abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143403780
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 08:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Christenen worden behoorlijk beperkt. Eénmaal per week mag niemand werken en moeten ze naar een speciaal gebouw, hun reactie op dingen is eerder irrationeel (bidden), hun sociale contacten worden beperkt en beheerst door hun opvattingen, ga zo maar door.

De enige reden dat hun gedrag niet gezien wordt als een beperking, is omdat we er zo hard aan gewend zijn geraakt en zelfs onze samenleving op aan hebben gepast.
De maatschappij in Europa heeft zich vanuit het Christendom ontwikkelt. Dat zijn geen aanpassingen, maar overgebleven gewoontes van vroeger. Wanneer hypothetisch gezien de Islam in het Midden-Oosten uit het politieke beeld zou verdwijnen en alleen nog als religie zou fungeren, zul je ook zien dat een paar van die gewoontes nog in bijvoorbeeld feestdagen terug te zien zijn.

Die beperkingen waar jij het over hebt, hebben ze zichzelf opgelegd (ik spreek nu over het Westen). Een geestesziek heeft die beperkingen door zijn ziektebeeld opgelegd gekregen en lijdt ook zichtbaar onder zijn beperkingen.
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
pi_143403798
Ja, wat er nu bekend is over het geestelijke is ook onwaardig. Uit de link die ik plaatste (http://forum.fok.nl/topic/2115328/1/999#142964064) blijkt wel zo ongeveer de hele waarheid. Het land waar wij wonen, Nederland is perfect vanwaaruit zoiets te doen wat ik zei, wat het geestelijke betreft.

[ Bericht 1% gewijzigd door 00ll0l0l op 14-08-2014 09:47:18 ]
pi_143403799
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 08:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, Christenen zeggen vrijwel exact hetzelfde:

- Atheïsten zijn geestelijk gestoord, gekken, randdebielen, achterlijken, etc.
- Atheïsten geloven in het sprookje van evolutie, hindoes geloven in het hindoeïstische sprookje, etc.
- Satanisten en Joden verkrachten en vermoorden kinderen in hun rituelen en moslims zijn allemaal pedo's met een pedoprofeet
- Atheïsten haten religieuze mensen, moslims haten christenen,
- De grootste massamoordenaars in de geschiedenis (Hitler, Mao, Stalin) waren atheïsten. Al het kwaads komt door een gebrek aan (christelijk) geloof.
- Militante atheïsten willen al het geloof verbieden, moslims zijn uit op de vernietiging van het christendom.

Kortom, balk --> oog.
Goh.. Dat soort dingen hoor en lees ik nou nooit. Tja.. dat van Moslims in een iets andere versie wel. Maar daar is dan ook wel aanleiding toe.
Waar hoor jij dat soort dingen?
pi_143403844
Onderwerpen worden geacht, en vanuit gegaan, prachmatisch, kwalitatief, nuchter, realistisch in orde te zitten. En al helemaal geen rare dingen. En het geloof of het geestelijke zit zo niet in elkaar. Dat weet en ziet ook iedereen ergens. Volgens mij is het een goed plan om daar iets aan te gaan doen.

''Het geestelijke'' is al jaren en jarenlang een onderwerp dat ziek is en vastzit in zaken uit het verleden.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:16:38 #55
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143403862
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:10 schreef rosability het volgende:

[..]

De maatschappij in Europa heeft zich vanuit het Christendom ontwikkelt. Dat zijn geen aanpassingen, maar overgebleven gewoontes van vroeger. Wanneer hypothetisch gezien de Islam in het Midden-Oosten uit het politieke beeld zou verdwijnen en alleen nog als religie zou fungeren, zul je ook zien dat een paar van die gewoontes nog in bijvoorbeeld feestdagen terug te zien zijn.

Die beperkingen waar jij het over hebt, hebben ze zichzelf opgelegd (ik spreek nu over het Westen). Een geestesziek heeft die beperkingen door zijn ziektebeeld opgelegd gekregen en lijdt ook zichtbaar onder zijn beperkingen.
Die beperkingen hebben ze zich net zozeer opgelegd als een geestesziek iemand zichzelf beperkingen oplegt. Beiden weten dat ze ervan af kunnen wijken, maar doen dat niet uit angst dat er iets slechts gebeurt.

En ja, de aanpassingen zijn inderdaad overblijfselen. Dat betekent echter niet dat die aanpassingen minder hinderlijk zijn.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:17:15 #56
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143403876
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:11 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Goh.. Dat soort dingen hoor en lees ik nou nooit. Tja.. dat van Moslims in een iets andere versie wel. Maar daar is dan ook wel aanleiding toe.
Heb je een beetje moeite met selectief lezen of zo? Dat soort dingen wordt ook gewoon op FOK! gezegd.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:18:04 #57
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143403889
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:38 schreef rosability het volgende:

[..]

Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie.
Dat vat ik dus onder de noemen puberaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:38 schreef rosability het volgende:Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.
Dat soort uitspraken zal je mij niet snel zien doen. Ik zal hooguit wat minder aardig worden als degene waarop ik reageer verder niet in wilt gaan op de reacties, aan een ernstige vorm van "cherry-picking" doet, zeer selectief reageert of uitspraken doet en weigert deze te onderbouwen.

In mijn opvatting komt dat nog wel wat voor in dit soort discussies...dan kan je het nauwelijks verrassend noemen dat niemand de discussie op een gegeven moment nog serieus neemt.

Zoals ik al zei, het is te makkelijk om "de atheïsten" op dit forum weg te zetten als 'agressief', maar het is vaak ook uiteindelijk een reactie op uitingen of juist het gebrek aan antwoorden.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:21:43 #58
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143403957
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:11 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Een aantal daarvan ben ik vaak genoeg tegen gekomen hier op fok. Het is wel erg opvallend dat jij geen enkele ooit bent tegengekomen. Dat geeft mij het idee dat je zeer selectief leest. :)

Edit: Sterker nog, het feit dat jij claimt dat gelovigen dit soort uitspraken nooit doen, suggereert dat jij denkt dat het verzanden van discussies over geloof geheel op conto komt van "de atheïsten", waarbij die dus in feite precies zo reageert waarop je in eerste instantie kritiek op hebt. :')
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_143403963
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 08:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, Christenen zeggen vrijwel exact hetzelfde:

- Atheïsten zijn geestelijk gestoord, gekken, randdebielen, achterlijken, etc.
- Atheïsten geloven in het sprookje van evolutie, hindoes geloven in het hindoeïstische sprookje, etc.
- Satanisten en Joden verkrachten en vermoorden kinderen in hun rituelen en moslims zijn allemaal pedo's met een pedoprofeet
- Atheïsten haten religieuze mensen, moslims haten christenen,
- De grootste massamoordenaars in de geschiedenis (Hitler, Mao, Stalin) waren atheïsten. Al het kwaads komt door een gebrek aan (christelijk) geloof.
- Militante atheïsten willen al het geloof verbieden, moslims zijn uit op de vernietiging van het christendom.

Kortom, balk --> oog.
Hier op F&L zie ik dat nauwelijks. In mijn dagelijkse leven vrijwel niet.
pi_143403974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:15 schreef 00ll0l0l het volgende:
Onderwerpen worden geacht, en vanuit gegaan, prachmatisch, kwalitatief, nuchter, realistisch in orde te zitten. En al helemaal geen rare dingen. En het geloof of het geestelijke zit zo niet in elkaar. Dat weet en ziet ook iedereen ergens. Volgens mij is het een goed plan om daar iets aan te gaan doen.

''Het geestelijke'' is al jaren en jarenlang een onderwerp dat ziek is en vastzit in zaken uit het verleden.
Waarom zou je daar iets aan moeten doen? Wat is het dat jij die behoefte voelt?
pi_143404000
Als er een feitelijk waardevolle werking voor iedereen is in het geestelijke dan heeft iedereen daar wel interesse in. En het ziet ernaar uit dat dat simpelweg zo is. Dat geestelijke moet gewoon vlot, werkzaam en inzichtelijk gemaakt worden. Of het is zelfs als een soort van ongedekte cheque als dit niet zo is.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:24:42 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404030
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Evolutie als sprookje, atheïsten die religieuze mensen haten en religie willen verbieden, Hitler en Stalin waren atheïsten, dat zijn toch dingen die hier regelmatig voorbijkomen hoor.
pi_143404054
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Die beperkingen hebben ze zich net zozeer opgelegd als een geestesziek iemand zichzelf beperkingen oplegt. Beiden weten dat ze ervan af kunnen wijken, maar doen dat niet uit angst dat er iets slechts gebeurt.
Ik vind het altijd zo bijzonder hoe iemand die niets van geloof wil weten zich er wel zo druk over maakt en uitspraken doet over hoe/waarom gelovigen denken en handelen, zonder enige nuance. Alles over één kam scherend.

Maar vertel eens.. Waarom ben jij zo bang voor Christenen?
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:25:36 #64
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404055
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nu ben je toch wel wat naïef Haushofer, de uitspraak "atheïsten geloven in het sprookje evolutie" bijvoorbeeld komt regelmatig voor zelfs op Fok. :D

Ik geef toe dat er users zijn die behoorlijk uit de bocht kunnen springen met uitspraken over gelovigen, maar we hoeven echt niet te doen als of het enkel aan die gebruikers ligt. Ik noem enkel 'nietvandezewereld' of 'bianconori (of hoe die ook heet). Zullen we gewoon even eerlijk hierover doen? Niemand hoeft de hand boven het hoofd gehouden worden. :)
pi_143404079
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Evolutie als sprookje, atheïsten die religieuze mensen haten en religie willen verbieden, Hitler en Stalin waren atheïsten, dat zijn toch dingen die hier regelmatig voorbijkomen hoor.
Toch ergens begrijpelijk dat mensen als Stalin en Hitler religie wilden verbieden. Ik denk dat we er allemaal wel iets van begrijpen. Wat ik bedoel is iets doen wat dat soort redenen wegneemt. Het ziet ernaar uit dat dit in principe vrij simpel kan en dat daar niet al teveel voor nodig is.
En dat het ook waardevol is om te doen als je erg nuchter en realistisch te werk gaat. En in geen geval als een gek. (Iets wat zich ook voor kan doen bij het geestelijke. Ookal bestaat die waardevolle werking ook. Bewustheid speelt dan ook zeker een grote rol als mensen in een rare positie gaan wat het geestelijke betreft. Dat is zeker niet zonder zelfcontrole)
pi_143404109
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je een beetje moeite met selectief lezen of zo? Dat soort dingen wordt ook gewoon op FOK! gezegd.
Ik lees hier aardig wat maar ik lees dat soort dingen eigenlijk nooit uit de vingers van Christenen. Sterker nog, o hoe eng, ik ben Christen en ga naar de kerk en hoor ze daar ook nooit. Ik heb zelfs met gereformeerden gewerkt en hoorde het daar ook nooit.

Als ik al zoiets hoor dan gaat dat vaak over bijzondere, heel kleine en vreemde splintergroepen in Amerika. Daar zit ik dan ook met open mond naar te kijken.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:29:09 #67
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404110
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik vind het altijd zo bijzonder hoe iemand die niets van geloof wil weten zich er wel zo druk over maakt en uitspraken doet over hoe/waarom gelovigen denken en handelen, zonder enige nuance. Alles over één kam scherend.
Hoezo wil ik niets van geloof weten? Ik vind dat machtig interessant, op een academische manier. Ik wil gewoon niet dat mensen, waaronder ikzelf, in het dagelijkse leven last hebben van de fantasietjes van anderen.

Trouwens, als mijn post alles over één kam scheert en geen nuance kent, dan geldt dat voor jouw post ook. :)
quote:
Maar vertel eens.. Waarom ben jij zo bang voor Christenen?
Ik ben niet bang voor christenen. :')
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:34:07 #68
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404190
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik lees hier aardig wat maar ik lees dat soort dingen eigenlijk nooit uit de vingers van Christenen. Sterker nog, o hoe eng, ik ben Christen en ga naar de kerk en hoor ze daar ook nooit. Ik heb zelfs met gereformeerden gewerkt en hoorde het daar ook nooit.

Als ik al zoiets hoor dan gaat dat vaak over bijzondere, heel kleine en vreemde splintergroepen in Amerika. Daar zit ik dan ook met open mond naar te kijken.
Beter lezen dan. Ook op FOK! worden verschillende van die dingen regelmatig naar boven gehaald. Anderen zijn inderdaad eerder zeldzaam, maar dat geldt ook voor de dingen die jij schrijft.

Wel ironisch dat je claimt een christen te zijn maar je niets aantrekt van Matteüs 7:3...
pi_143404201
Mogelijk is het zelfs aantoonbaar dat ''het geestelijke'' op punten schadelijk is, indien afgeweken van een bepaalde kijk op zaken. Als die ene visie realistisch genoeg is en eerlijk alle ruimte van de wereld laat voldoende, zouden sommige zaken zoals ze nu zijn zelfs juridisch aanpakbaar kunnen zijn. Omdat het gaat om misleiding wat schade veroorzaakt.

Zoalas de zaak nu in elkaar zit, is in ieder geval duidelijk smerig.

[ Bericht 9% gewijzigd door 00ll0l0l op 14-08-2014 10:12:06 ]
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:34:51 #70
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404202
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:26 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

Toch ergens begrijpelijk dat mensen als Stalin en Hitler religie wilden verbieden. Ik denk dat we er allemaal wel iets van begrijpen. Wat ik bedoel is iets doen wat dat soort redenen wegneemt. Het ziet ernaar uit dat dit in principe vrij simpel kan en dat daar niet al teveel voor nodig is.
Hitler wilde helemaal geen religie verbieden, hooguit één specifieke, hij maakte namelijk gigantisch gebruik/misbruik van het christendom om de bevolking zover te krijgen dat ze geloofde dat de joden overal de schuld van kregen. 2000 jaar aan indoctrinatie dat de joden jezus hebben vermoord had haar werk goed gedaan.

Stalin was zeker atheïstisch en wilde zeker geen enkele andere religie dan degene die om hemzelf draaide. In feite wilde hij dat de russen hem gingen aanbidden. Betekend dan dat hij zijn daden en acties deed vanuit het atheïsme? Neen, dat deed hij vanuit de ideologie "stalinisme", vandaar uit kwam hij tot zijn daden.
pi_143404225
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:18 schreef Semisane het volgende:
Zoals ik al zei, het is te makkelijk om "de atheïsten" op dit forum weg te zetten als 'agressief', maar het is vaak ook uiteindelijk een reactie op uitingen of juist het gebrek aan antwoorden.
Waarom lijk jij te vinden dat een Christen zich moet verantwoorden voor zijn/haar geloof?
Pfff.. vaak zulke discussies gevoerd maar dat is doorgaans zo goed als onmogelijk omdat deze Christofoben een heel bekrompen beeld hebben van een Christen en het Christelijk geloof en dan gewoon niet aan willen nemen dat er heel veel verschillen en nuances zitten in de verschillende stromingen/kerken. Ik zie die selectieve vooroordelen hier ook al weer voorbij komen. Ik heb gewoon geen zin om me een paar keer per week te moeten gaan verantwoorden aan de één of andere rellert die zin heeft in een fittie.

Waarom voer je die hetze eigenlijk tegen Christenen en niet tegen Moslims? Zou dat te maken kunnen hebben met de reactie die je kunt verwachten?
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:38:11 #72
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404264
quote:
2s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:34 schreef Semisane het volgende:

[..]

Hitler wilde helemaal geen religie verbieden, hooguit één specifieke, hij maakte namelijk gigantisch gebruik/misbruik van het christendom om de bevolking zover te krijgen dat ze geloofde dat de joden overal de schuld van kregen. 2000 jaar aan indoctrinatie dat de joden jezus hebben vermoord had haar werk goed gedaan.

Stalin was zeker atheïstisch en wilde zeker geen enkele andere religie dan degene die om hemzelf draaide. In feite wilde hij dat de russen hem gingen aanbidden. Betekend dan dat hij zijn daden en acties deed vanuit het atheïsme? Neen, dat deed hij vanuit de ideologie "stalinisme", vandaar uit kwam hij tot zijn daden.
Stalin was niet tegen religie omdat het concurrentie voor zijn persoonlijkheidscultus was. Stalin was tegen religie omdat hij een Marxist was. Volgens Marx was religie een manier om het proletariaat stil te houden met beloftes op een beter leven na de dood. Opium van het volk, jwz. De kerk was zo medeschuldig aan de onderdrukking van het proletariaat en moest verdwijnen als het proletariaat echt vrij wilde zijn.

Feitelijk had de Russisch-Orthodoxe kerk zelfs in Stalins tijd nog een dikke vinger in de pap. Vervolgingen waren in de regel slechts gericht tegen kerken die zich verzetten tegen de staat.
pi_143404274
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

En ja, de aanpassingen zijn inderdaad overblijfselen. Dat betekent echter niet dat die aanpassingen minder hinderlijk zijn.
Dan ken jij waarschijnlijk geen mensen met een psychische beperking. Voor iemand die geestelijk instabiel is, is het heel moeilijk om patronen te doorbreken en voor sommige van hen is dat zelfs onmogelijk. Dat ligt ook aan de ernst van de ziekte. Van iemand die bijvoorbeeld een zodanige lichamelijke beperking heeft, die nauwelijks te genezen valt, kun je ook niet van verwachten dat die daar van zal genezen. Net zoals een ernstig geestelijk zieke dat patroon niet zal kunnen doorbreken.

Bij gelovigen zie je dat niet. Neem de Amish geloofsgemeenschap. Ondanks dat ze zich zo graag van de moderne wereld willen distancieren, kunnen ze de nieuwsgierigheid bij de jongeren ernaar niet wegnemen. Sommige stappen dan ook uit deze gemeenschap. Als de denkbeelden zich bij deze jongeren uitsluitend zouden beperken tot hun geloof, zouden ze die keus niet kunnen maken. Bij psychiatrische patiënten is die keus er niet tot nauwelijks. Er zijn relatief minder geesteszieken die er volledig vanaf komen (en dan bedoel ik dat ze er nooit meer in hun leven last van hebben), dan dat er gelovigen zijn die besluiten hun patronen te doorbreken en een volledig ander leven kunnen gaan leiden.
pi_143404276
quote:
4s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:21 schreef Semisane het volgende:
Sterker nog, het feit dat jij claimt dat gelovigen dit soort uitspraken nooit doen,
Als je ook maar enige discussie op een forum wilt, een inhoudelijke zoals hier wordt geclaimd, zal je moeten beginnen met echt lezen wat er staat en geen woorden uit zijn verband trekken of woorden verdraaien zoals jij hier nu doet. Dat maakt echt elke discussie onmogelijk. :N
Zie ik het nog een keer dan kap ik er mee.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:45:11 #75
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404401
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waarom lijk jij te vinden dat een Christen zich moet verantwoorden voor zijn/haar geloof?
Waarom doe jij die aanname?

quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:36 schreef Ouder1 het volgende:Pfff.. vaak zulke discussies gevoerd maar dat is doorgaans zo goed als onmogelijk omdat deze Christofoben een heel bekrompen beeld hebben van een Christen en het Christelijk geloof en dan gewoon niet aan willen nemen dat er heel veel verschillen en nuances zitten in de verschillende stromingen/kerken. Ik zie die selectieve vooroordelen hier ook al weer voorbij komen. Ik heb gewoon geen zin om me een paar keer per week te moeten gaan verantwoorden aan de één of andere rellert die zin heeft in een fittie.

Waarom voer je die hetze eigenlijk tegen Christenen en niet tegen Moslims? Zou dat te maken kunnen hebben met de reactie die je kunt verwachten?
Wederom een aanname die ik niet zo goed snap. Verklaar je nader?
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:46:06 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404423
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:38 schreef rosability het volgende:

[..]

Dan ken jij waarschijnlijk geen mensen met een psychische beperking. Voor iemand die geestelijk instabiel is, is het heel moeilijk om patronen te doorbreken en voor sommige van hen is dat zelfs onmogelijk. Dat ligt ook aan de ernst van de ziekte. Van iemand die bijvoorbeeld een zodanige lichamelijke beperking heeft, die nauwelijks te genezen valt, kun je ook niet van verwachten dat die daar van zal genezen. Net zoals een ernstig geestelijk zieke dat patroon niet zal kunnen doorbreken.
Vraag eens aan een gelovige of hij kan stoppen met wekelijks naar de kerk te gaan. Dan krijg je ook vast een negatief antwoord, want hij wil niet naar de hel. Hoe is dat anders dan iemand die elke dag bij McDonalds gaat eten uit angst voor Gilgamesh de Aap-god?
quote:
Bij gelovigen zie je dat niet. Neem de Amish geloofsgemeenschap. Ondanks dat ze zich zo graag van de moderne wereld willen distancieren, kunnen ze de nieuwsgierigheid bij de jongeren ernaar niet wegnemen. Sommige stappen dan ook uit deze gemeenschap. Als de denkbeelden zich bij deze jongeren uitsluitend zouden beperken tot hun geloof, zouden ze die keus niet kunnen maken. Bij psychiatrische patiënten is die keus er niet tot nauwelijks. Er zijn relatief minder geesteszieken die er volledig vanaf komen (en dan bedoel ik dat ze er nooit meer in hun leven last van hebben), dan dat er gelovigen zijn die besluiten hun patronen te doorbreken en een volledig ander leven kunnen gaan leiden.
Sommige geesteszieken worden genezen. Sommige religieuzen vallen van hun geloof. Veel geesteszieken blijven geestesziek. Veel religieuzen blijven religieus. Ik zie geen verschil.
pi_143404436
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:25 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nu ben je toch wel wat naïef Haushofer, de uitspraak "atheïsten geloven in het sprookje evolutie" bijvoorbeeld komt regelmatig voor zelfs op Fok. :D

Ik geef toe dat er users zijn die behoorlijk uit de bocht kunnen springen met uitspraken over gelovigen, maar we hoeven echt niet te doen als of het enkel aan die gebruikers ligt. Ik noem enkel 'nietvandezewereld' of 'bianconori (of hoe die ook heet). Zullen we gewoon even eerlijk hierover doen? Niemand hoeft de hand boven het hoofd gehouden worden. :)
Dan heb je het wellicht over een enkeling die in een bepaald hoekje van dit forum hele rare uitspraken doet. Ik ben hem dan nog niet tegengekomen.
Ik heb wel heel veel Atheïsten en Agnosten uit de bocht zien vliegen tegen Christenen. Bekijk dit topic eens. Ik heb hier nog geen overspannen woord van een Christen gelezen, meer dan genoeg echter van ongelovigen al zie ik het geregeld nog veel erger.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:46:58 #78
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404440
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

[..]

Wederom een aanname die ik niet zo goed snap. Verklaar je nader?
Hij heeft last van die typisch christelijke vervolgingswaan.
pi_143404480
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:25 schreef Semisane het volgende:
Ik geef toe dat er users zijn die behoorlijk uit de bocht kunnen springen met uitspraken over gelovigen,
Ik zou het ook prettig vinden als je man en paard noemt. Christenen krijgen tegenwoordig te vaak de frustraties over de Islam over zich heen. Het ene geloof is het andere niet en dan heb je ook nog de vele verschillende stromingen.
pi_143404511
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:26 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

En dat het ook waardevol is om te doen als je erg nuchter en realistisch te werk gaat. En in geen geval als een gek. (Iets wat zich ook voor kan doen bij het geestelijke. Ookal bestaat die waardevolle werking ook. Bewustheid speelt dan ook zeker een grote rol als mensen in een rare positie gaan wat het geestelijke betreft. Dat is zeker niet zonder zelfcontrole)
Ik snap echt niet waar je heen wilt. Wees eens concreet. Wat wil je precies veranderen? Atheïsme verplichten of zo?
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:52:18 #81
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404540
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan heb je het wellicht over een enkeling die in een bepaald hoekje van dit forum hele rare uitspraken doet. Ik ben hem dan nog niet tegengekomen.
Ik heb wel heel veel Atheïsten en Agnosten uit de bocht zien vliegen tegen Christenen. Bekijk dit topic eens. Ik heb hier nog geen overspannen woord van een Christen gelezen, meer dan genoeg echter van ongelovigen al zie ik het geregeld nog veel erger.
_O-

Jij kent Kingdom niet? Of Cynicus_Romanticus_Rob? Of bianconeri? Of Hexenbiest?
pi_143404554
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:36 schreef Ouder1 het volgende:

Er zijn minder moslims en nog minder van hem doen aan forumdebatten. Ze zijn welkom hoor.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_143404637
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hoezo wil ik niets van geloof weten? Ik vind dat machtig interessant, op een academische manier. Ik wil gewoon niet dat mensen, waaronder ikzelf, in het dagelijkse leven last hebben van de fantasietjes van anderen.
Welke 'last' ervaar jij daar dan van? Ik zie echt niet in hoe ik iemand anders 'last' bezorg met mijn geloof en ik ben praktiserend Christen.

Wat ik bedoel zijn opmerkingen als: Christenen doen dingen uit angst voor de reactie van God. Christenen moeten elke week naar de kerk. Dit even in iets andere woorden dan jij net gebruikte, maar daar kwam het wel op neer.
Daarmee claim jij te weten hoe ik denk en waarom ik doe wat ik doe. Grappig genoeg klopt dat in mijn stroming en bij mij voor geen meter.
pi_143404661
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vraag eens aan een gelovige of hij kan stoppen met wekelijks naar de kerk te gaan. Dan krijg je ook vast een negatief antwoord, want hij wil niet naar de hel. Hoe is dat anders dan iemand die elke dag bij McDonalds gaat eten uit angst voor Gilgamesh de Aap-god?

[..]

Sommige geesteszieken worden genezen. Sommige religieuzen vallen van hun geloof. Veel geesteszieken blijven geestesziek. Veel religieuzen blijven religieus. Ik zie geen verschil.
De verhouding geesteszieken die volledig genezen versus religieuzen die het geloof afvallen, is nogal scheef.

En dan. In welke opzicht is dat hinderlijk of zelfs gevaarlijk voor de maatschappij dat iemand zo'n patronen heeft ? Een geesteszieke vormt een gevaar voor zichzelf en/of anderen, kan door zijn patronen niet functioneren. Ik heb het hier niet over iemand die prettig gestoord is of gewoon een beetje apart uit de hoek kan komen.

Psychiatrie is er om mensen te helpen, niet om te bepalen welke patronen goed of fout zijn. Dat zou anders nogal behoorlijk censurerend zijn als vanuit dat oogpunt hulp verleend zou worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door rosability op 14-08-2014 10:07:57 ]
pi_143404696
quote:
14s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Beter lezen dan. Ook op FOK! worden verschillende van die dingen regelmatig naar boven gehaald. Anderen zijn inderdaad eerder zeldzaam, maar dat geldt ook voor de dingen die jij schrijft.

Wel ironisch dat je claimt een christen te zijn maar je niets aantrekt van Matteüs 7:3...
Beter lezen of meer lezen?

Kijk.. daar begin je weer. Ik ben Christen dus ik moet... passen in het beeld dat jij van een Christen hebt.
pi_143404721
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

_O-

Jij kent Kingdom niet? Of Cynicus_Romanticus_Rob? Of bianconeri? Of Hexenbiest?
Daar noem je me ook wat. Cycnicus Romanticus Rob roept altijd dat iets aan je ogen mankeert als je een genuanceerd beeld probeert te geven :')
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:01:49 #87
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404767
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Stalin was niet tegen religie omdat het concurrentie voor zijn persoonlijkheidscultus was. Stalin was tegen religie omdat hij een Marxist was. Volgens Marx was religie een manier om het proletariaat stil te houden met beloftes op een beter leven na de dood. Opium van het volk, jwz. De kerk was zo medeschuldig aan de onderdrukking van het proletariaat en moest verdwijnen als het proletariaat echt vrij wilde zijn.

Feitelijk had de Russisch-Orthodoxe kerk zelfs in Stalins tijd nog een dikke vinger in de pap. Vervolgingen waren in de regel slechts gericht tegen kerken die zich verzetten tegen de staat.
I stand corrected then :)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:03:41 #88
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404806
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:39 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als je ook maar enige discussie op een forum wilt, een inhoudelijke zoals hier wordt geclaimd, zal je moeten beginnen met echt lezen wat er staat en geen woorden uit zijn verband trekken of woorden verdraaien zoals jij hier nu doet. Dat maakt echt elke discussie onmogelijk. :N
Zie ik het nog een keer dan kap ik er mee.
Oh ga even ergens anders de treurwilg uithangen, jij zeker moet niet iets over het uit het verband trekken van uitspraken zeggen, daarbij reageer je vrij selectief. Typisch eigenlijk. :{w
pi_143404834
Nog een aanvulling:

Lieden als Bianconeri moet je geheel negeren, daar is niet mee te discussiëren. Mensen die er toch telkens weer in trappen zouden beter moeten weten, Veel van het moddergooien waar Ouder1 tegen protesteert komt voort uit dat soort conversaties .

Als een gelovige serieus op vragen ingaat wordt hij niet zo gauw voor geestelijk gestoord uitgemaakt volgens mij.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:06:21 #90
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Welke 'last' ervaar jij daar dan van? Ik zie echt niet in hoe ik iemand anders 'last' bezorg met mijn geloof en ik ben praktiserend Christen.
Even zien:
- zondagswet
- winkeltijdenwet
- mijn belastinggeld gaat naar scholen die kinderen indoctrineren met christelijke onzin
- christenen denken voor mij te kunnen beslissen met wie ik seks mag hebben
- christenen denken te kunnen beslissen wat mijn vriendin met haar lichaam mag doen
- fucking kerkklokken met hun eeuwige gebeier.

Gelukkig is het me per 1 februari jl. toegestaan om je fantasievriendje te beledigen. En het is pas 2014! :')

quote:
Wat ik bedoel zijn opmerkingen als: Christenen doen dingen uit angst voor de reactie van God. Christenen moeten elke week naar de kerk. Dit even in iets andere woorden dan jij net gebruikte, maar daar kwam het wel op neer.
Daarmee claim jij te weten hoe ik denk en waarom ik doe wat ik doe. Grappig genoeg klopt dat in mijn stroming en bij mij voor geen meter.
Nou, dan doe jij alsof bij iedere opmerking van mij de woorden 'in het algemeen' staat. Dan kun jij lekker pedant de uitzondering uithangen, terwijl de rest van ons rustig door kunnen babbelen over het christendom.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:06:36 #91
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143404875
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je gewoon erg selectief leeft of erg selectief topics uitkiest. Prima verder, maar dan moet je ook niet claimen dat het verzanden van discussies ligt aan de uitspraken van atheïsten. Deze verzanden in mijn optiek voornamelijk omdat gelovigen zeer selectief reageren en lezen, claims maken zonder deze onderbouwen en niet of nauwelijks op kritiek in gaan. Je posts in dit topic zijn daarover exemplarisch eigenlijk. :{w
pi_143404902
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:45 schreef Semisane het volgende:
Lees even terug dan zie je wat ik bedoel. Zulke uitspraken bijvoorbeeld:
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:18 schreef Semisane het volgende:
Dat soort uitspraken zal je mij niet snel zien doen. Ik zal hooguit wat minder aardig worden als degene waarop ik reageer verder niet in wilt gaan op de reacties, aan een ernstige vorm van "cherry-picking" doet, zeer selectief reageert of uitspraken doet en weigert deze te onderbouwen.
Als Christen moet je dus ingaan op alle reacties, moet je voldoen aan het plaatje dat iemand van het Christendom heeft (anders doe je aan cherry-picking) en moet je jouw geloof onderbouwen.
Met andere woorden; Als Christen moet je jezelf voor je geloof verantwoorden.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:08:03 #93
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404906
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:57 schreef rosability het volgende:

[..]

De verhouding geesteszieken die volledig genezen versus religieuzen die het geloof afvallen, is nogal scheef.

En dan. In welke opzicht is dat hinderlijk of zelfs gevaarlijk voor de maatschappij dat iemand zo'n patronen heeft ? Een geesteszieke vormt een gevaar voor zichzelf en/of anderen, kan door zijn patronen niet functioneren. Ik heb het hier niet over iemand die prettig gestoord is of gewoon een beetje apart uit de hoek kan komen.

Psychiatrie is er om mensen te helpen, niet om te bepalen welke patronen goed of fout zijn.
De vraag is niet of het hinderlijk of gevaarlijk is voor de maatschappij, maar of het hinderlijk of gevaarlijk voor de persoon zelf is. Als iemand zich één dag in de week opsluit uit angst voor de onzichtbare luchttovenaar, is dat héél hinderlijk. Als iemand afziet van normale sociale contacten, is dat héél hinderlijk. Als iemand zich voortdurend vervolgd en beledigt voelt, is dat héél hinderlijk.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:09:37 #94
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143404934
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Beter lezen of meer lezen?

Kijk.. daar begin je weer. Ik ben Christen dus ik moet... passen in het beeld dat jij van een Christen hebt.
LOL, je voldoet perfect aan het beeld dat ik van christenen heb, met je gebrek aan leesvaardigheid. Als christenen voldoende leesvaardigheid zouden hebben, zouden ze geen christenen meer zijn na de eerste keer dat ze dat heilige boekje van ze openslaan. :D
pi_143405015
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik ben een Christen en ik ga niet elke week naar de kerk. Sterker nog; mijn kerk heeft veel maar niet alle zondagen diensten. Ik ken ook van andere stromingen veel mensen die niet elke zondag naar de kerk gaan. En nu? Als jij religie echt zo interessant vindt, verdiep je er dan eens wat verder in voor je een bekrompen beeld hebt van iedere stroming (nu ja.. je lijkt het idee van stroming niet eens te kennen en te denken dat iedere Christen een bevindelijk gereformeerde is) en iedere Christen.
quote:
Je ziet dus geen verschil tussen een geesteszieke en een gelovige? Dus je maakt mij hier uit voor geesteszieke? En dan zeg jij dat je het vreemd vindt dat Christenen met jou de discussie niet aan willen? 8)7
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:13:38 #96
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143405021
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 10:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lees even terug dan zie je wat ik bedoel. Zulke uitspraken bijvoorbeeld:

[..]

Als Christen moet je dus ingaan op alle reacties, moet je voldoen aan het plaatje dat iemand van het Christendom heeft (anders doe je aan cherry-picking) en moet je jouw geloof onderbouwen.
Neen, dat bedoel ik daar niet mee, maar dat weet je best. Als een gelovige een specifieke uitspraak doet, bijvoorbeeld dat zijn/haar geloof iets eist van de maatschappij of over een wetenschappelijke gebied zoals evolutie, dan zal ik zo nu en dan vragen om zijn/haar uitspraken te verklaren of ik uit er kritiek op.

Mijn ervaring is dat op dat moment de gelovige de discussie gaat ontlopen, zeer selectief gaat reageren of zich zeer fel gaat afzetten tegen degene die kritiek levert (een beetje zoals jij dat nu doet).

Dat is over het algemeen funest voor elke discussie...zeker op een forum.
pi_143405038
quote:

[..]

Hij heeft last van die typisch christelijke vervolgingswaan.
Zo. Discussie dus onmogelijk. Daaag! :W
pi_143405053
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 10:07 schreef Ouder1 het volgende:

nee dat zegt hij niet. Dit is eigenlijk meteen wéer een voorbeeld.

Als je serieus genomen wilt worden in een discussie wordt er verwacht dat je serieus (inhoudelijk) reageert op de belangrijke punten van de opponent, zonder deze te verdraaien of er iets bij te verzinnen.

Omdat er vaak geen enkele reply mogelijk is op de kritiek op het geloof (dogmatische inhoud, niet het geloven an sich), komen gelovigen niet verder dan 'Dat voel ik nu eenmaal zo' of 'dat geloof ik nu eenmaal.' Vandaar dat er vaak gewoon helemaal niet gereageerd wordt.

Het gaat er dus niet om, Ouder1 om jouw te dwingen om je te verantwoorden voor wat je gelooft, enkel áls je eenmaal de handschoen opgepakt hebt en het debat 'strijdtoneel' betreden hebt dan wordt er van je verwacht dat je volgens de regels van het spel speelt.
pi_143405158
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:10 schreef rosability het volgende:

[..]

De maatschappij in Europa heeft zich vanuit het Christendom ontwikkeld.
Zeer zeker niet. De maatschappij heeft zich ontwikkeld naast het christendom valt nog wel te beargumenteren. Ondanks het christendom ook nog wel. Maar vanuit het christendom? Absoluut niet.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 10:22:01 #100
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143405173
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 10:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ben een Christen en ik ga niet elke week naar de kerk. Sterker nog; mijn kerk heeft veel maar niet alle zondagen diensten. Ik ken ook van andere stromingen veel mensen die niet elke zondag naar de kerk gaan. En nu? Als jij religie echt zo interessant vindt, verdiep je er dan eens wat verder in voor je een bekrompen beeld hebt van iedere stroming (nu ja.. je lijkt het idee van stroming niet eens te kennen en te denken dat iedere Christen een bevindelijk gereformeerde is) en iedere Christen.
Ik durf er mijn hoofd onder te verwedden dat ik meer kennis heb van het christendom dan jij. Dat is namelijk waarom ik atheïst ben geworden. Jij bent degene die niet lijkt in te zien dat je de uitzondering bent (of in ieder geval: die pretendeert niet in te zien dat hij een uitzondering is om even lekker pedant te kunnen doen tegenover zo'n stomme atheïst).
quote:
[..]

Je ziet dus geen verschil tussen een geesteszieke en een gelovige? Dus je maakt mij hier uit voor geesteszieke? En dan zeg jij dat je het vreemd vindt dat Christenen met jou de discussie niet aan willen? 8)7
Ik snap goed dat ze de discussie niet aan durven. Zou ik ook niet durven, als ik een onhoudbaar standpunt moet verdedigen tegenover iemand die zich niet laat intimideren door het gewoonlijke gehuil om respect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')