Maar waarom zou je die dingen 2 weken gaan bewaren? Of woon je niet in de buurt van winkels die dat verkopen?quote:
Ik maak heel graag een ratatouille uit de oven. Dat kan niet zonder aubergine. Je kunt aubergine ook in zijn geheel in de oven leggen tot je hem met een lepeltje kunt eten. Dan blijft er hooguit een heel subtiele bittere toets over. Bitter is gewoon niet gaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mijn rant om de Aubergine het leven onmogelijk te maken:
En blijf wat betreft de ovenschotel verre van de Aubergine! Zompige drassige en vooral bittere vulling is het.
Was in dit topic:
CUL / top recept ovenschotel
Ik ben van mening dat men volstrekt niets nuttigs kan doen met de Aubergine.
Waarom ik daar ineens zo fanatiek over ben is mij een raadsel.
Kreeg er nog gewoon ruzie over.![]()
Jawel maar ik heb de schurft aan boodschappen doenquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar waarom zou je die dingen 2 weken gaan bewaren? Of woon je niet in de buurt van winkels die dat verkopen?
The horrorquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt aubergine ook in zijn geheel in de oven leggen tot je hem met een lepeltje kunt eten. Dan blijft er hooguit een heel subtiele bittere toets over. Bitter is gewoon niet gaar.
Als je koksroom wilt gebruiken, be my guest, maar ik vind het niks.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 13:52 schreef empa1010 het volgende:
[..]dus kan beiden? Oeps, voel me echt een beetje een nitwit... o wacht dat ben ik ook.
Nee margarine gebruik ik sowieso nooit. Altijd roomboter, liefst gezouten.
(zou je niet 'ik wou dat ik een ijsbeer was' veranderen in: boter is géén margarine)
Als ik dit zie dan zou ik bijna van mij geloof afvallen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:46 schreef RobinOok het volgende:
Oh, nog eentje. Niet helemaal mijn stijl, maar het was wonderbaarlijk lekker. Zelfs met gewone aubergines van de Turk:
[ link | afbeelding ]
Twee grote aubergines halveren, snijvlak insmeren met kokosvet of ander soort olie, dan 40 minuten (of langer als ze nog niet zacht genoeg zouden zijn!) in 180C oven. Daarna beetje een kuiltje in duwen en opvullen met saus.
Saus: boemboe maken van 4 sjalotjes, 4 knoflookjes, 25g gemberwortel, 3 chilipepertjes en dat even aanbakken. Dan blik tomaten erbij, even doorsudderen. Op smaak brengen met 1 tl (palm)suiker, sap van 1 limoen, peper, zout.
Garneren met peterselie.
(warm of op kamertemperatuur eten)
Nope, ik ga voor de slagroomquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je koksroom wilt gebruiken, be my guest, maar ik vind het niks.
Die is wel de beste ja. Aanrader.quote:
Eet smakelijk!quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 18:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ga morgen w.s. die briljante stoofschotel van je maken, is winterkost maar het kan best.
Ik laat weten hoe ie was.
Ja, de Spaanse en Portugese huisvrouw (met alle respect) die kunnen koken, en dat met eenvoudige middelen. En dan is het daar ook nog eens meestal mooi weer, en dan in de middag even siesta.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 20:21 schreef Spanky78 het volgende:
Over aubergine nog even. Ik kwam vroeger bij een Portugees vriendje en zijn moeder make voor ons gevulde aubergine met octopus /inktvis. Superlekker, K heb het gerecht nooit kunnen vinden, maar normaal ben ik geen liefhebber van grote stukken tentakels maar dat was de uitzondering.
Niks lekkers van aubergine? Zal ik je eens een geheimpje leren: Baba ghanoush, een heerlijke midden-oosterse dip, maak je zo:quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mijn rant om de Aubergine het leven onmogelijk te maken:
En blijf wat betreft de ovenschotel verre van de Aubergine! Zompige drassige en vooral bittere vulling is het.
Was in dit topic:
CUL / top recept ovenschotel
Ik ben van mening dat men volstrekt niets nuttigs kan doen met de Aubergine.
Waarom ik daar ineens zo fanatiek over ben is mij een raadsel.
Kreeg er nog gewoon ruzie over.![]()
Iemand die me begrijpt! Dank!quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
- 3 aubergines inkerven met een mes (laat je maar gaan, steek al je frustratie in die krengen !
quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:33 schreef sirdanilot het volgende:
Oh, en er moet knoflook bij volgens mij, dat was ik vergeten. Zoek vooral ook online recepten ervan op (een andere naam ervoor is mtabbal volgens mij of mutabbal of zoiets).
Ah tof, leuke achtergrondinformatiequote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:08 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dan noem we het speciaal voor jou "Aubergines Boerenstijl"!
Het heeft echt helemaal niks met vis te maken, behalve dan dat vroooooeeeeeger, heel vroeger, de bijbehorende saus werd geserveerd bij vis. En zoals de brabanders babi pangang aanduiden als "da vlees meh die rooi saus", zo duiden Chinezen dit gerecht aan als "die aubergines met die saus die je normaal over de vis doet". En dat die saus nevernooit meer bij vis geserveerd wordt doet er niet toe, zo heet het nu eenmaal en zo blijft het heten.:-)
Donker keukenkastje will do.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 19:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar met het weer van de laatste weken heb je dan een kelder nodig. Maar sowieso geldt wel voor meer groenten dat ze niet zo snel bederven, maar wel behoorlijk achteruit gaan in smaak en textuur.
Mijn oma gebruikte dat altijd heel veel. In de indische kip pasteitjes en frikadellen ging aardig wat. Vast in nog veel meer, maar ik kan er even niet op komen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:23 schreef minilot het volgende:
Piet, de snijselderij neemt een fors deel van de tuin over! Is in een opwelling door mijn lief geplant.. Ik kook normaal gesproken eigenlijk alleen met bleekselderij, niet hiermee. Wat kan ik nou eens maken waar ik heel veel snijselderij voor nodig heb, behalve selderijzout?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snijselderij
op azijn of olie bewaren? Of invriezen zodat je het wanneer je wilt door salades, soep en dingen als rijst/orzo/couscous/bulghur salade kan doen, warm of koud.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:23 schreef minilot het volgende:
Piet, de snijselderij neemt een fors deel van de tuin over! Is in een opwelling door mijn lief geplant.. Ik kook normaal gesproken eigenlijk alleen met bleekselderij, niet hiermee. Wat kan ik nou eens maken waar ik heel veel snijselderij voor nodig heb, behalve selderijzout?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snijselderij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |