abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144558690
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:56 schreef sturmpie het volgende:

[..]

of je gebruikt de zon.
de zon komt ongeveer op in het oosten en gaat onder in het westen.
zo kan je bij zonsopkomst en bij zonsondergang gaan lopen naar de richting waar volgens jouw mensen wonen.
En proberen een riviertje op te zoeken, want dan kom je op een gegeven moment als je dit volgt weer mensen tegen.
pi_144558713
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:50 schreef sturmpie het volgende:

[..]

en toen
krokodil
piranha
anaconda
Nee geen enge beesten! Misschien had ik beter de engelse versie er neer kunnen zetten! :@ Ik dacht even te helpen omdat jullie blijven steken op het scenario wat een week geleden ook hier al de revue heeft gepasseerd! Ik ben weer naar ws! :W
pi_144558744
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:56 schreef sturmpie het volgende:

[..]

of je gebruikt de zon.
de zon komt ongeveer op in het oosten en gaat onder in het westen.
zo kan je bij zonsopkomst en bij zonsondergang gaan lopen naar de richting waar volgens jouw mensen wonen.
Klopt.
Maar ook in dit geval moeten ze dat wel (goed) hebben kunnen toepassen. Als je het oosten en westen wel herkend (en zuiden door hoe de zon draait of is dat daar dan weer via noorden? :@), maar dat niet kan relateren aan plekken op de kaart dan ben je nergens.

Worden goede punten door een ieder steeds naar voren gebracht, maar daarbij wordt ook uitgegaan van de eigen kennis. En niet dat sommigen er niets mee kunnen.

Net als dat ik vind dat ondanks ze op website en kaart gekeken hebben niet automatisch betekent dat ze iets goed hebben opgeslagen in geheugen.
Ik ben zelf iemand die alles goed voorbereid, maar ook al heb ik soms iets al opgezocht, dan nog denk ik een uur later, shit wat stond er nou, en dan moet ik nog een keer opzoeken omdat ik er die keer ervoor met mijn gedachten toch niet goed bij was.
  maandag 15 september 2014 @ 19:05:06 #104
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144558913
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:59 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Klopt.
Maar ook in dit geval moeten ze dat wel (goed) hebben kunnen toepassen. Als je het oosten en westen wel herkend (en zuiden door hoe de zon draait of is dat daar dan weer via noorden? :@), maar dat niet kan relateren aan plekken op de kaart dan ben je nergens.

Worden goede punten door een ieder steeds naar voren gebracht, maar daarbij wordt ook uitgegaan van de eigen kennis. En niet dat sommigen er niets mee kunnen.

Net als dat ik vind dat ondanks ze op website en kaart gekeken hebben niet automatisch betekent dat ze iets goed hebben opgeslagen in geheugen.
Ik ben zelf iemand die alles goed voorbereid, maar ook al heb ik soms iets al opgezocht, dan nog denk ik een uur later, shit wat stond er nou, en dan moet ik nog een keer opzoeken omdat ik er die keer ervoor met mijn gedachten toch niet goed bij was.
met de zon reizen is vrij simpel.
als zon opkomt en ondergaat dan kun je gaan lopen.
bijvoorbeeld, als de zon opkomt, dan weet je ok, daar is het ongeveer het oosten, dan is daar het westen enz. ik moet die kant op naar bewoning, dus dan kan je een uur of 3 lopen.
bij zonsondergang ook. daar is het westen ...enz.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_144558987
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]

met de zon reizen is vrij simpel.
als zon opkomt en ondergaat dan kun je gaan lopen.
bijvoorbeeld, als de zon opkomt, dan weet je ok, daar is het ongeveer het oosten, dan is daar het westen enz. ik moet die kant op naar bewoning, dus dan kan je een uur of 3 lopen.
bij zonsondergang ook. daar is het westen ...enz.
Klopt, maar moet je die kennis wel hebben en het ook kunnen toepassen. Er was wellicht niemand bij om het ze op dat moment uit te leggen.
  maandag 15 september 2014 @ 19:07:44 #106
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144559010
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:07 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Klopt, maar moet je die kennis wel hebben en het ook kunnen toepassen. Er was wellicht niemand bij om het ze op dat moment uit te leggen.
is gewoon nuchter verstand, maar goed, dat moet je idd wel even weten.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_144559096
Het klopt wat hier boven allemaal gezegd wordt. Het is zo dat je vanuit je eigen referentiekader redeneert en hoe je dingen zelf zou oplossen.
Maar neemt niet weg, in mijn ogen, dat ze zelfs voor een simpele "dayhike" te weinig voorbereid waren. Zo is er geen zonnebrand teruggevonden in de tas en ook geen papieren kaartje van de trail.
En dan blijft het eeuwige discussiepunt in dit topic; het water.
Het flesje dat gevonden is bevat al amper genoeg water voor 1 persoon, laat staan voor 2.
pi_144559109
Een vraag.

Aangezien het hier een pad zou betreffen waar men makkelijk kan verdwalen, en dagelijks tientallen mensen deze trail lopen al zo'n tiental jaren lang, zijn er veel gevallen bekend van mensen die verdwaald zijn daar, en wel levend terug gevonden zijn?
  maandag 15 september 2014 @ 19:13:04 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144559213
quote:
5s.gif Op maandag 15 september 2014 19:10 schreef Za het volgende:
Een vraag.

Aangezien het hier een pad zou betreffen waar men makkelijk kan verdwalen, en dagelijks tientallen mensen deze trail lopen al zo'n tiental jaren lang, zijn er veel gevallen bekend van mensen die verdwaald zijn daar, en wel levend terug gevonden zijn?

Meerdere iig. Kwamen Indianen tegen en die hebben ze terug begeleid.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_144559296
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 17:31 schreef Physsic het volgende:
Voor de mensen die het niet zien; Volgens mij zou dit de man moeten zijn.
[ link | afbeelding ]
Ik zag nog een andere man ook aan de overkant, heb hem eerder op die foto aangewezen met een pijl. Waarom de man(nen) niet op de flitsen af komen en de meisje(s) gered hebben? Omdat zij geen echt rescue team of vrijwillig zoekteam waren maar de dader(s), daar aanwezig om een schoen te verstoppen, een takje neer te leggen, 90 zogenaamde sos flits foto's te maken, een broekje op te hangen etc. Zie mijn horror-scenario.

Het zou zomaar kunnen.
pi_144559327
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

Meerdere iig. Kwamen Indianen tegen en die hebben ze terug begeleid.
Meerdere als in honderden per jaar?

Klopt het dat dagelijks 70 mensen deze trail lopen (zijn er 70 gidsen in Boquete?) of zijn het bv gemiddeld 20 personen die dagelijks de trail lopen?

Dan zouden er jaarlijks 7300 het pad lopen, en over een periode van 10 jaar bv 73.000, dan zou je toch verwachten dat er over zo'n periode duizenden zouden verdwalen.
  maandag 15 september 2014 @ 19:19:43 #112
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144559476
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:16 schreef Za het volgende:

[..]

Meerdere als in honderden?

Klopt het dat dagelijks 70 mensen deze trail lopen (zijn er 70 gidsen in Boquete?) of zijn het er bv slechts gemiddeld 20 personen die dagelijks de trail lopen?

Dan zouden er jaarlijks 7300 het pad lopen, en over een periode van 10 jaar bv 73.000, dan zou je toch verwachten dat er over zo'n periode duizenden verdwalen.
Nee, want normaliter loopt men alleen de Boquete-kant tot de Mirador (met of zonder gids). De Pianista is ook alleen het stuk naar de Mirador (en pas later vernoemd naar het restaurant aan het begin). De hele trail heet anders en is een oud pad dat koffieplukkers gebruikten om naar Bocas te komen.

De mensen die verdwaald zijn en Indianen zijn tegengekomen deden dat aan de Bocas-kant. Enkele personen (relatief gezien dan) doen dat, de hele trail lopen. Meestal met gids (is ook gewoon te boeken, meesten duren 4-6 dagen).
pi_144559556
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:15 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik zag nog een andere man ook aan de overkant, heb hem eerder op die foto aangewezen met een pijl. Waarom de man(nen) niet op de flitsen af komen en de meisje(s) gered hebben? Omdat zij geen echt rescue team of vrijwillig zoekteam waren maar de dader(s), daar aanwezig om een schoen te verstoppen, een takje neer te leggen, 90 zogenaamde sos flits foto's te maken, een broekje op te hangen etc. Zie mijn horror-scenario.

Het zou zomaar kunnen.
Of niet. Vind het zo vergezocht allemaal.
En die dingen kunnen toch ook door andere mensen zijn achtergelaten? Zij zijn toch niet de enigen die dat pad gelopen hebben?
  maandag 15 september 2014 @ 19:22:12 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144559576
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Of niet. Vind het zo vergezocht allemaal.
Eens :Y
pi_144559990
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

Nee, want normaliter loopt men alleen de Boquete-kant tot de Mirador (met of zonder gids). De Pianista is ook alleen het stuk naar de Mirador (en pas later vernoemd naar het restaurant aan het begin). De hele trail heet anders en is een oud pad dat koffieplukkers gebruikten om naar Bocas te komen.
Er is hier gemeld dat mensen denken dat ze in een loop moeten lopen, denken dat ze dan terugkomen in Boquete, dat het onduidelijk is dat ze moeten omkeren.

quote:
De mensen die verdwaald zijn en Indianen zijn tegengekomen deden dat aan de Bocas-kant. Enkele personen (relatief gezien dan) doen dat, de hele trail lopen. Meestal met gids (is ook gewoon te boeken, meesten duren 4-6 dagen).
Er zullen toch meer mensen zijn geweest die na de top ietsje verder zijn gelopen?

Gezien de ouders van Kris en Arrocha zeggen dat verdwalen daar onmogelijk is vroeg ik me af of er vele gevallen bekend zijn van verdwalingen die dat tegenspreken.
  maandag 15 september 2014 @ 19:35:02 #116
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144560144
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:31 schreef Za het volgende:

[..]

Er is hier gemeld dat mensen denken dat ze in een loop moeten lopen, denken dat ze dan terugkomen in Boquete, dat het onduidelijk is dat ze moeten omkeren.

[..]

Er zullen toch meer mensen zijn geweest die na de top ietsje verder zijn gelopen?

Gezien de ouders van Kris en Arrocha zeggen dat verdwalen daar onmogelijk is vroeg ik me af of er vele gevallen bekend zijn van verdwalingen die dat tegenspreken.
Dat mensen hier denken dat ze dat misschien dachten maakt het nog niet waar. De Pianistatrail is van het restaurant naar de Mirador en weer terug.

En er zijn mensen verder gelopen en verdwaald na de Mirador (dat zei ik net: Indianen tegen gekomen en door hen terug begeleid). Er zijn zelfs gidsen verdwaald na de Mirador.
pi_144560279
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 17:02 schreef Gorraay het volgende:
Waar op dit forum weinig aandacht aan wordt besteed is de slechte voorbereiding van de meiden en hun onbekendheid met het gebied. Alleen Dr. K heeft er herhaaldelijk nogal hard maar wel terecht op gewezen dat ze in weinig meer dan strandkledij in een tropische jungle gingen rondlopen.
Als we ervan uitgaan (en dat doe ik) dat ze vrijwillig en zonder gezelschap van derden meer dan een uur zijn doorgelopen na de Mirador, dan is al duidelijk dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren. Eenmaal bij het watervalletje gekomen konden ze al niet meer voor zonsondergang terug zijn bij restaurant Il Pianista. De eerste pogingen tot noodoproep werden gedaan toen de duisternis begon in te vallen en niets wijst erop dat er toen al iets ernstigs gebeurd was. De rest van de tragedie kan (hypothese!) verklaard worden uit meer verkeerde beslissingen, veroorzaakt door het ontbreken van inzicht in de geografie van het gebied en snel toenemende ontreddering. Van het pad geraakt en het niet meer teruggevonden, of niet als hoofdpad herkend.
Het voordeel van deze hypothese is dat er geen elementen hoeven te worden geïntroduceerd waarvoor geen aanwijzingen bestaan, b.v. slechteriken die mogelijk bewijsmateriaal (camera, telefoon) niet laten verdwijnen maar het juist als dwaalspoor in het oerwoud achterlaten enz. Dat we de bel- en cameragegevens niet helemaal begrijpen is goed te verenigen met het feit dat we de details van de ontredderde toestand van de meiden niet kennen. Dat er bij hen geen nuchtere logica meer aan te pas kwam is heel goed voor te stellen.
Voor degenen hier die in termen van "aanhangers" denken zeg ik er nog maar even bij dat ik een misdaad niet uitsluit. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk.
Dit is in mijn ogen ook het meest eenvoudige en eerlijke scenario, zonder dat er allerlei zaken bijgehaald hoeven worden.
Make my day!
pi_144560375
Kan dit de plek zijn waar het stokje lag?

maandag 15 september 2014 @ 19:43:04 #119
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144560517
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 19:37 schreef agter het volgende:

[..]

Dit is in mijn ogen ook het meest eenvoudige en eerlijke scenario, zonder dat er allerlei zaken bijgehaald hoeven worden.
Ja, zo zie ik het ook. Dat is in feite ook mijn scenario.
Maar ik sluit niet uit dat er iets heel anders gebeurd is.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144560543
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:40 schreef Za het volgende:

[ afbeelding ]
Als ik naar de structuur van het gesteente kijk niet. Er zitten allemaal gaatjes in (lijkt lavasteen) en de rotsen waar het stokje lag waren helemaal glad.
  maandag 15 september 2014 @ 19:43:43 #121
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144560560
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 15:52 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Goed om te onderzoeken hoeveel mensen in de afgelopen 30 jaar in dat gebied op die manier aan hun eind zijn gekomen.
Ook onderzoeken of het mogelijk is dat zo'n roofdier 2 mensen tegelijk kan doden.
Dat kan een poema wel, maar hij zal het niet doen omdat het geen nut heeft. Met één meisje zit zijn buikje al vol.
  maandag 15 september 2014 @ 19:48:40 #122
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144560814
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 17:02 schreef Gorraay het volgende:
Waar op dit forum weinig aandacht aan wordt besteed is de slechte voorbereiding van de meiden en hun onbekendheid met het gebied. Alleen Dr. K heeft er herhaaldelijk nogal hard maar wel terecht op gewezen dat ze in weinig meer dan strandkledij in een tropische jungle gingen rondlopen.
Als we ervan uitgaan (en dat doe ik) dat ze vrijwillig en zonder gezelschap van derden meer dan een uur zijn doorgelopen na de Mirador, dan is al duidelijk dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren. Eenmaal bij het watervalletje gekomen konden ze al niet meer voor zonsondergang terug zijn bij restaurant Il Pianista. De eerste pogingen tot noodoproep werden gedaan toen de duisternis begon in te vallen en niets wijst erop dat er toen al iets ernstigs gebeurd was. De rest van de tragedie kan (hypothese!) verklaard worden uit meer verkeerde beslissingen, veroorzaakt door het ontbreken van inzicht in de geografie van het gebied en snel toenemende ontreddering. Van het pad geraakt en het niet meer teruggevonden, of niet als hoofdpad herkend.
Het voordeel van deze hypothese is dat er geen elementen hoeven te worden geïntroduceerd waarvoor geen aanwijzingen bestaan, b.v. slechteriken die mogelijk bewijsmateriaal (camera, telefoon) niet laten verdwijnen maar het juist als dwaalspoor in het oerwoud achterlaten enz. Dat we de bel- en cameragegevens niet helemaal begrijpen is goed te verenigen met het feit dat we de details van de ontredderde toestand van de meiden niet kennen. Dat er bij hen geen nuchtere logica meer aan te pas kwam is heel goed voor te stellen.
Voor degenen hier die in termen van "aanhangers" denken zeg ik er nog maar even bij dat ik een misdaad niet uitsluit. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk.
Juist. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Een tragische geschiedenis.
pi_144560939
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:40 schreef Za het volgende:

[ afbeelding ]
Nee!
  maandag 15 september 2014 @ 19:56:02 #124
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144561143
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 17:03 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Klopt gewoon niet en is al meerdere malen ontkracht hier. De meiden hebben het gebied opgezocht in de taalschool, boekingen/planningen gedaan bij gidsen, muggenstiften gehaald, en vroegen zelfs langskomende locals die ze tegenkwamen voor tips en vragen etc etc. Dat ze zowiezo (even los van de voorbereiding van de wandeling, maar in algemeenheid) niet voorbereid te werk gingen zat zowiezo niet in hun aard, gezien de opmerking van Martijn dat Lisanne al weken voordat ze erna toegingen in de tuin bleef herhalen wat ze allemaal gingen doen.
Ontkracht? De foto's laten er echter duidelijk zien dat hun kleding totaal ongeschikt was voor zo'n wandeltocht. Blote armen en blote benen, terwijl het daar wemelt van de giftige insecten, spinnen en slangen. Dan kun je wel 30 muggenstiften bij je hebben, maar dat helpt echt niet.

En dat is dan nog maar één aspect. Eerder zijn genoemd: geen kaart, geen kompas, geen gps, geen extra eten, nauwelijks water, geen extra kleding, geen mes, geen vuur, enzovoort.
pi_144561173
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:55 schreef Rubella het volgende:

[..]

Nee, met een kompas moet je inderdaad leren omgaan. Er worden niet voor niets door buitensportzaken cursussen georganiseerd.
Een groot probleem met een kompas in zo'n gebied is dat de richting waarin je wilt lopen meestal een andere is dan de richting waarin je kunt lopen. :P

Nee, er gaat echt niets boven een gids.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')