Nee. Verkrachtingswetten zijn er om het vrijwilligheidsprincipe te ondersteunen. Dat is de onderliggende filosofische reden voor de meeste criminaliteits wetgeving die we in dit land hebben ongeacht de origine en/of politieke redenen uit de tijd om de wetten op te stellen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Verkrachtingswetten zijn ook arbitrair.

De fatsoenswetten boeien mij helemaal niets.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het enige verschil dat ik kan zien tussen dat en dit is dat verkrachting een misdaad is.
In dit geval is er geen misdaad gepleegd. Dit was een vrijwillige transactie binnen een establishment. Hooguit kan je zeggen dat er wat arbitraire fatsoenswetten zijn geschonden.
Maar zelfs dan... dan worden verkrachtings-aanklachten dus een manier om mensen te slopen voordat hun schuld bewezen wordt als ze al schuldig zijn.
Dan is zo'n naming & shaming sessie ineens weer het probleem zelf ipv de verkrachting.

Jawel. Er is geen objectieve, buitenmenselijke wet die zegt dat verkrachting fout is. Verkrachting is alleen fout omdat wij dat fout vinden. Dat is volledig arbitrair.quote:

Aww gossie, deze denkwijze had ik ook toen ik 14 was.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel. Er is geen objectieve, buitenmenselijke wet die zegt dat verkrachting fout is. Verkrachting is alleen fout omdat wij dat fout vinden. Dat is volledig arbitrair.

Dan zit zijn morele kompas flink scheef. En dat is natuurlijk ook de reden dat hij dat heeft gedaan. En het is dus een prima moment om even aan te stippen dat dit soort gedrag -OOK - onwenselijk is.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Misschien heeft hij dat ook gedaan en is hij tot de conclusie gekomen dat het verantwoord en evenredig was.

Expliciet niet nee. Impliciet wel.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Ik heb het expliciet nergens over rechten en over bedreigingen. Dat is een hele scala aan andere morele problematiek die jij er nu bij sleept.

Dat maakt ze niet minder arbitrair. We hebben besloten dat het vrijwilligheidsprincipe goed is, wat al een arbitraire keuze is. Dan hebben we nog arbitraire lijnen getrokken over wat wel en wat niet tot verkrachting hoort (bijv. penetratie). Tenslotte hebben we nog arbitraire lijnen getrokken over wat wel en wat niet vrijwillig is.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Verkrachtingswetten zijn er om het vrijwilligheidsprincipe te ondersteunen. Dat is de onderliggende filosofische reden voor de meeste criminaliteits wetgeving die we in dit land hebben ongeacht de origine en/of politieke redenen uit de tijd om de wetten op te stellen.

Waar zeg ik dat zij geen eigen verantwoordelijkheid heeft? Ik vind beide partijen verantwoordelijk voor hun daden. Jij lijkt echter compleet aan die namer&shamer voorbij te willen gaan. Ze mogen verder lekker doen wat ze willen maar ik vind die namer&shamer net even een smeriger spelletje spelen dan die meid. En dat zegt wat.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De fatsoenswetten boeien mij helemaal niets.
Van mij mag een meid aan 100000 lullen zuigen als ze dat wil. Het punt is alleen we dat de kans bestaat dat je dan op het internet komt. Met misschien zelfs naming & shaming. Eigen verantwoordelijkheid noem je dat.
Ik ben liberaal tot in het diepste van mijn ziel en vind dat heel veel moet mogen. Maar dat betekent niet dat je geen eigen verantwoordelijkheid meer hebt voor je daden.

Precies. Alle moraliteit is inherent arbitrair en subjectief. Wat moreel goed is, hangt dus af van wat de meeste mensen vinden.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Aww gossie, deze denkwijze had ik ook toen ik 14 was.
Klinkt zo lekker rebels. Het punt is alleen dat moraliteit niet afhangt van een universeel iets .

Er zijn hele goede filosofische redenen waarom het vrijwilligheidsprincipe een intersubjectieve moraliteit is. Lees wat Kant, Hume, misschien nog wat andere bronnen. Moraliteit is wazig maar niet zo volledig subjectief als jij het aan wilt stippen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat maakt ze niet minder arbitrair. We hebben besloten dat het vrijwilligheidsprincipe goed is, wat al een arbitraire keuze is. Dan hebben we nog arbitraire lijnen getrokken over wat wel en wat niet tot verkrachting hoort (bijv. penetratie). Tenslotte hebben we nog arbitraire lijnen getrokken over wat wel en wat niet vrijwillig is.

quote:

Volgens jou zit z'n morele kompas flink scheef. Volgens jou is dit soort gedrag ook onwenselijk. Andere mensen vinden dat wellicht van niet. Hoe bepalen we nu wie er gelijk heeft?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan zit zijn morele kompas flink scheef. En dat is natuurlijk ook de reden dat hij dat heeft gedaan. En het is dus een prima moment om even aan te stippen dat dit soort gedrag -OOK - onwenselijk is.

Nee.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Precies. Alle moraliteit is inherent arbitrair en subjectief. Wat moreel goed is, hangt dus af van wat de meeste mensen vinden.

Door de vraag te stellen. Wie doet de meeste schade toe? Jij zegt. Zij doet zichzelf de meeste schade toe maar daarmee ga je voorbij aan het morele agentschap van de namer&shamer.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens jou zit z'n morele kompas flink scheef. Volgens jou is dit soort gedrag ook onwenselijk. Andere mensen vinden dat wellicht van niet. Hoe bepalen we nu wie er gelijk heeft?

Ik heb geen tijd om even Kant en Hume te lezen. En intersubjectief is nog altijd niet objectief.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn hele goede filosofische redenen waarom het vrijwilligheidsprincipe een intersubjectieve moraliteit is. Lees wat Kant, Hume, misschien nog wat andere bronnen. Moraliteit is wazig maar niet zo volledig subjectief als jij het aan wilt stippen.

Ik vind dat namer & shaming geen criminele daad is.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat zij geen eigen verantwoordelijkheid heeft? Ik vind beide partijen verantwoordelijk voor hun daden. Jij lijkt echter compleet aan die namer&shamer voorbij te willen gaan. Ze mogen verder lekker doen wat ze willen maar ik vind die namer&shamer net even een smeriger spelletje spelen dan die meid. En dat zegt wat.

Sterker nog, SpecialK's morele kompas wijkt af van die van anderen; hij vindt de namer&shamer moreel meer verwijtbaar dan de lullenzuigster. Wie heeft dan gelijk?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens jou zit z'n morele kompas flink scheef. Volgens jou is dit soort gedrag ook onwenselijk. Andere mensen vinden dat wellicht van niet. Hoe bepalen we nu wie er gelijk heeft?

Intersubjectief is het 'objectief' in de wereld van het methodologische naturalisme.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb geen tijd om even Kant en Hume te lezen. En intersubjectief is nog altijd niet objectief.

Dat je met relativisme de meest perverse zaken goed kunt praten, is geen argument tegen de juistheid van het relativisme.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee.
Dat ik zo kort antwoord is niet flauw bedoeld , het punt is alleen dat jij op een volledig anders naar moraliteit/ethiek kijkt dan ik.
Jij bent van het relativisme. Dat had ik ook toen ik 14 was, en ik weet nog hoe goed ik toen de meest perverse zaken goed kon praten door alles maar arbitrair, subjectief te noemen.
Toch iets: moraliteit gaat niet perse uit van de mening van de meerderheid. Het gaat vooral uit naar het functioneren van een samenleving.

De namer&shamer heeft weliswaar onfatsoenlijk gehandeld, maar feit blijft dat diegene op basis van handelen van de lullenzuigster zijn acties heeft uitgevoerd. Had de lullenzuigster niet zo hard op zoveel lullen gezogen, was de namer&shamer niet in staat geweest aan naming en shaming te doen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind dat namer & shaming geen criminele daad is.

Ik vind dat beide acties geen criminele daden zouden moeten zijn. Dat heb ik al eerder aangegeven. Dat neemt niet weg dat ik toch meningen heb over beide acties. En dat ik de 2e actie net even onwenselijker vind.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind dat namer & shaming geen criminele daad is.

En daarmee negeer je gewoon even de gehele biologie..quote:Op maandag 7 juli 2014 14:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat je met relativisme de meest perverse zaken goed kunt praten, is geen argument tegen de juistheid van het relativisme.
Zoals ik al zei: moraliteit wordt bepaald door de mensen zelf. En menselijke meningen kunnen veranderen. Dus kan moraliteit niet objectief zijn, want objectieve dingen veranderen.

Wat wil je? je kan er pas iets tegen doen als je een van beide strafbaar stelt.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind dat beide acties geen criminele daden zouden moeten zijn. Dat heb ik al eerder aangegeven. Dat neemt niet weg dat ik toch meningen heb over beide acties. En dat ik de 2e actie net even onwenselijker vind.

Uiteraard niet, zij is de slet !quote:Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef Gewas het volgende:
Zijn die jongens eigenlijk ook met naam en alles bekend gemaakt?
Snap niet hoe je je broek in een vol cafe omlaag durft te trekken voor zo'n dronken slet, maar ja.

Klopt ja.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De namer&shamer heeft weliswaar onfatsoenlijk gehandeld, maar feit blijft dat diegene op basis van handelen van de lullenzuigster zijn acties heeft uitgevoerd. Had de lullenzuigster niet zo hard op zoveel lullen gezogen, was de namer&shamer niet in staat geweest aan naming en shaming te doen.

Ik wil mensen er op wijzen dat daad 1 minder smerig is dan daad 2. En dat lukt aardig want mensen lezen onze discussie en kiezen een kant en ik hoop dan maar dat dat mijn kant is.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat wil je? je kan er pas iets tegen doen als je een van beide strafbaar stelt.

Maar ik zeg niet dat ik namer & shaming een goede daad vind hé...quote:Op maandag 7 juli 2014 14:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik wil mensen er op wijzen dat daad 1 minder smerig is dan daad 2. En dat lukt aardig want mensen lezen onze discussie en kiezen een kant en ik hoop dan maar dat dat mijn kant is.
Op sociaal niveau maken we een (klein) verschil.

Nu ga je er alweer vanuit dat moraliteit verbonden is aan schade. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat is een persoonlijk criterium dat jij gebruikt.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Door de vraag te stellen. Wie doet de meeste schade toe? Jij zegt. Zij doet zichzelf de meeste schade toe maar daarmee ga je voorbij aan het morele agentschap van de namer&shamer.

Nee. Wat ik uit jouw posts haalde was. Zij is de domme slet en het is volledig haar schuld. Die namer&shamer is slechts een pitbull in een kooi zonder morele agentschap.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar ik zeg niet dat ik namer & shaming een goede daad vind hé...
Wat ik zeg is dat die meid mede-verantwoordelijk is. Ze heeft gewoon in haar eigen voet geschoten.

Methodologisch naturalisme is bullshit. Dat is een objectieve statement in de wereld van het Ser_Ciappellettisme.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Intersubjectief is het 'objectief' in de wereld van het methodologische naturalisme.

Nee. Moraliteit is (via evolutie) onlosmakelijk (maar vooral aantoonbaar) verbonden met persoonlijke en maatschappelijke schade.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nu ga je er alweer vanuit dat moraliteit verbonden is aan schade. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat is een persoonlijk criterium dat jij gebruikt.
Je gebruikt dus een persoonlijk criterium om te onderbouwen waarom jouw mening verkozen moet worden boven de mening van een ander. Met een ander criterium kunnen we wellicht de mening van de ander onderbouwen. Het is dus nog steeds geen objectief criterium.

Nee, ik zeg nergens dat de namer&shamer volledig onschuldig is. Uiteraard niet, dat zou belachelijk zijn.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Wat ik uit jouw posts haalde was. Zij is de domme slet en het is volledig haar schuld. Die namer&shamer is slechts een pitbull in een kooi zonder morele agentschap.
Want iedere keer dat ik er op wijs dat ook zijn daden slecht waren ga je voorbij aan de kern van de discussie en zeg jij "maar dat had ze kunnen verwachten".

Ik zou je serieuzer nemen als ik je slimmere dingen had zien roepen in dit topic.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Methodologisch naturalisme is bullshit. Dat is een objectieve statement in de wereld van het Ser_Ciappellettisme.

Dat is opnieuw een drogreden. Omdat iets biologische of evolutionaire oorzaken heeft, betekent het niet dat het goed is. Verkrachting en pesten hebben bijvoorbeeld ook evolutionaire oorzaken.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef theunderdog het volgende:redeneren
[..]
En daarmee negeer je gewoon even de gehele biologie..
Want jaja, er zijn zelfs biologische redeneren die ons moreel-handelen kunnen verklaren.

Dat bedoel ik niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is opnieuw een drogreden. Omdat iets biologische of evolutionaire oorzaken heeft, betekent het niet dat het goed is. Verkrachting en pesten hebben bijvoorbeeld ook evolutionaire oorzaken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk kan je dit verwachten. Maar zoals je al in een van mijn eerste posts in dit topic had kunnen lezen. Ik vind dat het 2 verhalen zijn en dat je die allertijde apart moet kunnen aanstippen zonder dit vervelende circlejerken wat we hier doen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, ik zeg nergens dat de namer&shamer volledig onschuldig is. Uiteraard niet, dat zou belachelijk zijn.
Wat ik wel zeg is dat deze meid dit inderdaad had kunnen verwachten.

Wat dus een drogreden is, namelijk een argumentum ad naturam: omdat de natuur moraliteit verbindt met schade, betekent het niet dat het objectief goed is om moraliteit met schade te verbinden.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Moraliteit is (via evolutie) onlosmakelijk (maar vooral aantoonbaar) verbonden met persoonlijke en maatschappelijke schade.

Gefeliciteerd.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zou je serieuzer nemen als ik je slimmere dingen had zien roepen in dit topic.

Nee, dat is helemaal niet bevorderlijk aangezien je het toch weer gaat relativeren.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het zou bevorderlijk zijn voor de discussie om dan even te vertellen wat je wél bedoelt.

Jij denkt dat moraliteit een gift van god is? Moraliteit is een constructie die is ontstaan binnen een sociale diersoort met een duidelijk doel. Sociaal smeermiddel. En vanuit die constructie kan je enkele intersubjectieve waarheden extrapoleren.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat dus een drogreden is, namelijk een argumentum ad naturam: omdat de natuur moraliteit verbindt met schade, betekent het niet dat het objectief goed is om moraliteit met schade te verbinden.

Hier heb ik eigenlijk niets tegen in te brengen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk kan je dit verwachten. Maar zoals je al in een van mijn eerste posts in dit topic had kunnen lezen. Ik vind dat het 2 verhalen zijn en dat je die allertijde apart moet kunnen aanstippen zonder dit vervelende circlejerken wat we hier doen.
Ik hoefde alleen maar aan te geven dat ik vond dat de namer & shamer de smerigere partij was in dit verhaal en ik had 2 mensen op mijn nek die weer terugverwezen naar HAAR verantwoordelijkheid. Daar was ik allang aan voorbij. Had ik al onderkend. Dus er is toch iets raars aan de hand binnen deze discussie.

Uiteraard, maar dat is niet stoer om te zeggen he.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:48 schreef Gewas het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn die jongens net zo schuldig aan dit hele gebeuren.

Dat is hoogstens niet bevorderlijk voor jouw standpunt. Je kunt in een discussie over de vermeende relativiteit van moraliteit niet zeggen dat je niet mag relativeren.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet bevorderlijk aangezien je het toch weer gaat relativeren.
Snap je?

Nee, in een discussie moet je van elkaar leren, samen tot een punt komen enz.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is hoogstens niet bevorderlijk voor jouw standpunt. Je kunt in een discussie over de vermeende relativiteit van moraliteit niet zeggen dat je niet mag relativeren.

Respect.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hier heb ik eigenlijk niets tegen in te brengen.

Nee. Oprecht. Ik zie dit nooit op fok.quote:

Wat niet?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Oprecht. Ik zie dit nooit op fok.

Mensen willen meestal heel zuur toch nog op een of andere manier een gelijkje proberen te halen. Ik heb daar zelf ook moeite mee dus vandaar respect.quote:

Moraliteit is eerder ontstaan met het doel 'de diersoort beter aangepast maken', met welk doel alle evolutionair ontstane eigenschappen zijn ontstaan. Sociaal smeermiddel is daar slechts een onderdeel van.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij denkt dat moraliteit een gift van god is? Moraliteit is een constructie die is ontstaan binnen een sociale diersoort met een duidelijk doel. Sociaal smeermiddel. En vanuit die constructie kan je enkele intersubjectieve waarheden extrapoleren.

Bedankt.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen die heel zuur toch nog op een of andere manier een gelijkje proberen te halen. Ik heb daar zelf ook moeite mee dus vandaar respect.

Als jouw punt is: 'moraliteit is niet relatief', terwijl mijn punt is: 'moraliteit is relatief', dan kun je me niet verbieden het relativisme aan te hangen. Dat zou mijn hele punt teniet doen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, in een discussie moet je van elkaar leren, samen tot een punt komen enz.
Dat is onmogelijk met iemand die het relativisme aanhangt.

Omdat iemand die het relativisme aanhangt niet denkt, redeneert.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als jouw punt is: 'moraliteit is niet relatief', terwijl mijn punt is: 'moraliteit is relatief', dan kun je me niet verbieden het relativisme aan te hangen. Dat zou mijn hele punt teniet doen.
Maar vertel eens, waarom zou je niets kunnen leren (of andersom) of tot een punt kunnen komen met iemand die het relativisme aanhangt?

"Beter aangepast" is binnen evolutie slechts code voor "schade beperkend of ontwijkend" vooral gezien onze moraliteit geen direct effect lijkt te hebben op andere diersoorten waarbij we onze moraliteit gebruiken om andere dieren af te troeven. Daar gebruiken we andere mentale capiteiten voor.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Moraliteit is eerder ontstaan met het doel 'de diersoort beter aangepast maken', met welk doel alle evolutionair ontstane eigenschappen zijn ontstaan. Sociaal smeermiddel is daar slechts een onderdeel van.
Dat betekent evenwel niet dat dat ook het huidige doel van onze moraliteit moet zijn.

Je moet toch denken en redeneren om in te zien waarom iets relatief of subjectief is. Een goede kritiek zou dan ook zijn om aan te tonen dat er objectieve waarheden zijn (waarvan de relativist niet kan roepen: "dat is relatief" of iets dergelijks, tenminste, niet zonder de fout in te gaan) waarop ethiek gebouwd kan worden.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat iemand die het relativisme aanhangt niet denkt, redeneert.
Hij schreeuwt slechts "dat is relatief!", "dat is subjectief"! "dat is een mening! "....
Om op die manier kan je geen ethische conclusies trekken.

Nee, 'beter aangepast' is binnen de evolutie slechts code voor 'zo veel mogelijk zich voortplantende nakomelingen op de wereld zetten'. Als een diersoort door schade te ontvangen meer zich voortplantende nakomelingen kan krijgen, zal die diersoort die kant op evolueren.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
"Beter aangepast" is binnen evolutie slechts code voor "schade beperkend of ontwijkend" vooral gezien onze moraliteit geen direct effect lijkt te hebben op andere diersoorten waarbij we onze moraliteit gebruiken om andere dieren af te troeven. Daar gebruiken we andere mentale capiteiten voor.
Zowel de mond als moraliteit kunnen doelen hebben die door de vooruitgang der mensheid veranderen. De functie van de mond is nog niet geheel veranderd. De functie van de moraliteit kan wel al indringend veranderd zijn.quote:Net zoals de mond heeft moraliteit een duidelijk intersubjectief vindbaar doel:
- Je mond vul je met eten en drinken voor resources
- Moraliteit gebruik je indirect om interpersoonlijke situaties te beslechten door schade te voorkomen.
Goeden garp.quote:Die Spaanse uit de OP zal het wel eens zijn geweest met jouw relativistische theorien over de functie van evolutionaire bijproducten want zij heeft ook geprobeerd haar mond in te zetten voor functies waar het niet voor bedoeld is en kijk eens waar dat haar gebracht heeft.

Nee. Zo veel mogelijk voortplanting is niet altijd de meest optimale overlevingsstrategie. Zeker niet bij mensen. Sterker nog. Moraliteit is onlosmakelijk verbonden met een hoop gezooi rond onze voortplanting. Niet te veel, niet te weinig, niet te vroeg, niet te laat. Met de juiste persoon, op het juiste moment, in de juiste omgeving.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, 'beter aangepast' is binnen de evolutie slechts code voor 'zo veel mogelijk zich voortplantende nakomelingen op de wereld zetten'. Als een diersoort door schade te ontvangen meer zich voortplantende nakomelingen kan krijgen, zal die diersoort die kant op evolueren.
Toon mij maar eens een situatie aan waar moraliteit structureel voor niet maatschappelijke doeleinden wordt ingezet. Of bedoel je iets anders?quote:[..]
Zowel de mond als moraliteit kunnen doelen hebben die door de vooruitgang der mensheid veranderen. De functie van de mond is nog niet geheel veranderd. De functie van de moraliteit kan wel al indringend veranderd zijn.
[..]
Goeden garp.

Die wil nummertje 25 zijn..quote:Op maandag 7 juli 2014 11:54 schreef snakelady het volgende:
Haar baas is wel tof overigens, die geeft er niks om en ze mag daar gewoon blijven werken.
Of hij hoopt er ook iets uit te krijgen natuurlijk maar hopelijk kan hij werk en prive daadwerkelijk apart zien.

'Zo veel mogelijk zich voortplantende nakomelingen'. Als een mens 100 nakomelingen zou voortbrengen waarvan er 99 sterven aan tekorten, aan geweld, aan wat dan ook voordat ze zich voortplanten, is die mens evolutionair gezien succesvoller dan de mensen die 5 nakomelingen heeft waarvan er 3 zich voort kunnen planten.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Zo veel mogelijk voortplanting is niet altijd de meest optimale overlevingsstrategie. Zeker niet bij mensen. Sterker nog. Moraliteit is onlosmakelijk verbonden met een hoop gezooi rond onze voortplanting. Niet te veel, niet te weinig, niet te vroeg, niet te laat. Met de juiste persoon, op het juiste moment, in de juiste omgeving.
Ja, maar moraliteit is in praktijk niet altijd gericht op het beperken van schade, noch op het optimaliseren van sociale contacten.quote:En als ik het heb over schade dan heb ik het niet per se aan directe lichamelijke schade aan het organisme maar ook over schade aan de kansen om voort te planten of schade aan de maatschappij. Moraliteit lijkt vooral maatschappij gericht te werken.
Dat zou een héél drastische verandering zijn, die ik niet snel zou zien gebeuren. Ik doel eerder op een verandering in maatschappelijk doel van moraliteit: van 'social lubricant' naar onderdrukkingsmiddel bijvoorbeeld, zoals je in sommige religies ziet.quote:[..]
Toon mij maar eens een situatie aan waar moraliteit structureel voor niet maatschappelijke doeleinden wordt ingezet. Of bedoel je iets anders?

Nee, die jongens liggen op hun rug en zij wordt met een touw van de ene penis naar de andere getakeld.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:39 schreef capuchon_jongen het volgende:
staan de jongens dan recht en knielt ze terwijl haar job doet?

Door aan die 20 lullen te zuigen wordt niemand gekwetst, niemand houdt iets negatiefs over aan de daad zelf ( oke misschien een soa hier en daar maar dat risico nemen ze zelf).quote:Op maandag 7 juli 2014 14:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, SpecialK's morele kompas wijkt af van die van anderen; hij vindt de namer&shamer moreel meer verwijtbaar dan de lullenzuigster. Wie heeft dan gelijk?

Wat zouden de gevolgen voor de samenleving zijn als we iedereen maar aan 24 lullen laten zuigen voor een fles drank? Zou de samenleving daar beter van worden, of slechter?quote:Op maandag 7 juli 2014 16:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Door aan die 20 lullen te zuigen wordt niemand gekwetst, niemand houdt iets negatiefs over aan de daad zelf ( oke misschien een soa hier en daar maar dat risico nemen ze zelf).
Door te namen & shamen wordt iemand dus bewust gekwetst.Dat vind ik persoonlijk vele malen erger.

Volgens mij trek je dit een beetje uit zijn verband. Wat alsquote:Op maandag 7 juli 2014 16:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat zouden de gevolgen voor de samenleving zijn als we iedereen maar aan 24 lullen laten zuigen voor een fles drank? Zou de samenleving daar beter van worden, of slechter?

Hoezo trek ik dit uit z'n verband? Ik vraag me slechts af of het alternatief beter is dan de huidige situatie.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:20 schreef Joeri. het volgende:
[..]
Volgens mij trek je dit een beetje uit zijn verband. Wat als

Ik denk dat het geen effect zal hebben, de meerderheid wil nog steeds geen 20 slappe lullen gaan pijpen in de kroeg.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat zouden de gevolgen voor de samenleving zijn als we iedereen maar aan 24 lullen laten zuigen voor een fles drank? Zou de samenleving daar beter van worden, of slechter?

Een alternatief waar helemaal geen spraken van is.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoezo trek ik dit uit z'n verband? Ik vraag me slechts af of het alternatief beter is dan de huidige situatie.

De meerderheid wil dat niet, omdat er een sterke afkeuring voor bestaat: doe je het wel, dan word je op internet genamed en geshamed. Als die sociale druk wegvalt, en het totaal niet meer afkeurenswaardig is om 20 slappe lullen te pijpen, blijft het dan bij 'een voorval'?quote:Op maandag 7 juli 2014 16:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik denk dat het geen effect zal hebben, de meerderheid wil nog steeds geen 20 slappe lullen gaan pijpen in de kroeg.
Het is een voorval geweest, niet slim van haar maar om haar nu aan de schandpaal te gaan nagelen vind ik overdreven.
In de tijd dat er nog geen sociale media bestond en dus ook geen naming & shaming in dit formaat waren vrouwen ook niet collectief aan het multipijpen in de bar.

Precies, daarom ook het 'wat als'. Maar als we ons afvragen of de huidige situatie wel de beste is, moeten we ook even naar het alternatief kijken.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:23 schreef Joeri. het volgende:
[..]
Een alternatief waar helemaal geen spraken van is.

Als het niet meer afkeurenswaardig is, is er toch geen probleem?quote:Op maandag 7 juli 2014 16:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De meerderheid wil dat niet, omdat er een sterke afkeuring voor bestaat: doe je het wel, dan word je op internet genamed en geshamed. Als die sociale druk wegvalt, en het totaal niet meer afkeurenswaardig is om 20 slappe lullen te pijpen, blijft het dan bij 'een voorval'?

Nou ja, als het maatschappelijk ontwrichtend blijkt te werken dat mensen zodanig promiscue zijn dat ze zonder blikken of blozen 20 vreemden pijpen voor een fles drank, dan is het wel een probleem.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als het niet meer afkeurenswaardig is, is er toch geen probleem?

En dat is nog maar de vraag.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou ja, als het maatschappelijk ontwrichtend blijkt te werken dat mensen zodanig promiscue zijn dat ze zonder blikken of blozen 20 vreemden pijpen voor een fles drank, dan is het wel een probleem.

Ja, daarom stel ik die vraag ook. Denk jij niet dat het gevolgen heeft voor onze sociale stabiliteit als mensen zo promiscue zijn? Van nature zijn we namelijk monogaam, dat zit ingebakken in onze genen. Als we dan gedragingen toestaan die zo sterk ingaan tegen onze genen, kan dat mijns inziens negatieve gevolgen hebben.quote:

Dat denk ik wel. De meeste mensen hebben gewoon geen behoefte om meer dan 20 slappe lullen te pijpen. Of heb jij er stiekem wel behoefte aan?quote:Op maandag 7 juli 2014 16:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De meerderheid wil dat niet, omdat er een sterke afkeuring voor bestaat: doe je het wel, dan word je op internet genamed en geshamed. Als die sociale druk wegvalt, en het totaal niet meer afkeurenswaardig is om 20 slappe lullen te pijpen, blijft het dan bij 'een voorval'?

We staan dit soort gedragingen toch gewoon toe?quote:Op maandag 7 juli 2014 16:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, daarom stel ik die vraag ook. Denk jij niet dat het gevolgen heeft voor onze sociale stabiliteit als mensen zo promiscue zijn? Van nature zijn we namelijk monogaam, dat zit ingebakken in onze genen. Als we dan gedragingen toestaan die zo sterk ingaan tegen onze genen, kan dat mijns inziens negatieve gevolgen hebben.

Daarmee doel ik op informele sociale druk, geen formele sociale druk. Oftewel: we staan het wettelijk toe, maar sociaal keuren we het af.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
We staan dit soort gedragingen toch gewoon toe?

Niet echt. Maar dit meisje deed het niet omdat ze graag 20 penissen wilde proeven, maar omdat ze een fles drank wilde (als haar werkelijk een 'holiday' in het vooruitzicht was geplaatst en ze toen een cocktail kreeg, vind ik dat wel bijzonder kwalijk).quote:Op maandag 7 juli 2014 16:29 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. De meeste mensen hebben gewoon geen behoefte om meer dan 20 slappe lullen te pijpen. Of heb jij er stiekem wel behoefte aan?

Ja, sommigen keuren het af. Ik zie het punt niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daarmee doel ik op informele sociale druk, geen formele sociale druk. Oftewel: we staan het wettelijk toe, maar sociaal keuren we het af.

Persoonlijk vind ik drank een groter probleem dan iemands seksuele moraal.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet echt. Maar dit meisje deed het niet omdat ze graag 20 penissen wilde proeven, maar omdat ze een fles drank wilde (als haar werkelijk een 'holiday' in het vooruitzicht was geplaatst en ze toen een cocktail kreeg, vind ik dat wel bijzonder kwalijk).

Drooglegging in Amerika begin vorige eeuw pakte ook erg goed uit....quote:Op maandag 7 juli 2014 16:27 schreef Lienekien het volgende:
Ze moeten gewoon drank verbieden. Moet je je eens voorstellen hoe de maatschappij daarvan opknapt.

Ik zeg ook niet dat het een reële optie is. Maar drank veroorzaakt meer ellende dan seks uit vrije wil.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:52 schreef Arnold_Braunschweiger het volgende:
[..]
Drooglegging in Amerika begin vorige eeuw pakte ook erg goed uit....

Ik denk dat dat ons tot op zekere hoogte wel degelijk aangaat. We moeten seksuele relaties tussen twee instemmende volwassenen niet verbieden, maar we kunnen wel onze afkeur uitspreken over bepaalde relaties. Bij overspel doen we dat bijvoorbeeld al.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, sommigen keuren het af. Ik zie het punt niet.
Ze had het natuurlijk niet in een openbare kroeg (?) moeten doen. Maar verder gaat het mij/ons niet aan wat iemand qua seksualiteit met anderen wil doen, gesteld dat iedereen volwassen is en uit vrije wil deelneemt.

En 'we' dat is de maatschappij?quote:Op maandag 7 juli 2014 17:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ons tot op zekere hoogte wel degelijk aangaat. We moeten seksuele relaties tussen twee instemmende volwassenen niet verbieden, maar we kunnen wel onze afkeur uitspreken over bepaalde relaties. Bij overspel doen we dat bijvoorbeeld al.

Jup, 'we' is de maatschappij en iedere individu. Dat ik het afkeur, betekent niet dat jij het ook moet afkeuren of andersom.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En 'we' dat is de maatschappij?
Ik vind je eerlijk gezegd een beetje eng.

Dus die 'we' is geen alles- en iedereen vertegenwoordigende 'we'. 'We' kunnen individueel ook een andere mening hebben? Zoals normaal in een maatschappij.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jup, 'we' is de maatschappij en iedere individu. Dat ik het afkeur, betekent niet dat jij het ook moet afkeuren of andersom.

Ja, natuurlijk.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:10 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dus die 'we' is geen alles- en iedereen vertegenwoordigende 'we'. 'We' kunnen individueel ook een andere mening hebben? Zoals normaal in een maatschappij.

Maar je ontleent er wel het recht aan om namens die maarschappij iemand publiekelijk (zoals in deze naming &shaming-actie) aan de schandpaal te nagelen?quote:Op maandag 7 juli 2014 17:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jup, 'we' is de maatschappij en iedere individu. Dat ik het afkeur, betekent niet dat jij het ook moet afkeuren of andersom.

Niet namens de maatschappij. Iedereen spreekt voor zich. Maar je hebt inderdaad het recht om mensen aan de schandpaal te nagelen. Het is dan aan de rest van de samenleving om dat goed te keuren of niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je ontleent er wel het recht aan om namens die maarschappij iemand publiekelijk (zoals in deze naming &shaming-actie) aan de schandpaal te nagelen?

Nou, fraai. Eerst iemand beschadigen en dan pas zeggen: ja, als jullie het niet goed vinden, dan moeten jullie het maar zeggen, hoor!quote:Op maandag 7 juli 2014 17:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet namens de maatschappij. Iedereen spreekt voor zich. Maar je hebt inderdaad het recht om mensen aan de schandpaal te nagelen. Het is dan aan de rest van de samenleving om dat goed te keuren of niet.

Ook al zou er geen naming & shaming zijn zou ik het nog niet willen, ik denk de meerderheid met mij en niet om de sterke afkeur maar gewoon omdat ik er geen behoefte aan heb.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]

Natuurlijk is het dom wat ze gedaan heeft maar waar mij het om gaat is dat internet een schandpaal is geworden. 20jaar geleden deden mensen ook achterlijke dingen en werden dan miss uitgelachen door de buurt. Een paar week. Anno 2014 wordt alles vastgelegd en online gegooid.en wordt social media gebeuikt om het snel te verspreiden. Nu weet nuet alleen je buurt het maar ook de rest van de wereld. En denk je na 10 jaar eindelijk weweer rust te hebben gooit een willekeurig persoon de video weer online en heb je kans dat ie weer "viral" gaat en begint alles opnieuw.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:10 schreef videonatic het volgende:
[..]
Ooooh flikker op, word wakker en kom die Hello Kitty kamer uit. Weet je hoe de wereld werkt? Als iemand iets walgelijks doet dan reageren mensen daarop. Zo werkt dit spelletje muts. Als jij massaal gaat lopen pijpen op de dansvloer voor een goedkoop drankje en helemaal yolo gaat krijg je dit over je heen, simpel. Is ook nodig om de samenleving en al die sletten in bedrang te houden. Naming en shaming is part of the game, wil je geen slachtoffer worden?
Heel simpel.
Pijp geen 20 man in de club.
Wijf.

Wie is "we"? ik doe dat niet hoor, wat een ander doet op seksueel gebied moet diegene lekker zelf weten.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ons tot op zekere hoogte wel degelijk aangaat. We moeten seksuele relaties tussen twee instemmende volwassenen niet verbieden, maar we kunnen wel onze afkeur uitspreken over bepaalde relaties. Bij overspel doen we dat bijvoorbeeld al.

Nee, zo werkt het niet. Er zijn drie situaties:quote:Op maandag 7 juli 2014 17:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, fraai. Eerst iemand beschadigen en dan pas zeggen: ja, als jullie het niet goed vinden, dan moeten jullie het maar zeggen, hoor!

Heb je behoefte aan een fles wijn? Wil je daarvoor eerst 20 lullen zuigen als dat geen stigma oplevert?quote:Op maandag 7 juli 2014 17:47 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ook al zou er geen naming & shaming zijn zou ik het nog niet willen, ik denk de meerderheid met mij en niet om de sterke afkeur maar gewoon omdat ik er geen behoefte aan heb.

Misschien kwetst het meisje met haar gedrag haar ouders wel.quote:Op maandag 7 juli 2014 17:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wie is "we"? ik doe dat niet hoor, wat een ander doet op seksueel gebied moet diegene lekker zelf weten.
Overspel wordt afgekeurd omdat daar iemand mee gekwetst wordt in de meeste gevallen, een open relatie bijvoorbeeld is alweer meer sociaal geaccepteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |