Het heeft best even geduurd voor ik hier overheen was. Ik was te vastberaden om de bv te laten slagen omdat ik het gevoel had dat ik bij de bevalling gefaald had. Ik heb best diep gezeten na de bevalling. Kon Sofie niet los laten en was bang voor de hechting tussen haar en mij.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:02 schreef kaatjejannie het volgende:
Als de vk me wil hechten blijkt dat ik erg veel bloed verlies. Er wordt een aantal keer op de alarmknop gedrukt en staat voor mijn gevoel binnen no-time de kamer vol met mensen. Volgens N zijn het er een stuk of 5/6. Ik word plat gelegd , ons meisje wordt bij mijn man op de arm gelegd (ze plast gelijk maar even over hem heen ) en ik krijg een zuurstof kapje voor. De arts-assistent kijkt met een eendebek waar het bloed vandaan komt. De knip, mijn baarmoedermond, of mijn baarmoeder. Ze zien het niet en er wordt besloten dat ik naar de ok moet. Ik mag mijn man en meisje nog een kus geven en weg ben ik.
Ik vraag in de lift of ze alsjeblieft goed voor mijn man en kind willen zorgen. Ik ben bang ze niet meer te zien. Ik zie zo voor me dat mijn meisje zonder mij opgroeit. Op de ok is het heel erg koud. Ik beef als een rietje. Ik ben blij als ik onder narcose ga, dan heb ik het niet meer zo koud.
Als ik om 20.45 bij kom heb ik het nog steeds zo koud. Ik krijg 2 warmte dekens en een dekbed. Ik vraag gelijk naar mijn meisje. Ongeveer een kwartiertje later komt mijn man met mijn meisje. Ik ben erg blij ze te zien. Ik ben alleen nogal van de wereld. Onze Ilse wordt op mijn borst gelegd. N heeft de tijd van mijn operatie met Ilse op de verloskamer gezeten. Toen deze weer nodig was is hij naar een kraamkamer gebracht. Daar lag een vrouw met haar kindje en kraamvisite, en N zat daar met kind, en zonder vrouw. Zonder te weten wat er met mij aan de hand was.
Gelukkig mocht N deze nacht bij mij slapen. Ik dacht dat ik amper een oog dicht zou kunnen doen, maar tussen de pogingen tot voeden door heb ik als een blok geslapen. De gynaecoloog die me geopereerd heeft komt zondagochtend bij me langs. Hij verteld me dat ik 2.5 liter bloed verloren heb en dat ik 4 zakken bloed gekregen heb. Hoe het komt is nog niet duidelijk. Het heeft waarschijnlijk te maken met mijn stolling. Hij verteld me dat ik nog niet eens mag denken om ooit nog thuis te bevallen. Dit had ook heel anders af kunnen lopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoewel er dus niets medisch ernstigs aan de hand was, heb ik wel heel Heel Veel pijn gehad, vanwege het handelen van gyn en vk. Dat was juist waarom ik van te voren niet in het zkh wilde bevallen - ik was bang dat er niet geluisterd maar gewoon gedaan zou worden. En zo geschiedde.
En nu? Nu heb ik mede hierdoor een ppd, al gaat het zeker de goede kant op. Ik heb slapeloze nachten gehad toen ik een uitsteijkje moest maken, omdat er weer iemand 'daar' aan de slag ging. M'n spiraal heb ik 7 maanden voor me uitgeschoven.
Maar het komt wel goed. Ik weet dat ze (in elk geval de vk) naar hun beste kunnen hebben gehandeld. Het zou me ook niet van een tweede afhouden. Maar ik heb wel flink de tijd nodig o het ern plekje te geven.Home is where the O+ is...
wat goed!!quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:49 schreef L-E het volgende:
Even een zijspoor: het uwv verklaarde mij 'ziek maar niet tgv bevalling' en wij hebben met succes bezwaar gemaakt. We hebben onder andere het onderzoek van Claire Stramrood bijgesloten wat mignonne linkt, een heel heldere uiteenzetting van de cijfers van ptss icm pe/hellp. De arts die het bezwaar behandelde gaf aan dat dit zwaar had gewogen bij de beslissing.
Dit. Cwen, heb je hier ooit nog met ze over gesproken naderhand?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:42 schreef danic het volgende:
Cwen ik heb je bevallingsverhaal eerder al gelezen en nu ik dit weer lees wordt ik gewoon weer boos! Wat zijn ze ongelooflijk over je grenzen gegaan zeg!
Hey klinkt bijna als een aanranding. Dit moet toch niet mogen op deze manier
Ja mooi, ik denk dat dat idd het belangrijkste doel vaak is van de verwerking van zulke ervaringen. Dat je erop terug leert te kijken zonder constant diezelfde emoties of stress weer opnieuw te ervaren.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:12 schreef danic het volgende:
...
De bevalling en nasleep zullen niet meer veranderen, de manier waarop je ernaar kijkt wel.
...
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:06 schreef _NIKKI_ het volgende:
Mignonne, held!
Kuuks en KJ
Edit: Cwen, danic en LE ookvoor jullie
Ik, normaliter 100% ijskonijn, weet nog steeds niet zo goed wat ik met mijn gevoel over de bevalling aanmoet.
Het is bij mij nu 'al' drie maanden geleden, maar ik kan de geuren, de sfeer, alles nog zo terughalen. Bij het lezen van de post van Mignonne in het FB topic kreeg ik al tranen in mijn ogen. Ik heb mijn bevallingsverhaal opgeschreven, maar wil er nu niets meer van weten, teruglezen en dus weer beleven ben ik echt nog niet aan toe.
Het feit dat ik eigenlijk nog helemaal niet wilde bevallen helpt overigens ook niet echt mee. Ik ben nog steeds van mening dat de jongens er nog niet klaar voor waren. Natuurlijk waren ze 'voldragen' maar zíj waren er nog niet klaar voor, anders was de bevalling wel vanzelf of op zijn minst na het strippen en breken van de vliezen op gang gekomen. Ook dat voelt voor mij nog steeds als falen. En hoe vaak mijn man ook zegt dat hij heel trots op me is omdat ik de jongens zo lang heb kunnen dragen, ik blijf dat gevoel van falen houden. Mijn lieve S had bij een natuurlijke bevalling misschien helemaal geen uitgezakte navelstreng gehad. Dat zijn natuurlijk hersenspinsels achteraf, maar het spookt wel regelmatig door mijn hoofd. Ik heb helaas nooit meer kunnen vragen of de placenta nu echt al functie aan het verliezen was. Ik heb de foto's van de placenta gezien en het zag er helemaal niet uit als een placenta die verkalkt was (voor zover ik mijn placenta vergeleek met verkalkte varianten). En natuurlijk ben ik een leek als het daarom gaat, maar het zag er gewoon net zo uit als de placenta van L en die was perfect. Waarom moesten mijn jongens eigenlijk zo geforceerd geboren worden? Ik heb hun geboortedatum uitgekozen en dat voelt niet goed, dat hadden ze zelf moeten doen.
Ik weet wel dat ik nooit meer wil bevallen, de angst dat er iets mis kon gaan was ditkeer voor de bevalling al aanwezig, met name gevoed door het feit dat een mama uit mijn zwemclubje de bevalling niet overleefd heeft drie maanden na de geboorte van L. Dat heeft er destijds ook behoorlijk ingehakt. Gelukkig is mijn gezin compleet met drie kindjes, maar ik had voor deze ervaring altijd in mijn hoofd mezelf aan te willen bieden als draagmoeder, mocht mijn zusje geen kinderen kunnen krijgen. Dat is voor mij en ook voor mijn man definitief van de baan, we zitten wat dat betreft gelukkig op één lijn.
Ja mijn verhaal staat ergens in het huidige bevallingentopic. Ergens rond half maart. Ik weet niet hoe ik hem moet linken want ik zit mobiel en heb überhaupt nog nooit een link naar een post geplaatst.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:34 schreef L-E het volgende:
NikkiJouw verhaal staat nog nergens, begrijp ik? Kun je er met je man goed over praten?
+1 ik had zo graag nog met mijn gyn willen spreken, alleen werkte zij slechts tijdelijk in ons ziekenhuis en toen ik mijn nacontrole had was ze al weg.quote:Op woensdag 2 juli 2014 00:00 schreef L-E het volgende:
Ik weet niet of ik het ooit al ergens heb gemeld, maar wij hebben een paar maanden na de bevalling een gesprek gehad met de anesthesist uit mijn verhaal en dat was zo fijn, echt een stukje verwerking, heel helend. Wij zijn vol lof over ons ziekenhuis (een warm bad, wat een fijne mensen daar) dus weinig te klagen over de zorgverlening, maar als ik anderen iets mee zou kunnen geven is dat het wel: ga in gesprek met je hulpverlener, een prettig gesprek kan de manier waarop je terug kijkt op iets echt compleet veranderen. Een nagesprek zou standaard moeten zijn, eigenlijk.
Ik ben nog steeds heel blij met alle adviezen die je me hebt gegeven voor de bevalling. En ja, gelukkig ben ik een prater. Maar ik kan heel veel vertellen op de automatische piloot, alsof het niet over mezelf gaat. En dan kan ik nog zoveel praten, als ik niet het gevoel heb dat het over mezelf gaat helpt het me ook niet verder. Daarom ben ik een paar weken geleden af en toe met iemand (zusje of man) écht gaan praten over de gebeurtenissen. Hoe zij het beleefd hebben en hoe ik het beleefd heb en dat helpt. Het is fijn om te horen hoe zij dit ervaren hebben, want sommige momenten zijn in mijn hoofd ook een beetje wazig. Het helpt mij de puzzelstukjes te ordenen en daardoor de chaos rondom de bevalling in mijn hoofd wat te verminderen. En ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen, over een tijdje. Het hoeft nu ook nog niet ik heb de tijd, het beheerst niet mijn leven dus ik kan alles rustig een plekje gaan proberen te geven. Voor nu is de bevalling in mijn hoofd opgesplitst in twee stukken, enerzijds een fijne bevalling met als afsluiting de geboorte van T, anderzijds de paniek rondom de geboorte van S en het bloedverlies bij mezelf. Ik hoop dat het ooit gewoon één stuk wordt met een mooi en een iets minder mooi stuk.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:27 schreef mignonne het volgende:
[..]ik weet niet zoveel te zeggen. We hebben al veel gepraat voordat je beviel, ik had het zo graag anders gezien voor je. Ik hoop echt dat je het een plek kunt geven. Pas je goed op jezelf? Als het je boven het hoofd groeit trek aan de bel hoor. Ik hoop dat je je ook gesterkt voelt door de verhalen van anderen daarin.
Ja, in principe is een nacontrole bij 6 weken na de bevalling standaard. Zowel bij de verloskundige als de gynaecoloog, maar er is bedroevend weinig ruimte voor ervaringen eigenlijk.quote:Op woensdag 2 juli 2014 00:00 schreef L-E het volgende:
Ik weet niet of ik het ooit al ergens heb gemeld, maar wij hebben een paar maanden na de bevalling een gesprek gehad met de anesthesist uit mijn verhaal en dat was zo fijn, echt een stukje verwerking, heel helend. Wij zijn vol lof over ons ziekenhuis (een warm bad, wat een fijne mensen daar) dus weinig te klagen over de zorgverlening, maar als ik anderen iets mee zou kunnen geven is dat het wel: ga in gesprek met je hulpverlener, een prettig gesprek kan de manier waarop je terug kijkt op iets echt compleet veranderen. Een nagesprek zou standaard moeten zijn, eigenlijk.
Zit best wat in denk ik. Ik merk dat ik het ook lastig vind zelf, je wilt iemand die nog 'moet' niet onnodig bang maken, vertrouwen geven in het proces etc. Maar anderzijds vind ik het ook echt niet wenselijk dat er een taboesfeer rondom dit onderwerp hangt.quote:Op woensdag 2 juli 2014 00:02 schreef Franny_G het volgende:
Misschien is het ook wel een taboe vanwege de disclaimer ook hier: het is heel confronterend voor mensen die nog een baby willen of bezig zijn er eentje te krijgen. Het is wel leuk om een 'smeuïg' verhaal te horen misschien, maar een echt serieus verhaal over een heel zware bevalling, dan komt het allemaal te dichtbij.
Geen excuus overigens, want als je een traumatische ervaring hebt dan hoop je op steun uit je omgeving en die hoor je ook te krijgen.
Veel sterkte allemaal, en hopelijk krijgt het allemaal wel een plekje.
Nee, helemaal niet. Ik was daar de eerste tijd na de bevalling helemaal niet mee bezig, en toen ik ermee aan de slag ging, zag ik de noodzaak niet meer zo. Ik kan het niet ongedaan maken, de vk is met pensioen en de gyn heb ik nauwelijks gesproken.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:23 schreef mignonne het volgende:
Oh, triopost, Cwen dat vroeg ik me ook nog af of jij nog gesprekken hebt gehad? Wat is jouw autonomie met voeten getreden zeg, jemig
Mijn bevalling liep ook heel anders dan doorsnee. Maar juist door de goede hulp en veel gesprekken weinig last gehad van alles. Wel een milde pnd gehad, maar dat was aan andere dingen toe te wijzen dan de bevalling..quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:54 schreef mignonne het volgende:
Ik hoop echt dat er meer aandacht en begrip voor komt. En zeker ook voor vaders.
En spanky, ben het idd met je eens dat het in de zorgverlening ook absoluut beter kan daaromtrent. Situaties zoals bij Cwen zouden niet moeten kunnenmaar ook de nazorg bijvoorbeeld die ontbreekt vaak, nagesprekken worden niet altijd even actief aangeboden en er wordt zo weinig geluisterd en teveel gekeken naar de feitjes en resultaten.
Dat is ook hoe ik het ervaar, alsof het niet over mijzelf gaat. Ik heb wel opgeschreven hoe de bevalling is geweest en hier toen veel met mijn vriend over gepraat. Het nagesprek in het zkh heeft me wel wat wijzer gemaakt maar het was met een arts die niet bij mijn bevalling aanwezig was, en dus alleen het partusverslag kendequote:Op woensdag 2 juli 2014 00:04 schreef _NIKKI_ het volgende:
En ja, gelukkig ben ik een prater. Maar ik kan heel veel vertellen op de automatische piloot, alsof het niet over mezelf gaat. En dan kan ik nog zoveel praten, als ik niet het gevoel heb dat het over mezelf gaat helpt het me ook niet verder.
Het opscheppen herken ik niet, ik heb juist dat ik het verhaal af lijk te zwakken als ik het vertel. Alsof ik me er toch voor schaam dat ik het niet helemaal zelf heb kunnen doenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:54 schreef mignonne het volgende:
En idd, een taboe. Terwijl het gek genoeg wel een sport lijkt om bijna een soort van op te scheppen (gechargeerd) over zware bevallingen van 3 dagen en 47 hechtingen en zulks. Uiteindelijk hoor je dan toe te voegen dat het t allemaal waard was en dat je het zo vergeten was, ofzo.
Ik ben bijna 7 jaar verder en heb het nog wel een beetje. Vooral omdat de omgeving veel heftiger reageert als ik het nu vertel, dan ik zelf reageerde. Alsof het verhaal niet over mezelf ging maar iemand anders. Het is niet meer zo sterk als de eerste weken/maanden. Er wordt ook gewoon minder over gepraat, en bevalling nr2 gaf me ook een positief verhaal ernaast. Ik sla het complete verhaal nr1 maar over bij zwangerenquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:24 schreef Fazzoletti het volgende:
Het is nu nog heel vers, F is vandaag 7 weken, maar het voelt dus nog echt alsof ik het niet was. Alsof het het verhaal is van iemand anders. Ik ben benieuwd of dat zo blijft of dat het gewoon moet bezinken.
Ik werd me hier ook pas echt bewust van na de tweede bevalling. Het contrast in hoeveelheid hulp van de zorg was groot(tijdens en achteraf). En bij de tweede toch ook ruim voldoende.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:56 schreef L-E het volgende:
Deepfreeze, wat enorm fijn dat je zo goed bent opgevangen. Zo zie je maar dat de zorg echt kan maken of breken met welk gevoel je terug kijkt op de bevalling.
Mijn vk heeft me ook tijdens de zwangerschap gevraagd naar angsten.. Het enige dat ik kon zeggen "ik heb de eerste bevalling overleefd en die was drastisch genoeg. Veel erger kan een tweede toch niet worden".. Ze moest wel wat gniffelen om mijn nuchtere kijkquote:[b]Op woensdag 2 juli 2014 11:31 schreef Twinkle20 het volgende:[/b
Desondanks toch weer angst voor paniekaanvallen. We zullen het zien. Ik ga al een heel stuk stabieler deze bevalling tegemoet, dat scheelt al de helft. Ik kom hier op een later moment dus denk ik nog wel op terug.
De vpk op neo die in het dossier van mijn zoon schreef 'Moeder is nog erg vermoeiend'quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:55 schreef Moonah het volgende:
Zo'n dossier kan heel nuttig zijn. Mits het naar waarheid wordt ingevuld.
Ik hoop het.quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:13 schreef Franny_G het volgende:
Bedoelde ze niet 'vermoeid' ipv 'vermoeiend'?
+1 ik denk dat mensen vaak al een hoop voor elkaar invullen. En soms is het heel moeilijk om je te verplaatsen in de ander zonder volledige informatie. De meesten zullen het vaak helemaal niet zo bedoeld hebben.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:54 schreef danic het volgende:
Ik vond het prettig om dat uit te spreken en we hebben dat ook wel rechtgezet.
Daarin ook wel mijn tip: krijg je het gevoel niet serieus genomen te worden, zeg dat dan.
Mensen weten vaak niet eens wat ze met hun opmerkingen bij je doen en wat voor gevoel jou dat geeft.
In ons bevallingsdossier zijn gegevens niet juist weergegeven. Zo heeft onze zoon tijdens het persen bijna 3 uur vastgezeten in mij; in het dossier staat dat ik 1,5 uur persweeën heb gehad. Tevens is zijn hoofdomtrek bij de geboorte niet juist opgeschreven. Daar hadden wij geen erg in, tot bij het eerste bezoek aan het CB de vpk daar opmerkte dat in die 4 weken (is dat na 4 weken, dat eerste bezoek?) zijn hoofd wel erg veel zou zijn gegroeid...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ergste vond ik nog geen eens de bevalling, maar het feit dat ik Larissa maar 0,1 seconde zag na de bevalling, en dat iedereen haar al uitgebreid kon bekijken in de andere kamer voordat ik haar uberhaupt goed kon bekijken. Het klinkt raar, maar ik wilde van iedereen (zeker die van mijn partner), de eerste reactie zien. En ik wilde haar gewoon presenteren.Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
Niet alleen moeilijk, maar onmogelijk... tenzij ze zelf in een vergelijkbare situatie hebben gezeten. Maar idd, ze bedoelen het meestal niet slecht. Ze hebben gewoon geen idee...quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:36 schreef Gulara het volgende:
En soms is het heel moeilijk om je te verplaatsen in de ander zonder volledige informatie. De meesten zullen het vaak helemaal niet zo bedoeld hebben.
Jawel, het relativeert wel om dit topic te lezen. Daarom baal ik ook zo dat ik me nog steeds druk kan maken over hoe het bij mij is verlopen...quote:Op woensdag 2 juli 2014 15:55 schreef The_Tankgirl het volgende:
Zijn er ook dames die zelf denken van: "het valt wel mee, want [insert andere vrouw] had het nog zwaarder!"?
nou, ik vind het niet heel raar hoor, eigenlijk. Soms bekruipt je dat gevoel van 'Wat als...', ik heb dat ook nog steeds met vlagen. En Isa wordt volgende week 10quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jawel, het relativeert wel om dit topic te lezen. Daarom baal ik ook zo dat ik me nog steeds druk kan maken over hoe het bij mij is verlopen...
Ik wel een beetje. Door de verhalen die ik hier soms lees, maar vooral na de bevallingen van mijn schoonzusje omdat ik die van dichterbij mee maakte. 2 kinderen, beide heftige zwangerschappen met moeheid en misselijkheid, beide bevallingen van 4 dagen bezig met amper slaap. En dan geen kracht meer over voor het persen. Nog wat gedoe met een ruggenprik en koorts bij de 1e en een inleiding bij de 2e. Dan ben je wel echt kapot na de tijd..quote:Op woensdag 2 juli 2014 15:55 schreef The_Tankgirl het volgende:
Zijn er ook dames die zelf denken van: "het valt wel mee, want [insert andere vrouw] had het nog zwaarder!"?
Ik denk dat het wel scheelt of je er iets aan over houdt of niet. In jullie geval is er wel "iets" wat je vaak tegenkomt en je eraan kan herinneren.quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:24 schreef Moonah het volgende:
Jawel, het relativeert wel om dit topic te lezen. Daarom baal ik ook zo dat ik me nog steeds druk kan maken over hoe het bij mij is verlopen...
Ik wil even reageren op dit stukje. Als psycholoog weet ik redelijk veel over EMDR en het is eigenlijk geen therapie die je iets "leert", in die zij dat het slechts werkt op het trauma waarvoor je emdr hebt ingezet. Dus stel dat je het krijgt voor het verwerken van bevalling 1, dan heb je het ook weer nodig voor bevalling 2 als die je ook weer een trauma oplevert. Het is niet dat je het door EMDR in de toekomst eventueel zelf kan doen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:29 schreef mignonne het volgende:
Ja dat lijkt me wel een soort copingmechanisme idd. Als het ware afstand nemen van de situatie om er nog enigszins normaal naar te kunnen kijken. Eigenlijk lijkt het een beetje op wat je bij EMDR enzo ook leert. Om afstand te nemen van de ervaring en het 'neutraal' te bekijken ipv hyperemotioneel om het maar zo te noemen. Ik denk dat dat een normaal fenomeen is waar op zich niets mis mee is.
Er is geen goed of fout in therapie hoor. Zoals ik schreef; vaak kan het heel snel gaan bij een trauma wat een eenmalige gebeurtenis betreft, maar sommige mensen hebben meer nodig, dat is ook niet ongewoon of fout. Sorry als je dat zo opvatte!quote:Op woensdag 2 juli 2014 20:34 schreef L-E het volgende:
Doe ik dan iets heel erg niet goed, nu ik al 8 maanden emdr krijg?
Ik hoor vaker over mensen die na 2 keer klaar zijn, dat ik daar onzeker van word zegt alles over mij natuurlijkquote:Op woensdag 2 juli 2014 20:39 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Er is geen goed of fout in therapie hoor. Zoals ik schreef; vaak kan het heel snel gaan bij een trauma wat een eenmalige gebeurtenis betreft, maar sommige mensen hebben meer nodig, dat is ook niet ongewoon of fout. Sorry als je dat zo opvatte!
Oh maar lieve L-E, je moet niet vergelijken! Geen verhaal en geen persoon is hetzelfde, dus ook elke therapie ziet er anders uit. EMDR werkt "vaak" snel; daar staat het om bekend, maar het kan alleen snel werken als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ik kan je zo tig redenen noemen waarom EMDR langduriger nodig is, dus zo "ongewoon", is het niet. Jij bent uniek, dus wat je nodig hebt is uniek.quote:Op woensdag 2 juli 2014 20:59 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik hoor vaker over mensen die na 2 keer klaar zijn, dat ik daar onzeker van word zegt alles over mij natuurlijk
Dank je voor je fijne reactiequote:Op donderdag 3 juli 2014 09:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Oh maar lieve L-E, je moet niet vergelijken! Geen verhaal en geen persoon is hetzelfde, dus ook elke therapie ziet er anders uit. EMDR werkt "vaak" snel; daar staat het om bekend, maar het kan alleen snel werken als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ik kan je zo tig redenen noemen waarom EMDR langduriger nodig is, dus zo "ongewoon", is het niet. Jij bent uniek, dus wat je nodig hebt is uniek.
Daar is dit topic toch voor? Ik denk dat de meesten die hier lezen of posten iets naars hebben meegemaakt. Of we zitten nog in het verwerkingsproces, of het nare komt weer even naar boven... Zo kun je in ieder geval je ei even kwijt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 03:20 schreef Loj het volgende:
sorry dat ik hier vooral ego over mezelf praat... Ik weet niet, maar ben momenteel heel erg met mezelf bezig..![]()
Gek toch hè, dat dingen (bewust...??) verkeerd worden vastgelegd...quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:26 schreef Kersjes het volgende:
Ook hier onvolledige of onjuist ingevulde bevalverslagen.
Wat is dan het nut daarvan, als je toch niet de juiste informatie erin verwerkt?
Bevallen is geen pretje, niemand die t voor z'n lol doet.
Maar in mijn beleving gingen er bij mij meerdere dingen fout onder het mom van "ooops, kan gebeuren".
Ik had dit topic al eerder gelezen, wilde er eerst niet in reageren. Maar het haalt wel herinneringen terug. En gisteren bleef ik er echt weer een beetje in hangen... Dank voor de begripvolle reacties.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:45 schreef Rumine het volgende:
[..]
Daar is dit topic toch voor? Ik denk dat de meesten die hier lezen of posten iets naars hebben meegemaakt. Of we zitten nog in het verwerkingsproces, of het nare komt weer even naar boven... Zo kun je in ieder geval je ei even kwijt.
Hier haak ik aanquote:Op donderdag 3 juli 2014 18:32 schreef Moonah het volgende:
Sowieso krijg ik de indruk dat bij veel dames hier de pijn er vooral in zit dat er niet goed is gecommuniceerd. Of dat vrouwen niet écht gehoord zijn. Zó belangrijk als je met mensen werkt. Zéker bij zoiets heftigs als een nieuw leven baren.
Ik denk dat dat inderdaad een groot gedeelte van een slechte ervaring is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:32 schreef Moonah het volgende:
[..]
Sowieso krijg ik de indruk dat bij veel dames hier de pijn er vooral in zit dat er niet goed is gecommuniceerd. Of dat vrouwen niet écht gehoord zijn. Zó belangrijk als je met mensen werkt. Zéker bij zoiets heftigs als een nieuw leven baren. Ik heb heel wat verschillende artsen/-assistenten gezien tijdens mijn zwangerschap en bevalling, en ze verschilden echt dag en nacht in hun benadering/inlevingsvermogen etc.
[..]
Oohh dat laatste herken ik ook al zo goed! Dat mijn man niks deed terwijl ik lag te schreeuwen van de pijn, dat hij de mensen niet tegenhield die gewoon halve armen naar binnen ramden, of het infuus alleen maar hoger zetten, hij zag toch wel dat ik pijn had?? Waarom deed hij niks? Maar hij was ook bang, hij wist ook niet wat hij met de situatie aan moest en hij wist ook dat het ziekenhuispersoneel het beste met mij en Isa voor hadden, iets wat ik op dat moment totaaaaal niet zo ervaarde. Ik herinner me een uitspraak van mijn vader, dat hij een co bijna aanviel en zo krachtig op kwam voor mijn moeder, dat wilde ik ook!! Maar iedereen is anders, en ik vraag me af of het verschil zou hebben gemaakt als hij harder op was getreden.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:01 schreef Cwen het volgende:
Wat zou je nog willen doen dan, danic? Je gevecht is op dat moment mentaal, niet fysiek, denk ik...
Maar ik herken het wel. Ik heb óók niets gedaan toen de gyn dat ding in me ramde, ik heb 'm niet geschopt, of mensen geslagen... En mijn man heeft ook niet geprotesteerd. Soms kan ik daar nog wel boos om zijn, want mijn man moest mijn spreekbuis zijn, dus waarom deed ie dat niet? Tegelijkertijd weet ik ook dat het snel ging, dat hij overdonderd was en dat ik het hem niet écht kwalijk kan nemen. Er werd niet gecommuniceerd en ik betwijfel of hij daar iets aan had kunnen doen. Maar je idee van niets doen herken ik, hoewel dat niet betekent dat er geen gevecht was.
Lag ik dat dan? Dat is een beetje wat ik me afvraag. Ik heb niet het gevoel dat ik lag te vechten. Ik was alleen maar bang, en voelde me enorm schuldig naar mijn vriend en Eva (nog niet eens zo zeer naar Rosaliequote:Op vrijdag 4 juli 2014 00:30 schreef L-E het volgende:
Dat is nou typisch iets waar ik geen moment bij stil heb gestaan, dat je iets moet doen als je bijna dood gaat. Je ligt te vechten voor je leven, is dat niet al hard werken genoeg?
11 september heb ik het gesprek met de gynaecoloog, ga het zeker opvragen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:20 schreef danic het volgende:
Jemig gewoonmezelf87. De tranen staan in mijn ogen. Ik voelde de paniek helemaal in mijn eigen lijf. Wat een angst moeten jullie gevoeld hebben.
En misschien voel je dat nog wel. Dat is zeker nietwaar.
Wanneer heb je het gesprek met de gynaecoloog? Je zou dan (als je zou willen) ook gelijk je begallingsverslag kunnen opvragen. Dan kun je het thuis nog eens (of 10x) nalezen.
Je dossier kun je altijd opvragen, daar staat het inquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 08:54 schreef Rijstebuiltje het volgende:
GM, meissie!
Wat een heftigheid, kippenvel overtheplace hier![]()
Is een bevallingsverslag trouwens ook ná het gesprek met de gynaecoloog op te vragen, het is voor mij al 5 maanden geleden nml
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou je dat ook tegen een ander zeggen, die jou vertelt wat haar is overkomen tijdens de bevalling?quote:Op dinsdag 9 september 2014 12:30 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
mijn man noemt het onderdeel van traumaverwerking maar ik heb moeite met de term trauma in relatie tot mezelf... Vind het een nogal zware term voor mn ervaring... Ik ben er toch nog en saar doet t goed... waarom t er dan over hebben...
nou nee....quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:31 schreef L-E het volgende:
[..]
Zou je dat ook tegen een ander zeggen, die jou vertelt wat haar is overkomen tijdens de bevalling?
Helpt dat je verder, denk je?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:36 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
nou nee....Ik ben altijd vriendelijker voor anderen dan voor mezelf...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
Kleiner dan wat?quote:Op donderdag 11 september 2014 03:19 schreef Loj het volgende:
Dank voor de lieve reacties, ik moest ff weer moed verzamelen om te reageren...
Ik heb de termijn gehaald, daar ben ik al zo blij mee!Ik let wel echt op ieder pijntje en daar baal ik zelf van, want ik was altijd heel relax....
Nu op naar de 37 weken! (En nog ff plannen maken, onbewust had ik m'n hele agenda leeggepland na de 35 weken)
FR, je hebt helemaal gelijk, hellp ontstaat een tweede keer later en de kans is ook kleiner dat er weer hellp ontstaat... M'n angst komt ook gewoon doordat m'n bloeddruk weer lekker aan t schommelen is en ik dat dit keer heel goed aanvoel.,,
Dus nog 4 weken, daar ga ik voor!
En verder GM, laat het toe. Je hoeft je niet groot te houden, het is hoe jij het hebt ervaren! (En ik herken het hoor, ik heb bij Ow bijna alles weggelachen. Maar pas nu kom ik erachter, hoe traumatisch het eigenlijk is geweest..)
Succes bij de gyn vandaag, maak een lijstje met al je vragen!
Op een hoge bloeddruk + bijbehorende problemen toch...quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:39 schreef L-E het volgende:
[..]
Kleiner dan wat?Herhalingskans is 25 a 30%, dat is een stuk meer dan de 1% bij een eerste bevalling. Je angsten zijn zo logisch, ik hoop dat je wat rust kan bewaren en nog weet te genieten van je laatste trimester. Op naar de 40 weken!
Nee, die is juist groter bij al eerder hellp. Helaas. Doet er niet toe voor jou, want jij gaat zonder complicaties bevallen met 39+6, let op mijn woorden!quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:18 schreef Loj het volgende:
[..]
Op een hoge bloeddruk + bijbehorende problemen toch...
Ik dacht dat de kans op weer hellp juist 1-3% zijn..
Ach maakt niet zoveel uit, nog 4 weken...
En dank je, LE
Ik hoop dat je voorspellende gaven hebt!!!!quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:20 schreef L-E het volgende:
[..]
Nee, die is juist groter bij al eerder hellp. Helaas. Doet er niet toe voor jou, want jij gaat zonder complicaties bevallen met 39+6, let op mijn woorden!
Stomme vraag hoorquote:Op maandag 10 november 2014 15:07 schreef Burdie het volgende:
aww dank je Franny. Ja, volgende keer gaan er ook echt dingen anders, ze zoeken het maar uit met hun "even je aandacht hier, de placenta moet er nog uit"
![]()
.
Ben je al bij de vk langsgeweest om dit te bespreken? Om de feiten, voorzorgsmaatregelen te weten.quote:Op maandag 10 november 2014 15:28 schreef Kuukske het volgende:
[..]
Stomme vraag hoor. Maar zou jij nog wel een keer durven na de fluxus?
. Dat begrijp ik althans uit deze post. Ik zit daar nog steeds wel mee. Ik durf niet meer
. Maar de wens groeit en groeit..
Ja... de kans op herhaling is groot bij fluxus, maar het is daarmee iets wat ik kan incalculeren. Het scheelt ook dat ik er redelijk snel van ben hersteld, misschien dat ik het anders wel lastiger had gevonden.quote:Op maandag 10 november 2014 15:28 schreef Kuukske het volgende:
[..]
Stomme vraag hoor. Maar zou jij nog wel een keer durven na de fluxus?
. Dat begrijp ik althans uit deze post. Ik zit daar nog steeds wel mee. Ik durf niet meer
. Maar de wens groeit en groeit..
Jep. Ben ik geweest. Heb met haar ook de bevalling nog eens besproken. Maar toch hou ik iets in m'n achterhoofd wat knaagt. Dat krijg ik niet wegquote:Op maandag 10 november 2014 15:33 schreef Kursor het volgende:
[..]
Ben je al bij de vk langsgeweest om dit te bespreken? Om de feiten, voorzorgsmaatregelen te weten.
(Bij oudste zelf ook een fluxus gehad en placenta op verloskamer verwijderd)
Ik heb begrepen 15% kans op herhaling. Inderdaad een groter risico, maar echt geen zekerheid dat het zich herhaald. Daarnaast heb je een indicatie voor plaats, dus sowieso een ziekenhuisbevalling, maar mag je wel met eigen vk. Verder moest ik al heel vroeg richting ziekenhuis om te voorkomen dat ik bij een snelle bevalling toch thuis/onderweg zou zijn. Bij aankomst in het ziekenhuis gelijk een waaknaald geprikt om indien nodig een infuus aan te sluiten en was vooraf bekend dat er niet even op de placenta gewacht zou worden, maar dat ik direct een spuit met oxytocine zou krijgen. Ze zouden ook actief de nageboorte laten komen. Dus al eerder op buik duwen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 10 november 2014 15:40 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ja... de kans op herhaling is groot bij fluxus, maar het is daarmee iets wat ik kan incalculeren. Het scheelt ook dat ik er redelijk snel van ben hersteld, misschien dat ik het anders wel lastiger had gevonden.
Begrijp je hoorquote:Op maandag 10 november 2014 15:41 schreef Kuukske het volgende:
[..]
Jep. Ben ik geweest. Heb met haar ook de bevalling nog eens besproken. Maar toch hou ik iets in m'n achterhoofd wat knaagt. Dat krijg ik niet weg. We zijn nu van plan om een gesprek met de gyn te plannen. Maar ik weet niet of dat het gevoel van de angst wegneemt. Maar ik vind het wel knap of ehm.. bemoedigend? om te lezen dat er toch vrouwen zijn die het dan nog durven. Snap je wat ik bedoel?
Je bedoelt dat de vk heeft uitgelegd dat je als 'bijzonder'/eerdere fluxus herkenbaar bent op het bord waarop patiënten vermeld staan voor de artsen/verpleegkundigen?quote:Op maandag 10 november 2014 15:57 schreef Kuukske het volgende:
Erover praten is ook wel heel belangrijk. Dat merk ik wel, beetje laat. Maar beter laat dan nooit.
Daarom, morgen de vk bellen om de verwijzing naar de gyn. Die kan misschien weer net wat meer details geven dan de vk. Hoewel zij me al een goed beeld gaf.. van een groot whiteboard in een ruimte waar mensen kleurtjes krijgen met opmerkingen enzo. Ik probeer ook die 80% te benaderen, waarbij het zich niet herhaalt.
Sommige dagen denk ik er ook zo over. Andere dagen niet.quote:Op maandag 10 november 2014 20:35 schreef Burdie het volgende:
Mijn zus heeft het ook bij beide bevallingen gehad. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het een tweede keer weer gebeurt... wie weet valt het mee.
Ja dat bord ja.quote:Op maandag 10 november 2014 16:39 schreef Kursor het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de vk heeft uitgelegd dat je als 'bijzonder'/eerdere fluxus herkenbaar bent op het bord waarop patiënten vermeld staan voor de artsen/verpleegkundigen?
Zat me net te bedenken, mij gaf het (soms) rust om te weten dat ik de afspraak met de vk had dat ze vanaf het begin van de bevalling zou blijven ook als ik overgedragen zou worden. Wetenschap van aanwezigheid stagiaire-vk, vooraf bekend, versterkte dat...mocht de vk even wat anders moeten doen dan zou de stagiaire er zijn.
Maar, om eerlijk naar jou toe te zijn was mijn grootste angst niet de herhaling van de fluxus, maar niet serieus genomen worden/dat er niet naar me geluisterd zou worden.
Nikki, ik wil je gevoel niet bagetaliseren, maar mens! Schamen voor je bevalling! Je hebt twee voldragen, a terme ventjes met je meegedragen! Jouw lijf heeft zo onwijs zn best gedaan voor die twee.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:18 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik had een combinatie van overrekking (want tweeling) en een stukje achtergebleven vlies. Ik heb na de verwijdering van de vliezen nog de hele nacht aan een infuus gelegen om de baarmoeder te laten samentrekken.
Wup, ik vind het bijzonder om te lezen dat fluxus door inleiding kan komen, of dat er dan een grotere kans is in ieder geval. Misschien komt dat omdat ik heel diep in mijn hart nog steeds denk dat mijn bevalling anders zou zijn gegaan als ik niet was ingeleid. En ondanks dat ik er inmiddels wel mee om kan gaan blijft het inleiden toch nog steeds als enorm falen voelen en ik schaam me er echt voor.![]()
En ik herken ook wat Burdie zegt, dat je terugkomt en dat ze je kind aangekleed en gewassen hebben.Niet dat ik het zelf had kunnen doen, maar ik had het graag gezien in ieder geval.
Ik snap je punt, maar zo voelt het voor mij helaas echt niet.quote:Op maandag 17 november 2014 22:06 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Nikki, ik wil je gevoel niet bagetaliseren, maar mens! Schamen voor je bevalling! Je hebt twee voldragen, a terme ventjes met je meegedragen! Jouw lijf heeft zo onwijs zn best gedaan voor die twee.
39+3quote:Op woensdag 19 november 2014 10:45 schreef L-E het volgende:
Met welke termijn zijn ze geboren Nikki?
Ach, tegen de man wiens been wordt geamputeerd zeg je toch ook niet dat hij niet moet zeiken omdat er mensen zijn zonder benen?quote:Op woensdag 19 november 2014 15:33 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
39+3
Ik weet dat veel mensen er alles voor over zouden hebben om met die termijn "pas" te bevallen en toch maak ik me er zo druk om.![]()
"Natuurlijk is bevallen niet leuk. Maar je hebt een gezond kind, daar gaat het toch om!"quote:Op woensdag 19 november 2014 15:46 schreef L-E het volgende:
Dat weet je niet nee. En ergens vrede mee hebben kun je niet afdwingen. Tijd zal je helpen daarin, dat geloof ik echt.
En je mag en kan tegen die mensen zeggen dat dit jouw proces is, jouw verhaal, en dat niemand daar iets van hoeft te vinden. Ik kan me echt zo druk maken om hoe de impact van een bevalling onder het kleed wordt geschoven
'Je ken tenminste kindere krijge!' heb ik ook gehoordquote:Op woensdag 19 november 2014 16:28 schreef Burdie het volgende:
[..]
"Natuurlijk is bevallen niet leuk. Maar je hebt een gezond kind, daar gaat het toch om!"
Dat heb ik na mijn mk gehoord. "Nu weet je in elk geval dat je zwanger kunt worden"quote:Op woensdag 19 november 2014 16:30 schreef L-E het volgende:
[..]
'Je ken tenminste kindere krijge!' heb ik ook gehoord
Dudequote:Op woensdag 19 november 2014 16:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat heb ik na mijn mk gehoord. "Nu weet je in elk geval dat je zwanger kunt worden".
Ja die!quote:Op woensdag 19 november 2014 16:32 schreef L-E het volgende:
[..]
Dude
Of als je kind op neo ligt: 'Nah, wel lekker dat je geen nachtvoedingen hoeft te geven zeg!'
Ja, alsof je een goede nachtrust hebt in de wetenschap dat je kind ergens anders ligt te vechten. Alleen.quote:Op woensdag 19 november 2014 20:01 schreef __Isis__ het volgende:
[..]
Ja die!
Werd zelfs gezegd door de voedingsassistente in het zh![]()
(terwijl ik 's nachts voor de webcam zat te kolven en me de rest van de nacht zorgen lag te maken om mijn kleine couveuse meisje...)
M'n angsten heb ik heel duidelijk uitgesproken naar de gyn (maar ook naar anderen).quote:Op woensdag 19 november 2014 20:48 schreef L-E het volgende:
Zijn er hier eigenlijk vrouwen die na een traumatische bevalling nogmaals zijn bevallen? Hoe bereid je je daar op voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
quote:Op woensdag 19 november 2014 21:20 schreef L-E het volgende:
Omdat we weigeren de angst te laten bepalen hoe ons gezin er uit ziet.
+1quote:Op woensdag 19 november 2014 21:42 schreef Burdie het volgende:
[..]ik vind het echt enorm stoer dat je dat gewoon zo durft en doet
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziekenhuis biedt me alle ruimte, dat klopt. De gynaecoloog heeft al aangegeven dat ze enorm veel met mij mee willen bewegen. Zo is het (sinds mijn verhaal, zeggen ze, ik vind het iets te veel eer) protocol om met 36 weken naar de anesthesist te gaan om het te hebben over pijnbestrijding, en ook zaken als een evt ruggeprik bij een evt ks (een van de dingen die bij mij dus mis was gelopen), maar als mij dat rust geeft mag ik daar met 20 weken al heen, zei ze. Ik ben nog niet vergeten hoezeer ook zij onder de indruk waren van alles, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun best zullen doen dit een prettigere ervaring te laten zijn. En ik moet aangeven wat ik daarvoor nodig heb, gelukkig heb ik nog wel de tijd om dat voor mezelf helder te hebben. Wat ik vooral niet wil is een medisch circus tijdens de zwangerschap, op grond van vorige keer. Ik hoop dat ze daarin met me mee kunnen/willen bewegen. Het zou logisch zijn om enorm veel bd-controles te doen, en urine- en bloedchecks te doen, maar ik wil dat alleen als daar reden toe is. Ik heb het echt nodig dat ik mijn lichaam dat laat aangeven, maar ik weet nog niet hoe zij dat zien. Over een week eerste echo, bij de gyn van de ks ook, dus dat wordt wel een flink gesprek met veel vragen, gok ik
Mijn man heeft geen hulp gehad. Of ja, een gesprek met maatschappelijk werk van het zkhs (protocol, dit wordt aangeboden aan ale prematuur-ouders) en meer niet. We zijn wel samen naar de hellp-themadag geweest en dat was voor hem ook heel fijn. De tijd heeft veel van zijn pijn eraf gesleten, merk ik![]()
Helemaal niet gek Razz, het is ook hartstikke eng wat er gebeurd is, en zeker als er (of dat nou met een goede reden was want haast haast, of niet) niet met je gecommuniceerd is.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik denk dat mijn bevalling van C nog meer in m'n hoofd zit dan ik dacht.
Toen ik vanmiddag de trap opliep verloor ik een nogal groot stolsel met een boel bloed er achteraan. Het liep zo langs het kraamverband en alles zat eronder. Ik schoot in een paniekaanval, was bang dat ik weer teveel zou bloeden en zag alles wat er na de bevalling van C in het ziekenhuis gebeurde weer voor me.
Hoe ik bleef bloeden en ze niet konden vinden waar het vandaan kwam. Hoe de kamer ineens vol stond met mensen die me aan zuurstof en infuus aansloten. Hoe ik wegzakte maar niks kon zeggen. Hoe de gynaecoloog zei dat het nu niet verder moest blijven bloeden anders werd het echt gevaarlijk. En hoe niemand vertelde wat ze nou eigenlijk aan het doen waren met hechten en verdoven. Iets met een gescheurd bloedvat, veel meer kreeg ik er niet van mee.
De VK is vanmiddag even thuis langs geweest en heeft me gelukkig gerustgesteld dat het echt alleen een stolsel was en een boel oud bloed. En het advies om mijn bevallingsverhaal eens goed op te schrijven en nog eens door te nemen met de VK die erbij was.
Ik weet niet zo goed wat ik wil met deze post. Misschien is het herkenbaar voor iemand? Ik ga het topic maar eens doorlezen.
Nou, wat me zo tegen stond in de communicatie was dat iedereen tijdens het hele gebeuren steeds aan het bellen was.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Helemaal niet gek Razz, het is ook hartstikke eng wat er gebeurd is, en zeker als er (of dat nou met een goede reden was want haast haast, of niet) niet met je gecommuniceerd is.
Misschien dat ik dat toch ook overweeg, dank jequote:Op zaterdag 30 juli 2016 09:49 schreef Kuukske het volgende:
Ik had bij de tweede een doula. Zij was m'n rots zo niet m'n Kilimanjaro in de branding.
Ja had ook indicatie ivm fluxus. Vonden ze in het ziekenhuis prima, ze heeft onze grenzen bewaakt, geholpen bij keuzes maken maar die wel bij ons laten liggen. Ze heeft stagiaires weggestuurd (stond in bevalplan).quote:Op zaterdag 30 juli 2016 12:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Misschien dat ik dat toch ook overweeg, dank je. Was jouw tweede bevalling in het ziekenhuis? En wat vonden ze er daar van dat je een doula mee had?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |