quote:154 Nederlanders omgekomen bij vliegramp in Oekrane
Een Maleisisch vliegtuig dat van Schiphol was vertrokken met 154 Nederlanders aan boord, is donderdag neergestort op Oekraens grondgebied. Alle passagiers zijn omgekomen. Het toestel is neergeschoten.
Het toestel van Malaysia Airlines, een Boeing 777 met zeker 280 passagiers en 15 bemanningsleden aan boord, was onderweg naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur.
Het toestel is neergeschoten, stelt de Amerikaanse vicepresident Joe Biden volgens Reuters. "Het was geen ongeluk, het is uit de lucht geschoten." Ook de Maleisische premier Najib Razak zegt dat.
Amerikaanse inlichtingendiensten bevestigden eerder dat het vliegtuig boven Oekrane met een luchtdoelraket is beschoten, meldt Wall Street Journal. De afkomst van de raket is onbekend.
De Oekraense regering meldde kort na de ramp al dat het toestel is neergeschoten door de pro-Russische separatisten in het oosten van het land, maar de rebellen ontkennen dat. Het vliegtuig kwam niet ver van de Oost-Oekraense stad Donetsk neer, vijftig kilometer van de grens met Rusland. In die regio wordt de afgelopen weken dagelijks gevochten tussen het Oekraense leger en pro-Russische separatisten.
Noodnummers
De vlucht werd uitgevoerd door Malaysia Airlines en KLM, met vluchtnummers respectievelijk MH17 en KL4103. KLM kan tegenover NU.nl niets bevestigen. Schiphol vangt familieleden van de omgekomen passagiers op.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een noodnummer geopend voor nabestaanden: 0703487770. Ook Malaysia Airlines heeft een informatienummer geopend voor familieleden van slachtoffers: 00 6037 8841234.
Rutte
Volgens premier Mark Rutte gaat het "mogelijk om een van de allerergste luchtrampen uit de Nederlandse geschiedenis".
Hij keerde donderdag onmiddellijk terug van zijn vakantie en landde rond 21.45 uur op Schiphol. Daarna sprak hij de pers toe: "Deze zomerse dag eindigt in alle opzichten gitzwart. Het dramatische nieuws van vandaag is nauwelijks te bevatten. Ik ben geschokt, ik ben er echt kapot van. Heel Nederland is in diepe rouw. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden."
Rutte stelt dat het nu belangrijk is dat er duidelijkheid komt over de oorzaak. De premier gaat naar het crisiscentrum in Den Haag.
Reisorganisaties
Meerdere reisorganisaties hebben bevestigd dat er Nederlanders aan boord waren. Zo hadden 22 passagiers geboekt via D-Reizen. Ook via ANWB Reizen zouden vijftien of zestien personen aan boord zijn gestapt. Het gaat om mensen die geboekt hebben bij Fox Reizen en SNP, dat valt onder ANWB Reizen.
Touroperator WTC.nl gaat uit van tussen de twintig en dertig "Nederlands-sprekenden" die via de site een plaats in het vliegtuig hebben geboekt. Ook reiswebsite ATP.nl stelt dat er vier Nederlanders tickets hadden geboekt voor de vlucht.
Minister Ivo Opstelten (Justitie) verklaarde rond 20.15 uur dat er "veel Nederlanders" onder de slachtoffers zijn. Als alle getallen die de touroperators en ticketservices hebben opgegeven kloppen, zou het gaan om tientallen Nederlanders.
Lichamen
De eerste lichamen van de slachtoffers van de vliegtuigcrash in Oekrane zijn geborgen. Een woordvoerder van het Oekraense ministerie van Rampenbestrijding stelt dat zeker honderd lichamen op de rampplek zijn gezien. Lichaamsdelen liggen tot op 15 kilometer van de rampplek.
Het toestel lijkt al voor de crash in tween te zijn gebroken. De brokstukken zijn verspreid over een groot gebied.
Pro-Russische separatisten maakten rond 20.30 uur (Nederlandse tijd) bekend dat ze de zwarte doos tussen de wrakstukken hebben gevonden. Eerder verklaarden ze de zwarte doos over te zullen dragen aan Moskou.
Malaysia Airlines erkent dat het het contact met vlucht MH17 rond 15.15 uur (Nederlandse tijd) is verbroken.
Telefoongesprek
Separatisten zouden vlak na het ongeluk hebben gebeld met een inlichtingenmedewerker uit Rusland. Uit een transcript van het gesprek blijkt dat de separatisten per abuis het vliegtuig hebben neergeschoten. "Het is 100 procent zeker een passagiersvliegtuig", zei een van de separatisten geschrokken.
Als het echt een gesprek was tussen de separatisten en Rusland, dan is duidelijk dat de separatisten het vliegtuig hadden aangezien voor een militair toestel. Op het moment dat de Rus Geranin naar aangetroffen wapens vraagt, reageert Bezler met: "Die zijn er niet. Er zijn civiele items, medische spullen, handdoeken, toiletpapier.
quote:Mogelijk verkeerd toestel geraakt"
Een militaire leider van de separatisten heeft in een tweet met trots verklaard dat de separatisten een Oekraens legervliegtuig uit de lucht hebben geschoten rond de plaats waar de Boeing is gecrasht. NOS-correspondent David-Jan Godfroid meldt dat.
Het bericht werd rond het tijdstip dat het Maleisische vliegtuig van de radar verdween getwitterd.
twitter:ReutersWorld twitterde op donderdag 17-07-2014 om 22:53:11#BREAKING: Putin says airplane disaster would not have happened if Kiev had not renewed military operation against rebels in east Ukraine reageer retweet
Slachtoffersquote:Londen wil spoedzitting V-raad om vliegtuigcrash
De Britse regering heeft een spoedzitting aangevraagd bij de Veiligheidsraad bij de Verenigde Naties over de vliegtuigcrash in Oekrane. Dat meldden Amerikaanse media.
Inmiddels is bekend dat de veiligheidsraad vrijdagavond in spoed bijeen zal komen
Dit is wat we nu weten over vlucht MH17:quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende:
Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken
Commentaar in feedback.
Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Kom je wel eens buiten en praat je dan wel eens met mensen? Die reactie van hem is van alle jaren. Zo voeren mensen namelijk gesprekken, door verhalen te delen wat ze hebben meegemaakt. Dat iedereen maar overal een mening over moet hebben, en die overal neer kan zetten, dat is van deze tijd. Niet andersom.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij mag die reactie hebben en ik mag er wat van vinden. Dat is van alle tijden dat mensen ergens iets van vinden. Wat eerder iets van deze tijd is, zijn reacties zoals die van hem.
Echt?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:46 schreef Isabeau het volgende: [..] Haar man was blijkbaar meer waard in God's ogen dan al die andere 298 mensen. Althans, zo voelt zo'n uitspraak altijd voor mij.
quote:Zij is aan de dood ontsnapt. Haar gezin is aan de dood ontsnapt. Want eigenlijk hadden Nour Azaani, haar man Barry Sim en hun dochtertje van 3,5 maand ook aan boord moeten zitten van het ramptoestel.
Dat zij nu nog leven, is te danken aan een fout bij de boeking. Barry bleek niet op dezelfde vlucht te zitten als zijn vrouw en dochtertje, maar stond op de avondvlucht van KLM. 'Dat wilde ik niet,' vertelt Barry, nog steeds aangedaan. 'Ik reisde liever met Malaysia Airlines, dus ik zei tegen mijn reisagent dat hij mij hoe dan ook op hetzelfde vliegtuig als de rest van mijn gezin moest krijgen.'
Maar Barry's wens om een stoel te bemachtigen op de bewuste middagvlucht van Malaysia Airlines, bleek niet zo makkelijk in te willigen. Op het laatst besloot hij gergerd dat zijn vrouw en dochter 'dan maar moesten worden omgeboekt naar de avondvlucht van KLM'. 'We wilden hoe dan ook niet apart reizen.'
Uiteindelijk, onderweg naar Schiphol, belt de zus van Nour, verontrust. 'Zat jij niet in het toestel? Ik wist niet meer welke vlucht je zou nemen!' Dan hoort ze dat hun oorspronkelijke vlucht is neergestort, neergeschoten zelfs en niet verder kwam dan 50 kilometer tot de grens met Rusland.
En dan dringt het tot haar door: ze zijn aan een ramp ontsnapt. Een bizarre speling van het lot, zou je de verkeerde boeking kunnen noemen.
In de taxi naar het vliegveld heeft Nour alleen maar gehuild. 'Iets' moet hen hebben gered, verzucht ze. Haar man Barry voelt zich 'gezegend'. 'Maar meer nog dan dat ik me opgelucht voel, heb ik te doen met de families van de passagiers.'
Legio oud dienstplichtigen in NLD die dat ook kunnen... (Lance, M110, Honest John, Nike)...quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wie zegt dat die er niet in getrained zijn? Russische vriend van me heeft in het leger geleerd tactische kernwapens te lanceren, onderhouden, etc.
Dit soort luchtafweer systemen zijn tamelijk talrijk, ieder jaar een nieuwe lichting dienstplichtigen
Ja, leuk. Maar als het goed is, is het niet de regering in Kiev die het vliegtuig naar beneden heeft geschoten.quote:
Heb je enig idee hoeveel chauffeurs uit Oekrane dagelijks onze wegen onveilig maken?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beter wordt er gelijk orde op zaken gesteld in die regio. Het is nu wel mooi geweest met het gedrag van die pro-Russische Tokkies.
Maar goed, dat is een primaire reactie van mijn kant.
Bron?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, leuk. Maar als het goed is, is het niet de regering in Kiev die het vliegtuig naar beneden heeft geschoten.
Bijzonder weinig. Volgens mij ben jij degene zonder enig idee.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel chauffeurs uit Oekrane dagelijks onze wegen onveilig maken?
Jazeker. Maar weinig mensen die zo hysterisch zichzelf uitroepen tot een soort Mr. Miracle.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Kom je wel eens buiten en praat je dan wel eens met mensen? Die reactie van hem is van alle jaren. Zo voeren mensen namelijk gesprekken, door verhalen te delen wat ze hebben meegemaakt. Dat iedereen maar overal een mening over moet hebben, en die overal neer kan zetten, dat is van deze tijd. Niet andersom.
Als jij dat wil, er komen vandaag toch nog 300 van dit soort verhalen van mensen die toch net voor een andere vlucht/bestemming kozen, waar de PC crashte op moment van boeken, hun saldo ontoereikend was, de buurvrouw net belde, ze een signaal 'van boven' kregen, de auto stuk was en de vakantie niet doorging, etc. etc. etc.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:52 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Gaan we dit verhaal nog 5x posten?
Welk belang heeft Oekraine daarbij? Rusland tegen de benen schoppen (Met de gedachte dat men er niet vanuit gaat dat het een lijnvlucht was).quote:
Er zijn ook mensen die niet alle 29 topics op de voet gevolgd hebben en dus niet weten dat dit vaker gepost isquote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:52 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Gaan we dit verhaal nog 5x posten?
'Als het goed is', schrijf ik niet voor niets.quote:
Wut?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:53 schreef Hoplahopla het volgende:
Is dit niet alweer oud nieuws? Dit topic bloed nog steeds vol.
quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:51 schreef roos85 het volgende:
Echt?Ik lees het meer dat ze zich gezegend voelen dat ze door de omstandigheden juist niet op in het neergestorte vliegtuig hebben gezeten. En dat gevoel kan ik me heel goed voorstellen.
quote:'Iets' moet hen hebben gered, verzucht ze
Oekrane is gelukkig geen EU, waardoor het lastig is voor ze hier te werken. Daarnaast is het vrachtverkeer tussen Nederland en Oekrane uiterst beperkt.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel chauffeurs uit Oekrane dagelijks onze wegen onveilig maken?
Jij bent toch die gozer die in Bulgarije woont?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:53 schreef Dven het volgende:
[..]
Bijzonder weinig. Volgens mij ben jij degene zonder enig idee.
Of je dat gesprek nou in de kroeg voert of met een krant, het verhaal blijft hetzelfde. Ik lees ook weinig hysterie in het verhaal. Je overdrijft nogal, maar dat snap je ook wel natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jazeker. Maar weinig mensen die zo hysterisch zichzelf uitroepen tot een soort Mr. Miracle.
Hij voert dat gesprek met de krant . Dat is wat anders, maar dat snap je ook wel natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |