Misschien wil hij naar redelijkheid ipv religieuze starheid "omdat het nou zo is"?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Daar heb je een meningsverschil over.
[..]
Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.
Theologische discussie eigenlijk, geen slowchat... Lijkt me niet jouw ding en niet jouw interesse, maar ik kan het mis hebben uiteraardquote:
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
[..]
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.
Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
Mhm, en overdag gaat het hier alleen over etenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Theologische discussie eigenlijk, geen slowchat... Lijkt me niet jouw ding en niet jouw interesse, maar ik kan het mis hebben uiteraard
Ik zou dat "geluk hebben" noemenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef d4v1d het volgende:
Hoe doen mensen met nachtdienst eigenlijk ramadan? Ik wil het niet valsspelen noemen ofzo, maar je kan gewoon bijna de hele tijd dingen doen als je wakker bent en een paar uurtjes vasten voor je gaat slapen. Dat is toch niet helemaal het idee eigenlijk?
Doorzien? Is er iets mis met gelukwensen dan?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.
Van mij mag je posten waar je wil hoorquote:Op maandag 7 juli 2014 02:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mhm, en overdag gaat het hier alleen over eten
En religie is inderdaad niet mijn ding
Aan de andere kant, ik ben ook geen Turk en ik post ook soms in hun SC-reeks
Thxquote:Op maandag 7 juli 2014 02:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Van mij mag je posten waar je wil hoor
Naar mijn mening niet. En op zijn minst is veruit de dominantste opinie dat de "soennah een bron van goddelijke openbaring is" (hij spreekt niet uit begeerten - Koranvers en nog veel meer).quote:
Begrijp je niet, Imam Shafi'i nuanceert welke methode? En welke waarheden benadert het?quote:Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.
Zeker, Mutah is daar een van. Ik vraag me nog steeds af wat de juiste houding daarin is, Umar's abrogatie daar de voorrang geven als algemeen regel en de Koranische vers in historisch context te plaatsen, ik neig naar de Koran zoals het bedoeld is ten alle tijde voorrang te geven, maar met name in de Soenitische wereld in dit specifiek geval zal ik in de meerderheid zijn.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:15 schreef Aloulou het volgende:
Maar jij weet dat er voorbeelden zijn van zaken waarin hadiths zelfs Koranverzen "abrogeren".
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebtquote:
Ja, dat zou kunnen, maar dat betekent niet dat zijn versie geen kritiek zal krijgen.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien wil hij naar redelijkheid ipv religieuze starheid "omdat het nou zo is"?
Ik weet niet eens meer op wie van jullie ik reageerquote:Op maandag 7 juli 2014 02:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebt
wel eens film van hem gezien ?
Verder ben ik hier uiteraard om een register van moslims op FOK! te makenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Van mij mag je posten waar je wil hoor
Connectie naar god is zeker kernprincipe ja, dat gebed daar zich uitstekend voor leent vind ik prachtig en snap ik volledig. ik wilde het niet bagatelliseren, estagfirullah.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.
Bij god geen idee wie het is - denk ik - maar had het nog tussen mijn usericonsquote:Op maandag 7 juli 2014 02:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebt
wel eens film van hem gezien ?
Bij deze ben je uitgenodigd om eens zijn klassiekers te kijken hier. Elke keer zit in weer in tranen. KB wordt binnenkort ook onderworpen aan het genot dat Paul Newman heet.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bij god geen idee wie het is - denk ik - maar had het nog tussen mijn usericons
Kom met je beste tip, ik zal je of prijzen of afmaken, dus doe een doordachte suggestie.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:24 schreef leeell het volgende:
[..]
Bij deze ben je uitgenodigd om eens zijn klassiekers te kijken hier. Elke keer zit in weer in tranen. KB wordt binnenkort ook onderworpen aan het genot dat Paul Newman heet.
Cool Hand Lukequote:Op maandag 7 juli 2014 02:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kom met je beste tip, ik zal je of prijzen of afmaken, dus doe een doordachte suggestie.
Uiteraard niet. Maar jouw versie toch ook niet?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:22 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen, maar dat betekent niet dat zijn versie geen kritiek zal krijgen.
hela niet snoepen van twee walletjes hoorquote:Op maandag 7 juli 2014 02:24 schreef leeell het volgende:
[..]
Bij deze ben je uitgenodigd om eens zijn klassiekers te kijken hier. Elke keer zit in weer in tranen. KB wordt binnenkort ook onderworpen aan het genot dat Paul Newman heet.
Een van mn weinige goede jeugdherinneringen, betekent heel veel voor me, het zal je niet teleurstellen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |