abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:47:01 #226
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_143048529
En wat deed dat iranair toestel op de taxibaan langs de a5? Stond een trap en al naast het toestel, rare plek daarvoor lijkt me.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_143052468
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:59 schreef Pino112 het volgende:
Gisteren op Schiphol zagen we de PH-BFA de hangar in verdwijnen. Iemand enig idee of dat voor gewoon onderhoud is?
Jup.

Staan altijd wel toestellen in die hangars.
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:47 schreef TradeMarkie het volgende:
En wat deed dat iranair toestel op de taxibaan langs de a5? Stond een trap en al naast het toestel, rare plek daarvoor lijkt me.
Lege band.
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:42:03 #228
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_143056116
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 14:51 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jup.

Staan altijd wel toestellen in die hangars.

[..]

Lege band.
dat verklaart een hoop :)
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_143073540
Boeing 747 KLM terug naar Schiphol vanwege 'bird strike'
quote:
AMSTELVEEN - Een Boeing 747-400 van KLM, onderweg van Schiphol naar New York, is boven Noord-Engeland omgekeerd, omdat het toestel bij vertrek in aanraking met vogels is gekomen. Dit meldt een woordvoerder van KLM aan Luchtvaartnieuws.nl. De cockpit-bemanning van vlucht 643 vertrouwde het onvoldoende om door te vliegen en besloot terug te keren naar Schiphol, waar het toestel veilig landde.

"Bij de inspectie na de landing van het toestel en de motoren bleek dat er sprake was geweest van een bird strike", meldt de KLM woordvoerder. Het is volgens hem nog niet bekend of een van de motoren is uitgeschakeld tijdens de vlucht en of de vogel - of vogels - in een van de motoren is of zijn terechtgekomen.

De inzittenden worden met een vergelijkbaar toestel naar New York vervoerd. Welk toestel dit is kon de woordvoerder niet zeggen. Als het een all-pax toestel was dat schade opliep, dan is het vervangende toestel zeer waarschijnlijk ook een Boeing 747-400 all-pax.


Op Scramble zegt iemand echter:
quote:
Een van de Air Data Computers werkt niet meer goed waardoor de snelheidsindicatie van de co-piloot rond de 60 kts bleef hangen tijdens rotatie en klim.
Als ik die route zo bekijk zat de 747 (PH-BFF, iets wat luchtvaartnieuws ook makkelijk zou kunnen vinden :/ ) al op kruishoogte of bijna.
Ik neem aan dat de kist niet direct is omgedraaid dus ergens boven England (of boven Noordzee) de eventuele bird-strike had (als dat het dus zou zijn).
Maar heb je op die hoogte nog zoveel last van vogels?
Ik weet dat er vogels op grote hoogte voorkomen maar meestal zijn bird-strikes toch op lage hoogtes...

Enne :P :

JAC DH8D at Osaka and Oki Island on Jul 30th 2014, 29 sumo wrestlers on board
quote:
A Japan Air Commuter de Havilland Dash 8-400, registration JA844C performing flight 3X-2331 from Osaka Itami to Oki Island (Japan), managed to carry 29 Sumo wrestlers amongst the passengers for a safe landing at Oki Island.

Team Hakkakubeya based in Tokyo was on their way to a training camp on Oki Island and posted photos on their Twitter Account creating a lot remarks throughout Japan like "how did the little aircraft remain within takeoff weight limit", "what about center of gravity", "where's the aisle", "nobody's smiling", ...
pi_143075261
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 00:09 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing 747 KLM terug naar Schiphol vanwege 'bird strike'

[..]

[ afbeelding ]

Op Scramble zegt iemand echter:

[..]

Als ik die route zo bekijk zat de 747 (PH-BFF, iets wat luchtvaartnieuws ook makkelijk zou kunnen vinden :/ ) al op kruishoogte of bijna.
Ik neem aan dat de kist niet direct is omgedraaid dus ergens boven England (of boven Noordzee) de eventuele bird-strike had (als dat het dus zou zijn).
Maar heb je op die hoogte nog zoveel last van vogels?
Ik weet dat er vogels op grote hoogte voorkomen maar meestal zijn bird-strikes toch op lage hoogtes...

Enne :P :

JAC DH8D at Osaka and Oki Island on Jul 30th 2014, 29 sumo wrestlers on board

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja hoor, ganzen bijvoorbeeld kun je tegenkomen op FL300+ !
Maar op lagere hoogte is de kans wel vele malen groter inderdaad, de meeste vogels houden het wat dichter bij de grond.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_143096688
http://www.bild.de/news/a(...)g-37113670.bild.html

Lang verhaal kort: B737 op Alicante dat naar Rekyavik gaat heeft kapot starterventiel en moet tot volgende dag wachten op technici. Passagier van dit vliegtuig is toevallig ook vliegtuigmecanicien en repareert, in overleg met hoofdmecanicien van de maatschappij, het probleem ter plekke. Vliegtuig met slechts een uur vertraging vertrokken ^O^
pi_143103937
Wat ik uit het hele verhaal begreep is dat de crew niet doorhad dat er een birdstrike had plaatsgevonden. Ze waren omgekeerd wegens problemen met de snelheidsindicatie, en door nader onderzoek bleken die problemen te komen door een birdstrike. Zou heel goed kunnen dat die birdstrike al na rond de takeoff was geweest.
pi_143104860


Op terugweg van vakantie zag ik dit toestel op vliegveld Keulen (Koln) staan. Wat is dit voor toestel?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143104954
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:20 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

Op terugweg van vakantie zag ik dit toestel op vliegveld Keulen (Koln) staan. Wat is dit voor toestel?
Ik zou bijna zeggen een Junkers 52

pi_143105025
:D Ahhh, hij heeft dus echt een vreemde neus. Ik dacht al dat er een kap vanaf was of zo. Bedankt ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105080
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:22 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ik zou bijna zeggen een Junkers 52

[ afbeelding ]
Sterker nog: Exact dezelfde 'Tante Ju' op beide foto's!
pi_143105144
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105249
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:26 schreef valentijn101 het volgende:
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
De D-AQUI is de oudste nog vliegende Ju-52, en vloog voor het eerst in 1936.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airworthy_Ju_52s

Er vliegen er nog negen wereldwijd, waarvan vier originele Junkers en vijf spaanse in licentie gebouwde CASA 352's.
pi_143105277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:24 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Sterker nog: Exact dezelfde 'Tante Ju' op beide foto's!
Haha, da's dan toevallig. Ik kon het serienummer op de eerste foto niet lezen, jij wel?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:26 schreef valentijn101 het volgende:
Lees net op Wiki dat ze voor het eerst in1932 vloog. Is dit toestel nog in gebruik?
Als je 'em op het vliegveld van Köln zag staan op het platform, dan lijkt me van wel.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:29:58 #240
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143105308


O+ binnenkant O+ zou ik best eens in willen zitten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_143105481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:29 schreef MaxMark het volgende:

Haha, da's dan toevallig. Ik kon het serienummer op de eerste foto niet lezen, jij wel?

De 'UI' zijn nog net zichtbaar, en de andere Europese Ju-52's hebben duidelijk andere registraties.
Overigens is 'onze' Douglas DC-2 nog een jaartje ouder, maar toch duidelijk een veel moderner toestel.
pi_143105517
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:30 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

O+ binnenkant O+ zou ik best eens in willen zitten.
Da's de ju-52 in het museum in Hermeskeil, ook een Spaanse 'replica'.
pi_143105622
Een van de Zwitserse Ju-52's was een paar jaar geleden te gast op Lelystad:





pi_143109770
Vandaag in de geschiedenis:

- 6 augustus 1945: een Boeing B-29 Superfortress (SN 44-86292) genaamd Enola Gay (genoemd naar de moeder van piloot Paul Tibbets; en op de romp geverfd op 5 augustus) vertrekt om 02:45 uur lokale tijd van North Field op het eiland Tinian met aan boord Bomb Unit L-11; Little Boy.
De kernbom was op de namiddag van 5 augustus vanuit de pit (Google Maps locatie) in de B-29 geladen:



Om 08:15 uur lokale tijd, laat de B-29 vanaf 9500 meter hoogte de uranium-bom vallen waar deze na 44.4 seconden op 600 meter hoogte ontploft; rechtboven een ziekenhuis op slechts 240 meter van het oorspronkelijke doel; de Aioi brug.
Ruim 70.000 directe doden door de drukgolf en hitte waren het gevolg; daarnaast nog net zoveel gewonden.
Een onderzoek uit 2004 door de gemeente Hiroshima zegt dat uiteindelijk dodental boven de 230.000 uit is gekomen.



Ruim 24 uur nadat het was vertrokken keert de B-29 weer terug op North Field:



North Field is na 1947 verlaten en t/m 2013 waren er nog maar 2 vliegtuigen geland.
De pit waarin Little Boy lag is nog steeds te zien:



De Enola Gay is direct na de oorlog decennialang overal en nergens in onderdelen opgeslagen; maar op 2003 kwamen na 43 jaar de romp en vleugels weer bij elkaar en staat sinds het einde van dat jaar in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:



De laatste overlevende van de Enola Gay crew; navigator Theodore Van Kirk, overleed enkele dagen geleden op 28 juli 2014 op 93-jarige leeftijd.

- 6 augustus 1969: de eerste van de 2 gebouwde prototypes van de Mil V-12, de grootste helikopter ooit gebouwd - tilt een payload van 44,205 ton tot een hoogte van 2255 meter; een record dat nooit meer verbroken werd.
De V-12 is nooit in productie gegaan; het toestel dat dit record verbroken heeft staat op het terrein van Mil (Google Maps locatie):



- 6 augustus 1997: Korean Air vlucht 801, een Boeing 747-3B5 (HL7468) van Gimpo Airport bij Seoul naar Antonio B. Won Pat Airport op Guam crasht bij de nadering van het vliegveld.
Normaal gesproken werd de vlucht uitgevoerd door een Airbus A300 maar omdat deze vlucht ook atleten voor de Pacific Games zou vervoeren werd een 747 ingezet.
Door pilot error crashte de 747 om 01:42 uur lokale tijd 5 kilometer voor de baan op Nimitz Hill.



Van de 254 mensen aan boord overleefden 223 de crash niet; 2 overleden op de weg naar het ziekenhuis waar later ook nog eens 3 overleden. Uiteindelijk hebben slechts 26 personen de crash overleefd.
3 jaar later werd op 6 augustus 2000 een zwarte obelisk ter nagedachtenis aan de crash onthuld op de site.
(Google Maps Locatie)



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-08-2014 12:23:16 ]
  woensdag 6 augustus 2014 @ 00:35:18 #246
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143110969
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143148421
Vandaag in de geschiedenis:

Dit :7




7 augustus 1955: Bij de Seafair Cup in Seattle vliegt Alvin M. "Tex" Johnston de Boeing 367-80, ook wel bekend als de Dash 80 boven het circuit van de Gold Cup bootrace.
Dit was het prototype voor de latere KC-135 Stratotanker en de 707.

Voor het oog van minstens 200.000 mensen - waaronder veel hooggeplaatste personen uit de vliegwereld en maatschappijen - deed hij de meest beroemde vliegtuigstunt ooit; tot 2x toe doet hij een barrel roll.
Een Boeing engineer die meevloog in de cockpit maakte toen de wereldberoemde foto's.
(De eerste 2 zijn uiteraard gelijk maar perspectief is heel anders daarom plaats ik beide)


De maandag erop wordt hij door de toenmalige Boeing baas Bill Allen op het matje geroepen:
quote:
I was called to Mr. Allen’s office Monday morning. Mr. Allen asked me, what I thought I was doing, and I said, I was showing airplane. And I explained, that’s a 1G maneuver and it’s absolutely non-hazardous, but it’s very impressive. And his comment was, you know that now, we know that, but just don’t do it anymore.
Dit geintje hebben ze onthouden; bij de eerste vlucht van de Boeing 777 op 12 juni 1994 kreeg testpiloot John Cashman van de toenmalige directeur van Boeing Phill Condit als laatste instructie:
quote:
"Good luck, John. And no rolls!"
Deze kist (N70700) staat nu in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-08-2014 13:08:12 ]
  donderdag 7 augustus 2014 @ 02:54:31 #248
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143153270
Hoe groot is die hal wel niet zeg, damn... Ik vond het National Science Museum in London al overweldigend :@ Mocht ik er ooit eens echt niet onderuit kunnen en via/naar de VS vliegen, dan hopelijk met een paar uurtjes op Washington :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143194070
@Iemand91:

Een crash-oorzaak afschuiven op enkel Pilot Error (KAL801) is natuurlijk wel erg kort door de bocht, elk incident heeft meerdere oorzaken. (Vermoeidheid en gebrek aan training in dit geval bijvoorbeeld)
pi_143198207
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:37 schreef Surferboy het volgende:
@Iemand91:

Een crash-oorzaak afschuiven op enkel Pilot Error (KAL801) is natuurlijk wel erg kort door de bocht, elk incident heeft meerdere oorzaken. (Vermoeidheid en gebrek aan training in dit geval bijvoorbeeld)
Het is inderdaad kort door de bocht; maar dat moet in zulke stukken die ik hier zet eigenlijk ook wel.
Wil ik volledig waarheidsgetrouw zijn dan worden het toch lappen teksten. ;)

Je hebt helemaal gelijk dat elke crash nagenoeg altijd meerdere oorzaken heeft; maar pilot error was zeker ook hier van toepassing. Al was het alleen maar het feit dat de captain opmerkingen van de flight engineer negeerde/tegenspraak (dat de glidescope niet werkte). Naast een aantal andere oorzaken inderdaad.

Maar dat laatste is wel meer bekend; crew die niet of nauwelijks tegen de gezagvoerder durfden in te gaan. Gelukkig is dat tegenwoordig een stuk minder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')