abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143573370
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:37 schreef erodome het volgende:

Als er iets verkocht wordt wat geen feitelijke werking heeft dan is dat misbruik, iets wat meestal prima te controleren valt trouwens omdat hier best veel over bekend is.

Kwakzalverij, zeg maar?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2014 22:38:56 ]
pi_143573445
Van atheist naar gelovig... meestal toch een beetje van die labiele figuren.
pi_143573702
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kwakzalverij, zeg maar?
Oplichting, net als iemand die nep medicijnen verkoopt.

Maar wat heeft dit met fytotherapie te maken? Ook in de reguliere hoek is er misbruik, dat maakt niet dat medicijnen nep zijn.
Naar mijn weten mogen er allang geen planten middelen meer worden verkocht waar een vermeende werking op staat ipv een bewezen werking.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_143573840
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Oplichting, net als iemand die nep medicijnen verkoopt.

Maar wat heeft dit met fytotherapie te maken? Ook in de reguliere hoek is er misbruik, dat maakt niet dat medicijnen nep zijn.
Naar mijn weten mogen er allang geen planten middelen meer worden verkocht waar een vermeende werking op staat ipv een bewezen werking.
Als iemand paracetamol voorschrijft om kanker tegen te gaan dan is dat ook kwakzalverij ja.

En als er geen middelen meer verkocht zouden mogen worden die helemaal niets doen, dan was er in Nederland geen homeopathisch middel meer te koop.
pi_143576186
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als iemand paracetamol voorschrijft om kanker tegen te gaan dan is dat ook kwakzalverij ja.

En als er geen middelen meer verkocht zouden mogen worden die helemaal niets doen, dan was er in Nederland geen homeopathisch middel meer te koop.
Mensen die dit soort dingen zo stellig beweren: riekt naar oplichting. Ik kan er meer over zeggen, maar ik wil hier ook voorzichtig aan mee doen. Ik vind het opvallen dat bijvoorbeeld pinpoint zo makkelijk en op zo'n vage manier geen interesse had om dit nader te bekijken of die man in die link op te zoeken. Ik sta nog hier nog steeds open voor.
De discussie is onder de post waar de link naar verwijst te vinden
http://forum.fok.nl/topic/2136854/1/999#143427639

[ Bericht 13% gewijzigd door 00ll0l0l op 18-08-2014 23:44:50 ]
pi_143579674
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:38 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

Mensen die dit soort dingen zo stellig beweren: riekt naar oplichting. Ik kan er meer over zeggen, maar ik wil hier ook voorzichtig aan mee doen. Ik vind het opvallen dat bijvoorbeeld pinpoint zo makkelijk en op zo'n vage manier geen interesse had om dit nader te bekijken of die man in die link op te zoeken. Ik sta nog hier nog steeds open voor.
De discussie is onder de post waar de link naar verwijst te vinden
http://forum.fok.nl/topic/2136854/1/999#143427639
Aan mijn reden daarvoor is niks vaags. Die heb ik uitgelegd, en daar heb ik geen reactie van jou op gezien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pinpoint op 19-08-2014 02:45:14 ]
-- <br />Pinpoint
pi_143585630
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Plantenmiddelen zeg ik, vrij specifiek. Daar is een wetgeving voor die in de afgelopen jaren aardig is aangescherpt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_143585864
Niet alleen op werkzaamheid trouwens, het is ook aan banden gelegd mbt veiligheid.

quote:
Welke kruiden mogen niet gebruikt worden? En zijn er eisen aan
schadelijke stoffen in kruidenpreparaten?
Het Warenwetbesluit Kruidenpreparaten stelt dat kruidenpreparaten slechts
kruidensubstanties mogen bevatten in hoeveelheden die niet schadelijk zijn voor
de volksgezondheid. Als uitwerking hiervan worden in het Warenwetbesluit
Kruidenpreparaten de volgende specifieke eisen gesteld:
• Kruidenpreparaten mogen geen aristolochiazuren bevatten of derivaten hiervan.
• Kruiden die toxische pyrrolizidine-alkaloïden bevatten, mogen alleen gebruikt
worden als de hoeveelheid aan toxische pyrrolizidine-alkaloïden in het
kruidenpreparaat niet hoger is dan 1 microgram per kilogram of liter. In deel I
van de bijlage van het Warenwetbesluit Kruidenpreparaten staan kruiden
waarin in ieder geval toxische pyrrolizidine-alkaloïden verwacht kunnen worden.
Er zijn ook andere planten waarin deze stoffen kunnen voorkomen. Zie het
Warenwetbesluit Kruidenpreparaten voor de lijst met planten met toxische
pyrrolizidine alkaloïden (bijvoorbeeld via www.wetten.nl).
• Kruidenpreparaten bevatten evenmin yohimbe-alkaloïden of derivaten hiervan.
• Kruidenpreparaten mogen geen materiaal bevatten dat geheel of gedeeltelijk
afkomstig is van planten die genoemd zijn in deel II van de bijlage van het
Warenwetbesluit Kruidenpreparaten. Raadpleeg het Warenwetbesluit
Kruidenpreparaten voor de samenstelling van de lijst met verboden planten
(bijvoorbeeld via www.wetten.nl).
pi_143585902
quote:
Beweringen over de werking van kruidenpreparaten
Wanneer een kruidenpreparaat met een bewering over de werkzaamheid in de
handel is, moet de handelaar deze bewering tegenover een controleur kunnen
onderbouwen met objectieve gegevens. Onder objectieve gegevens worden in
wetenschappelijke kring algemeen aanvaarde bronnen bedoeld, zoals bijvoorbeeld
monografieën van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of informatie uit goed
aangeschreven wetenschappelijke tijdschriften. Pamfletten, folders en
verklaringen van individuele wetenschappers vallen hier niet onder.

In aanvulling op de regels voor beweringen op kruidenpreparaten in het
Kruidenbesluit is er op 1 juli 2007 Europese wetgeving van kracht geworden die
het gebruik van beweringen over de gezondheid (gezondheidsclaims) op
levensmiddelen regelt: Verordening (EG) nr. 1924/2006. In de toekomst zullen
alleen nog goedgekeurde gezondheidsclaims op levensmiddelen gebruikt mogen
worden. Zie voor meer informatie over gezondheidsclaims het dossier ‘Claims’ op
de nVWA-site (www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food/dossier/claims).
pi_143595023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:12 schreef erodome het volgende:

[..]

De link onder je quote werkt niet. Jammer, want ik wilde net een onduidelijkheid wegnemen. Er staat namelijk - als ik het letterlijk interpreteer, en dat doe ik bij regelgeving - dat voor levensmiddelen, in de toekomst, alleen nog goedgekeurde gezondheidsclaims mogen staan. Dat betekent dus, dat vooraf gevraagd moet worden, of de claim erop mag staan.

Maar nergens blijkt in jouw quote, dat dit ook geldt voor kruidenpreparaten. Daar staat alleen dat als er een controleur (hoeveel zijn daarvan?) een handelaar vraagt om een objectieve onderbouwing, te laten zien, dat die dat dan moet kunnen. Dat is een groot verschil.
-- <br />Pinpoint
pi_143595419
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:22 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

De link onder je quote werkt niet. Jammer, want ik wilde net een onduidelijkheid wegnemen. Er staat namelijk - als ik het letterlijk interpreteer, en dat doe ik bij regelgeving - dat voor levensmiddelen, in de toekomst, alleen nog goedgekeurde gezondheidsclaims mogen staan. Dat betekent dus, dat vooraf gevraagd moet worden, of de claim erop mag staan.

Maar nergens blijkt in jouw quote, dat dit ook geldt voor kruidenpreparaten. Daar staat alleen dat als er een controleur (hoeveel zijn daarvan?) een handelaar vraagt om een objectieve onderbouwing, te laten zien, dat die dat dan moet kunnen. Dat is een groot verschil.
Voor voedsel is het ietwat soepeler dan dan voor geneesmiddelen. Daarom zie je nu in bv reformzaken nog wel de meeste kruidensoorten, maar zal je nog maar weinig een (vermeende) werking op zien staan.
Er mag dus nog alleen een werking op de verpakking staan als die bewezen is en als er bepaalde stoffen niet in zitten.

Dat stukje gaat trouwens over kruidenpreparaten...

quote:
Wanneer een kruidenpreparaat met een bewering over de werkzaamheid in de
handel is, moet de handelaar deze bewering tegenover een controleur kunnen
onderbouwen met objectieve gegevens. Onder objectieve gegevens worden in
wetenschappelijke kring algemeen aanvaarde bronnen bedoeld, zoals bijvoorbeeld
monografieën van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of informatie uit goed
aangeschreven wetenschappelijke tijdschriften. Pamfletten, folders en
verklaringen van individuele wetenschappers vallen hier niet onder.
Dit is toch vrij duidelijk. En die wet ik er al eventjes door ;)
pi_143596592
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Voor voedsel is het ietwat soepeler dan dan voor geneesmiddelen. Daarom zie je nu in bv reformzaken nog wel de meeste kruidensoorten, maar zal je nog maar weinig een (vermeende) werking op zien staan.
Er mag dus nog alleen een werking op de verpakking staan als die bewezen is en als er bepaalde stoffen niet in zitten.

Dat stukje gaat trouwens over kruidenpreparaten...

[..]

Dit is toch vrij duidelijk. En die wet ik er al eventjes door ;)
Nee, mijn vraag blijft onbeantwoord. Dan maar wat simpeler: gelden de regels voor levensmiddelen ook voor kruidenpreparaten? Dat er dus niet alleen aan een controleur objectieve gegevens moeten kunnen worden getoond, maar dat de claim zelf goedgekeurd moet zijn?

Je gebruikt trouwens het woord geneesmiddelen. Daar vallen kruidenpreparaten niet onder. Ze vallen onder de warenwet. Dat besluit waar jij uit citeert, is dus een compromis tussen laat maar waaien, en langs dezelfde lat leggen als geneesmiddelen.
-- <br />Pinpoint
pi_143596681
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:10 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Nee, mijn vraag blijft onbeantwoord. Dan maar wat simpeler: gelden de regels voor levensmiddelen ook voor kruidenpreparaten? Dat er dus niet alleen aan een controleur objectieve gegevens moeten kunnen worden getoond, maar dat de claim zelf goedgekeurd moet zijn?

Je gebruikt trouwens het woord geneesmiddelen. Daar vallen kruidenpreparaten niet onder. Ze vallen onder de warenwet. Dat besluit waar jij uit citeert, is dus een compromis tussen laat maar waaien, en langs dezelfde lat leggen als geneesmiddelen.
Die controleur is er altijd bij in de handel he, niets mag officieel op de markt gebracht worden zonder langs de controleur te gaan.

Lees dat stukje over in de toekomst, dat stukje komt uit 2006, het is sinds 2010/2011 een feit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')