abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144077098
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:53 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Facepalm... :P
Wat een respectloze reactie...
pi_144077291
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat een respectloze reactie...
Sorry, maar jij vindt de bijbel duidelijk niks en het mag. Ik ga niet proberen je van gedachten te doen veranderen.
pi_144077375
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:45 schreef Elkabee het volgende:
Hoe je objectief moet kijken:
Allereerst ga je de bijbel bestuderen, any bijbel van een willekeurige christen.
Check.

quote:

Kijk of die tak van de christenheid doet wat er volgens hen staat in de bijbel. Zo niet, dan hoef je daar niet verder.
Wacht even, er is toch maar 1 Bijbel? Voor elke Christelijke stroming zijn er wel mensen die ernaar leven en mensen die dat niet doen. Op deze manier valt qua stromingen geen (voor)selectie te maken, dus wat mij betreft blijven ze op dit punt allemaal op de lijst staan.

quote:

Als (nog) niet-gelovige zal het niet moeilijk zijn fouten te ontdekken.
Elke Christelijke stroming lijdt aan fouten en inconsistenties, zeker. :) Op deze basis kunnen ze allemaal van de lijst af.

quote:

Zo ga je dus verder tot je de tak vind waar ze wel de regels navolgen.
Het navolgen van regels en consistentieproblemen / fouten lijken me toch verschillende dingen?

quote:

Die interpretaties is dan de interpretatie voor jou (als je gelovig wilt worden) en de juiste (als je alleen maar onderzoek wilt doen).
Dit blijft dus al hangen op punten die ik eerder in deze reactie aanhaal.

quote:

Want zoals ik al zei, geloof is gevoelsmatig. Wat ons dan brengt op de vraag of het de mensen gelukkig maakt.
Zoals gezegd 'geloof is goed voor de geestelijke gezondheid' zie ik als 1 van de betere argumenten voor godsgeloof. Vanzelfsprekend is daarmee niets gezegd over de waarheid van het geloof. Dat heeft daar niets mee te maken.

quote:

Ja, het maakt mensen gelukkig. Geloof houdt hen geestelijk gezond omdat het een soort houvast voor ze is. Ze hebben een hand nodig om te ze loodsen elke dag verder te gaan in het leven.
Dit is in principe een empirische claim, met me eens? Zo ja, dan zou deze claim getoetst moeten kunnen worden. En ik kan je vertellen: er zijn op dit punt heel wat onderzoeken gedaan. Heb je die ooit gezien, of ernaar gezocht? Of neem je dit gewoon aan?

quote:

Ik moet erbij vertellen dat er ook onoprechte gelovigen zijn. Dat zijn mensen die zich aansluiten bij een tak om voordelen te halen.
Dat hoeft niet altijd met slechte intenties te zijn. Zo heeft Daniel Dennett eens een onderzoek gedaan naar atheïstische geestelijken: mensen die werken voor de kerk, en die in de loop der tijd hun geloof gewoon zijn kwijtgeraakt, maar die zich bevinden in een positie waarin het buitengewoon onverstandig zou zijn om daar openlijk voor uit te komen. Ze zouden verstoten worden door hun leefgemeenschap, ze zouden zonder werk zitten en zijn voor niets anders opgeleid. Dat is dan geen voordelen behalen maar schade beperken.

quote:

Maar ook zijn er mensen die zich aansluiten omdat het bij een bepaalde tak minder regels zijn, of minder streng zijn. En niet omdat ze god willen aanbidden.
Zo zijn er mensen die Jehovah's Getuigen haten omdat ze, naar hun mening, hen hun geloof willen opdringen.
Ik vind het eerlijk gezegd wel grappig als ze bij me aan de deur staan. Ik probeer dan altijd een gesprek met ze te beginnen over de grondbeginselen van godsdienstfilosofie, waar ik - met alle respect - meestal meer vanaf weet dan zij. Helaas haken ze dan al snel af, duwen me een foldertje in handen, en hop... door naar de volgende deur.

Dat laatste vind ik dan weer treurig: hoe kun je nou niet geïnteresseerd zijn in godsdienstfilosofie als je langs de deuren gaat om mensen te overtuigen van jouw gelijk?

quote:

Punt 3: sorry :)
Ik ben wel wat gewend. Vandaar ook dat topic dat ik eerder linkte. Soms is het wel frustrerend om eerst door die bagger (sorry dat ik het zo noem, maar zo ervaar ik dat echt) heen te moeten voordat er werkelijk een discussie over godsgeloof ontstaat.

quote:

(ik kan het niet helpen dat ik het gevoel heb dat ik niet duidelijk was. Maar vraag maar door, ik heb ook veel geduld)
Deze post bevat denk ik al meer dan genoeg aanknopingspunten. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 01-09-2014 21:25:05 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144077501
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:58 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Sorry, maar jij vindt de bijbel duidelijk niks en het mag. Ik ga niet proberen je van gedachten te doen veranderen.
Hoeft ook niet hoor, maar je kunt moeilijk ontkennen dat de Bijbel overstroomt van mensonterende ellende.

En begrijp me niet verkeerd: ik vind het echt prima dat je dat 'goed' noemt. Ieder zijn ding. Mijn enige punt is dat ik vind dat je kinderen en andere onschuldige buitenstaanders daar niet mee moet lastigvallen.

Dus als je stelt dat een christelijke stroming pas deugt als hij doet zoals in de Bijbel staat, dan hoop ik dat er geen deugende christelijke groeperingen bestaan. Een IS is meer dan genoeg.
pi_144077607
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoeft ook niet hoor, maar je kunt moeilijk ontkennen dat de Bijbel overstroomt van mensonterende ellende.
Het boek Job vind ik in dat opzicht echt tenenkrommend.

"Why would God do such horrible things to a good person, just to prove a point to Satan?" - Kyle.

Maar inderdaad... de Bijbel staat er vol mee.
pi_144077717
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Why would God do such horrible things to a good person, just to prove a point to Satan?" - Kyle.

En zelfs daarbij ben ik inmiddels wel zover dat ik het kan accepteren dat mensen dat 'goed' noemen. Maar als iemand stelt dat je dat soort ellende moet gaan navolgen... Nou nee. Doe maar niet.
pi_144078804
Molurus

Punt 2,3,4,5 - Daar zit je al naast. Dit moet je gewoon heel goed begrijpen om mij te kunnen volgen.
Kijk wat hun interpretatie is. Als ze niet de juiste hebben, zal je vooral deze fout zien: medegelovigen zullen regels overtreden, maar ze zullen geen 'straf' krijgen. (dat al is tegen de regels)

Punt 6 - Helemaal mee eens. Misschien dan dat het wat meer begrip gaat opleveren. En ik spreek uit ervaring. Niet alleen bij mij, maar bij vele oprechte gelovigen. Ik zag/zie hoe ze opbloeien nadat ze het geloof hebben aangenomen.

Punt 7 - Nee, het hoeft idd niet altijd met slechte intenties te zijn. Maar ze zijn onoprecht omdat hun eerste doel niet is om God te aanbidden, zijn geboden te onderhouden, maar om henzelf. Jij noemt het schade beperken, maar het heeft dan totaal niets meer met God te maken. Daar hoef je dus ook niet verder te zoeken.

Punt 8 - Jehovah's Getuigen brengen een boodschap, ze voeren geen discussies. Ze vertellen wat ze geloven, wil je meer weten dan zullen ze je helpen. Wil je alleen maar discussiëren, dan zijn ze weg. Begrijpelijk, anders komen ze nooit thuis :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Elkabee op 01-09-2014 21:34:04 ]
pi_144079009
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En begrijp me niet verkeerd: ik vind het echt prima dat je dat 'goed' noemt. Ieder zijn ding. Mijn enige punt is dat ik vind dat je kinderen en andere onschuldige buitenstaanders daar niet mee moet lastigvallen.

Dus als je stelt dat een christelijke stroming pas deugt als hij doet zoals in de Bijbel staat, dan hoop ik dat er geen deugende christelijke groeperingen bestaan. Een IS is meer dan genoeg.
Ik begrijp niet waarom je de gebeurtenissen in de bijbel vergelijkt met IS. Je maakt me zeer verdrietig ermee..
pi_144079076
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

En heb je uit het book ook begrepen waarom God dat toeliet? Waarom/wat hij Satan wilde bewijzen?
pi_144079173
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:28 schreef Elkabee het volgende:
Molurus

Punt 2,3,4,5 - Daar zit je al naast. Dit moet je gewoon heel goed begrijpen om mij te kunnen volgen.
Kijk wat hun interpretatie is. Als ze niet de juiste hebben, zul je vooral deze fout zien: medegelovigen zullen regels overtreden, maar ze zullen geen 'straf' krijgen. (dat al is tegen de regels)
Elke stroming pretendeert de juiste interpretatie te hebben. Hoe is dit een beter criterium dan de anderen hanteren?

quote:

Punt 6 - Helemaal mee eens. Misschien dan dat het wat meer begrip gaat opleveren. En ik spreek uit ervaring. Niet alleen bij mij, maar bij vele oprechte gelovigen. Ik zag/zie hoe ze opbloeien nadat ze het geloof hebben aangenomen.
Ik heb net iets teveel voorbeelden gezien van het exacte tegenovergestelde om de conclusie te kunnen trekken dat geloof goed is voor de geestelijke gezondheid van mensen. Op zijn best is het neutraal.

quote:

Punt 7 - Nee, het hoeft idd niet altijd met slechte intenties te zijn. Maar ze zijn onoprecht omdat hun eerste doel niet is om God te aanbidden, zijn geboden te onderhouden, maar om henzelf.
In het geval van die atheïstische geestelijken is dat vaak ook om hun familie te beschermen, en niet zozeer henzelf.

quote:

Jij noemt het schade beperken, maar het heeft dan totaal niets meer met God te maken. Daar hoef je dus ook niet verder te zoeken.
Klopt. Hetzelfde geldt overigens voor het argument dat je er gelukkig van zou worden of, zoals je zegt, zou 'opbloeien'. Ook dat kan zo de prullenbak in als we willen weten wat nu werkelijk de juiste interpretatie is.

quote:

Punt 8 - Jehovah's Getuigen brengen een boodschap, ze voeren geen discussies. Ze vertellen wat ze geloven, wil je meer weten dan zullen ze je helpen. Wil je alleen maar discussiëren, dan zijn ze weg. Begrijpelijk, anders komen ze nooit thuis :P
Dat ze geen discussie willen is tot daaraan toe. Wat ik veel moeilijker te begrijpen vind is dat iemand die zo intens gelooft dat hij/zij langs de deuren wil om dat aan iedereen te vertellen totaal geen interesse heeft in godsdienstfilosofie, en daar ook totaal niets van weet.

Het is een beetje alsof je een natuurkundige bent die nog nooit van Newton heeft gehoord. Het is absurd.
pi_144079257
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Elke stroming pretendeert de juiste interpretatie te hebben. Hoe is dit een beter criterium dan de anderen hanteren?

[..]

Ik heb net iets teveel voorbeelden gezien van het exacte tegenovergestelde om de conclusie te kunnen trekken dat geloof goed is voor de geestelijke gezondheid van mensen. Op zijn best is het neutraal.

[..]

In het geval van die atheïstische geestelijken is dat vaak ook om hun familie te beschermen, en niet zozeer henzelf.

[..]

Klopt. Hetzelfde geldt overigens voor het argument dat je er gelukkig van zou worden of, zoals je zegt, zou 'opbloeien'. Ook dat kan zo de prullenbak in als we willen weten wat nu werkelijk de juiste interpretatie is.

[..]

Dat ze geen discussie willen is tot daaraan toe. Wat ik veel moeilijker te begrijpen vind is dat iemand die zo intens gelooft dat hij/zij langs de deuren wil om dat aan iedereen te vertellen totaal geen interesse heeft in godsdienstfilosofie, en daar ook totaal niets van weet.

Het is een beetje alsof je een natuurkundige bent die nog nooit van Newton heeft gehoord. Het is absurd.
Wordt vervolgd :)
pi_144079280
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:31 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom je de gebeurtenissen in de bijbel vergelijkt met IS. Je maakt me zeer verdrietig ermee..
Om je gerust te stellen: ik bedoel uitsluitend de delen waarin gemoord wordt of andere misdaden tegen de mensheid worden gepropageerd.
pi_144079344
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 21:36 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Wordt vervolgd :)
Fijne avond! :)
pi_144079376
quote:

Ik heb er weleens een paar op de bank gehad thuis. Was wel gezellig.
pi_144081459
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 13:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Het gaat over het consumeren van bloed, dat is een vrij logische gedachte aangezien in bloed nog weleens ziekteverwekkers en parasieten zitten. Vandaar ook dat al sinds men wat effectiever begin te jagen de eerste handeling de keel doorhalen van het neergelegde dier was, zodat het dier nog zo goed mogelijk leeg zou bloeden.
Alleen werd op zeer magere momenten er nog weleens bloed getapt om dat te consumeren, wat best wel risicovol is.

Transfusie's hebben daar helemaal niets mee te maken, dat is iets wat erbij verzonnen is.
Als je de rest van de bijbel bekijkt dan is goed voor je lijf zorgen, bij ziekte behandelen en zeker niet zomaar neer gaan liggen om dood te gaan de norm. Vanuit dat oogpunt heb ik dat weigeren van bloed nooit begrepen, je weigert dan goed voor je lijf te zijn, je geeft je leven zonder noodzaak op. Dat gaat tegen de waarden van de bijbel in.
Maar goed, hier ben ik ook nooit uitgekomen met mijn oom en tante, dus denk dat het gewoon een groot verschil van mening blijft.
Hoe dan ook, het is toch opmerkelijk, dat er zoveel decennia gedoe over geweest is, en helemaal dat zelfs nu nog JG's bestaan die een religie-gebonden bezwaar hebben tegen bloedtransfusies. Het mag dan een uitschieter zijn van literalisme, maar een uitschieter die zo hardnekkig kan zijn, is natuurlijk het topje van een ijsberg. Misschien een ijsberg die op z'n retour is, de 6 scheppingsdagen zijn ook al per decreet 6 perioden geworden (waarom 6? god mag het weten), want dan "sprak de bijbel de wetenschap niet meer tegen". Onzin natuurlijk: alsof de wetenschap een god die kant-en-klare soorten schept, als serieuze hypothese ziet, naast de evolutie-theorie. Maar dit terzijde.

Literalisme, zelfs op z'n retour, is desastreus(*) voor een gezond oordeelsvermogen. Het zet gezond verstand weg als verzet tegen het woord Gods, of op z'n minst kleingelovigheid: "Als dit kindje sterft zonder bloedtransfusie, zal dat zijn Oneindige Wijsheid zijn". En wat moet een talentvolle, maar in een JG geboren scholier, die graag bioloog wil worden? Vasthouden aan de hakken die zijn ouderlingen in het zand gezet hebben m.b.t. evolutie? Een ander vak kiezen? Want God schiep dan wel in zes perioden ipv dagen, maar uiteraard niet door evolutie. Één knieval naar de realiteit kan er nog mee door, maar doe je er twee, dan is het einde zoek. Toch?

(*) Zoals vaak met toverij: "Even in defeat, Saruman is Dangerous". Daar is video-bewijs van:

Of moet zo'n talentvolle jonge JG maar helemaal geen hogere opleiding volgen, zoals hova-kopstuk Gerrit Lösch
een jaar of wat geleden predikte?
Omdat dat ze wel eens bewust zou kunnen maken dat ze in een sekte leven hun zielenheil zou kunnen kosten?

Alweer een topje van een ijsberg. Dit keer een andere ijsberg dan literalisme, maar wel van dezelfde ijsbergenfamilie: Met de rug naar de wereld staan. En dat ook vragen van je kinderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pinpoint op 01-09-2014 22:39:20 ]
-- <br />Pinpoint
pi_144084095
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, zijn jahova's getuigen, mijn oom is zelfs ouderling.
Het was dan ook lang geleden een discussie, ik was nog net geen tiener toen, heb er toen wat van meegekregen en heb daarover gepraat met mijn neven en nicht, dat hakte er wel stevig in toen, was echt overstuur erover. Gewoon het idee dat ze zichzelf en hun kinderen dood zouden laten gaan terwijl dat niet zou hoeven. Daarmee toch maar naar mijn oom en tante gegaan, ze hebben geprobeerd het uit te leggen(toen hadden ze het ook al over bloed is niet nodig, wat toen iig niet waar was), maar ik kon het toen niet begrijpen en nu nogsteeds niet.

In deze tijd van het leven is geloof geen echt onderwerp in onze gesprekken, dat werkt gewoon niet echt. Gelukkig zijn er nog vele andere dingen waarbij we wel erg goed overeen komen, dus er is zat om ons op te richten.
Ik zie je steeds "Jahova" schrijven, doe je dat expres of...?
Tails tell tales
pi_144089524
Ik ben een bijna militante religie-scepticus en ben daarom heel blij met de vragen die hier gesteld worden.

Ik heb dit topic en het vorige deel de afgelopen dagen met veel interesse en toch ook stijgende verbazing doorgenomen. Als ik op de juiste manier tussen de regels door lees, dan lijkt het wel alsof religieuze mensen zich soms bewust "van de domme" houden (ik weet even geen betere omschrijving maar bedoel dit niet neerbuigend). Ze zijn bekend met de schat aan feitelijke informatie die de wetenschap heeft geleverd, en wat de wetenschap daar nog elke dag aan toevoegt, maar kiezen er bewust voor te geloven in een God die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt.

Dat vind ik zo verbazend en bijna buitenaards dat ik het echt niet kan begrijpen. Heb ik nou de verkeerde conclusie getrokken, of is dit een goede samenvatting van het beeld van enkelen hier?

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 02-09-2014 11:13:45 ]
pi_144089893
Ik moet zeggen dat mijn buurman lid is van JG.
Hij is erg aardig tenminste voor mij.
Maar er zijn ook JG die je bijna dwingen om hun boodschap te accepteren :) :P
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144092471
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:01 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Het klinkt volgens mij niet kritisch, maar neerbuigend. Alsof gelovige mensen in jouw ogen gek zijn.
Maar goed, iemand die altijd met verstand denkt en niet met gevoel zal niet weten wat ik probeer te zeggen.
Lees alsjeblieft wat beter.. Een meer geduldige en respectvolle gesprekspartner dan Molurus zul je niet gauw tegenkomen.

Hij stelt gewoon kritische, maar neutrale vragen, waar helaas nooit een antwoord op komt.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_144092834
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:15 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Vertel me, wat wil je precies weten? Waarom ik denk dat de Bijbel van God komt? Maar als ik jou dan mijn redenen noem, is dat een drogreden. Waar moet ik dan beginnen? Is er echt een discussie mogelijk zonder dat jij al mijn argumenten van tafel veeg als.. als...

Dat zal inderdaad gebeuren omdat je geen valide argumenten hebt. Wat gelovigen daarvan zouden moeten leren is dat geloven een puur persoonlijke, gevoelsmatige zaak is die niks met ratio te maken heeft. Dan kunnen ze ook stoppen met tijd verspillen (nb dit is niet tegen jou persoonlijk gericht, maar in het algemeen)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_144093080
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 08:58 schreef TitanicLover het volgende:
Ik moet zeggen dat mijn buurman lid is van JG.
Hij is erg aardig tenminste voor mij.
Maar er zijn ook JG die je bijna dwingen om hun boodschap te accepteren :) :P
Ik had vroeger een JG als vriendin en ik kwam ook daar ook heel vaak thuis. Ik weet dat ze er op zich wel wat "rare" regels op nahielden en ik weet ook nog dat er wel wat spanning was tussen ouders en dochter (die vriendin) omdat ze alleen een JG als vriend mocht hebben. Verder kan ik niet anders zeggen, dan dat het allemaal echt hele lieve mensen waren. Ze hebben me ook nooit proberen "over te halen", echt nóóit. Ze/we spraken sowieso maar zelden over hun geloof eigenlijk.
Tails tell tales
pi_144093088
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:18 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat zal inderdaad gebeuren omdat je geen valide argumenten hebt. Wat gelovigen daarvan zouden moeten leren is dat geloven een puur persoonlijke, gevoelsmatige zaak is die niks met ratio te maken heeft. Dan kunnen ze ook stoppen met tijd verspillen (nb dit is niet tegen jou persoonlijk gericht, maar in het algemeen)
Yep. En dan kom je onvermijdbaar uit bij:

"Dat geloof ik nu eenmaal, en ik heb daar geen enkel rationeel argument voor."

Dat is een eerlijk en respectabel standpunt dat eigenlijk opvallend weinig gelovigen werkelijk innemen. Dit standpunt heeft natuurlijk ook het nadeel dat het geen enkele ruimte laat voor discussie.
pi_144093186
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:27 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik had vroeger een JG als vriendin en ik kwam ook daar ook heel vaak thuis. Ik weet dat ze er op zich wel wat "rare" regels op nahielden en ik weet ook nog dat er wel wat spanning was tussen ouders en dochter (die vriendin) omdat ze alleen een JG als vriend mocht hebben. Verder kan ik niet anders zeggen, dan dat het allemaal echt hele lieve mensen waren. Ze hebben me ook nooit proberen "over te halen", echt nóóit. Ze/we spraken sowieso maar zelden over hun geloof eigenlijk.
Dat buurman van me probeert me met liefde over te halen om JG te accepteren.
Ik rook, hij heeft zelfs over roken foldertjes aan me gegeven :) Echt aardig zijn ze soms:)
pi_144093304
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:18 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Yep. En dan kom je onvermijdbaar uit bij:

"Dat geloof ik nu eenmaal, en ik heb daar geen enkel rationeel argument voor."

Dat is een eerlijk en respectabel standpunt dat eigenlijk opvallend weinig gelovigen werkelijk innemen. Dit standpunt heeft natuurlijk ook het nadeel dat het geen enkele ruimte laat voor discussie.
:Y

Vooral dat dikgedrukte verbaast me en irriteert me ook wel als ik eerlijk ben.
Tails tell tales
pi_144093426
Net moest ik naar buiten gaan voor iets.
Ik zag weer een kerk die 'gesloopt' werd. Volgens mij gaan ze het herbouwen of iets nieuws ipv bouwen.
Soms denk ik, hoe zou Nederland over 50 jaar eruitzien, waarschijnlijk geen christenen meer : (
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')