Zelf heb ik een 3d bureau gehad, ik kan je vertellen dat voordat jij je software pakket op orde hebt al heel wat meer hebt uitgegeven als die laptop van je.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Tijdens mijn studie is het toch echt laptopje op je kamer en aan de gang. Je verdient per jaar <19.000, tenminste ga ik van uit. Dus ik het valt allemaal wel mee qua belasting en pensioen verhaal. Immers als studenten gewoon studeren en niet werken, bouwen ze toch ook (heel weinig) op.
Dat is allemaal leuk om een centje bij te verdienen, maar geen enkele basis voor een normale onderneming. Wat doe je als je afgestudeerd bent? Zeg je tegen je klant "ja, vorige maand kostte het 25 euro per uur, nu 75."? Belastingen negeer je, maar dat gaat zeker niet meevallen als je niet als IB-ondernemer wordt aangemerkt, en een verzekering heb je sowieso nodig. Nogmaals, je onderschat het allemaal nogal.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Tijdens mijn studie is het toch echt laptopje op je kamer en aan de gang. Je verdient per jaar <19.000, tenminste ga ik van uit. Dus ik het valt allemaal wel mee qua belasting en pensioen verhaal. Immers als studenten gewoon studeren en niet werken, bouwen ze toch ook (heel weinig) op.
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.quote:
Je gelooft ook nog in Sinterklaas en de Kerstman?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.
Ok, als ik dit zo lees is het misschien verstandiger een tijdje bij een ingenieursbureau mee te lopen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
[..]
Na mijn studie kan ik in principe alles berekenen. Dus dan wil ik complexere projecten gaan doen. Dan nog geloof ik er stellig in dat je MEER kunt verdienen als je voor jezelf werkt dan bij een ingenieursbureau. Sommige grote projecten duren 2 jaar. Dan ben je in 1x verzekerd van 2 jaar werk, als het niet meer is. Als je dan meer projecten in die 2 jaar binnenhaalt, kan je er nog iemand bijnemen. In dit stadium komen kosten etc erbij kijken zoals jullie ze beschrijven.
En voor die complexere projecten nemen ze een zelfstandige schoolverlater in dienst?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:43 schreef engineerx het volgende:
[..]
Het is niet onmogelijk, maar jij begrijpt nog helemaal niks van redelijke tarieven en welke kosten er bij komen kijken.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Misschien iets te lichtvoetig over gedaan, maar veel mensen denken er echt te moeilijk over. Het klinkt bijna onmogelijk terwijl dit echt niet het geval is.
Vanzelfsprekend, praat ik over 3-5 jaar in dienst treden bij een ingenieursbureau en toch aan een paar grote projecten werken. Na je studie kan je in theorie alles berekenen, maar je hebt 0 jaar werkervaring --> je bent niks waard! Volgens mij heb ik al vermeld dat ik op een gegeven moment wil afbouwen van vaste loondienst en meer zelfstandig wil doen. Je kunt dan goed aanvoelen of de markt en wel of niet naar staat.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En voor die complexere projecten nemen ze een zelfstandige schoolverlater in dienst?
Voor een medior (10 jaar werkervaring) is het zeker niet onmogelijk. Moeilijk blijft het echter wel, je moet een bestaan als zelfstandig ondernemer niet romantiseren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Misschien iets te lichtvoetig over gedaan, maar veel mensen denken er echt te moeilijk over. Het klinkt bijna onmogelijk terwijl dit echt niet het geval is.
Klopt en zo zie ik het ook. Eigenlijk zou het juist andersom moeten, aan de hand van het aantal uur werk dat je per week/maand hebt bepaal je het uurtarief.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:50 schreef Ixnay het volgende:
Ik wil hetzelfde, maar het is alleen haalbaar als je een sterk netwerk hebt.
Nee, hoor. Ikzelf heb dezelfde stap gemaakt in een vakgebied dat hier enigszins op lijkt. Het is echt niet zo ingewikkeld, maar de manier hoe je er momenteel over denkt is gewoon erg ver van de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:49 schreef engineerx het volgende:
Als TS goede software wil gebruiken kan het ook zomaar 20.000 euro zijn, met jaarlijks ook nog eens 2000 voor het software onderhouden. Of wil TS van illegale software gebruik gaan maken om zo zijn uur prijs laag te kunnen houden?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:33 schreef krapula het volgende:
Opstartkosten zullen rond de ¤10.000,- zijn. Houd je daar ook rekening mee? Verder vraag ik me af hoe je voor (voldoende) klanten gaat zorgen in een markt waar mensen wanhopig naar werk zoeken.
Dat zou mooi zijn zegquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:53 schreef engineerx het volgende:
[..]
Klopt en zo zie ik het ook. Eigenlijk zou het juist andersom moeten, aan de hand van het aantal uur werk dat je per week/maand hebt bepaal je het uurtarief.
Beleggen heb ik vanaf gezien, had geen idee dat het zoveel gokken is.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:56 schreef Nightquest777 het volgende:
En hoe ga je dit combineren met je plan van 5 dagen geleden om belegger/investeerder te worden?
AEX / beleggen als student
Je hebt in ieder geval het doorzettingsvermogen dat benodigd is voor ondernemerschap.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:57 schreef engineerx het volgende:
[..]
Beleggen heb ik vanaf gezien, had geen idee dat het zoveel gokken is.
En hoeveel mag je van DUO bijverdienen voordat je stufie moet terug betalen?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef engineerx het volgende:
[..]
Stufi is verleden tijd. Ik betaal mijn hele studie uit eigen zak. (hbo->wo)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel mag je van DUO bijverdienen voordat je stufie moet terug betalen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |