quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:24 schreef rosability het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Snap ik. Maar dan zeg ik dat het geen woord van god is en dus elke bron van autoriteit verliest die aan god toegeschreven zou kunnen worden. Dan zijn het o.a. afspraken tussen mensen hoe geleefd zou moeten worden. En dat is dan ook hoe ik de bijbel zie, niet geheel toevalligSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
Dat zijn er twee, drie die constant hetzelfde plaatje lopen te draaien. Ik vind de uitspraken van sommigen hier jegens gelovigen veel minder gepast.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 09:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nu ben je toch wel wat naïef Haushofer, de uitspraak "atheïsten geloven in het sprookje evolutie" bijvoorbeeld komt regelmatig voor zelfs op Fok.
Ik geef toe dat er users zijn die behoorlijk uit de bocht kunnen springen met uitspraken over gelovigen, maar we hoeven echt niet te doen als of het enkel aan die gebruikers ligt. Ik noem enkel 'nietvandezewereld' of 'bianconori (of hoe die ook heet). Zullen we gewoon even eerlijk hierover doen? Niemand hoeft de hand boven het hoofd gehouden worden.
Rest van topic nog niet gelezen, maar ja, ik kom uit een atheistisch gezin en ben gelovig geworden.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:02 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Goedemiddag mensen,
Zijn hier fokkers vanuit een agnostische of atheïstische achtergrond bekeerd tot 1 van de bestaande religies.
Zelf kom ik uit de biblebelt, maar ben enkel opgevoed met het idee dat er een God is. Dus niet specifiek het christendom, islam of 1 van de vele andere religies. Heb mezelf dan ook altijd gezien als agnost, zonder er verder ook maar teveel bij na te denken.
Dus zou graag van jullie willen weten hoe dat gegaan is, ben zelf namelijk ook op zoek naar 'meer dan' agnost zijn.
Gegroet,
OOSTWEST1986
Maar beste erodome,quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Rest van topic nog niet gelezen, maar ja, ik kom uit een atheistisch gezin en ben gelovig geworden.
Kan me niet anders herinneren dan een gevoel van "geloof", ben al vrij jong begonnen met mijn zoektocht langs geloven om wat te vinden wat overeen kwam met mijn gevoel van geloof. Pas tegen volwassenheid aan heb ik dat gevonden, nou ja, dat denk ik, je weet nooit wat de toekomst zal brengen.
Geloof is er dus altijd geweest, dat is wel verder gevormd, maar in lijn gebleven van wat het was. Ik was dus niet zozeer bezig met van atheist/agnost naar geloof gaan, maar meer bezig met het zoeken van herkenning.
Ik was niks, ik hield me niet bezig met dat, maar ik zag wat YouTube filmpjes over communiceren met geesten en werd nieuwsgierig, curiosity killed the catquote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:25 schreef Drxx het volgende:
[..]
Eh... Wut?Sinds wanneer roepen atheïsten geesten op? Ik vermoed dat je diep van binnen al gelovig was, of op z'n minst een nieuwsgierige agnost
Jij bent het toch ook niet met alle standpunten/argumenten die je mede-Atheïsten aanvoeren eens. In dat opzicht wordt religie ook individueel beargumenteert. Ik heb het dan trouwens niet over de wetenschap, maar over standpunten zoals hoe er tegen andersdenkenden aangekeken wordt of hoe als mens het 'goede' te doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je er naar keuze een 'eigen interpretatie' aan kunt geven, wat heb je dan nog aan de Bijbel? Schelpdieren eten is verboden. Nou, hoe zal ik dat eens interpreteren... Of dan misschien de kruisiging van Jezus. Hoe zal ik die eens interpreteren? Eh, doodgaan is niet leuk, maar als je het er zelf naar gemaakt hebt, dan kun je je wel afvragen of je nou wel zo handig bezig bent geweest.
Er is maar één atheïstisch standpunt en daar zijn alle atheïsten het over eens: er bestaat (waarschijnlijk) geen god.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:01 schreef rosability het volgende:
[..]
Jij ben het toch ook niet met alle standpunten/argumenten die je mede-Atheïsten aanvoeren eens. In dat opzicht wordt religie ook individueel beargumenteert. Ik heb het dan trouwens niet over de wetenschap, maar over standpunten zoals hoe er tegen gelovigen aangekeken wordt of hoe als mens het 'goede' te doen.
Ik geloof, dus ik geloof dat dat waarheid is, ik was opzoek naar eenzelfde wereldbeeld.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:55 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Maar beste erodome,
wat je nu vertelt lijkt me precies overeen te komen met mijn plaatje hierboven. Was/ben je nu op zoek naar iets wat bij je past, of ben je op zoek naar de waarheid, of dat wat waar/echt is?
Het sluit cultureel juist helemaal niet zo aan, dat maakte mijn zoektocht als kind in de pre-internet tijd best wel wat lastig. Maar twijfel is een goede, niets zomaar aannemen is zelfs deel van mijn geloofsidee.quote:Denk je niet dat als je objectief en onafhankelijk naar dat laatste streeft, je juist niet daartoe komt via geloof ('faith')? En dat je dus juist moet wantrouwen dat hetgene waarin je geloof bij je past, vaak omdat dit cultureel ook nog vaak eens aansluit?
(nu weet ik overigens niet precies wát je gelooft, dus bovenstaande hoeft niet per se voor je op te gaan).
Wat is onomstotelijk waar zijn? Inzichten kunnen altijd veranderen, een eeuw geleden dachten ze van vele dingen dat ze onomstotelijk waar zijn waar we nu heel anders over denken.quote:Maar ik wil graag zoveel dingen geloven die waar zijn, het niet geloven in dingen die onwaar zijn of op zijn minst mijn geloof reserveren totdat iets onomstotelijk(er) waar is. Geloof in god/goden valt voor mij in dat laatste en het uitzoeken van een geloof omdat het 'bij me past' ondanks dat er dan nog niets bewezen is lijkt me een rare manier om tot waarheid te komen.
Die scepsis wordt niet perse achterwege gelaten, dat hoeft helemaal niet. Er zit van mijn kant erg veel onderzoek in, vele boeken, vele gesprekken, veel nadenken, wikken en wegen. Mijn gedachtegangen op orde krijgen, zelfwerk en ga zo maar door.quote:Als dat laatste niet belangrijk is dan is dat natuurlijk helemaal je goed recht, maar aangezien we ons hele leven zo leven vol skepsis (dat je geen geld naar een Nigeriaanse prins overmaakt n.a.v. een e-mailtje, om maar wat te noemen), blijft het vreemd dat het voor religie die skepsis zo simpel achterwege gelaten kan worden.
Een atheïst ontkent het bestaan van God, dus als je je totaal niet bezighield met dat dan was je geen atheïst lijkt me. Logisch ook, want die roepen geen geesten opquote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:01 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was niks, ik hield me niet bezig met dat, maar ik zag wat YouTube filmpjes over communiceren met geesten en werd nieuwsgierig, curiosity killed the cat
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over zaken als bijvoorbeeld abortus, andersdenkenden, enz.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is maar één atheïstisch standpunt en daar zijn alle atheïsten het over eens: er bestaat (waarschijnlijk) geen god.
Als je zegt dat er waarschijnlijk geen god bestaat, ben je dus geen atheïst. Maar, even in hipstertaal te spreken, een atheïstische agnost.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is maar één atheïstisch standpunt en daar zijn alle atheïsten het over eens: er bestaat (waarschijnlijk) geen god.
Dat zijn geen zaken waar atheïstische standpunten over bestaan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:04 schreef rosability het volgende:
[..]
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over zaken als bijvoorbeeld abortus, huwelijk, enz.
Klopt dit wel, want niet geloven in goden is iets heel anders dan niet geloven in geesten. Kan je wel zeggen dat een atheist ook niet in geesten kan geloven?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:04 schreef Drxx het volgende:
[..]
Een atheïst ontkent het bestaan van God, dus als je je totaal niet bezighield met dat dan was je geen atheïst lijkt me. Logisch ook, want die roepen geen geesten op![]()
Maar hoe kreeg jij Lucifer te zien dan? Wat moet ik me precies voorstellen? Zoiets?
Onzin. Zoek maar op. Daarnaast: agnosticisme is veel meer dan 'ik weet niet of er een god bestaat'.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:05 schreef Drxx het volgende:
[..]
Als je zegt dat er waarschijnlijk geen god bestaat, ben je dus geen atheïst. Maar, even in hipstertaal te spreken, een atheïstische agnost.
Nee, er zijn anders wel atheïstische gemeenschapen die een poging ondernemen om de visie van Atheïsten op bepaalde zaken te vertegenwoordigen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zijn geen zaken waar atheïstische standpunten over bestaan.
En het CDA probeert de visie van de christenen te vertegenwoordigen?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:19 schreef rosability het volgende:
[..]
Nee, er zijn anders wel atheïstische gemeenschapen die een poging ondernemen om de visie van Atheïsten op bepaalde zaken te vertegenwoordigen.
http://www.atheisme.eu/nl(...)rtij_kom_op_28_maart
Alhoewel je helemaal gelijk hebt hierin maakt het discussie's soms wel lastig.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En het CDA probeert de visie van de christenen te vertegenwoordigen?
Een atheïstische partij is een partij die niet in god gelooft. Meer niet. Als ze er ook nog allerlei andere zaken bijslepen, dan zal dat allemaal wel, maar dat heeft verder niet zoveel met atheïsme te maken.
katholiek is christelijk, en het is nooit te laat, sommigen maken vrede met God op hun sterfbed (m'n pa bijvoorbeeld), dus als je meer over het geloof wil weten, sla de bijbel (app) open en begin bij Johannes, denk dat je dan ziet dat er weinig christelijks meer van over is van het katholieke.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:24 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik zie mijzelf als een agnost met een grote neiging naar het katholicisme. Zou veel liever katholiek opgevoed zijn, dan zou ik waarschijnlijk nu gelovig geweest zijn. Maar door mijn 'alleen-religieus-bij-feestdagen-opvoeding' heb ik nooit een godsbesef gekregen. Dat mis ik nog steeds in mijn leven.
In discussies ben ik het nog steeds eens met de atheïstische en agnostische perspectieven, maar ik voel mij door mijn neiging naar het katholicisme genoodzaakt om de theïsten tot bepaalde hoogtes te verdedigen en dan met name het katholicisme.
Dat katholicisme mij het meest aanspreekt is niet omdat ik mij daar het meest tot aangesproken voel.
Ik vind dat het meest logische geloof. Ik heb vooral ingelezen in religies als verscheidene stromingen van het christendom, Jodendom, islam, zoroastrisme, bahá'í, mandaeïsme, oosterse religies (boeddhisme, taoïsme, hindoeïsme).
Dus indien ik een godsbesef zou ontwikkelen zou ik hoogstwaarschijnlijk katholiek worden.
En dat is dus raar. Noem het dan de Anti Religieuze Partij of zoiets.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Alhoewel je helemaal gelijk hebt hierin maakt het discussie's soms wel lastig.
Want die groeperingen vinden dat het wel met atheisme te maken heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |