Ik zit te denken aan van alles:quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:57 schreef DroogDok het volgende:
Aan wat voor projecten denk je zelf dan? De sterkte van de dakconstructie van de familie Jansen berekenen i.v.m. een dakkapel?
Ik zou als ik jou was er dan eerder aan denken ZZP'er te worden en zo toch op grotere projecten te kunnen meedraaien. Echter zou ik beginnen om wat echte werkervaring op te gaan doen.
Jaquote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:55 schreef DonJames het volgende:
Jij denkt dat je met 25 euro per uur méér over gaat houden dan in loondienst? Ik denk dat dat tegen gaat vallen, namelijk.
Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:50 schreef engineerx het volgende:
. De bruto bedragen klinken leuk, maar netto houd je 2500-3500 maximaal over.
Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.quote:
* Deetch meldt zichquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:03 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen..
Netto 3000 overhouden is voorbehouden aan een select gezelschap in dit land.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:04 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Klopt, maar voor pensioen leg ik dan op moment van full-time werken 5000 euro per jaar weg. Ik heb dan 40> jaar te gaan. Vlak voor ik wil stoppen investeer ik dit in een rijtjeshuis die ik vol studentenkamers gooi --> +-1500 per maand inkomen. Daarnaast is het doel zo veel mogelijk eigen vermogen op te bouwen in de vorm van een huis etc. Dit zijn ook allemaal dingen waar je op kunt terugvallen. Hopelijk heeft je ingenieursbureau tegen die tijd een beetje naam gemaakt zodat je hier ook nog van kunt profiteren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:05 schreef Deetch het volgende:
[..]
* Deetch meldt zich
Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald.
Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.quote:Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).quote:
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:12 schreef Queller het volgende:
[..]
Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.
[..]
Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.
Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
Maar kun je ook 80 uur per week factureren? Dan moet je ook heel veel tijd spenderen aan het binnen halen van opdrachten namelijk en als je niet slaapt valt dat niet mee.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:09 schreef DroogDok het volgende:
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....
Exact. 25 euro per uur is niks, daar heb je nog geen witte schoonmaakster voor..quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
En levert dus ook minder op. Een klant gaat jou geen 8 uur betalen als je maar 1 uur bezig bent.quote:
Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef engineerx het volgende:
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.
Dit zal zeer zeker nodig zijn. Als je zoiets met 2 personen doet, kan je elkaar nog controleren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:19 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.
Heb je gedacht aan de kosten van een BAV? Die ga je echt nodig hebben, want als je een rekenfoutje maakt en er stort ergens iets vreselijk in, dan ben je de sjaak
Wat DroogDok zegt, en je moet nog van alles waar niemand je voor gaat betalen (acquisitie, offertes maken, overeenkomsten opstellen, administratie doen, ziek zijn, klanten bezoeken, softwarelicenties betalen, je computer vervangen, verzekering betalen, in de file staan, garantie geven op je werk, probleempjes oplossen, van die dingen....)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.
Elkaar controleren is niet genoeg. Het zou me zelfs niet verbazen als opdrachtgevers je verplichten verzekerd te zijn. Want als door jouw toedoen de boel instort, ga jij de kosten persoonlijk niet kunnen ophoesten.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:22 schreef engineerx het volgende:
Dit zal zeer zeker nodig zijn. Als je zoiets met 2 personen doet, kan je elkaar nog controleren.
Klopt, daarom is het doel om het eerst part-time te doen in combinatie met zelf werken bij een ingenieursbureau en als er op een gegeven moment genoeg werk binnenkomt dan kan ik steeds meer uren op het werk inleveren (0 uren contract of iets dergelijks).quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Wat DroogDok zegt, en je moet nog van alles waar niemand je voor gaat betalen (acquisitie, offertes maken, overeenkomsten opstellen, administratie doen, ziek zijn, klanten bezoeken, softwarelicenties betalen, je computer vervangen, verzekering betalen, in de file staan, garantie geven op je werk, probleempjes oplossen, van die dingen....)
Hmm, die zitten niet te wachten op een concurrent onder hun personeel.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:24 schreef engineerx het volgende:
in combinatie met zelf werken bij een ingenieursbureau
Je mist het punt: het gaat niet om de tijd die je nodig hebt, maar om het gegeven dat een uurtarief van ¤ 25 je financieel gezien niet vooruit gaat helpen. Nou ja, in elk geval niet harder dan een krantenwijk zal doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:24 schreef engineerx het volgende:
Klopt, daarom is het doel om het eerst part-time te doen in combinatie met zelf werken bij een ingenieursbureau en als er op een gegeven moment genoeg werk binnenkomt dan kan ik steeds meer uren op het werk inleveren (0 uren contract of iets dergelijks).
Ik denk dat TS wilde plannen heeft, maar kansloos tenonder zal gaan.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:55 schreef DonJames het volgende:
Jij denkt dat je met 25 euro per uur méér over gaat houden dan in loondienst? Ik denk dat dat tegen gaat vallen, namelijk.
Je wil je werk van rekenwerk maken, maar je hebt nog niet helemaal doorgerekend dat 25 euro per uur écht nooit meer gaat opleveren dan 2500 euro in loondienst?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
[..]
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.
Tenzij je bereid bent heul veul uren te makenquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:28 schreef DonJames het volgende:
Je wil je werk van rekenwerk maken, maar je hebt nog niet helemaal doorgerekend dat 25 euro per uur écht nooit meer gaat opleveren dan 2500 euro in loondienst?![]()
Dat valt ook wel weer mee volgens mij, er is nog altijd meer vraag dan hoger geschoold technisch personeel dan dat er aanbod is.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:33 schreef krapula het volgende:
in een markt waar mensen wanhopig naar werk zoeken.
Oke, dan draaien we het om: je wilt ¤ 25 netto overhouden. Wat ga je de klant dan per uur factureren?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:35 schreef engineerx het volgende:
Ik bedoel dit echt als: Deze tarieven tijdens het studeren (zie het dan ook als een bijbaan). Met je eigen laptopje en software moet je toch gemakkelijk met die tarieven een leuk zakcentje overhouden. De bedragen die ik noteerde waren allen Netto dus 40 euro netto voor rekenwerk en 25 netto voor tekenwerk.
25*1,21quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:36 schreef Queller het volgende:
[..]
Oke, dan draaien we het om: je wilt ¤ 25 netto overhouden. Wat ga je de klant dan per uur factureren?
De hoek waar TS het over heeft valt dit nogal tegen. Bij grotere, complexe opgaven klopt dit. Maar carports, dakkapellen e.d. kan iedere mts'er.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:34 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat valt ook wel weer mee volgens mij, er is nog altijd meer vraag dan hoger geschoold technisch personeel dan dat er aanbod is.
LOL!!quote:
Dat is waar.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:37 schreef krapula het volgende:
[..]
De hoek waar TS het over heeft valt dit nogal tegen. Bij grotere, complexe opgaven klopt dit. Maar carports, dakkapellen e.d. kan iedere mts'er.
Die garantie ga je nooit krijgen natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:35 schreef engineerx het volgende:
Daarbovenop zou ik pas een constructiebureau willen als ik een garantie heb dat ik 40 declareerbare uren per week kan maken.
En zonder softwarelicentie en verzekering! En alles gaat goed en TS is nooit ziek!quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:38 schreef DonJames het volgende:
Je hebt geen kosten, betaalt geen belasting, doet niet aan pensioen e.d.? Echt??
Tijdens mijn studie is het toch echt laptopje op je kamer en aan de gang. Je verdient per jaar <19.000, tenminste ga ik van uit. Dus ik het valt allemaal wel mee qua belasting en pensioen verhaal. Immers als studenten gewoon studeren en niet werken, bouwen ze toch ook (heel weinig) op.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt geen kosten, betaalt geen belasting, doet niet aan pensioen e.d.? Echt??
Software? Aansprakelijkheidsverzekering?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Tijdens mijn studie is het toch echt laptopje op je kamer en aan de gang. Je verdient per jaar <19.000, tenminste ga ik van uit. Dus ik het valt allemaal wel mee qua belasting en pensioen verhaal. Immers als studenten gewoon studeren en niet werken, bouwen ze toch ook (heel weinig) op.
Je zit er gewoon naast. Ga je inlezen en ga dan alsnog met zoveel enthousiasme (maar met een iets grotere kans van slagen) aan de slag!quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
Tijdens mijn studie is het toch echt laptopje op je kamer en aan de gang. Je verdient per jaar <19.000, tenminste ga ik van uit. Dus ik het valt allemaal wel mee qua belasting en pensioen verhaal. Immers als studenten gewoon studeren en niet werken, bouwen ze toch ook (heel weinig) op.
En na je studie?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor! Veel succesquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:41 schreef engineerx het volgende:
Ik denk dat jullie het te veel zien als na mijn studie. Iemand die een master heeft behaald in structural engineering gaat toch geen carports berekenen:P
Zelf heb ik een 3d bureau gehad, ik kan je vertellen dat voordat jij je software pakket op orde hebt al heel wat meer hebt uitgegeven als die laptop van je.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk om een centje bij te verdienen, maar geen enkele basis voor een normale onderneming. Wat doe je als je afgestudeerd bent? Zeg je tegen je klant "ja, vorige maand kostte het 25 euro per uur, nu 75."? Belastingen negeer je, maar dat gaat zeker niet meevallen als je niet als IB-ondernemer wordt aangemerkt, en een verzekering heb je sowieso nodig. Nogmaals, je onderschat het allemaal nogal.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.quote:
Je gelooft ook nog in Sinterklaas en de Kerstman?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.
Ok, als ik dit zo lees is het misschien verstandiger een tijdje bij een ingenieursbureau mee te lopen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
[..]
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.
En voor die complexere projecten nemen ze een zelfstandige schoolverlater in dienst?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
[..]
Het is niet onmogelijk, maar jij begrijpt nog helemaal niks van redelijke tarieven en welke kosten er bij komen kijken.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Misschien iets te lichtvoetig over gedaan, maar veel mensen denken er echt te moeilijk over. Het klinkt bijna onmogelijk terwijl dit echt niet het geval is.
Vanzelfsprekend, praat ik over 3-5 jaar in dienst treden bij een ingenieursbureau en toch aan een paar grote projecten werken. Na je studie kan je in theorie alles berekenen, maar je hebt 0 jaar werkervaring --> je bent niks waard! Volgens mij heb ik al vermeld dat ik op een gegeven moment wil afbouwen van vaste loondienst en meer zelfstandig wil doen. Je kunt dan goed aanvoelen of de markt en wel of niet naar staat.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En voor die complexere projecten nemen ze een zelfstandige schoolverlater in dienst?
Voor een medior (10 jaar werkervaring) is het zeker niet onmogelijk. Moeilijk blijft het echter wel, je moet een bestaan als zelfstandig ondernemer niet romantiseren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Misschien iets te lichtvoetig over gedaan, maar veel mensen denken er echt te moeilijk over. Het klinkt bijna onmogelijk terwijl dit echt niet het geval is.
Klopt en zo zie ik het ook. Eigenlijk zou het juist andersom moeten, aan de hand van het aantal uur werk dat je per week/maand hebt bepaal je het uurtarief.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:50 schreef Ixnay het volgende:
Ik wil hetzelfde, maar het is alleen haalbaar als je een sterk netwerk hebt.
Nee, hoor. Ikzelf heb dezelfde stap gemaakt in een vakgebied dat hier enigszins op lijkt. Het is echt niet zo ingewikkeld, maar de manier hoe je er momenteel over denkt is gewoon erg ver van de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Als TS goede software wil gebruiken kan het ook zomaar 20.000 euro zijn, met jaarlijks ook nog eens 2000 voor het software onderhouden. Of wil TS van illegale software gebruik gaan maken om zo zijn uur prijs laag te kunnen houden?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:33 schreef krapula het volgende:
Opstartkosten zullen rond de ¤10.000,- zijn. Houd je daar ook rekening mee? Verder vraag ik me af hoe je voor (voldoende) klanten gaat zorgen in een markt waar mensen wanhopig naar werk zoeken.
Dat zou mooi zijn zegquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:53 schreef engineerx het volgende:
[..]
Klopt en zo zie ik het ook. Eigenlijk zou het juist andersom moeten, aan de hand van het aantal uur werk dat je per week/maand hebt bepaal je het uurtarief.
Beleggen heb ik vanaf gezien, had geen idee dat het zoveel gokken is.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:56 schreef Nightquest777 het volgende:
En hoe ga je dit combineren met je plan van 5 dagen geleden om belegger/investeerder te worden?
AEX / beleggen als student
Je hebt in ieder geval het doorzettingsvermogen dat benodigd is voor ondernemerschap.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:57 schreef engineerx het volgende:
[..]
Beleggen heb ik vanaf gezien, had geen idee dat het zoveel gokken is.
En hoeveel mag je van DUO bijverdienen voordat je stufie moet terug betalen?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Stufi is verleden tijd. Ik betaal mijn hele studie uit eigen zak. (hbo->wo)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel mag je van DUO bijverdienen voordat je stufie moet terug betalen?
Goedzo! De nieuwe constructeur gooit alles in een programma en heeft geen flauw idee waar die mee bezig is.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:01 schreef Ixnay het volgende:
Software heb je eigenlijk niet nodig.
Die projectjes die ik op een zondagmiddag doe bereken ik gewoon met de hand met evenwichtsvergelijkingen.
Kost wat meer tijd maar is net zo betrouwbaar.
Welke diensten TS wil leveren:quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:01 schreef Ixnay het volgende:
Software heb je eigenlijk niet nodig.
Die projectjes die ik op een zondagmiddag doe bereken ik gewoon met de hand met evenwichtsvergelijkingen.
Kost wat meer tijd maar is net zo betrouwbaar.
ok, eerste punt zal lukken zonder software. Theoretisch gezien de tweede ook. 3D modellen zit je al snel aan een REVIT abonnement vast oid. De overige punten zullen ook zonder software kunnen.quote:- Sterkteberekeningen verbouwing/aanbouw/woonhuizen/kleine appartementencomplex (FEM)
- Tekeningen: bestektekeningen/werktekeningen 2D
- BIM: 3D modellen van opdrachten
- Vergunningen aanvragen voor opdrachtgevers
- Offertes voor opdrachtgevers aanvragen en vergelijken
Ik spreek je over een jaar of 15quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Mooi trouwens BIM toepassen voor een carport.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:05 schreef krapula het volgende:
[..]
Welke diensten TS wil leveren:
[..]
ok, eerste punt zal lukken zonder software. Theoretisch gezien de tweede ook. 3D modellen zit je al snel aan een REVIT abonnement vast oid. De overige punten zullen ook zonder software kunnen.
Er vanuit gaande dat hij enkel REVIT nodig heeft, zal ie misschien met ¤5000,- eenmalig en een jaarlijks terugkerend bedrag wel klaar zijn.
Denk nu eens verder. Een omzet van 30 kEUR op jaarbasis vs. een ¤ 3.000 pm aan nettoloon....quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Mooi trouwens BIM toepassen voor een carport.
Voor een constructeur (FEM) volstaat een programma als RFEM eigenlijk al. Hiermee kun je tekenen en rekenen. De programmatuur is verreweg de grootste kostenpost in het begin. Hier zijn echter wel een aantal trucjes voor.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Mooi trouwens BIM toepassen voor een carport.
30K is gebaseerd op drijfzand.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Denk nu eens verder. Een omzet van 30 kEUR op jaarbasis vs. een ¤ 3.000 pm aan nettoloon....
Haal van die 30 kEUR eens je kosten af (investeringen, relatiegeschenken, advertenties, werving klanten, administratiekosten, later een pandje misschien, aansprakelijkheidsverzekering, alles). Dan blijft er heel weinig over. Zelfs als je zou rekenen met een tarief van ¤ 50 per uur......
Ben bang dat je aansprakelijkheidsverzekering in de buurt van je programmatuur kan komen...quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:11 schreef engineerx het volgende:
[..]
Voor een constructeur (FEM) volstaat een programma als RFEM eigenlijk al. Hiermee kun je tekenen en rekenen. De programmatuur is verreweg de grootste kostenpost in het begin. Hier zijn echter wel een aantal trucjes voor.
jij betaald geen inkomstenbelasting?quote:
Ik zou zeggen, doe het.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Als jij 2 jaar op 1 project zit moet je ook fiscaal kijken wat er wel en niet kan (verkapt dienstverband bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
[..]
Zoals illegale software? Goed begin hoorquote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:11 schreef engineerx het volgende:
[..]
Voor een constructeur (FEM) volstaat een programma als RFEM eigenlijk al. Hiermee kun je tekenen en rekenen. De programmatuur is verreweg de grootste kostenpost in het begin. Hier zijn echter wel een aantal trucjes voor.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt: jouw hele visie op ondernemen is drijfzand. Je hebt gewoon geen idee waar je allemaal mee te maken hebt.quote:
Je wilt gaan sjoemelen met de softwarelicentie? Seriously... zelf meer verdienen door anderen niet te betalen?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:11 schreef engineerx het volgende:
Niet verkeerd voor eigen baas en je kiest de projecten uit die jij wilt! 2500 euro netto is 4000+ bruto? Voor velen is het plafond al veel eerder bereikt. Wie weet hoe je bureau zich ontwikkelt en misschien haal je een keer een groot project binnen dat je goed afrondt wat je bedrijfsnaam een boost geeft. Dit zijn baantjes die heel goed te combineren zijn met leraar in het hoger onderwijs etc.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:14 schreef JDx het volgende:
50k winst per jaar (dus na aftrek van alle kosten) daar hou je ongeveer 2500 euro netto van over na IB.
Ik vond de berekening van DJ anders nog redelijk aan de optimistische kant, zeker voor een onervaren starterquote:
30 dagen trial downloaden --> globaal de draagconstructie inclusief alle belastingen invoeren. Kijken of de constructie zich gedraagt zoals je verwacht had --> hand + excel alles uitwerken. Aanleveren: Excelsheets. 30 dagen trial kan je net zo vaak downloaden als je wilt. Je gebruikt het alleen voor jezelf. Als de zaken goed gaan en je wilt RFEMberekeningen aanleveren bij klanten? --> licentie kopen. Is dit helemaal eerlijk? Nee! Is deze wereld helemaal eerlijk? Nee!quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:17 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt: jouw hele visie op ondernemen is drijfzand. Je hebt gewoon geen idee waar je allemaal mee te maken hebt.
[..]
Je wilt gaan sjoemelen met de softwarelicentie? Seriously... zelf meer verdienen door anderen niet te betalen?
Wat heb jij een plaat voor je kop zegquote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:17 schreef engineerx het volgende:
Niet verkeerd voor eigen baas en je kiest de projecten uit die jij wilt! 2500 euro netto is 4000+ bruto? Voor velen is het plafond al veel eerder bereikt. Wie weet hoe je bureau zich ontwikkelt en misschien haal je een keer een groot project binnen dat je goed afrondt wat je bedrijfsnaam een boost geeft. Dit zijn baantjes die heel goed te combineren zijn met leraar in het hoger onderwijs etc.
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:20 schreef engineerx het volgende:
[..]
30 dagen trial downloaden --> globaal de draagconstructie inclusief alle belastingen invoeren. Kijken of de constructie zich gedraagt zoals je verwacht had --> hand + excel alles uitwerken. Aanleveren: Excelsheets. 30 dagen trial kan je net zo vaak downloaden als je wilt. Je gebruikt het alleen voor jezelf. Als de zaken goed gaan en je wilt RFEMberekeningen aanleveren bij klanten? --> licentie kopen. Is dit helemaal eerlijk? Nee! Is deze wereld helemaal eerlijk? Nee!
Je wilt dus geen ondernemer zijn maar een sjoemelaar! Een prutser in de marge. Ga je het zelfde doen met je verzekeringen? Module aan, module uit?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:20 schreef engineerx het volgende:
30 dagen trial downloaden --> globaal de draagconstructie inclusief alle belastingen invoeren. Kijken of de constructie zich gedraagt zoals je verwacht had --> hand + excel alles uitwerken. Aanleveren: Excelsheets. 30 dagen trial kan je net zo vaak downloaden als je wilt. Je gebruikt het alleen voor jezelf. Als de zaken goed gaan en je wilt RFEMberekeningen aanleveren bij klanten? --> licentie kopen. Is dit helemaal eerlijk? Nee! Is deze wereld helemaal eerlijk? Nee!
Dit dus. Stel dat je vervolgens een kleine 20 kEUR kosten hebt aan software, aansprakelijkheidsverzekering, pensioeninleg etc.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:14 schreef JDx het volgende:
50k winst per jaar (dus na aftrek van alle kosten) daar hou je ongeveer 2500 euro netto van over na IB.
Nee... dat komt op ongeveer 3500-3600 bruto als je evt. pensioen buiten beschouwing laat.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:17 schreef engineerx het volgende:
[..]
Niet verkeerd voor eigen baas en je kiest de projecten uit die jij wilt! 2500 euro netto is 4000+ bruto? Voor velen is het plafond al veel eerder bereikt. Wie weet hoe je bureau zich ontwikkelt en misschien haal je een keer een groot project binnen dat je goed afrondt wat je bedrijfsnaam een boost geeft. Dit zijn baantjes die heel goed te combineren zijn met leraar in het hoger onderwijs etc.
Dat soort salarissen zijn realistisch voor mensen die offshore werken vanwege alle toeslagen. Mensen die gewoon aan land zitten te rekenen moeten het met een stuk minder doen. Oh, en een hoog salaris lijkt misschien leuk, maar je hebt ook hogere kosten in Noorwegen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:57 schreef Ixnay het volgende:
Toen ik afstudeerde als civiele constructeur op mn 23e dacht ik ook dat ik alles kon en wist.
Wat ben ik vaak op mn bek gegaan en hard! Goede keuze om bij een baasje te blijven werken.
Als geld trouwens de reden is hiervoor moet je eens kijken wat je als constructieve engineer in de Noorse offshore kunt verdienen. Startsalaris van 8000 9000 bpm is best realistisch. Dat red je niet met je eigen ingenieursbureau in het begin.
Hier is niks illegaals aan!quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Je wilt dus geen ondernemer zijn maar een sjoemelaar! Een prutser in de marge. Ga je het zelfde doen met je verzekeringen? Module aan, module uit?
Die is zeer optimistisch. Was alleen maar om te laten zien dat je zelfs met zo'n optimistische berekening nog niet eens in de buurt komt van een startersloon.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik vond de berekening van DJ anders nog redelijk aan de optimistische kant, zeker voor een onervaren starter
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |