abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143150293
Vanuit hun bolwerk Falluja, dat de Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL) in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft ISIL strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens.

Mosul is de hoofdstad van de dunbevolkte en voornamelijk uit woestijn bestaande provincie Nineveh, dat een 300 kilometer lange grens met Syrië deelt. Dat maakt de nederlaag extra pijnlijk: Irak is zijn controle over het grensgebied kwijt. Vanuit Mosul kunnen de ISIL-strijders gemakkelijk plaatsen ten zuiden van de stad binnenvallen om zo op te rukken richting Bagdad. Tot nu toe is het ze niet gelukt de hoofdstad in handen te krijgen. De wens is er wel.

Onderstaande map wordt veelvuldig op de sociale media gedeeld, het zou een map zijn van de uiteindelijke staat die ISIL wil vestigen in het Midden-Oosten.

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = ISIL
Groen = Koerden (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_143150385
wie is die hasmeen dan peunage?
pi_143150417
Was een paar weken geleden hier ook al bezig met propaganda. Toen was het anti-shia pro-ISIS.
pi_143150490
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 00:46 schreef Peunage het volgende:
Was een paar weken geleden hier ook al bezig met propaganda. Toen was het anti-shia pro-ISIS.
Laat hem lekker...

Boeien.
pi_143150506
Probeer eens minder op de man te werken en meer op de inhoud. Dit gaat over Irak en Kurdistan (nu) en niet over mijn persoon.
pi_143150542
Alansarialjanab twitterde op donderdag 07-08-2014 om 00:47:26 The Islamic State have captured the town of Makhmour, which means that Erbil is withing their artillery and mortar range #ISIS reageer retweet
_O- _O- _O- _O- De Koerden zijn nu LIVE aan het uitzenden daar.
pi_143150579
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 00:49 schreef BluesRebel het volgende:
Alansarialjanab twitterde op donderdag 07-08-2014 om 00:47:26 The Islamic State have captured the town of Makhmour, which means that Erbil is withing their artillery and mortar range #ISIS reageer retweet
_O- _O- _O- _O- De Koerden zijn nu LIVE aan het uitzenden daar.
Heb je een link van de live broadcast?
pi_143150665
http://rudaw.net/sorani/onair/tv/live

Ze zijn constant aan het schakelen. Die man die omringd is door troepen voor de camera, dat is Makhmour.

Reclame nu.
pi_143150964
Haha sommige ISIS supporters op twitter zijn echt raar, nu beweert er eentje dat ze aan de randen van Erbil liggen! Propaganda oorlog, hoe bedoel je : D.
pi_143150990
Marwouantounsi twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:02:38 Islamic state campaign in Ninawa should be named " You go back to the mountains" campaign. reageer retweet
I lolled _O-
pi_143151000
Het is puur angst verspreiden. Er zal hopelijk niet veel gebeuren. Misschien willen ze de Koerden tegen de Arabieren in het noorden opzetten ofzo. Ik lees zo veel bullshit van hun.
pi_143151026
Nu live Makhmour op Rudaw!
pi_143151064
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:05 schreef BluesRebel het volgende:
ik zie het, domme isis met hun propaganda _O-
pi_143151077
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:05 schreef BluesRebel het volgende:
Kan je een beetje vertalen aub.
pi_143151083
Wat zijn de belangrijke punten die daar worden benoemt?
pi_143151088

Het klopt dat er enigszins sprake was van paniek door allerlei geruchten die verspreid werden. Om 20:30 uur Nederlandse tijd meldde de Iraakse zender Al-Sumaria namelijk dat Makhmur gevallen was.
-
pi_143151118
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:08 schreef Charismatisch het volgende:
[ afbeelding ]

Het klopt dat er enigzins sprake was van paniek door allerlei geruchten die verspreid werden. Om 20:30 uur Nederlandse tijd meldde de Iraakse zender Al-Sumaria namelijk dat Makhmur gevallen was.
_O- wat een prutsers
pi_143151169
Belangrijke dingen (niet helemaal geluisterd, hele avond al praten ze daar):
-Hoe gaat het hier? Goed het is rustig. Er wordt niet gevochten.
-Wij blijven hier zo lang als het moet om Koerdistan veilig te houden.
-Missen jullie iets? Nee.
-Heb je een bericht voor de mensen die bang zijn? Er is helemaal niks aan de hand. Blijf rustig binnen. Er wordt alleen angst verspreid.
pi_143151190
Oke we kunnen dus aannemen dat alles veilig is rondom Erbil en Mahkmor?
pi_143151198
Hopelijk blijft het ook zo. ISIS valt vooral 's nachts aan. En misschien moet die correspondent ze minder afleiden :P
pi_143151221
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:11 schreef Haashem het volgende:
Oke we kunnen dus aannemen dat alles veilig is rondom Erbil en Mahkmor?
Als we hen mogen geloven wel. Er werd zelfs even gemeld dat ISIS bij Duhok was eerder vanavond. WTF.
pi_143151235
Ziet er niet goed uit voor de Yezidi's als ik de berichten moet geloven:

Iraqi Yazidis stranded on isolated mountaintop begin to die of thirst
"Stranded on a barren mountaintop, thousands of minority Iraqis are faced with a bleak choice: descend and risk slaughter at the hands of the encircled Sunni extremists or sit tight and risk dying of thirst.

Humanitarian agencies said Tuesday that between 10,000 and 40,000 civilians remain trapped on Mount Sinjar since being driven out of surrounding villages and the town of Sinjar two days earlier. But the mountain that had looked like a refuge is becoming a graveyard for their children.

Unable to dig deep into the rocky mountainside, displaced families said they have buried young and elderly victims of the harsh conditions in shallow graves, their bodies covered with stones. Iraqi government planes attempted to airdrop bottled water to the mountain on Monday night but reached few of those marooned."
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_143151246
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:12 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Als we hen mogen geloven wel. Er werd zelfs even gemeld dat ISIS bij Duhok was eerder vanavond. WTF.
ik las laats nog dat isis in zakho is :')
pi_143151263
Presentator: er wordt niet gevochten in Makhmour. In Gwer was een klein groepje aangekomen. Werd verslagen. De gebieden zijn in Koerdische handen.
pi_143151298
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:12 schreef Aloulou het volgende:
Ziet er niet goed uit voor de Yezidi's als ik de berichten moet geloven:

Iraqi Yazidis stranded on isolated mountaintop begin to die of thirst
"Stranded on a barren mountaintop, thousands of minority Iraqis are faced with a bleak choice: descend and risk slaughter at the hands of the encircled Sunni extremists or sit tight and risk dying of thirst.

Humanitarian agencies said Tuesday that between 10,000 and 40,000 civilians remain trapped on Mount Sinjar since being driven out of surrounding villages and the town of Sinjar two days earlier. But the mountain that had looked like a refuge is becoming a graveyard for their children.

Unable to dig deep into the rocky mountainside, displaced families said they have buried young and elderly victims of the harsh conditions in shallow graves, their bodies covered with stones. Iraqi government planes attempted to airdrop bottled water to the mountain on Monday night but reached few of those marooned."

Dat is het lullige aan deze situatie. Met zo veel aandacht voor het zuiden van de Koerdische regio kunnen die gekken in het westen langer hun gang gaan.
pi_143151518
ISIS bij vliegveld Erbil :')
Ik woon daar 1 minuut vandaan. Ik zie de vliegveld vanuit mijn huis. Totale onzin wat die Twitteraccount verkondigt. Ik denk dat ISIS is overgegaan op paniek zaaien. Gaat lekker makkelijk met media die enkel van horen zeggen rapporteerd en voor de rest in Gaza zit met al hun journalisten.
pi_143151637
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:23 schreef ChanceThePepper het volgende:
Ik woon daar 1 minuut vandaan. Ik zie de vliegveld vanuit mijn huis. Totale onzin wat die Twitteraccount verkondigt. Ik denk dat ISIS is overgegaan op paniek zaaien. Gaat lekker makkelijk met media die enkel van horen zeggen rapporteerd en voor de rest in Gaza zit met al hun journalisten.
Kijk dit is interessant, zo zie je maar weer hoeveel schade twitter kan aanrichten. Zou je ons hier en daar kunnen updaten betreft de huidige situatie in Erbil. Best zeldzaam om iemand op FOK! tegen te komen die toevallig vlak bij oorlogsgebied rondhangt.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 01:29:02 #28
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143151643
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:23 schreef ChanceThePepper het volgende:
Hoe is de algehele sfeer in Erbil. Iedereen gespannen of valt dat wel mee?
pi_143151649
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:29 schreef Che_ het volgende:

[..]

valt vast mee.
pi_143151793
Aan de ene kant hoor ik dat Koerdische burgers vluchten uit angst, aan de andere kant hoor ik dat Arabieren juist vluchten omdat ze bang zijn voor represailles van Koerden. Zo veel vage informatie weer.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 01:42:43 #31
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_143151932
Ook geruchten over een anti-Arabieren demonstratie in Erbil.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_143151996
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:29 schreef Che_ het volgende:

[..]

Er is wel sprake van spanning. Mensen die voedsel inslaan. Lange rijen bij tankstations en natuurlijk mensen uit makhmur die naar Erbil zijn gevlucht. Die zijn te herkennen aan hun makhmur kentekens. In de vroege avond gingen er veel geruchten rond dat de situatie slecht was. Er zijn mensen die natuurlijk weg zijn gegaan. Maar niet overdreven veel. Later is er meer helderheid gekomen over de situatie. De parken in de stad zijn wel leeg merkte ik net. 1 auto voor de sami abdul rahman park om 12 uur 's nachts waar er normaal honderden staan. De gesprekken van iedereen lijkt te gaan over ISIS, Peshmerga en oorlog. Jong en oud, mannen en vrouwen.
pi_143152034
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:45 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Er is wel sprake van spanning. Mensen die voedsel inslaan. Lange rijen bij tankstations en natuurlijk mensen uit makhmur die naar Erbil zijn gevlucht. Die zijn te herkennen aan hun makhmur kentekens. In de vroege avond gingen er veel geruchten rond dat de situatie slecht was. Er zijn mensen die natuurlijk weg zijn gegaan. Maar niet overdreven veel. Later is er meer helderheid gekomen over de situatie. De parken in de stad zijn wel leeg merkte ik net. 1 auto voor de sami abdul rahman park om 12 uur 's nachts waar er normaal honderden staan. De gesprekken van iedereen lijkt te gaan over ISIS, Peshmerga en oorlog. Jong en oud, mannen en vrouwen.
Maar bij anderen is het moraal weer heel hoog zag ik net op tv. Koerden die op straat met vlaggen zwaaien in Erbil :)
pi_143152076
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:44:12 #Kurdistan: According to my family members in #Erbil, panic in the city created was a result of propaganda that was spread by anti-IS. reageer retweet
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:46:48 #PT 1. That #IS will come and kill all men, rape all women and take the children. 2. #IS has activated Kurdish cells in the city. reageer retweet
pi_143152084
Mosul moet echt heroverd worden, anders wordt het nooit rustig. Alles gaat via daar.
pi_143152088
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:48:35 #PT Even though #Erbil is majority Muslims, the panic has been created by secularists/nationalists. reageer retweet
pi_143152116
Rudaw zendt nu live uit vanuit Tel Kefe (ofzo). In de buitenlucht. Ook niks aan de hand.
pi_143152151
Correspondent: Vandaag zijn hier vele ISIS hummers vernietigd.
pi_143152189
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:42 schreef Senor__Chang het volgende:
Ook geruchten over een anti-Arabieren demonstratie in Erbil.
Ja veel mensen lijken bang te zijn dat de demografische ontwikkelingen in de koerdische steden slecht zijn voor oorlog. Men is bang dat (sommige) arabische inwoners IS zal helpen net als in de dorpen is gebeurd. Sommigen vinden dat de Arabische vluchtelingen paniek proberen te zaaien. Anderen doen er lacherig om en zeggen dat de Arabieren zomaar de koerdische steden kunnen overnemen met een intifada. Ik heb vandaag veel mensen gehoord die oproepen alle salafisten uit voorzorg op te pakken. Overigens zijn de arabieren inderdaad ontzettend veel geworden. Dat heeft spanningen doen oplopen, ik ken mensen die express alleen koerdisch praten tegen Arabieren vanuit principe.
pi_143152216
_O- Die man bij de correspondent begint spontaan te zingen en te dansen, iedereen sluit zich aan en die presentator in de studio met een serieus gezicht: "ok, bedankt" :D
  donderdag 7 augustus 2014 @ 01:57:27 #42
358102 Senor__Chang
pi_143152254
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 01:53 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Ja veel mensen lijken bang te zijn dat de demografische ontwikkelingen in de koerdische steden slecht zijn voor oorlog. Men is bang dat (sommige) arabische inwoners IS zal helpen net als in de dorpen is gebeurd. Sommigen vinden dat de Arabische vluchtelingen paniek proberen te zaaien. Anderen doen er lacherig om en zeggen dat de Arabieren zomaar de koerdische steden kunnen overnemen met een intifada. Ik heb vandaag veel mensen gehoord die oproepen alle salafisten uit voorzorg op te pakken. Overigens zijn de arabieren inderdaad ontzettend veel geworden. Dat heeft spanningen doen oplopen, ik ken mensen die express alleen koerdisch praten tegen Arabieren vanuit principe.
Ik vind het ook niet goed aanvoelen met zoveel Arabieren in Koerdistan. Je kan je natuurlijk moreel gedragen, maar naïviteit is slechts één hoekje om. Het is oorlog en als er een dreiging van binnenuit ontstaat, moet er worden opgetreden.
Guilty as changed.
pi_143152270
Ik denk dat er veel sleeping cells zich bevinden binnen in Koerdistan. Er zou zomaar een aanslag gepleegd kunnen worden bijvoorbeeld.
pi_143152295
Ik vrees ook voor conflicten van binnen. In ELKE stad zijn absurd veel Arabieren nu. Dat gaat een keer mis. De Koerdische regering heeft er vaak op gehamerd dat ze met rust gelaten moeten worden aangezien ze vluchtelingen zijn, maar zullen ze dankbaar blijven...
pi_143152313
Er zijn ook kurden die zich in ISIS bevinden, die zouden ook makkelijk voor problemen kunnen oorzaken vooral omdat het om native kurds gaan die ook de taal spreken enzo.
pi_143152371
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:00:37 In this video posted, Kurds are taunting those who are leaving #Erbil as a result of #IS capture of #Makhmour.http://t.co/pLuwMo26La reageer retweet
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:02:17 #PT Kurds are telling those who are fleeing saying "I swear to God, it's embarrassing for you to leave" and "whoever leaves is not Kurdish" reageer retweet
pi_143152388
Mijn gedachten zijn met de 25000+ Koerden welke nu vast zitten op Shingal en langzaam verhongeren en sterven...Waarom hoor ik de internationale media hier niets over zeggen. Bah, hypocrisie. :r
pi_143152401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:05 schreef kurd0w het volgende:
Mijn gedachten zijn met de 25000+ Koerden welke nu vast zitten op Shingal en langzaam verhongeren en sterven...Waarom hoor ik de internationale media hier niets over zeggen. Bah, hypocrisie. :r
die zijn te druk met rusland blablabla
pi_143152435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:05 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

die zijn te druk met rusland blablabla
En Gaza niet te vergeten. Als het zo doorgaat dan zijn er binnen een week meer mensen dood op Shingal gebergte dan dat Israel in 10 jaar heeft uitgemoord. Waarom hoor ik geen ''leiders'' op tv nu schreeuwen? Politiek...Typisch.
pi_143152442
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:00 schreef Haashem het volgende:
Er zijn ook kurden die zich in ISIS bevinden, die zouden ook makkelijk voor problemen kunnen oorzaken vooral omdat het om native kurds gaan die ook de taal spreken enzo.
Die worden gezien als het laagste van het laagste. Een gedeelte van hen waren ook crimineel in het verleden. Zo is een hoogstaande leidinggevende van ISIS een Koerd die Koerdistan jaren geleden had ontvlucht nadat hij een moord had gepleegd. Anderen zijn misleidt en kunnen niet terug. Er zijn zelfs 2 universiteits docenten naar ISIS gegaan..
pi_143152462
woow de koerden hebben mooie politie auto's :P
pi_143152508
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:04 schreef Haashem het volgende:
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:00:37 In this video posted, Kurds are taunting those who are leaving #Erbil as a result of #IS capture of #Makhmour.http://t.co/pLuwMo26La reageer retweet
AbuSalaheddin twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:02:17 #PT Kurds are telling those who are fleeing saying "I swear to God, it's embarrassing for you to leave" and "whoever leaves is not Kurdish" reageer retweet
Twitter account is een paar uur oud, staat alleen maar vol met IS propaganda. Geloof er eerlijk gezegd niets van.
pi_143152518
BayanRahman twitterde op woensdag 06-08-2014 om 22:37:35 KRG interior ministry issues statement to reassure public ISIS won't be able to threaten Kurdistan's major cities. Ignore ISIS propaganda reageer retweet
-
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:13:04 #54
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152536
Als Erbil in gevecht raakt zul je minimaal 25.000 extra strijders hebben die meevechten aan de zijde van de Peshmerga.

De meeste mannen zullen dan de wapens pakken.
pi_143152551
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:11 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Twitter account is een paar uur oud, staat alleen maar vol met IS propaganda. Geloof er eerlijk gezegd niets van.
Die video lijkt wel legit. Verontwaardigde jongeren die hun volksgenoten zien vluchten.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:14:50 #56
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152561
Dat van die video klopt wel. Dat hoor je ze zeggen.
pi_143152575
Is er nog progressie in shingal? Ik hoor er niets meer over :{
pi_143152577
haha feest zo te zien bij de koerden :P
pi_143152594
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:16 schreef scarymovie123 het volgende:
haha feest zo te zien bij de koerden :P
Kijk je ook Rudaw TV nu?
pi_143152599
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:17 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Kijk je ook Rudaw TV nu?
ja
pi_143152609
dat was een schattig meisje :P
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:18:13 #62
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152615
Die sleeper cells zijn waarschijnlijk types als die groep van shex zana toentertijd :r
pi_143152617
Ik ook, ik hoor de dahol.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:15 schreef mrstylo het volgende:
Is er nog progressie in shingal? Ik hoor er niets meer over :{
Echt geen idee. Ik hoop het. Zag net wel een vliegtuig met hulpgoederen en de Koerdische vlag erbij.
pi_143152643
Zijn jullie zaterdag ook aanwezig bij de demonstratie voor shingal?
pi_143152646
ik versta het ook nog~!! :o
pi_143152650
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:19 schreef mrstylo het volgende:
Zijn jullie zaterdag ook aanwezig bij de demonstratie voor shingal?
waar is dat?
pi_143152656
die presentator zegt toch wie maakt die propaganda om mensen bang te maken toch? :D
pi_143152666
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:19 schreef scarymovie123 het volgende:
ik versta het ook nog~!! :o
Zij praten ook niet Sorani, maar wat de Koerden in Syrië ook spreken.

AhkbarMujahid twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:18:54 The culmination of dozens of gruesome execution videos and images is showing its result in #Erbil - just hearing 'ISIS' terrifies people. reageer retweet
Je zult er maar trots op zijn........ walgelijk.
pi_143152669
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:20 schreef scarymovie123 het volgende:
die presentator zegt toch wie maakt die propaganda om mensen bang te maken toch? :D
Yep. Goed.
pi_143152671
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:20 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

waar is dat?
Den Haag.
pi_143152684
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:18 schreef Che_ het volgende:
Die sleeper cells zijn waarschijnlijk types als die groep van shex zana toentertijd :r
Pfff je haalt rillingen tevoorschijn bij me. Ik was daar als kind honderden keren geweest. Daarnaast was die supermarkt superdichtbij waar een deel van mijn familie woonde en kende shex zana mij en mijn familie dus ook.
pi_143152686
Ze praten inderdaad Kurmanji. Sorani zou jij en ik ook echt totaal niet begrijpen. Sorani's begrijpen ons wel daarentegen wel :P
pi_143152711
en in zakho bijvoorbeeld spreken ze toch ook anders?
pi_143152724
Shex zana?
pi_143152734
awh die man spreekt echt goed O+
pi_143152740
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:23 schreef scarymovie123 het volgende:
Je hebt drie Koerdische dialecten; zazaki, sorani en kurmanji. Laatste twee zijn grootste en voorzover ik weet is Kurmanji grootste.
pi_143152742
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:23 schreef scarymovie123 het volgende:
Nope. Zoals deze man (uit Duhok). Ik kom uit Zakho.
pi_143152752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:24 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Je hebt drie Koerdische dialecten; zazaki, sorani en kurmanji. Laatste twee zijn grootste en voorzover ik weet is Kurmanji grootste.
Veruit het grootst. Turkije, Syrië en deel van Irak.
pi_143152756
w8 eens... het is nu toch half 5 in irak wtf
pi_143152761

Van gisteren! Helemaal gemist... heftig.
pi_143152793
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:25 schreef scarymovie123 het volgende:
w8 eens... het is nu toch half 5 in irak wtf
Nee, het is nu 03:26 uur.
-
pi_143152810
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:25 schreef BluesRebel het volgende:

Van gisteren! Helemaal gemist... heftig.
hahaha kijk die 2 terroristen afgevoerd worden! en ze worden niet schreeuwend allah u akbar onthoofd! koerden zijn echt nice :D
pi_143152819
mag ik wat vragen?? wie hier komt allemaal uit irak en syrië
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:28:50 #84
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152822
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:22 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Pfff je haalt rillingen tevoorschijn bij me. Ik was daar als kind honderden keren geweest. Daarnaast was die supermarkt superdichtbij waar een deel van mijn familie woonde en kende shex zana mij en mijn familie dus ook.
Dat waren mensen van de laagste categorie. Degene die opgepakt zijn, zijn allemaal afgemaakt.

Die shex had ook allemaal hoge connecties enzo, en ging vaak over de vloer bij Barzani famiie
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:29:01 #85
358102 Senor__Chang
pi_143152824
Ik hoop morgen wakker te worden op wat goed nieuws.
Guilty as changed.
pi_143152831
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:28 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

hahaha kijk die 2 terroristen afgevoerd worden! en ze worden niet schreeuwend allah u akbar onthoofd! koerden zijn echt nice :D
Paar riepen dat het gewoon werkers zijn en misschien geen terroristen

Ik weet nooit een goede vertaling voor 'krekar'
pi_143152843
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:29 schreef Senor__Chang het volgende:
Ik hoop morgen wakker te worden op wat goed nieuws.
ja ik ook
pi_143152869
trouwens wie was die ene vrouwelijke verslaggever die voor de ypg was ofzo die hele tijd zei dat peshmerga vlucht? is zij koerd?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:32:11 #89
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152884
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:29 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Paar riepen dat het gewoon werkers zijn en misschien geen terroristen

Ik weet nooit een goede vertaling voor 'krekar'
Arbeiders vind ik wel passend.
pi_143152885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:28 schreef scarymovie123 het volgende:
mag ik wat vragen?? wie hier komt allemaal uit irak en syrië
Suleimaniya represent
pi_143152888
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:28 schreef Che_ het volgende:

[..]

Dat waren mensen van de laagste categorie. Degene die opgepakt zijn, zijn allemaal afgemaakt.

Die shex had ook allemaal hoge connecties enzo, en ging vaak over de vloer bij Barzani famiie
Ja het was ook gewoon verre familie van me. Barzanji.
pi_143152899
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:32 schreef Che_ het volgende:

[..]

Arbeiders vind ik wel passend.
Ja dat is waar.

Maar kagchagi(handelaar) vind ik ook zo'n mooie woord :D
pi_143152909
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:32 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Maar wat heeft hij gedaan? Heb het gemist
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:34:29 #94
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152922
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:33 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ja dat is waar.

Maar kagchagi(handelaar) vind ik ook zo'n mooie woord :D
Betekent smokkelaar toch :P
pi_143152934
quote:
5s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:34 schreef Che_ het volgende:

[..]

Betekent smokkelaar toch :P
Nee man. Serieus?
Volgens mij gewoon handelaar :D
pi_143152936
Karkeren is volgens mij indeerdaad arbeider. Net zoals Parti Karkeren Kurdistan - Kurdistan Workers Party :D
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:35:48 #97
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143152944
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:32 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Damn, je zat er wel dichtbij dan. Zijn uiteindelijk allemaal opgehangen toch of kogel?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:36:15 #98
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143152952
Hoe gaat het met de mensen in de bergen
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143152962
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:36 schreef Smoofie het volgende:
Hoe gaat het met de mensen in de bergen
nog gevangen :S
pi_143152997
waar ik me zorgen om maak is snachts is het in de bergen heel koud hoe blijven deze mensen warm :S
pi_143153001
Raar dat die peshmerga na 3 dagen nog steeds geen jazidies heeft bevrijdt.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:38:56 #102
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153008
quote:
10s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:35 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Nee man. Serieus?
Volgens mij gewoon handelaar :D
Kachaxchi ken ik als 'smokkelaar' :P.
pi_143153021
Hadden jullie gelezen dat een Chechen gisteren een Yezidi aanviel toen ze aan het demonstreren was?

Mensen zijn echt gek aan het worden
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:39:44 #104
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143153024
Lekker, bijna alle nedermoslims die Gaza zoveel aandacht geven, intussen kunnen er 10x zoveel doden vallen in Irak binnen een paar dagen als ze niet uit de burgen komen.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143153033
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:39 schreef mrstylo het volgende:
Hadden jullie gelezen dat een Chechen gisteren een Yezidi aanviel toen ze aan het demonstreren was?

Mensen zijn echt gek aan het worden
chechen bah smerig volk poetin moet ze afmaken
pi_143153040
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:39 schreef Smoofie het volgende:
Lekker, bijna alle nedermoslims die Gaza zoveel aandacht geven, intussen kunnen er 10x zoveel doden vallen in Irak binnen een paar dagen als ze niet uit de burgen komen.
yazidis zijn dan geen moslims....
pi_143153045
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:38 schreef Che_ het volgende:

[..]

Kachaxchi ken ik als 'smokkelaar' :P.
Zal ff vragen aan mijn pa dan morgen. Wereld gaat open voor me dan :D

Maar het heeft nooit een negatieve toon gehad
pi_143153048
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:40 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

chechen bah smerig volk poetin moet ze afmaken
:{ Nou nou ....
pi_143153060
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:40 schreef Haashem het volgende:

[..]

:{ Nou nou ....
ja sorry ik weet niet iedereen is slecht maar zoveel terroristen tussen
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:41:32 #110
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143153064
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:40 schreef Haashem het volgende:

[..]

yazidis zijn dan geen moslims....
Ik weet dat het een aparte bevolkingsgroep is, maar het gaat mij meer om de hypocrisie van de nedermoslims.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143153084
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:39 schreef Smoofie het volgende:
Moslims haten Koerden. Of het interesseert ze niet in ieder geval.
pi_143153086
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:41 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Ik weet dat het een aparte bevolkingsgroep is, maar het gaat mij meer om de hypocrisie van de nedermoslims.
Ja klopt. asad heeft inmiddels meer dode moslims op z'n geweten dan Israel sinds weet ik hoeveel jaren.
pi_143153107
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:42 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Moslims haten Koerden. Of het interesseert ze niet in ieder geval.
Als moslim mag je geen volk haten omdat ze zo geboren zijn... Koerden zijn vaak wel moslims dacht ik zo.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:43:33 #114
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153111
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:40 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Zal ff vragen aan mijn pa dan morgen. Wereld gaat open voor me dan :D

Maar het heeft nooit een negatieve toon gehad
Nee, klopt. Mensen die via via landen naar Europa kwamen deden dat vaak via een kachaxchi. Vaak hoor je ook: "ba rey kachaxi". Via smokkelweg :P
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:44:19 #115
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143153126
In libanon is het nu zelfs sunni gematigd vs sunni extremists. Gaat echt de verkeerde kant op.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143153139
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:43 schreef Che_ het volgende:

[..]

Nee, klopt. Mensen die via via landen naar Europa kwamen deden dat vaak via een kachaxchi. Vaak hoor je ook: "ba rey kachaxi". Via smokkelweg :P
Fuck je hebt gelijk denk ik.

Kwam echt door een verhaal van mijn moeder gister. Een rijke Koerd opende een hele dure 'mall' en vroeg hoe hij aan die geld kwam. Ze zei kachaxchi _O-
pi_143153144
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:44 schreef Smoofie het volgende:
In libanon is het nu zelfs sunni gematigd vs sunni extremists. Gaat echt de verkeerde kant op.
Nee het is eerder Libanon (christen en shjiea) tegen moslims (gematigd en extremist).
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:46:09 #118
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143153160
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:45 schreef Haashem het volgende:

[..]

Nee het is eerder Libanon (christen en shjiea) tegen moslims (gematigd en extremist).
Leger van Libanon zitten toch veel sunni moslims in? Het is het leger die vecht tegen de rebellen uit Syria.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143153168
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:43 schreef Haashem het volgende:

[..]

Als moslim mag je geen volk haten omdat ze zo geboren zijn... Koerden zijn vaak wel moslims dacht ik zo.
Doen vele dus wel. Maar heeft niets met de islam te maken. Eerder andere redenen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:46:59 #120
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153171
Handel is volgens mij: tizarat. Handelaar weet ik niet zeker :P
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:48:07 #121
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153187
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:45 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Fuck je hebt gelijk denk ik.

Kwam echt door een verhaal van mijn moeder gister. Een rijke Koerd opende een hele dure 'mall' en vroeg hoe hij aan die geld kwam. Ze zei kachaxchi _O-
Hahahha, he ze verdienen goed. Maar is ook wel risicowerk vaak
pi_143153193
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:24 schreef kurd0w het volgende:
Wat spreken de Iraakse Koerden?

En welk dialect wordt daar op de scholen in onderwezen? (ook schrijftaal)
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_143153194
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:46 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Leger van Libanon zitten toch veel sunni moslims in? Het is het leger die vecht tegen de rebellen uit Syria.
Ja ligt wat ingewikkelder eigenlijk, er zijn laats ook veel soldaten opgestapt.
pi_143153207
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:46 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Doen vele dus wel. Maar heeft niets met de islam te maken. Eerder andere redenen.
Bijvoorbeeld veel turken haten koerden, maar dat heeft meer te maken met nationalisme en andere shit. Ik ben bijvoorbeeld een Marokkaan, waarom zou ik koerden moeten haten snap je?
pi_143153208
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:46 schreef Che_ het volgende:
Handel is volgens mij: tizarat. Handelaar weet ik niet zeker :P
Is dat een Koerdische woord of een Arabische? Ik weet namelijk uit ervaring dat mensen in hawler veel Arabische woorden in hun vocabulaire hebben. :P

Wij uit Suleimaniya zijn meer bij ons roots gebleven. :P
pi_143153217
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:48 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Sorani grotendeels. Gedeelte spreekt ook Badini (lijkt veel op Kurmanji). Arabisch alfabet, dus Sorani... :P
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:50:36 #127
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_143153218
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:49 schreef Haashem het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld veel turken haten koerden, maar dat heeft meer te maken met nationalisme en andere shit. Ik ben bijvoorbeeld een Marokkaan, waarom zou ik koerden moeten haten snap je?
Marokkaan :o?

Handen in je zakken mensen :{.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_143153224
quote:
10s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:49 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Is dat een Koerdische woord of een Arabische? Ik weet namelijk uit ervaring dat mensen in hawler veel Arabische woorden in hun vocabulaire hebben. :P

Het is Arabisch maar een beetje vervormd. Arabisch is het التجارة
pi_143153228
quote:

[..]

Toen ik daar les kreeg was het gewoon Sorani (als ik het me goed herinner).
pi_143153232
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:49 schreef Haashem het volgende:

[..]

Ilias, ben jij het...? :P
pi_143153234
quote:

[..]

Denk eerder van het Turks.... Ticaret betekent handelaar in Turks.

EDIT: las net arabisch. Dat kan ook natuurlijk. ;P
pi_143153235
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:50 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Marokkaan :o?

Handen in je zakken mensen :{.
Grappig ben je ;)
pi_143153240
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:50 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Sorani grotendeels. Gedeelte spreekt ook Badini (lijkt veel op Kurmanji). Arabisch alfabet, dus Sorani... :P
Badini is zo moeilijk te begrijpen. Hun accent is zo anders. Maar als ze rustig praten is het wel te doen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:52:25 #134
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153244
quote:

[..]

Sorani. En Arabisch.
pi_143153257
quote:

[..]

= Arabisch. Maar dan verkoerdist denk ik met andere letter erin.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:55:17 #136
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153283
quote:

[..]

Daar heb je zeker gelijk in. Ik versta vaak ook niet alles van het nieuws maar 'gewone' Hawleri versta ik goed. Vind het wel heel handig, die Arabische woorden :P. Maar ja heel veel mensen daar spreken zowat vloeiend Arabisch ook.
pi_143153287
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:48 schreef Che_ het volgende:

[..]

Hahahha, he ze verdienen goed. Maar is ook wel risicowerk vaak
Kachaxchi is inderdaad smokkel.
quote:

[..]

quote:

[..]

Sorani inderdaad vooral in Irak. De grens ligt ergens tussen Akre en Erbil. Maar ik vind Badini gewoon Kurmanji. Ik spreek dus Badini maar dat is hetzelfde als dat van de Koerden in Turkije. Het heet alleen anders omdat het een ander alfabet gebruikt maar dat heeft te maken met Turkije <> Irak.

Op school is het voornamelijk Sorani omdat de boeken en het ministerie van onderwijs enzo uit Erbil komen, maar dat vind ik persoonlijk belachelijk en onacceptabel.
pi_143153296
quote:
Een algemeen-Koerdische (schrijf)taal zou eenheid van Koerden op langere termijn goed doen, ipv dialecten te onderwijzen?

Welke Koerden spreken welk dialect? Spreken Syrische-Koerden ook Sorani zoals Iraakse Koerden?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:56:26 #139
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153297
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:53 schreef Aloulou het volgende:

[..]

= Arabisch. Maar dan verkoerdist denk ik met andere letter erin.
We spreken het hetzelfde uit als in Arabisch
pi_143153309
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:52 schreef Che_ het volgende:

[..]

Sorani. En Arabisch.
Arabisch is uit het onderwijs aan het verdwijnen. Al een hele tijd.
pi_143153311
Krijg je dat weer, Marokkanen hebben hetzelfde probleem met het berbervolk. Een volk met 26 verschillende dialecten.
pi_143153326
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:55 schreef Che_ het volgende:

[..]

Daar heb je zeker gelijk in. Ik versta vaak ook niet alles van het nieuws maar 'gewone' Hawleri versta ik goed. Vind het wel heel handig, die Arabische woorden :P. Maar ja heel veel mensen daar spreken zowat vloeiend Arabisch ook.
Het is zeker handig. Mijn ouders hebben het eruit geslagen(niet letterlijk) bij mij. Alle Arabische woorden die ik gebruikte verving ik met de originele Koerdische woord ervoor. Ik kan soms gewoon veel meer woorden dan mensen die daar nog wonen. :D
pi_143153332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:55 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Kachaxchi is inderdaad smokkel.

[..]

[..]

Sorani inderdaad vooral in Irak. De grens ligt ergens tussen Akre en Erbil. Maar ik vind Badini gewoon Kurmanji. Ik spreek dus Badini maar dat is hetzelfde als dat van de Koerden in Turkije. Het heet alleen anders omdat het een ander alfabet gebruikt maar dat heeft te maken met Turkije <> Irak.

Op school is het voornamelijk Sorani omdat de boeken en het ministerie van onderwijs enzo uit Erbil komen, maar dat vind ik persoonlijk belachelijk en onacceptabel.
Ik vind persoonlijk dat er een alfabet moet komen; het latijnse. Niet vanwege Turkije <> Irak kwesties maar omdat dit het Koerdisch ook toegankelijk maakt voor buitenstaanders. Veel kleinere drempel o het te leren. Maar dat zijn toekomst zorgen. Eerst moeten we maar eens die laffe IS honden zien af te stoten en te verenigen.
pi_143153339
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:57 schreef BluesRebel het volgende:
Kan ik begrijpen. Hoewel het wel handig blijft omdat je toch veel Arabische buren hebt. Anderzijds zal het misschien wel gevoelig liggen omdat Arabieren Koerden hebben onderdrukt.
pi_143153344
Jammer dat men het Arabische script vervangt met het latijnse, (ja ik kan het begrijpen) maar alsnog vind ik dat slechte ontwikkeling.
pi_143153357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:59 schreef Haashem het volgende:
Jammer dat men het Arabische script vervangt met het latijnse, (ja ik kan het begrijpen) maar alsnog vind ik dat slechte ontwikkeling.
Waarom? Wat maakt het Arabische script beter dan het latijnse? Het latijnse is veel toegankelijker voor de rest van de wereld.
pi_143153364
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:59 schreef Haashem het volgende:
Ik vind het wel handig. Past gewoon niet bij ons. Het was volgens mij eerst ook Latijns, maar door de arabisatie vervangen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:01:56 #148
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153372
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:57 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Zonde.
pi_143153385
woooooow kijk rudaw nu!
pi_143153392
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:56 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Een algemeen-Koerdische (schrijf)taal zou eenheid van Koerden op langere termijn goed doen, ipv dialecten te onderwijzen?

Welke Koerden spreken welk dialect? Spreken Syrische-Koerden ook Sorani zoals Iraakse Koerden?
http://image.lifeservant.(...)B7B72C713F8DC660.jpg Het gaat dus vooral om groen (licht en donker is vrijwel 1, Kurmanji), geel (Sorani) en beetje paars (Zazaki).
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:58 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk dat er een alfabet moet komen; het latijnse. Niet vanwege Turkije <> Irak kwesties maar omdat dit het Koerdisch ook toegankelijk maakt voor buitenstaanders. Veel kleinere drempel o het te leren. Maar dat zijn toekomst zorgen. Eerst moeten we maar eens die laffe IS honden zien af te stoten en te verenigen.
Ik ben ook voor het Latijnse schrift vanwege het gemak ervan. Maar ik bedoelde de taal zelf. Sorani wordt in Zakho en Duhok enzo gegeven op scholen terwijl Kurmanji de grootste taal is. Sorani gebieden zouden juist langzaam Kurmanji moeten overnemen zodat er een eenheid komt.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:59 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Kan ik begrijpen. Hoewel het wel handig blijft omdat je toch veel Arabische buren hebt. Anderzijds zal het misschien wel gevoelig liggen omdat Arabieren Koerden hebben onderdrukt.
Dat tweede dus ja.
pi_143153402
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:01 schreef Che_ het volgende:

[..]

Zonde.
Mijn familie (de jongere generaties, <25 jaar) spreekt het niet meer. Als Arabische vluchtelingen en toeristen met ze spreken redden ze zich niet zomaar.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:02 schreef scarymovie123 het volgende:
woooooow kijk rudaw nu!
Hij laadt langzaam... wat gebeurt er!?
pi_143153405
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:02 schreef scarymovie123 het volgende:
woooooow kijk rudaw nu!
Ben nu iets te moe om aandachtig te luisteren. Anders begrijp ik ze namelijk niet... ;P
pi_143153417
+ En het Turks komt juist op. Heeft natuurlijk te maken met de handel enzo met dat land. En ook buren.
pi_143153432
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:06 schreef BluesRebel het volgende:
+ En het Turks komt juist op. Heeft natuurlijk te maken met de handel enzo met dat land. En ook buren.
Ja viel me ook op. :r
pi_143153446
Er is niets mis met het kunnen spreken van meerdere talen. Zolang onze eigen taal maar de belangrijkste blijft. :)
pi_143153456
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:08 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ja viel me ook op. :r
Zal hopelijk niet lang doorgaan. Het Engels wordt gewoon de wereldtaal.

---------------

Kurds celebrating Peshmerga victories in Duhok
pi_143153460
Die klote partij vlaggen ook altijd :r (Maar verder wel goed om ze zo te steunen)
pi_143153467
vvanwilgenburg twitterde op donderdag 07-08-2014 om 02:24:18 Psychological warfare starting against Kurdistan region https://t.co/Xyuf280Mcz reageer retweet
Dit zegt gewoon alles.
pi_143153468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:10 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

---------------

[ afbeelding ]

Wanneer stoppen mensen eens met vlaggen van jekerti en parti te zwaaien? Zo irritant
pi_143153486
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:11 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Wanneer stoppen mensen eens met vlaggen van jekerti en parti te zwaaien? Zo irritant
Niks mis mee. Ik denk dat je allang blij mag zijn dat verenigd zijn onder een partij. De Koerden hebben historisch gezien nooit een eenheid gekend onder een partij of vlag. Altijd de lokale aga of shah... Het is een proces dat het Koerdisch volk moet doorlopen tot eenheid. Dat komt niet van dag op dag.
pi_143153504
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:13 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Niks mis mee. Ik denk dat je allang blij mag zijn dat verenigd zijn onder een partij. De Koerden hebben historisch gezien nooit een eenheid gekend onder een partij of vlag. Altijd de lokale aga of shah... Het is een proces dat het Koerdisch volk moet doorlopen tot eenheid. Dat komt niet van dag op dag.
Ik vind dat we daar eens mee moeten stoppen. Ze hebben beide ook weer een eigen peshmerge. Peshermge zit daardoor niet goed in elkaar.

Vroeger ging het ook al fout toen ze tegen elkaar gingen vechten en daardoor veel doden vielen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:16:41 #162
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153509
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:04 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Mijn familie (de jongere generaties, <25 jaar) spreekt het niet meer. Als Arabische vluchtelingen en toeristen met ze spreken redden ze zich niet zomaar.

Zelf spreek ik het liefst zo veel mogelijk talen, maar Arabisch heeft voorrang bij mij i.v.m Islam, Koran.
pi_143153512
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:15 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ik vind dat we daar eens mee moeten stoppen. Ze hebben beide ook weer een eigen peshmerge. Peshermge zit daardoor niet goed in elkaar.

Vroeger ging het ook al fout toen ze tegen elkaar gingen vechten en daardoor veel doden vielen.
Komt ook door een gebrek aan sterke partijen. In de VS en het Verenigd Koninkrijk zie je het ook, haat tegen de andere partij. De opkomst van Gorran is hoe dan ook positief. Hopelijk volgen er meer.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:18:17 #164
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153515
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:10 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

---------------

[ afbeelding ]

Ik las het alsof de Peshmerga in Duhok overwinningen had behaald :D. Vond het al vreemd.
pi_143153518
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:15 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Nogmaals, het heeft tijd nodig. Ik ben het met je eens dat men zich moet verenigen onder een nationale vlag, en niet partij vlag. En het is inderdaad foute boel als partijen eigen legers hebben, dat moet centraal geregeld worden.
pi_143153519
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:16 schreef Che_ het volgende:

[..]

Zelf spreek ik het liefst zo veel mogelijk talen, maar Arabisch heeft voorrang bij mij i.v.m Islam, Koran.
Ik ben het nu ook aan het leren en misschien pakt Koerdistan het later wel weer op, maar nu is er gewoon een golf van nationalisme en het afzetten tegen de Arabieren, heel logisch.
pi_143153525
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:17 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Komt ook door een gebrek aan sterke partijen. In de VS en het Verenigd Koninkrijk zie je het ook, haat tegen de andere partij. De opkomst van Gorran is hoe dan ook positief. Hopelijk volgen er meer.
Ik haat gorran. Altijd onrust stoken.

Hetzelfde als nu in Suleimaniya. Willen ze een jash naar voren schuiven. :')

Fucking veraders :')
pi_143153536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:18 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Nogmaals, het heeft tijd nodig. Ik ben het met je eens dat men zich moet verenigen onder een nationale vlag, en niet partij vlag. En het is inderdaad foute boel als partijen eigen legers hebben, dat moet centraal geregeld worden.
Ja dat snap ik. Het gaat ook beetje de goede kant op. Net als dat nu de PKK, YPG, PJAK en peshmerge samen vechten.
pi_143153538
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:19 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ze zijn in ieder geval seculier. Dat is al mooi voor die regio. :)
pi_143153546
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:19 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Dat zie je overal :P Ze proberen ook naam voor zichzelf te maken. Hopelijk komt het snel goed. Maar er moeten echt wel meer partijen komen zodat er ook meer kritiek is op corruptie, machtsmisbruik enzo. Plus KDP is heel erg Erbil georiënteerd en ik merk wel irritatie daarover verder in het noorden.
pi_143153547
heb je moskeeen in kurdistan?
pi_143153549
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:21 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ja dat snap ik. Het gaat ook beetje de goede kant op. Net als dat nu de PKK, YPG, PJAK en peshmerge samen vechten.
Hoe meer vijanden en vijandschap hoe meer eenheid....

..behalve bij Arabieren die backstabben elkaar dan juist nog meer :'(
pi_143153553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:22 schreef Haashem het volgende:
heb je moskeeen in kurdistan?
Wtf :P Om elke hoek 1.
pi_143153561
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:00 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Waarom? Wat maakt het Arabische script beter dan het latijnse? Het latijnse is veel toegankelijker voor de rest van de wereld.
Arabisch is de script van de Koran... Daarom vind ik het belangrijker dan welke script dan ook.
pi_143153569
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:22 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Dat zie je overal :P Ze proberen ook naam voor zichzelf te maken. Hopelijk komt het snel goed. Maar er moeten echt wel meer partijen komen zodat er ook meer kritiek is op corruptie, machtsmisbruik enzo. Plus KDP is heel erg Erbil georiënteerd en ik merk wel irritatie daarover verder in het noorden.
Ik ben persoonlijk KDP ook zat. Ze zitten beetje te veel in Turkije's kont. Wilde niet samenwerken met YPG(ze hebben connectie met PKK en daarom vond Turkije het niet leuk). En zie wie ze nu helpt. :')

Alleen YPG en geen Turkije.
pi_143153571
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:23 schreef Haashem het volgende:

[..]

Arabisch is de script van de Koran... Daarom vind ik het belangrijker dan welke script dan ook.
En waarom zouden de Arabieren niet gewoon ook een makkelijkere schrift aannemen? Dat kun je ook doen zonder de betekenis van de Koran te veranderen door alle Arabische klanken/letters 1 eigen letter te geven.
pi_143153573
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:23 schreef Haashem het volgende:

[..]

Oke. Fijn om te weten. Maar de Koerden zijn niet allemaal Islamitisch. In een toekomstig Koerdistan zal alleen een seculiere overheid kunnen bestaan i.v.m. moslims, jezidi's, christenen en joden.
pi_143153584
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:25 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

En waarom zouden de Arabieren niet gewoon ook een makkelijkere schrift aannemen? Dat kun je ook doen zonder de betekenis van de Koran te veranderen door alle Arabische klanken/letters 1 eigen letter te geven.
Het Arabische schrift is makkelijker dan welke schrift dan ook.... :D
pi_143153587
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:24 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk KDP ook zat. Ze zitten beetje te veel in Turkije's kont. Wilde niet samenwerken met YPG(ze hebben connectie met PKK en daarom vond Turkije het niet leuk). En zie wie ze nu helpt. :')

Alleen YPG en geen Turkije.
Hmm ja maar ten eerste denk ik dat ze meer met YPG samenwerken dan mensen denken (ze kunnen natuurlijk niet toegeven dat ze in Syrië zitten te kloten). YPG had ineens bewapende auto's enzo. En ten tweede snap ik dat gedoe met Turkije ook wel (ook al is het too much), Koerden willen een eigen beleid en dat gaat moeilijk als je geen haven hebt. De Arabieren en Iraniërs gaan niet helpen dus blijft er maar 1 partij over.

Dat gedoe met de PKK snap ik ook nooit.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:28:46 #180
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153597
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:18 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Ik ben het nu ook aan het leren en misschien pakt Koerdistan het later wel weer op, maar nu is er gewoon een golf van nationalisme en het afzetten tegen de Arabieren, heel logisch.
Hmm, ik wil nooit een volk afschrijven op wat een deel ervan doet. Al komen de joden aardig dichtbij dat punt, spreek alsnog over zionisten in dat geval.

Verder heb ik een hekel aan extreme nationalisme en vind het scheef om alle Arabieren te haten, als moslim zijnde. Zeker gezien de historie van de Islam.

Uiteraard begrijpelijk dat er nu veel (terechte) kritiek is, maar dat moet in eerste instantie over de betrokkene Arabieren uit die dorpen zijn die IS steunden en niet over het algemeen. Zo creëer je alleen maar vijandigheden. Een Arabier uit Jordanië, Libanon, Syrië, Dubai etc. zal zich ook aangesproken voelen.
pi_143153606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:27 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Hmm ja maar ten eerste denk ik dat ze meer met YPG samenwerken dan mensen denken (ze kunnen natuurlijk niet toegeven dat ze in Syrië zitten te kloten). YPG had ineens bewapende auto's enzo. En ten tweede snap ik dat gedoe met Turkije ook wel (ook al is het too much), Koerden willen een eigen beleid en dat gaat moeilijk als je geen haven hebt. De Arabieren en Iraniërs gaan niet helpen dus blijft er maar 1 partij over.

Dat gedoe met de PKK snap ik ook nooit.
Zou dat niet door de PUK komen? Zij hebben ook een sterke band met de PKK.

Ja ik snap de samenwerking hoor, maar gaat soms te ver. Wil niet te afhankelijk van hun worden. Ik vetrouw ze gewoon niet. :P
pi_143153622
Ondertussen in syrie:

w_alraqqa twitterde op donderdag 07-08-2014 om 03:15:56 الله أكبر/ نعلن لأمة الإسلام بشرى تحرير اللواء 93 بالكامل ولله الحمد والمنة#الدولة_الإسلامية_تقتحم_اللواء93 #الدولة_الإسلامية reageer retweet
Officieel tweet kanaal van ISIS meld dat ze een legerbasis van Assad hebben overgenomen, het was een lange strijd die volgens mij de gehele dag heeft geduurt... Waarom ik dit hier meld? Met deze wapens die ze buit maken kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken om tegen kurden te vechten.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:32:33 #183
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153623
quote:

[..]

Denk het niet, Arabisch is heel erg uitgebreid als taal. Niet alles valt 1 op 1 te vertalen.
pi_143153631

Ondertussen in Duhok
pi_143153645
Het gaat ISIS nooit lukken om die kurdische steden onder controle te krijgen. Bevolking gaat nooit achter hun staan.
pi_143153654
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:27 schreef Haashem het volgende:

[..]

Het Arabische schrift is makkelijker dan welke schrift dan ook.... :D
Elke letter heeft 3/4 vormen je :P En dan dat gedoe met klinkers weglaten.
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:29 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Zou dat niet door de PUK komen? Zij hebben ook een sterke band met de PKK.

Ja ik snap de samenwerking hoor, maar gaat soms te ver. Wil niet te afhankelijk van hun worden. Ik vetrouw ze gewoon niet. :P
Zou ook kunnen.

Ja ik vind de economische afhankelijkheid vooral gevaarlijk. Alle import en export is met hun. Zelfs voedsel...
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:28 schreef Che_ het volgende:

[..]

Hmm, ik wil nooit een volk afschrijven op wat een deel ervan doet. Al komen de joden aardig dichtbij dat punt, spreek alsnog over zionisten in dat geval.

Verder heb ik een hekel aan extreme nationalisme en vind het scheef om alle Arabieren te haten, als moslim zijnde. Zeker gezien de historie van de Islam.

Uiteraard begrijpelijk dat er nu veel (terechte) kritiek is, maar dat moet in eerste instantie over de betrokkene Arabieren uit die dorpen zijn die IS steunden en niet over het algemeen. Zo creëer je alleen maar vijandigheden. Een Arabier uit Jordanië, Libanon, Syrië, Dubai etc. zal zich ook aangesproken voelen.
Ik zeg niet dat het haat is, maar na Saddam zijn arabisatie politiek willen zij nu het tegenovergestelde doen. Koerden zijn natuurlijk erg bewust van hun cultuur en identiteit gezien de buren. Ze willen ook iets eigens. Als de vijandigheid vermindert, verandert dit ook. Maar dat duurt nog wel even. Ik merk bij mezelf ook meer Koerdisch nationalisme sinds een hele lange tijd door deze gebeurtenissen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:35:55 #187
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153656
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:33 schreef mrstylo het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ondertussen in Duhok
Typisch :D. 1 scheet en iedereen de straat op, hehehe.

Wel makkelijk zo voor iemand met kwade bedoelingen.. niet heel handig dit.
pi_143153662
quote:

[..]

Is er een klank die meer of geen Arabische letter(s) heeft dan :?

quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:35 schreef BluesRebel het volgende:
Zou ook kunnen.

Ja ik vind de economische afhankelijkheid vooral gevaarlijk. Alle import en export is met hun. Zelfs voedsel...
Ik denk dat Barzani denkt: "okee, we gaan sowieso afhankelijk moeten zijn van een van onze grote buren omdat wij o.a. een haven missen. Dus de vraag is: welke buur is het minst erg om afhankelijk van te zijn?" En dan zegt ie Turkije..
pi_143153672
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:34 schreef Haashem het volgende:
Het gaat ISIS nooit lukken om die kurdische steden onder controle te krijgen. Bevolking gaat nooit achter hun staan.
Wij Koerden hebben
Arabieren, Ottomanen, Perzen, Turken, Iraniërs en dan weer de Arabieren overleeft. 1 voor 1 wilden ze ons uitroeien en we zijn tijdens die strijd nooit op ons knieën gegaan. Nu zullen we dat ook niet doen.
We hebben voor niks een rode kleur in ons vlag. Dat is voor alle doden die zijn gevallen door de mensen die ik hierboven heb geschreven.
pi_143153685
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:32 schreef Che_ het volgende:

[..]

Denk het niet, Arabisch is heel erg uitgebreid als taal. Niet alles valt 1 op 1 te vertalen.
Niet vertalen. Maar gewoon 1 op 1 letters vervangen. Dan vertaal je niks. De Turken zijn toch ook ineens overgestapt van Arabisch naar Latijns zonder de taal te veranderen. En zij hebben ook de speciale klanken eigen letters gegeven, zoals ç enzo. Als je elke letter en klank in Arabisch een ander symbool geeft vertaal je niks. Maar genoeg hierover :P Dit gebeurt niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:37 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Is er een klank die meer of geen Arabische letter(s) heeft dan :?
Dat bedoelde ik niet (als ik jou begrijp), maar het antwoord is ja. Het Arabisch heeft toch geen P? Of de W als in war? Of de G als in game?
pi_143153687
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:38 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Wij Koerden hebben
Arabieren, Ottomanen, Perzen, Turken, Iraniërs en dan weer de Arabieren overleeft. 1 voor 1 wilden ze ons uitroeien en we zijn tijdens die strijd nooit op ons knieën gegaan. Nu zullen we dat ook niet doen.
We hebben voor niks een rode kleur in ons vlag. Dat is voor alle doden die zijn gevallen door de mensen die ik hierboven heb geschreven.
Nationalistische onzin weer. Je doet teveel slachtofferrol, nu lijk je net de Joden met hun diaspora verhaal. Wat was Salahdudin al Ayoubi? Een Koerd of Arabier?
pi_143153691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:35 schreef BluesRebel het volgende:

Ik zeg niet dat het haat is, maar na Saddam zijn arabisatie politiek willen zij nu het tegenovergestelde doen. Koerden zijn natuurlijk erg bewust van hun cultuur en identiteit gezien de buren. Ze willen ook iets eigens. Als de vijandigheid vermindert, verandert dit ook. Maar dat duurt nog wel even. Ik merk bij mezelf ook meer Koerdisch nationalisme sinds een hele lange tijd door deze gebeurtenissen.
Nationalisme en patriotisme niet door elkaar halen :P
pi_143153703
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:38 schreef scarymovie123 het volgende:
waar ik me zorgen om maak is snachts is het in de bergen heel koud hoe blijven deze mensen warm :S
Niet
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_143153719
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:40 schreef Haashem het volgende:

[..]

Nationalistische onzin weer. Je doet teveel slachtofferrol, nu lijk je net de Joden met hun diaspora verhaal. Wat was Salahdudin al Ayoubi? Een Koerd of Arabier?
En toch is het zo (vanaf de Eerste Wereldoorlog). Turken, Arabieren en Iraniërs hebben allemaal masaal burgers gedood, de taal verboden, culturele uitingen verboden, politici en activisten vervolgd, oorlogen gevoerd, etc.....
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:40 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Nationalisme en patriotisme niet door elkaar halen :P
Het 1 verandert wel eens in het ander :P
pi_143153729
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:40 schreef BluesRebel het volgende:
Dat bedoelde ik niet (als ik jou begrijp), maar het antwoord is ja. Het Arabisch heeft toch geen P? Of de W als in war? Of de G als in game?
Ah je bedoelt voor de Koerdische taal. Ja dan snap ik je ja.
pi_143153748
Donderdag première.

VICE twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:36:05 Part 1 of @vicenews's unprecedented look at the Islamic State (formerly ISIS) premieres tomorrow: https://t.co/0bM51Sn652 reageer retweet
-
pi_143153763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:46 schreef Charismatisch het volgende:
Donderdag première.

VICE twitterde op donderdag 07-08-2014 om 01:36:05 Part 1 of @vicenews's unprecedented look at the Islamic State (formerly ISIS) premieres tomorrow: https://t.co/0bM51Sn652 reageer retweet
Ik wil het echt zien. Vice is altijd wel goed in docu's maken.
pi_143153777
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:40 schreef Haashem het volgende:

[..]

Wat te Koerden aangedaan is mitigeren :') Dat noem ik nou pas zwakte. Wat is het verschil tussen Koerden en Joden hedendaags. Wij zijn ook verspreid over de hele wereldbol met diaspora omdat we geen eigen thuisland hebben en omdat wij een verarmd thuisgebied hebben. Nergens zijn wij echte burgers.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:51:57 #199
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153789
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:40 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Niet vertalen. Maar gewoon 1 op 1 letters vervangen. Dan vertaal je niks. De Turken zijn toch ook ineens overgestapt van Arabisch naar Latijns zonder de taal te veranderen. En zij hebben ook de speciale klanken eigen letters gegeven, zoals ç enzo. Als je elke letter en klank in Arabisch een ander symbool geeft vertaal je niks. Maar genoeg hierover :P Dit gebeurt niet.

[..]

De G als in game en W als in war hebben ze wel toch
pi_143153801
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:51 schreef Che_ het volgende:

[..]

Nee. Daarom zetten Koerden een streep op de Arabische K (kaaf) voor G. En volgens mij een kleine V boven de F (faw heet ie?) voor W.
pi_143153807
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:53 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Nee. Daarom zetten Koerden een streep op de Arabische K (kaaf) voor G. En volgens mij een kleine V boven de F (faw heet ie?) voor W.
Bedoel je niet de drie punten(omgekeerde V)?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 03:55:19 #202
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153810
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:53 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Dacht dat je het over Arabisch had :P
pi_143153824
In Marokko doen we 3 puntjes op ك als aanduiding van de G.
pi_143153826
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:55 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Bedoel je niet de drie punten(omgekeerde V)?
Oh dat zou ook kunnen ja :P

---

Kenden jullie deze al? Ik krijg een adrenalinekick van al die nationalistische muziek die gedraaid wordt om het moreel hoog te houden :P

pi_143153834
Nationalisme :r

Die berber nationalisten in Marokko krijgen klappen en dat is maar goed ook.
pi_143153837
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:51 schreef Che_ het volgende:

[..]

Ja, de "g" is gewoon de diepe keelklank van "qaaf" van bijv "quran" die als "g" (van game) wordt uitgesproken in veel dialecten.
En soms ook geschreven (onofficieel) door drie stipjes erboven te zetten ipv 2 (qaaf) zoals hier: .

En de w bestaat gewoon
  donderdag 7 augustus 2014 @ 04:03:16 #207
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153841
Veel gehoorde reactie daar als ze Nederlands horen: "dabi 1 kilo xwe/xey lagar bxoi". Vanwege het veelvuldige gebruik van de letter 'g' in het Nederlands. Achtentachtig vinden ze ook erg grappig klinken.
pi_143153843
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:02 schreef Haashem het volgende:
Nationalisme :r

Omdat ze voor zichzelf opkomen? Er is geen reden tot nationalisme als volkeren gelijk worden behandeld.
pi_143153850
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:59 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Oh dat zou ook kunnen ja :P

---

Kenden jullie deze al? Ik krijg een adrenalinekick van al die nationalistische muziek die gedraaid wordt om het moreel hoog te houden :P

Die heb ik lang niet gehoord _O_
Krijg kippenvel ervan.

Dit is ook een goede voorbeeld:

Ben een Hadan Zirak fanboy
pi_143153853
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:02 schreef Haashem het volgende:
Uit naam van wat krijgen ze klappen, Arabisch nationalisme :?
-
pi_143153855
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:03 schreef Che_ het volgende:
Veel gehoorde reactie daar als ze Nederlands horen: "dabi 1 kilo xwe/xey lagar bxoi". Vanwege het veelvuldige gebruik van de letter 'g' in het Nederlands. Achtentachtig vinden ze ook erg grappig klinken.
Achtentachtig is ook het eerste wat ik zeg :D Niet alleen in Irak, ook in Europa vinden ze dat lachwekkend _O-
pi_143153859
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:03 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Omdat ze voor zichzelf opkomen? Er is geen reden tot nationalisme als volkeren gelijk worden behandeld.
Probleem met nationalisten is dat ze doordraaien en voor gekke toestanden zorgen. Vaak vinden ze hun eigen volk ook beter dan de andere volkeren. Een soort van hoogmoedigheid.
pi_143153867
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:04 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Uit naam van wat krijgen ze klappen, Arabisch nationalisme :?
Nee in Marokko mag je berber zijn maar je mag niet grond claimen en het uitroepen tot een berber-staat. Dat is wat veel berbers in Marokko willen doen.
pi_143153870
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:05 schreef Haashem het volgende:

[..]

Probleem met nationalisten is dat ze doordraaien en voor gekke toestanden zorgen. Vaak vinden ze hun eigen volk ook beter dan de andere volkeren. Een soort van hoogmoedigheid.
Dat vind ik ook niet goed en praat ik ook niet goed. Maar voor je eigen volk en je rechten opkomen en je cultuur beschermen, altijd goed. Zoals ik zei: gelijkheid.
pi_143153875
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:03 schreef Che_ het volgende:
Hahaha dat is echt waar _O-

Kunnen jullie de -ng van bijvoorbeeld bang goed uitspreken? Veel Koerden hebben daar moeite mee.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 04:08:02 #216
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153881
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:04 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Krijg kippenvel ervan.

Hasan Zirak _O_

Ken je Mshko? Ook een goeie, maar alleen bekend in Hawler, Kerkuk, Slemani en omstreken
pi_143153893
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:08 schreef Che_ het volgende:

[..]

Hasan Zirak _O_

Ken je Mshko? Ook een goeie, maar alleen bekend in Hawler, Kerkuk, Slemani en omstreken
Ja man. Ook een geweldige zanger. Ik vond hem ook wat rustgevender.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 04:10:16 #218
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143153898
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:07 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Hahaha dat is echt waar _O-

Kunnen jullie de -ng van bijvoorbeeld bang goed uitspreken? Veel Koerden hebben daar moeite mee.
Dat wordt al snel een 'k' daar :P
pi_143153908
Wel grappig; in Marokko wonen 19 miljoen Berbers op een bevolking van 33,5 miljoen. Dus de grote meerderheid is Berber maar ze worden gedwongen om Arabisch te zijn. Krom dit. En dan beweren sommigen dat Berbers niet hun eigen land mogen claimen.
pi_143153926
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:04 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Krijg kippenvel ervan.

Ken hem nauwelijks eigenlijk.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:11 schreef kurd0w het volgende:
Wel grappig; in Marokko wonen 19 miljoen Berbers op een bevolking van 33,5 miljoen. Dus de grote meerderheid is Berber maar ze worden gedwongen om Arabisch te zijn. Krom dit. En dan beweren sommigen dat Berbers niet hun eigen land mogen claimen.
En dan voor de Palestijnen durven opkomen terwijl Berbers daar ook eerder woonden dan Arabieren :P
pi_143153941
Berbers mogen blij zijn dat de Arabieren hun wat beschaving hebben bijgeleerd.
pi_143153948
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:02 schreef Aloulou het volgende:

[..]

En de w bestaat gewoon [ afbeelding ]
Ah excuus, bedoelde de W van weer natuurlijk. Die bestaat niet volgens mij?
pi_143153950
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:11 schreef kurd0w het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:13 schreef BluesRebel het volgende:
En dan voor de Palestijnen durven opkomen terwijl Berbers daar ook eerder woonden dan Arabieren :P
En die andere 14 miljoen zijn ook berbers maar hebben door de tijd heen Arabisch als moedertaal aangenomen :P ... berbers verbieden berbers hun eigen berberse land te claimen :D
pi_143153961
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:16 schreef Aloulou het volgende:

[..]

[..]

En die andere 14 miljoen zijn ook berbers maar hebben door de tijd heen Arabisch als moedertaal aangenomen :P ... berbers verbieden berbers hun eigen berberse land te claimen :D
Ik dacht inderdaad al dat dat zo was. In Libië zijn het ook allemaal Berbers die Arabisch spreken.
pi_143153962
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:16 schreef BluesRebel het volgende:
Ah excuus, bedoelde de W van weer natuurlijk. Die bestaat niet volgens mij?
Er is maar een w ja maar ik hoor het verschil niet goed tussen de w van "war" en die van "weer" :D
pi_143153971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:18 schreef BluesRebel het volgende:
Ik dacht inderdaad al dat dat zo was. In Libië zijn het ook allemaal Berbers die Arabisch spreken.
Heel N-Afrika van Marokko tot diep in Libie....maar sommigen zitten nog in de ontkenningsfase.

Zal niet meer Arabisch bloed zitten in N-Afrika dan in Noord-Irak, dat geloof ik niet. Verwaarloosbaar en "opgelost" in de massa van berbergenen door de tijd heen.
pi_143153984
In noord Marokko ook veel mix tussen Joden en berbers.
pi_143153991
Ik ga hiermee eindigen:

pi_143153998
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:19 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Heel N-Afrika van Marokko tot diep in Libie....maar sommigen zitten nog in de ontkenningsfase.

Zal niet meer Arabisch bloed zitten in N-Afrika dan in Noord-Irak, dat geloof ik niet. Verwaarloosbaar en "opgelost" in de massa van berbergenen door de tijd heen.
Ja. Ik vind het prima dat Arabisch de politieke taal is etc., maar laat ook gewoon al het andere toe. Is altijd beter. Nederlanders hebben Friezen altijd met rust gelaten en je merkt nooit wat van ze. Pas wanneer volkeren in een hoekje worden geduwd raken ze gefrustreerd en verharden ze.
pi_143154011
Ja ik ga ook maar eindelijk slapen. Tot nu toe is het vrij rustig gebleven en hopelijk blijft dat ook zo. Morgen weer wat lezen.

Slaap lekker allemaal :W
  donderdag 7 augustus 2014 @ 04:31:09 #231
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143154066
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 04:18 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Er is maar een w ja maar ik hoor het verschil niet goed tussen de w van "war" en die van "weer" :D
War op z'n Engels uitgesproken he, niet op z'n Nederlands _O-
pi_143155474
Duizenden Jezidi's bergen in gedreven:
http://www.elsevier.nl/Bu(...)erroristen-1572422W/
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:54:43 #234
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143156263
Het lijkt er op dat men eindelijk wakker wordt, beter laat dan nooit:

quote:
Kamer wil brief Timmermans over ISIS-aanval

De Tweede Kamer wil van minister Timmermans vóór donderdagmiddag horen of er internationale actie komt voor de Yezidi's in Irak die gevlucht zijn voor het geweld van ISIS, omdat velen van hun mensen zijn vermoord.

De partijen willen verder weten of de internationale gemeenschap, inclusief de Arabische landen, ''de verschrikkelijke misdaden collectief veroordeelt''.

De Yezidi's zijn gevlucht uit de Iraakse stad Sinjar en omliggende dorpen, nadat die werden veroverd door ISIS, de soenitische strijders die zich tegenwoordig Islamitische Staat (IS) noemen.

Onder deYezidi's zijn al vele doden gevallen en de overlevenden zijn uit angst de bergen in gevlucht. Daar houden ze zich schuil, maar kampen ze met een groot gebrek aan water, voedsel en medicijnen. Ze kunnen geen kant op omdat de kans groot is dat ze vermoord worden.

ISIS strijdt naar eigen zeggen voor de bescherming van de soennitische Irakezen en om de islam te beschermen. Andersgelovigen als Sjiieten, christenen en dus ook de Yezidi's worden vervolgd.

Hulp
De Tweede Kamer wil nu antwoord op de vraag ''op welke wijze concrete en onmiddellijk hulp geboden wordt aan de groepen die in acute en levensbedreigende nood zijn''.

Het verzoek wordt gesteund door CDA, ChristenUnie, CU, SP, SGP, VVD, PvdA, GroenLinks en VoorNederland (VNL). ''Het Westen mag niet machteloos toekijken hoe andersdenkenden door de islamitische tereurgroep ISIS worden afgeslacht'', laat VNL-Kamerlid Joram van Klaveren weten.

Op een later tijdstip wil de Kamer een schriftelijk overleg houden over de situatie rond ISIS. Er staat voor begin september een debat gepland over ISIS.
Say what?
pi_143156324
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:54 schreef UpsideDown het volgende:
Het lijkt er op dat men eindelijk wakker wordt, beter laat dan nooit:

[..]

Dit heeft niets met wakker worden te maken.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:59:16 #236
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143156358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dit heeft niets met wakker worden te maken.
Waarom kwam er dan niet gisteren al een verklaring?
Say what?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 10:14:27 #237
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143156653
Het gaat niet goed met de Peshmerga:

quote:
ISIS captures Iraq's largest Christian town

Aug. 07, 2014 | 10:25 AM (Last updated: August 07, 2014 | 11:09 AM)

KIRKUK, Iraq: Jihadists took over Iraq's largest Christian town Qaraqosh and surrounding areas Thursday and sent tens of thousands of panicked residents fleeing towards autonomous Kurdistan, officials and witnesses said.

Islamic State of Iraq and Greater Syria (ISIS) militants moved in overnight after the withdrawal of Kurdish peshmerga troops, who are stretched thin across several fronts in Iraq, residents said.

"I now know that the towns of Qaraqosh, Tal Kayf, Bartella and Karamlesh have been emptied of their original population and are now under the control of the militants," Joseph Thomas, the Chaldean archbishop of Kirkuk and Sulaimaniyah, told AFP.

Qaraqosh is an entirely Christian town that lies between Mosul, the jihadists' main hub in Iraq, and Irbil, the Kurdish region's capital. It usually has a population of around 50,000.

"It's a catastrophe, a tragic situation. We call on the U.N.Security Council to immediately intervene. Tens of thousands of terrified people are being displaced as we speak, it cannot be described," the archbishop said.

Tal Kayf, the home of a significant Christian community as well as members of the Shabak Shiite minority, also emptied overnight.

"Tal Kayf is now in the hands of the Islamic State. They faced no resistance and rolled in just after midnight," said Boutros Sargon, a resident who fled the town and was reached by phone in Irbil.

"I heard some gunshots last night and when I looked outside, I saw a military convoy from the Islamic State. They were shouting 'Allahu Akbar' (God is greatest)," he said.
Say what?
pi_143156774
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:59 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Waarom kwam er dan niet gisteren al een verklaring?
Het is gewoon politiek, of denk jij serieus dat ze pas vandaag door hebben wat voor walgelijke organisatie ISIS is?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 10:21:23 #239
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143156826
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is gewoon politiek, of denk jij serieus dat ze pas vandaag door hebben wat voor walgelijke organisatie ISIS is?
Ik mag hopen van niet, want dan zou men het nieuws amper volgen. Maar in acute situaties kan de politiek wel sneller reageren dan ze nu laten zien. Blijkbaar staat het niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Say what?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 10:23:55 #240
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143156887
quote:
Islamic State fighters extend gains in north Iraq

BAGHDAD Thu Aug 7, 2014 3:42am EDT

(Reuters) - Islamic State militants extended their gains in northern Iraq on Thursday, seizing three more towns after residents fled the area in fear, witnesses said.

The advance came after the Sunni militants inflicted a humiliating defeat on Kurdish forces in a weekend sweep in the north.
Say what?
pi_143156891
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:21 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Ik mag hopen van niet, want dan zou men het nieuws amper volgen. Maar in acute situaties kan de politiek wel sneller reageren dan ze nu laten zien. Blijkbaar staat het niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Dat laatste , precies.

Dat heeft niets met wakker worden te maken. Anders zaken zijn belangrijker dan de Yezidi's
  donderdag 7 augustus 2014 @ 10:31:55 #242
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143157070
quote:
IS rukt op in Iraaks Koerdistan

Strijders van de Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS) krijgen steeds meer terrein in handen in het Koerdische deel van Irak in het noorden van het land.

Volgens de laatste berichten hebben de extremisten plaatsen als Maqmur en Al Quwayr in bezit genomen en daarmee komen zij steeds dichter bij de Koerdische hoofdstad Arbil.

De opmars van IS kreeg afgelopen weekeinde een belangrijke impuls toen de strijders hun Koerdische tegenstanders een gevoelige nederlaag toebrachten in het noorden van het gebied.

Woensdag vielen tientalen doden door een bombardement van het Iraakse leger op een shariarechtbank van IS in Mosul, op ruim 80 kilometer van Arbil. Deze plaats is al geruime tijd in handen van IS.

Door: ANP
Daar gaan de Koerden.
Say what?
pi_143157410
Ik denk dat we de nederlagen kunnen toewijzen aan;

- Gedeeltelijke arrogantie, lacherig doen om de Irakezen en nu zelf het haasje zijn

- Paniek, gekoppeld met arrogantie. Eerst tof doen tegenover Baghdad, bedreigingen uiten, steeds maar weer praten over onafhankelijkheid maar wanneer puntje bij paaltje komt je niet overeind kunnen houden tegen ISIS.

En dit is belangrijk, want als je ISIS (niet onderschatten) al niet tegenkunt houden ondanks al die jaren aan training van de VS, hoe wil je jezelf verdedigen tegenover getrainde legers van Turkije, Iran, Syrië en zelfs Irak (mochten ze ooit weer op een respectabel niveau komen)

- Interne machtsstrijd. Voor zover ik heb gelezen zijn er maar een paar geunificeerde eenheden en is de rest een halve partij militie van de PUK/PDK. En dit klopt ook want ze hebben eerder gevochten om de macht.

Ik durf er geld op te wedden dat bijvoorbeeld die getrainde eenheden achter worden gehouden om Barzani en co te beschermen.

Dusja, het is nu niet alleen vechten tegen ISIS maar ook vechten om aan de macht te blijven.
pi_143157592
Kijkend naar bovenstaand reactie zou ik zeggen, computerprobleem. Kom er maar in *O*
pi_143157652
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:45 schreef expans het volgende:

- Gedeeltelijke arrogantie, lacherig doen om de Irakezen en nu zelf het haasje zijn

- Paniek, gekoppeld met arrogantie. Eerst tof doen tegenover Baghdad, bedreigingen uiten, steeds maar weer praten over onafhankelijkheid maar wanneer puntje bij paaltje komt je niet overeind kunnen houden tegen ISIS.

En dit is belangrijk, want als je ISIS (niet onderschatten) al niet tegenkunt houden ondanks al die jaren aan training van de VS, hoe wil je jezelf verdedigen tegenover getrainde legers van Turkije, Iran, Syrië en zelfs Irak (mochten ze ooit weer op een respectabel niveau komen)

- Interne machtsstrijd. Voor zover ik heb gelezen zijn er maar een paar geunificeerde eenheden en is de rest een halve partij militie van de PUK/PDK. En dit klopt ook want ze hebben eerder gevochten om de macht.

Ik durf er geld op te wedden dat bijvoorbeeld die getrainde eenheden achter worden gehouden om Barzani en co te beschermen.

Dusja, het is nu niet alleen vechten tegen ISIS maar ook vechten om aan de macht te blijven.
ISIS is veel sterker dan het leger van Syrië.
pi_143157716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

ISIS is veel sterker dan het leger van Syrië.
Zulke uitspraken zijn lomp.

Maar stel dat Syrië de KRG zou binnenvallen, dan zou dit gewoon een conventionele oorlog zijn. En dan zou ik eerder mijn geld op de Syriërs zetten.
pi_143157729
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:57 schreef expans het volgende:

[..]

Zulke uitspraken zijn lomp.

Maar stel dat Syrië de KRG zou binnenvallen, dan zou dit gewoon een conventionele oorlog zijn. En dan zou ik eerder mijn geld op de Syriërs zetten.
Ik niet, ISIS blijft mij verbazen.
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2014 @ 10:58:47 #248
230491 Zith
pls tip
pi_143157752
Ik dacht dat de Koersen de helden van het midden oosten waren ;(
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_143157756
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:53 schreef Aloulou het volgende:
Kijkend naar bovenstaand reactie zou ik zeggen, computerprobleem. Kom er maar in *O*
Haha, tijd om uit te loggen ;(
pi_143157786
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:14 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Die eindigen in een greppel
pi_143157813
Ik denk trouwens dat het gaat om een gedeeltelijke afleiding en ze eerder een andere stad zullen innemen dan Erbil.
pi_143157883
quote:
ISIS verovert weer een stad: christenen op de vlucht

Duizenden mensen zijn op de vlucht geslagen nadat islamitische militanten de stad hebben ingenomen waar het grootste aantal christenen in Irak woont.

De extremistische organisatie ISIS heeft vannacht de stad Karakush in het noorden van Irak veroverd op Koerdische troepen. Volgens een internationale christelijke organisatie is zeker een kwart van de christenen uit zowel de stad zelf als de omliggende dorpen en steden op de vlucht geslagen.

'Ik weet dat de bevolking van de steden Karakosh, Tal Kayf, Bartella en Karamlesh hun woonplaats massaal hebben verlaten en dat deze plaatsen nu onder controle van de militanten staan', zegt Joseph Thomas, de aartsbisschip van Kirkuk en Suleimanjah tegen persbureau AFP.

ISIS verovert steeds meer terrein in zowel Syrië als Irak. De organisatie heeft het kalifaat, een soort islamitische heilstaat, uitgeroepen in het gebied waar zij heersen. Tot nu toe volgden er op elke verovering slachtpartijen onder de lokale bevolking. Met name minderheden, zoals christenen, maar ook sjiieten of soennieten die voor de regering werkten, zijn massaal geëxecuteerd.

Een groot deel van de christelijke gemeenschap van Irak woont in het noorden van Irak, waar ISIS nu nieuw gebied heeft veroverd. Ze komen steeds dichterbij de Koerdische hoofdstad Arbil.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)n-op-de-vlucht.dhtml
  donderdag 7 augustus 2014 @ 11:06:52 #253
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143157921
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik niet, ISIS blijft mij verbazen.
Je onderschat de IS, in het Syrië-topic heb ik gisteren en filmpje gepost waar ze een legerbasis in Syrië ten zuiden van Hasakah hebben ingenomen. Als je ziet wat er bij zo'n slag aan materieel buitgemaakt wordt snap je waarom de IS al maar sterker en groter wordt.
Say what?
pi_143157942
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:06 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Je onderschat de IS, in het Syrië-topic heb ik gisteren en filmpje gepost waar ze een legerbasis in Syrië ten zuiden van Hasakah hebben ingenomen. Als je ziet wat er bij zo'n slag aan materieel buitgemaakt wordt snap je waarom de IS al maar sterker en groter wordt.
Ik onderschat ISIS?

Ik zeg juist dat ze erg sterk zijn.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 11:08:57 #255
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143157973
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik onderschat ISIS?

Ik zeg juist dat ze erg sterk zijn.
Je was er verbaasd over, ik ben er juist verbaasd over dat de Koerden in o.a. Kobane nog zo lang stand houden.
Say what?
pi_143157983
@RudawEnglish: A source in Mosul told Rudaw that #ISIS is retreating to the centre of Mosul in fear of air strikes. http://t.co/5GN0XDVWqQ
https://twitter.com/rudawenglish/status/497307723378491392

@AliAjeena: Iraqi army and Kurdish Peshmerga launch combined attacks against #ISIS in #Iraq. http://t.co/CVPZwJZYBq
https://twitter.com/aliajeena/status/497203212546740224

pi_143158009
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:08 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Je was er verbaasd over, ik ben er juist verbaasd over dat de Koerden in o.a. Kobane nog zo lang stand houden.
Nee, ISIS blijft mij gewoon constant verbazen over hun kracht.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 11:12:12 #258
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143158049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, ISIS blijft mij gewoon constant verbazen over hun kracht.
Als je iedere keer met een paar 100 strijders met overmacht zo'n basis inneemt en vervolgens een enorme buit hebt, gaat het snel.
Say what?
pi_143158063
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:12 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Als je iedere keer met een paar 100 strijders met overmacht zo'n basis inneemt en vervolgens een enorme buit hebt, gaat het snel.
Jaja, maar het feit dat ze die basissen zo makkelijk innemen.
pi_143158069
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:14 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:31 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Daar gaan de Koerden.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:45 schreef expans het volgende:

quote:
15s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:00 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Die eindigen in een greppel
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:05 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Terwijl jullie afgelopen nacht lagen te slapen hebben we het uitgebreid hierover gehad in dit topic. Samenvatting: die berichten zijn bullshit. Nu.nl meldt (samen met andere media) dat Makhmour en Quwayr zijn ingenomen. Dit meldde ISIS gisteravond al. Daarop gingen Koerdische media live uitzenden vanuit die steden. Was helemaal niks aan de hand. Zelfs Tel Kayf is nog in Koerdische handen. En vandaag wordt er geen wijziging in die situatie gemeld. ISIS meldde gisteren ook dat ze maar 10 km van Erbil waren, wat complete onzin was. Ze zijn nu ook met een psychologische oorlogvoering bezig. Nu.nl neemt alles gewoon over. Ook drie dagen geleden dat de dam was veroverd door ISIS en gisteren weer een stad. Allemaal niet waar gebleken.

Dat Qaraqosch zou zijn veroverd door ISIS moet ook nog bevestigd/ontkend worden.
pi_143158075
Eindelijk wat goed nieuws:

@polatcano: Îro Hêzên Kurdî 1000 Kurdên Êzîdî yên li çiya û gundan asî mabûn rizgar kirin û bi awayekî ewle gihandin deverên parastî li Rojava.
https://twitter.com/polatcano/status/497303434119630849

Vertaling:
Today, Kurdish Forces rescue 1000 Ezidi Kurds, stranded in mountains/villages. They were safely taken to protected Rojava.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 11:16:49 #262
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143158142
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:13 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Terwijl jullie afgelopen nacht lagen te slapen hebben we het uitgebreid hierover gehad in dit topic. Samenvatting: die berichten zijn bullshit. Nu.nl meldt (samen met andere media) dat Makhmour en Quwayr zijn ingenomen. Dit meldde ISIS gisteravond al. Daarop gingen Koerdische media live uitzenden vanuit die steden. Was helemaal niks aan de hand. Zelfs Tel Kayf is nog in Koerdische handen. En vandaag wordt er geen wijziging in die situatie gemeld. ISIS meldde gisteren ook dat ze maar 10 km van Erbil waren, wat complete onzin was. Ze zijn nu ook met een psychologische oorlogvoering bezig. Nu.nl neemt alles gewoon over. Ook drie dagen geleden dat de dam was veroverd door ISIS en gisteren weer een stad. Allemaal niet waar gebleken.

Dat Qaraqosch zou zijn veroverd door ISIS moet ook nog bevestigd/ontkend worden.
Dus omdat er 1 verkeerd bericht tussen zit is alles inneens onzin? Oké dan kan dit topic wel dicht, toch allemaal onzin.
Say what?
pi_143158204
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:16 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dus omdat er 1 verkeerd bericht tussen zit is alles inneens onzin? Oké dan kan dit topic wel dicht, toch allemaal onzin.
In dit geval en in de afgelopen dagen: ja, feitelijk gewoon onjuist. Die steden en dorpen zijn niet door ISIS veroverd ook al meldden sommige media dat wel. Dat is het enige wat ik zeg. En dat de Nederlandse / internationale media erg achterlopen in dit conflict. Beginnen zich nu pas erop te concentreren.
pi_143158214
http://www.independent.co(...)minated-9652633.html

quote:
Baghdad’s dismembered society: Kurds face sectarian recriminations in a city that has become largely Shia dominated

Afraid of attack by militias who consider the Kurdish leadership complicit in the Isis takeover of the north of Iraq, thousands have fled their homes

>>>
pi_143160061
Koerdische media: een gebied tussen Mosul en de Mosul Dam door ISIS veroverd. ISIS lijkt met grote groep op de Dam af te komen en willen die heel graag. De Koerden geven blijkbaar al enkele dagen geen drinkwater en stroom door aan Mosul. Peshmerga zeggen dat de Dam zwaar beveiligd is.

En verder dit juweeltje van een bericht: http://alqosh.net/topics_2014/8_Aug/08062014/x0806/x08_06.htm
De ISIS-penningmeester zou er met miljarden vandoor zijn :P Ik hoop zo dat dit waar is _O-

Edit: Iraakse miljarden. 10 miljoen euro.
pi_143160177
Dat Qaraqosh is gevallen schijnt bevestigd te zijn door aartsbisschop Yohanna Moshe van Mosul.
http://www.ibtimes.co.in/(...)hristian-town-606306
pi_143160378
Die koeren op de berg zijn toch zon aanbidders?
pi_143160465
In het begin had ik niks tegen Isis..
Soennieten zijn namelijk 10 jaar lang gemarteld etc door troepen van Malaki en satanisten van Amerika
(hoorde je btw niks over).

Nu gaan ze wel te ver .
pi_143160533
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:27 schreef BluesRebel het volgende:
De ISIS-penningmeester zou er met miljarden vandoor zijn :P Ik hoop zo dat dit waar is _O-
De echte bron van dat bericht (dus niet de link die jij hebt gepost) is een website van al-Maliki's aanhangers, ze staan bekend om hun nep-berichten.
-
  donderdag 7 augustus 2014 @ 12:47:11 #270
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143160679
quote:
Kinderen sterven op de vlucht voor ISIS

NOS-video
Say what?
pi_143160702
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 02:08 schreef ChanceThePepper het volgende:

[..]

Die worden gezien als het laagste van het laagste. Een gedeelte van hen waren ook crimineel in het verleden. Zo is een hoogstaande leidinggevende van ISIS een Koerd die Koerdistan jaren geleden had ontvlucht nadat hij een moord had gepleegd. Anderen zijn misleidt en kunnen niet terug. Er zijn zelfs 2 universiteits docenten naar ISIS gegaan..
Dat blijkt dan maar weer dat Koerden nog lang niet verenigd zijn.

Er zitten ook fucking vele Turken on IS. En die komen opmerkelijk vooral uit het oosten van Turkije. Dus die zijn ook vooral Koerden.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 12:54:17 #272
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143160878
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:48 schreef Malatyali0691 het volgende:

[..]

Er zitten ook fucking vele Turken on IS. En die komen opmerkelijk vooral uit het oosten van Turkije. Dus die zijn ook vooral Koerden.
En nu moorden ze hun eigen volk uit. Het is ook een reden dat geen enkel land zich er aan waagt de IS aan te pakken, dan krijg je geheid te maken met aanslagen en opstandige IS-sympathisanten in eigen land.
Say what?
pi_143160917
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:37 schreef ikra het volgende:
Die koeren op de berg zijn toch zon aanbidders?
Nee.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:41 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

De echte bron van dat bericht (dus niet de link die jij hebt gepost) is een website van al-Maliki's aanhangers, ze staan bekend om hun nep-berichten.
Erg jammer dan :P
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:48 schreef Malatyali0691 het volgende:

[..]

Och daar hebben we hem weer. Bullshit, las al meerdere keren dat ze voornamelijk uit Istanbul komen. En mensen van over de hele wereld sluiten zich aan bij die gekken dus waarom zou dit dan weer alleen voor de Koerden gelden.

Net een interview gezien met een man die moest huilen en zei dat hij zijn dochter kwijt is geraakt en dat ze al 5 dagen geen water hebben ontvangen :{ ;(
pi_143160964
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:55 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Erg jammer dan :P

[..]

Och daar hebben we hem weer. Bullshit, las al meerdere keren dat ze voornamelijk uit Istanbul komen. En mensen van over de hele wereld sluiten zich aan bij die gekken dus waarom zou dit dan weer alleen voor de Koerden gelden.

Net een interview gezien met een man die moest huilen en zei dat hij zijn dochter kwijt is geraakt en dat ze al 5 dagen geen water hebben ontvangen :{ ;(
Zijn het Moslims?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 12:57:29 #275
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143160999
Waar ze precies vandaan komen is moeilijk te achterhalen, maar ik heb bijna alle nationaliteiten al voorbij zien komen. Recent waren het Tsjetsjeense jihadisten die een hoofdrol speelden bij de verovering van een militaire basis in Syrië.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Say what?
pi_143161125
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:56 schreef ikra het volgende:

[..]

Zijn het Moslims?
Nee, Yezidis. Maar dat heeft niks met de zon te maken. Zie Wikipedia.

Dit is dus waarom het zo moeilijk is om die vluchtelingen te bereiken. Ze zijn naar deze berg gevlucht en het is de enige berg in de buurt. Het hele gebied eromheen is in handen van ISIS.

https://www.google.nl/map(...)73.88t/data=!3m1!1e3
pi_143161177
Zal ISIS ook weten dat die mensen allemaal in de bergen zitten?

Is de "vijand" verhongeren hun nieuwe tactiek?
pi_143161214
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:01 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Nee, Yezidis. Maar dat heeft niks met de zon te maken. Zie Wikipedia.

Dit is dus waarom het zo moeilijk is om die vluchtelingen te bereiken. Ze zijn naar deze berg gevlucht en het is de enige berg in de buurt. Het hele gebied eromheen is in handen van ISIS.

https://www.google.nl/map(...)73.88t/data=!3m1!1e3
Oude religie ,.. las ergens dat ze de duivel aanbidden ?.

Maar iets klopt niet aan die Isis, hoe kunnen ze hun gang blijven gaan en in korte tijd zoveel land hebben ingenomen... en al die auto,s,wapens etc alsof Amerika zo dom is alles achter te laten.
Je zou bijna gaan geloven in die complotten dat ze een CIA creatie zijn.
pi_143161267
Hier geeft Al-Sumaria aan dat de Dam van Mosul in de handen van IS is.
http://www.alsumaria.tv/news/107387/داعش-يسيطر-على-سد-الموصل-بعد-انسحاب-البي/ar

En hier geeft men aan dat IS zonder te strijden vertrokken is uit Makhmour.
http://www.alsumaria.tv/news/107389/داعش-ينسحب-من-قضا-مخمور-من-دون-قتال/ar

Korreltje zout is aangeraden.
-
pi_143161303
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:04 schreef ikra het volgende:

[..]

Natuurlijk bidden ze geen duivels aan. Yezidis zijn aanhangers van het het Zoroastrianisme, dat het officiële geloof van de Koerden en andere Iraanse volkeren was voordat Mohammed en zijn woestijndwellers de regio veroverden.
pi_143161322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:05 schreef Charismatisch het volgende:
Hier geeft Al-Sumaria aan dat de Dam van Mosul in de handen van IS is.
http://www.alsumaria.tv/news/107387/داعش-يسيطر-على-سد-الموصل-بعد-انسحاب-البي/ar

En hier geeft men aan dat IS zonder te strijden vertrokken is uit Makhmour.
http://www.alsumaria.tv/news/107389/داعش-ينسحب-من-قضا-مخمور-من-دون-قتال/ar

Korreltje zout is aangeraden.
Van die dam is oud nieuws.
Hebben ze al bijna een week in handen.
pi_143161358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:06 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Natuurlijk bidden ze geen duivels aan. Yezidis zijn de Koerdische aanhangers van de Oud-Iraanse godsdienst het Zoroastrianisme, dat het officiële geloof van de Koerden en andere Iraanse volkeren was voordat Mohammed en zijn woestijndwellers de regio veroverden.
Aldus een kaffir.
pi_143161371
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:07 schreef ikra het volgende:
Nee, toen werd het ontkend.
-
pi_143161386
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:08 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Nee, toen werd het ontkend.
ahh ok
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:09:03 #285
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143161389
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:04 schreef ikra het volgende:

[..]

Maar iets klopt niet aan die Isis, hoe kunnen ze hun gang blijven gaan en in korte tijd zoveel land hebben ingenomen... en al die auto,s,wapens etc alsof Amerika zo dom is alles achter te laten.
Je zou bijna gaan geloven in die complotten dat ze een CIA creatie zijn.
Dat is spul van het Iraakse leger die dat van de VS hebben 'gekregen'. Het overige is van het Syrische leger.
Say what?
pi_143161393
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:06 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Natuurlijk bidden ze geen duivels aan. Yezidis zijn aanhangers van het het Zoroastrianisme, dat het officiële geloof van de Koerden en andere Iraanse volkeren was voordat Mohammed en zijn woestijndwellers de regio veroverden.
En dit weet ISIS niet?
pi_143161402
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:08 schreef ikra het volgende:

[..]

Aldus een kaffir.
Een kaffir is een Islamitische predikaat dat voor mensen zoals mij en andere niet- of andersgelovigen compleet betekenisloos is.
pi_143161413
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:09 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dat is spul van het Iraakse leger die dat van de VS hebben 'gekregen'. Het overige is van het Syrische leger.
De VS geeft toch niets aan ISIS?
pi_143161424
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:07 schreef ikra het volgende:

[..]

Niet dus. Nooit in handen gekregen. Koerden hebben die in handen (vanmiddag nog gezien).
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:08 schreef ikra het volgende:

[..]

Aldus een kaffir.
Is het echt zo belangrijk om iemand zijn religie te weten voordat je zijn/haar leven gaat redden? Het gaat erom dat het onschuldige burgers zijn. Maar ik zie dat je een trollacount hebt dus laat maar.
pi_143161445
Dam is gewoon nog in handen van de Peshmerga. Vandaag nog bezocht door Qabud Talabani:

donderdag 7 augustus 2014 @ 13:10:43 #291
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143161448
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De VS geeft toch niets aan ISIS?
Indirect dus wel, ze geven het aan een incapabel leger die het vervolgens verliest aan Baathisten en jihadisten.
Say what?
pi_143161497
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:10 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Indirect dus wel, ze geven het aan een incapabel leger die het vervolgens verliest aan Baathisten en jihadisten.
Denk jij dat de VS dat opzettelijk doet?
pi_143161500
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:09 schreef theunderdog het volgende:
En dit weet ISIS niet?
Irrelevant voor IS of ze nu de duivel of zon aanbidden, ze zijn geen moslims en dat is het enige wat voor hen telt.
-
pi_143161537
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:09 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Niet dus. Nooit in handen gekregen. Koerden hebben die in handen (vanmiddag nog gezien).

[..]

Is het echt zo belangrijk om iemand zijn religie te weten voordat je zijn/haar leven gaat redden? Het gaat erom dat het onschuldige burgers zijn. Maar ik zie dat je een trollacount hebt dus laat maar.
Je had hem ook aan kunnen spreken op het beledigen van de metgezellen van onze profeet.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:13:29 #295
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_143161543
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Denk jij dat de VS dat opzettelijk doet?
Nee natuurlijk niet. :') Maar ze hadden Irak niet in de steek moeten laten als ze het voorzien van wapentuig.
Say what?
pi_143161563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:13 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. :') Maar ze hadden Irak niet in de steek moeten laten als ze het voorzien van wapentuig.
Amerika terror state is verantwoordelijk voor de chaos .
pi_143161574
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:12 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Irrelevant voor IS of ze nu de duivel of zon aanbidden, ze zijn geen moslims en dat is het enige wat voor hen telt.
Volgens ISIS zijn veel moslims ook geen moslims.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:15:47 #298
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_143161613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:13 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

expans is een type dat elke gelegenheid wil gebruiken om wat te zeiken op Koerden, neemt daarom klakkeloos elke nieuwsitem over.
pi_143161633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:14 schreef theunderdog het volgende:
Volgens ISIS zijn veel moslims ook geen moslims.
Zoals sjiieten.. maar Ahmadiyya's zijn ook geen moslims volgens de sjiieten.
-
pi_143161669
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:13 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Hoezo natuurlijk niet?

De VS blijft wapens leveren aan rebellen daar, en ze zien dat ISIS die wapens ook in handen krijgen. Als ze niet willen dat ISIS die wapens in handen krijgen, dan stoppen ze toch gewoon met wapens leveren?
pi_143161691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:10 schreef Intellectueel het volgende:
Vandaag nog bezocht door Qabud Talabani:

Qubad
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')