Intelligent zijn kan je nog wel uitsluiten als zijnde mens. Het is misschien meer dat hoge intelligentie meestal samen komt met een sterk ontwikkeld geweten.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:58 schreef Eyip het volgende:
Om iets te beseffen dien je ook emotioneel intelligent te zijn. Bij hoogopgeleiden scheelt hier nog wel eens aan. Dus je stelling van klassen gaat nogal mank.
Voor mij niet. EQ en IQ hangen samen en dienen hoog ontwikkeld te zijn. Er zijn mensen met een laag iq en hoog eq en vice versa.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Intelligent zijn kan je nog wel uitsluiten als zijnde mens. Het is misschien meer dat hoge intelligentie meestal samen komt met een sterk ontwikkeld geweten.
Je moet er misschien eerst nog eens goed over nadenken voor je verder gaat met blaterijquote:Op woensdag 10 september 2014 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Intelligent zijn kan je nog wel uitsluiten als zijnde mens. Het is misschien meer dat hoge intelligentie meestal samen komt met een sterk ontwikkeld geweten.
Dit is empirisch aantoonbaar onjuist.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Let op: je wilt niet spreken over niet-mensen en ondermensen, omdat de nazi's dat gedaan hebben met de holocaust tot gevolg.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:49 schreef Hoplahopla het volgende:
Ik zit met een lastig concept waar ik niet uit kan komen. Misschien dat mensen hier hun visie er op los kunnen laten.
In mijn optiek bestaan er in de regel drie soorten mensen: niet-mensen, ondermensen en mensen.
De niet-mensen dat zijn mensen met een zeer laag IQ of geen/zeer weinig geweten. De ondermensen ze de mensen met laag of gemiddeld IQ met weinig geweten/moreel besef. De mensen zijn degene die in het bezit zijn van gemiddeld of bovengemiddeld IQ en een ontwikkeld/volwassen geweten en moreel besef.
Deze theorie is volledig waterdicht wat mij betreft, want iedereen valt meestal wel in één van deze klassen. Echter merk ik om mij heen dat veel mensen niet willen spreken over klassen of groepen. Terwijl er toch duidelijk een maatschappelijke verdeling bestaat. Hoe zou je moeten omgaan met dat soort ideeën? Is het allemaal gebaseerd op het idee dat mensen gelijk zijn?
Het concept van ras bij de mens is zeer omstreden. Zeker als vermeend ras gecombineerd wordt met meer dan slechts morfologische kenmerken, zoals intelligentie. Variatie in bijvoorbeeld intelligentie is groter binnen groepen die aangeduid worden als ras dan tussen deze groepen.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:59 schreef Confetti het volgende:
Hitler, de slavernij en politieke correctheid hebben hier een controversieel onderwerp van gemaakt.
Maar je hebt gelijk, de verschillen tussen mensen of rassen zijn moeilijk te ontkennen. Ik maak altijd de vergelijking met honden. Er zijn verschillende honden ; agressieve honden, slimme honden, domme honden etc.
Dat kun je ook makkelijk van de mens zeggen. Let op, ik heb het over gemiddeldes. Een pitbull kun je ook opvoeden tot een lieve hond.
Lijkt wel Nietzsche met ondermensen en niet mensen vind je ook niet?quote:Op woensdag 10 september 2014 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Let op: je wilt niet spreken over niet-mensen en ondermensen, omdat de nazi's dat gedaan hebben met de holocaust tot gevolg.
Verder kun je mensen in veel meer groepen verdelen dan 3. En er is maar een heel klein percentage dat geen geweten heeft, omdat het hebben van een geweten evolutionair voordelig is.
De meeste mensen associeren niet-mensen en ondermensen (zeker wanneer gecombineerd met inferioriteit en het onderverdelen in groepen) met de nazi's.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:22 schreef Eyip het volgende:
[..]
Lijkt wel Nietzsche met ondermensen en niet mensen vind je ook niet?
No shit, Sherlockquote:Op woensdag 10 september 2014 22:22 schreef Eyip het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 10 september 2014 22:13 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Maar TS, wat wil je met je indeling doen? Op voorhand mensen uitsluiten, van bijvoorbeeld stemrecht?
Ik had al zo'n vermoedenquote:
Ok...haal even een wetenschappelijke studie aan die de verschillen tussen mensenrassen aantoont dan? Moet niet zo moeilijk zijn, als die verschillen niet te ontkennen zijn.....quote:Op woensdag 10 september 2014 21:59 schreef Confetti het volgende:
Hitler, de slavernij en politieke correctheid hebben hier een controversieel onderwerp van gemaakt.
Maar je hebt gelijk, de verschillen tussen mensen of rassen zijn moeilijk te ontkennen. Ik maak altijd de vergelijking met honden. Er zijn verschillende honden ; agressieve honden, slimme honden, domme honden etc.
Dat kun je ook makkelijk van de mens zeggen. Let op, ik heb het over gemiddeldes. Een pitbull kun je ook opvoeden tot een lieve hond.
Haal jij even een wetenschappelijk studie aan over de meeste effectieve manier van oorlogvoering? Ik geloof dat er op bepaalde onderwerpen een taboe heerst.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok...haal even een wetenschappelijke studie aan die de verschillen tussen mensenrassen aantoont dan? Moet niet zo moeilijk zijn, als die verschillen niet te ontkennen zijn.....
Zag laatst een oude Teleac cursus 'Genocide'. De conclusie was dat de meest geslaagde genociden niet in de geschiedenisboekjes komen.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:52 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Haal jij even een wetenschappelijk studie aan over de meeste effectieve manier van oorlogvoering? Ik geloof dat er op bepaalde onderwerpen een taboe heerst.
Nietzsche had het niet over ondermensen en niet mensen, hij was juist iemand die niets moest hebben van mensen en groeperingen die zulk onderscheid maken als het gaat over groepen mensen.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:22 schreef Eyip het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 10 september 2014 22:52 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Haal jij even een wetenschappelijk studie aan over de meeste effectieve manier van oorlogvoering? Ik geloof dat er op bepaalde onderwerpen een taboe heerst.
En stel nu dat uit een wetenschappelijke studie blijkt dat zwarten dommer zijn dan blanken, en niet in staat zijn een cultuur op te bouwen (ik stereotypeer even).quote:Op woensdag 10 september 2014 23:48 schreef Eyip het volgende:
http://lmgtfy.com/?q=differences+between+races
genoeg wetenschappelijke studies die verschillen aangeven
In mijn optiek dient elk volk zijn geboortegrond te bewonen. Strikte scheiding tussen volkeren is noodzakelijk voor natuurlijke stabiliteit.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
[..]
En stel nu dat uit een wetenschappelijke studie blijkt dat zwarten dommer zijn dan blanken, en niet in staat zijn een cultuur op te bouwen (ik stereotypeer even).
Wat voor politieke consequenties verbinden jullie daaraan? Apartheid instellen? Concentratiekampen oprichten? Slavernij in ere herstellen?
Ben benieuwd.
Dus er zouden geen blanken in Noord-midden-zuid Amerika moeten wonen, er zouden geen blanken in Australië moeten zijn, geen blanken in Zuid-Afrika en Zimbabwe, geen blanken in Aziatische streken?quote:Op donderdag 11 september 2014 15:59 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
In mijn optiek dient elk volk zijn geboortegrond te bewonen. Strikte scheiding tussen volkeren is noodzakelijk voor natuurlijke stabiliteit.
Onderbouwing is altijd handig bij dit soort statements, te meer omdat het bewijs je tegenwerkt.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:59 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
In mijn optiek dient elk volk zijn geboortegrond te bewonen. Strikte scheiding tussen volkeren is noodzakelijk voor natuurlijke stabiliteit.
Wat voor consequenties zou jij eraan verbinden? ID plicht invoeren? Overal camera's neerzetten voor uw en onze veiligheid? Zorgen dat iedereen een hippe telefoon heeft zodat je nog beter kan afluisteren? Politie die steeds meer de macht krijgt? Zorgen voor positieve discriminatie op de werkvloer? Zorgen dat je in de politiek komt zodat je nog meer cultuurgestoorden (ik stereotypeer even) hierheen kan halen die voor jou moeten stemmen voor subsidie en toeslag om daarna carrière te gaan maken in Brussel zodat je nog meer geld kan verdienen?quote:Op donderdag 11 september 2014 13:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
[..]
En stel nu dat uit een wetenschappelijke studie blijkt dat zwarten dommer zijn dan blanken, en niet in staat zijn een cultuur op te bouwen (ik stereotypeer even).
Wat voor politieke consequenties verbinden jullie daaraan? Apartheid instellen? Concentratiekampen oprichten? Slavernij in ere herstellen?
Ben benieuwd.
Het zijn wel volstrekt arbitraire klassen, er zijn geen echte grenzen daar.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:49 schreef Hoplahopla het volgende:
Deze theorie is volledig waterdicht wat mij betreft, want iedereen valt meestal wel in één van deze klassen.
Moraliteit is wat mij betreft niet een puur menselijk gegeven, maar de contemplatie (die vaak gebonden is aan ideologie) wel.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn wel volstrekt arbitraire klassen, er zijn geen echte grenzen daar.
Bovendien heb ik grote twijfels bij jouw idee dat geweten / moreel besef zou samenhangen met intelligentie. Waarom zou dat zo zijn?
Ook de labels lijken me nogal dubieus. Alsof moraliteit uniek is voor de menselijke soort.
Wellicht dat ethiek, de structurering van moraliteit, uniek is voor de menselijke soort. Aan de andere kant zijn maar heel weinig mensen daar echt mee bezig.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Moraliteit is wat mij betreft niet een puur menselijk gegeven, maar de contemplatie (die vaak gebonden is aan ideologie) wel.
quote:Op donderdag 11 september 2014 10:57 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb hier nog wat experimentele ebola medicijnen op de plank liggen... TS kun je even een busje niet-mensen sturen dan kan ik verder met het onderzoek..............
yeah rightquote:Op woensdag 10 september 2014 21:49 schreef Hoplahopla het volgende:
Deze theorie is volledig waterdicht wat mij betreft, want iedereen valt meestal wel in één van deze klassen.
Dat maakt toch nog niet dat een mens die niet contempleert geen mens zou zijn?quote:Op donderdag 11 september 2014 19:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Moraliteit is wat mij betreft niet een puur menselijk gegeven, maar de contemplatie (die vaak gebonden is aan ideologie) wel.
Waar zeg ik dat? Je draait mijn woorden om en bindt er een onnozele conclusie aan vast. Leren lezen.quote:Op donderdag 11 september 2014 23:39 schreef tijnhet het volgende:
[..]
Dat maakt toch nog niet dat een mens die niet contempleert geen mens zou zijn?
De mens is mogelijk ook de enige diersoort die voor z'n plezier soortgenoten martelt, dat zou iets uitsluitend menselijks zijn; maar dat betekent nog niet dat iemand die mensen martelen verafschuwt geen mens is.
Je hebt gelijk, ik las jouw woorden te veel in het licht van een kijk zoals de TS heeft. Jij zei in wezen het zelfde als ik. My bad. Ik zal gaan leren lezen. Straks, niet nu. Nu is het mooi weer.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Je draait mijn woorden om en bind er een onnozele conclusie aan vast. Leren lezen.
Hangt ervanaf of je 'mensen' als compliment zietquote:Op vrijdag 12 september 2014 11:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik vind dat toch wel een beetje cru om te zeggen?
Trollen natuurlijk. In een en één-tweetje met Confetti.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:24 schreef Libertarisch het volgende:
Verder vind ik deze hele theorie pure onzin en snap ik niet wat TS hiermee wil doen/bereiken
Lui zijn is natuurlijk ook heel breed. Sterker nog, soms is het juist slim om lui te zijn, omdat je dan naar een efficiëntere manier zoekt om informatie te onthouden.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:35 schreef Cockwhale het volgende:
IQ vind ik niet echt een goed graadmeter. Sowieso is die hele intelligentie definitie niet duidelijk. Intelligentie wordt gezien als een puur en fetelijk "gegeven" in het brein of geest, maar wat mij betreft is het een handeling. In vele gevallen een niet-zichtbare handeling voor de buitenstaander, maar een handeling desalniettemin. Net als bij fysieke handelingen heb je mensen die er gebruik van maken en mensen die liever de hele dag op bed blijven liggen. De luie ongetrainde en ongeïnteresseerde "geest" is dat wat wij als dom beschouwen. Het is namelijk niet altijd een geval van niet kunnen, maar eerder van het weigeren, negeren, afsluiten.
Mensen dienen dus ook beoordeeld te worden puur op gedrag dat zich uit in handelingen.
Mag je me uitleggen hoe luieren tot efficiëntere manieren van informatie onthouden leidt. Dat lui per definitie negatief is zeg ik niet, integendeel. Rust nemen is essentieel, maar wat mij betreft is beweging net zo essentieel. Bij sommige mensen is dit balans zoek.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:56 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Lui zijn is natuurlijk ook heel breed. Sterker nog, soms is het juist slim om lui te zijn, omdat je dan naar een efficiëntere manier zoekt om informatie te onthouden.
Waarom zou iemand met een laag iq geen mens zijn? Zijn net zo goed mensen als mensen met een hoog iq. Mensen houden er niet van in hokjes geplaatst te worden, maar natuurlijk zit er verschil tussen de mensen. Ook op het gebied van iq kennen we al hokjes, zwakbegaafd, normaal en hoogbegaafd (val zelf onder hoogbegaafd, spijtig).quote:Op woensdag 10 september 2014 21:49 schreef Hoplahopla het volgende:
In mijn optiek bestaan er in de regel drie soorten mensen: niet-mensen, ondermensen en mensen.
Ik denk dat je het vaak zelfs kunt koppelen.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:07 schreef Eyip het volgende:
Voor mij niet. EQ en IQ hangen samen en dienen hoog ontwikkeld te zijn. Er zijn mensen met een laag iq en hoog eq en vice versa.
PSquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. arbeidersklasse < middenklassefallus de worstkabouter
victory is aars
Persoonlijk zou ik (als je al een onderverdeling wilt maken) de verdeling "mens" en "onmens" maken.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:49 schreef Hoplahopla het volgende:
In mijn optiek bestaan er in de regel drie soorten mensen: niet-mensen, ondermensen en mensen. De niet-mensen dat zijn mensen met een zeer laag IQ of geen/zeer weinig geweten. De ondermensen ze de mensen met laag of gemiddeld IQ met weinig geweten/moreel besef. De mensen zijn degene die in het bezit zijn van gemiddeld of bovengemiddeld IQ en een ontwikkeld/volwassen geweten en moreel besef.
Goed voorbeeld, zeker stof tot discussie. Wel zeldzaam, dus ik wil een paar voorbeelden geven die (veel) vaker voorkomen:quote:Op donderdag 18 september 2014 11:34 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik (als je al een onderverdeling wilt maken) de verdeling "mens" en "onmens" maken.
Echter, wanneer is iemand een onmens ? Dit is heel subjectief. Neem bv dat ik lawaai zit te maken in de tuin. Dan kun jij me een onmens vinden (omdat ik je rust stoor). Terwijl een ander me een fijn mens kan vinden en met me mee komt feesten.
Ander voorbeeld. Een psychopaat, verkrachter, misdadiger, versus een "normaal" mens. Die psychopaat, verkrachter, misdadiger, etc is ergens een onmens, omdat hij andere mensen pijn aandoet. Hetzij door moord, verkrachting, of andere vormen van lichamelijke/emotionele schade. De "normaal" mens, kun je gewoon als mens beschouwen. Hoewel die ook zijn minder goede kantjes kan hebben. Niemand is 100% mens noch 100% onmens.
Als je zo een onderverdeling wenst te maken (tussen mens en onmens), heb je een bepaalde EHTIEK (ideologie) nodig, waaraan je de mens kunt afspiegelen. Bv Een ander mens doden hoort niet. Tenzij in oorlogstijden ? Dan ben/wordt je een held ? Voel je al hoe dubbel dergelijke ehtiek en moraal kan zijn ?
Ik denk (naar mijn gevoel) dat je er enkel een EIGEN ethiek op nahouden kan. Beetje zoals de filosoof Immanuel Kant (met zijn Categorische Imperatief) beoogde. "Doe een ander mens niet aan, wat je niet wilt, dat jezelf wordt aangedaan". Vind je het leuk om te sterven, om bestolen te worden ? Nee. Doe een ander mens dat dan ook niet aan. Zo ja, wordt je meer een onmens.
De "Categorische Imperatief" is wel niet zaligmakend. Ik zelf hanteer "ethisch" liever dit kader. Een herziene versie 2.0De stelling luidt dan als volgt: "Doe een ander mens aan, wat hij of zij graag aangedaan wilt worden". Kortom, wat een ander wenst, voor een ander wenselijk is.
Bijvoorbeeld. Twee kannibalen, die elkaar ontmoeten (op het internet, er was zo een geval in Duitsland, vele jaren terug). Ze besluiten van elkaar op te eten. De ene persoon is akkoord om daarin opgegeten te worden. Ze hebben/maken daarin een akkoord. Dan zijn beide personen geen onmens. Ook in het geval die ene persoon zelf niet opgegeten wou worden, maar de ander wel.
Daar noem je wat. Indertijd vond de hele wereld Zuid-Afrika een fout land, omdat ze zwarten niet toelieten tot de veel welvarender 'slegs vir blankes' gebieden (en rechten, zoals stemrecht). Maar hoeveel verschilde dat, met landen die immigranten toelaten om te werken, maar met minder rechten? Of helemaal niet toelaten, en alleen bij erge rampen hulp sturen? Dat is ook apartheid, maar dan mondiaal. Het mocht en mag dus, van de internationale gemeenschap, zolang het maar niet binnen één land gebeurt.quote:In de mate, dat je je handelen (zijn) zoveel mogelijk kan afstemmen op de wensen van anderen, zit je binnen je eigen groep goed. Naarmate de groep groter wordt, wordt dit wel complexer.
Bijvoorbeeld In welke mate sta je stil bij de honger, die al die mensen in Afrika (en elders) lijden. Reikt je bewustzijn zo ver ? Of sluit je je bewustzijn af, voor die wereld. Ergens dien je (ook ethisch) een grens te trekken.
In zekere zin, zijn wij Beneluxers allemaal onmensen. Als je weet dat er dagelijks mensen sterven aan de honger. Terwijl wij ons buikje iedere dag maar kunnen vol eten.
quote:Kortom, het is maar hoe je ernaar kijkt.
Begrijp je ?
Bedankt voor de aanvulling. Eigenlijk zijn dit een soort van "vrijheid" vraagstukken. Tracht de ander (en elkaar) zoveel mogelijk vrij te laten. Vrij te laten, in datgene, waar je jezelf (of elkaar) kan in vinden.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:17 schreef Pinpoint het volgende:
Goed voorbeeld, zeker stof tot discussie. Wel zeldzaam, dus ik wil een paar voorbeelden geven die (veel) vaker voorkomen:
• Aparte seksuele voorkeuren praktizeren met wederzijdse instemming
• Ongelijkheid in relaties, eveneens met instemming van beide kanten.
• Familie of vrienden wel of niet afhouden van een gevaarlijke sport of beroep
• Zelfde als boven, maar dan mbt toetreden tot een groep met sektarische trekken.
Interessant punt ivm opvoeden. Als ouder geef je een bepaalde "opvoeding" (ethiek, normen en waarden) mee. Door dit "bepaalde" de wereld in te sturen, maak je de ander wel "onvrij". Hij/zij kan immers (nog) niet voldoende voor zichzelf denken. Of deze normen/waarden van zich afschudden. Hij neemt die over. Hij "moet" die 'opvoeding volgen (zoniet volgt er misschien een sanctie/straf of blijft een bepaalde "beloning" uit).quote:Op donderdag 18 september 2014 14:17 schreef Pinpoint het volgende:
Voorbeelden van anderen aandoen wat je zelf wilt, zonder ergens aan te toetsen, zijn helaas niet zeldzaam. De meest dramatische wel, zoals suïcide met "meenemen" van anderen (kinderen, sekteleden). Maar los van die uitwassen, bij ouders die iets beslissen voor hun kinderen, is er moeilijk, en vaak niet, aan te ontkomen.
Je noemt belonen en straffen, beide tussen aanhalingstekens, dus ik vat het ruim op. Beide kun je als ouder heel laag doseren of juist hoog, selectief enz. Oftewel bewust en zorgvuldig toepassen, passend bij jouw idee over optimaal (niet zijnde maximaal) vrij laten. En ook helpen met die vrijheid om te leren gaan kun je bewust doen. Maar zelfs als je dat opbrengt, heb je een belangrijk deel van de opvoeding veel minder in de hand: jezelf als voorbeeld. Met roken of alcohol is dat prima te doen. Vloeken en roddelen uitstellen de kids naar bed zijn valt ook nog op te brengen. En zo is er meer te bedenken. Maar het meeste van je voorbeeld is hoe je in ongedwongen situaties bent.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:43 schreef JustTalkLove het volgende:
Interessant punt ivm opvoeden. Als ouder geef je een bepaalde "opvoeding" (ethiek, normen en waarden) mee. Door dit "bepaalde" de wereld in te sturen, maak je de ander wel "onvrij". Hij/zij kan immers (nog) niet voldoende voor zichzelf denken. Of deze normen/waarden van zich afschudden. Hij neemt die over. Hij "moet" die 'opvoeding volgen (zoniet volgt er misschien een sanctie/straf of blijft een bepaalde "beloning" uit).
Niet alleen dat, er zijn ook uitzonderingen. Een kind is bijv. oud genoeg om zelf te kiezen, maar kiest iets dat het vermogen om te kiezen ernstig aantast. Dat kan een sektarisch geloof zijn, een loverboy, drugs met verslaving tot gevolg enz.quote:Dit maakt van 'opvoeden' een moeilijk gegeven. Mij lijkt het (persoonlijk) het meest fijn, als je als ouder zoveel mogelijk in dialoog met je kind kan gaan. Daarin een beetje geven en nemen van elkaar. Vrijheid en onvrijheid aftoetsen. Naarmate, het kind (doorheen jouw ogen bezien) meer verantwoordelijkheid voor zichzelf (en anderen) kan opnemen, kun je je kind, daarin ook meer vrij laten. Uiteindelijk keer je altijd op het "vrijheid" vraagstuk terug. Zoveel mogelijk de ander zichzelf te kunnen laten zijn. Zoals hij of zij graag zou willen zijn.
Dat laatste lijkt me ook een mooie definitie van pure (waarachtige) non-ego liefde.
Heb de ander lief, zo onvoorwaardelijk mogelijk. Laat vrij. Laat los.
Dit alles als mogelijks "ideaal".
De praktijk kent soms een ander verloop.
geestelijke en wijsheid maken een begrijpelijkheid.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:14 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Je noemt belonen en straffen, beide tussen aanhalingstekens, dus ik vat het ruim op. Beide kun je als ouder heel laag doseren of juist hoog, selectief enz. Oftewel bewust en zorgvuldig toepassen, passend bij jouw idee over optimaal (niet zijnde maximaal) vrij laten. En ook helpen met die vrijheid om te leren gaan kun je bewust doen. Maar zelfs als je dat opbrengt, heb je een belangrijk deel van de opvoeding veel minder in de hand: jezelf als voorbeeld. Met roken of alcohol is dat prima te doen. Vloeken en roddelen uitstellen de kids naar bed zijn valt ook nog op te brengen. En zo is er meer te bedenken. Maar het meeste van je voorbeeld is hoe je in ongedwongen situaties bent.
M.b.t. nog te jong om zelf te beslissen, ken ik iemand die daarin een aparte redenatie heeft. Gaat over opvoeden met geloof. Hij las zijn jonge kinderen bijbelverhalen voor, als zijnde waar gebeurd. Ik vroeg waarom, want hij gelooft zelf niet. Althans niet in de christelijke leer. Het antwoord verbaasde me nogal: dan kunnen ze later beter zelf kiezen. De toelichting kwam meteen na mijn verbaasde blik: de kans dat ze gaan geloven, zonder dat bijgebracht te krijgen, is tegenwoordig veel lager, dan de kans dat een gelovig opgevoed iemand het geloof vaarwel zegt.
Is denk ik een waarheid als een koe, en ik kon er niks tegen inbrengen. Behalve, maar dat bedacht ik niet zo snel, dat die man lijkt te denken dat je de beste kans om goed te kiezen hebt, als die bij het christelijke geloof ongeveer 50% is. Ik had kunnen vragen of hij dan ook uit de Koran voorlas, of iets Satanistisch. Of kinderverhalen over bewoners van de planeet Iarga, in de Pleiaden. Want die komen ons ook redden volgens hele volksstammen die er heilig in geloven.
De persoon kennende, zal het geen zwaar vervolg krijgen, met hel en verdoemenis. Kan ook niet, anders is de vrijheid om te kiezen bij voorbaat verziekt.
[..]
Niet alleen dat, er zijn ook uitzonderingen. Een kind is bijv. oud genoeg om zelf te kiezen, maar kiest iets dat het vermogen om te kiezen ernstig aantast. Dat kan een sektarisch geloof zijn, een loverboy, drugs met verslaving tot gevolg enz.
Eigenlijk kun je op elke leeftijd momenten hebben, dat het goed zou zijn als iemand je dwarsboomt. Even je vrijheid inperken, tegen de conventies in. Niet alleen bij ernstige stoornissen, maar gewoon als je bepaalde dingen niet ziet, of juist alleen maar ziet (tunnelvisie) Het probleem daarbij is, uiteraard, dat maar weinig mensen zoiets in wijsheid kunnen doen. En dat ook die een verkeerde inschatting kunnen maken.
Leuk verhaal. Ik moest die zin ivm kansberekening wel twee keer lezen, om ze te snappenquote:Op donderdag 18 september 2014 16:14 schreef Pinpoint het volgende:
M.b.t. nog te jong om zelf te beslissen, ken ik iemand die daarin een aparte redenatie heeft. Gaat over opvoeden met geloof. Hij las zijn jonge kinderen bijbelverhalen voor, als zijnde waar gebeurd. Ik vroeg waarom, want hij gelooft zelf niet. Althans niet in de christelijke leer. Het antwoord verbaasde me nogal: dan kunnen ze later beter zelf kiezen. De toelichting kwam meteen na mijn verbaasde blik: de kans dat ze gaan geloven, zonder dat bijgebracht te krijgen, is tegenwoordig veel lager, dan de kans dat een gelovig opgevoed iemand het geloof vaarwel zegt.
Is denk ik een waarheid als een koe, en ik kon er niks tegen inbrengen. Behalve, maar dat bedacht ik niet zo snel, dat die man lijkt te denken dat je de beste kans om goed te kiezen hebt, als die bij het christelijke geloof ongeveer 50% is. Ik had kunnen vragen of hij dan ook uit de Koran voorlas, of iets Satanistisch. Of kinderverhalen over bewoners van de planeet Iarga, in de Pleiaden. Want die komen ons ook redden volgens hele volksstammen die er heilig in geloven.
De persoon kennende, zal het geen zwaar vervolg krijgen, met hel en verdoemenis. Kan ook niet, anders is de vrijheid om te kiezen bij voorbaat verziekt.
Dat is waar. Als een kind zou kiezen voor iets dat zijn vermogen om te kiezen aantast, zit je in een 'ongelukkig' straatje. Het is begrijpelijk dat veel mensen hierop terugvallen. Hoeveel acteurs, zangers, en allerlei andere 'gewone' mensen hebben geen last van bv een alcohol verslaving. Of drugsverslaving of seks verslaving. Dergelijke uitwegen (in de tijdelijke "onvrijheid") zijn een vorm van escapisme. Men kan bepaalde zaken in zichzelf niet goed meer aan en zoekt een uitweg. Om zichzelf (gelooft men, maar dit is een illusie) terug meer in "balans" te brengen. Een balans (evenwicht) bereik je (mijns inziens niet) door te kiezen voor onvrijheid (het is een gemakkelijk pad, het pad van de roes). Maar het bevrijdt je niet echt. Integendeel, het leidt vaak tot een tunnelvisie en "ongezond" leef patroon (houvast). Waarbij je uiteindelijk alle grip over jezelf en de ware realiteit (buiten je eigen gesmaakte werkelijkheid) verliest.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:14 schreef Pinpoint het volgende:
Niet alleen dat, er zijn ook uitzonderingen. Een kind is bijv. oud genoeg om zelf te kiezen, maar kiest iets dat het vermogen om te kiezen ernstig aantast. Dat kan een sektarisch geloof zijn, een loverboy, drugs met verslaving tot gevolg enz.
Eigenlijk kun je op elke leeftijd momenten hebben, dat het goed zou zijn als iemand je dwarsboomt. Even je vrijheid inperken, tegen de conventies in. Niet alleen bij ernstige stoornissen, maar gewoon als je bepaalde dingen niet ziet, of juist alleen maar ziet (tunnelvisie) Het probleem daarbij is, uiteraard, dat maar weinig mensen zoiets in wijsheid kunnen doen. En dat ook die een verkeerde inschatting kunnen maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |