Ja. Protestanten geloven dat de Bijbel voldoende is (sola scriptura), katholieken geloven dat ook dogmatische geschriften nodig zijn om tot het juiste christendom te komen, om maar iets te noemen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik bedoelde het vanuit een soort onpartijdig perspectief dat rekening houdt met de basis van de beide geloven. Maar goed, doet er verder niet zoveel toe.
Sluiten het katholicisme en het protestantisme elkaar eigenlijk uit?
Inderdaad. Wat dat betreft mag ik in mijn handjes knijpen dat de enige reactie op kritiek tegenwoordig nog bestaat uitquote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan kwam je er nog goed vanaf. Het is echt ongekend wat er in de christentijd met mensen werd gedaan.
Hm. Dat het verschillen zijn, oké. Maar maakt dat dat ze elkaar uitsluiten? Je zou als protestant kunnen zeggen: in principe doen die katholieken het wel goed, maar al die wonderen en zo, die slaan nergens op.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja. Protestanten geloven dat de Bijbel voldoende is (sola scriptura), katholieken geloven dat ook dogmatische geschriften nodig zijn om tot het juiste christendom te komen, om maar iets te noemen.
Als zij geloven dat wonderen waar zijn en als jij gelooft dat wonderen niet waar zijn, dan kun je niet zeggen dat hun geloof ook een juist geloof is; ze geloven immers dingen die niet waar zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Dat het verschillen zijn, oké. Maar maakt dat dat ze elkaar uitsluiten? Je zou als protestant kunnen zeggen: in principe doen die katholieken het wel goed, maar al die wonderen en zo, die slaan nergens op.
Hier staan vier sterretjes: *****quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als zij geloven dat wonderen waar zijn en als jij gelooft dat wonderen niet waar zijn, dan kun je niet zeggen dat hun geloof ook een juist geloof is; ze geloven immers dingen die niet waar zijn.
Niet als je zegt dat er slechts vier sterretjes staan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hier staan vier sterretjes: *****
Ik heb gelijk. Als ik zeg dat er vijf sterretjes staan heb ik trouwens ook gelijk.
Hoe is een oecumenische dienst dan mogelijk?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet als je zegt dat er slechts vier sterretjes staan.
Geen enkele monotheïstische religie zegt: "er is zeker één god, misschien meer". Ze zeggen allemaal: "Er is slechts één god, zeker niet meer."
Omdat ze het over sommige dingen wel eens zijn. Als ze het in hoofdlijnen eens zijn, kunnen ze best een mis samen volgen. Dat betekent niet dat ze het in alles met elkaar eens zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe is een oecumenische dienst dan mogelijk?
Natuurlijk. Maar ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat ze elkaar uitsluiten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat ze het over sommige dingen wel eens zijn. Als ze het in hoofdlijnen eens zijn, kunnen ze best een mis samen volgen. Dat betekent niet dat ze het in alles met elkaar eens zijn.
Ligt eraan wat je uitsluiten noemt hé. Ze vinden van elkaar dat ze niet het Ene Ware Geloof zijn, omdat ieder vindt dat de ander onjuiste dingen gelooft. Dat betekent niet dat ze niet samen door één deur kunnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat ze elkaar uitsluiten.
En zo zou een protestant kunnen zeggen dat wat die katholieken geloven ook wel redelijk klopt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je uitsluiten noemt hé. Ze vinden van elkaar dat ze niet het Ene Ware Geloof zijn, omdat ieder vindt dat de ander onjuiste dingen gelooft. Dat betekent niet dat ze niet samen door één deur kunnen.
'Redelijk kloppen' is nog steeds niet hetzelfde als het Ene Ware Geloof zijn. Ik lees ook wel eens teksten die redelijk kloppen maar die niet juist zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En zo zou een protestant kunnen zeggen dat wat die katholieken geloven ook wel redelijk klopt.
Maar hoe werd het hier door ouder1 gesteld dan? Dat er meerdere 'ene ware geloven' zijn? Nee toch?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
'Redelijk kloppen' is nog steeds niet hetzelfde als het Ene Ware Geloof zijn. Ik lees ook wel eens teksten die redelijk kloppen maar die niet juist zijn.
Jawel. Ik stelde dat hij dacht dat zijn vorm van christendom het enige goede christendom is. Hij zei dat die claim ongefundeerd is. Ergo: hij vindt dat er meer enige goede christendommen zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar hoe werd het hier door ouder1 gesteld dan? Dat er meerdere 'ene ware geloven' zijn? Nee toch?
Of zij stelde dat er meer goede vormen van christendom zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel. Ik stelde dat hij dacht dat zijn vorm van christendom het enige goede christendom is. Hij zei dat die claim ongefundeerd is. Ergo: hij vindt dat er meer enige goede christendommen zijn.
Dat blijkt niet uit de claim die hij verwierp.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of zij stelde dat er meer goede vormen van christendom zijn.
Nou ja, ik weet niet hoe ouder1 het bedoelde en ik heb eigenlijk ook niet zoveel zin om terug te gaan zoeken.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat blijkt niet uit de claim die hij verwierp.
Goede discussies vandaag. De een weigert ondersteuning van z'n bronnen te geven, de ander is te lam om een paar pagina's terug te lezen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, ik weet niet hoe ouder1 het bedoelde en ik heb eigenlijk ook niet zoveel zin om terug te gaan zoeken.
Nou, gedaan. Ik kon het niet vinden. Is het eigenlijk wel gezegd?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Goede discussies vandaag. De een weigert ondersteuning van z'n bronnen te geven, de ander is te lam om een paar pagina's terug te lezen.
Zo gaan we wel ergens komen, jongens.
Bro, van jou had ik eigenlijk wel beter verwacht.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, gedaan. Ik kon het niet vinden. Is het eigenlijk wel gezegd?
Ja, die had ik gezien. Ouder1 lijkt hier te stellen niet de enige juiste versie van het christendom te volgen. Niet dat er meer 'enige juiste' zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bro, van jou had ik eigenlijk wel beter verwacht.
F&L / Van agnost/atheist naar gelovig
Nee, zo stelde ik het niet. Ik ontkende alleen dat ik zou denken dat ik de waarheid in pacht heb en dat mijn geloof de enige ware is. Ik stel dat ik dat niet weet. Het is een geloof, een persoonlijke overtuiging, zelfs een beetje een levenswijze, maar geen vaststaand feit dat bewezen kan worden. Dus ik kan er gewoon naast zitten. Dat accepteer ik.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar hoe werd het hier door ouder1 gesteld dan? Dat er meerdere 'ene ware geloven' zijn? Nee toch?
Waarom zou je dat doen? Waarom zou je een versie van het christendom aanhangen die niet de juiste is?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, die had ik gezien. Ouder1 lijkt hier te stellen niet de enige juiste versie van het christendom te volgen. Niet dat er meer 'enige juiste' zijn.
Kijk, opgelost.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, zo stelde ik het niet. Ik ontkende alleen dat ik zou denken dat ik de waarheid in pacht heb en dat mijn geloof de enige ware is. Ik stel dat ik dat niet weet. Het is een geloof, een persoonlijke overtuiging, zelfs een beetje een levenswijze, maar geen vaststaand feit dat bewezen kan worden. Dus ik kan er gewoon naast zitten. Dat accepteer ik.
Da's veel te zwart wit.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Waarom zou je een versie van het christendom aanhangen die niet de juiste is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |