abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 juli 2014 @ 22:51:12 #201
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_142763044
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:40 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

74x233 euro... Willen ze ook nog wat verdienen?
ja hoor, na augustus worden de tickets weer een stuk duurder . ;)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 23:49:11 #202
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142765096
En die 757 kregen ze bij een pakje boter :p
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142765535
Vandaag in de geschiedenis:


(Foto niet van de testvlucht)

- 27 juli 1949: een van de mooiste vliegtuigen ooit maakt haar eerste testvlucht: De De Havilland DH 106 Comet (registratie G-ALVG) maakt een testvlucht van een half uur vanaf Hatfield Aerodrome in Engeland.
Het was de eerste operationele passagiersvliegtuig aangedreven door straalmotoren.

Binnen een jaar na introductie zouden er meerdere dodelijke ongelukken gebeuren. Later zou blijken dat het aan een relatief onbekend probleem leeg; metaalmoeheid. Bij de Comets had zich dat geopenbaard bij de hoeken van de vierkante ramen. Deze werden dan later ook vervangen door ovale ramen.
Echter werd de kist hierna niet een heel groot succes (maatschappijen begonnen voor o.a. de Boeing 707 en Douglas DC-8; kisten die ook nog eens bijna 2x zoveel mensen konden vervoeren).
G-ALVG is in juli 1953 op Farnborough Airport gesloopt.

Toch blijft het een icoon; en een van de mooiste vliegtuigen ooit (IMHO).



Hoewel er ook uitzonderingen zijn :+ _O-




(Foto genomen in 1953)

- 27 juli 1955: iets wat nu heel dichtbij is gekomen; boven Bulgarije wordt vlucht 402 van El Al door Bulgaarse MiG-15's neergeschoten. De Lockheed Constellation daalt en valt op 600 meter hoogte uit elkaar en stort neer ten noorden van de Bulgaarse stad Petritsj. Alle 51 passagiers en 7 crew vinden de dood.
4X-AKC was vertrokken vanaf London Heathrow en was om 02:53 uur van de luchthaven van Wenen vertrokken op weg naar Istanbul waarna het verder zou gaan naar Lod Airport in Tel Aviv (het huidige Ben-Gurion vliegveld).
Door onbekende redenen zijn ze afgeweken van hun vluchtpad en kwamen ze boven Bulgaars grondgebied. Dit alles gebeurde tijdens een zeer intense periode van de Koude Oorlog en beide kanten (Bulgarije en Israël) zagen hier dus ook grote provocatie in. (Je kunt dit nu dus maar al te levendig voorstellen).
Uiteindelijk gaf Bulgarije toch een formeel excuus uit.


(HL7328 in augustus 1987)

- 27 juli 1989: Korean Air vlucht 803 crasht bij de landing op Tripoli Airport. HL7328 was uit Seoul vertrokken met stops in Bangkok en Jeddah toen hij bij zware mist en weinig zicht (zicht was zo'n 30-250 meter) probeerde te landen. De ILS werkte op dat moment ook niet.
75 van de 199 inzittenden en 4 personen op de grond overleefden de crash niet toen deze 2400 meter voor baan 27 op de grond kwam. Veel van de passagiers waren Koreanen die van vakantie terugkwamen naar Libië om daar bij projecten weer aan het werk te gaan.



Saillant detail: 2 dagen eerder op 25 juli was de allerlaatste (en 446e) DC-10 geleverd; N3024W aan Nigeria Airways.

- 27 juli 2002: De ramp tijdens de luchtvaarshow op de Sknyliv basis bij het Oekraïnse Lviv.
Een Sukhoi Su-27 crasht op het publiek met 77 doden als gevolg. Verder nog 543 gewonden. De beide piloten kwamen er met weinig verwondingen vanaf. Dit is tot op de dag van vandaag het dodelijkste ongeval op een luchtvaartshow.





Er gaan nog veel meer (video)beelden van de crash rond op internet; maar dat zijn beelden die je niet wil zien.

- 27 juli 2007: 2 Eurocopter AS-350 nieuwshelikopters botsen in de lucht terwijl ze een achtervolging volgen/filmen in Phoenix, Arizona. Geen van de 4 inzittenden (2 per helikopter) overleven de crash in het Steele Indian School Park. Deze helikopter waren 2 van de in totaal 5(!) helikopters die de achtervolging volgden.

Aangezien deze achtervolging live werd uitgezonden werd deze crash ook live uitgezonden; inclusief beelden uit de gecrashte helikopters:


Beeld vanuit een andere helikopter:


De plaatselijke hoofdcommissaris opperde dezelfde dag dat de man die achtervolgd werd weleens verantwoordelijk kon worden gehouden voor de dood van deze 4 mensen...
In 2010 is de dader veroordeeld voor 35 feiten; geen voor deze crash.

- 27 juli 2010: Lufthansa Cargo vlucht 8460 crasht bij de landing op King Khalid International Airport bij Riyad, Saoedi-Arabië. D-ALCQ, de 87e MD-11 (origineel in 1993 geleverd aan Alitalia) was op weg van Frankfurt naar Hong Kong met stops in Riyad en Sharjah. De kist vervoerde onder andere wapen en ander militaire goederen, en brandbare goederen. Bij die laatste was brand ontstaan. De kist had 2 keer op de baan gestuiterd en bij de 3e keer maakte het een smak van 4.3G (vergelijking met drag racing) en brak het achter de vleugels en door de main landing gear en kwam het naast de baan terecht. De 2-koppige crew overleefde de crash.


pi_142767489
Delta gaat vanaf 1 mei 2015 tussen Amsterdam en Salt Lake City vliegen met een 767.
Amsterdam is na Parijs CDG de enige bestemming buiten Noord- en Midden-Amerika vanaf Salt Lake City en bovendien naast Los Cabos, Puerto Vallarta, Guadalajara en Cancún (alle Mexico) met Parijs de enige bestemming buiten de VS vanaf SLC.
Ze zullen uiteindelijk dagelijks naar SLC vliegen.

Hiermee komt Delta op 20 dagelijkse vluchten tussen de VS en Amsterdam in de zomer van 2015:
12 A330-300 @ 293 stoelen: 3516
1 A330-200 @ 234 stoelen: 234
1 777-200 @ 291 stoelen: 291
6 767-300 @ 208-226 stoelen: 1248-1356
Totaal 5289 - 5397 stoelen p/dag; elke richting. :o
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:51 schreef boriq het volgende:

[..]

ja hoor, na augustus worden de tickets weer een stuk duurder . ;)
Precies. Juli/augustus is niet echt het beste moment om een dergelijke route te gaan beginnen. :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 23:49 schreef flipsen het volgende:
En die 757 kregen ze bij een pakje boter :p
Mwah; een 757 is niet zo duur meer. Prijs ligt zo tussen de $3.8 en 17.5 miljoen.
Daarnaast nog miljoenen om het te verbouwen en overige kosten natuurlijk.

Slecht reizen is het niet:



Maar vraag me ten zeerste af hoe lang ze het zullen volhouden...

Enne:
Boeing 747 prototype restoration begins *O*
quote:
Technicians work to restore the interior and exterior of the original Boeing 747 prototype following decades of outdoor service and display since its maiden flight in 1969, photographed here on Thursday, July 24, 2014, at The Museum of Flight in Seattle, Wash. It was the first 747 ever built, complete with the serial number of 001. The MOF expects the process to be complete by the end of the summer, and the aircraft will remain on exhibit in the Museum Airpark during the process.
Hoognodig ook trouwens...






[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 27-07-2014 22:58:00 ]
pi_142797942
Vandaag in de geschiedenis:

- 28 juli 1935: De Boeing 299 (XB-17) NX13372; het prototype van de B-17 Flying Fortress maakt de eerste vlucht vanaf Boeing Field in Seattle. Na het zien van alle geweerinstallaties noemt een reporter van de Seattle Times de B-17 Flying Fortress.

De roll-out op 16 juli 1935:


- 28 juli 1945: Een North American B-25 Mitchell (registratie 41-30577) was onderweg van Bedford Army Air Field naar Newark Airport toen het in de dichte mist op zaterdagmorgen om 09:45 uur in de noordzijde van de Empire State Building vloog.
Het was na het passeren van het Chrysler Building naar rechts gevlogen i.p.v. naar links.

Het sloeg een gat van 5.5 bij 6 meter; een motor vloog dwars door het gebouw en vloog aan de zuidzijde naar beneden. De daarop volgende brand werd in 40 minuten geblust; het is hiermee nog steeds de hoogste brand die ooit succesvol is geblust.




De 3 inzittenden van de B-25 en 11 personen in het gebouw overleefden de crash niet.
De maandag erop werden vele verdiepingen alweer gebruikt.
Tot op de dag van vandaag schijnt er een steen aan de buitenkant van de Empire State Building te missen waar de kist het gebouw invloog. (maar kan hier verder niets over vinden)

Interessant detail; Betty Lou Oliver was een liftbediende die brandwonden opliep bij de crash. Reddingswerkers plaatsten haar in een lift zodat ze naar beneden kon. Echter waren de liftkabels zwaar beschadigd door de crash en toen de liftdeuren dichtgingen knapten deze kabels.
Ze stortte 75 verdiepingen (meer dan 300 meter) naar beneden; maar overleefde de val. De liftkabels die onderin de schacht oprolden hebben samen met de luchtdruk (door het snelle vallen van de cabine; denk aan een fietspomp) waarschijnlijk haar val enigszins gebroken.
Hiermee heeft zij het record voor hoogste val met een lift die het overleefd heeft.



- 28 juli 1995: KLM's eerste Boeing 767 wordt geleverd; PH-BZA, een 767-306ER dat haar eerste vlucht vlak daarvoor op 11 juli maakte en de 587e 767 van de productielijn.
KLM heeft met 12 767's gevlogen; de laatste volgde op 1 februari 2000.
Op 23 april 2007 ging de laatste 767 bij KLM weg. Alle 767's zijn nog ergens actief.



- 28 juli 2010: Een Boeing C-17 Globemaster III (registratie 00-0173 en bijgenaamd Spirit of the Aleutians) crasht na takeoff achter baan 06 van Elmendorf Air Force Base in Alaska. Ze deden een trainingsvlucht voor de Arctic Thunder Air Show die 3 dagen later was.
Na een steile klim en een draai naar rechts vloog de piloot sterk naar rechts en kwam de kist in een stall die ze niet meer konden opvangen. Alle 4 inzittenden kwamen om bij de eerste fatale crash van een C-17.

De crash lijkt sterk op de crash van een Boeing B-52 Stratofortress op Fairchild Air Force Base in 1994 waar de crew ook de grenzen van het vliegtuig opzochten en over die grens gingen.
Het beeld van die crash kent iedereen hier wel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2014 23:45:36 ]
pi_142799968
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Aiaiai, wat een nare foto zeg. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142806455
Kleine chaos op Schiphol vanwege het weer (terwijl hier de zon schijnt 8)7 :P ):

Aantal landingen was/is gelimiteerd tot 30 p/uur, vanmorgen ook een curfew (vanwege onweer geen mensen op de tarmac) en kisten worden tijdelijk geparkeerd op de Zwanenburg baan.

Op z'n minst al 6 vluchten omgeleid naar Rotterdam en Maastricht.

Die Delta 264 en de El Al 747 staan daar al een uur op de Zwanenburgbaan. :{


[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2014 11:33:02 ]
pi_142806739
Zag net ook twee vluchten vanuit Amsterdam (Bremen en Trondheim) terugkeren naar Schiphol. Gok dat ze technisch probleem hadden/geraakt door bliksem.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_142855696
Skymark kan zijn A380's niet betalen en Airbus zou de order hebben geschrapt:

http://www.luchtvaartnieu(...)r-a380s-niet-betalen

Van de 6 die besteld waren zijn er 2 al gebouwd waarvan er 1 al gevlogen heeft. De 2e staat zonder motoren op Toulouse.



Zal mij benieuwen waar Airbus deze kisten kwijt raakt.
V10
pi_142856094
Ik zie het nog wel gebeuren dat ze hem gewoon ombouwen naar de klant van wie de specs het dichtste bij de Skymark-versie ligt, om zo de delivery voor een andere klant wat naar voren te kunnen schuiven.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142856204
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:40 schreef Thetallguy het volgende:
Ik zie het nog wel gebeuren dat ze hem gewoon ombouwen naar de klant van wie de specs het dichtste bij de Skymark-versie ligt, om zo de delivery voor een andere klant wat naar voren te kunnen schuiven.
De vraag is hoe custom de A380's van Skymark waren en of dat makkelijk aan te passen is.
Skymark had namelijk een redelijk unieke 2-class configuratie zonder First class en geen standard Ecomomy. Gelukkig is er nog geen interieur in de 1e kist, maar ik vraag me af wat er aan voorbereidingen in zit.
V10
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:49:04 #212
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142856381
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 11:27 schreef Iemand91 het volgende:
Kleine chaos op Schiphol vanwege het weer (terwijl hier de zon schijnt 8)7 :P ):

Aantal landingen was/is gelimiteerd tot 30 p/uur, vanmorgen ook een curfew (vanwege onweer geen mensen op de tarmac) en kisten worden tijdelijk geparkeerd op de Zwanenburg baan.

Op z'n minst al 6 vluchten omgeleid naar Rotterdam en Maastricht.

Die Delta 264 en de El Al 747 staan daar al een uur op de Zwanenburgbaan. :{
[ afbeelding ]
Op Facebook hebben de luchtverkeersleiders een pagina, daarop hebben ze vandaag een soort timelaps filmpje gezet van 2 uur landen en vertrekken tijdens het "noodweer". Erg mooi om te zien: https://www.facebook.com/luchtverkeersleider?fref=nf
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142857447
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:43 schreef M5 het volgende:

[..]

De vraag is hoe custom de A380's van Skymark waren en of dat makkelijk aan te passen is.
Skymark had namelijk een redelijk unieke 2-class configuratie zonder First class en geen standard Ecomomy. Gelukkig is er nog geen interieur in de 1e kist, maar ik vraag me af wat er aan voorbereidingen in zit.
Ja precies, maar eigenlijk zijn er dus twee opties. 1) een carrier zoeken die toevallig dezelfde specs heeft. 2) kijken naar welke specs hij het eenvoudigste om te bouwen is :) Dan vind ik de laatste optie het meest voor de hand liggend.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142857658
Of proberen de toestellen voor een dumpprijsje te slijten aan wie dan ook :)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:10:42 #215
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_142859231
Ben stiekem benieuwd in welke orde van grootte de boete clausule betreft die Skymark nu op mag hoesten.
Want dat zal ook niet gering zijn.
pi_142869784
Vandaag in de geschiedenis:



(Genomen na de landing in Jæren)

- 30 juli 1914: De Noordweegse Tryggve Gran steekt als eerste persoon de Noorzee over. Met zijn Blériot XI Ca Flotte vertrok hij vanaf Cruden Bay in Schotland naar Jæren in Noorwegen na een vlucht van 4 uur en 10 minuten over een afstand van 465 kilometer.

Veel aandacht is hier niet aan besteedt; de Eerste Wereldoorlog was zojuist losgebarsten.

Ook hier is een monument voor aangebracht; op de plek waar hij geland is:





- 30 juli 1971: Een piloot in opleiding van de Japan Air Self-Defense Force was met een North American F-86 Sabre (92-7932) aan het oefenen met zijn instructeur in een andere Sabre toen het een Boeing 727 (JA8329) van All Nippon Airways te laat opmerkte. Deze 727 was als vlucht 58 onderweg van Chitose naar Haneda Airport in Tokyo.
De crew van de 727 kon nog net een Mayday call uitzenden voordat de Sabre de linker horizontal stabilizer van de 727 raakte.
De jonge piloot van de Sabre kon d.m.v. zijn schietstoel ontsnappen; de Boeing 727 stortte echter neer vlakbij het Japanse dorp Shizukuishi. Alle 155 passagiers en 7 crew van de Boeing overleefden de crash niet.

Het was de dodelijkste vliegtuigcrash van dat moment.



- 30 juli 1992: Trans World Airlines (TWA) vlucht 843 was een Lockheed L-1011 TriStar (N11002) vlucht New York JFK naar San Fransisco. Toen het van baan 13R vertrok en net in de lucht was begon de knuppel te trillen en de co-piloot (die de vlucht uitvoerde) merkte verlies van vermogen. De captain nam de controle over en besloot de start af te breken. De kist werd hard op de grond gezet (ruim 4 m/s verticale snelheid waar een kleine 2 m/s de maximaal toelaatbare snelheid was) en men trapte vol op de rem (inclusief trust reverse). Maar omdat ze toch nog te snel gingen stuurde de captain de TriStar naar links, van de baan af. Daar kwam het naast de baan terecht. Hierna vloog de kist in brand.

Hoewel er maar 3 van de 8 deuren beschikbaar was waren alle 280 passagiers en 10 crew binnen 2 minuten uit de kist.
De crash wordt toegeweten aan pilot error; maar er gaan ook verhalen rond dat de staartmotor al brandde voor takeoff; inclusief inzittenden die naar voren renden.




Er is nog iets gebeurd op deze datum, maar daar kom ik later vandaag op terug.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-07-2014 00:42:25 ]
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:40:58 #217
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142870754
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De captain nam de controle over en besloot de landingstart af te breken.
;)
quote:
Er is nog iets gebeurd op deze datum, maar daar kom ik later vandaag op terug.
Een cliffhanger ^O^
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142890683
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nee, terug naar Amsterdam. Is vanmorgen naar Kiev vertrokken.
Zullen wel personen/goederen voor het onderzoek e.d. brengen.

On a different note:

- De 737 fuselages die in een rivier terecht kwamen nadat de trein was ontspoord op 3 juli?

[ afbeelding ]

Die worden ter plekke gescrapped. Gaat om 6 kisten:
[ code ]
ln 5029 - 737-900ER United Airlines
ln 5030 - 737-800 Southwest
ln 5031 - 737-800 Nok Air
ln 5032 - 737-800 Southwest
ln 5035 - 737-800 Shenzen Airlines
ln.5036 - 737-900ER Delta Airlines
[/code]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De info hierboven klopt niet, LN 5029 heeft eergisteren succesvol zijn eerste vlucht gemaakt.

V10
pi_142890862
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:27 schreef M5 het volgende:
Skymark kan zijn A380's niet betalen en Airbus zou de order hebben geschrapt:

http://www.luchtvaartnieu(...)r-a380s-niet-betalen

Van de 6 die besteld waren zijn er 2 al gebouwd waarvan er 1 al gevlogen heeft. De 2e staat zonder motoren op Toulouse.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zal mij benieuwen waar Airbus deze kisten kwijt raakt.
Ik dacht altijd dat die dingen vooraf betaald moesten worden en niet achteraf pas. niet echt handig nu. Vliegtuig klaar, maar niet kunnen betalen. dat zijn toch productiekosten naar de maan?
"Get busy living, or get busy dying"
pi_142891095
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 18:15 schreef BazZz2 het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat die dingen vooraf betaald moesten worden en niet achteraf pas. niet echt handig nu. Vliegtuig klaar, maar niet kunnen betalen. dat zijn toch productiekosten naar de maan?
Het is niet ongebruikelijk pas bij oplevering te betalen. Wat wel gebruikelijk is dat er een aanbetaling gemaakt wordt, of een andere vorm van financiering (lease). Er is verder niet veel info over, maar het lijkt er op de Skymark niet voor lease gekozen heeft (dat zou de grote investeringskosten besparen) maar voor aanschaf. Nadeel van lease is dat je per maand een flink bedrag betaald en het toestel niet je volledige eigendom is.

Lease is gunstig als je of geen groot investeringsbudget hebt maar wel zeker bent van inkomsten door ticket verkoop of als je van plan bent om maar kort met het toestel te vliegen.

Airbus heeft in het contract zoals gebruikelijk een boete clausule opgenomen als de toestellen niet afgenomen worden en daar wordt over onderhandeld. Zo krijgt Airbus nog wel geld voor de gemaakte kosten.

Verder is dit niet ongebruikelijk in de luchtvaart, het komt vaker voor dat een vliegtuig al gebouwd is maar op het laatste moment de koper afziet van aflevering. Alleen is dat vaak omdat men het toestel niet meer nodig heeft, niet omdat het niet betaald kan worden, tenzij de hele maatschappij failliet is, maar dat is nu niet het geval. Er staan ook nog A330's in bestelling en die nemen ze tot op heden wel af.
Gezien de catalogus prijs van een A380 (ruim $400 miljoen) zou je verwachten dat Skymark daar over nagedacht heeft en dat bij ondertekenen van het contract op orde had.
V10
pi_142891474
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 18:24 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is niet ongebruikelijk pas bij oplevering te betalen. Wat wel gebruikelijk is dat er een aanbetaling gemaakt wordt, of een andere vorm van financiering (lease). Er is verder niet veel info over, maar het lijkt er op de Skymark niet voor lease gekozen heeft (dat zou de grote investeringskosten besparen) maar voor aanschaf. Nadeel van lease is dat je per maand een flink bedrag betaald en het toestel niet je volledige eigendom is.

Lease is gunstig als je of geen groot investeringsbudget hebt maar wel zeker bent van inkomsten door ticket verkoop of als je van plan bent om maar kort met het toestel te vliegen.

Airbus heeft in het contract zoals gebruikelijk een boete clausule opgenomen als de toestellen niet afgenomen worden en daar wordt over onderhandeld. Zo krijgt Airbus nog wel geld voor de gemaakte kosten.

Verder is dit niet ongebruikelijk in de luchtvaart, het komt vaker voor dat een vliegtuig al gebouwd is maar op het laatste moment de koper afziet van aflevering. Alleen is dat vaak omdat men het toestel niet meer nodig heeft, niet omdat het niet betaald kan worden, tenzij de hele maatschappij failliet is, maar dat is nu niet het geval. Er staan ook nog A330's in bestelling en die nemen ze tot op heden wel af.
Gezien de catalogus prijs van een A380 (ruim $400 miljoen) zou je verwachten dat Skymark daar over nagedacht heeft en dat bij ondertekenen van het contract op orde had.

bedankt voor je snelle reactie en uitleg. inderdaad wel raar, je zou het inderdaad wel denken dat zo'n maatschappij het van te voren ingepland zouden hebben met zo'n groot toestel en de kosten die eraan verbonden zitten
"Get busy living, or get busy dying"
  woensdag 30 juli 2014 @ 21:28:37 #222
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_142898629
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 18:09 schreef M5 het volgende:
De info hierboven klopt niet
Lijstje klopt idd niet. De niet-genoemde LN 5033 zat er wel bij. Hi-res plaatje:

http://www.ktar.com/emedi(...)590f6a7067009f3c.jpg
pi_142902936
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:40 schreef flipsen het volgende:
;)
Verbeterd. ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 18:09 schreef M5 het volgende:
De info hierboven klopt niet, LN 5029 heeft eergisteren succesvol zijn eerste vlucht gemaakt.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 21:28 schreef OEM het volgende:
Lijstje klopt idd niet. De niet-genoemde LN 5033 zat er wel bij. Hi-res plaatje:
Kan kloppen. Kon er beter bijgezet hebben dat het het voorlopig lijstje was.
quote:
Een cliffhanger ^O^
Op de valreep:

- 30 juli 1971: Op dezelfde dag aan de andere kant gebeurde er iets significants; maar gelukkig minder erg.
Pan Am vlucht 845, een vlucht van Los Angeles naar Tokyo met een stop in San Fransisco, gevlogen door een Boeing 747-121, registratie N747PA en met de naam Clipper America raakte bij vertrek van baan 01R op San Fransisco de Approach Lighting System door verkeerde reference (of V-)speeds.
Door de verkeerde snelheden konden ze niet genoeg hoogte winnen en raakten ze de lampen.



Deel van die constructie werd de cabine in gepenetreerd waardoor 2 passagiers gewond raakten (bij een werd bijna een been geamputeerd).
De rechter under-body main landing gear werd ook naar binnen/boven gedrukt en de linker under-body main landing gear werd losgerukt en bleef los onder de kist hangen.
Verder raakten hydraulische- en elektrische systemen, de vleugels en 3 evacuatieglijbanen beschadigd.

Toch kon de kist opstijgen en heeft het zo'n 2 uur rondgevlogen om brandstof te dumpen (en dokters aan boord konden de gewonden helpen) waarna naar baan 28R ging voor de landing.
Nadat de kist bij landing een keer weer een flink stuk omhoog stuitert weet de crew de kist toch op de baan te krijgen; main landing gear raakte zwaar beschadigd en alleen de trust reverse op motor #4 werkte waardoor de 747 aan de rechterkant van de baan ging.
Doordat de main landing gear zwaar beschadigd (of ronduit weg was) begon de 747 naar achteren te hangen. Dit werd verergert door het feit dat de voorste glijbanen hierdoor niet gebruikt konden worden en passagiers (en dus gewicht) naar achteren ging.
Toch hebben alle 199 passagiers en 19 crew dit overleeft; hoewel er toch 29 gewond raakten, waarvan 10 ernstig. (gewonden door de glijbanen).


N747PA is een Boeing 747 met een zeer bewogen geschiedenis. N747PA was de 2e Boeing 747 die gebouwd is.
N747PA, hier letterlijk te midden van zijn mede 747's (de eerste 747's gebouwd) in september 1969:



Het deed onder andere de bekende tailstrike test:



N747PA werd op 15 januari 1970 door First Lady Pat Nixon ingezegend.
Deze kist stond gepland om op 21 januari 1970 de allereerste commerciële 747 vlucht te maken en wel van JFK naar Heathrow.
Maar N747PA kreeg mechanische problemen (o.a. een motor die oververhit raakte doordat wind achterin de motor werd geblazen)
Een andere 747 (N736PA) heeft die vlucht overgenomen; met 6.5 uur vertragen en vertrok om 01:52 uur de volgende dag (22 januari).

N736PA kennen we weer van de allereerste kaping van een 747 op 2 augustus 1970 toen deze onderweg was naar Cuba (dus slecht een half jaar in gebruik) Maar N736PA kennen we vooral als de Pan Am kist die op 27 maart 1977 - 7 jaar na eerste vlucht - betrokken raakte bij de Tenerife Crash; de dodelijke vliegtuigcrash uit de geschiedenis. (aanslagen van 11 september niet meegerekend).

N747PA was de eerste 747 die naar Australië kwam; op 25 oktober 1970:



N747PA was ook de allerlaatste 747 die in Pan Am livery vloog; ze vloog op 12 mei 1992 (enkele maanden na het faillissement van Pan Am als allerlaaste Pan Am 747; helaas direct naar San Bernardino.
Dit was een zeer bewogen moment; Pan Am stond heel erg bekend om hun 747's en voor veel medewerkers en andere personen die een binding met Pan Am hadden kwam 'hun' maatschappij nu echt ten einde.
Nog meer omdat deze kist toen de naam "Clipper Juan T. Trippe" droeg (te zien op de foto hieronder); de oprichter van Pan Am zonder wie de Boeing 747 hoogstwaarschijnlijk nooit bestaan zou hebben.





Wat dit vertrek deed met de mensen is hier goed te zien:

N747PA kennen we ook voor zijn twijfelachtige einde. Nadat het nog voor verschillende maatschappijen gevlogen had nadat Pan Am failliet was gegaan in 1991 (Air Zaïre, Aeroposta en Kabo Air) heeft het (weer) enkele jaren op San Bernardino Airport gestaan.



Een Zuid-Koreaans echtpaar heeft de kist gekocht, de kist werd helemaal uit elkaar gehaald (zie foto hierboven) en naar Seoul verscheept; hier maakten zij er een restaurant van; voorheen op Google Maps te zien.
(Kijk je d.m.v. Google Earth op dezelfde plek en dan een paar jaar terug; dan zie je hem staan).



De plek is nu leeg; het restaurant liep niet goed en na enkele pogingen om de boel heel te verkopen is N747PA werd uiteindelijk in 12 september 2010 gesloopt; het einde voor deze 747 met zo'n bewogen geschiedenis.

Foto's van de sloop zijn helaas verouderd (en dus niet meer imageshack); dus moest ik het hiermee doen:




Om dit alles te begrijpen moet je deze documentaire uit 2011 eens bekijken; deze set heel goed de tijdperk van Pan Am neer. Het vliegen zoals vliegen bedoelt was.
Aaneen gesproken door een bekende persoonlijkheid: Honor Blackman ofwel Pussy Galore uit Goldfinger (1964). ;)



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 30-07-2014 23:03:34 ]
pi_142976520
Vandaag in de geschiedenis:



- 2 augustus 1985: De crash van Delta Airlines vlucht 191; een Lockheed L-1011-385-1 TriStar (N726DA) op weg van Fort Lauderdale via Dallas/Fort Worth naar Los Angeles.
Bij de landing in Dallas kwam het in zeer slecht weer terecht en een situatie van windschering; de kist kwam om 18:05 uur lokale tijd 1900 meter voor de huidige baan 17C op de grond; stuiterde terug en ging over de daar liggende snelweg. Hierbij werd een persoon in een 1971 Toyota Celica door een motor geraakt; de bestuurder was op slag dood.
De TriStar kwam daarna terug op de grond en crasht in 2 15.000 kuubs water silo's.
Van de 152 passagiers en 11 crew overleven 136 de crash niet; de meeste zaten achterin het toestel.
De dodelijke slachtoffers zaten voorin; dit deel van de kist werd verpulverd bij de crash.



- 2 augustus 1990: British Airways vlucht 149, een Boeing 747-136 (G-AWND) is op 1 augustus om 6 uur 's avonds vertrokken vanuit London. Bestemming is Kuala Lumpur met stops in Koeweit en Madras.
Deze landing in Koeweit ging door; ondanks de steeds verslechterende situatie daar.
Op dezelfde dag vielen Iraakse troepen Koeweit binnen wat zal leiden tot de Eerste Perzische Golfoorlog en de bekende Operation Desert Storm. Deze inval gebeurde gelijktijdig met de landing van BA 149 in Koeweit. De toenmalige premier van de UK Margaret Thatcher hield het bij het dat de inval enkele uren na de landing was; maar er gaan ook verhalen van passagiers rond die al geweerschoten en tanks zagen rondrijden bij de landing.

Een uur na de landing werd de landingsbaan van het vliegveld door Iraakse troepen gebombardeerd.
De 367 passagiers en 18 crew worden eerst naar een hotel op het vliegveld vervoerd, maar zouden later worden verdeelt over hotel in Koeweit en Irak. De inzittenden waren volgens de Iraakse troepen Honoured Guests maar waren in feite gijzelaars. Ze waren Human Shields.
Ze worden onder mensonterende omstandigheden vastgehouden; ten minste een persoon overlijdt.
De laatsten zouden pas in december worden vrijgelaten.

Dit was een zeer gevoelig onderwerp; rechtzaken e.d. zijn er al geweest. Met name om het feit dat ze in Koeweit landden terwijl de invasie feitelijk al aan de gang was.

De Boeing 747 werd in februari 1992 verwoest; verhalen gaan dat een gevechtsvliegtuig van de VS de kist heeft vernietigd zodat het niet in Iraakse handen zou vallen; andere bronnen zeggen dat het door de Iraakse troepen is gedaan toen die zich terugtrokken uit Koeweit. Weer andere bronnen dat het is verwoest bij pogingen om de luchthaven in handen door de Amerikanen.





- 2 augustus 2005: Air France vlucht 358, een Airbus A340-313X (F-GLZQ) van Charles de Gaulle in Parijs schiet om 16:04 uur lokale tijd bij zeer slecht weer van baan 24L op Toronto. (Google Maps locatie)
Dankzij het prijzenswaardige optreden van de flight attendents bij het evacueren (dat binnen 90 seconden gebeurde) overleeft iedereen de crash. Veel van de inzittenden worden door automobilisten (er loopt een snelweg pal naast de crashsite) naar het ziekenhuis of het vliegveld gereden.
Dit was de eerste crash voor een Airbus A340; het had sinds de introductie bij Lufthansa in 1993 een clean record.



  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 augustus 2014 @ 11:59:42 #225
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_143047058
Gisteren op Schiphol zagen we de PH-BFA de hangar in verdwijnen. Iemand enig idee of dat voor gewoon onderhoud is?
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:47:01 #226
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_143048529
En wat deed dat iranair toestel op de taxibaan langs de a5? Stond een trap en al naast het toestel, rare plek daarvoor lijkt me.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_143052468
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:59 schreef Pino112 het volgende:
Gisteren op Schiphol zagen we de PH-BFA de hangar in verdwijnen. Iemand enig idee of dat voor gewoon onderhoud is?
Jup.

Staan altijd wel toestellen in die hangars.
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:47 schreef TradeMarkie het volgende:
En wat deed dat iranair toestel op de taxibaan langs de a5? Stond een trap en al naast het toestel, rare plek daarvoor lijkt me.
Lege band.
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:42:03 #228
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_143056116
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 14:51 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jup.

Staan altijd wel toestellen in die hangars.

[..]

Lege band.
dat verklaart een hoop :)
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_143073540
Boeing 747 KLM terug naar Schiphol vanwege 'bird strike'
quote:
AMSTELVEEN - Een Boeing 747-400 van KLM, onderweg van Schiphol naar New York, is boven Noord-Engeland omgekeerd, omdat het toestel bij vertrek in aanraking met vogels is gekomen. Dit meldt een woordvoerder van KLM aan Luchtvaartnieuws.nl. De cockpit-bemanning van vlucht 643 vertrouwde het onvoldoende om door te vliegen en besloot terug te keren naar Schiphol, waar het toestel veilig landde.

"Bij de inspectie na de landing van het toestel en de motoren bleek dat er sprake was geweest van een bird strike", meldt de KLM woordvoerder. Het is volgens hem nog niet bekend of een van de motoren is uitgeschakeld tijdens de vlucht en of de vogel - of vogels - in een van de motoren is of zijn terechtgekomen.

De inzittenden worden met een vergelijkbaar toestel naar New York vervoerd. Welk toestel dit is kon de woordvoerder niet zeggen. Als het een all-pax toestel was dat schade opliep, dan is het vervangende toestel zeer waarschijnlijk ook een Boeing 747-400 all-pax.


Op Scramble zegt iemand echter:
quote:
Een van de Air Data Computers werkt niet meer goed waardoor de snelheidsindicatie van de co-piloot rond de 60 kts bleef hangen tijdens rotatie en klim.
Als ik die route zo bekijk zat de 747 (PH-BFF, iets wat luchtvaartnieuws ook makkelijk zou kunnen vinden :/ ) al op kruishoogte of bijna.
Ik neem aan dat de kist niet direct is omgedraaid dus ergens boven England (of boven Noordzee) de eventuele bird-strike had (als dat het dus zou zijn).
Maar heb je op die hoogte nog zoveel last van vogels?
Ik weet dat er vogels op grote hoogte voorkomen maar meestal zijn bird-strikes toch op lage hoogtes...

Enne :P :

JAC DH8D at Osaka and Oki Island on Jul 30th 2014, 29 sumo wrestlers on board
quote:
A Japan Air Commuter de Havilland Dash 8-400, registration JA844C performing flight 3X-2331 from Osaka Itami to Oki Island (Japan), managed to carry 29 Sumo wrestlers amongst the passengers for a safe landing at Oki Island.

Team Hakkakubeya based in Tokyo was on their way to a training camp on Oki Island and posted photos on their Twitter Account creating a lot remarks throughout Japan like "how did the little aircraft remain within takeoff weight limit", "what about center of gravity", "where's the aisle", "nobody's smiling", ...
pi_143075261
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 00:09 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing 747 KLM terug naar Schiphol vanwege 'bird strike'

[..]

[ afbeelding ]

Op Scramble zegt iemand echter:

[..]

Als ik die route zo bekijk zat de 747 (PH-BFF, iets wat luchtvaartnieuws ook makkelijk zou kunnen vinden :/ ) al op kruishoogte of bijna.
Ik neem aan dat de kist niet direct is omgedraaid dus ergens boven England (of boven Noordzee) de eventuele bird-strike had (als dat het dus zou zijn).
Maar heb je op die hoogte nog zoveel last van vogels?
Ik weet dat er vogels op grote hoogte voorkomen maar meestal zijn bird-strikes toch op lage hoogtes...

Enne :P :

JAC DH8D at Osaka and Oki Island on Jul 30th 2014, 29 sumo wrestlers on board

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja hoor, ganzen bijvoorbeeld kun je tegenkomen op FL300+ !
Maar op lagere hoogte is de kans wel vele malen groter inderdaad, de meeste vogels houden het wat dichter bij de grond.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_143096688
http://www.bild.de/news/a(...)g-37113670.bild.html

Lang verhaal kort: B737 op Alicante dat naar Rekyavik gaat heeft kapot starterventiel en moet tot volgende dag wachten op technici. Passagier van dit vliegtuig is toevallig ook vliegtuigmecanicien en repareert, in overleg met hoofdmecanicien van de maatschappij, het probleem ter plekke. Vliegtuig met slechts een uur vertraging vertrokken ^O^
pi_143103937
Wat ik uit het hele verhaal begreep is dat de crew niet doorhad dat er een birdstrike had plaatsgevonden. Ze waren omgekeerd wegens problemen met de snelheidsindicatie, en door nader onderzoek bleken die problemen te komen door een birdstrike. Zou heel goed kunnen dat die birdstrike al na rond de takeoff was geweest.
pi_143104860


Op terugweg van vakantie zag ik dit toestel op vliegveld Keulen (Koln) staan. Wat is dit voor toestel?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143104954
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:20 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

Op terugweg van vakantie zag ik dit toestel op vliegveld Keulen (Koln) staan. Wat is dit voor toestel?
Ik zou bijna zeggen een Junkers 52

pi_143105025
:D Ahhh, hij heeft dus echt een vreemde neus. Ik dacht al dat er een kap vanaf was of zo. Bedankt ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105080
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:22 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ik zou bijna zeggen een Junkers 52

[ afbeelding ]
Sterker nog: Exact dezelfde 'Tante Ju' op beide foto's!
pi_143105144
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105249
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:26 schreef valentijn101 het volgende:
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
De D-AQUI is de oudste nog vliegende Ju-52, en vloog voor het eerst in 1936.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airworthy_Ju_52s

Er vliegen er nog negen wereldwijd, waarvan vier originele Junkers en vijf spaanse in licentie gebouwde CASA 352's.
pi_143105277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:24 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Sterker nog: Exact dezelfde 'Tante Ju' op beide foto's!
Haha, da's dan toevallig. Ik kon het serienummer op de eerste foto niet lezen, jij wel?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:26 schreef valentijn101 het volgende:
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
Als je 'em op het vliegveld van Köln zag staan op het platform, dan lijkt me van wel.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:29:58 #240
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143105308


O+ binnenkant O+ zou ik best eens in willen zitten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:29 schreef MaxMark het volgende:

Haha, da's dan toevallig. Ik kon het serienummer op de eerste foto niet lezen, jij wel?

De 'UI' zijn nog net zichtbaar, en de andere Europese Ju-52's hebben duidelijk andere registraties.
Overigens is 'onze' Douglas DC-2 nog een jaartje ouder, maar toch duidelijk een veel moderner toestel.
pi_143105517
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:30 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

O+ binnenkant O+ zou ik best eens in willen zitten.
Da's de ju-52 in het museum in Hermeskeil, ook een Spaanse 'replica'.
pi_143105622
Een van de Zwitserse Ju-52's was een paar jaar geleden te gast op Lelystad:





pi_143109770
Vandaag in de geschiedenis:

- 6 augustus 1945: een Boeing B-29 Superfortress (SN 44-86292) genaamd Enola Gay (genoemd naar de moeder van piloot Paul Tibbets; en op de romp geverfd op 5 augustus) vertrekt om 02:45 uur lokale tijd van North Field op het eiland Tinian met aan boord Bomb Unit L-11; Little Boy.
De kernbom was op de namiddag van 5 augustus vanuit de pit (Google Maps locatie) in de B-29 geladen:



Om 08:15 uur lokale tijd, laat de B-29 vanaf 9500 meter hoogte de uranium-bom vallen waar deze na 44.4 seconden op 600 meter hoogte ontploft; rechtboven een ziekenhuis op slechts 240 meter van het oorspronkelijke doel; de Aioi brug.
Ruim 70.000 directe doden door de drukgolf en hitte waren het gevolg; daarnaast nog net zoveel gewonden.
Een onderzoek uit 2004 door de gemeente Hiroshima zegt dat uiteindelijk dodental boven de 230.000 uit is gekomen.



Ruim 24 uur nadat het was vertrokken keert de B-29 weer terug op North Field:



North Field is na 1947 verlaten en t/m 2013 waren er nog maar 2 vliegtuigen geland.
De pit waarin Little Boy lag is nog steeds te zien:



De Enola Gay is direct na de oorlog decennialang overal en nergens in onderdelen opgeslagen; maar op 2003 kwamen na 43 jaar de romp en vleugels weer bij elkaar en staat sinds het einde van dat jaar in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:



De laatste overlevende van de Enola Gay crew; navigator Theodore Van Kirk, overleed enkele dagen geleden op 28 juli 2014 op 93-jarige leeftijd.

- 6 augustus 1969: de eerste van de 2 gebouwde prototypes van de Mil V-12, de grootste helikopter ooit gebouwd - tilt een payload van 44,205 ton tot een hoogte van 2255 meter; een record dat nooit meer verbroken werd.
De V-12 is nooit in productie gegaan; het toestel dat dit record verbroken heeft staat op het terrein van Mil (Google Maps locatie):



- 6 augustus 1997: Korean Air vlucht 801, een Boeing 747-3B5 (HL7468) van Gimpo Airport bij Seoul naar Antonio B. Won Pat Airport op Guam crasht bij de nadering van het vliegveld.
Normaal gesproken werd de vlucht uitgevoerd door een Airbus A300 maar omdat deze vlucht ook atleten voor de Pacific Games zou vervoeren werd een 747 ingezet.
Door pilot error crashte de 747 om 01:42 uur lokale tijd 5 kilometer voor de baan op Nimitz Hill.



Van de 254 mensen aan boord overleefden 223 de crash niet; 2 overleden op de weg naar het ziekenhuis waar later ook nog eens 3 overleden. Uiteindelijk hebben slechts 26 personen de crash overleefd.
3 jaar later werd op 6 augustus 2000 een zwarte obelisk ter nagedachtenis aan de crash onthuld op de site.
(Google Maps Locatie)



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-08-2014 12:23:16 ]
  woensdag 6 augustus 2014 @ 00:35:18 #246
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143110969
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143148421
Vandaag in de geschiedenis:

Dit :7




7 augustus 1955: Bij de Seafair Cup in Seattle vliegt Alvin M. "Tex" Johnston de Boeing 367-80, ook wel bekend als de Dash 80 boven het circuit van de Gold Cup bootrace.
Dit was het prototype voor de latere KC-135 Stratotanker en de 707.

Voor het oog van minstens 200.000 mensen - waaronder veel hooggeplaatste personen uit de vliegwereld en maatschappijen - deed hij de meest beroemde vliegtuigstunt ooit; tot 2x toe doet hij een barrel roll.
Een Boeing engineer die meevloog in de cockpit maakte toen de wereldberoemde foto's.
(De eerste 2 zijn uiteraard gelijk maar perspectief is heel anders daarom plaats ik beide)


De maandag erop wordt hij door de toenmalige Boeing baas Bill Allen op het matje geroepen:
quote:
I was called to Mr. Allen’s office Monday morning. Mr. Allen asked me, what I thought I was doing, and I said, I was showing airplane. And I explained, that’s a 1G maneuver and it’s absolutely non-hazardous, but it’s very impressive. And his comment was, you know that now, we know that, but just don’t do it anymore.
Dit geintje hebben ze onthouden; bij de eerste vlucht van de Boeing 777 op 12 juni 1994 kreeg testpiloot John Cashman van de toenmalige directeur van Boeing Phill Condit als laatste instructie:
quote:
"Good luck, John. And no rolls!"
Deze kist (N70700) staat nu in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-08-2014 13:08:12 ]
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:54:31 #248
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143153270
Hoe groot is die hal wel niet zeg, damn... Ik vond het National Science Museum in London al overweldigend :@ Mocht ik er ooit eens echt niet onderuit kunnen en via/naar de VS vliegen, dan hopelijk met een paar uurtjes op Washington :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143194070
@Iemand91:

Een crash-oorzaak afschuiven op enkel Pilot Error (KAL801) is natuurlijk wel erg kort door de bocht, elk incident heeft meerdere oorzaken. (Vermoeidheid en gebrek aan training in dit geval bijvoorbeeld)
pi_143198207
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:37 schreef Surferboy het volgende:
@Iemand91:

Een crash-oorzaak afschuiven op enkel Pilot Error (KAL801) is natuurlijk wel erg kort door de bocht, elk incident heeft meerdere oorzaken. (Vermoeidheid en gebrek aan training in dit geval bijvoorbeeld)
Het is inderdaad kort door de bocht; maar dat moet in zulke stukken die ik hier zet eigenlijk ook wel.
Wil ik volledig waarheidsgetrouw zijn dan worden het toch lappen teksten. ;)

Je hebt helemaal gelijk dat elke crash nagenoeg altijd meerdere oorzaken heeft; maar pilot error was zeker ook hier van toepassing. Al was het alleen maar het feit dat de captain opmerkingen van de flight engineer negeerde/tegenspraak (dat de glidescope niet werkte). Naast een aantal andere oorzaken inderdaad.

Maar dat laatste is wel meer bekend; crew die niet of nauwelijks tegen de gezagvoerder durfden in te gaan. Gelukkig is dat tegenwoordig een stuk minder.
pi_143200025
De Economy cabin van de KLM 747 zal voor een aantal hier wel bekend zijn.
Maar hier ook de Business cabin van dezelfde kist in 360° virtual tour. :P
pi_143220438
Vandaag in de geschiedenis:

- 9 augustus 1945: een Boeing B-29 Superfortress (SN 44-27297) genaamd Bockscar stijgt om 03:47 uur lokale tijd op vanaf het North Field op het eiland Tinian, waar de Enola Gay 73 uur eerder op 6 augustus van was vertrokken. Aan boord bevindt zich Fat Man.
Doel: de Japanse stad Kokura.


Bockscar op de voorgrond, Enola Gay op de achtergrond.

Aangekomen boven de stad had men slecht zicht op de stad; wolken en rook van het bombardement op de Yawata door 224 B-29 de vorige dag. Na 50 minuten en driemaal over de stad gevlogen te hebben besloten ze het niet door te laten gaan. Men had namelijk instructies gekregen om het doel letterlijk in zicht te hebben. Men besloot door te vliegen naar het alternatieve doel; Nagasaki.

Ook was er hier sprake van bewolking maar men vond toen een opening in het wolkendek; Fat Man werd gedropt. Na een val van 43 seconden explodeerde de bom op 500 meter hoogte boven de stad (Locatie op Google Maps) om 11:02 uur lokale tijd.
20.000 - 70.000 doden zijn het directe gevolg (waaronder 7 Nederlandse krijgsgevangenen).
Later zouden nog duizenden volgen als gevolg van verwondingen of de straling.



Bockscar is in september 1946 aan het National Museum of the United States Air Force in Ohio gegeven waar hij nog altijd opgesteld staat naast een replica van Fat Man:




- 9 augustus 2010: na de landing van Jetblue vlucht 1052 - van Pittsburgh naar New York JFK met een Embraer 190 N274JB - heeft steward Steven Slater na een discussie met een passagier het gehad met zijn baan. Hij pakt de intercom, scheldt en vloekt wat en sluit af met:
quote:
"I've been in this business 20 years. And that's it, I'm done."
Hij pakt een paar biertjes en gaat via de noodglijbaan uit het vliegtuig. Hij pakt de auto en rijdt naar huis. Daar wordt hij anderhalf uur later gearresteerd.

Er gaan verschillende verhalen rond wat er écht is gebeurd; maar in de tijd na dit gebeuren wordt hij door velen een held genoemd, inclusief Facebook-pagina.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 09-08-2014 13:04:12 ]
pi_143221144
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
* knip *
Enola Gay was vernoemd naar de moeder van piloot Paul Warfield Tibbets.
Theodore van Kirk was het langs levende bemanningslid van Enola Gay. Hij is nog geen twee weken geleden overleden.

De rook boven Japanse steden kwam niet alleen door Amerikaanse bombardementen, het was ook ter bescherming, zo is onlangs bekend geworden:
quote:
Steel mill worker reveals blocking view of U.S. aircraft on day of Nagasaki atomic bombing
KITAKYUSHU, Fukuoka -- As the 69th anniversary of the Nagasaki atomic bombing approaches, a former mill worker in the present-day city of Kitakyushu, Fukuoka Prefecture, spoke about his untold story on how he burned coal tar to block the view of U.S. aircraft as they were about to drop the A-bomb on the city.
hele verhaal in de bron
pi_143221395
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 00:19 schreef Nemephis het volgende:
Enola Gay was vernoemd naar de moeder van piloot Paul Warfield Tibbets.
2.gif
quote:
...genaamd Enola Gay (genoemd naar de moeder van piloot Paul Tibbets; en op de romp geverfd op 5 augustus)
quote:
Theodore van Kirk was het langs levende bemanningslid van Enola Gay. Hij is nog geen twee weken geleden overleden.
2.gif
quote:
De laatste overlevende van de Enola Gay crew; navigator Theodore Van Kirk, overleed enkele dagen geleden op 28 juli 2014 op 93-jarige leeftijd.
;)
pi_143285732
Thai Airways vloog op 31 juli haar laatste vluchten met haar Airbus A300-600's (HS-TAT, HS-TAX en HS-TAZ). Dus worden ze bij elkaar gezet aan het einde van de dag.

Thai Airways was een van de laatste maatschappijen die Airbus' eerste product nog in pax-service vloog.

  maandag 11 augustus 2014 @ 01:49:31 #256
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_143289160
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
  maandag 11 augustus 2014 @ 09:39:47 #257
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_143292982
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 01:49 schreef MrStalin het volgende:
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
Staat me bij dat tussen 2016 en 2020 de 747-400 Combi's de KLM vloot gaan verlaten.
Maar of er nou al een definitieve keuze is gemaakt voor vervangende toestelling weet ik niet? A359? B789?
pi_143293547
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 09:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Staat me bij dat tussen 2016 en 2020 de 747-400 Combi's de KLM vloot gaan verlaten.
Maar of er nou al een definitieve keuze is gemaakt voor vervangende toestelling weet ik niet? A359? B789?
Nee, dreamliner is een midrange kist, gaan ook veel minder pax in dan de 747.

777 is de vervanging.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 11 augustus 2014 @ 11:50:18 #259
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_143296298
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:09 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nee, dreamliner is een midrange kist, gaan ook veel minder pax in dan de 747.

777 is de vervanging.
Oh, daar ben ik stiekem wel een beetje blij mee :D Geldt dat dan ook voor de full pax vliegtuigen (zoals de PH-BFA) ? Op wikipedia staat dat alleen de combi's vervangen worden vanaf 2016. Ik neem aan dat dat voor de gehele 744 vloot geldt.

Overigens wel jammer dat je straks, ook met de uitfasering van de MD-11, alleen nog maar tweemotorige toestellen overhoudt. Dat er dan meer 777's voor terug komen maakt het weer een beetje goed :P
pi_143296606
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 01:49 schreef MrStalin het volgende:
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
Jup.

Zoals Kleffe_Drop al aangeeft zullen die tussen 2016 en 2020 de vloot verlaten. Tegen de tijd dat de laatste eruit is in 2020 is de vloot als het goed is aangevuld met 18 Boeing 787-9's en 4 Airbus A350-900's.
Tegen die tijd zijn er echter ook alweer een aantal A330's uit de vloot. Dit waren sowieso een tussenoplossing.

De 787-9 is zeker een goede vervanger voor de KLM's 747's, aangezien het grootste deel van de 747's combi's zijn waar maar 262 passagiers in gaan; de 787-9's gaan straks 294 in.
In de A350's gaan nog wat meer passagiers. Beide types kunnen overigens minstens zo ver komen als de 747's; hoewel die laatste in sommige gebieden nog wel het voordeel van 4 motoren heeft (hot & high).
Verder kan in beide types nog meer vracht in de belly mee dan in de 747.

Maar vooral de 777's zijn qua pax dé vervangers voor de 747; minstens zoveel passagiers, meer vracht in de belly (en onder de juiste omstandigheden) vliegt het verder.
Heel misschien over een flink aantal jaren wel een 777X variant erbij.

PH-BFA is inderdaad de oudste 747 in de vloot, maar ik gok dat -BFC, -BFD en -BFF als eerste de vloot zullen verlaten aangezien die de meeste cycles/uren hebben.
Zoals vaker gezegd zullen dit een van de 747's worden met de meeste cycles/uren ooit.

Over de full-pax 747's heb ik nog nergens een officieel bericht gelezen wanneer ze eruit gaan; maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze die 7 stuks langer dan hun combi-varianten zullen laten vliegen.

Ze zullen dan inderdaad de cargo-capaciteit van de combi-varianten missen; maar of het een groot gemis zal zijn betwijfel ik. Zoals gezegd gaan in de nieuwe types (777, 787 en A350) onderin meer vracht mee en momenteel is de vracht een verlieslijdende tak binnen KLM; ze vliegen nu qua vracht voor 1/3 leeg.

In september zou er naar buiten moeten komen wat Air France-KLM met hun vracht willen maar ik denk dat haast iedereen hier wel weet dat het flink gekrompen zal worden. Er gaan al kisten uit en ik verwacht dat er meer gaan volgen.
Martinair staat in de verkoop maar is nauwelijks wat waard (wie wil er nou een cargo-maatschappij - een dedicated-cargo maatschappij is sowieso al niet meer zo'n geweldig idee - kopen met een verouderde vloot, zeker in vergelijking met de concurrentie?)
In 2015 en 2016 verloop de lease van een aantal Martinair-kisten en bovendien hebben ze nog 3 MD-11F's in eigendom; die hebben dan dus een grote kans om de vloot te verlaten (en in het geval van de MD-11F's rechtstreeks de woestijn in te gaan).
In 2018 verlopen de laatste lease-contracten en tenzij ze verlengd worden - wat mij, zeker in het geval van de MD11F's - zeer onwaarschijnlijk lijkt - zal de kans groot zijn dat rond die tijd Martinair geen vloot meer heeft.

Ben wel benieuwd wat er met de 4 747-400F's gaat gebeuren; die dingen zijn nog gloednieuw (de oudste is nog maar van 2003 en de jongste van 2008)

Punt is wel dat wanneer de laatste 747 pax-kist bij KLM verdwijnt het ook een van de laatste 747 kisten zal zijn die nog passagiers vervoerde. KLM zal een van de laatste maatschappijen zijn die met 747-pax vloog. (Bijv. Cathay stopt er ook al mee begin volgende maand)

quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 11:50 schreef MrStalin het volgende:
Overigens wel jammer dat je straks, ook met de uitfasering van de MD-11, alleen nog maar tweemotorige toestellen overhoudt. Dat er dan meer 777's voor terug komen maakt het weer een beetje goed :P
En hier ben ik het helemaal mee eens.

Niet veel jaren geleden had je van alles wat; grote 747's, MD11's (en her en der nog de DC-10), 757's etc. Dat wordt heel erg saai de komende jaren. ;(
pi_143301973
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
pi_143302552
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:41 schreef MaxMark het volgende:
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
Voor enkele routes zou het wellicht kunnen, maar je wilt flexibel zijn en deze ook op andere routes kunnen inzetten. Anders zit je met een kleine sub-vloot wat relatief duur is. LA/SF bijvoorbeeld kost je al een kist of 4-5 wil je hier een dagelijkse rotatie op zetten. Dan kan je hiervoor beter -bijvoorbeeld- een 77W op inzetten, iets kleiner maar wordt ook op andere routes ingezet die geen megajumbo nodig hebben zodat je beter door het netwerk kan roteren met je kisten. Cockpit/cabinepersoneel is al getrained voor de 777-200/300, TD is bekend met het type etc. En de A380 schijnt niet de meest ideale kist te zijn om ook nog wat cargo op mee te nemen.

En volle kisten wil niet direct betekenen dat je er iets aan overhoudt ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_143303442
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:41 schreef MaxMark het volgende:
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
Voor Londen en Parijs kan ik direct vertellen dat daar de markt veel groter is.
Alleen al vanaf de Londense luchthavens gaan er vandaag 16 kisten (ter groote van A340-600, A380, 747 en enkele 787's) naar Los Angeles.
Ter vergelijking; vanuit Amsterdam: 2.

En voor London telt het beperkte ruimte/slots op Heathrow gigantisch mee; zij hebben bij het gebrek daaraan gewoon grote kisten nodig.

En hoge KLM persoon schijnt eens gezegd te hebben "Een vloot van minder dan 10 is geen vloot" dus dat zou betekenen dat KLM dus minstens een stuk of 10 A380's het hele jaar zou moeten kunnen vullen.

En aangezien KLM niet aan first class doet, en beperkte business zou die A380 vervolgens ook stampvol economy zitten.
Air France heeft een aantal rondvliegen met 538 stoelen; 9 first, 80 business en 449 economy.
En daarmee de meeste stoelen in een A380 van alle maatschappijen, hoewel ze er ook een aantal met 516 stoelen hebben.

Haal die first class eruit, minder business en je haalt met een A380 in KLM layout zo'n 700 stoelen.
Dat is zou dan zo'n 275 meer dan hun huidige kist met meeste passagiers (de 777-300ER).
Bovendien kan er in een A380 maar relatief weinig cargo onderin mee; en met zoveel passagiers wordt daar veel vanaf gesnoept door hun bagage waardoor er voor normale cargo weinig ruimte meer overblijft.
(Ter vergelijking; in een 777-300ER gaat meer vracht onderin dan in een A380)
Terwijl KLM dus straks (zoals in m'n post hierboven beschreven) dit best kan gebruiken.

Waar het dus op neerkomt is hoe KLM een stuk of 10 A380's met pak 'm beet 600-700 stoelen het hele jaar vol kan vliegen. In het hoogseizoen kunnen ze ze misschien wel vol krijgen naar bepaalde locaties maar in het laagseizoen gaat dat knap lastig worden.

Bovendien vliegt KLM liever 2x dezelfde route met een kleiner vliegtuig dan 1x met een grote; puur voor frequentie.
(lees: aansluiting op eerdere/verdere vluchten en mogelijk gunstigere vertrek/aankomst-tijden)

Oh, en Air France zélf heeft zich geloof ik ook een beetje vergist met de A380; die schijnt ook moeite te hebben om zo'n grote kist het hele jaar rond vol te krijgen.

EDIT: rustig je verhaal typen is ook niet slim dus blijkbaar. :') :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 11-08-2014 15:48:10 ]
pi_143309736
Bedankt voor de (uitgebreide) uitleg, heren ^O^
Toch jammer, maar om het alleen als prestige-object aan te schaffen is ook weer zo wat he :Y)
pi_143316655
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 18:35 schreef MaxMark het volgende:
Bedankt voor de (uitgebreide) uitleg, heren ^O^
Ja, ik zou ook wel een A380 in KLM-kleuren willen zien; maar dat zie ik niet gebeuren.

Ik denk eerlijk gezegd dat we bar weinig A380's op Schiphol zullen zien.
Elke maatschappij die 'm wil heeft 'm al besteld en voor geen enkele maatschappij lijkt mij een A380 inzetten op Amsterdam een logische keuze.
Alleen Emirates dus; hoewel ik daar in de toekomst ook nog wel een tweede A380 van zie komen. Maar van andere maatschappijen? Nee...
quote:
Toch jammer, maar om het alleen als prestige-object aan te schaffen is ook weer zo wat he :Y)
Nou ja; over een paar jaar komen er een (relatief) flink aantal op de 2e-handsmarkt.
Aangezien er nauwelijks markt voor zal zijn, zijn ze dan misschien wel voor een prikkie over te nemen. :P

Of Delta bijvoorbeeld; paar 2e-hands overnemen. Mocht Delta er mee vliegen dan kun je er vergif op innemen dat die dan ook op Schiphol komt.

EDIT: overigens is nu op BBC4 (21:00 - 22:00 uur) Jet! When Britain Ruled the Skies

[ Bericht 15% gewijzigd door Iemand91 op 11-08-2014 21:23:04 ]
  maandag 11 augustus 2014 @ 22:18:05 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143320099
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:17 schreef Iemand91 het volgende:
- De 737 fuselages die in een rivier terecht kwamen nadat de trein was ontspoord op 3 juli?
Blijkt uiteindelijk om LN 5030 t/m 5035 te gaan. T/m 5045 heeft alles al een FF gehad, behalve 5030-5035.

http://boeing-test-flights.blogspot.nl/
http://www.planespotters.(...)737NG/index.php?p=51
pi_143320327
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 22:18 schreef OEM het volgende:
Blijkt uiteindelijk om LN 5030 t/m 5035 te gaan. T/m 5045 heeft alles al een FF gehad, behalve 5030-5035.

http://boeing-test-flights.blogspot.nl/
http://www.planespotters.(...)737NG/index.php?p=51
Had ik het toch goed (had alleen 2 extra kisten gedaan :+ )

In other news:

Vuurtje fikken in Boston vandaag:
quote:
Emirates flight EK237 suffered a fire in the number 1 engine on landing at Boston. The fire was quickly extinguished. None of the flight’s 349 passengers or 18 crew members was injured.
The plane was then towed to the gate.
Bron




En dit is G-BNLI vanmorgen op Cardiff; aangekomen vanuit Heathrow. Vloog gisteren haar laatste vlucht vanuit Accra. Zal in Cardiff ontdaan worden van onderdelen en zal dan hoogstwaarschijnlijk doorvliegen naar Victorville om daar aan te sluiten bij haar vele BA 747 voorgangers ;(

pi_143325591
Vandaag in de geschiedenis:

- 12 augustus 1977: Prototype Space Shuttle Enterprise is op de eerder genoemde Boeing 747-100 Shuttle Carrier Aircraft N905NA geladen en vertrekt om 08:00 uur van Edwards Air Force Base in Californië:



Nadat ze in 38 minuten naar een hoogte van 7.345 meter waren gestegen lieten ze de 747 lichtjes dalen. Om 08:48 uur worden de 2 d.m.v. 7 explosieve bouten van elkaar gescheiden en vliegt de Enterprise (welke niet over motoren beschikte) voor het eerst; de 747 dook lichtjes naar linksonder; de Space Shuttle naar rechts.
Ze landt na een glijvlucht van 5 minuten en 21 seconden op naburig Rogers Dry Lake



Ook vond vandaag de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis plaats met één vliegtuig. Na de crash op Tenerife is het de dodelijkste vliegramp, het is de dodelijkste vliegramp boven/op Japans grondgebied, in de dodelijkste maand* in de luchtvaart in de op een na dodelijkste jaar (op 1972) na.

*: o.a. door de eerder genoemde crash van Delta Airlines vlucht 191 op 2 augustus: m'n eerdere post daarover

Japan Airlines vlucht 123. Een vlucht van Luchthaven Haneda naar Osaka International Airport op 12 augustus 1985. De vlucht wordt uitgevoerd door JA8119, een Boeing 747-SR46 (Special Performance), een variant van de 747-100 die speciaal voor Japanse binnenlandse markt is ontwikkeld met minder range maar meer laadvermogen en meer passagiers. Deze betreffende kist - de 230e 747 van de productielijn - vloog op 28 januari 1974 voor het eerst.
Veel inzittenden waren op weg naar huis voor een Japanse feestdag.

De 747SR in betere tijden:



De vlucht was om 18:12 uur lokale tijd vertrokken van baan 15L (het huidige 16L) met 12 minuten vertraging.
12 minuten na takeoff scheurt de achterste bulkhead kapot; door de explosieve decompressie scheurde de vertical stabilizer van het vliegtuig en beschadigde hiermee alle 4 (normaal gesproken onafhankelijke) hydraulische systemen die juist op dat punt in de 747 bij elkaar komen.
Door het verlies van deze systemen hebben ze geen enkele controle meer over het vliegtuig en het ontbreken van de vertical stabilizer maakt dit nog veel erger.

Het ontbreken van de vertical stabilizer is duidelijk te zien op de foto die vanaf de grond is genomen:



De 747 begint op en neer te gaan (wat gebruikelijk is bij het wegvallen van de hydraulische systemen) en de crew probeert door de motoren meer of minder vermogen te laten leveren dit oscilleren tegen te gaan, maar door het neergaan van de landing gear en flaps wordt de controle over het vliegtuig minder.

Het schijnt dat dit een foto is die nog genomen is op deze vlucht:



De crew heeft dit 32 minuten volgehouden maar om 18:56 uur (slechts 44 minuten na takeoff) verdwijnt de 747 van de radar. De vlucht is gecrasht op 1565 meter hoogte op de berg Takamagahara.




In deze 32 minuten vonden meerdere passagiers nog de tijd om afscheidsbrieven te schrijven. Geen van de 4 crews die later in een simulator gelijke omstandigheden kregen te voorduren heeft het gered om hun kist zo lang in de lucht te houden.

Een Amerikaanse luchtmachtbasis had via de radio alles gevolgd en stuurde er een C-130 vliegtuig naar toe die de crashsite 20 minuten na de crash vond. Deze stuurden een Huey-helikopter die boven de site bleef cirkelen. Deze werd echter door de Japanse Zelfverdedigingskrachten opgedragen te vertrekken en dat zij het zouden overnemen; een Japanse helikopter kwam naar de site maar kon daar door de rook en slechte bergterrein niet landen. Deze gaf door dat er geen tekenen waren van overlevenden; hierop gebaseerd besloten de Japanners 63 kilometer verderop tenten, helikopterlandingsplaatsen te bouwen.

Pas de volgende ochtend - zo'n 12 uur na de crash - komen de eerste Japanse hulptroepen aan; ze vinden alleen nog een moeder met dochter, een 12 jarig meisje dat in de bomen hangt en een off-duty JAL flight attendant; zij bevonden zich allemaal op de laatste 7 rijen van de 747.
Deze zou later verklaren meer stemmen gehoord te hebben die nacht; maar dat die langzaam verstomden.

Alle andere 15 crew en 505 passagiers overleven de crash niet.

Achteraf werd bekend dat de bulkhead van de betreffende kist op 2 juni 1978 beschadigde na een tailstrike op Osaka Airport; deze bulkhead is onjuist gerepareerd (kort gezegd 1 rij klinknagels i.p.v. 2) waardoor de bulkhead uiteindelijk zou scheuren door metaalmoeheid.
Onderzoek door Boeing na de crash concludeerde dat de bulkhead na deze foutieve reparatie maximaal zo'n 10.000 vluchten het zou begeven; de bulkhead heeft het uiteindelijk 12.318 keer volgehouden.

De laatste gesprekken in de cockpit, opgenomen door de cockpit voice recorder staan op Youtube:


Ik adviseer overigens niet te gaan zoeken op "JAL124" op Google afbeeldingen :{ ...

In 2006 werd het Safety Promotion Center op Tokyo Airport geopend. Dit is vooral opgezet om een bewustzijn te creëren bij het JAL personeel om wat betreft veiligheid. In dit centrum zijn onder andere delen van het vliegtuig (waaronder de bulkhead), de cockpit voice recorder en een aantal afscheidsbrieven van de passagiers ondergebracht:






[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 12-08-2014 01:10:52 ]
pi_143382539
Een bejaarde had z'n looprekje niet bij zich... hopelijk valt de schade mee:

quote:
Historisch vliegtuig zakt door landingsgestel op vliegbasis Gilze-Rijen, bemanning ongedeerd

RIJEN - Een historisch vliegtuig is woensdagmiddag bij de landing op vliegbasis Gilze-Rijen door het linker landingsgestel gegaan. Bij de crash raakte niemand gewond. Dat heeft een woordvoerder van de vliegbasis gezegd.

Het vliegtuig, een Fokker S-11 uit 1950, landde rond half één op de vliegbasis. Door nog onbekende oorzaak brak het landingsgestel aan de linkerzijde af.

Geen gewonden
De twee bemanningsleden konden ongedeerd het vliegtuig verlaten. In de Fokker S-11 is geen plaats voor passagiers.

De vliegbasis is na de crash het ongeval een half uur gesloten voor al het vliegverkeer. Rond één uur ging de vliegbasis weer open voor helikopters.

Onderzoek naar oorzaak
Een onderzoekteam bekijkt hoe het landingsgestel heeft kunnen afbreken.

Het lesvliegtuig van vlak na de Tweede Wereldoorlog is van de stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht. De stichting is op de vliegbasis gevestigd.
bron: Omroep Brabant

© foto: Marcel Van Dorst - SQ Vision

bonuspica: Bejaarden op Oostwold in de ochtendmist
pi_143399359
Vandaag in de geschiedenis:

- 14 augustus 1958: KLM vlucht 607-E verdwijnt boven de Atlantische Oceaan.
De vlucht (De 'E' staat voor 'Extra' het was een extra vlucht vanwege vele boekingen) werd uitgevoerd door een Lockheed L-1049H-01-06-162 Super Constellation PH-LKM Hugo de Groot. Deze kist was slechts enkele maanden daarvoor op 24 april ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigregister.



De vlucht was op weg van Amsterdam via Shannon en Gander naar New York. De vlucht was de vorige dag om 23:55 uur van Schiphol vertrokken en was om 03:05 uur vertrokken van Shannon.
Om 03:40 uur was er het laatste radiocontact; 5 tot 10 minuten later stortte het in zee op zo'n 180 kilometer van Shannon.
Van alle 8 crew en 91 passagiers overleeft niemand de crash.

De exacte oorzaak van de crash is nooit bekend geworden; er werd gedacht aan een aanslag, pilot error maar over het algemeen gaat men uit dat het doorslaan van de buitenste propellors de oorzaak is geweest. Door de locatie (ruwe zee en 200 meter diep) is het wrak nooit in z'n geheel geborgen.

Het programma Andere Tijden heeft op 22 mei 2014 (2 maanden na de verdwijning van MH307) er een aflevering aan gewijdt)

- 14 augustus 2005: Helios Airways 522 - een Boeing 737-300 5B-DBY Olympia - is onderweg van Cyprus naar Athene waar het om 09:02 uur was opgestegen. Nadat het herhaaldelijk niet reageert op de ATC worden 2 F16's op het vliegtuig afgestuurd die om 11:24 uur het vliegtuig onderschepten.
Zij zagen geen gezagvoerder; de co-piloot lag bewusteloos op de controls en in de cabine hingen de zuurstofmaskers naar beneden.



Om 11:49 uur komt steward Andreas Prodromou de cockpit binnen maar vlak erna stopt de linkermotor door brandstofgebrek en begint de 737 te dalen; 10 minuten later gevolgd door de rechtermotor.
Om 12:04 crasht de 737 in de heuvels bij Grammatiko. Geen van de 6 crew en 115 passagiers overleven de crash.



Later zal blijken dat bij onderhoud een schakelaar voor de cabinedruk op 'manual' was gezet en nadien niet meer terug op 'auto'. Hierdoor liep de cabinedruk bij het stijgen van het vliegtuig omlaag waardoor de inzittenden uiteindelijk bewusteloos raakten; later zou blijken dat alle inzittenden nog leefden bij de crash; echter waren ze allemaal (op de steward na) bewusteloos.

Na de crash werd het lichaam van een steward gevonden in de cockpit: Prodromou had met behulp van losse zuurstofflessen bij bewustzijn gebleven en had zich naar de cockpit gewerkt.

- 14 augustus 2013: UPS Airlines 1354 - een Airbus A300-600F met 2 koppige crew - stort om 04:47 uur neer
voor baan 18 van Birmingham–Shuttlesworth Airport. (Post van OEM van 14 augustus 2013)

De officiële oorzaak is niet nog bekend maar de A300 bleek voor de landing te snel te dalen waardoor het bomen raakte en vervolgens neerstortte.




[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-08-2014 00:12:53 ]
pi_143414501
Grappig trouwens:

quote:
King Willem-Alexander has a Fokker 70/100 type rating and is often seen as pilot on these trips. To keep his licence current he sometimes flies with KLM Cityhopper on scheduled flights.
Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_143414585
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:19 schreef LintuxCx het volgende:
Grappig trouwens:

[..]

Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
Is inderdaad waar en algemeen bekend. Je zal er echter als passagier weinig van merken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_143423517
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Is inderdaad waar en algemeen bekend. Je zal er echter als passagier weinig van merken.
Als W.A. van Buuren van de Flight Deck het weer en vlieghoogte etc. vertelt, dan weet je dat het hem weleens kon zijn.
pi_143425435
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:19 schreef LintuxCx het volgende:
Grappig trouwens:
Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
Ben wel benieuwd hoe hij dat straks gaat doen als alle Fokkers uit de vloot zijn.
Niet alleen wat hij persoonlijk gaat doen; want dan kan hij z'n brevet niet meer behouden.

Daarnaast het regeringstoestel; lijkt me niet echt praktisch voor KLM om 1 Fokker te moeten onderhouden. Aan de andere kant; hoe verkoop je aan het Nederlandse publiek om een paar miljoen aan een nieuwe kist te spenderen of te leasen?

Op zich is een nieuw toestel nog niet zo'n gek idee; nieuwere VIP-versies kunnen bijvoorbeeld non-stop naar de Antillen waar de Fokker nu nog stops moet maken.
(en dus de VIP's alsnog met een KLM kist erachteraan moeten)

Voor morgen en overmorgen moeten jullie het even zonder geschiedenis-posts doen. :P
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:02:08 #275
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143425963
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 20:52 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd hoe hij dat straks gaat doen als alle Fokkers uit de vloot zijn.

Is de vervanger van de Fokker eigenlijk al bekend en wanneer deze gaan komen?
pi_143426252
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:02 schreef boriq het volgende:
Is de vervanger van de Fokker eigenlijk al bekend en wanneer deze gaan komen?
Ik geloof dat ze nog naar verschillende toestellen aan het kijken zijn.

Ook las ik ergens dat ze dit jaar nog willen beslissen maar het fijne weet ik daar niet van.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:36:07 #277
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143427778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik geloof dat ze nog naar verschillende toestellen aan het kijken zijn.

Ook las ik ergens dat ze dit jaar nog willen beslissen maar het fijne weet ik daar niet van.
Ah, inderdaad met vier fabrikanten aan het tafeltje.
quote:
Maar er wordt druk onderhandeld over de aanschaf van meer nieuwe regionale toestellen ter vervanging van negentien Fokker 70's waarmee KLM Cityhopper nog vliegt. "We zijn met vier fabrikanten in onderhandeling: Bombardier, Embraer, ATR en Mitsubishi. Eind dit jaar nemen we een besluit over de vervanging van de Fokker 70. En dat is alles wat ik daar nu over wil zeggen", besluit Kreiken.
bron: http://www.luchtvaartnieu(...)e-geland-op-schiphol
Als ik zo kijk verwacht ik zelf Embraer met de E175(E2) als grootste kanshebber, wegens de gelijkheid met de E190, maar aan het einde van het jaar weten we waarschijnlijk meer :)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:36:50 #278
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143427823
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 20:52 schreef Iemand91 het volgende:
Voor morgen en overmorgen moeten jullie het even zonder geschiedenis-posts doen. :P
:'(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143430218
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:36 schreef boriq het volgende:

[..]

Ah, inderdaad met vier fabrikanten aan het tafeltje.

[..]

bron: http://www.luchtvaartnieu(...)e-geland-op-schiphol
Als ik zo kijk verwacht ik zelf Embraer met de E175(E2) als grootste kanshebber, wegens de gelijkheid met de E190, maar aan het einde van het jaar weten we waarschijnlijk meer :)
E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 14 augustus 2014 @ 22:30:02 #280
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143430450
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:24 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
Ik ging er vanuit dat die een stuk duurder was. ;)
Daar was ik trouwens nog wel benieuwd naar, wat moet je meenemen voor zo'n embraer?
pi_143430551
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:30 schreef boriq het volgende:
Ik ging er vanuit dat die een stuk duurder was. ;)
Daar was ik trouwens nog wel benieuwd naar, wat moet je meenemen voor zo'n embraer?
Voor een E170 zo'n $11 - 26 miljoen of $125.000-225.000 p/maand.
Voor een E190 zo'n $16.5 - 33 miljoen of $165.000-290.000 p/maand.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 22:48:53 #282
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143431236
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:32 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Voor een E170 zo'n $11 - 26 miljoen of $125.000-225.000 p/maand.
Voor een E190 zo'n $16.5 - 33 miljoen of $165.000-290.000 p/maand.
Nog geen 10k per dag? Heb je ergens een leuke catalogus? Even shoppen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143464422
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:24 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
Houd er wel rekening mee dat de E190 zwaarder is, en dus meer brandstof gebruikt. Als je die 20 extra stoelen niet vol krijgt kan het dus aantrekkelijker zijn om voor de E175 te kiezen.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:39:34 #284
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143465325
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 23:17 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Houd er wel rekening mee dat de E190 zwaarder is, en dus meer brandstof gebruikt. Als je die 20 extra stoelen niet vol krijgt kan het dus aantrekkelijker zijn om voor de E175 te kiezen.
Je hebt me overtuigd, het wordt de E175 *O*

:P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143480696


En voor wie het gemist heeft; KLM gaat z'n vloot versterken met 2 extra 777-300ER's die ze van ALC zullen leasen.
Ze hebben al 3 orders lopen (waaronder 2 bij dezelfde leasemaatschappij).

Daarmee komt hun totale 777 vloot op 15 777-200ER's en 13 777-300ER's wat een totaalvloot van 28 777's maakt.
Dat zal ook wel hun piekaantal worden want wanneer de laatste -300ER's binnenkomt zullen er al minstens 11 787-9's rondvliegen en 2 jaar later komen de eerste A350-900's.

Tegen die tijd zullen er helaas ook al heel veel 747's naar de woestijn zijn gegaan. ;(
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:58:17 #286
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143480750
Die 2 zijn een vervanger van iets wat eruit gaat of is het gewoon extra?
pi_143481195
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 15:58 schreef Sunri5e het volgende:
Die 2 zijn een vervanger van iets wat eruit gaat of is het gewoon extra?
Vervanger.

De 787's/A350's zijn min of meer de vervangers van de MD11's en A330's (de eerste - korte - leasecontracten van de A330's verlopen ook al vrij snel) en de combi-747's.
De 777's zijn meer de vervangers van de 747's; de -300ER in het speciaal van die van de full-pax 747.

Over de 747's gesproken: PH-BFK vloog op 16 augustus (plaatselijke tijd) in Beijing een testvlucht na D-check en de WBC-conversie.
De nieuwe business class zit nu dus op alle 747's.
Hierna zijn de 777-200ER's aan de beurt; deze gaan van 2-3-2 naar 2-2-2 in de business class, maar er gaat ook het woord rond dat deze in economy van 3-3-3 naar 3-4-3 gaan net als de 777-300ER's. :{

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 16-08-2014 16:20:16 ]
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:58:09 #288
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482284
343 in een 777-2 gaat toch nooit passen?
pi_143482370
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 16:58 schreef Sunri5e het volgende:
343 in een 777-2 gaat toch nooit passen?
Jawel hoor. Zelfde cabin-width als een 777-300ER. ;)
De hele 777 serie is even breed; alleen de komende -8X en -9X worden van binnen 10 cm. breder.

In dat licht is het eigenlijk best raar dat KLM op de -200ER's nog met 3-3-3 vloog. Heel veel maatschappijen vliegen hun 777's in 3-4-3 tegenwoordig...
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:07:45 #290
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482502
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:02 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jawel hoor. Zelfde cabin-width als een 777-300ER. ;)
De hele 777 serie is even breed; alleen de komende -8X en -9X worden van binnen 10 cm. breder.
Hmm oke. Zelf nog nooit in een 777-300 gezeten. Wel in een 200 maar ik had nou niet echt het idee dat daar nog een rij stoelen bij zou passen.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:11:29 #291
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143482605
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Hmm oke. Zelf nog nooit in een 777-300 gezeten. Wel in een 200 maar ik had nou niet echt het idee dat daar nog een rij stoelen bij zou passen.
Aan Emirates hebben we die 3-4-3 te danken in 777's, die zijn ermee begonnen. Foto uit 2000 (777-200ER):

  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:12:10 #292
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482622
3-4-3 in een 777 is echt kut. Je merkt gewoon dat het een stuk smaller is.

Met een 777 in 3-4-3 teruggevlogen vanaf Miami. Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
pi_143482774
Tja; het zal best klote zijn maar uiteindelijk is het toch een bedrijf dat moet draaien.
En zolang de klanten nagenoeg alleen maar naar de ticketprijs kijken zal het wel moeten.

Voorbeeld: Ik zie regelmatig Bangkok voor bodemprijzen langskomen; veelal ook door Emirates.
KLM vliegt daar in zo'n 10.5 uur rechtstreeks naar toe; met Emirates vlieg je eerst met een krappere EK 777-300ER
(10-abreast i.t.t. nu nog 9-abreast in KLM's 777-200ER*) zo'n 6 uur naar Dubai waar je een overstap hebt naar nog een 777W voor een vlucht van zo'n 6 uur.
Totale vluchtduur exclusief transfer (minstens zo'n 2.5 uur) met EK: 12 uur.

Tenzij je goed geboekt hebt en beide vluchten met een A380 vliegt; die is ook 3-4-3 maar wel ruimer in de breedte.
(Hell; als het 11-abreast in de A380 doorgaat zit je daar nog net zo goed/beter als in hun 777-300ER :') )

Maar ja; als Emirates goedkoper is kiest 9 v.d. 10 alsnog voor Emirates.
Maar dan komen ze er dus achter dat

En naderhand zeuren dat het allemaal zo krap is en de service slecht...


*: Opmerking; ik zie net dat KLM zowel -200ER's als -300ER inzet op Bangkok.
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:12 schreef Tinos85 het volgende:
Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
Een 3-3 upperdeck 747? Welke maatschappij was dat?

[ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 16-08-2014 17:30:48 ]
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:20:44 #294
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482851
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:12 schreef Tinos85 het volgende:
Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
Gek he?
:')
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:20:49 #295
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482855
We blijven Nederlanders he, altijd iets te klagen :D
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:21:45 #296
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482881
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Gek he?
:')
Mja 3-3-3 vliegt ook wat fijner imho.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:22:45 #297
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482913
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:53:27 #298
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_143483915
Naar aanleiding van dit topic: PTA / Huidige gebruik bommenwerpers

Een vraag die beter hier gesteld kan worden:
Het is me duidelijk waarom de Bear en B52 nog in gebruik zijn, maar hoe lang valt er nog, op een rendabele manier, leven uit die B52's te persen?
Hoe oud zijn de 'jongste' B52's? Hoeveel hours/cycles hebben die er al opzitten, en zijn die frames ondertussen niet op? Of kijkt men hier heel anders tegenaan in de militaire luchtvaart?
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:56:49 #299
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143484015
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:22 schreef Sunri5e het volgende:
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
Moet ie wel opschieten ~O>
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:
(Hell; als het 11-abreast in de A380 doorgaat zit je daar nog net zo goed/beter als in hun 777-300ER :') )
Ik vlieg nog altijd een stuk liever met Iberia naar Buenos Aires (A340, 2-4-2) dan met KL (777) :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143484799
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:22 schreef Sunri5e het volgende:
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:56 schreef flipsen het volgende:
Moet ie wel opschieten ~O>
~O> :6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')