http://www.bndestem.nl/al(...)l-te-leren-1.4424058quote:DEN HAAG (ANP) - Bijstandsgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, krijgen een korting op hun uitkering van 20%. Die loopt na een halfjaar op tot 40 procent. Wie zich na een jaar nog niet heeft ingespannen de taal te leren, raakt zijn uitkering kwijt.
Ministerraad hakt knoop door
Klijnsma heeft het voorstel in april naar de Raad van State gestuurd voor advies. Naar verwachting hakt de ministerraad er vrijdag een knoop over door.
Ik heb een Chinese vriendin, en die vind dit ook niet meer dan normaal. Zeker voor lokaal werk alswel als sociale omgang met bijvoorbeeld leerkrachten van kinderen is het gewoon goed dat je kan communiceren. En het gaat hier niet over hoogwaardig Nederlands, maar gewoon A2 niveau ofzo, iets dat doorgaans ook vereist is voor het verkrijgen van Nederlands staatsburgerschap.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
http://www.bndestem.nl/al(...)l-te-leren-1.4424058
Zeg het maar jongens, is dit allochtone bijstandertjes pesten of hebben ze hier een punt?
Je moet wel heel erg slecht Nederlands kunnen om A2 niveau niet te halen. Dit is echt basis-Nederlands, puur voor communicatie in het Nederlands mogelijk te maken..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:33 schreef xpompompomx het volgende:
Genoeg Nederlanders die zelf ook de taal maar amper fatsoenlijk beheersen, gaan die ook gekort worden ?
Hoezo allochtone bijstandertjes. Er zijn voldoende autochtonen die ook nog de Nederlandse taal moeten leren. Lijkt mij een puike regel.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeg het maar jongens, is dit allochtone bijstandertjes pesten of hebben ze hier een punt?
Wel eens in Limburg geweest?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:35 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Je moet wel heel erg slecht Nederlands kunnen om A2 niveau niet te halen. Dit is echt basis-Nederlands, puur voor communicatie in het Nederlands mogelijk te maken..
Dat jullie ABN moeten leren of anders maar naar België moeten opzouten.quote:
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat jullie ABN moeten leren of anders maar naar België moeten opzouten.
Waarom? Ze kiezen er zelf voor om naar Nederland te komen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
100% mee eens, op de voorwaarde dat iedereen ook de kans krijgt om kosteloos Nederlands te leren.
De term ABN wordt al een tijdje niet meer gebruiktquote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is doorgaans wel het geval. Tenzij je er veel te lang over doet en niet naar de lessen gaat en er dus kennelijk met de pet naar gooit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
100% mee eens, op de voorwaarde dat iedereen ook de kans krijgt om kosteloos Nederlands te leren.
Precies. Valt gewoon onder de re-integratieverplichtingen. Wel eventueel faciliteren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:52 schreef nikky het volgende:
Wat is er mis met het ontwikkelen van jezelf zodat de kans op een baan groter wordt? Wanneer je dit weigert heb je schijnbaar geen zin om moeite te doen om aan de bak te komen.
Beter nog is om dit door te voeren en dan de prijs van een taalcursus flink op te drijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Precies. Valt gewoon onder de re-integratieverplichtingen. Wel eventueel faciliteren.
Dat geld voor mensen die hier nieuw komen inderdaad.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:44 schreef Civilian het volgende:
[..]
Waarom? Ze kiezen er zelf voor om naar Nederland te komen.
Ja, natuurlijk. Ze moeten de kans krijgen, ze moeten niet gepamperd worden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:47 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Is doorgaans wel het geval. Tenzij je er veel te lang over doet en niet naar de lessen gaat en er dus kennelijk met de pet naar gooit.
Ik vind het een slecht plan....quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bijstand = hemel.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Ze moeten de kans krijgen, ze moeten niet gepamperd worden.
Rond 1970, ouwe zak dat je er bent.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:48 schreef Mutant01 het volgende:
Sinds wanneer wordt de term ABN niet meer gebruikt? En opzouten is wat anders dan verhuizen.
Trek jij soms ook bijstand?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Flikker toch op, zeverzak, en stop met mij woorden in de mond te leggen.
En ik stam uit 1985. Wat is dit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Rond 1970, ouwe zak dat je er bent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
Tenzij.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:31 schreef sturmpie het volgende:
mits er redenen zijn voor asiel ivm politiek vluchteling e.d.
Lijkt me niet verstandig om iedereen die geen NL spreekt maar het land uit te sturen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:31 schreef sturmpie het volgende:
geen NLs kunnen spreken in NL, is nergens recht op hebben geen recht op financiële hulp. bijstandsuitkering intrekken, en naar land van herkomst
ABN is helemaal nergens voor nodig, mensen die dialect spreken werken toch voornamelijk met mensen die datzelfde dialect spreken, en mocht dat eens niet zo zijn kan er in ieder geval nooit geen sprake van een communicatiestoornis zijn zoals die er wel zou zijn met pak hem beet een Pool die totaal geen NL spreekt. Jij noemt trouwens specifiek Limburgers hier nu, maar noem mij maar eens een bepaald gebied in Nederland waar wel ABN wordt gesproken, die bestaan namelijk helemaal niet.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gebeurt toch ook na een jaar!?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het een slecht plan....
Ze moeten namelijk gewoon de COMPLETE bijstand stopzetten als je de taal weigert te spreken!
Analfabeten kunnen niet lezen en schrijven. Ze kunnen wel spreken en dat is, volgens mij, het belangrijkste: de taal kunnen spreken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Re het volgende:
Ik vraag me idd wel af wie dit moet gaan leren, er zijn geloof ik meer autochtone analfabeten dan allochtone. Verder natuurlijk prima regel.
Zou het de investering niet waard zijn, denk je?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:32 schreef Deko het volgende:
Op zich een prima zaak.
Lijkt me wel dat je dan verplicht bent een basiscursus Nederlands aan te bieden, wat op zich weer geld kost. En hoe gaan ze controleren of je voldoende Nederlands beheerst? Een examen? Ook dat kost weer geld.
Ik spreek Engels op een near native level en ik verwacht dat ik in een winkel of op straat in Nederland gewoon Nederlands met iemand kan spreken, tenzij het een toerist is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef UpsideDown het volgende:
Wat een haat. Beter leren ze Engels, verstaat bijna iedereen en daar kan je ook mee uit de voeten buiten dit kikkerlandje.
Nou nou het is wat meid.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik spreek Engels op een near native level en ik verwacht dat ik in een winkel of op straat in Nederland gewoon Nederlands met iemand kan spreken, tenzij het een toerist is.
Hier wonen is hier de taal spreken.
toeristen mogen blijvenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:27 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Lijkt me niet verstandig om iedereen die geen NL spreekt maar het land uit te sturen.
mits mits mitsquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Partypoeper het volgende:
[..]
Tenzij.
Geen moeilijke woorden gebruiken als je de betekenis niet weet hè.
Het gaat om een paar honderd voormalige gastarbeiders, die hier met bijstand hun tijd uitzitten om straks, met AOW, terug te gaan naar 'huis'. Die werken niet meer boven de 50, omdat de werkgevers van de ene kant al niet zitten te wachten op oudere werknemers én de taal een probleem is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef thom_05 het volgende:
Ok nadat ik mij een beetje ingelezen heb in het onderwerp vind ik Klijnsma nog triester. Het gaat blijkbaar om een paar honderd mensen, voornamelijk gastarbeiders die hun hele leven in een fabriek gewerkt hebben. Verder is er blijkbaar een groot aantal analfabeet ook nog.
moeilijke woordenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Partypoeper het volgende:
[..]
Tenzij.
Geen moeilijke woorden gebruiken als je de betekenis niet weet hè.
Je hebt wel erg veel lef als buitenlander.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het heeft alleen een andere betekenis.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:54 schreef sturmpie het volgende:
[..]
moeilijke woorden
mits heeft 4 letters. jouw "tenzij" heeft er al 6. mits is efficienter, simpeler, dan tenzij.
quote:
Moet ook wel. Alles om Nederland zuiver te houden van reservebelgen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:01 schreef fokky100 het volgende:
[..]
Je hebt wel erg veel lef als buitenlander.
Ik zou maar effe een toontje lager zingen, roetmop.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Moet ook wel. Alles om Nederland zuiver te houden van reservebelgen.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef UpsideDown het volgende:
Wat een haat. Beter leren ze Engels, verstaat bijna iedereen en daar kan je ook mee uit de voeten buiten dit kikkerlandje.
Vooral het niet willen of niet willen inzetten om er wat te voor doen. Maar wel vooraan staan in de rij om je rechten te halen in het land wat je zo verafschuwt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:31 schreef sturmpie het volgende:
mensen die geen NLs spreken, en bijstand genieten, zijn een foutje van het systeem.
geen NLs kunnen spreken in NL, is nergens recht op hebben. bijstandsuitkering intrekken, en naar land van herkomst sturen. mits er redenen zijn voor asiel ivm politiek vluchteling e.d.
Afgezien van de overvloedige banenaanbod op dit moment vergeet je even dat veel van die honderden mensen niet eens kunnen lezen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat om een paar honderd voormalige gastarbeiders, die hier met bijstand hun tijd uitzitten om straks, met AOW, terug te gaan naar 'huis'. Die werken niet meer boven de 50, omdat de werkgevers van de ene kant al niet zitten te wachten op oudere werknemers én de taal een probleem is.
Op die leeftijd kunnen ze vaak niet in een fabriek werken, maar ze kunnen, fysiek gezien, nog een heleboel banen wel invullen.
Daarnaast zijn er hun, vaak, veel jongere vrouwen die de taal niet spreken en dat niet nodig vinden, omdat ze toch niet gaan/mogen werken.
Gevolg is dat ze thuis de eigen taal spreken met man en kinderen, wat leidt tot taalachterstand op school.
Die zitten niet in de bijstand. En sowieso zouden die ook wel Nederlands mogen leren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En wetenschappers? of mensen die bij bedrijven werken waar de voertaal Engels is?
het gaat over mensen in de bijstand, niet over buitenlanders die hier (tijdelijk) werken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En wetenschappers? of mensen die bij bedrijven werken waar de voertaal Engels is?
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:30 schreef DroogDok het volgende:
[..]
het gaat over mensen in de bijstand, niet over buitenlanders die hier (tijdelijk) werken.
De gene die ik quote zei dat iedereen die geen Nederlands spreekt (los van de bijstand) het land uit moet.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Die zitten niet in de bijstand. En sowieso zouden die ook wel Nederlands mogen leren.
egt nietquote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het heeft alleen een andere betekenis.
Eh, nee. Misschien ben je in de war met vermits.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
egt niet
mits = tenzij = alleen als ..
eh neequote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee. Misschien ben je in de war met vermits.![]()
Precies. En in die zinnen kun je géén "tenzij" schrijven, maar alleen "mits". Want beide woorden betekenen precies het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
eh nee
je kan lopen mits je benen hebt
je mag blijven mits je politiek vluchteling bent
Mits is niet hetzelfde als tenzij.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
egt niet
mits = tenzij = alleen als ..
Een buitenlandse hoogleraar kan heus wel gauw wat Nederlands leren. De meesten doen dat ook.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:42 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
De gene die ik quote zei dat iedereen die geen Nederlands spreekt (los van de bijstand) het land uit moet.
Maar dan kun je de meeste universiteiten wel sluiten en een hoop bedrijven zullen ook problemen gaan krijgen.
Voordeel is wel dat je van de haven van Rotterdam een mooi natuurgebied kan maken
Dat zijn de bestaande gevallen, en als het inderdaad alleen daarom zou gaan is dit een idioot voorstel voor de bühne. Ik vermoed dat het meer gaat om gevallen in de nabije toekomst, hoofdzakelijk mensen uit de MOE-landen .. even die deur dicht timmeren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef thom_05 het volgende:
Ok nadat ik mij een beetje ingelezen heb in het onderwerp vind ik Klijnsma nog triester. Het gaat blijkbaar om een paar honderd mensen, voornamelijk gastarbeiders die hun hele leven in een fabriek gewerkt hebben. Verder is er blijkbaar een groot aantal analfabeet ook nog.
Graag, mogelijk kan ik dan weer een biertje in mijn eigen dialect bestellen wanneer ik mij op het Onze- Lieve-Vrouwe plein begeef.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met de inburgeringscursus die ze niet verplicht mogen stellen, dit is een leuke loophole die Duitsland volgens mij ook al toepast?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:27 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Maar goed, dit proberen ze vaker bij Turken en elke keer worden ze teruggefloten door de rechter....
Volgens het rechtsorgaan is verplichte inburgering van Turkse immigranten in strijd met een overeenkomst tussen Turkije en de Europese Unie uit de jaren zestig. Daarin staat dat Turken die naar de EU komen, niet mogen worden belemmerd bij het vinden van een baan. Daarin staat ook dat EU-lidstaten geen nieuwe wetten maken die aan Turken toegekende rechten beperkenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met de inburgeringscursus die ze niet verplicht mogen stellen, dit is een leuke loophole die Duitsland volgens mij ook al toepast?
Lijkt me sterk. De zorgtoeslag van alle Nederlanders een euro verlagen zou je dan ook als 'beperken van toegekende rechten' kunnen opvatten.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:44 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Korting op uitkering = beperken van toegekende rechten?
Maar het betekent niet hetzelfde.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:54 schreef sturmpie het volgende:
moeilijke woorden
mits heeft 4 letters. jouw "tenzij" heeft er al 6. mits is efficienter, simpeler, dan tenzij.
Es kijken:quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
eh nee
je kan lopen mits je benen hebt
je mag blijven mits je politiek vluchteling bent
Nee want dan verander je het recht. Als je korting gaat geven op het recht dan is er sprake van beperking.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. De zorgtoeslag van alle Nederlanders een euro verlagen zou je dan ook als 'beperken van toegekende rechten' kunnen opvatten.
Integratie en assimilatie zijn twee totaal verschillende dingen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:07 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Ze hebben een punt. Het spreken van de taal is de belangrijkste voorwaarde om te kunnen integreren.
Maar geen beperking voor Turken. Zo'n verdrag kan natuurlijk nooit de uitwerking hebben dat beperkingen van rechten in het algemeen niet zouden mogen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:05 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Nee want dan verander je het recht. Als je korting gaat geven op het recht dan is er sprake van beperking.
Toetsing?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:27 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wie bepaalt er of je goed genoeg Nederlands spreekt?
Als ze die cursus hebben gehad, kunnen ze wel banen krijgen waarbij ze samenwerken met andere Nederlanders.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:01 schreef Cherna het volgende:
Maw die cursus heeft geen zin zolang je niet met NLers samenwerkt en leeft. Daarom ook zie ik geen oplossing om de bijstand te korten.
Dat gaat dan nog leuk worden, dan zijn Nederlanders zelf ook de lulquote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Toetsing?
Niveau 2 lijkt me wel voldoende, tenzij ze hogerop willen. Dan moeten ze zelf maar voor een hoger niveau gaan leren.
Dus, ik vind wel dat de staat dit onderwijs moet aanbieden.
Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn, als het toch maar om een paar honderd mensen gaat.
Per regio, tweemaal per week, anderhalf uur.
Zou hier dus Eindhoven kunnen zijn, staat genoeg leeg in de buurt van het station.
Rijk betaalt de leraar of lerares, leerling zorgt zelf voor vervoer.
Moet te doen zijn.
Het is juist wel beperking voor Turken. Niet voor alle Turken maar dat was de inburgeringscursus ook niet en die hoorde ook niet verplicht te zijn voor Turken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar geen beperking voor Turken. Zo'n verdrag kan natuurlijk nooit de uitwerking hebben dat beperkingen van rechten in het algemeen niet zouden mogen.
Het is een beperking voor iedereen. Een Nederlander moet ook aan de vereisten voldoen. Dat is een verschil met de inburgeringscursus, want die hoeven Nederlanders niet te doen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:12 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Het is juist wel beperking voor Turken. Niet voor alle Turken maar dat was de inburgeringscursus ook niet en die hoorde ook niet verplicht te zijn voor Turken.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:11 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Dat gaat dan nog leuk worden, dan zijn Nederlanders zelf ook de lul
Dat kan iedereen die in Nederland is opgegroeid echt wel.quote:- NT2 niveau 2: taalbeheersing op dit niveau betekent dat iemand zich minimaal kan redden in de Nederlandse samenleving en in staat is de tot het volgen van een assistent-opleiding in het secundair beroepsonderwijs.
Ja, maar niet correct op papier.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
[..]
Dat kan iedereen die in Nederland is opgegroeid echt wel.
Dat is ook niet nodig om jezelf minimaal te redden in de samenleving.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja, maar niet correct op papier.
Die inburgeringscursus was ook al zo een groot succes.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ze die cursus hebben gehad, kunnen ze wel banen krijgen waarbij ze samenwerken met andere Nederlanders.
Ik lees nergens een onderbouwing. Heb doorgeklikt naar de originele discussie op Twitter en ook daar geen enkel linkje. Alleen maar "Iemand op BNR zegt dat het vanwege verdragen niet kan" als argument, zonder enig verder detail.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:21 schreef Hexagon het volgende:
Weer zo'n natte scheet van het kabinet
Het mag gewoonweg niet.
http://www.geenstijl.nl/m(...)oorlogse_europa.html
Ik ben geen expert op dat gebied. Maar als het zo gemakkelijk kon was het al wel gebeurt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik lees nergens een onderbouwing. Heb doorgeklikt naar de originele discussie op Twitter en ook daar geen enkel linkje. Alleen maar "Iemand op BNR zegt dat het vanwege verdragen niet kan" als argument.
Onrealistisch!? Iedereen die z'n best ervoor doet, kan in een jaar tijd de basis van een vreemde taal onder de knie krijgen. Zelfs van het Chinees of wat dan ook. En dan lijkt het Nederlands qua structuur ook nog eens ontzettend op het Engels.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:27 schreef theunderdog het volgende:
Het is niet perse "pesten", het is eerder een volkomen wereldvreemde maatregel.
De Nederlandse taal is erg moeilijk om te leren, zeker voor niet-westerse immigranten. Natuurlijk is het van belang dat iedereen de Nederlandse taal fatsoenlijk leert spreken en schrijven, maar een jaar is gewoon onrealistisch snel.
Maar goed, daar komen ze zelf wel achter.
Je hebt toch wel door dat het allemaal zo subjectief als ik weet niet wat is he?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Onrealistisch!? Iedereen die z'n best ervoor doet, kan in een jaar tijd de basis van een vreemde taal onder de knie krijgen. Zelfs van het Chinees of wat dan ook. En dan lijkt het Nederlands qua structuur ook nog eens ontzettend op het Engels.
Daarnaast eist het voorstel alleen maar dat je na een jaar moet kunnen laten zien dat je tenminste je best doet.
Dat dit uit haar mond komt maakt het nog triester dan het al is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |