Het is vergelijkbaar met religieuzen die denken dat je zonder een of andere heilige leer geen moraal kunt hebben. Het zijn vooral jongemannen die via het libertarisme voor het eerst in aanraking komen met filosofie en dat dus alles is wat ze kennen. Als vervolgens blijkt dat het non-agressie principe geen stand houdt en ze vanwege het gebrek aan bagage geen enkele andere manier zien om iets te rechtvaardigen, concluderen ze (uit wanhoop) dat nihilisme de enige uitweg is --> als geen non-agressie principe, dan is dus alle geweld geoorloofd. Een ander type zijn de FYGM-figuren die het NAP als schaamlap gebruiken en op het moment dat die schaamlap wordt weggenomen, er gewoon vol voor uitkomen.quote:
Er is nogal een verschil of je voor handhaving kiest, of dat dat opgelegt word volgens vage regels. Als ik een contract aan ga, daar zitten dan rechten en verplichtingen aan, prima daar kies je voor, echter onder de huidige regels zit ik continue onder een contract waarbij de andere partij eenzijdig de voorwaarden mag aanpassen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je had het ook over handhaving. Bij handhaving hoort dwang.
Voor handhaving kiezen? Dus je vrijwillig laten dwingen? Dat Libertarisme gedoe is een stuk ingewikkelder dan ik dacht.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil of je voor handhaving kiest, of dat dat opgelegt word volgens vage regels. Als ik een contract aan ga, daar zitten dan rechten en verplichtingen aan, prima daar kies je voor, echter onder de huidige regels zit ik continue onder een contract waarbij de andere partij eenzijdig de voorwaarden mag aanpassen.
Weer een malloot halfbroertje van 99.999? Het is heel simpel als je vrijwillig kiest voor handhaving dan kun je indirect stellen dat er sprake is van dwang, als je tot libertopia toe wilt treden en van te voren weet dat 10% van je inkomen bedoeld is voor de opvang van minder bedeelden dan is dat vrij duidelijk. Als jij dan die 10% niet afstaat dan zullen de veiligheidsdiensten van libertopia jouw gijzelen om dat af te dragen, zo niet, dan zul je de toegang ontzegt worden, vind je dat echt zo onredelijk? Het zou pas onredelijk zijn als libertopia in 1 keer het bedrag naar 15% zou zetten, dan zou er sprake zijn van een onredelijk punt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor handhaving kiezen? Dus je vrijwillig laten dwingen? Dat Libertarisme gedoe is een stuk ingewikkelder dan ik dacht.
Ah, dus eigenlijk is het gewoon dwang, maar in het Libertarisme gebruikt men gewoon ander idioom.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Weer een malloot halfbroertje van 99.999? Het is heel simpel als je vrijwillig kiest voor handhaving dan kun je indirect stellen dat er sprake is van dwang, als je tot libertopia toe wilt treden en van te voren weet dat 10% van je inkomen bedoeld is voor de opvang van minder bedeelden dan is dat vrij duidelijk. Als jij dan die 10% niet afstaat dan zullen de veiligheidsdiensten van libertopia jouw gijzelen om dat af te dragen, zo niet, dan zul je de toegang ontzegt worden, vind je dat echt zo onredelijk? Het zou pas onredelijk zijn als libertopia in 1 keer het bedrag naar 15% zou zetten, dan zou er sprake zijn van een onredelijk punt.
Wacht eens even.. Als ik land bezit waar mensen op wonen dan heb ik toch godverredomme wel het recht om de huur van 10% naar 15% van het inkomen van die mensen te verhogen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Weer een malloot halfbroertje van 99.999? Het is heel simpel als je vrijwillig kiest voor handhaving dan kun je indirect stellen dat er sprake is van dwang, als je tot libertopia toe wilt treden en van te voren weet dat 10% van je inkomen bedoeld is voor de opvang van minder bedeelden dan is dat vrij duidelijk. Als jij dan die 10% niet afstaat dan zullen de veiligheidsdiensten van libertopia jouw gijzelen om dat af te dragen, zo niet, dan zul je de toegang ontzegt worden, vind je dat echt zo onredelijk? Het zou pas onredelijk zijn als libertopia in 1 keer het bedrag naar 15% zou zetten, dan zou er sprake zijn van een onredelijk punt.
Gewoon staatsdwang... belasting betalen enzo. Heel normaal..quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, dus eigenlijk is het gewoon dwang, maar in het Libertarisme gebruikt men gewoon ander idioom.
Je hebt het recht de huur te verhogen naar 300 % of 10.000 %. Mensen als slaaf behandelen of een potje martelen. Er is geen staat meer die dat verbiedt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wacht eens even.. Als ik land bezit waar mensen op wonen dan heb ik toch godverredomme wel het recht om de huur van 10% naar 15% van het inkomen van die mensen te verhogen.
Het is mijn land. Als je het niet leuk vind dan kom ik je hardhandig uitzetten. Tiny Tim better run. Want ik stuur de honden op m af.
Oh gelukkig. Ik was al bang dat het libertarisme mij daar in ging tegenhouden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je hebt het recht de huur te verhogen naar 300 % of 10.000 %. Mensen als slaaf behandelen of een potje martelen. Er is geen staat meer die dat verbiedt.
Ws omdat dat het enige verschil is met de huidige situatie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:53 schreef JimmyDean het volgende:
Ik vrees dat het, door mij toch wel gewaardeerde, libertarisme steeds meer een verzamelnaam voor anarchistisch georienteerde, extremistische brutalisten begint te worden. Nuance en pragmatisme is altijd belangrijk en het is gevaarlijk een ideologisch principe (NAP, bij het libertarisme) te verheffen tot een dogma, maar ik vrees dat dit toch steeds gebeurt.
Ik weet niet of dit in het algemeen ook geldt, maar hier op Fok! zie ik die tendens toch wel heel erg duidelijk. Hoewel ik gedeeltelijk best wel overeenkomsten heb met het libertaristische gedachtengoed, wordt de discussie hier te veel gefocust op speculatie over een situatie die niet bestaat, dwz de libertaristische heilstaat.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:53 schreef JimmyDean het volgende:
Ik vrees dat het, door mij toch wel gewaardeerde, libertarisme steeds meer een verzamelnaam voor anarchistisch georienteerde, extremistische brutalisten begint te worden. Nuance en pragmatisme is altijd belangrijk en het is gevaarlijk een ideologisch principe (NAP, bij het libertarisme) te verheffen tot een dogma, maar ik vrees dat dit toch steeds gebeurt.
Against Libertarian Brutalismquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:53 schreef JimmyDean het volgende:
Dat komt ook door de vraagstelling hier. Mensen willen blijkbaar precies weten hoe (bepaalde onderdelen van) een libertarische samenleving er precies uit gaat zien. Een antwoord als 'geen idee, we zijn geen dictators' wordt niet geaccepteerd. En als we dan een paar voorbeelden geven hoe het eruit zou kunnen zien, krijg je vaak het verwijt maar wat aan het gissen te zijn, dat je niets kunt garanderen. Inderdaad.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:01 schreef Belabor het volgende:
Ik weet niet of dit in het algemeen ook geldt, maar hier op Fok! zie ik die tendens toch wel heel erg duidelijk. Hoewel ik gedeeltelijk best wel overeenkomsten heb met het libertaristische gedachtengoed, wordt de discussie hier te veel gefocust op speculatie over een situatie die niet bestaat, dwz de libertaristische heilstaat.
sadomasochisme kan dat ook zijnquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor handhaving kiezen? Dus je vrijwillig laten dwingen? Dat Libertarisme gedoe is een stuk ingewikkelder dan ik dacht.
Ik vind het een interessante vraag waarom nu net m.n. dit in de laatste 10 jaar erg populair is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 15:02 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het is vergelijkbaar met religieuzen die denken dat je zonder een of andere heilige leer geen moraal kunt hebben. Het zijn vooral jongemannen die via het libertarisme voor het eerst in aanraking komen met filosofie en dat dus alles is wat ze kennen. Als vervolgens blijkt dat het non-agressie principe geen stand houdt en ze vanwege het gebrek aan bagage geen enkele andere manier zien om iets te rechtvaardigen, concluderen ze (uit wanhoop) dat nihilisme de enige uitweg is --> als geen non-agressie principe, dan is dus alle geweld geoorloofd. Een ander type zijn de FYGM-figuren die het NAP als schaamlap gebruiken en op het moment dat die schaamlap wordt weggenomen, er gewoon vol voor uitkomen.
In tegenstelling tot wat Terecht beweert, is het libertarisme geen religie maar juist het verwerpen van de religie in de zaligheid van de maakbare samenleving door overheidsdwang. De populariteit heeft hiermee te maken en uiteraard met de komst van het internet en Ron Paul.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind het een interessante vraag waarom nu net m.n. dit in de laatste 10 jaar erg populair is.
Dat terwijl de populariteit in 'de wetenschap' na halverwege jaren 80 al op zijn retour was.
Ik snap die link met Ron Paul nooit zo, want die man is in woorden misschien wel libertariër, maar in daden alles behalve dat. Maar goed, dat zal mijn roze maakbaarheidsbril wel weer zijn die gebrainstormd is door de religie die realiteit heet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat Terecht beweert, is het libertarisme geen religie maar juist het verwerpen van de religie in de zaligheid van de maakbare samenleving door overheidsdwang. De populariteit heeft hiermee te maken en uiteraard met de komst van het internet en Ron Paul.
geen religie.... klopt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat Terecht beweert, is het libertarisme geen religie maar juist het verwerpen van de religie in de zaligheid van de maakbare samenleving door overheidsdwang. De populariteit heeft hiermee te maken en uiteraard met de komst van het internet en Ron Paul.
Libertarisme is het geloof in de perfectie van de vrije markt. Terwijl deze ook op ongefundeerde aannamens is gebaseerd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
god en overheid zijn beide menselijke uitvindingen die een schijnprobleem claimen en zichzelf als oplossing bieden. toevallig moet in beide gevallen een groepje mensen de macht over jouw leven krijgen en je moet natuurlijk betalen, maar dat is slechts voor je eigen welzijnquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:34 schreef wipes66 het volgende:
[..]
god en overheid zijn beide menselijke uitvindingen die een schijnprobleem claimen en zichzelf als oplossing bieden. toevallig moet in beide gevallen een groepje mensen de macht over jouw leven krijgen en je moet natuurlijk betalen, maar dat is slechts voor je eigen welzijn![]()
[ afbeelding ]
In Nederland merk ik niet dat het libertarisme populairder is geworden. In de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 kreeg de Libertarische Partij iets meer dan 4000 stemmen, dat komt neer op 0,04% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het libertarisme is in Nederland een volstrekt marginale stroming, ook bij grotere partijen als de VVD kan ik geen libertarisch tintje ontdekken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind het een interessante vraag waarom nu net m.n. dit in de laatste 10 jaar erg populair is.
Dat terwijl de populariteit in 'de wetenschap' na halverwege jaren 80 al op zijn retour was.
Ayn Rand haar geschriften schetsen een zelfde beeld. Dat een klein groepje rijke mannen de lakens behoren uit te delen. En de rest moet betalen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:34 schreef wipes66 het volgende:
[..]
god en overheid zijn beide menselijke uitvindingen die een schijnprobleem claimen en zichzelf als oplossing bieden. toevallig moet in beide gevallen een groepje mensen de macht over jouw leven krijgen en je moet natuurlijk betalen, maar dat is slechts voor je eigen welzijn![]()
[ afbeelding ]
Inderdaad, door al deze welvaartsongelijkheden weten de rijken van de gekkigheid niet wat ze met het geld moeten doen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 10:44 schreef Terecht het volgende:
In de VS ligt het natuurlijk anders. Dat komt o.a. doordat er een aantal superrijken (Peter Thiel van PayPal, de gebroeders Koch, etc) héél veel geld rondpompen om het libertarisme bij het grote publiek te populariseren, maar ook academisch te legitimeren. Zo heb je de George Mason University waar een libertarische/oostenrijkse school denktank gehuisvest is (Mercatus Center), maar zo hebben de Kochs zich ook ingekocht bij de Florida State University met de bedoeling welgezinde professoren aan te stellen en het curriculum naar eigen inzichten aan te passen (Ayn Rand zou verplichte kost moeten worden).
Ironisch dat veel libertariërs dan klagen over de invloed van business op de politiek.quote:Op zondag 10 augustus 2014 10:44 schreef Terecht het volgende:
[..]
In Nederland merk ik niet dat het libertarisme populairder is geworden. In de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 kreeg de Libertarische Partij iets meer dan 4000 stemmen, dat komt neer op 0,04% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het libertarisme is in Nederland een volstrekt marginale stroming, ook bij grotere partijen als de VVD kan ik geen libertarisch tintje ontdekken.
Op internet is het libertarisme altijd al prominent aanwezig geweest, daar heb ik eigenlijk nooit een goede verklaring voor gezien waarom dat zo is (of lijkt, althans).
In de VS ligt het natuurlijk anders. Dat komt o.a. doordat er een aantal superrijken (Peter Thiel van PayPal, de gebroeders Koch, etc) héél veel geld rondpompen om het libertarisme bij het grote publiek te populariseren, maar ook academisch te legitimeren. Zo heb je de George Mason University waar een libertarische/oostenrijkse school denktank gehuisvest is (Mercatus Center), maar zo hebben de Kochs zich ook ingekocht bij de Florida State University met de bedoeling welgezinde professoren aan te stellen en het curriculum naar eigen inzichten aan te passen (Ayn Rand zou verplichte kost moeten worden).
Het libertarisme past dan ook wat beter bij de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. Uit de samenleving vertrekken en in een hutje op de hei gaan wonen in Niemandsland (op de natives na dan) als je andere visies op het leven hebt zit er daar natuurlijk helemaal ingebakken.quote:Op zondag 10 augustus 2014 10:44 schreef Terecht het volgende:
[..]
In de Wereld van Rand draait het om vrijwillige interactie tussen mensen in de wereld van Marx om dwang. Ik kan in vrijwillige interactie het kwaad nog zo een, twee, drie niet herkennen maar dwang daarentegen....quote:Op zondag 10 augustus 2014 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ayn Rand haar geschriften schetsen een zelfde beeld. Dat een klein groepje rijke mannen de lakens behoren uit te delen. En de rest moet betalen.
Natuurlijk zijn daar weer de geijkte uitvluchtwegen voor bedacht: 'Je snapt niks van libertarisme', 'dat is niet mijn libertarisme'.... zal wel, maar er zijn maar weinig figuren in die hoek die Rand als het kwaad beschouwen, terwijl een Karl Marx de duivel in hoogsteigen persoon is.
Wat is geld volgens jou?quote:Op zondag 10 augustus 2014 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inderdaad, door al deze welvaartsongelijkheden weten de rijken van de gekkigheid niet wat ze met het geld moeten doen.
Een bij-product van een Victoriaanse welvaartsverdeling is hoe deze groep een enorme greep heeft op de communicatie, en dat sterk kunnen beinvloeden. En ook op de innovaties die worden gedaan. Alleen innovaties waar geld aan kan worden verdiend verdienen doorgang (dit wordt vaak onderschat trouwens; hoe vaak medicijnen e.d. geen doorgang vinden omdat er geen 20% rendement op zit).
De huidige denktankindustrie kan niet bestaan zonder deze welvaartsverdeling.
Als je dit terug leest valt het jou dan ook op dat het geblaat is en dat je causale verbanden legt die er niet zijn? De meest welvarende samenlevingen zijn die welke de hoogste financiële vrijheid kennen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:48 schreef Euribob het volgende:
Maar wat ik dus wil zeggen; complexere samenlevingen hebben vaak een hoger welvaarts- en welzijnsniveau. Het pure libertarisme verdedigen (net zoals het communisme) staat voor de wenst om de samenlevingen simpeler te maken. Iets wat tot gevolg zal hebben dat de algemene welvaart in de wereld zal dalen.
En het is allemaal laagbouw in die welvarende samenlevingen zeker?quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je dit terug leest valt het jou dan ook op dat het geblaat is en dat je causale verbanden legt die er niet zijn? De meest welvarende samenlevingen zijn die welke de hoogste financiële vrijheid kennen.
Is dat relevant?quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:16 schreef Euribob het volgende:
[..]
En het is allemaal laagbouw in die welvarende samenlevingen zeker?
Volgens mij moet een samenleving aardig complex zijn wil je hoogbouw realiseren.quote:
en de meeste inkomensongelijkheid.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je dit terug leest valt het jou dan ook op dat het geblaat is en dat je causale verbanden legt die er niet zijn? De meest welvarende samenlevingen zijn die welke de hoogste financiële vrijheid kennen.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
en de meeste inkomensongelijkheid.
Heel goed Piet. Thatcher en haar dogma's zijn precies wat ik bedoel. De UK is een rijk land, maar de bevolking is arm.quote:
In de wereld van Rand komt ook dwang voor. Uitgeoefend door de captains of industry.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In de Wereld van Rand draait het om vrijwillige interactie tussen mensen in de wereld van Marx om dwang. Ik kan in vrijwillige interactie het kwaad nog zo een, twee, drie niet herkennen maar dwang daarentegen....
Het resultaat is inderdaad geweest dat de armste 20% hun koopkracht heeft zien verdampen. Ook in Nederland.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heel goed Piet. Thatcher en haar dogma's zijn precies wat ik bedoel. De UK is een rijk land, maar de bevolking is arm.
.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In de Wereld van Rand draait het om vrijwillige interactie tussen mensen in de wereld van Marx om dwang. Ik kan in vrijwillige interactie het kwaad nog zo een, twee, drie niet herkennen maar dwang daarentegen....
Wat is er met mensen met veel eigendom? Waarom zijn dat uitbuiters?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
.
Je kunt het ook zo stellen.
In de wereld van Marx draait het om vrij zijn van kapitalisten en lieden met veel eigendom.
In de wereld van Rand draait het om de dwang die deze uitbuiters gebruiken te rechtvaardigen.
Als je de noodzaak tot eten en poepen dwang noemt heb je gelijk. Net zoals je de noodzaak om in je levensonderhoud dwang kunt noemen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de wereld van Rand komt ook dwang voor. Uitgeoefend door de captains of industry.
Als je door vraagt dan geven libertariërs het ook toe. Dat er geen wereld bestaat zonder dwang. Treurig dat elke keer weer dit woordenspelletje over moet worden gedaan. Rinse repeat.
[..]
Het resultaat is inderdaad geweest dat de armste 20% hun koopkracht heeft zien verdampen. Ook in Nederland.
Er zijn wel maatschappijen waarin kinderen van 10 niet meer 16 uur per dag in kolenmijnen hoeven te werken.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je de noodzaak tot eten en poepen dwang noemt heb je gelijk. Net zoals je de noodzaak om in je levensonderhoud dwang kunt noemen.
Er is bij mijn weten geen maatschappij denkbaar waar de gebraden duifjes vanzelf je mond invliegen.
Niks mis met inkomensongelijkheid. Een gezonde prikkel om je productiviteit te verhogen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
en de meeste inkomensongelijkheid.
Want dat is wat we krijgen als we samenleving zonder leiders?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn wel maatschappijen waarin kinderen van 10 niet meer 16 uur per dag in kolenmijnen hoeven te werken.
Veel eigendom= veel ecomomische macht= mensen tot loonslaaf kunnen maken= consumenten hoge prijzen betalen .quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat is er met mensen met veel eigendom? Waarom zijn dat uitbuiters?
Ik hoor mensen schreeuwen om werk. Het hebben van een baan is dus slecht?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Veel eigendom= veel ecomomische macht= mensen tot loonslaaf kunnen maken= consumenten hoge prijzen betalen .
Libertairen geilen op dat uitbuiten... dat noemen ze "vrijheid voor iedereen "
Het zijn altijd " leiders" in die vrije markt die mensen uitbuiten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Want dat is wat we krijgen als we samenleving zonder leiders?
Het uitzuigen van loonslaven met een baan is dus slecht..quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik hoor mensen schreeuwen om werk. Het hebben van een baan is dus slecht?
Dat is wat we hadden en wat in delen van de wereld nog steeds gebruikelijk is.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Want dat is wat we krijgen als we samenleving zonder leiders?
TL;DRquote:Op zondag 10 augustus 2014 11:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het libertarisme past dan ook wat beter bij de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. Uit de samenleving vertrekken en in een hutje op de hei gaan wonen in Niemandsland (op de natives na dan) als je andere visies op het leven hebt zit er daar natuurlijk helemaal ingebakken.
Punt is, dat kon de eerste helft van hun geschiedenis natuurlijk ook. De pioniers hadden immers het hele Amerikaanse continent tot hun beschikking. Libertariërs schijnen alleen een beetje vergeten te zijn dat die samenleving niet meer werkt.
Want in een eenvoudige samenleving waarin niemand iets hoeft te delen en iedereen elkaar kent kan het libertarisme best bestaan, maar hedendaagse samenlevingen zijn zo complex geworden dat een beetje pragmatisch denken toch wel vereist lijkt, als je het huidige welvaarts- en welzijnsniveau wenst te behouden natuurlijk.
Je ziet het ook terug in de idealen van een libertarische president als Thomas Jefferson; in zijn ogen moest men (indien blank en man) onafhankelijk zijn en zijn eigen producten vervaardigen op zijn eigen stuk grond. The Louisiana Purchase deed hij dan ook voornamelijk om extra grond te verkrijgen voor zijn bevolking.
Maar zelfs toen vochten de libertariërs al tegen de bierkaai. Gezien het feit dat TJ ondanks al zijn maatregelen niet kon voorkomen dat Amerika industrialiseerde en dus te complex werd voor het libertarisme.
Wat een tekst![]()
Waar kinderarbeid ver is afgeschaft , is dat gebeurd door een staat.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is wat we hadden en wat in delen van de wereld nog steeds gebruikelijk is.
Dus mensen van werk en een inkomen voorzien is uitbuiting? Apart.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn altijd " leiders" in die vrije markt die mensen uitbuiten.
Libertairen willen graag zo veel mogelijk vrijheid voor die leiders
Kun je me de periode in onze geschiedenis aangeven waarin er geen leiders waren? Beperk je maar tot de aflopen 1000 jaar.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is wat we hadden en wat in delen van de wereld nog steeds gebruikelijk is.
Te grote ongelijkheid is slecht voor de economie en sociale samenhang.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niks mis met inkomensongelijkheid. Een gezonde prikkel om je productiviteit te verhogen.
Kinderarbeid is afgeschaft dankzij de groei van de productiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar kinderarbeid ver is afgeschaft , is dat gebeurd door een staat.
Libertairen zijn tegen die afschaffingen... Dat is vrijheidsbeperkend , zeggen ze.
Idd.. vrijheidsbeperkend voor de kindermisbruikers
Onzin. Niet kunnen voorzien in je basale behoeften is slecht. Al het overige is opsmuk.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Te grote ongelijkheid is slecht voor de economie en sociale samenhang.
Daar is onderzoek naar gedaan, maar jij wijst wetenschap af omdat het niet te verenigen is met je ideologie?quote:
Dat is een prima argument voor het instellen van een inkomens- of bezits-maximum.quote:Niet kunnen voorzien in je basale behoeften is slecht. Al het overige is opsmuk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |