Nu, in het kader van Nieuws en Achtergronden. Wat vinden we hiervan? Wat voor repercussies moeten er volgen?quote:De Yasmina Haifi van de VVD
VVD-raadslid Gertjan Neerhof vindt dat we Breivik's ideeën over de Islam moeten begrijpen. Zal Asscher hem dezelfde behandeling geven als Haifi?
Het is pas vrijdag, maar allemamachies wat een week. Neo-nazi's die demonstreren in de Schilderswijk. Hooligans uit de Schilderswijk die journalisten belagen. En tussendoor ook nog eens Yasmina Haifi, ambtenaar bij Justitie, die een bizarre en antisemitische tweet de wereld instuurde:
Media
De media doken er bovenop. De gebruikelijke orgie van oriëntalisme en islamofobie werd erop losgelaten door het weldenkend deel van ons land. Op Knevel en van den Brink werd Haifi's antisemitische tweet bijvoorbeeld gekoppeld aan 'de populariteit van samenzweringstheorieën in Egypte'. Op Elsevier duidde Afshin Elian Haifi's tweet door te stellen dat ze 'in de islamitische superioriteit gelooft'.
Ik betwijfel ten zeerste of dergelijke commentatoren de wijdverbreide samenzweringstheorie in Nederland, dat de 'EUSSR' samen met 'links' van plan zou zijn om vrijheden af te pakken en weg te kijken terwijl de sharia wordt ingevoerd, op dezelfde manier zullen duiden: de ingebakken 'christelijke superioriteit' waar die mensen in zouden geloven. Of: 'in Amerika zijn dergelijke samenzweringstheorieën ook populair, dus ook bij autochtone Nederlanders'.
Haifi verwijderde ondertussen haar tweet, maar ze bleef bij haar abjecte mening staan. Met als resultaat dat ze definitief is geschorst en waarschijnlijk wordt ontslagen. Of dat terecht is of niet – ik vind van wel – laat ik even buiten beschouwing.
Wat ik me wel afvraag is of de regel dat mensen in een publieke functie die foute tweets de wereld insturen geschorst worden na een media-ophef, een gelegenheidsregel is.
VVD
Vandaag tweette Gertjan Neerhof, die aangeeft VVD-bestuurder in Amsterdam West te zijn, dat hij zich 'helaas steeds meer kan vinden in Breivik's angst voor de islam'. Even later tweette hij dat 'als je niks van Breivik's angst begrijpt, dan denk je gewoon niet na. Of kijkt weg':
Voor hen die een kort geheugen hebben: Anders Breivik is de Noorse massa-moordenaar die in 2011 zonder pardon 77 mensen executeerde. In zijn met samenzweringstheorieën doordrenkte manifest kun je lezen waarom hij dat deed: namelijk om het christelijke avondland te beschermen tegen de islam. Neerhof geeft openlijk aan dat hij zich kan vinden in Breivik’s racistische en islamofobe angst. 'Elke dag meer' zelfs.
Ik ben benieuwd of minister Lodewijk Asscher dezelfde, terechte, walging die hij uitsprak over de antisemitische tweet van Haifi kan opbrengen voor de islamofobe tweets van Neerhof. Ik ben ook benieuwd of de VVD, waarvan een aantal leden en bestuurders zeer hoog van de toren bliezen bij Haifi, Neerhof zal schorsen.
http://www.joop.nl/opinie(...)na_haifi_van_de_vvd/
Nou ja, hij is ook VVD-bestuurder in Amsterdam-West. Nog steeds een verschil natuurlijk, maar hij is niet zomaar een ondernemer.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:54 schreef Nintex het volgende:
Wat een debiel, hoewel ik het een verschil vind dat deze man vaarkaarten uitgeeft en niet bij het nationale cyber security team werkt.
Het gaat bij Haifi vooral om haar functie, niet om haar uitspraak. Indien een vuilnisman had getweet wat zij deed dan kun je daar hartelijk om lachen, maar is er geen direct gevaar.
Even kijken:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:58 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nou ja, hij is ook VVD-bestuurder in Amsterdam-West. Nog steeds een verschil natuurlijk, maar hij is niet zomaar een ondernemer.
http://vvdamsterdam.nl/west/article/4770/
Ah snel wieberen die man, jongerenwerk en onderwijs geen goede combi.quote:P: Openbare ruimte, onderwijs en jongerenwerk, economie, milieu, kunst en cultuur
Ook een ongelukkige uitspraak, maar meer in de categorie kroegpraat. Ik vind het niet van hetzelfde niveau als begrip hebben voor de angsten van een massamoordenaar.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:59 schreef Yasmin23 het volgende:
Leon Sinke is Teamleider Transitie, Ministerie van Binnenlandse Zaken.
[ afbeelding ]
Tweet verwijdering tentenkamp Koekamp te Den Haag dien ik voortaan respectvoller te benaderen als rijksambtenaar middels social media.
— Leon Sinke (@lsinke) december 13, 2012''
Inmiddels wel verwijderd en excuus aangeboden maar toch.
Ohhh nee absoluut nietquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:02 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ook een ongelukkige uitspraak, maar meer in de categorie kroegpraat. Ik vind het niet van hetzelfde niveau als begrip hebben voor de angsten van een massamoordenaar.
twitter:gertjanneerhof twitterde op vrijdag 15-08-2014 om 20:11:43Nog geen 10 jaar geleden is onze Theo van Gogh op de straten van zijn eigen #020 als een varken afgeslacht. Nooit zal ik het vergeten. reageer retweet
twitter:gertjanneerhof twitterde op woensdag 13-08-2014 om 13:49:48Bizar. 'Ik mag zeggen wat ik wil' betekent niet 'ik mag zonder consequenties zeggen wat ik wil'. #radio1 #leeghoofd reageer retweet
Whahahah bedoeld die Yasmina hier mee ?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:06 schreef Charismatisch het volgende:
twitter:gertjanneerhof twitterde op woensdag 13-08-2014 om 13:49:48Bizar. 'Ik mag zeggen wat ik wil' betekent niet 'ik mag zonder consequenties zeggen wat ik wil'. #radio1 #leeghoofd reageer retweet
Na deze 2 zinnen nam ik het hele artikel al niet meer serieusquote:Neo-nazi's die demonstreren in de Schilderswijk. Hooligans uit de Schilderswijk die journalisten belagen
Ik moest even opzoeken of het nou vandaag was, maar het is 2 november dat Van Gogh vermoord werd. Waarom zou hij zoiets vandaag posten?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:04 schreef Charismatisch het volgende:
twitter:gertjanneerhof twitterde op vrijdag 15-08-2014 om 20:11:43Nog geen 10 jaar geleden is onze Theo van Gogh op de straten van zijn eigen #020 als een varken afgeslacht. Nooit zal ik het vergeten. reageer retweet
Aandacht? Misschien krijgt die wel reacties op zijn tweets ?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik moest even opzoeken of het nou vandaag was, maar het is 2 november dat Van Gogh vermoord werd. Waarom zou hij zoiets vandaag posten?
En nu sla jij weer door naar de andere kant.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Na deze 2 zinnen nam ik het hele artikel al niet meer serieus_! De demonstranten neonazi's noemen en de illegaal aangekondigde tegendemonstratie van ISIS aanhangers downplayen naar hooligans
_!
Omdat hij een populistische idioot is? Beetje het volk ophitsen... Verder zie ik niet meteen iets heel ergs aan die tweet, maar ik ken de voorgeschiedenis er dan ook niet van (reactie op andere tweets oid).quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik moest even opzoeken of het nou vandaag was, maar het is 2 november dat Van Gogh vermoord werd. Waarom zou hij zoiets vandaag posten?
Ik vind het van het niveau: "Ik kan de angsten van de "11-september kapers begrijpen" of "Ik kan de angsten van antisemieten begrijpen". Foute uitspraken, allemaal.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:06 schreef LXIV het volgende:
Het zijn niet zozeer Breiviks acties die worden goedgekeurd, als wel Breiviks zorgen om de islam. Is het verboden om die zorgen te delen? Ik denk het niet. Ook Wilders heeft die zorgen evenals miljoenen andere mensen in Nederland. Dat wil nog niet zeggen dat ze openlijk zeggen dat ze het neerschieten van Sociaal-democraten goedkeuren, laat staan dat ze het zelf van plan zijn.
Storm in een glas water, van Joop, om de aandacht van die "Zionistisch complot"-twitteraarster af te leiden.
Waarom dan uitgerekend Anders Breivik gebruiken als figuur die bang is voor de islam?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef Specularium het volgende:
Hij zegt toch niet dat hij begrip heeft voor die moorden?
De moordpartij zelf linkt hij ook niet aan angst voor de islam.
Lijkt mij weinig handig om Breivik aan te halen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef Specularium het volgende:
Precies, dit haatblogje van extreem links als "bron" gebruiken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:09 schreef Lothiriel het volgende:
Verder is Joop.nl een bron die ook niks voorstelt natuurlijk. VARA enzoDe toon is ook meteen gezet. Niet heel objectief.
Nee ik schreef het misschien verkeerd maar zoals jij het verwoord bedoel ik het ook. Ik ontken ook niet dat er neo's aanwezig waren alleen het artikel beweert dat wel net als dat de tegengroep enkel uit hooligans bestaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En nu sla jij weer door naar de andere kant.
Niet alle demonstranten waren neo-nazi's, net zoals niet alle tegendemonstranten aanhangers van IS waren.
En dat zou al voldoende moeten zijn voor een royering uit de VVD. Zo ben je niet geschikt meer als vertegenwoordiger van de VVD imo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:12 schreef Specularium het volgende:
Dat ie Breivik kiest is gewoon dom ja.
Ditquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Na deze 2 zinnen nam ik het hele artikel al niet meer serieus_! De demonstranten neonazi's noemen en de illegaal aangekondigde tegendemonstratie van ISIS aanhangers downplayen naar hooligans
_!
Je hoeft de bijbehorende tekst ook niet te lezen. De Tweet spreekt voor zichzelf.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:13 schreef trucker3 het volgende:
[..]
Precies, dit haatblogje van extreem links als "bron" gebruiken.
De bron is niet dit blogje, maar is hijzelf met zijn uitspraken. Het is toevallig dat enkel Joop er ruimte aan gewijd heeft.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:13 schreef trucker3 het volgende:
[..]
Precies, dit haatblogje van extreem links als "bron" gebruiken.
Nogal. En bij mij gaan de alarmbellen al rinkelen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:12 schreef Specularium het volgende:
Waarom niet? Hij heeft begrip voor de angsten van Breivik. De angsten van Breivik hebben geleid tot zijn moordpartij. Hij had dus angsten zodanig dat je kunt spreken van moordangsten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:13 schreef Specularium het volgende:
Maar de TT klopt nog steeds niet.
Het mag wel duidelijk zijn dat dit als reactie dient om mevrouw Haifi uit de mediastorm te halen. Als je er prat op gaat dat je objectief en niet populistisch bent, dan verwoord je het niet alsof je de linkse Telegraaf bent.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hoeft de bijbehorende tekst ook niet te lezen. De Tweet spreekt voor zichzelf.
OK. Wat vind je van zijn tweet als zijnde VVD-vertegenwoordiger?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:16 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Het mag wel duidelijk zijn dat dit als reactie dient om mevrouw Haifi uit de mediastorm te halen. Als je er prat op gaat dat je objectief en niet populistisch bent, dan verwoord je het niet alsof je de linkse Telegraaf bent.
Hans van Baalen mocht ook blijven.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat zou al voldoende moeten zijn voor een royering uit de VVD. Zo ben je niet geschikt meer als vertegenwoordiger van de VVD imo.
Nee, jij maakt er nu je eigen verhaal van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waarom niet? Hij heeft begrip voor de angsten van Breivik. De angsten van Breivik hebben geleid tot zijn moordpartij. Hij had dus angsten zodanig dat je kunt spreken van moordangsten.
Hij heeft er zelf voor gekozen om Breivik als voorbeeld te gebruiken.
Lees zijn manifest.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:12 schreef skrn het volgende:
[..]
Waarom dan uitgerekend Anders Breivik gebruiken als figuur die bang is voor de islam?
Joop, de Telegraaf van links.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De bron is niet dit blogje, maar is hijzelf met zijn uitspraken. Het is toevallig dat enkel Joop er ruimte aan gewijd heeft.
Ik weet even niet waar je op doelt. Van Baalen heeft vaker excentrieke acties. Heeft Van Baalen ook begrip voor Breivik getoond? Dat zou ik niet bij hem vinden passen, dus lijkt mij onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hans van Baalen mocht ook blijven.
Nu probeer je hem vrij te pleiten. Ik heb geen begrip voor angsten die tot moord hebben geleid, hij wel.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, jij maakt er nu je eigen verhaal van.
Joop gaat daar dan ook niet prat op.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:16 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Het mag wel duidelijk zijn dat dit als reactie dient om mevrouw Haifi uit de mediastorm te halen. Als je er prat op gaat dat je objectief en niet populistisch bent, dan verwoord je het niet alsof je de linkse Telegraaf bent.
Mijn eerste reactie in dit topic:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
OK. Wat vind je van zijn tweet als zijnde VVD-vertegenwoordiger?
Ik ben van mening dat je niet helemaal goed in je hoofd moet zijn om Breivik aan te halen, gezien dat een massamoordenaar isquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:02 schreef Lothiriel het volgende:
Je vraagt je toch af hoeveel idioten er rondlopen op deze wereldOngelofelijk.
Niks mis mee toch? Ik kijk ook vaak genoeg op Telegraaf/Geenstijl, ondanks dat ik het niet altijd eens ben met de wijze waarop ze het nieuws brengen. Ik prik er doorheen en neem het nieuws tot me. Net als bij Joop.quote:
Dat is toch wat ik vaak genoeg lees anders. Telegraaf is rechts en populistisch en een slechte bron en dan zouden dit soort linkse websites wel een goede bron zijn?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Joop gaat daar dan ook niet prat op.
Ah, gemist.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:20 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Mijn eerste reactie in dit topic:
Ik zou nog als tegenargument inbrengen dat het misschien bij de PVV wel OK zou zijn, maar zelfs in die partij denk ik dat Wilders er een stokje voor zou steken om een uitspraak op basis van Breivik te doen.quote:Ik ben van mening dat je niet helemaal goed in je hoofd moet zijn om Breivik aan te halen, gezien dat een massamoordenaar is. In hoeverre hij dit echt meent en of het meer provocatief bedoeld was kan onderzocht worden. Het is uiteraard totaal ongehoord dat een volksvertegenwoordiger dit soort tweets de wereld in stuurt.
Soort van Dion Graus zonder haar.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:15 schreef KoosVogels het volgende:
De beste man ziet er ook niet heel intelligent uit.
Joop is dan ook geen goede bron. Maar ik negeer dan ook al het gelul eromheen en richt mijn aandacht puur op de Tweet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:22 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Dat is toch wat ik vaak genoeg lees anders. Telegraaf is rechts en populistisch en een slechte bron en dan zouden dit soort linkse websites wel een goede bron zijn?
Dat staat zoals je kan lezen trouwens volledig los van m'n mening over de tweet.
Als hij 'angst voor de islam' had willen aanhalen, dan had hij ook op Wilders of het Vlaams Belang ofzo kunnen wijzen. Of een andere rechtse partij ergens in Europa.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ah, gemist.
[..]
Ik zou nog als tegenargument inbrengen dat het misschien bij de PVV wel OK zou zijn, maar zelfs in die partij denk ik dat Wilders er een stokje voor zou steken om een uitspraak op basis van Breivik te doen.
Nee, dat is waar. Heb er nooit zo op gelet wat er allemaal op Twitter gezet wordt maar het is blijkbaar wel de moeite om het allemaal wat te volgen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Joop is dan ook geen goede bron. Maar ik negeer dan ook al het gelul eromheen en richt mijn aandacht puur op de Tweet.
Vaststaat in ieder geval dat Joop dit niet heeft verzonnen.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:18 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik weet even niet waar je op doelt. Van Baalen heeft vaker excentrieke acties. Heeft Van Baalen ook begrip voor Breivik getoond? Dat zou ik niet bij hem vinden passen, dus lijkt mij onwaarschijnlijk.
quote:Het is niet de eerste keer dat Van Baalen botst met de media. In 1998 - Van Baalen was al gekozen in de Tweede Kamer - dook via Vrij Nederland een brief op die Van Baalen als 16-jarige aan de Nederlandse fascist Joop Glimmerveen geschreven zou hebben. Er waren ook verhalen op over zijn voorzitterschap van de Studenten Weerbaarheid in Leiden, Pro Patria. Hij zou in beschonken toestand de Hitlergroet gebracht hebben. Van Baalen werd door Frits Bolkestein gedwongen van het Kamerlidmaatschap af te zien. Als gevolg daarvan kwam de onbekende fractiemedewerker Geert Wilders in de Kamer.
http://www.volkskrant.nl/(...)t-altijd-terug.dhtml
We hebben de PVV dus aan Van Baalen te danken.quote:
Wilders was al een matig kamerlid, met zijn deeltijdcertificaat belastingen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We hebben de PVV dus aan Van Baalen te danken.
En z'n mavo-diploma.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wilders was al een matig kamerlid, met zijn deeltijdcertificaat belastingen.
Eerder aan Vrij Nederland.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We hebben de PVV dus aan Van Baalen te danken.
Gekheid natuurlijk. Dat ie als 16 jarige iets heeft geschreven, ga ik niet nu aan hem toerekenen. Ook een Hitlergroet in dronken bui maakt niet dat ik hem af serveer. Het is in ieder geval geen type die in de openbaarheid bewust Hitler aanhangt o.i.d.quote:
Typische gevallen waarbij de ratio het van de emotie verliest.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:50 schreef luxerobots het volgende:
Ik kan me nog herinneren dat Theodor Holman zei zich verwant te voelen met Breivik. Zo gek is die uitspraak toch niet. Holman is zich gaan verdiepen in het manifest van Breivik en is het op veel punten met hem eens.
In mijn ogen is Holman ook extremer dan gemiddeld. Hij heeft, net als Hans Teeuwen, meegemaakt hoe een goede vriend is vermoord door iemand die handelde uit naam van de Islam. Ik vind deze VVD'er trouwens minder intelligent op mij overkomen dan Theodor Holman.
In de ratio kan je het met veel dingen eens zijn met Breivik.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:56 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Typische gevallen waarbij de ratio het van de emotie verliest.
Simpel om een selectief puntje te pakken? Ik heb het manifest van Breivik niet gelezen, 1500 pagina's. Maar je verwant voelen met Breivik is iets anders dan het op een puntje ermee eens zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:01 schreef Monolith het volgende:
Het is natuurlijk ook erg simpel om een selectief puntje uit de ideologie van een geschift persoon te pakken en zeggen dat je het wel kunt begrijpen. Als er een of andere linkse extremist een boom laat ontploffen in het hoofdkantoor van shell vanwege wanpraktijken in Nigeria, dan zijn er vast ook genoeg mensen die zich kunnen vinden in zijn ideeën over multinationals.
Wat ik bedoel is dat er in elke gestoorde ideologie wel punten zitten waar mensen het mee eens zijn, maar dat je die punten niet los kunt trekken uit de context. Nou heb ik het broddelwerkje van Breivik uiteraard ook niet gelezen, maar volgens mij stond het redelijk vol met allerhande samenzweringsidioterie.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Simpel om een selectief puntje te pakken? Ik heb het manifest van Breivik niet gelezen, 1500 pagina's. Maar je verwant voelen met Breivik is iets anders dan het op een puntje ermee eens zijn.
Vind je vergelijking van Shell wel sterk, maar een boom laten ontploffen?
Waarom zou je ze niet los kunnen trekken uit de context, misschien moet je dat juist wel doen als de context zo extreem en verschrikkelijk is als bij Hitler of Brevik.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat er in elke gestoorde ideologie wel punten zitten waar mensen het mee eens zijn, maar dat je die punten niet los kunt trekken uit de context. Nou heb ik het broddelwerkje van Breivik uiteraard ook niet gelezen, maar volgens mij stond het redelijk vol met allerhande samenzweringsidioterie.
Maar zoals iemand dus aan afgeeft is het het als dat iemand zegt zich wel te kunnen inleven in de ideeën van Hitler over joden. Dat kun je niet los zien van de consequenties.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom zou je ze niet los kunnen trekken uit de context, misschien moet je dat juist wel doen als de context zo extreem en verschrikkelijk is als bij Hitler of Brevik.
quote:Wat voor samenzweringsidioterie dan?
Wiki stukje over zijn 'manifest'.quote:The introductory chapter of the manifesto defining "Cultural Marxism" in the Frankfurt School conspiracy theory sense is a copy of Political Correctness: A Short History of an Ideology by the Free Congress Foundation.[142][143][144] Major parts of the compendium are attributed to the pseudonymous Norwegian blogger Fjordman.[145] The text also copies sections of the Unabomber manifesto, without giving credit, while replacing the words "leftists" with "cultural Marxists" and "black people" with "muslims".[146] The New York Times described American influences in the writings, noting that the compendium mentions the anti-Islamist American Robert Spencer 64 times and cites Spencer's works at great length.[147] The work of Bat Ye'or is frequently cited.[148] Neoconservative blogger Pamela Geller,[149] Neo-pagan writer Koenraad Elst[150] and Daniel Pipes are also mentioned as sources of inspiration.[151] The manifesto further contains quotes from Thomas Jefferson and George Orwell,[152] as well as from Jeremy Clarkson's Sunday Times column and Melanie Phillips' Daily Mail column.[153] The publication speaks in admiration of Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders, Bruce Bawer, Srđa Trifković,[154] and Henryk M. Broder.[155] Breivik blames feminism for allowing the erosion of the fabric of European society.[15] The compendium advocates a restoration of patriarchy which it claims would save European culture.
Als je iets van Breivik wil begrijpen lijkt het me nuttig om het los te halen van de context. Het denkpatroon achterhalen, natuurlijk is Breivik, door zijn daden, niet goed bij zijn hoofd.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar zoals iemand dus aan afgeeft is het het als dat iemand zegt zich wel te kunnen inleven in de ideeën van Hitler over joden. Dat kun je niet los zien van de consequenties.
[..]
[..]
Wiki stukje over zijn 'manifest'.
Ok, wat je zegt is dat context belangrijk is. Daar kan iedereen het over eens zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je iets van Breivik wil begrijpen lijkt het me nuttig om het los te halen van de context. Het denkpatroon achterhalen, natuurlijk is Breivik, door zijn daden, niet goed bij zijn hoofd.
Bij Hitler is het nog interessanter, als je zijn opkomst wil begrijpen, en iets wil leren uit het verleden. Dan is het goed te kijken naar zijn standpunten voordat de verschrikkingen uit de oorlog en holocaust plaatsvonden. Zo kan je begrijpen waarom hij een grote aantrekkingskracht had op de gewone man en aan de macht kon komen.
Toch niet een geïsoleerd puntje. De islamkritiek van Breiviki is toch geen geïsoleerd puntje? Of de jodenhaat van Hitler? Je bekijkt het toch in de context, maar je neemt de gruwelijkheden even niet als leidraad, anders leer je iemand niet begrijpen. Natuurlijk moet je het niet goedpraten, maar een Brevik of Hitler staat/stond echt niet op 's ochtends met het idee, wat voor slechte dingen zal ik vandaag weer gaan doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:33 schreef Monolith het volgende:
Dus als je iemand wil begrijpen, dan pak je gewoon een geïsoleerd puntje uit hun ideologie zonder enige context? Bijzondere opvatting.
Denk het niet: die heeft geen partij die het daarmee oneens is. Dus dat zou hypokriet zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:54 schreef erodome het volgende:
Gaat ook die pvv-er met die tweet israel finish the job gezeur krijgen? Want dat valt ook wel in het rijtje van haifi.
Daar ben ik het mee eens. Holman deed zijn uitspraken omdat hij een toneelstuk had geschreven over een ontmoeting tussen Breivik en Wilders.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ok, wat je zegt is dat context belangrijk is. Daar kan iedereen het over eens zijn.
Het punt blijft dat het twijfelachtig is om dergelijke personen als inspiratiebron te gebruiken. Waarom zou je?
Zowel bij Hitler als bij Breivik gaat het veel verder dan een kern van kritiek waar men zich in het tijdsbeeld in kon vinden. Zoals ik al aangaf zijn de ideeën ingebed in een breed scala aan samenzweringstheorieën, een beetje analoog aan de opvattingen van die twitterende muts met haar zionistische complot.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toch niet een geïsoleerd puntje. De islamkritiek van Breiviki is toch geen geïsoleerd puntje? Of de jodenhaat van Hitler? Je bekijkt het toch in de context, maar je neemt de gruwelijkheden even niet als leidraad, anders leer je iemand niet begrijpen. Natuurlijk moet je het niet goedpraten, maar een Brevik of Hitler staat/stond echt niet op 's ochtends met het idee, wat voor slechte dingen zal ik vandaag weer gaan doen.
Onzin, Neerhof kiest bewust voor het noemen van Breivik. En juist omdat er anderen zijn die ook bang zijn voor de islam, is dat opmerkelijk. Van zo'n keuze, het noemen van Breivik, gaat een signaal uit. Alsof Breiviks actie puur het gevolg is van angst voor de islam. Terwijl de man een fascinatie had voor massamoordenaars. Zo bewonderde hij in zijn manifest openlijk Vlad Tepes (Vlad de Spietser), die duizenden mensen levend op palen liet spietsen, om ze langzaam en pijnlijk te laten sterven. En lang niet allemaal uit angst voor de islam.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:06 schreef LXIV het volgende:
Het zijn niet zozeer Breiviks acties die worden goedgekeurd, als wel Breiviks zorgen om de islam. Is het verboden om die zorgen te delen? Ik denk het niet. Ook Wilders heeft die zorgen evenals miljoenen andere mensen in Nederland. Dat wil nog niet zeggen dat ze openlijk zeggen dat ze het neerschieten van Sociaal-democraten goedkeuren, laat staan dat ze het zelf van plan zijn.
Storm in een glas water, van Joop, om de aandacht van die "Zionistisch complot"-twitteraarster af te leiden.
Om stemming te maken natuurlijk. De meute angst aanjagen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hij kiest wel uitgerekend een massamoordenaar, om begrip voor te tonen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef Specularium het volgende:
Die link ontstaat vanzelf als je met de naam Breivik gaat smijten. Het is net zoiets als begrip tonen voor Osama Bin Laden, om aan te geven dat je tegen ongebreideld kapitalisme bent. En dan zelf geen link leggen naar de aanslagen in 2001 op het WTC.quote:De moordpartij zelf linkt hij ook niet aan angst voor de islam.
Maar het is geen toevallige keuze.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:12 schreef Specularium het volgende:
Dat is toch jouw mening? Nooit een OP gelezen dat zo gechargeerd is als deze en ook meningbronnen erbij zoekt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:52 schreef Ceberut het volgende:
Er is de laatste week veel te doen geweest over uitspraken van Yasmina Haifi. Hoe fout deze uitspraken ook, ze uitte met deze uitspraken geen sympathie voor moordenaars of moordangsten. Nu is het volgende op Joop.nl verschenen:
[..]
Nu, in het kader van Nieuws en Achtergronden. Wat vinden we hiervan? Wat voor repercussies moeten er volgen?
Een royering bij de VVD lijkt mij op zijn plaats en mocht de Telegraaf dit verhaal oppikken dan zal zijn uitgeverij die hij met zijn collega Dick Baay uitoefent (http://www.amsterdamsevaargids.nl/) hier natuurlijk ook last van hebben, ware het niet dat de kans klein is, omdat dit minder sensationeel is.
Dus welke gevolgen en wat is de reden dat dit niet tot maatschappelijke oproer leidt?
Edit: hij is dus fractielid en algemeen bestuur in Amsterdam-West namens de VVD:
http://vvdamsterdam.nl/west/article/4770/
Dit is zijn portefeuille:
P: Openbare ruimte, onderwijs en jongerenwerk, economie, milieu, kunst en cultuur
Eens. Juist die keuze is het frappante. Is dit dan het topje van de ijsberg? Dit is immers wat hij vindt dat correct genoeg is om aan de wereld te tonen. Ik wil niet weten wat er allemaal achter zit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:09 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Maar het is geen toevallige keuze.
Het is inmiddels ook door een andere bron opgepakt: http://www.turks.nl/nieuw(...)ivik-had-gelijk.htmlquote:
Ze liegen in dat artikel, hij zegt niet dat hij zich kan vinden in de ideologie van Breivik.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is inmiddels ook door een andere bron opgepakt: http://www.turks.nl/nieuw(...)ivik-had-gelijk.html
Lekker boeiend dit, niet zo verstandig zo'n uitspraak maar hij zegt niks verkeerds. Maar Joop moet natuurlijk de aandacht afleiden van die antisemiet.quote:
De tweets zeggen genoeg.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:16 schreef oksel12 het volgende:
[..]
Ze liegen in dat artikel, hij zegt niet dat hij zich kan vinden in de ideologie van Breivik.
Even een mailtje gestuurd naar de VVD. Kijken hoe en of ze reageren.quote:Geachte heer, mevrouw,
Graag zou ik uw aandacht willen vragen voor het volgende.
Via verschillende bronnen heb ik met veel verbazing en ongeloof kennis genomen van bepaalde uitspraken die gedaan zijn door een collega van u, de heer Gertjan Neerhof.
In de uitspraken toont uw collega de heer Gertjan Neerhof begrip voor de angst van Andres Breivik.
Screenshots van de desbtereffende uitspraken kunt u terugvinden op:
http://www.joop.nl/opinie(...)na_haifi_van_de_vvd/
http://www.turks.nl/nieuw(...)ivik-had-gelijk.html
Van een voor de VVD actief lid verwacht ik dat diegene de waarden van de VVD uitstraalt en uitdraagt.
In deze visie past naar mijn mening niet het tonen van begrip voor een moordenaar die uit ideologische redenen 77 mensen in koele bloede heeft vermoord.
Bedankt voor uw aandacht.
Hoogachtend,
Bizar inderdaad, wanneer GeenStijl/Telegraaf een hele historie hebben van feitelijke onjuistheden en verhalen (met behulp van PR-bureaus a la Hill&Knowlton) opkloppen.quote:
Pardon? Dat staat er 'helemaal' los van? Dat dacht ik niet. Het was voor Breivik juist de reden om die moorden te plegen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:46 schreef YazooW het volgende:
Hij kan zich vinden in de angst die Breivik heeft/had. Dat staat helemaal los van het vermoorden van 77 onschuldige mensen. Zijn tweets worden door sommigen hier bewust verkeerd geïnterpreteerd.
Welke angst?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:46 schreef YazooW het volgende:
Hij kan zich vinden in de angst die Breivik heeft/had. Dat staat helemaal los van het vermoorden van 77 onschuldige mensen. Zijn tweets worden door sommigen hier bewust verkeerd geïnterpreteerd.
Een mening hebben en hoe je vervolgens je mening te kennen geeft zijn 2 totaal verschillende dingen. Iemand die een hekel heeft aan Joden is nog niet meteen een Hitler bijvoorbeeld. Hoeveel mensen kunnen zich wel niet vinden in de beweegredenen van Al-Qaida toen zij de aanslagen pleegden in de VS op 9/11. Betekent nog niet meteen dat al die mensen dan ook meteen het geweld goedkeuren dat is gebruikt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Pardon? Dat staat er 'helemaal' los van? Dat dacht ik niet. Het was voor Breivik juist de reden om die moorden te plegen.
Sommigen doen er wel veel moeite voor om dit goed te praten.
Dit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:07 schreef Specularium het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |