Briljante docu is datquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:14 schreef Zapato het volgende:
A documentary on 85-year-old sushi master Jiro Ono, his business in the Ginza Tokio Subway station, and his relationship with his son and eventual heir, Yoshikazu.
Jiro Dreams of Sushi (2011) - IMDb
Lekker met een patatje erbij.
Ik zou niet naar die tent in IJburg gaan omdat IJburg.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:08 schreef Zapato het volgende:
Hoi CUL´ers! Ik heb een vraagje voor jullie.
Een paar weken geleden was ik in het wonderschone Barcelona, alwaar ik (een beetje per ongeluk) terechtkwam in een restaurant waar ik de lekkerste sushi OOIT heb gegeten. Al moet ik eerlijk toegeven, dat was misschien de tweede keer dat ik echt goede sushi at.
Dat terzijde, ik wil meer. Meer goede sushi. En nu wend ik me tot jullie met de vraag waar in Noord- en Zuid-Holland ik écht lekkere sushi kan eten. Budget is niet heel beperkt, maar moet wel een beetje normaal blijven.
Vanzelfsprekend heb ik Google geraadpleegd, en Iens. https://www.iens.nl/restaurant/sushi Deze bijvoorbeeld: https://iens.nl/restaurant/31347/amsterdam-mchi#contact-kaart, of deze: https://iens.nl/restaurant/27143/denhaag-sushi-morikawa.
Maar dat voelt een beetje willekeurig, en er is vast wel een sushi-fanaat op FOK!. Shoot! En alvast bedankt!
Ik zou de OP quoten..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik zou niet naar die tent in IJburg gaan omdat IJburg.
Noorwegen heeft gewoon veel goeie vis denk ik dan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:31 schreef Spanky78 het volgende:
In het okura hotel zit een goed Japans restaurant.
Klinkt raar trouwens, maar in Noorwegen hebben ze veel goede sushi ik weet niet waarom, maar het is zo.
Daar importeert Japan (een groot gedeelte van) de vis vandaan..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:31 schreef Spanky78 het volgende:
Klinkt raar trouwens, maar in Noorwegen hebben ze veel goede sushi ik weet niet waarom, maar het is zo.
Ik heb daar een aantal keer zeer goede sushi gegeten. Voor Noorse begrippen ook niet echt duur.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Daar importeert Japan (een groot gedeelte van) de vis vandaan..
Waarschijnlijk heeft Noorwegen ook wel een paar Japanners geïmporteerd
Ik heb nog nooit sushi gegeten...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik heb daar een aantal keer zeer goede sushi gegeten. Voor Noorse begrippen ook niet echt duur.
Zelf good ik wel van sushi , maar het moet wel een beetje kwaliteit zijn.
Zeker.. er worden hier kweetniet hoeveel ton schaal en schelpdieren geveild.. maar je kan met heel veel moeite een netje kopen.. en in Spanje heb je in de supermarkt 6 meter schappen (links en rechts) met schaal en schelpdieren uit Nederlandquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:54 schreef Igen het volgende:
In Portugal houden ze ook erg van vis. En nou schijnt het zo te zijn, dat Portugese handelaren nog wel eens naar Nederlandse visafslagen komen om Noorse vis in te kopen.
Nederland zit dus als het goed is wel degelijk in het internationale handelsstelsel. Maar het lijkt erop dat veel vis helemaal niet hier voor de eindconsument op de markt komt.
Dat klopt wel, maar echt goedkoop zijn ze daar ook niet. Er hangt best een prijskaartje aan. Volgens mij is daar hier gewoon geen markt voor, althans niet op supermarktschaal.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:58 schreef Snowballed het volgende:
en in Spanje heb je in de supermarkt 6 meter schappen (links en rechts) met schaal en schelpdieren uit Nederland
Mwoa ik weet het niet... het is ook de marketing.. een hollandse nieuwe word je bijna door je strot gedouwd he.. en die zijn ook niet goedkoop...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar echt goedkoop zijn ze daar ook niet. Er hangt best een prijskaartje aan. Volgens mij is daar hier gewoon geen markt voor, althans niet op supermarktschaal.
Inderdaad erg lekker alleen jammer van de service. Mag allemaal wel wat vriendelijker daar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Tokyo lounge. İn Tiel, Gelderland.
Klopt ook wel weer. Als is maatjesharing wel een mooie wending in een topic over sushi in hollandquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:00 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Mwoa ik weet het niet... het is ook de marketing.. een hollandse nieuwe word je bijna door je strot gedouwd he.. en die zijn ook niet goedkoop...
Het word nog leuker als je zo'n ding aan een Japanner aanbiedt.. Die vinden het echt helemaal niets..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:13 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Klopt ook wel weer. Als is maatjesharing wel een mooie wending in een topic over sushi in holland
Inderdaad een echt goed restaurant of zelf maken. Ik woon hier ergens waar ik veel suoerverse vis en schaaldieren kan krijgen, daarmee maak ik ook wel eens sushi. Overigens vind ik de half gegrilde sushi ook lekker.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:47 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit sushi gegeten...![]()
Maar weet toevallig dat Japan de grootste afzetmarkt voor Noorwegen is.. (erg hoge kwaliteit vis en dat continue) dus de kennis hebben de Noren ook wel in huis door contacten over en weer..
Ben wel dol op vis daar niet van, maar ik vertrouw het voor geen meter hier.. (in Oost Groningen) en idd dan zou ik een keer naar het Okura moeten oid..
Tot die tijd is de enige rauwe vis die ik hier eet, een zoute haring of een gerookt vissie..
Ja maar de pest met zelf maken is.. is dat ik geen idee heb hoe het hoort te smaken..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:18 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Inderdaad een echt goed restaurant of zelf maken. Ik woon hier ergens waar ik veel suoerverse vis en schaaldieren kan krijgen, daarmee maak ik ook wel eens sushi. Overigens vind ik de half gegrilde sushi ook lekker.
Het geheim van goede sushi zit 'm in ieder geval niet in de vis maar in de rijst.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:20 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja maar de pest met zelf maken is.. is dat ik geen idee heb hoe het hoort te smaken..
Onzin.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Het geheim van goede sushi zit 'm in ieder geval niet in de vis maar in de rijst.
Ook de rijstazijn waar de vis in "gaart" is wel belangrijk geloof ik.. maar ik weet er echt de ballen van.. dus dat word echt een soort Knorr wereldgerechten sushi ben ik bang...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Het geheim van goede sushi zit 'm in ieder geval niet in de vis maar in de rijst.
Lang niet alle sushi heeft überhaupt vis of zeewier. De bewerkte rijst is het basiselement, daar gaat het om. Die moet precies de goeie smaak en consistentie hebben, en dat is vakwerk. De 'topping' moet natuurlijk ook van goede kwaliteit zijn, maar ik zou zeggen dat je geen sushi-expert hoeft te zijn om goede vis te kunnen herkennen.quote:
Goede rijst is de basis van goede sushi: het is niet het geheim ervan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Lang niet alle sushi heeft überhaupt vis of zeewier. De bewerkte rijst is het basiselement, daar gaat het om. Die moet precies de goeie smaak en consistentie hebben, en dat is vakwerk. De 'topping' moet natuurlijk ook van goede kwaliteit zijn, maar ik zou zeggen dat je geen sushi-expert hoeft te zijn om goede vis te kunnen herkennen.
Ik zou niet weten wat je, qua smaak, nou echt fout kan doen aan een komkommer-sushi, behalve de rijst.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:39 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Goede rijst is de basis van goede sushi: het is niet het geheim ervan.
Ben je echt zo geretardeerd? Sowieso heeft een maki nauwelijks te doen met het algehele concept 'sushi' en je snapt hopelijk zelf natuurlijk wel dat dat gebrabbel dat je nu uit lachverwekkend is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat je, qua smaak, fout kan doen aan een komkommer-sushi, behalve de rijst.
Leg jij het dan eens uit, meneer de expert.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:41 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Ben je echt zo geretardeerd? Sowieso heeft een maki nauwelijks te doen met het algehele concept 'sushi' en je snapt hopelijk zelf natuurlijk wel dat dat gebrabbel dat je nu uit lachverwekkend is.
Het is niet heel lastig. Sushi draait voornamelijk om vis. Een goed stuk vis is dus een belangrijke voorwaarde voor goede sushi. Als je dit soort opmerkingen maakt:quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Leg jij het dan eens uit, meneer de expert.
Snap je er geen biet van. Jij kan waarschijnlijk geen kweekzalm van een nieuwe haring onderscheiden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:38 schreef Igen het volgende:
maar ik zou zeggen dat je geen sushi-expert hoeft te zijn om goede vis te kunnen herkennen.
Zoals ik al zei, lang niet alle sushi heeft überhaupt vis. Je hebt ook sushi met kuit, met natto, met omelet, met tofu, met komkommer, noem maar op. Dus wie is hier nou lachwekkend bezig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:45 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Het is niet heel lastig. Sushi draait voornamelijk om vis. Een goed stuk vis is dus een belangrijke voorwaarde voor goede sushi. Als je dit soort opmerkingen maakt:
[..]
Snap je er geen biet van. Jij kan waarschijnlijk geen kweekzalm van een nieuwe haring onderscheiden.
Dat hoef je mij niet uit te leggen. Maar het element dat naast de rijst gegeten wordt als "topping" zien...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, lang niet alle sushi heeft überhaupt vis. Je hebt ook sushi met kuit, met natto, met omelet, met tofu, met komkommer, noem maar op. Dus wie is hier nou lachwekkend bezig.
Die plukte ik in Japan van zo'n lopende band, argeloos. Smaakte het maar naar karton. Maar het was rot en weeïg.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:19 schreef Igen het volgende:
Als je de echte Japanse "experience" wil, dan zou je natto-temaki moeten eten. De smaak van verschimmelde sojabonen, rijst en zeewier hebben een zeer interessante wisselwerking op elkaar, die netto het resultaat oplevert van ongeveer de smaak van een stuk karton.
Het schijnt wel gezond te zijn, maar ik eet dan liever een perzik.
quote:
Eehm.. ik weet niet veel van sushi, maar ik weet wel dat sushi geen rauwe vis bevat..quote:
Dan ben je lang aan het kauwen.. want rauwe tonijn word 1 bol in je mond als je het probeert te eten..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:15 schreef RobinOok het volgende:
Niet alle sushi hoor. Tonijn word echt niet gegaard.
Makreel wel.
Eens!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Tokyo lounge. İn Tiel, Gelderland.
Hahahaha, grapjas.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:16 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan ben je lang aan het kauwen.. want rauwe tonijn word 1 bol in je mond als je het probeert te eten..
Goede reactie..quote:
Omdat sushi oorspronkelijk uit Noorwegen komtquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:31 schreef Spanky78 het volgende:
Dat komt omdat zalm met sushi een Noorse uitvinding is, die hebben dat verkocht aan de Japanners. Net zoiets als dat de tulpenbollen echt Nederlands is, terwijl ze van oorsprong uit Turkije komen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:31 schreef Spanky78 het volgende:
Nou, hoe doop je je sushi in de sojasausquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:41 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Ben je echt zo geretardeerd? Sowieso heeft een maki nauwelijks te doen met het algehele concept 'sushi' en je snapt hopelijk zelf natuurlijk wel dat dat gebrabbel dat je nu uit lachverwekkend is.
Niet. Want dat is een belediging voor de chef om het zonder te proeven erin te dopen. En als het echt moet dan met de viskant en maar 1 keerquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:39 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Nou, hoe doop je je sushi in de sojasaus
Ja verpest het nou nietquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:44 schreef Elvi het volgende:
[..]
Niet. Want dat is een belediging voor de chef om het zonder te proeven erin te dopen. En als het echt moet dan met de viskant en maar 1 keer
Ik heb het even opgezocht. Oorspronkelijk werd de sushi zuur door fermentatie. Daarbij werd de vis ook gefermenteerd. Sushi was een manier om eten langer houdbaar te maken. Tegenwoordig maakt men meestal de rijst zuur met rijstazijn. De vis is dan rauw.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:12 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Eehm.. ik weet niet veel van sushi, maar ik weet wel dat sushi geen rauwe vis bevat..
Vis in sushi word gaar door de zuren van de rijstazijn
Volgens mij (weet het niet zeker of het daar was) maar in die uitzending van de kvw laat die Japanse sushi meneer duidelijk zien dat de vis "gaar" word gemaakt door of de marinade of de rijstazijn..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht. Oorspronkelijk werd de sushi zuur door fermentatie. Daarbij werd de vis ook gefermenteerd. Tegenwoordig maakt men meestal de rijst zuur met rijstazijn. De vis is dan rauw.
Valt wel mee. Misschien omdat ik de werknemers grotendeels ken..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:12 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Inderdaad erg lekker alleen jammer van de service. Mag allemaal wel wat vriendelijker daar.
Als hij dat wil doen omdat het dan naar zijn idee nog net even iets lekkerder is, dan moet hij dat vooral doen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:48 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Volgens mij (weet het niet zeker of het daar was) maar in die uitzending van de kvw laat die Japanse sushi meneer duidelijk zien dat de vis "gaar" word gemaakt door of de marinade of de rijstazijn..
Hij legt het uit als in: "vis in sushi is niet rauw in tegenstelling tot wat mensen denken.. kijk maar.. zo doen ze dat.."quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Als hij dat wil doen omdat het dan naar zijn idee nog net even iets lekkerder is, dan moet hij dat vooral doen.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het zo doet en dat het geen goede sushi is als je het niet doet. Topchefs doen wel vaker gekke dingen.
Ik heb net de aflevering van KvW gekeken en daar komt het i.i.g. niet ter sprake. Ik heb ook op Wikipedia gekeken, ook in de Japanse, en daar kan ik het ook niet terugvinden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:13 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Hij legt het uit als in: "vis in sushi is niet rauw in tegenstelling tot wat mensen denken.. kijk maar.. zo doen ze dat.."
Oke.. het is in ieder geval een keer ter sprake gekomen in, of Klootwijk aan zee, De Wilde keuken of de Kwv.. maar terugzoeken ga ik niet doen..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb net de aflevering van KvW gekeken en daar komt het i.i.g. niet ter sprake. Ik heb ook op Wikipedia gekeken, ook in de Japanse, en daar kan ik het ook niet terugvinden.
Ceviche, lekker! Maar Peruaans.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:21 schreef Igen het volgende:
Als vis in/op sushi nooit rauw en altijd in zuur gegaard zou zijn, dan moet je daar toch wel een of andere bron voor kunnen vinden op het internet.
Probeer de kok van het Okura eens.. die weet het vast wel...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:21 schreef Igen het volgende:
Als vis in/op sushi nooit rauw en altijd in zuur gegaard zou zijn, dan moet je daar toch wel een of andere bron voor kunnen vinden op het internet.
En Makrehalf dan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:58 schreef RobinOok het volgende:
Dat is alleen met makreeeeheeel en andere vissen die die enge worm kunnen hebben. Haring bijvoorbeeld. Invriezen helpt ook.
Een haringworm is iets wat in haring voor kan komen... bij de rest noemt men dat parasieten...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:58 schreef RobinOok het volgende:
Dat is alleen met makreeeeheeel en andere vissen die die enge worm kunnen hebben. Haring bijvoorbeeld. Invriezen helpt ook.
Gekke koeienziekte bestaat niet...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:26 schreef RobinOok het volgende:
En gekke koeienziekte komt alleen in gekke koeien voor. Ja hoorrrrr.
IBR is een vrij normale koeienziekte...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:58 schreef Igen het volgende:
Als BSE een gekke koeienziekte is, welke ziektes zijn dan normale koeienziektes?
Yama of Ono? Chef van Yama heeft bij Okura gewerkt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:50 schreef Helpmefok het volgende:
O, en voor goede sushi: In Rotterdam. Ben even van beide de naam kwijt, zoek het zo even op. Zijn wel 'prijzig' hoor: je bent zo zeventig a tachtig euro de man kwijt.
Maar goed, dat moet je er voor over hebben om geen vreetschuurkwaliteit te hebben.
vroeger werd vis op samen met rijst bewaard om het langer te conserveren, maar dan gooide ze de rijst weg. Wij gebruikte zuur om haring langer te bewaren, maar dat betekende we niet dat we de zure drap gingen drinkenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb net de aflevering van KvW gekeken en daar komt het i.i.g. niet ter sprake. Ik heb ook op Wikipedia gekeken, ook in de Japanse, en daar kan ik het ook niet terugvinden.
ik had het over sashimi.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:12 schreef Snowballed het volgende:
[..]
[..]
Eehm.. ik weet niet veel van sushi, maar ik weet wel dat sushi geen rauwe vis bevat..
Vis in sushi word gaar door de zuren van de rijstazijn
Die heb ik al gegeven.. maar ik ga niet alle afleveringen terugkijken om het te bewijzen...quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 08:49 schreef Angst het volgende:
maar als jij een bron kan vinden dat dat altijd wordt gemarineerd, laat maar zien.
daar heb ik ook echt tijd en zin in. Jij wilt iets bewijzen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 08:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die heb ik al gegeven.. maar ik ga niet alle afleveringen terugkijken om het te bewijzen...
Dus loop ff langs het Okura.. en je hebt je antwoord..
Jij hebt wel een hoop lol in je leven he..?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 09:29 schreef RobinOok het volgende:
Hahahahaha, grapjas. Nieuw spelletje "zoek de bron", hij is daar ergens, misschien.
Ik wil iets bewijzen..? Nee.. jij wil iets weten...quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:00 schreef Angst het volgende:
[..]
daar heb ik ook echt tijd en zin in. Jij wilt iets bewijzen.
nee hoor sashimi is rauw :pquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Jij hebt wel een hoop lol in je leven he..?
[..]
Ik wil iets bewijzen..? Nee.. jij wil iets weten...
in het rijst leggen komt overeen met zouten bij bijvoorbeeld onze zoute haring. Hiermee intrek je doormidden van osmose vocht uit de vis waardoor de osmotische waarde van de vis omhoog gaat. Dus je hebt het over drogen. Dit is geen garen maar drogen. Zoute haring is dus in Nederland ook rauwe vis. Wanneer je de textuur met die van zure haring gaat vergelijken zie je dat die textuur veranderd is. Lange tijd in het zuur leggen geeft een garing, dit is ook terug te vinden in kookboeken over moleculair koken. Wanneer je susi maakt, maak je dus gebruik van, op een kort tijdsbestek, van de conserveringseigenschappen van rijst zodat het niet meteen bederft.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:20 schreef donald_dick het volgende:
[..]
vroeger werd vis op samen met rijst bewaard om het langer te conserveren, maar dan gooide ze de rijst weg. Wij gebruikte zuur om haring langer te bewaren, maar dat betekende we niet dat we de zure drap gingen drinken
ik zei ook vroeger, dan hebben we het over de 4de eeuw toen er nog geen koelkasten warenquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:32 schreef jagermaster het volgende:
[..]
in het rijst leggen komt overeen met zouten bij bijvoorbeeld onze zoute haring. Hiermee intrek je doormidden van osmose vocht uit de vis waardoor de osmotische waarde van de vis omhoog gaat. Dus je hebt het over drogen. Dit is geen garen maar drogen. Zoute haring is dus in Nederland ook rauwe vis. Wanneer je de textuur met die van zure haring gaat vergelijken zie je dat die textuur veranderd is. Lange tijd in het zuur leggen geeft een garing, dit is ook terug te vinden in kookboeken over moleculair koken. Wanneer je susi maakt, maak je dus gebruik van, op een kort tijdsbestek, van de conserveringseigenschappen van rijst zodat het niet meteen bederft.
Voor susi wordt wel degelijk rauwe vis gebruikt. Tonijn kan je prima rauw eten. De vereiste in Nederland is dat de vis minimaal 24 uur in gevroren is geweest bij min zoveel, zal iets zijn van -24 graden Celsius in verband met de larven van de haringworm. Invriezen is geen garing, dus hetblijft rauw.
Sashimi is gemaakt van rauwe vis, een filmpje waar een verse vis mooi tot sashimi wordt gemaak:
ik vulde je alleen om de onzin van geen rauwe vis in sushi te weerleggen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:37 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ik zei ook vroeger, dan hebben we het over de 4de eeuw toen er nog geen koelkasten waren
je kan alles op sushi leggen, zelfs biefstuk. Dus wat wel/niet kan vind ik totaal niet boeiendquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:40 schreef jagermaster het volgende:
[..]
ik vulde je alleen om de onzin van geen rauwe vis in sushi te weerleggen.
Waarom gebruikt ie voor het fileren zo'n groot mes en niet gewoon een fileermesquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:32 schreef jagermaster het volgende:
[..]
in het rijst leggen komt overeen met zouten bij bijvoorbeeld onze zoute haring. Hiermee intrek je doormidden van osmose vocht uit de vis waardoor de osmotische waarde van de vis omhoog gaat. Dus je hebt het over drogen. Dit is geen garen maar drogen. Zoute haring is dus in Nederland ook rauwe vis. Wanneer je de textuur met die van zure haring gaat vergelijken zie je dat die textuur veranderd is. Lange tijd in het zuur leggen geeft een garing, dit is ook terug te vinden in kookboeken over moleculair koken. Wanneer je susi maakt, maak je dus gebruik van, op een kort tijdsbestek, van de conserveringseigenschappen van rijst zodat het niet meteen bederft.
Voor susi wordt wel degelijk rauwe vis gebruikt. Tonijn kan je prima rauw eten. De vereiste in Nederland is dat de vis minimaal 24 uur in gevroren is geweest bij min zoveel, zal iets zijn van -24 graden Celsius in verband met de larven van de haringworm. Invriezen is geen garing, dus hetblijft rauw.
Sashimi is gemaakt van rauwe vis, een filmpje waar een verse vis mooi tot sashimi wordt gemaak:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hadden nieuw tomatensoep op het menu gezet, dus wilde ik het eens proberen, maar ik kreeg het moeilijk weggewerkt. Het was te zoet naar mijn smaak.
De sushi vind ik daar altijd wel prima.![]()
Complete onzin.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:16 schreef Snowballed het volgende:
Dan ben je lang aan het kauwen.. want rauwe tonijn word 1 bol in je mond als je het probeert te eten..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |