abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 augustus 2014 @ 11:52:11 #101
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143118927
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Post dan niet.
Maar hoe weten jullie dan wat er bij die livestream te zien was :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_143118959
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar hoe weten jullie dan wat er bij die livestream te zien was :)
Dat kan ook zonder 40 onzinposts.

Boel weer een beetje opgeruimd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143118998
BBCBreaking twitterde op woensdag 06-08-2014 om 11:49:04 "Hello, Comet!" tweets @ESA_Rosetta probe & sends this picture http://t.co/C9OCJj6t4I & http://t.co/GrIBjqxOR0 reageer retweet
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_143119169
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:03:58 #105
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143119269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kan ook zonder 40 onzinposts.

Boel weer een beetje opgeruimd.
zonde, nu weet niemand wat er is gebeurd.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:06:56 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143119356

The End Times are wild
pi_143119548
Wat een ongelofelijke slechte stream was het :( Helemaal niks kunnen volgen.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:25:11 #108
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143119892
Ook indrukwekkend, de laatste manoeuvres van Rosetta om in een baan om de komeet te komen:
http://www.space.com/2672(...)ral-in-to-comet.html
Robert Moog died for our synths
pi_143120732
quote:
_O_
pi_143121276
De uitzending gaat door.
http://rosetta.esa.int/

13:00 Press briefing at the new Media Centre, ESOC H building, (Ground floor)
– Moderated interactive session with Rosetta scientists and mission experts to set the scene for upcoming science operations and preparations for the landing
– Presentation of the latest high-resolution image of the comet

14:30 Q & A for media representatives

15:00 End of event, Media Centre closes
pi_143123782

Stunning close up detail focusing on a smooth region on the ‘base’ of the ‘body’ section of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image clearly shows a range of features, including boulders, craters and steep cliffs.

The image was taken from a distance of 130 km and the image resolution is 2.4 metres per pixel.

ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

http://www.mps.mpg.de/371(...)tuelles_Rosetta_Bild
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:37:43 #112
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143123837
WOW
pi_143123846

Close-up detail of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image shows the comet’s ‘head’ at the left of the frame, which is casting shadow onto the ‘neck’ and ‘body’ to the right.

The image was taken from a distance of 120 km and the image resolution is 2.2 metres per pixel.

woensdag 6 augustus 2014 @ 14:38:14 #114
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143123851
Lekkere fotoos!
nu is het wachten tot mensen die alien-gezichten op de komeet gaan zien :).
Is dat de ware kleur van de komeet of is het een zwart-wit foto?
Een gedicht over Maanvis
pi_143124092
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
Stunning close up detail focusing on a smooth region on the ‘base’ of the ‘body’ section of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image clearly shows a range of features, including boulders, craters and steep cliffs.

The image was taken from a distance of 130 km and the image resolution is 2.4 metres per pixel.

http://www.mps.mpg.de/371(...)tuelles_Rosetta_Bild
Prachtig. Ik denk niet dat er ooit een foto met zoveel detail is genomen, zo ver van de aarde.

Nu wordt het neem ik aan scouten voor een geschikte landingsplaats. Het lijkt erop alsof er nogal wat stof ligt. Je wilt niet dat zo'n lander direct wegzakt in een paar meter los stof.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:54:01 #116
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143124285
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Prachtig. Ik denk niet dat er ooit een foto met zoveel detail is genomen, zo ver van de aarde.

Nu wordt het neem ik aan scouten voor een geschikte landingsplaats. Het lijkt erop alsof er nogal wat stof ligt. Je wilt niet dat zo'n lander direct wegzakt in een paar meter los stof.
de zwaartekracht is er zeer laag, hij moet zich zelfs vastzetten met harpoenen ;). dus het zal wel meevallen met het wegzakken.. desalwelteplus wil je natuurlijk wel ergens landen waar harde ondergrond is om te onderzoeken.
Een gedicht over Maanvis
pi_143128324
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik het goed begreep is de nauwkeurigheid van landing een gebied van een vierkante kilometer. Die komeet is al niet erg groot; 3,5 bij 4 km, maar heeft ook nog eens een hele vreemde vorm vol met bergen en ravijnen. Probeer daar maar eens een vlakke vierkante kilometer te vinden. Dan liggen er ook nog eens keien en zitten er kraters van allerlei groottes in de bodem.
Als dat maar goed gaat!
pi_143129983
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 16:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als ik het goed begreep is de nauwkeurigheid van landing een gebied van een vierkante kilometer. Die komeet is al niet erg groot; 3,5 bij 4 km, maar heeft ook nog eens een hele vreemde vorm vol met bergen en ravijnen. Probeer daar maar eens een vlakke vierkante kilometer te vinden. Dan liggen er ook nog eens keien en zitten er kraters van allerlei groottes in de bodem.
Als dat maar goed gaat!
Ik las ergens dat ze ervan uitgaan de kans 50/50 is dat de lander goed gaat... dus wordt nog ff duimen.
*bron
Veni, vidi, vodka.
pi_143130054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:32 schreef dumble het volgende:

[..]

Ik las ergens dat ze ervan uitgaan de kans 50/50 is dat de lander goed gaat... dus wordt nog ff duimen.
*bron
Pfff... dat zijn geen beste odds voor een missie die 10 jaar heeft geduurd.

* Molurus crosses fingers
pi_143130860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pfff... dat zijn geen beste odds voor een missie die 10 jaar heeft geduurd.

* Molurus crosses fingers
Ze krijgen natuurlijk al enorm veel data van Rosetta zelf binnen he? :)
pi_143130877
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:01 schreef nikao het volgende:

[..]

Ze krijgen natuurlijk al enorm veel data van Rosetta zelf binnen he? :)
True, de plaatjes die er momenteel binnenkomen zijn op zich al de moeite waard. ^O^
  woensdag 6 augustus 2014 @ 18:04:31 #122
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_143130938
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

True, de plaatjes die er momenteel binnenkomen zijn op zich al de moeite waard. ^O^
Dat zal alleen maar beter worden, gezien ze nog dichter op dat ding gaan vliegen *O*
De passage rond de zon zal ook wel eens erg interessante foto's op kunnen leveren.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_143131000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:04 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat zal alleen maar beter worden, gezien ze nog dichter op dat ding gaan vliegen *O*
De passage rond de zon zal ook wel eens erg interessante foto's op kunnen leveren.
Hoe lang kan dat ding eigenlijk in orbit rond die komeet blijven? Ik kan me voorstellen dat dat moeilijker wordt bij de volgende passage van de zon. Bovendien zal de energie op een gegeven moment ook op zijn.

Van mij mag hij daar nog jaren rondvliegen. 8-)
pi_143131171
Schitterende foto's zeg. Bij zo'n object en zulke duidelijke foto's, dat moet voor het eerst zijn toch? Echt bijzonder. Als ik er naar kijk denk ik weer "dus wij zitten hier ons druk te maken over de Gaza, Oekraine, Rusland, Olie, en geld, terwijl dat ding daar al zolang rondzweeft. Komt raar over misschien, maar alles voelt zo nietig als je het vanuit de ruimte bekijkt :P
pi_143131395
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:11 schreef Scrummie het volgende:
Schitterende foto's zeg. Bij zo'n object en zulke duidelijke foto's, dat moet voor het eerst zijn toch?
Op zo'n afstand van de aarde, zeker. Er zijn wel foto's gemaakt verder van huis, maar niet met zo veel detail volgens mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:11 schreef Scrummie het volgende:

Echt bijzonder. Als ik er naar kijk denk ik weer "dus wij zitten hier ons druk te maken over de Gaza, Oekraine, Rusland, Olie, en geld, terwijl dat ding daar al zolang rondzweeft. Komt raar over misschien, maar alles voelt zo nietig als je het vanuit de ruimte bekijkt :P
Dat heb ik altijd bij dit soort filmpjes:

"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space." - Douglas Adams
pi_143131650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op zo'n afstand van de aarde, zeker. Er zijn wel foto's gemaakt verder van huis, maar niet met zo veel detail volgens mij.

[..]

Dat heb ik altijd bij dit soort filmpjes:

"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space." - Douglas Adams
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:16:23 #127
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_143133237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe lang kan dat ding eigenlijk in orbit rond die komeet blijven? Ik kan me voorstellen dat dat moeilijker wordt bij de volgende passage van de zon. Bovendien zal de energie op een gegeven moment ook op zijn.

De periode van de komeet is maar 6.5 jaar, met een Aphelion van net wat meer dan 5.5 AU. Om de komeet te onderscheppen heeft Rosetta al een flinke periode in een vergelijkbare baan gevlogen. De stroomvoorziening op die afstand moet dus wel goed zitten, eventueel in hibernatie. Het lijkt mij dat zolang Rosetta goed blijft functioneren de enige beperkende factor de funding voor de ground crew is :)
Onikaan ni ov dovah
pi_143141379
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

planning was volgens mij minimaal december 2015
  woensdag 6 augustus 2014 @ 22:57:06 #129
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_143145079
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 21:36 schreef nikao het volgende:

[..]

planning was volgens mij minimaal december 2015
Het dichtste punt van de zon (niet bijzonder dicht, meer dan een AU) is dacht ik in november 2015.
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 6 augustus 2014 @ 22:59:34 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143145194
*O*

Go Rosetta!

*O*

Wat een bazenmissie, of Philae nu succesvol landt of niet, de missie is gewoon geniaal.
Resistance is futile.
pi_143145471
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 22:57 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Het dichtste punt van de zon (niet bijzonder dicht, meer dan een AU) is dacht ik in november 2015.
Augustus 2015.
Zie ook de animatie hier: http://www.esa.int/esatv/(...)g_Rosetta_trajectory
  woensdag 6 augustus 2014 @ 23:23:02 #132
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_143146449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 23:05 schreef nikao het volgende:

[..]

Augustus 2015.
Zie ook de animatie hier: http://www.esa.int/esatv/(...)g_Rosetta_trajectory
Oh idd ja.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:15:45 #133
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143155528
Ondanks dat deze missie bakken met geld kost waarbij je je kunt (of liever gezegd moet) afvragen of dat niet beter besteed had kunnen worden, ben ik stiekum toch wel benieuwd naar hoe het oppervlak zal gaan veranderen naarmate de komeet actief wordt als ie dichter bij de zon komt....
De voorganger van Rosetta, Giotto, raakte destjds beschadigd door de komeet Halley door allerlei brokkies.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:19:07 #134
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143155581
Enne, de reacties hier van tijdens de persconferentie van gisteren vond ik hilarisch.
pi_143157413
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:15 schreef moeilijkgeval het volgende:
Ondanks dat deze missie bakken met geld kost waarbij je je kunt (of liever gezegd moet) afvragen of dat niet beter besteed had kunnen worden, ben ik stiekum toch wel benieuwd naar hoe het oppervlak zal gaan veranderen naarmate de komeet actief wordt als ie dichter bij de zon komt....
De voorganger van Rosetta, Giotto, raakte destjds beschadigd door de komeet Halley door allerlei brokkies.
Uit de ESA FAQ over Rosetta:
quote:
Giotto was sent spinning and nearly destroyed by a dust particle, and other missions like Stardust also encountered considerable high-speed dust. What is to prevent the same thing happening to Rosetta?
Rosetta has very little shielding against dust. However, the relative velocities of the dust particles during the Giotto and Stardust encounters were much higher than will be the case with 67P/Churyumov-Gerasimenko. Giotto flew past Comet Halley at about 70 km/s, and Stardust’s flyby speed was about 6 km/s. In contrast, Rosetta will be orbiting very slowly around the nucleus and the relative velocity of the dust from 67P/Churyumov-Gerasimenko will be much lower (perhaps 100 – 200 m/s), so we do not anticipate a problem, even when the comet becomes more active near the Sun. In addition, the onboard software operating the attitude sensors will be able to differentiate between dust and stars, so that the spacecraft does not track the dust particles.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 14:29:12 #136
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143164201
Ja en de technologie ten tijde van Giotto was uiteraard een stuk minder.
Rosetta is in ieder geval in goede handen....
https://twitter.com/mggtTaylor
pi_143166114
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:15 schreef moeilijkgeval het volgende:
Dat komt omdat Giotto een flyby deed. Doordat Halley ook nog eens zijn rondje om de zon in tegengestelde richting maakt, was het onderlinge snelheidsverschil ongeveer 250.000 km/uur toen ze elkaar passeerde.
pi_143330310
11-08-2014

Rosetta zoekt landingsplek op komeet 67P

Ruimtesonde Rosetta arriveerde vorige week bij zijn eindbestemming: komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. En dat betekent dat het echte werk nu kan gaan beginnen. Rosetta moet op zoek naar een landingsplek en hapt sinds gisteren stof.

Rosetta heeft meer dan zes miljard kilometer moeten afleggen om bij komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko te arriveren. Nu de ruimtesonde daar is aangekomen, is er echter geen tijd om uit te rusten of te acclimatiseren. Er moet gewerkt worden!

Landing
Een eerste prioriteit is het afspeuren van het oppervlak van komeet 67P in de hoop een geschikte landingsplek te vinden voor Philae. Philae bevindt zich aan boord van Rosetta en moet in november van dit jaar op de komeet gaan landen. Rond 22 augustus zal de commissie die op basis van het werk van Rosetta een landingsplek gaat kiezen, voor het eerst bijeen komen. Dan zullen er tot zo’n vijf mogelijke landingsplekken gekozen worden. Ergens in oktober moet dat aantal teruggebracht zijn tot één: dé plek waar Philae voet aan de grond moet zien te krijgen.

Ondertussen blijft Rosetta natuurlijk ook foto’s maken van de komeet. We hebben de komeet dan ook al vanuit verschillende hoeken gezien. En elke keer blijft deze verbazen..

Stof happen
Een ander klusje op de to do-lijst van Rosetta is: stof happen. Sinds gisteren is COSIMA actief. Deze massaspectometer verzamelt en analyseert stofdeeltjes die de komeet vrijgeeft. COSIMA moet onder meer de samenstelling van deze deeltjes achterhalen en vaststellen of ze organisch zijn of niet.

Afbeelding: ESA / ROSETTA / NAVCAM.

En zo worden steeds meer van de elf instrumenten aan boord van de kometenjager actief. Overigens zijn sommige instrumenten al enige maanden aan het werk. Zo kon VIRTUS (Visible & Infrared Thermal Imaging Spectometer) begin deze maand al conclusies trekken over de temperatuur van de kern van Rosetta’s komeet. En zag MIRO (Microwave Instrument for Rosetta Orbiter) in juli al water van de komeet ontsnappen. Nu de afstand tussen de ruimtesonde en de komeet inmiddels minder dan 100 kilometer bedraagt, worden de metingen van deze en andere instrumenten aan boord van Rosetta alleen maar interessanter. Langzaam maar zeker krijgen we een beter beeld van de komeet – een overgebleven bouwblok van het zonnestelsel en soortgenoot van kometen die mogelijk van cruciaal belang waren voor het ontstaan van het leven zoals wij dat kennen

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_143331181
Wederom prachtige foto's. _O_
  woensdag 13 augustus 2014 @ 09:22:14 #140
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143369150
Men had net zo goed een brok rots uit de Grand Canyon kunnen onderzoeken en met de gedachtegang dat die brok rots mogelijk van cruciaal belang was voor - vul zelf maar iets in. Voor een fractie van het geld. Want wat de samenstelling van de komeet ook is, het is niet meer dan een leuk weetje waar we verder toch niets mee kunnen. Al zijn er natuurlijk altijd mensen die ervan uitgaan dat het geld dubbel en dwars terugkomt.

Ja het zijn leuke foto's hoor van die komeet, maar die hebben wel 1,3 miljard euro gekost.
En de kans op een succesvolle landing is wel erg miniem, zo beweren ook insiders.
pi_143384884
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 09:22 schreef moeilijkgeval het volgende:
Men had net zo goed een brok rots uit de Grand Canyon kunnen onderzoeken en met de gedachtegang dat die brok rots mogelijk van cruciaal belang was voor - vul zelf maar iets in. Voor een fractie van het geld. Want wat de samenstelling van de komeet ook is, het is niet meer dan een leuk weetje waar we verder toch niets mee kunnen. Al zijn er natuurlijk altijd mensen die ervan uitgaan dat het geld dubbel en dwars terugkomt.

Ja het zijn leuke foto's hoor van die komeet, maar die hebben wel 1,3 miljard euro gekost.
En de kans op een succesvolle landing is wel erg miniem, zo beweren ook insiders.
Ze kunnen idd ook de rotsen hier op aarde onderzoeken.
Maar hier is o.a. erosie door wind (zuurstof) en regen aangekomen.
En het oudste gesteente (aardkorst) is 4.3 miljard jaar oud.

De meeste steentjes in de ruimte zitten in het vacuum...
waar o.a. geen (zuurstof) erosie/oxidatie aan kan komen door weer en wind.
Waardoor besmetting van het oer materiaal uitblijft. En zijn nog wat ouder
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:32:36 #142
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143442646
http://giant.gfycat.com/InfantileVictoriousAmbushbug.gif

voor degegen met een roodgroenbrilletje
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:48:43 #143
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_143444917
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 09:22 schreef moeilijkgeval het volgende:

De kennis die je opdoet met dit soort missies is eigenlijk niet in geld uit te drukken maar als je het toch doet plaats het dan wel in perspectief.

Het totale GDP van Europa is 13 biljoen euro. 1,3 miljard is dus 0,01 % van het GDP. Geen geld, aan defensie alleen al geven we in Europa jaarlijks 150 keer zo veel uit.

ik denk bovendien dat onze nazaten ons erg dankbaar zullen zijn dat dat we in de loop der jaren toch ook nog een paar stuivers hebben uitgetrokken voor ons ruimtevaartprogramma als er over x jaar een komeet op ramkoers met de aarde blijkt te liggen die ze dan uit de weg kunnen duwen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:18:56 #144
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143445864
Ehm....ik denk dat je een rekenfoutje maakt.
Een Billion is niet hetzelfde als een biljoen
http://www.languagelab.nl/stijlgids/billion-is-geen-biljoen

Afgaande op wikipedia was het Europese GDP in 2013 ongeveer 13 miljard euro, en de hele Rosetta missie heeft ongeveer 1,3 miljard gekost volgens ESA.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:19:53 #145
194833 Hanoying
pi_143445898
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 14:18 schreef moeilijkgeval het volgende:
Ehm....ik denk dat je een rekenfoutje maakt.
Een Billion is niet hetzelfde als een biljoen
http://www.languagelab.nl/stijlgids/billion-is-geen-biljoen

Afgaande op wikipedia was het Europese GDP in 2013 ongeveer 13 miljard euro, en de hele Rosetta missie heeft ongeveer 1,3 miljard gekost volgens ESA.
probeer het nog eens
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:26:31 #146
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_143446095
Euhhhh ja ik zie het..... Mijn excuus.

* Δωδεκάθεον's lied'ren zingt *
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:31:06 #147
194833 Hanoying
pi_143446233
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 14:26 schreef moeilijkgeval het volgende:
* Δωδεκάθεον's lied'ren zingt *
^O^
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:15:49 #148
194833 Hanoying
pi_143447711
nieuwe pic:

bron (fantastische site trouwens):
http://www.scientias.nl/r(...)er-op-3d-foto/104392
  maandag 18 augustus 2014 @ 13:53:04 #149
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_143551648
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 15:15 schreef Hanoying het volgende:
nieuwe pic:
[ afbeelding ]

bron (fantastische site trouwens):
http://www.scientias.nl/r(...)er-op-3d-foto/104392
Er is ook een 3D versie :)
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:07:31 #150
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143594448
heen en weer, daar gaat ie nog een keer, zo gaan we met zijn allen op en neer.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:06:22 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143696749
9gag dus geen wetenschap... maareh:

Hier die komeet op schaal :).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:43:50 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143697852
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:06 schreef Maanvis het volgende:
[ afbeelding ]
Toch een tof plaatje!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:50:28 #153
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143698074
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toch een tof plaatje!
zou een mooie filmposter zijn...
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:36:53 #154
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712049
quote:
[ afbeelding ]
Geeft je ook een idee wat een impact het heeft als zo'n komeet op Aarde zou inslaan... :@
Photoshop your own reality...
pi_143712135
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:36 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Geeft je ook een idee wat een impact het heeft als zo'n komeet op Aarde zou inslaan... :@
Dat ding is schat ik groter dan de komeet die 65 miljoen jaar geleden de dinosauriërs van kant maakte. Als zoiets de aarde raakt is het echt einde oefening.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:44:41 #156
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712301
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat ding is schat ik groter dan de komeet die 65 miljoen jaar geleden de dinosauriërs van kant maakte. Als zoiets de aarde raakt is het echt einde oefening.
Heb het even opgezocht. Die van de dinosaurussen was dus ongeveer 10 kilometer doorsnee. Dus nog eens twee keer zo groot als deze komeet... :@

Currently, the main suspect behind this catastrophe is a cosmic impact from an asteroid or comet, an idea first proposed by physicist Luis Alvarez and his son geologist Walter Alvarez. Scientists later found that signs of this collision seemed evident near the town of Chicxulub (CHEEK-sheh-loob) in Mexico in the form of a gargantuan crater more than 110 miles (180 kilometers) wide. The explosion, likely caused by an object about 6 miles (10 km) across, would have released as much energy as 100 trillion tons of TNT, more than a billion times more than the atom bombs that destroyed Hiroshima and Nagasaki.

http://www.livescience.co(...)mpact-dinosaurs.html
pi_143712400
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:44 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Heb het even opgezocht. Die van de dinosaurussen was dus ongeveer 10 kilometer doorsnee. Dus nog eens twee keer zo groot als deze komeet... :@

Currently, the main suspect behind this catastrophe is a cosmic impact from an asteroid or comet, an idea first proposed by physicist Luis Alvarez and his son geologist Walter Alvarez. Scientists later found that signs of this collision seemed evident near the town of Chicxulub (CHEEK-sheh-loob) in Mexico in the form of a gargantuan crater more than 110 miles (180 kilometers) wide. The explosion, likely caused by an object about 6 miles (10 km) across, would have released as much energy as 100 trillion tons of TNT, more than a billion times more than the atom bombs that destroyed Hiroshima and Nagasaki.
Damn. :o

Nou ja, wat scheelt het? Dat zo'n ding de aarde raakt willen we echt niet meemaken.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:50:07 #158
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712472
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Damn. :o

Nou ja, wat scheelt het? Dat zo'n ding de aarde raakt willen we echt niet meemaken.
Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:51:36 #159
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_143712528
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:50 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
pi_143712540
quote:

[..]

Ja, of ze veranderen hem nu al - onbewust - van koers door in orbit te gaan en erop te landen. :{
pi_143712788
quote:

[..]

Ik denk dat een paar nuclear warheads die kant op sturen zo een steen wel van koers doen veranderen en anders wel een kopje kleiner maken niet? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:54:13 #162
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143715195
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik denk dat een paar nuclear warheads die kant op sturen zo een steen wel van koers doen veranderen en anders wel een kopje kleiner maken niet? :@
Het schijnt dat dat niet zo'n goed idee is omdat je dan vele kleinere inslagen krijgt. Heb wel eens een documentaire gezien waar ze plannen maakten om er een groot zonnezeil aan vast te maken die de komeet dan uit zijn koers zou trekken. Zoiets lijkt me veiliger...
Maar laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:55:40 #163
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143715274
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, of ze veranderen hem nu al - onbewust - van koers door in orbit te gaan en erop te landen. :{
Ja, dat er juist daardoor een inslag komt... Oeps, foutje, even Apeldoorn bellen...
"Sorry meneer, Apeldoorn bestaat niet meer..." :+
pi_143715450
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:54 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Het schijnt dat dat niet zo'n goed idee is omdat je dan vele kleinere inslagen krijgt. Heb wel eens een documentaire gezien waar ze plannen maakten om er een groot zonnezeil aan vast te maken die de komeet dan uit zijn koers zou trekken. Zoiets lijkt me veiliger...
Maar laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn...
Veel kleine inslagen lijkt me nog altijd een stuk beter qua overlevingskansen voor de mensheid dan 1 hele grote die op zeker al het leven op aarde vernietigd.

Maargoed, dat zal wel aan mij liggen :')
pi_143716163
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Veel kleine inslagen lijkt me nog altijd een stuk beter qua overlevingskansen voor de mensheid dan 1 hele grote die op zeker al het leven op aarde vernietigd.

Ja lijkt me ook, beter 20 kleine inslagen dan een frontale inslag van een grote komeet. Als het eentje is van 10 km doorsnede dan is het afgelopen, voor ons althans..

@Osvoldo, je kan wel hopen dat het niet nodig zal zijn maar vroeger of laat gaat het toch wel gebeuren. Geschiedenis leert ons dat er zo rond de 50 miljoen jaar zo'n grote neerknalt op onze planeet, de laatste was 60 miljoen jaar geleden en die zorgde voor het einde van de dino's. Maar goed misschien gebeurt het wel pas over een miljoen jaartjes en zijn we al lang dood, who knows misschien ook niet. De dino's hielde het ongeveer zo'n 135 miljoen jaar vol op deze planeet...
Veni, vidi, vodka.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:22:34 #166
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143722545
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Natuurlijk is de inzet van atoombommen om zo'n komeet te verbrijzelen beter dan helemaal niets en op het moment heeft de mensheid ook nog helemaal geen ander alternatief paraat. Maar onderschat de kracht van al die kleine brokstukken ook niet.
De explosie in Toengoeska, begin vorige eeuw, is vermoedelijk veroorzaakt door een object van maar enkele tientallen meter...
Als je een komeet van 10 km opblaast heb je er daar honderden, misschien wel duizenden van. Plus dat die brokstukken ook nog eens radio-actief zijn...
Beter om zo'n komeet in zijn geheel van koers te laten veranderen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:26:47 #167
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143722765
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:14 schreef dumble het volgende:

[..]

Ja lijkt me ook, beter 20 kleine inslagen dan een frontale inslag van een grote komeet. Als het eentje is van 10 km doorsnede dan is het afgelopen, voor ons althans..

@Osvoldo, je kan wel hopen dat het niet nodig zal zijn maar vroeger of laat gaat het toch wel gebeuren. Geschiedenis leert ons dat er zo rond de 50 miljoen jaar zo'n grote neerknalt op onze planeet, de laatste was 60 miljoen jaar geleden en die zorgde voor het einde van de dino's. Maar goed misschien gebeurt het wel pas over een miljoen jaartjes en zijn we al lang dood, who knows misschien ook niet. De dino's hielde het ongeveer zo'n 135 miljoen jaar vol op deze planeet...
Elke 50 miljoen jaar? Dat is best veel...
En dan hebben we nog geluk dat we een reuzenplaneet als Jupiter in ons zonnestelsel hebben. Die schijnt er heel veel van de Aarde weg te houden. Anders zou het nog veel vaker gebeuren...
pi_143761712
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

De snelheid van de komeet of asteroïde t.o.v. de aarde en het materiaal waar hij uit bestaat heeft ook invloed op de hoeveel schade die hij aan kan richten. Ik vond onlangs dit nog (bij "enter a location" kan je eventueel je eigen stad invullen):
http://www.killerasteroid(...)/impactCalc1024.html
  zondag 24 augustus 2014 @ 10:28:39 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143764926
quote:
[ afbeelding ]
_O_
Resistance is futile.
pi_143768277
Ik,kom er net achter dat ik nog het originele krantenartikel heb hangen van de missie, :) hangt al 10 jaar op mn oude kamer

zondag 24 augustus 2014 @ 13:13:36 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_143768810
Tof :)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_143770051
Leuk ;)
Veni, vidi, vodka.
pi_143805117
22-08-2014

Rosetta onthult de massa van komeet 67P

Komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geeft steeds meer geheimen prijs. We weten de vorm, temperatuur, hoeveel water de komeet verliest en nu weten we – dankzij ruimtesonde Rosetta ook zijn massa: ongeveer 1×10^13 kilogram.

Begin deze maand arriveerde Rosetta bij de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. De afstand tussen de twee bedroeg toen zo’n 100 kilometer. Vanaf die afstand stelde Rosetta ook deze schatting van de massa van de komeet op.

De meting
Terwijl Rosetta zo dicht langs de komeet beweegt, wordt de ruimtesonde door toedoen van de zwaartekracht van de komeet ietsje uit koers gehaald. Dat resulteert in kleine veranderingen in de snelheid van Rosetta. Die afwijkingen in de snelheid gebruiken onderzoekers om de massa en dichtheid van de komeet te berekenen.

De massa
De onderzoekers komen – nadat ze Rosetta zo’n tachtig uur op de voet volgden – uit op een massa van 1×10^13 kilogram, oftewel 100 biljoen kilogram. Die schatting is vrij nauwkeurig. De komeet kan volgens de onderzoekers hooguit tien procent lichter of tien procent zwaarder zijn.

De afstand tussen Rosetta en komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko wordt nog steeds kleiner. In de toekomst zullen onderzoekers de massa dan ook nog nauwkeuriger kunnen vaststellen. Zodra we ook de afmetingen van de komeet nauwkeurig weten, kunnen we conclusies trekken over de dichtheid en dus de samenstelling van de komeet.

Volg al het nieuws over Rosetta
Mis helemaal niets en volg het Rosetta-nieuws op Scientias.nl. Er is een speciale themapagina met een verzameling van al het Rosetta-nieuws

(scientias.nl)
pi_143837427
25-08-2014

[b]Mogelijke landingsplaatsen op komeet geselecteerd[b]

Deze krater op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko is een van de locaties waar de landingsmodule Philae in november zou kunnen neerdalen. (ESA/Rosetta/MPS)

Op basis van gedetailleerde informatie die door de Europese ruimtesonde Rosetta is verzameld, hebben wetenschappers vijf locaties op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geselecteerd waar medio november de landingsmodule Philae zou kunnen neerdalen. Bij het vinden van een landingsplek is enige haast geboden, omdat de komeet geleidelijk dichter bij de zon komt en opwarmt, wat de missie van Philae kan bemoeilijken.

Het vinden van een geschikte landingsplek is een ingewikkeld proces, waarbij het beperkte navigatievermogen van Rosetta een belangrijke rol speelt. Waar Philae terechtkomt laat zich simpelweg niet exact voorspellen. Het is dus zaak om gebieden te vinden waar binnen een straal van enkele honderden meters geen grote rotsblokken, diepe kloven of steile hellingen te vinden zijn. Ook moet er ter plaatse genoeg zonlicht zijn om de accu’s van de lander te kunnen opladen.

Drie van de vijf locaties die nu zijn uitgekozen liggen op de kleinste van de twee lobben waaruit komeet 67P bestaat, de beide andere op de grootste lob. De komende weken zal Rosetta de kandidaten nog nauwkeuriger onder de loep nemen. De definitieve landingsplek wordt pas medio oktober gekozen. (EE)

(allesoversterrenkunde)
pi_144303030
04-09-2014

Komeet ‘67P’ bekeken in het ultraviolet

Rosetta-opname van komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko, gemaakt op 17 augustus 2014. (ESA/Rosetta/NAVCAM)

Terwijl Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geleidelijk steeds dichter nadert, zijn wetenschappelijke instrumenten aan boord van de ruimtesonde druk bezig met het verzamelen van gegevens. Metingen van het instrument Alice, dat de komeet op ultraviolette golflengten onderzoekt, laten zien dat het oppervlak van de komeet in dat golflengtegebied uitzonderlijk zwart is – zwarter dan houtskool.

Een verrassende ontdekking is ook dat er aan het komeetoppervlak geen grote gebieden van bevroren water te vinden zijn. Dat werd eigenlijk wel verwacht, omdat de komeet zich te ver van de zon bevindt om zijn water in dampvorm te laten gaan.

Rosetta is de komeet inmiddels tot op ongeveer vijftig kilometer genaderd. Op 11 november zal de ruimtesonde de kleine landingsmodule Philae naar het oppervlak laten afdalen. Op maandag 15 september maakt het Europese ruimteagentschap ESA bekend op welk deel van de komeet Philae zal terechtkomen. (EE)

(allesoversterrenkunde)
pi_144339912
08-09-2014

Rosetta maakt eerste 'kaart' van een komeet

Morfologische kaart van komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko, gemaakt op basis van waarnemingen van de Europese komeetverkenner Rosetta. (ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA)

Op het European Planetary Science Congress 2014 in Portugal hebben onderzoekers van het Max-Planck-Institut für Sonnensystemforschung voor het eerst een kaart van de kern van een komeet gepresenteerd. Op basis van gedetaillerde waarnemingen van de Europese komeetverkenner Rosetta, die ruim een maand geleden bij zijn reisdoel aankwam, zijn de verschillende oppervlaktestructuren op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko in kaart gebracht.

De Rosetta-foto's zijn extreem gedetailleerd; het oplossend vermogen bedraagt in sommige gevallen slechts enkele tientallen centimeters. Op het komeetoppervlak zijn rotsblokken, onregelmatige kliffen, 'platen' en relatief structuurloze vlaktes te onderscheiden. Sommige 'landschapsvormen' zijn ontstaan onder invloed van uitgassing van de komeet.

Op 13 en 14 september zal op basis van de Rosetta-foto's een keuze gemaakt worden voor de landingsplaats van de kleine lander Philae, die op 11 november naar het komeetoppervlak moet afdalen. (GS)

(allesoversterrenkunde)
  dinsdag 9 september 2014 @ 22:35:06 #177
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_144372303
hier een vette high-res foto :)
Een gedicht over Maanvis
pi_144379416
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:35 schreef Maanvis het volgende:
hier een vette high-res foto :)
[ afbeelding ]
^O^
pi_144412803
vette foto indeed :)
pi_144412814
09-09-2014

Rosetta’s komeet vanaf de aarde gespot

Komeet 67P/C-G is op weg naar de zon. Zijn reis wordt van dichtbij waargenomen door de Rosetta-ruimtesonde, maar ook op grote afstand kijken we mee. De Very Large Telescope heeft een foto gemaakt van de kern en staart van de komeet.

De foto is een combinatie van veertig kiekjes met een belichtingstijd van vijftig seconden per stuk. Vervolgens zijn de achtergrondsterren verwijderd. De coma (staart) van de komeet heeft een lengte van minimaal 19.000 kilometer.

Overigens is de Rosetta-ruimtesonde niet zichtbaar op deze foto. Deze sonde is immers veel te klein om waargenomen te worden door aardse observatoria. Voor de romantici onder ons: de Rosetta-ruimtesonde is één van de centrale pixels.

De komeet 67P/C-G is tot november 2014 alleen te zien vanaf het zuidelijk halfrond, maar daarna komt daar gelukkig verandering in. De komeet stevent op de zon af en bereikt op 13 augustus 2015 de kleinste afstand tot onze moederster, namelijk 180 miljoen kilometer. Dat is nog steeds verder dan de afstand van de aarde tot de zon. Vervolgens reist het ijzige object naar de Kuipergordel, een koude zone buiten de baan van Neptunus.

(scientias.nl)
pi_144413729
09-09-2014

Keuze landingsplek op komeet sowieso een compromis

Nu ruimtesonde Rosetta in een baan rond de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko vliegt en deze enkele weken heeft kunnen bestuderen, heeft de Europese ruimtevaartorganisatie ESA vijf potentiële landingsplekken bekend gemaakt voor de lander die de satelliet op het komeetoppervlak zal neerlaten.

De landing is een unicum in de geschiedenis van de ruimtevaart en het hoogtepunt van een ruimtereis die nu al ruim tien jaar duurt. Het is ook het meest cruciale onderdeel van de Rosetta-missie en dus is de keuze van de landingsplaats van groot belang.

De lander, Philae genaamd, zal met de tien meetinstrumenten aan boord de oppervlakte en de kern van de komeet en de gassen die eruit vrijkomen bestuderen. De eerste 64 uur kan dat nog op de primaire batterij, de maanden daarna is Philae voor haar energie afhankelijk van zonlicht. ‘De landingsplek moet daarom per komeetrotatie van bijna dertien uur minstens zes uur daglicht krijgen’, zegt projectmanager Stephan Ulamec van DLR, het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart dat de Philae-landing coördineert. Ook belangrijk is dat de lander voldoende contact kan maken met Rosetta, omdat die laatste alle communicatie met de aarde verzorgt.

Om de lander netjes op zijn uitklapbare poten te laten landen, mag het terrein bovendien niet te ruw zijn. Op 67P – dat met zijn twee grotere segmenten, verbonden door een dunnere ‘nek’, enigszins het uiterlijk heeft van een eend – blijkt dit problematisch. ‘Op basis van de vele onregelmatigheden, spleten, kraters en hellingen is een groot deel van het oppervlak ongeschikt’, vertelt Ulamec. Extra moeilijk hierbij is dat het onmogelijk is de lander exact te laten neerkomen op een vooraf bepaalde plek. In plaats daarvan rekent ESA met een landingsellips met een diameter van 1 km waarbinnen Philae zal neerkomen.

Behalve de criteria die voor een veilige landing en een langdurige werking van Philae moeten zorgen, zijn er natuurlijk ook wetenschappelijke criteria. De Rosetta-astronomen hebben het liefst een landingsplek waar veel gassen vrijkomen, maar ook eentje waar het aanwezige materiaal sinds de start van het zonnestelsel nauwelijks van samenstelling is veranderd.

De ideale landingsplek, waar al deze criteria samenkomen, is er op 67P niet. Alle vijf de kandidaten hebben hun eigen voor- en nadelen. ‘Elke site kan potentieel unieke wetenschappelijke ontdekkingen opleveren, maar we moeten duidelijk op zoek naar het beste compromis’, aldus Ulamec.

Op 14 september selecteert ESA uit de vijf kandidaten de twee beste, in oktober volgt de uiteindelijke keuze. Op 11 november moet de landing plaatsvinden.

(technischweekblad.nl)
  donderdag 11 september 2014 @ 10:03:09 #182
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_144413862
Eigenlijk is het gewoon kut dat dit zo'n contact binary is, dat maakt de landermissie veel risicovoller. Ik denk dat er bij de ESA wel een aantal mensen flink gevloekt hebben toen dat bekend werd.
Een gedicht over Maanvis
pi_144541643
:)
pi_144541650
11-09-2014

Beste. Selfie. Ooit.: Rosetta kiekt zichzelf én komeet 67P

Rosetta heeft een fantastische foto van zichzelf gemaakt. Op de foto zien we op de voorgrond de zonnepanelen van de kometenjager en daarachter de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Een bijna niet te overtreffen, kosmische selfie!

ESA deelde het bijzondere kiekje afgelopen weekend. De foto is gemaakt door een camera aan boord van lander Philae die zich nu nog stevig aan Rosetta vastklampt. “Selfie at 67P,” zo meldt ESA bij de foto.

Lander Philae en Rosetta arriveerden begin augustus bij komeet 67P en zijn gaandeweg hun afstand tot de komeet aan het verkleinen. Op het moment dat deze foto gemaakt werd, bedroeg de afstand zo’n 50 kilometer.

Philae bereidt zich momenteel voor op wat misschien wel het hoogtepunt van de Rosetta-missie is: landen op een komeet. Dat moet in november van dit jaar gaan gebeuren. Recentelijk koos ESA al vijf mogelijke landingsplekken voor Philae uit. Dat aantal wordt binnenkort teruggebracht naar één landingsplek waar Philae – als alles goed gaat – straks daadwerkelijk voet aan de grond gaat zetten. Met behulp van de camera waarmee de lander deze selfie maakte, zullen dan foto’s van onder meer het oppervlak van de komeet worden gemaakt. We kunnen niet wachten!

(scientias.nl)
pi_144541835
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:12 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-09-2014

[ afbeelding ]

_O_
  maandag 15 september 2014 @ 08:37:40 #186
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_144541837
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:12 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-09-2014

[ afbeelding ]

Rosetta heeft een fantastische foto van zichzelf gemaakt. Op de foto zien we op de voorgrond de zonnepanelen van de kometenjager en daarachter de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Een bijna niet te overtreffen, kosmische selfie!

ESA deelde het bijzondere kiekje afgelopen weekend. De foto is gemaakt door een camera aan boord van lander Philae die zich nu nog stevig aan Rosetta vastklampt. “Selfie at 67P,” zo meldt ESA bij de foto.

Lander Philae en Rosetta arriveerden begin augustus bij komeet 67P en zijn gaandeweg hun afstand tot de komeet aan het verkleinen. Op het moment dat deze foto gemaakt werd, bedroeg de afstand zo’n 50 kilometer.

Philae bereidt zich momenteel voor op wat misschien wel het hoogtepunt van de Rosetta-missie is: landen op een komeet. Dat moet in november van dit jaar gaan gebeuren. Recentelijk koos ESA al vijf mogelijke landingsplekken voor Philae uit. Dat aantal wordt binnenkort teruggebracht naar één landingsplek waar Philae – als alles goed gaat – straks daadwerkelijk voet aan de grond gaat zetten. Met behulp van de camera waarmee de lander deze selfie maakte, zullen dan foto’s van onder meer het oppervlak van de komeet worden gemaakt. We kunnen niet wachten!

(scientias.nl)
En wat is daar het praktisch nut van?
Een gedicht over Maanvis
  maandag 15 september 2014 @ 09:11:46 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144542199
quote:
11-09-2014

[ afbeelding ]

Fantastisch dit! _O_
Mijn reisverslagen
pi_144542598
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

zodat wij deze smiley kunnen posten: _O_
  maandag 15 september 2014 @ 09:44:58 #189
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144542674
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

PR waarde van dit soort plaatjes is erg groot en dat helpt om budget te krijgen voor dit soort ultra interessante bazen projecten _O_
Mijn reisverslagen
pi_144544615
Godverdomme. People are awesome _O_

Soms dan. Als ze elkaar de schedel in slaan dan niet, maar met zulke dingen. _O_
Geweldig toch wat "we" allemaal kunnen zo anno 2014 he.

En dan maakt het geen klote meer uit of je nou blank of geel of zwart of groen bent of christen, atheist of moslim.

Kijk dan wat een selfie man _O_ _O_
pi_144558928
_O_
mooie reacties :)
pi_144558953
15-09-2014

ESA kiest locatie voor landing op komeet

Deze close-up van het beoogde landingsgebied van Philae is op 20 augustus 2014 gefotografeerd door Rosetta. De ruimtesonde bevond zich op dat moment op 67 kilometer van de komeet 67P/ChuryumovGerasimenko. (ESA/Rosetta/MPS)

De landingsmodule van de ruimtesonde Rosetta zal op 11 november landen op de kop van de komeet 67P/ChuryumovGerasimenko. Dat heeft het Europese ruimteagentschap ESA vanochtend bekendgemaakt. Als alles goed gaat, zal de lander op 11 november zachtjes neerploffen op de komeet.

Het beoogde landingsgebied is grotendeels vlak, maar er is ook ruw terrein in de vorm van kloven en grote rotsblokken. Helemaal perfect is locatie J dus niet, maar een betere plek lijkt niet voorhanden.

Philae is nu nog aan Rosetta gekoppeld. Het tweetal is momenteel ongeveer dertig kilometer van 67P verwijderd. De komende weken zal die afstand geleidelijk worden teruggebracht tot twintig of misschien zelfs tien kilometer.

Vanaf die geringere hoogte zal locatie J nog eens goed onder de loep worden genomen. Als mocht blijken dat hier toch geen veilige landing mogelijk is, kan worden uitgeweken naar een plek op de buik van de komeet (locatie C). De definitieve beslissing wordt op 14 oktober genomen. (EE)

(allesoversterrenkunde.nl)
pi_144575264
Annotated version of the Philae’s mission at comet 67P animation.
The animation begins with the deployment of Philae from Rosetta at comet 67P/Churyumov–Gerasimenko.

http://blogs.esa.int/rose(...)en-philae-meets-67p/
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:00:58 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_144583597
Nog maar een foto

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:14:37 #195
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_144698815
COMETWATCH – 19 SEPTEMBER

Four image NAVCAM montage comprising images taken in the early hours of this morning, 19 September, from a distance of 28.6 km from the centre of Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. For comparison, recall the OSIRIS image taken on 3 August from a distance of 285 km.

A mosaic, and the four individual frames are also provided below.

Four image montage of comet 67P/C-G, using images taken on 19 September. The four images are shown separated by black borders and there is some overlap between adjacent frames, so that some features appear in more than one image. Credits: ESA/Rosetta/NAVCAM

This beautiful view shows off a wide range of the comet's features: from the jets emanating from the ‘neck’ region, to the steep cliffs towering over both smooth and grooved terrain, and to the hundreds of boulders scattered across the surface.

Four image mosaic of comet 67P/C-G, using images taken on 19 September (rotated, cropped and lightly contrast enhanced). Credit: ESA/Rosetta/NAVCAM

The mosaic has been put together using Microsoft ICE. This left a few small regions requiring slight exposure adjustments using Adobe LightRoom. The full image has then been lightly contrast enhanced to bring out the activity without increasing the background noise too much.

The original images are unaltered and can be used for comparison.

http://blogs.esa.int/rosetta/2014/09/19/cometwatch-19-september/

[ Bericht 4% gewijzigd door Nober op 20-09-2014 21:41:59 ]
  vrijdag 26 september 2014 @ 15:01:51 #197
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_144925181
nachtkaars?
Een gedicht over Maanvis
pi_144925445
hoe hebben ze dit toch voor elkaar gekregen man
  vrijdag 26 september 2014 @ 15:16:24 #199
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_144925631
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:10 schreef Deeltjesversneller het volgende:
hoe hebben ze dit toch voor elkaar gekregen man
10 procent geluk en 20% skills.
Een gedicht over Maanvis
pi_144948726
_O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')