het deed. Hetzelfde geldt voor de bustehouders. [En misschien voor Lisannes broek]
We weten nu ook dat ze waarschijnlijk een of andere manier de afstand afgelegd tussen de tweede quebrada en de tweede kruising - maar ze worden geacht te worden geïmmobiliseerd op de 1ste april?.
Waarom in die richting en niet om Boquete?
Hun leven verscheen van de telefoongegevens (die natuurlijk van een beperkte garantie) van 2 tot 6 april stabiel te zijn.
Is het vreemd om te veronderstellen dat ze in de buurt van het tweede kruispunt op de 2e, terwijl op zoek naar onderdak of de 7e dingen toen minder regelmatig?
Ik situeren de wassen scène (neathly gevouwen shorts, beha's verpakt in de rugzak, houden op ondergoed en tshirt) waarschijnlijk op de 7e. Maar waarom toen en daar? Het is waarschijnlijk niet direct naast het parcours pianista.
Wanneer de foto's op 8 april ook bij het tweede kruispunt zijn, ze waren op deze plaats de 7e en (levend of dood) de ochtend van de 8e en zelfs nog langer dicht bij die plaats.
Scenario 's
Als zij had een ongeluk op de 1e, moest er worden een ander ongeval op de 7e, in mijn mening.
Als een derde partij betrokken is, dit heeft kunnen gebeuren op 1 april, maar ook later, op een schuilplaats of wanneer zij werden op hun manier opnieuw en/of zwemmen.
Het feit dat Lisannes voet en schoen werden gevonden geeft aan dat ze waarschijnlijk niet sterven terwijl ze aan het baden was. Kris waarschijnlijk deed of een ongeluk gehad in dat moment.
De huidige op die plaats kan worden vrij sterk na de regens.
Het jeukt mijn rug; We krijgen dicht bij wat er is gebeurd.
Neequote:Op maandag 15 september 2014 18:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat betekent dat? Is dat een helderziende ofzo?
en toenquote:Op maandag 15 september 2014 18:42 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Ja, klopt. En toch zie ik wel iets in het baden.
Nee, met een kompas moet je inderdaad leren omgaan. Er worden niet voor niets door buitensportzaken cursussen georganiseerd.quote:Op maandag 15 september 2014 18:51 schreef NedKelly het volgende:
Met betrekking tot kompas:
Moet je wel weten hoe er mee om te gaan. Ik weet ook dat kompas naar het noorden wijst, maar ik heb er nooit mee leren kaartlezen. Het lijkt me dat je richtingsgevoel in dat geval wel heel goed moet zijn. Je moet kunnen bepalen waar Boquette ligt tov waar je ongeveer bent (is het noorden of noordnoordwest, dit is even fictief, ik heb net niet op de kaart gekeken voor dit voorbeeld) en vervolgens welke kant je dan op moet gaan op basis van je kompas.
Anders gezegd: zet mij ergens neer met een kompas en ik kom wellicht ook niet terug als ik uren daarvoor op een kaart heb gekeken. Want ik heb kaart en kompas ook nog nooit hoeven te combineren.
Of zie ik het te moeilijk in?
Ah thanks, dat wist ik niet.quote:Op maandag 15 september 2014 18:55 schreef Rubella het volgende:
[..]
Nee, met een kompas moet je inderdaad leren omgaan. Er worden niet voor niets door buitensportzaken cursussen georganiseerd.
of je gebruikt de zon.quote:Op maandag 15 september 2014 18:51 schreef NedKelly het volgende:
Met betrekking tot kompas:
Moet je wel weten hoe er mee om te gaan. Ik weet ook dat kompas naar het noorden wijst, maar ik heb er nooit mee leren kaartlezen. Het lijkt me dat je richtingsgevoel in dat geval wel heel goed moet zijn. Je moet kunnen bepalen waar Boquette ligt tov waar je ongeveer bent (is het noorden of noordnoordwest, dit is even fictief, ik heb net niet op de kaart gekeken voor dit voorbeeld) en vervolgens welke kant je dan op moet gaan op basis van je kompas.
Anders gezegd: zet mij ergens neer met een kompas en ik kom wellicht ook niet terug als ik uren daarvoor op een kaart heb gekeken. Want ik heb kaart en kompas ook nog nooit hoeven te combineren.
Of zie ik het te moeilijk in?
En proberen een riviertje op te zoeken, want dan kom je op een gegeven moment als je dit volgt weer mensen tegen.quote:Op maandag 15 september 2014 18:56 schreef sturmpie het volgende:
[..]
of je gebruikt de zon.
de zon komt ongeveer op in het oosten en gaat onder in het westen.
zo kan je bij zonsopkomst en bij zonsondergang gaan lopen naar de richting waar volgens jouw mensen wonen.
Nee geen enge beesten! Misschien had ik beter de engelse versie er neer kunnen zetten!quote:Op maandag 15 september 2014 18:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
en toen
krokodil
piranha
anaconda
Klopt.quote:Op maandag 15 september 2014 18:56 schreef sturmpie het volgende:
[..]
of je gebruikt de zon.
de zon komt ongeveer op in het oosten en gaat onder in het westen.
zo kan je bij zonsopkomst en bij zonsondergang gaan lopen naar de richting waar volgens jouw mensen wonen.
met de zon reizen is vrij simpel.quote:Op maandag 15 september 2014 18:59 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Klopt.
Maar ook in dit geval moeten ze dat wel (goed) hebben kunnen toepassen. Als je het oosten en westen wel herkend (en zuiden door hoe de zon draait of is dat daar dan weer via noorden?), maar dat niet kan relateren aan plekken op de kaart dan ben je nergens.
Worden goede punten door een ieder steeds naar voren gebracht, maar daarbij wordt ook uitgegaan van de eigen kennis. En niet dat sommigen er niets mee kunnen.
Net als dat ik vind dat ondanks ze op website en kaart gekeken hebben niet automatisch betekent dat ze iets goed hebben opgeslagen in geheugen.
Ik ben zelf iemand die alles goed voorbereid, maar ook al heb ik soms iets al opgezocht, dan nog denk ik een uur later, shit wat stond er nou, en dan moet ik nog een keer opzoeken omdat ik er die keer ervoor met mijn gedachten toch niet goed bij was.
Klopt, maar moet je die kennis wel hebben en het ook kunnen toepassen. Er was wellicht niemand bij om het ze op dat moment uit te leggen.quote:Op maandag 15 september 2014 19:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
met de zon reizen is vrij simpel.
als zon opkomt en ondergaat dan kun je gaan lopen.
bijvoorbeeld, als de zon opkomt, dan weet je ok, daar is het ongeveer het oosten, dan is daar het westen enz. ik moet die kant op naar bewoning, dus dan kan je een uur of 3 lopen.
bij zonsondergang ook. daar is het westen ...enz.
is gewoon nuchter verstand, maar goed, dat moet je idd wel even weten.quote:Op maandag 15 september 2014 19:07 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Klopt, maar moet je die kennis wel hebben en het ook kunnen toepassen. Er was wellicht niemand bij om het ze op dat moment uit te leggen.
Meerdere iig. Kwamen Indianen tegen en die hebben ze terug begeleid.quote:Op maandag 15 september 2014 19:10 schreef Za het volgende:
Een vraag.
Aangezien het hier een pad zou betreffen waar men makkelijk kan verdwalen, en dagelijks tientallen mensen deze trail lopen al zo'n tiental jaren lang, zijn er veel gevallen bekend van mensen die verdwaald zijn daar, en wel levend terug gevonden zijn?
Ik zag nog een andere man ook aan de overkant, heb hem eerder op die foto aangewezen met een pijl. Waarom de man(nen) niet op de flitsen af komen en de meisje(s) gered hebben? Omdat zij geen echt rescue team of vrijwillig zoekteam waren maar de dader(s), daar aanwezig om een schoen te verstoppen, een takje neer te leggen, 90 zogenaamde sos flits foto's te maken, een broekje op te hangen etc. Zie mijn horror-scenario.quote:Op maandag 15 september 2014 17:31 schreef Physsic het volgende:
[ link | afbeelding ]
Meerdere als in honderden per jaar?quote:Op maandag 15 september 2014 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Meerdere iig. Kwamen Indianen tegen en die hebben ze terug begeleid.
Nee, want normaliter loopt men alleen de Boquete-kant tot de Mirador (met of zonder gids). De Pianista is ook alleen het stuk naar de Mirador (en pas later vernoemd naar het restaurant aan het begin). De hele trail heet anders en is een oud pad dat koffieplukkers gebruikten om naar Bocas te komen.quote:Op maandag 15 september 2014 19:16 schreef Za het volgende:
[..]
Meerdere als in honderden?
Klopt het dat dagelijks 70 mensen deze trail lopen (zijn er 70 gidsen in Boquete?) of zijn het er bv slechts gemiddeld 20 personen die dagelijks de trail lopen?
Dan zouden er jaarlijks 7300 het pad lopen, en over een periode van 10 jaar bv 73.000, dan zou je toch verwachten dat er over zo'n periode duizenden verdwalen.
Of niet. Vind het zo vergezocht allemaal.quote:Op maandag 15 september 2014 19:15 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik zag nog een andere man ook aan de overkant, heb hem eerder op die foto aangewezen met een pijl. Waarom de man(nen) niet op de flitsen af komen en de meisje(s) gered hebben? Omdat zij geen echt rescue team of vrijwillig zoekteam waren maar de dader(s), daar aanwezig om een schoen te verstoppen, een takje neer te leggen, 90 zogenaamde sos flits foto's te maken, een broekje op te hangen etc. Zie mijn horror-scenario.
Het zou zomaar kunnen.
Eensquote:Op maandag 15 september 2014 19:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of niet. Vind het zo vergezocht allemaal.
Er is hier gemeld dat mensen denken dat ze in een loop moeten lopen, denken dat ze dan terugkomen in Boquete, dat het onduidelijk is dat ze moeten omkeren.quote:Op maandag 15 september 2014 19:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nee, want normaliter loopt men alleen de Boquete-kant tot de Mirador (met of zonder gids). De Pianista is ook alleen het stuk naar de Mirador (en pas later vernoemd naar het restaurant aan het begin). De hele trail heet anders en is een oud pad dat koffieplukkers gebruikten om naar Bocas te komen.
Er zullen toch meer mensen zijn geweest die na de top ietsje verder zijn gelopen?quote:De mensen die verdwaald zijn en Indianen zijn tegengekomen deden dat aan de Bocas-kant. Enkele personen (relatief gezien dan) doen dat, de hele trail lopen. Meestal met gids (is ook gewoon te boeken, meesten duren 4-6 dagen).
Dat mensen hier denken dat ze dat misschien dachten maakt het nog niet waar. De Pianistatrail is van het restaurant naar de Mirador en weer terug.quote:Op maandag 15 september 2014 19:31 schreef Za het volgende:
[..]
Er is hier gemeld dat mensen denken dat ze in een loop moeten lopen, denken dat ze dan terugkomen in Boquete, dat het onduidelijk is dat ze moeten omkeren.
[..]
Er zullen toch meer mensen zijn geweest die na de top ietsje verder zijn gelopen?
Gezien de ouders van Kris en Arrocha zeggen dat verdwalen daar onmogelijk is vroeg ik me af of er vele gevallen bekend zijn van verdwalingen die dat tegenspreken.
Dit is in mijn ogen ook het meest eenvoudige en eerlijke scenario, zonder dat er allerlei zaken bijgehaald hoeven worden.quote:Op maandag 15 september 2014 17:02 schreef Gorraay het volgende:
Waar op dit forum weinig aandacht aan wordt besteed is de slechte voorbereiding van de meiden en hun onbekendheid met het gebied. Alleen Dr. K heeft er herhaaldelijk nogal hard maar wel terecht op gewezen dat ze in weinig meer dan strandkledij in een tropische jungle gingen rondlopen.
Als we ervan uitgaan (en dat doe ik) dat ze vrijwillig en zonder gezelschap van derden meer dan een uur zijn doorgelopen na de Mirador, dan is al duidelijk dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren. Eenmaal bij het watervalletje gekomen konden ze al niet meer voor zonsondergang terug zijn bij restaurant Il Pianista. De eerste pogingen tot noodoproep werden gedaan toen de duisternis begon in te vallen en niets wijst erop dat er toen al iets ernstigs gebeurd was. De rest van de tragedie kan (hypothese!) verklaard worden uit meer verkeerde beslissingen, veroorzaakt door het ontbreken van inzicht in de geografie van het gebied en snel toenemende ontreddering. Van het pad geraakt en het niet meer teruggevonden, of niet als hoofdpad herkend.
Het voordeel van deze hypothese is dat er geen elementen hoeven te worden geïntroduceerd waarvoor geen aanwijzingen bestaan, b.v. slechteriken die mogelijk bewijsmateriaal (camera, telefoon) niet laten verdwijnen maar het juist als dwaalspoor in het oerwoud achterlaten enz. Dat we de bel- en cameragegevens niet helemaal begrijpen is goed te verenigen met het feit dat we de details van de ontredderde toestand van de meiden niet kennen. Dat er bij hen geen nuchtere logica meer aan te pas kwam is heel goed voor te stellen.
Voor degenen hier die in termen van "aanhangers" denken zeg ik er nog maar even bij dat ik een misdaad niet uitsluit. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk.
Ja, zo zie ik het ook. Dat is in feite ook mijn scenario.quote:Op maandag 15 september 2014 19:37 schreef agter het volgende:
[..]
Dit is in mijn ogen ook het meest eenvoudige en eerlijke scenario, zonder dat er allerlei zaken bijgehaald hoeven worden.
Als ik naar de structuur van het gesteente kijk niet. Er zitten allemaal gaatjes in (lijkt lavasteen) en de rotsen waar het stokje lag waren helemaal glad.quote:Op maandag 15 september 2014 19:40 schreef Za het volgende:
Kan dit de plek zijn waar het stokje lag?
[ afbeelding ]
Dat kan een poema wel, maar hij zal het niet doen omdat het geen nut heeft. Met één meisje zit zijn buikje al vol.quote:Op maandag 15 september 2014 15:52 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Goed om te onderzoeken hoeveel mensen in de afgelopen 30 jaar in dat gebied op die manier aan hun eind zijn gekomen.
Ook onderzoeken of het mogelijk is dat zo'n roofdier 2 mensen tegelijk kan doden.
Juist. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Een tragische geschiedenis.quote:Op maandag 15 september 2014 17:02 schreef Gorraay het volgende:
Waar op dit forum weinig aandacht aan wordt besteed is de slechte voorbereiding van de meiden en hun onbekendheid met het gebied. Alleen Dr. K heeft er herhaaldelijk nogal hard maar wel terecht op gewezen dat ze in weinig meer dan strandkledij in een tropische jungle gingen rondlopen.
Als we ervan uitgaan (en dat doe ik) dat ze vrijwillig en zonder gezelschap van derden meer dan een uur zijn doorgelopen na de Mirador, dan is al duidelijk dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren. Eenmaal bij het watervalletje gekomen konden ze al niet meer voor zonsondergang terug zijn bij restaurant Il Pianista. De eerste pogingen tot noodoproep werden gedaan toen de duisternis begon in te vallen en niets wijst erop dat er toen al iets ernstigs gebeurd was. De rest van de tragedie kan (hypothese!) verklaard worden uit meer verkeerde beslissingen, veroorzaakt door het ontbreken van inzicht in de geografie van het gebied en snel toenemende ontreddering. Van het pad geraakt en het niet meer teruggevonden, of niet als hoofdpad herkend.
Het voordeel van deze hypothese is dat er geen elementen hoeven te worden geïntroduceerd waarvoor geen aanwijzingen bestaan, b.v. slechteriken die mogelijk bewijsmateriaal (camera, telefoon) niet laten verdwijnen maar het juist als dwaalspoor in het oerwoud achterlaten enz. Dat we de bel- en cameragegevens niet helemaal begrijpen is goed te verenigen met het feit dat we de details van de ontredderde toestand van de meiden niet kennen. Dat er bij hen geen nuchtere logica meer aan te pas kwam is heel goed voor te stellen.
Voor degenen hier die in termen van "aanhangers" denken zeg ik er nog maar even bij dat ik een misdaad niet uitsluit. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk.
Nee!quote:Op maandag 15 september 2014 19:40 schreef Za het volgende:
Kan dit de plek zijn waar het stokje lag?
[ afbeelding ]
Ontkracht? De foto's laten er echter duidelijk zien dat hun kleding totaal ongeschikt was voor zo'n wandeltocht. Blote armen en blote benen, terwijl het daar wemelt van de giftige insecten, spinnen en slangen. Dan kun je wel 30 muggenstiften bij je hebben, maar dat helpt echt niet.quote:Op maandag 15 september 2014 17:03 schreef Jezus9 het volgende:
[..]
Klopt gewoon niet en is al meerdere malen ontkracht hier. De meiden hebben het gebied opgezocht in de taalschool, boekingen/planningen gedaan bij gidsen, muggenstiften gehaald, en vroegen zelfs langskomende locals die ze tegenkwamen voor tips en vragen etc etc. Dat ze zowiezo (even los van de voorbereiding van de wandeling, maar in algemeenheid) niet voorbereid te werk gingen zat zowiezo niet in hun aard, gezien de opmerking van Martijn dat Lisanne al weken voordat ze erna toegingen in de tuin bleef herhalen wat ze allemaal gingen doen.
Een groot probleem met een kompas in zo'n gebied is dat de richting waarin je wilt lopen meestal een andere is dan de richting waarin je kunt lopen.quote:Op maandag 15 september 2014 18:55 schreef Rubella het volgende:
[..]
Nee, met een kompas moet je inderdaad leren omgaan. Er worden niet voor niets door buitensportzaken cursussen georganiseerd.
Kan het niet meer met je eens zijn. Heeft ook mijn voorkeur en meestal zie je meer. Die gasten hebben radar ogen als het om wilde dieren spotten gaat.quote:Op maandag 15 september 2014 19:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een groot probleem met een kompas in zo'n gebied is dat de richting waarin je wilt lopen meestal een andere is dan de richting waarin je kunt lopen.
Nee, er gaat echt niets boven een gids.
Bovendien (afgezien van hun korte broekjes) is naar wat tot nu toe naar buiten is gekomen waren ze wel goed voorbereidt.quote:Op maandag 15 september 2014 17:02 schreef Gorraay het volgende:
Als we ervan uitgaan (en dat doe ik) dat ze vrijwillig en zonder gezelschap van derden meer dan een uur zijn doorgelopen na de Mirador, dan is al duidelijk dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren. Eenmaal bij het watervalletje gekomen konden ze al niet meer voor zonsondergang terug zijn bij restaurant Il Pianista.
Dit klopt niet.Het was 14 uur bij de 1e quebrada. Vanaf dat punt was het een uur terug naar de Mirador(15 uur) en daarvandaan nog 2.15 uur naar het begin van de Pianista (17.15)
Om 1840 werd het pas donker
De eerste pogingen tot noodoproep werden gedaan toen de duisternis begon in te vallen en niets wijst erop dat er toen al iets ernstigs gebeurd was.
Je belt een noodnummer maar niets wijst er op dat er iets ernstigs gebeurt??
Bovendien, nogmaals, belden ze om 16.39 uur. Twee uur voor de duisternis
De rest van de tragedie kan (hypothese!) verklaard worden uit meer verkeerde beslissingen, veroorzaakt door het ontbreken van inzicht in de geografie van het gebied en snel toenemende ontreddering. Van het pad geraakt en het niet meer teruggevonden, of niet als hoofdpad herkend.
Dan blijf ik de belgegevens uitermate vreemd vinden.
Wel helder genoeg zijn om je batterij te sparen maar anderzijds totaal ontredderd zijn?
Dat ook inderdaad!quote:Op maandag 15 september 2014 19:58 schreef Rubella het volgende:
[..]
Kan het niet meer met je eens zijn. Heeft ook mijn voorkeur en meestal zie je meer. Die gasten hebben radar ogen als het om wilde dieren spotten gaat.
Misschien is dat wel waarom de telefoons steeds op gezette tijden zijn aangezet? Dat ze na zonsopgang of voor zonsondergang steeds een paar uur liepen en dan controleerden of ze iinmiddels weer bereik hadden?quote:Op maandag 15 september 2014 19:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
met de zon reizen is vrij simpel.
als zon opkomt en ondergaat dan kun je gaan lopen.
bijvoorbeeld, als de zon opkomt, dan weet je ok, daar is het ongeveer het oosten, dan is daar het westen enz. ik moet die kant op naar bewoning, dus dan kan je een uur of 3 lopen.
bij zonsondergang ook. daar is het westen ...enz.
18.40 uur zon onder betekent niet dat het dan pas donker is. Door bergen en bomen zal het dus al veel eerder donker zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 20:00 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Bovendien (afgezien van hun korte broekjes) is naar wat tot nu toe naar buiten is gekomen waren ze wel goed voorbereidt.
Idd. Dag kan zo een paar uur schelen.quote:Op maandag 15 september 2014 20:30 schreef SAJ het volgende:
[..]
18.40 uur zon onder betekent niet dat het dan pas donker is. Door bergen en bomen zal het dus al veel eerder donker zijn.
dat is een foto van een struik, en jij maakt van een paar blaadjes een man, omdat jij dat daar in ziet.quote:Op maandag 15 september 2014 19:15 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik zag nog een andere man ook aan de overkant, heb hem eerder op die foto aangewezen met een pijl. Waarom de man(nen) niet op de flitsen af komen en de meisje(s) gered hebben? Omdat zij geen echt rescue team of vrijwillig zoekteam waren maar de dader(s), daar aanwezig om een schoen te verstoppen, een takje neer te leggen, 90 zogenaamde sos flits foto's te maken, een broekje op te hangen etc. Zie mijn horror-scenario.
Het zou zomaar kunnen.
Op het moment van de eerste 112 belpoging werd het voor hun dus wsl al donker.quote:Op maandag 15 september 2014 20:34 schreef agter het volgende:
[..]
Idd. Dag kan zo een paar uur schelen.
poema's en jaguars eten geen mensenvlees.quote:Op maandag 15 september 2014 19:43 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat kan een poema wel, maar hij zal het niet doen omdat het geen nut heeft. Met één meisje zit zijn buikje al vol.
Idd. Of zo goed als..quote:Op maandag 15 september 2014 20:53 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Op het moment van de eerste 112 belpoging werd het voor hun dus wsl al donker.
Ja als ik me niet vergis hebben mensen er ook al een schedel in gezien. Ik zie er vlekjes op een onduidelijke foto in.quote:Op maandag 15 september 2014 18:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja zo kun je van alles wel een mannetje maken
Hoe kom je aan die wijsheid?quote:Op maandag 15 september 2014 20:58 schreef sturmpie het volgende:
[..]
poema's en jaguars eten geen mensenvlees.
ze zijn wel in staat om mensen te doden als daar reden voor is.
als men te lang in hun territorium verblijft of het beschermen van jongen.
op de laatste foto's hadden ze beiden zoals eerder aangegeven, igg. zichtbaar geen horloge om hun pols..quote:Op maandag 15 september 2014 17:15 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Als ze het zelfde tempo zouden aanhouden als op de heen weg, rond de 1,3 km per uur, dan zouden ze als ze na de quebrada om 14:00 direct waren omgekeerd, even voor 18:00 bij het restaurant zijn uitgekomen, zo'n 40-60 minuten voor zonsondergang. Maar ik ben het eens dat dit voor twee meiden die net twee dagen in Boquete zijn, en dus redelijk onbekend met de omgeving, niet echt doordacht is en als "onvoorbereid" of "onverantwoordelijk" gezien kan worden. Ondanks dat dit tegen hun karakter in gaat.
[..]
Goed opgemerkt.
Is het ondenkbaar dat ze gewoon volledig de tijd zijn vergeten gedurende hun avontuurlijke hike? Totdat ze zich, ver voorbij de quebrada rond 16:00, realiseerden hoe laat het is en dat het vroeg donker wordt, en ze nog zo'n 4-5 uur lang terug moeten loepen?
Selecteer op je flickr-scherm de directe link naar de foto. Die begint met 'farm4.static.flickr.com' of iets dergelijks.quote:Op maandag 15 september 2014 21:14 schreef Jajuma het volgende:
Dank je Domnivoor! Als ik dat icoontje aanklik en ik geef de link in, dan verschijnt in de post geen foto, maar een soort duplicaat van de link. Hoe plaats je de foto zelf?
Yep.quote:Op maandag 15 september 2014 21:17 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
op de laatste foto's hadden ze beiden zoals eerder aangegeven, igg. zichtbaar geen horloge om hun pols..
Het lijkt een baseballpetje maar het is ook een helm met een lamp erop, net als die andere man draagt die op dezelfde foto een stukje verder weg is en ook zijn kant op komt.quote:Op maandag 15 september 2014 21:09 schreef Jajuma het volgende:
https://www.flickr.com/photos/127817784@N06/
quote:Op maandag 15 september 2014 19:59 schreef Geruisloos het volgende:
Work in progress:
[ afbeelding ]
Suggesties die de kaart verder kunnen verbeteren zijn welkom.
Sorry, lukt me niet. Zie geen link die zo begint.quote:Op maandag 15 september 2014 21:20 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Selecteer op je flickr-scherm de directe link naar de foto. Die begint met 'farm4.static.flickr.com' of iets dergelijks.
quote:Op maandag 15 september 2014 21:14 schreef Jajuma het volgende:
Dank je Domnivoor! Als ik dat icoontje aanklik en ik geef de link in, dan verschijnt in de post geen foto, maar een soort duplicaat van de link. Hoe plaats je de foto zelf?
kopieër op flickr het linkadres met je rechtermuisknop, ga naar het invoerveld op fokt en plak de link in het regeltje dat je ziet als je op de knop voor afbeelding toevoegen klikt (tussen de xx en het schakeltje vind je die)quote:Op maandag 15 september 2014 21:14 schreef Jajuma het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |