http://www.bndestem.nl/al(...)l-te-leren-1.4424058quote:DEN HAAG (ANP) - Bijstandsgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, krijgen een korting op hun uitkering van 20%. Die loopt na een halfjaar op tot 40 procent. Wie zich na een jaar nog niet heeft ingespannen de taal te leren, raakt zijn uitkering kwijt.
Ministerraad hakt knoop door
Klijnsma heeft het voorstel in april naar de Raad van State gestuurd voor advies. Naar verwachting hakt de ministerraad er vrijdag een knoop over door.
Ik heb een Chinese vriendin, en die vind dit ook niet meer dan normaal. Zeker voor lokaal werk alswel als sociale omgang met bijvoorbeeld leerkrachten van kinderen is het gewoon goed dat je kan communiceren. En het gaat hier niet over hoogwaardig Nederlands, maar gewoon A2 niveau ofzo, iets dat doorgaans ook vereist is voor het verkrijgen van Nederlands staatsburgerschap.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
http://www.bndestem.nl/al(...)l-te-leren-1.4424058
Zeg het maar jongens, is dit allochtone bijstandertjes pesten of hebben ze hier een punt?
Je moet wel heel erg slecht Nederlands kunnen om A2 niveau niet te halen. Dit is echt basis-Nederlands, puur voor communicatie in het Nederlands mogelijk te maken..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:33 schreef xpompompomx het volgende:
Genoeg Nederlanders die zelf ook de taal maar amper fatsoenlijk beheersen, gaan die ook gekort worden ?
Hoezo allochtone bijstandertjes. Er zijn voldoende autochtonen die ook nog de Nederlandse taal moeten leren. Lijkt mij een puike regel.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeg het maar jongens, is dit allochtone bijstandertjes pesten of hebben ze hier een punt?
Wel eens in Limburg geweest?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:35 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Je moet wel heel erg slecht Nederlands kunnen om A2 niveau niet te halen. Dit is echt basis-Nederlands, puur voor communicatie in het Nederlands mogelijk te maken..
Dat jullie ABN moeten leren of anders maar naar België moeten opzouten.quote:
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat jullie ABN moeten leren of anders maar naar België moeten opzouten.
Waarom? Ze kiezen er zelf voor om naar Nederland te komen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
100% mee eens, op de voorwaarde dat iedereen ook de kans krijgt om kosteloos Nederlands te leren.
De term ABN wordt al een tijdje niet meer gebruiktquote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is doorgaans wel het geval. Tenzij je er veel te lang over doet en niet naar de lessen gaat en er dus kennelijk met de pet naar gooit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
100% mee eens, op de voorwaarde dat iedereen ook de kans krijgt om kosteloos Nederlands te leren.
Precies. Valt gewoon onder de re-integratieverplichtingen. Wel eventueel faciliteren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:52 schreef nikky het volgende:
Wat is er mis met het ontwikkelen van jezelf zodat de kans op een baan groter wordt? Wanneer je dit weigert heb je schijnbaar geen zin om moeite te doen om aan de bak te komen.
Beter nog is om dit door te voeren en dan de prijs van een taalcursus flink op te drijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Precies. Valt gewoon onder de re-integratieverplichtingen. Wel eventueel faciliteren.
Dat geld voor mensen die hier nieuw komen inderdaad.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:44 schreef Civilian het volgende:
[..]
Waarom? Ze kiezen er zelf voor om naar Nederland te komen.
Ja, natuurlijk. Ze moeten de kans krijgen, ze moeten niet gepamperd worden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:47 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Is doorgaans wel het geval. Tenzij je er veel te lang over doet en niet naar de lessen gaat en er dus kennelijk met de pet naar gooit.
Ik vind het een slecht plan....quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bijstand = hemel.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Ze moeten de kans krijgen, ze moeten niet gepamperd worden.
Rond 1970, ouwe zak dat je er bent.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:48 schreef Mutant01 het volgende:
Sinds wanneer wordt de term ABN niet meer gebruikt? En opzouten is wat anders dan verhuizen.
Trek jij soms ook bijstand?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Flikker toch op, zeverzak, en stop met mij woorden in de mond te leggen.
En ik stam uit 1985. Wat is dit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Rond 1970, ouwe zak dat je er bent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
Tenzij.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:31 schreef sturmpie het volgende:
mits er redenen zijn voor asiel ivm politiek vluchteling e.d.
Lijkt me niet verstandig om iedereen die geen NL spreekt maar het land uit te sturen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:31 schreef sturmpie het volgende:
geen NLs kunnen spreken in NL, is nergens recht op hebben geen recht op financiële hulp. bijstandsuitkering intrekken, en naar land van herkomst
ABN is helemaal nergens voor nodig, mensen die dialect spreken werken toch voornamelijk met mensen die datzelfde dialect spreken, en mocht dat eens niet zo zijn kan er in ieder geval nooit geen sprake van een communicatiestoornis zijn zoals die er wel zou zijn met pak hem beet een Pool die totaal geen NL spreekt. Jij noemt trouwens specifiek Limburgers hier nu, maar noem mij maar eens een bepaald gebied in Nederland waar wel ABN wordt gesproken, die bestaan namelijk helemaal niet.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gebeurt toch ook na een jaar!?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het een slecht plan....
Ze moeten namelijk gewoon de COMPLETE bijstand stopzetten als je de taal weigert te spreken!
Analfabeten kunnen niet lezen en schrijven. Ze kunnen wel spreken en dat is, volgens mij, het belangrijkste: de taal kunnen spreken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Re het volgende:
Ik vraag me idd wel af wie dit moet gaan leren, er zijn geloof ik meer autochtone analfabeten dan allochtone. Verder natuurlijk prima regel.
Zou het de investering niet waard zijn, denk je?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:32 schreef Deko het volgende:
Op zich een prima zaak.
Lijkt me wel dat je dan verplicht bent een basiscursus Nederlands aan te bieden, wat op zich weer geld kost. En hoe gaan ze controleren of je voldoende Nederlands beheerst? Een examen? Ook dat kost weer geld.
Ik spreek Engels op een near native level en ik verwacht dat ik in een winkel of op straat in Nederland gewoon Nederlands met iemand kan spreken, tenzij het een toerist is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef UpsideDown het volgende:
Wat een haat. Beter leren ze Engels, verstaat bijna iedereen en daar kan je ook mee uit de voeten buiten dit kikkerlandje.
Nou nou het is wat meid.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik spreek Engels op een near native level en ik verwacht dat ik in een winkel of op straat in Nederland gewoon Nederlands met iemand kan spreken, tenzij het een toerist is.
Hier wonen is hier de taal spreken.
toeristen mogen blijvenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:27 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Lijkt me niet verstandig om iedereen die geen NL spreekt maar het land uit te sturen.
mits mits mitsquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Partypoeper het volgende:
[..]
Tenzij.
Geen moeilijke woorden gebruiken als je de betekenis niet weet hè.
Het gaat om een paar honderd voormalige gastarbeiders, die hier met bijstand hun tijd uitzitten om straks, met AOW, terug te gaan naar 'huis'. Die werken niet meer boven de 50, omdat de werkgevers van de ene kant al niet zitten te wachten op oudere werknemers én de taal een probleem is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef thom_05 het volgende:
Ok nadat ik mij een beetje ingelezen heb in het onderwerp vind ik Klijnsma nog triester. Het gaat blijkbaar om een paar honderd mensen, voornamelijk gastarbeiders die hun hele leven in een fabriek gewerkt hebben. Verder is er blijkbaar een groot aantal analfabeet ook nog.
moeilijke woordenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:20 schreef Partypoeper het volgende:
[..]
Tenzij.
Geen moeilijke woorden gebruiken als je de betekenis niet weet hè.
Je hebt wel erg veel lef als buitenlander.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |