Waarom volg je een geloof waarvan je niet weet of het waar is? Beter gezegd: waarom volg je dat geloof terwijl een ander geloof net zo goed waar kan zijn?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, zo stelde ik het niet. Ik ontkende alleen dat ik zou denken dat ik de waarheid in pacht heb en dat mijn geloof de enige ware is. Ik stel dat ik dat niet weet. Het is een geloof, een persoonlijke overtuiging, zelfs een beetje een levenswijze, maar geen vaststaand feit dat bewezen kan worden. Dus ik kan er gewoon naast zitten. Dat accepteer ik.
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom volg je een geloof waarvan je niet weet of het waar is? Beter gezegd: waarom volg je dat geloof terwijl een ander geloof net zo goed waar kan zijn?
Nee hoor. Iets is waar of iets is onwaar. Als je denkt dat iets waar is, kan iets wat daarmee conflicteert niet ook waar zijn. Als je een religie aanhangt, ga ik er toch vanuit dat je gelooft dat die waar is.quote:
Nemen we weer die protestanten en katholieken. Stel dat je je eigenlijk tussen die twee in bevindt, maar je voelt je prettiger aan katholieke zijde. Moet je dan als zelfbenoemd katholiek tóch zeggen dat de protestanten het fout doen?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee hoor. Iets is waar of iets is onwaar. Als je denkt dat iets waar is, kan iets wat daarmee conflicteert niet ook waar zijn. Als je een religie aanhangt, ga ik er toch vanuit dat je gelooft dat die waar is.
Omdat het je gevoelsmatig aanspreekt. Net als de keuze bij een partner. Bij die ene heb je de klik, bij de andere niet. Geloof gaat niet om de waarheid in pacht hebben of te claimen dat je geloof de waarheid is, maar of je je erin kan vinden. Het is net als een partnerkeuze iets heel irrationeels.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom volg je een geloof waarvan je niet weet of het waar is? Beter gezegd: waarom volg je dat geloof terwijl een ander geloof net zo goed waar kan zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, zo stelde ik het niet. Ik ontkende alleen dat ik zou denken dat ik de waarheid in pacht heb en dat mijn geloof de enige ware is. Ik stel dat ik dat niet weet. Het is een geloof, een persoonlijke overtuiging, zelfs een beetje een levenswijze, maar geen vaststaand feit dat bewezen kan worden. Dus ik kan er gewoon naast zitten. Dat accepteer ik.
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:42 schreef rosability het volgende:
[..]
Omdat het je gevoelsmatig aanspreekt. Net als de keuze bij een partner. Bij die ene heb je de klik, bij de andere niet. Geloof gaat niet om de waarheid in pacht hebben of te claimen dat je geloof de waarheid is, maar of je je erin kan vinden. Het is net als een partnerkeuze iets heel irrationeels.Cue Hans Teeuwen "het is een gevoel, kan je niet uitleggen...Christus"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zit er wel het dichtst bij in de buurt, denk ik. Ik geloof niet dat meeste Christenen diep nadenken over wat er letterlijk in de bijbel staat.Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
Maar dat maakt het wel lastig. De ene keer zijn er hier christenen die het allemaal vreselijk zeker weten en de andere keer gaat het om christenen die het allemaal zelf eigenlijk ook niet weten, maar zich gewoon wel goed voelen bij een bepaalde club. Dat maakt de term 'christen' wel heel erg diffuus.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:53 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Cue Hans Teeuwen "het is een gevoel, kan je niet uitleggen...Christus"
Je zit er wel het dichtst bij in de buurt, denk ik. Ik geloof niet dat meeste Christenen diep nadenken over wat er letterlijk in de bijbel staat.
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:42 schreef rosability het volgende:
[..]
Omdat het je gevoelsmatig aanspreekt. Net als de keuze bij een partner. Bij die ene heb je de klik, bij de andere niet. Geloof gaat niet om de waarheid in pacht hebben of te claimen dat je geloof de waarheid is, maar of je je erin kan vinden. Het is net als een partnerkeuze iets heel irrationeels.Mooie vergelijking!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geloof ook niet in die éne ware als partner, dat éne en enige dekseltje dat op het potje past.
Maar ik kies een partner die past.. dat sluit niet uit dat er wellicht ergens op deze aardkloot iemand rond kan lopen die veel beter bij mij past. Ik ga gewoon voor de partner die ik gekozen heb en accepteer dat dat wellicht niet de aller, aller beste keuze zou kunnen zijn.
Mooi hé!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat maakt het wel lastig. De ene keer zijn er hier christenen die het allemaal vreselijk zeker weten en de andere keer gaat het om christenen die het allemaal zelf eigenlijk ook niet weten, maar zich gewoon wel goed voelen bij een bepaalde club. Dat maakt de term 'christen' wel heel erg diffuus.
Nou ja... Als iemand zichzelf christen noemt, dan past die persoon in ieder geval in het hokje 'gelooft in God en in (delen van) de Bijbel, hecht bijzondere waarde aan het personage Jezus, enzovoort'.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mooi hé!![]()
![]()
Jammer alleen voor mensen die alle Christenen in één hokje willen drukken.
Onder de term Christen valt ook nogal veel. De diverse stromingen en hoe strikt iemand het geloof interpreteert of er naar leeft. Beter kun je iemand individueel beoordelen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat maakt het wel lastig. De ene keer zijn er hier christenen die het allemaal vreselijk zeker weten en de andere keer gaat het om christenen die het allemaal zelf eigenlijk ook niet weten, maar zich gewoon wel goed voelen bij een bepaalde club. Dat maakt de term 'christen' wel heel erg diffuus.
Dat klopt. Kijk, als iemand homoseksualiteit afwijst, maar wel schelpdieren eet is die persoon voor mij niet meer serieus te nemen. Dat cherry picking vind ik een vorm van cognitieve dissonantie. Je gelooft de bijbel wel, of niet. En als je gaat shoppen, vind ik dat prima, maar dan is het einde zoek. Ik ga mensen niet zeggen wat ze zijn, maar ik neem cherry pickers niet serieus.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je neemt alleen de Westboro Baptist Church serieus?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Dat klopt. Kijk, als iemand homoseksualiteit afwijst, maar wel schelpdieren eet is die persoon voor mij niet meer serieus te nemen. Dat cherry picking vind ik een vorm van cognitieve dissonantie. Je gelooft de bijbel wek, of niet. En als je gaat shoppen, vind ik dat prima, maar dan is het einde zoek. Ik ga mensen niet zeggen wat ze zijn, maar ik neem cherry pickers niet serieus.
Prima als je gelooft dat er een hogere macht is, maar kom niet aan met boeken die vol staan met wetteb die je zelf negeert met de claim dat het gaat om de geest van het geloof die je voor het gemak zelf interpreteert en bepaaalt wat wel en niet de kern is. Is het nou een heilig boek of niet?: D
Hoezo cherry picking ? Er staat nergens voorgeschreven hoe iemand precies zijn geloof zou moeten belijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Dat klopt. Kijk, als iemand homoseksualiteit afwijst, maar wel schelpdieren eet is die persoon voor mij niet meer serieus te nemen. Dat cherry picking vind ik een vorm van cognitieve dissonantie. Je gelooft de bijbel wek, of niet. En als je gaat shoppen, vind ik dat prima, maar dan is het einde zoek. Ik ga mensen niet zeggen wat ze zijn, maar ik neem cherry pickers niet serieus.
Prima als je gelooft dat er een hogere macht is, maar kom niet aan met boeken die vol staan met wetteb die je zelf negeert met de claim dat het gaat om de geest van het geloof die je voor het gemak zelf interpreteert en bepaaalt wat wel en niet de kern is. Is het nou een heilig boek of niet?: D
Niet serieus, maar ik heb op een bepaalde manier wel respect voor de rechtlijnigheid. Hoewel het met cherry pickers natuurlijk wel makkelijker samensamenleven is dan met WBC-gangersquote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je neemt alleen de Westboro Baptist Church serieus?
Ja natuurlijk. Als er in de bijbel staat dat homoseksualiteit een zonde is en dat je geen schelpdieren mag eten, en een persoon neemt wel het ene deel van het woord van god serieus, maar het andere niet, dan noem ik dat cherry picking. Waarom god zijn woord soms wel, en soms niet serieus nemen? Ik vind dat gek. Maar mensen gaan hun gang maar hoor. In dat opzicht ben ik in het geheel niet fundamentalistischquote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:10 schreef rosability het volgende:
[..]
Hoezo cherry picking ? Er staat nergens voorgeschreven hoe iemand precies zijn geloof zou moeten belijden. Nu doe je in principe hetzelfde als de relifundi's die zeggen dat je zo en zo conform hun interpretatie zou moeten geloven.
We komen nog ergens!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:05 schreef rosability het volgende:
[..]
Onder de term Christen valt ook nogal veel. De diverse stromingen en hoe strikt iemand het geloof interpreteert of er naar leeft. Beter kun je iemand individueel beoordelen.
Ik ook. Hun visie op de wereld klopt uitstekend met de God uit de Bijbel. Doe je dingen die niet deugen? Dan maakt god voor straf een aantal mensen dood. God is goed, dus het doden van die mensen is goed, dus 'thank God voor IED's'.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:12 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Niet serieus, maar ik heb op een bepaalde manier wel respect voor de rechtlijnigheid.
En wat te denken van dierenoffers? Staat ook in het OT hoor!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je neemt alleen de Westboro Baptist Church serieus?
edit: o nee, die hebben geen slaven. Laat maar.
Dus je neemt geen enkele christen serieus?
O ja, ik zou ze toch bijna vergeten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En wat te denken van dierenoffers? Staat ook in het OT hoor!
Gelukkig maarquote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:17 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Als er in de bijbel staat dat homoseksualiteit een zonde is en dat je geen schelpdieren mag eten, en een persoon neemt wel het ene deel van het woord van god serieus, maar het andere niet, dan noem ik dat cherry picking. Waarom god zijn woord soms wel, en soms niet serieus nemen? Ik vind dat gek. Maar mensen gaan hun gang maar hoor. In dat opzicht ben ik in het geheel niet fundamentalistisch
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
Eh... Wut?quote:
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:24 schreef rosability het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Als je er naar keuze een 'eigen interpretatie' aan kunt geven, wat heb je dan nog aan de Bijbel? Schelpdieren eten is verboden. Nou, hoe zal ik dat eens interpreteren... Of dan misschien de kruisiging van Jezus. Hoe zal ik die eens interpreteren? Eh, doodgaan is niet leuk, maar als je het er zelf naar gemaakt hebt, dan kun je je wel afvragen of je nou wel zo handig bezig bent geweest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |