Ja!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:34 schreef motorbloempje het volgende:
Maar bij mensen die géén kind wíllen is er geen andere partij die er lást van heeft, als het ware, terwijl de mensen die wél kinderen op deze aarde zetten niet alleen hun eigen leven 'belasten', maar ook de staat en uiteindelijk de resources op deze aarde.
Als je het niet wíllen van kinderen egoïstisch noemt en dat wegstreept tegen het wél willen van kinderen egoïstisch noemen op basis van het feit dat het in beide gevallen iets is wat betreffende persoon wíl/voor kiest, dan blijven er onder de streep vooral (alleen?) aan de kant van de ouders effecten over die de rest van de staat/de wereld aangaan.\
(FANN, Dude, is dit te begrijpen?)
HET IS FRIET!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:39 schreef Loveless85 het volgende:
Najah, het is vrij lastig discussieren als er niet echt erkend wordt dat sommigen dat gewoon vanuit een 'oergevoel' (jaja, cliche) doen. Dan is dat 'HAHA! DOM!!!' 'HAHA ZE VERGELIJKT MET DE KEUZE TUSSEN PATAT EN SLA', en het gelijk per definitie als iets ontzettends slechts en egoistisch neergezet wordt. Dan ben je toch gewoon klaar met de discussie.
Alle ouders zijn egoist en maken de wereld stuk. boo-fucking-hoo. Opgelost
Heel kort door de bocht: minder kinderen = meer vergrijzing. Zet nou allemaal 2,1 kind op de wereld en onze economie draait over een generatie vrolijk door. Nu zitten we aan te kijken tegen een grijze golf, wiens lasten volgens sommigen behoorlijk zwaar op de samenleving gaan drukken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:32 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Maar wie benadeel ik ermee? Want dát is de definitie van egoïsme.
Ik benadeel niemand volgens mij?
Ja, en alle kinderlozen zijn egoist en maken de economie stuk. Boo-fucking-hoo. Opgelost.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:39 schreef Loveless85 het volgende:
Najah, het is vrij lastig discussieren als er niet echt erkend wordt dat sommigen dat gewoon vanuit een 'oergevoel' (jaja, cliche) doen. Dan is dat 'HAHA! DOM!!!' 'HAHA ZE VERGELIJKT MET DE KEUZE TUSSEN PATAT EN SLA', en het gelijk per definitie als iets ontzettends slechts en egoistisch neergezet wordt. Dan ben je toch gewoon klaar met de discussie.
Alle ouders zijn egoist en maken de wereld stuk. boo-fucking-hoo. Opgelost
Kom op Sly, je bent slimmer dan dit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:36 schreef miss_sly het volgende:
Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap.
Er zijn twee soorten egoïsme.
Egoïsme in morele zin Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.
Egoïsme in andere zin Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.
En wie gaat jouw kont afvegen als je hoogbejaard bent?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:45 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Kom op Sly, je bent slimmer dan dit.
Welk egoïstisch motief dat anderen benadeeld, zit er in het níet willen van kinderen?
Welk plezier doe jij de wereld, ook in meta-perspectief, met het maken van een kind?
Niets negatiefs over jouw leuke dochter, maar dit gaat inmiddels over méér dan gezinsgeluk. Jouw dochter heeft straks ietsje minder concurrentie om banen, haar achterkleinkinderen hebben net ietsje meer te eten en welvaard omdat mensen soms géén kinderen nemen nu.
Ik snap je bezwaar totaal niet.
iemand die ik daar voor betaal, dit is wel het domste argument ooit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En wie gaat jouw kont afvegen als je hoogbejaard bent?
En erger: wie gaat t salaris ophoesten van die verzorgende?
Och hou toch op. Serieus.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:42 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Heel kort door de bocht: minder kinderen = meer vergrijzing. Zet nou allemaal 2,1 kind op de wereld en onze economie draait over een generatie vrolijk door. Nu zitten we aan te kijken tegen een grijze golf, wiens lasten volgens sommigen behoorlijk zwaar op de samenleving gaan drukken.
Overigens doe ik niet mee met die 2,1 kind. Ik heb er 1, omdat mij dat 'leuk' leek.
Bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:45 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Welk egoïstisch motief dat anderen benadeeld, zit er in het níet willen van kinderen?
Welk plezier doe jij de wereld, ook in meta-perspectief, met het maken van een kind?
Niets negatiefs over jouw leuke dochter, maar dit gaat inmiddels over méér dan gezinsgeluk. Jouw dochter heeft straks ietsje minder concurrentie om banen, haar achterkleinkinderen hebben net ietsje meer te eten en welvaard omdat mensen soms géén kinderen nemen nu.
Ow écht hoor, ik vind dat zo'n idioot argument dat ik bijna niet kan geloven dat iedereen daar steeds mee aan komt zetten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Prima, helemaal mee eens dat er beter over nagedacht kan/moet worden, zeker bij sommige stellen/personen die maar blijven jongen, maar dat is al wat anders dan hier binnenkomen met een air van morele superioriteit, ouders even als domme wezens neerzetten, en jezelf als een onwijze gutmensch, want ja, dat kinderloze doe je natuurlijk vooraalllllllll om de wereld te redden, niet omdat het je gewoon niks lijkt, ouder zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:49 schreef motorbloempje het volgende:
Er is dan ook niemand die zegt dat niemand OOIT nog weer kinderen zou moeten mogen nemen. De enige logische stap, echter, die we nu zouden moeten nemen is mensen tot nadenken brengen over niet alleen het waarom ze graag een kind willen, maar ook het hoe en waarmee en alle andere dingen die komen ná het beantwoorden van het waarom. Er zijn genoeg stellen die de hersenen, middelen en sociale omgeving hebben om een kind in op te voeden. Dat is mooi. Helemaal mooi. Er zijn er echter ook genoeg die dat niet hebben (kijk naar een DJMO). Als we eerlijk nadenken over voortplanting iets maken wat 'gewoon' wordt, dan hoeft dat niet te betekenen dat de mensheid uitsterft, en al helemaal niet 'dat er niemand is om je reet af te vegen' (), maar wél dat er mínder kinderen worden geboren, waardoor:
[..]
Bijvoorbeeld.
Huh?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Welkom op FOK!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:52 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Prima, helemaal mee eens dat er beter over nagedacht kan/moet worden, zeker bij sommige stellen/personen die maar blijven jongen, maar dat is al wat anders dan hier binnenkomen met een air van morele superioriteit, ouders even als domme wezens neerzetten, en jezelf als een onwijze gutmensch, want ja, dat kinderloze doe je natuurlijk vooraalllllllll om de wereld te redden, niet omdat het je gewoon niks lijkt, ouder zijn.
Dat compenseert dan alweer voor 19 mensen hierquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:54 schreef motorbloempje het volgende:
Trouwens: http://www.duggarfamily.com/
Maar dat is niet mijn stijl, ik ben immer genuanceerd en respectvol.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Welkom op FOK!.
Komop, je weet best dat discussies gewoon vaak zwart/witter zijn hier dan IRL. Je hebt gewoon te maken met tig verschillende argumenten en je kan niet alles nuanceren tot op het bot.
Egoisme gaat niet in eerste instantie om iemand benadelen, het gaat in eerste instantie om dat doen wat JIJ wil: handelen uit eigenbelang, dus. Bij de keuze om wel of niet een kind te nemen, is dat in 99 van de 100 gevallen de drijfveer: je wil het wel of je wil het niet OMDAT JIJ HET WEL/NIET WIL.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:45 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Welk egoïstisch motief dat anderen benadeelt, zit er in het níet willen van kinderen?
Niets negatiefs over jouw leuke dochter, maar dit gaat inmiddels over méér dan gezinsgeluk. Jouw dochter heeft straks ietsje minder concurrentie om banen, haar achterkleinkinderen hebben net ietsje meer te eten en welvaart omdat mensen soms géén kinderen nemen nu.
Dat is echt vreselijk, zulke reli-freakjes. Net zo erg als DJMO'tjes die ook maar blijven jongen en eigenlijk nul toekomstperspectief voor de kinderen hebben. Maar zwanger zijn is zo leukquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:54 schreef motorbloempje het volgende:
Trouwens: http://www.duggarfamily.com/
Maar die Buurpoes zegt juist net dat zij dat kind heeft om de wereld beter te maken, want dat kind kanquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:52 schreef Loveless85 het volgende:
en jezelf als een onwijze gutmensch, want ja, dat kinderloze doe je natuurlijk vooraalllllllll om de wereld te redden
Uhuh, want slimme ouders=slimme kinderen, dat is algemeen bekendquote:Fijn dat bewust kinderloze mensen zulke superieure mensen zijn. Jammer dat ze zich niet voortplanten en net zulke superieure kinderen op de wereld zetten.
Das net zo goed onzin, alsof ieder kind de wereld beter maaktquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:57 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar die Buurpoes zegt juist net dat zij dat kind heeft om de wereld beter te maken, want dat kind kan
dan jou of mijn of misschien wel haar, kont afvegen.
Dus je keert het nu weer om
Misschien kun je simpelweg eens naar argumenten kijken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:52 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Prima, helemaal mee eens dat er beter over nagedacht kan/moet worden, zeker bij sommige stellen/personen die maar blijven jongen, maar dat is al wat anders dan hier binnenkomen met een air van morele superioriteit, ouders even als domme wezens neerzetten, en jezelf als een onwijze gutmensch, want ja, dat kinderloze doe je natuurlijk vooraalllllllll om de wereld te redden, niet omdat het je gewoon niks lijkt, ouder zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |