Dat geeft het inderdaad. Een vertoornde god (als je al in een god wil geloven) is onzinnig. Waarom leven naar de grillen een tiran? Een liefdevolle vader, die je wellicht wel begrijpt maar je daden niet kan goedkeuren en je terugfluit en je een (korte) straf geeft is voor mij persoonlijk al zinniger..quote:Op maandag 7 juli 2014 02:07 schreef leeell het volgende:
[..]
Dat geeft al een stuk meer ruimte om vrij te leven. Ik zie dat ook zo.
Is verwarrend idd..quote:Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Daar heb je een meningsverschil over.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.
Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.quote:Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Aan de andere kant: waarom ben jij hier?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Slowchat tochquote:Op maandag 7 juli 2014 02:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Aan de andere kant: waarom ben jij hier?
In dat geval kan je al heel veel vanuit de overleveringen in historische context plaatsen. Er zijn redelijk wat zaken terug te lezen die geen (directe) benoeming hebben in de Koran. Denk aan "het kattenverhaal" wat ik als voorbeeld gaf.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef Triggershot het volgende:
Indien het geen herhaling is van wat er al reeds in de Koran staat, maar een aanvulling denk ik dat je het best in historisch context mag plaatsen op een manier wat overeenkomst met de leer van de Koran, zonder aanvullende, verbredende extra zaken.
Ik begrijp je (als ik je zin goed begrijp), maar deze juridische definitie van soennah die al eeuwen gangbaar is zorgt ook veel problemen.quote:De methodologie die je hierboven benoemt in sommige gevallen is een beetje selectief wat je dient te vermijden idd, omdat het gewoon meer vragen brengt dan de bedoeling is, en zeker wel een strikt lijn moet plaatsen tussen Wahi en Soennah.
Maar jij weet dat er voorbeelden zijn van zaken waarin hadiths zelfs Koranverzen "abrogeren".quote:Een Hadith moet je niet op gelijke voet stellen met een vers, niet in statuut of welke gradatie dan ook,
Ik snap je en we staan er redelijk hetzelfde in denk ik.quote:figuren als Imam Bukhari en Muslim hebben het dan wel een sahih gradatie gegeven, maar het staat natuurlijk niet onder een goddelijk bescherming zoals er met de Koran het geval is, dus ik zou idd, daar wel een onderscheid in maken, maar wat als het feitelijk authentiek is, zonder enig twijfel, als ik Mohammed dit vandaag de dag hoorde zeggen ben ik voor ik zijn uitspraak ga verwerken vooral benieuwd naar de toelichting idd, onder welke omstandigheden, waar, wanneer, waarom en het hoe, is het beperkt tot hoogverraad, staat er in de Sharh daar iets in terug, of is het een algemene regel, als algemen regel kan ik het in mijn eigen intepretatie in licht van de Koran niet zien, gezien de vers van Soerah Baqarah en dwang, als iemand het op gelijke voet plaatst met de Koran, in de zin dat er niet van afgeweken kan worden en in een dilemma staat tussen wat te volgen, de Koran of de Hadith in deze, denk ik dat het misschien beter is om alles nog x uit te leggen.
Misschien wil hij naar redelijkheid ipv religieuze starheid "omdat het nou zo is"?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Daar heb je een meningsverschil over.
[..]
Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.
Theologische discussie eigenlijk, geen slowchat... Lijkt me niet jouw ding en niet jouw interesse, maar ik kan het mis hebben uiteraardquote:
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
[..]
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.
Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
Mhm, en overdag gaat het hier alleen over etenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Theologische discussie eigenlijk, geen slowchat... Lijkt me niet jouw ding en niet jouw interesse, maar ik kan het mis hebben uiteraard
Ik zou dat "geluk hebben" noemenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef d4v1d het volgende:
Hoe doen mensen met nachtdienst eigenlijk ramadan? Ik wil het niet valsspelen noemen ofzo, maar je kan gewoon bijna de hele tijd dingen doen als je wakker bent en een paar uurtjes vasten voor je gaat slapen. Dat is toch niet helemaal het idee eigenlijk?
Doorzien? Is er iets mis met gelukwensen dan?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.
Van mij mag je posten waar je wil hoorquote:Op maandag 7 juli 2014 02:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mhm, en overdag gaat het hier alleen over eten
En religie is inderdaad niet mijn ding
Aan de andere kant, ik ben ook geen Turk en ik post ook soms in hun SC-reeks
Thxquote:Op maandag 7 juli 2014 02:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Van mij mag je posten waar je wil hoor
Naar mijn mening niet. En op zijn minst is veruit de dominantste opinie dat de "soennah een bron van goddelijke openbaring is" (hij spreekt niet uit begeerten - Koranvers en nog veel meer).quote:
Begrijp je niet, Imam Shafi'i nuanceert welke methode? En welke waarheden benadert het?quote:Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.
Zeker, Mutah is daar een van. Ik vraag me nog steeds af wat de juiste houding daarin is, Umar's abrogatie daar de voorrang geven als algemeen regel en de Koranische vers in historisch context te plaatsen, ik neig naar de Koran zoals het bedoeld is ten alle tijde voorrang te geven, maar met name in de Soenitische wereld in dit specifiek geval zal ik in de meerderheid zijn.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:15 schreef Aloulou het volgende:
Maar jij weet dat er voorbeelden zijn van zaken waarin hadiths zelfs Koranverzen "abrogeren".
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebtquote:
Ja, dat zou kunnen, maar dat betekent niet dat zijn versie geen kritiek zal krijgen.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien wil hij naar redelijkheid ipv religieuze starheid "omdat het nou zo is"?
Ik weet niet eens meer op wie van jullie ik reageerquote:Op maandag 7 juli 2014 02:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebt
wel eens film van hem gezien ?
Verder ben ik hier uiteraard om een register van moslims op FOK! te makenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Van mij mag je posten waar je wil hoor
Connectie naar god is zeker kernprincipe ja, dat gebed daar zich uitstekend voor leent vind ik prachtig en snap ik volledig. ik wilde het niet bagatelliseren, estagfirullah.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:17 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dit is uiteraard de eigen invulling die jij hieraan geeft en dat respecteer ik, maar zoals jij naastenliefde en rechtvaardigheid benoemt als kernprincipes, is bijvoorbeeld het gebed in de Koran ook een kernpunt en niet iets dat openstaat voor een eigen interpretatie, omdat het juist een middel is om de eenheid van God te onderkennen en geen andere tussenpersonen of middelen (zoals beelden of symbolen) te erkennen in de relatie met God. Een simpel 'gelukskraaltje' kan al een weg zijn naar shirk bijvoorbeeld. Het is dan van belang dit te kunnen doorzien.
Bij god geen idee wie het is - denk ik - maar had het nog tussen mijn usericonsquote:Op maandag 7 juli 2014 02:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik zie dat jij Paul Newman ook omarmt hebt
wel eens film van hem gezien ?
Bij deze ben je uitgenodigd om eens zijn klassiekers te kijken hier. Elke keer zit in weer in tranen. KB wordt binnenkort ook onderworpen aan het genot dat Paul Newman heet.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bij god geen idee wie het is - denk ik - maar had het nog tussen mijn usericons
Kom met je beste tip, ik zal je of prijzen of afmaken, dus doe een doordachte suggestie.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:24 schreef leeell het volgende:
[..]
Bij deze ben je uitgenodigd om eens zijn klassiekers te kijken hier. Elke keer zit in weer in tranen. KB wordt binnenkort ook onderworpen aan het genot dat Paul Newman heet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |