TOV bepaalde mensen uit mijn leven heb ik wel eens de bekende leus "All men are born equal, but some are born more equal then others" aangehaald, bedoels als verlichtende factor op op punten van frustratie. Dit gaf wel hoop. Met bepaalde inzichten is het gemakkelijker te accepteren dat bepaalde aspecten in het leven een doelloos, zinloos, nutteloos karakter hebben, en is het makkelijker hier niet op te focussen door je met een bepaalde waarheid aan te durven meten. Velen lukt dit niet. Sommigen blijven hardleers krompraten wat recht is, en vice versa, tegen beter weten in.
Ik geloof kennelijk in de afscheiding tussen essentieel hoog en laag en de natuurlijke selectie van dien. Dit is meestal alleen nuttig wanneer je hier kwalitatief op aangekeken wordt ook nadat de omstandigheden waarin je hierom kon groeien op houden te bestaan. Ik oog hiermee op het verlaten van het nest, het afronden van een studie, en op eigen benen moeten staan, zelfredzaamheid waarborgend.
Er zijn individuen die een afrond in worden geduwd, en het maar moeten uitvechten met de meute. Hier wordt een klasse gecultiveerd vanuit een onbekwaam milieu, en wordt samengehouden met wijsheden die als maniakaal opgevat kunnen worden door een logisch, weldenkend mens, maar door het individu als waarheid, of door andere woorden willen gebruiken voor ''t is niet anders', omdat zij zelf moeite hebben met het onder ogen zien van
hoe het in feite is, namelijk dat de maatschap eigenlijk geen behoefte heeft aan predators. Dit slag onzekere mens is, wanneer zij zelf niet de tiran worden, sterk afhankelijk van een agressor. Die agressor kan ook wel een idee of overtuiging worden, en zich uiten als paranoïde manie, tot het moment daar is een slachtoffer te vinden waarover 'gerechtigheid' dient te worden uitgeoefend. Zij hebben vaak een duidelijk stigma, zoals hardnekkig fout spellen, fout spreken. De les willen lezen ondanks onsamenhangend te zijn. Impulsief van de hak op de tak springen. De aanwezige middelen om te helpen op te vatten als aanvalspoging of te negeren. Overige pesterijen worden door dit type mens niet getolereerd of enkel geuit als poging ''normaal'' te willen lijken. Het prototype pestkop is dan ook de dienaar van dit type "Ubermensch", daar het gespuis zich tracht op te werken door middel van het kleineren van de medemens, door een verminderd besef van schuldgevoel en eigenwaarde. Deze beginnende psychopaat is heeft een pathologie met een plafond, waarop de tirannieke psychopaat gebaseerd is.
Werkend Nederland vraagt om types die niet veel nadenken, snel actie ondernemen, beloond willen worden, stipt zijn, duidelijkheid verwachten, vernieuwing willen brengen door niet met zekerheid om te kunnen gaan. Ze gooien een raampje in achter je rug, en zullen je vriendelijk vragen het te vervangen, voor een beloning, en doen dit vervolgens op een manier waardoor je bij ze terugkomt wanneer het wéér gebeurd.
Ik ken meerdere van dit soort mensen die succesvol en sterk door het leven gaan. Deze mensen komen voort uit de onderlaag van de arbeidersklasse en indien zij geen ongeleid projectiel zijn, maar in het groter geheel een plan aanhangen, en bovendien raciale aangeboren kenmerken bezitten waarbij ze bij het gros van de bevolking niet cultureel gekeurd zullen worden op uiterlijke kenmerken, zijn het op persoonlijk vlak manipulatieve, gevoelensloze, kwaadaardige mensen die om jou geen zak geven, poep krijgt meer waardering.
Dit zijn de ondermensen in mijn idee. Zij krijgen, zolang ze aantoonbaar geen criminele misstappen begaan, alle lof en wind mee. Het zijn namelijk meesters in illusie, manipuleren door met hun verschining elementen bij de ander te elemineren van wat ze niet willen zien, zodat ze alleen nog maar herkennen in wat ze willen zien. Essentieel leugenaars, die er mee weg komen. Dit volk is niet in staat je gevoelens te beantwoorden. Ookal zullen ze hoog kunnen scoren op een klassement, zoals sport of quota of targets, of zelfs intelligentie tests, hebben ze geen enkele menselijke diepgang. Toch is dit het volk dat de samenleving achter de schermen samen houdt. Door te generaliseren, te discrimineren, te scanderen, te chanteren, te liegen, te saboteren. Ze ontkennen elk ander concept, dit is hun vooruitgang, met fout en slecht politiek voorwendsel hebben ze uiteindelijk gelijk. Het beeld van de politieke schurk voldoet aan deze omschrijving omdat die personen je pleasen nadat ze je alles ontnomen hebben. Ze nemen je vrijheid en je krijgt er een appel voor terug, terwijl de concurrent alleen maar vertelt dat appels goed zijn (de uitbater!).
Deze mens zal lak hebben aan welk schoons jij begeert, en je kennis tegen je gebruiken. Ze denken dat ze boven de wet staan en beter zijn dan jou. Het bewijs is er vanzelf nadat je door ze misbruikt bent en van een fatsoenlijk, ondernemend persoon veranderd in uitschot, hebberig oud vuil.
Je zal uitgesloten worden van je conventies waarvan je hoopte ze te kunnen attenderen als participant, omdat zij sluiks je reputatie schaden. Ze hebben namelijk geen geweten.
Dat pessimisme is je waarheid, ondermens. Niet die van de übermensch, de tirannieke maniak. Echt niet.
Maar oké
Even serieus, gelukkig krijgen de geschoolde middenklassers het meer en meer voor het zeggen. Waarvan je verwacht een ondubbelzinnig gesprek te kunnen voeren over zowel bloemetjes en bijtjes, de oorsprong en het nut van de bijbel, en zo.
Ik gebruik die leus trouwens niet meer. Ik dacht eerst wel dat het wat betekende. Wie aanstoot heeft aan bepaalde bewoordingen, mag ook even kijken naar TS. Ik speel daar alleen maar op in. Ondermens is namelijk het zelfde als untermensch. Het hakenkruis bestond ook al vóór de nazi's. Het gaat om de context en ik ben me er van bewust dat er een betekenis leunt achter de woorden, maar ik geloof dat TS ook had kunnen bedenken dat een onderverdeling in klassen waarbij mensen lager of hoger dan de ander zijn, aanstootgevend kan zijn. Voor mij is dat niet zo, omdat ik zoals ik eerder al zei er zelf in geloof, maar moet doorgaans onder ogen zien dat het anders werkt dan zoals ik geloof. Ik geloof namelijk dat ik beter ben dan het type agressor. Maar zij hebben in het dagelijks leven de rol als 'de betere'.
Maar oké je punt was, als ik het goed begrijp, dat bepaalde mensen dus in essentie, en niet door oppervlakkige/agressieve omgevingsfactoren, hoger zijn. Akkoord, ik geloof daar zelf in. Heb een hekel aan uitsluiting en discriminatie. Het kan zijn dat ik daar niets van weten omdat ik naief ben (door de ogen van de fascist) en omdat ik dus mezelf in een positief daglicht wil durven zetten.
Dat wordt vaak vreemd genoeg behandeld als een toneelstuk, waarbij niet wordt gelet op de integriteit waarmee ik dingen verhandel/onderneem. Dit wordt door gemeneriken gezien als de nek uitsteken boven het maaiveld. Ik schets dus dat ik een geboren leider ben, omdat ik altijd in situaties terecht kom waarbij ik het hoogst woord voer, zonder daar echt veel te moeten toegeven aan mijn menselijkheid. Ik ben nooit mishandeld en lette altijd goed op op school. Op momenten wordt ik heus geprezen, dus ik heb geen minderwaardigheids complex, je kan op andere posts wel terugzien dat ik ook bescheiden ben.
Kortom, ik heb al die kwaliteiten die de narcist als masker draagt, maar ik hoef er niets voor te doen. Helaas heb ik al verscheidene schurken van dichtbij meegemaakt, en zit er op dit moment met een paar opgescheept. Je kan misschien opmaken uit mijn tekst dat ik wat frustratie kwijt kan. Zonder hoog van de toren te blazen is het knap lastig om ondeterministisch op te treden als je een übermensch bent en in velerlij kwaliteiten op diverse manieren van nature uitblinkt. Toch is dit het kenmerk dat mij van alle psychopathen, en leugenachtigen onderscheidt.
Toch kent ieder mens een scala aan emoties, bewegingen van de ziel die allemaal uniek van aard zijn, maar elkaar kan bewegen. Jaloezie, wrok, haat, luiheid. Maar ook opoffering.
Deze clichématige principes maken iedereen even capabel op elk moment. Het is aan jou of je geëngageerd raakt in je interactieve omgeving, tot op zeker hoogte (pun).
En hier houdt het op, want het is niet van deze tijd de ander te willen veranderen of voor te willen zeggen hoe het moet. We zeggen namelijk met zijn allen dat dat fout is en onvoordelig.
Ik kan nog even doorgaan maar dat wordt niet gewaardeerd. De zwarte bladzijde laat ik met rust.
TL;DR: Je hebt een natuurlijke pikorde onder mensen. Omdat niet iedere generatie spontaan de vorige volgt en evolutie een geleidelijk proces is, zullen de intellectueel en sociaal sterkeren uit de middenklasse, maatschapperlijk nooit invloedrijker zijn dan de allersterksten uit de arbeidersklasse, omdat hun zeggenschap en politieke rijkwijdte door daadkrachtigheid bedwongen wordt. Dat vormt het landschap, dus niet één oordeel, en zullen de geboren leiders nooit het risico lopen het volk te bedwingen en door verwenning zich te ontpoppen tot tiran.
Dat risico loopt de geboren oppermens nu eenmaal als bijvoorbeeld de samenleving een reset knop kende, waarbij de negatieve gevolgen van de vorige generatie niet doorgegeven werden. Dan zou je in elk land één unieke leider hebben die dan vervelend veel gemeen heeft met de leider van zijn/haar buurland, en zouden er wellicht alsnog oorlogen ontstaan. Althans tot de ruïnes zijn opgeruimd door de reset knop en de volgende generatie opstaat. Waar er vrede heerste of geen geweld gebruikt werd, is een plek van nalatenschap van het goede. De volgende generatie heeft dan weer geen besef van 'kwaad' in deze vreemde zinspeling op de wereld. Dit kan een kwestie van debat zijn. lol 't gaat om de kern gedachte. Het lijkt erop dat ik het omgekeerde van writer's block heb, maar oké nu genoeg gedagboekt.
tldr tldr
Gelukkig zijn er mensen die nooit nadenken over zulke dingen. Dat zijn twee soorten mensen: zij die zich wel interesseren in dit gedachtegoed omdat het met hun ervaringen strookt, en zij die zich hier niet mee identificeren en dit kul vinden als ze er hoogte van krijgen. Die eerste slag mensen zak tegen blokkades aanlopen die met leiderschap en geloofwaardigheid te maken hebben omdat je simpelweg niet zó ego-tistisch kan zijn dat je de geschiedenis van dingen die er vóór jou waren verbuigt, en met die anomalieën rekening moeten houden.
tldrtldrtldr Dat fictie geschiedenis is die had kunnen plaatsvinden heeft er niks mee te maken.

Tldr-buis kindertjes.
[ Bericht 3% gewijzigd door Hallotoch op 14-09-2014 07:13:08 ]