Proberen zoveel mogelijk te lezen. Moet wel eerlijk toegeven dat het lezen van de heilige boeken niet mijn hobby is...quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:13 schreef zwaardegekste het volgende:
Enne, hoe ga je dan van "ik weet het eigenlijk niet" naar "ik weet het allemaal wel" ?
Kan me niet verrotte, doe er zelf ook regelmatig aan mee..quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef Ouder1 het volgende:
Best linke soep om zo'n vraag op Fok te plaatsen met de haat hier jegens gelovigen...
Klopt ook ja. Ken genoeg verhalen rondom mij heen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:53 schreef Eyip het volgende:
Meestal door een ingrijpende gebeurtenis in het leven als een burnout, scheiding of verlies van een dierbare zal de individu eerder gelovig worden heb ik mij laten vertellen. Zit wel wat in.
Gristen? Wat's da?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:21 schreef Manke het volgende:
In het kort voor de zoveelste keer :p : Ik was atheïst, ik riep geesten op, ik vond de duivel, toen besefte ik dat God dan ook moet bestaan, nu ben ik gristen.
Dat gebeurt op andere websites net zo goed. Het is eerder uitzondering dan regel dat er op een nette manier op gelovigen wordt gereageerd.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef Ouder1 het volgende:
Best linke soep om zo'n vraag op Fok te plaatsen met de haat hier jegens gelovigen...
Ik wou net een serieus antwoord op je vraag gaan geven, maar bij nader inzien, laat maar.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:17 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
[..]
Kan me niet verrotte, doe er zelf ook regelmatig aan mee..
Het puberale daargelaten komt dat wellicht ook doordat gelovigen enkel bij uitzondering in gaan op kritische vragen of opmerkingen over religie/geloof. Kritiek wordt wel kinderlijk makkelijk onder de noemer "haat tegen geloof" geschoven.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat gebeurt op andere websites net zo goed. Het is eerder uitzondering dan regel dat er op een nette manier op gelovigen wordt gereageerd.
Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie. Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:26 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het puberale daargelaten komt dat wellicht ook doordat gelovigen enkel bij uitzondering in gaan op kritische vragen of opmerkingen over religie/geloof. Kritiek wordt wel kinderlijk makkelijk onder de noemer "haat tegen geloof" geschoven.
Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies, kinderverkrachters, kindermoordenaars, homohaters, massa moordenaars (volgens hen zijn bijna alle oorlogen gevoerd om het geloof) en vooral willen Christenen voortdurend hun wil, hun geloof opleggen aan degene die dit soort uitingen doet.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:38 schreef rosability het volgende:
[..]
Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie. Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.
Boeken over godsdienstwetenschappen/geschiedenis zijn niet zo heilig hoor.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:16 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Proberen zoveel mogelijk te lezen. Moet wel eerlijk toegeven dat het lezen van de heilige boeken niet mijn hobby is...
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies, kinderverkrachters, kindermoordenaars, homohaters, massa moordenaars (volgens hen zijn bijna alle oorlogen gevoerd om het geloof) en vooral willen Christenen voortdurend hun wil, hun geloof opleggen aan degene die dit soort uitingen doet.![]()
En dan zeuren dat Christenen 'het gesprek niet aan willen gaan'.
Begin is met wiki-pedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost -icisme en Verschil met atheïsmequote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:16 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
[..]
Proberen zoveel mogelijk te lezen. Moet wel eerlijk toegeven dat het lezen van de heilige boeken niet mijn hobby is...
Ik heb veel vrienden die geloven (christendom) en vraag ook hoe zij het geloof belijden en beleven.
Tot zover zei ik best een paar dingen die iets van atheïsme weghebben. Ik ben echter christen. Veel dingen die ik zei of zeg zijn conclusies die waar lijken te zijn en daarom zou dit gezegd moeten worden.quote:
En ben je zeker dat dit een gristen is en geen pristen ?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:08 schreef Manke het volgende:
[..]
Een gelover in het nieuwe (bloed)verbond zoals beschreven is in het nieuwe testament.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:52 schreef ATON het volgende:
[..]
En ben je zeker dat dit een gristen is en geen pristen ?
Maar het lijkt hier wel op.quote:Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies,
Een serieus antwoord op de vraag hoe je het gat van deïsme naar theïsme dichtquote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef rosability het volgende:
Ik wou net een serieus antwoord op je vraag gaan geven, maar bij nader inzien, laat maar.
Bij Theisme geloof je erin dat, naast dat 'God' een oppermachtig wezen is dat ver boven de wereld staat, zich ook nog eens actief met het reilen en zeilen in de wereld bemoeit, terwijl het Deisme deze laatste opvatting niet deelt. Die gaan ervan uit dat God de natuur zo geschapen heeft dat de wereld zichzelf reguleert.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:32 schreef highender het volgende:
[..]
Een serieus antwoord op de vraag hoe je het gat van deïsme naar theïsme dicht
Dat weet ik, het is echter geen antwoord op de vraag van TS, welke immers de keuze van een specifieke religie betreft doorredenerend vanuit zijn deïsme. Vooralsnog is het onmogelijk daar een serieus (met argumenten onderbouwd) antwoord op te geven.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:52 schreef rosability het volgende:
Bij Theisme geloof je erin dat, naast dat 'God' een oppermachtig wezen is dat ver boven de wereld staat, zich ook nog eens actief met het reilen en zeilen in de wereld bemoeit, terwijl het Deisme deze laatste opvatting niet deelt. Die gaan ervan uit dat God de natuur zo geschapen heeft dat de wereld zichzelf reguleert.
Cry me a river.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies, kinderverkrachters, kindermoordenaars, homohaters, massa moordenaars (volgens hen zijn bijna alle oorlogen gevoerd om het geloof) en vooral willen Christenen voortdurend hun wil, hun geloof opleggen aan degene die dit soort uitingen doet.![]()
Dat heeft niet zozeer met een specifieke religie te maken, maar meer met hoe jij je een Godsbeeld voorstelt. Het is goed mogelijk om bijvoorbeeld Christelijk, Joods of Islamitisch te zijn en het meer vanuit een deïstisch perspectief te beredeneren dan vanuit een theïstisch perspectief. Ik weet dat als je de boeken van deze religies op een letterlijke manier leest, je dan al snel tot de conclusie komt dat het een theïstische religie is. Toegegeven bij deze religies speelt het Theïstisch perspectief ook een centrale rol, maar dat betekent niet dat je vanuit bovengenoemde religies het niet op die manier zou mogen of kunnen interpreteren.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:05 schreef highender het volgende:
[..]
Dat weet ik, het is echter geen antwoord op de vraag van TS, welke immers de keuze van een specifieke religie betreft doorredenerend vanuit zijn deïsme. Vooralsnog is het onmogelijk daar een serieus (met argumenten onderbouwd) antwoord op te geven.
Wat is eigenlijk de reden dat hier twee verschillende benamingen voor zijn?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:52 schreef rosability het volgende:
[..]
Bij Theisme geloof je erin dat, naast dat 'God' een oppermachtig wezen is dat ver boven de wereld staat, zich ook nog eens actief met het reilen en zeilen in de wereld bemoeit, terwijl het Deisme deze laatste opvatting niet deelt. Die gaan ervan uit dat God de natuur zo geschapen heeft dat de wereld zichzelf reguleert.
Wat ik erover gelezen heb, is dat het een soort van opstapje in de 18e eeuw bij geleerden was naar het Atheïsme. Wetenschappers in die tijd gebruikten het deïstische perspectief om hun standpunten beter te kunnen verklaren, want het Theïsme was compleet in strijd met wat ze onderzochten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 04:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat hier twee verschillende benamingen voor zijn?
Omdat het belangrijk is of je gelooft in een interventionalistische god die continue iedereens leven loopt te regelen of dat je gelooft in een antropomorfische, zich buiten het universum bevindende beginsoorzaak die de boel heeft uitgerold maar zich er niet mee bemoeit.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 04:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat hier twee verschillende benamingen voor zijn?
Even twee nuances:quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat gebeurt op andere websites net zo goed. Het is eerder uitzondering dan regel dat er op een nette manier op gelovigen wordt gereageerd.
Helaas zijn sommige gelovigen nogal snel op hun teentjes getrapt, waardoor vrijwel alle kritiek hen afschrikt. Je kunt jezelf muilkorven omwille van de discussie, maar hoeveel discussie is er nog als je geen kanonnen in stelling mag brengen?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:38 schreef rosability het volgende:
[..]
Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie. Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.
LOL, Christenen zeggen vrijwel exact hetzelfde:quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Even twee nuances:
1) op gelovigen wordt meestal heel gewoon gereageerd. Op fundi's die hier hun dogma's komen spuien en vervolgens alle kritiek negeren, wordt met gepaste hoon en spot gereageerd.
2) het respect dat gelovigen eisen staat niet in verhouding tot het respect dat ze verdienen. Als je domme dingen gelooft, moet je niet kwaad worden wanneer mensen zeggen dat je domme dingen gelooft.
Er zit nogal een wereld van verschil tussen uitspraken als ''die God van jouw is wel behoorlijk kwaadaardig als ik de Bijbel mag geloven'' en ''ik zie geen verschil tussen gelovigen en geesteszieken''. In het eerste geval kun je het als een kritische opmerking beschouwen, maar bij de tweede uitspraak wordt je als discussiepartner als mentaal incapabel weggezet, puur omdat je er een andere opvatting op na houdt. Ik zie dat dan ook niet als kanonnen in de stelling brengen, maar de zienswijze van iemand anders afdoen als flauwekul, waardoor je juist een discussie inknot.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Helaas zijn sommige gelovigen nogal snel op hun teentjes getrapt, waardoor vrijwel alle kritiek hen afschrikt. Je kunt jezelf muilkorven omwille van de discussie, maar hoeveel discussie is er nog als je geen kanonnen in stelling mag brengen?
Deistisch, theistisch ... wat maakt het allemaal uit. Waar het om gaat is praktisch zicht en andere van dat soort zaken hoe de zaak werkt als een feit. Dat die gasten in de 18e eeuw dat deden: vooruit, dat ze een hele term nodig hadden om eruit te komen. Maar nu is het wel goed ermee.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 06:24 schreef rosability het volgende:
[..]
Wat i...[quote]Op donderdag 14 augustus 2014 07:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
O..... aan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door rosability op 14-08-2014 08:54:16 ]I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
De hele discussie gaat over de vraag of de zienswijze van de ander flauwekul is. Als blijkt dat zijn opvattingen weinig verschillen van die van een psychiatrisch patiënt, is dat gewoon een geldig argument.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:32 schreef rosability het volgende:
[..]
[..]
Er zit nogal een wereld van verschil tussen uitspraken als ''die God van jouw is wel behoorlijk kwaadaardig als ik de Bijbel mag geloven'' en ''ik zie geen verschil tussen gelovigen en geesteszieken''. In het eerste geval kun je het als een kritische opmerking beschouwen, maar bij de tweede uitspraak wordt je als discussiepartner als mentaal incapabel weggezet, puur omdat je er een andere opvatting op na houdt. Ik zie dat dan ook niet als kanonnen in de stelling brengen, maar de zienswijze van iemand anders afdoen als flauwekul, waardoor je juist een discussie inknot.
Dat is het hem nou juist, een psychiatrisch patiënt kan maatschappelijk gezien niet functioneren door onder andere zijn zienswijze en manier van denken. Iemand die in flauwekul gelooft, maar daar in zijn dagelijks functioneren niet mee beperkt wordt, wordt niet gekwalificeerd als geestelijk instabiel. Daar loopt het argument dan mank.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De hele discussie gaat over de vraag of de zienswijze van de ander flauwekul is. Als blijkt dat zijn opvattingen weinig verschillen van die van een psychiatrisch patiënt, is dat gewoon een geldig argument.
Christenen worden behoorlijk beperkt. Eénmaal per week mag niemand werken en moeten ze naar een speciaal gebouw, hun reactie op dingen is eerder irrationeel (bidden), hun sociale contacten worden beperkt en beheerst door hun opvattingen, ga zo maar door.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:49 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist, een psychiatrisch patiënt kan maatschappelijk gezien niet functioneren door onder andere zijn zienswijze en manier van denken. Iemand die in flauwekul gelooft, maar daar in zijn dagelijks functioneren niet mee beperkt wordt, wordt niet gekwalificeerd als geestelijk instabiel. Daar loopt het argument dan mank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |