abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143078564
04-08-2014

Ruimtesonde Rosetta heeft ook Belgisch kantje

Een 3D-tekening van de ruimtesonde Rosetta die komeet 7P/Churyumov-Gerasimenko nadert. © afp.

Na een reis van meer dan tien jaar komt de Europese sonde Rosetta woensdag aan bij de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko met aan boord ook Belgisch instrumentarium en Belgische know-how, zo heeft het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aėronomie (BIRA) vandaag meegedeeld.

De Rosetta van het Europees Ruimtevaartbureau ESA vertrok op 2 maart 2004 met een Ariane-raket en legde al meer dan 6,4 miljard km af. Technici hebben de snelheid van de onbemande sonde ondertussen afgeremd tot zowat 2.800 km per uur voor het rendez-vous tot 100 km afstand van de komeet. Bedoeling is informatie te vergaren over het gedrag en de samenstelling van het hemellichaam, wat meer moet leren over het ontstaan van ons zonnestelsel.

Een komeet is een hemellichaam dat zich in een BAAN rond de Zon bevindt en enkele kilometer groot is. Een komeet kan gezien worden als een vuile sneeuwbal die ijs en stof bevat. Dicht bij de zon warmt deze vuile sneeuwbal op, zodat GAS en stof vrijkomen, en een atmosfeer vormen. De typische komeetstaart ontstaat door de wisselwerking van dat gas en stof met de zon.
Haltervorm
Wetenschappers van het BIRA zijn vooral geļnteresseerd in de komeetatmosfeer. Daartoe heeft het federaal instituut op het plateau van Ukkel onder leiding van de universiteit van Bern en samen met andere internationale partners het ROSINA (Rosetta ORBITER Spectrometer for Ion and Neutral Analysis) instrument gebouwd. Dit zal de samenstelling van de komeetatmosfeer meten. De processen daar zijn ook belangrijk in de hoge aardatmosfeer.

Sinds eind juni 2014 stuurt Rosetta reeds beelden van de komeet door en die waren volgens het BIRA al een revelatie op zich: de komeet blijkt een haltervorm te hebben. Ondertussen kan men ook al lichtverstrooiing in de ijle komeetatmosfeer waarnemen.

Van industriėle zijde zijn de Belgische bedrijven Thales Alenia Space Belgium, Amos, Nexans Harnesses, Logica, Spacebel en Rhea bij Rosetta betrokken.

De sonde zal later ook de lander Philae naar het komeetoppervlak sturen, een primeur in de ruimtevaart.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_143102022
The Countdown is running: Less than 12 hrs until the final comet rendez-vous of ESA's Rosetta Mission! If you do not have a presscard you can follow our entire event programme as live webstreaming via:
http://www.livestream.com/eurospaceagency
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 6 augustus 2014 @ 07:16:19 #93
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_143114059
Altijd grappig hoe ik zulke missies volg op het moment dat ze gelanceerd worden. Dan helemaal vergeet dat de missie bestond en een paar maanden/jaren later is het dan opeens zo ver!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 augustus 2014 @ 08:27:21 #94
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_143114613
Foto van 4 augustus op 234km afstand:

pi_143115382
Over een half uur begint de livestream http://rosetta.esa.int/
  woensdag 6 augustus 2014 @ 11:30:51 #96
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143118359
Hier een mooie animatie hoe dat ding nou is gevlogen :)
http://sci.esa.int/where_is_rosetta/
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_143118839
Jongens, dit is geen slow chat!! Wat meer inhoud mag wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 11:49:45 #98
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143118870
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:48 schreef Molurus het volgende:
ja ik zou ook graag inhoud hebben maar ze geven weinig inhoud :D
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_143118914
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ja ik zou ook graag inhoud hebben maar ze geven weinig inhoud :D
Post dan niet.
pi_143118924
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:48 schreef Molurus het volgende:
Het is ook alweer afgelopen helaas. Nu moeten we weer maanden wachten.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 11:52:11 #101
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143118927
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Post dan niet.
Maar hoe weten jullie dan wat er bij die livestream te zien was :)
Een gedicht over Maanvis
pi_143118959
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar hoe weten jullie dan wat er bij die livestream te zien was :)
Dat kan ook zonder 40 onzinposts.

Boel weer een beetje opgeruimd.
pi_143118998
BBCBreaking twitterde op woensdag 06-08-2014 om 11:49:04 "Hello, Comet!" tweets @ESA_Rosetta probe & sends this picture http://t.co/C9OCJj6t4I & http://t.co/GrIBjqxOR0 reageer retweet
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_143119169
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:03:58 #105
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143119269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kan ook zonder 40 onzinposts.

Boel weer een beetje opgeruimd.
zonde, nu weet niemand wat er is gebeurd.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:06:56 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143119356

The End Times are wild
pi_143119548
Wat een ongelofelijke slechte stream was het :( Helemaal niks kunnen volgen.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:25:11 #108
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143119892
Ook indrukwekkend, de laatste manoeuvres van Rosetta om in een baan om de komeet te komen:
http://www.space.com/2672(...)ral-in-to-comet.html
Robert Moog died for our synths
pi_143120732
quote:
_O_
pi_143121276
De uitzending gaat door.
http://rosetta.esa.int/

13:00 Press briefing at the new Media Centre, ESOC H building, (Ground floor)
– Moderated interactive session with Rosetta scientists and mission experts to set the scene for upcoming science operations and preparations for the landing
– Presentation of the latest high-resolution image of the comet

14:30 Q & A for media representatives

15:00 End of event, Media Centre closes
pi_143123782

Stunning close up detail focusing on a smooth region on the ‘base’ of the ‘body’ section of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image clearly shows a range of features, including boulders, craters and steep cliffs.

The image was taken from a distance of 130 km and the image resolution is 2.4 metres per pixel.

ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

http://www.mps.mpg.de/371(...)tuelles_Rosetta_Bild
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:37:43 #112
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143123837
WOW
pi_143123846

Close-up detail of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image shows the comet’s ‘head’ at the left of the frame, which is casting shadow onto the ‘neck’ and ‘body’ to the right.

The image was taken from a distance of 120 km and the image resolution is 2.2 metres per pixel.

woensdag 6 augustus 2014 @ 14:38:14 #114
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143123851
Lekkere fotoos!
nu is het wachten tot mensen die alien-gezichten op de komeet gaan zien :).
Is dat de ware kleur van de komeet of is het een zwart-wit foto?
Een gedicht over Maanvis
pi_143124092
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
Stunning close up detail focusing on a smooth region on the ‘base’ of the ‘body’ section of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. The image was taken by Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera and downloaded today, 6 August. The image clearly shows a range of features, including boulders, craters and steep cliffs.

The image was taken from a distance of 130 km and the image resolution is 2.4 metres per pixel.

http://www.mps.mpg.de/371(...)tuelles_Rosetta_Bild
Prachtig. Ik denk niet dat er ooit een foto met zoveel detail is genomen, zo ver van de aarde.

Nu wordt het neem ik aan scouten voor een geschikte landingsplaats. Het lijkt erop alsof er nogal wat stof ligt. Je wilt niet dat zo'n lander direct wegzakt in een paar meter los stof.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:54:01 #116
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143124285
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Prachtig. Ik denk niet dat er ooit een foto met zoveel detail is genomen, zo ver van de aarde.

Nu wordt het neem ik aan scouten voor een geschikte landingsplaats. Het lijkt erop alsof er nogal wat stof ligt. Je wilt niet dat zo'n lander direct wegzakt in een paar meter los stof.
de zwaartekracht is er zeer laag, hij moet zich zelfs vastzetten met harpoenen ;). dus het zal wel meevallen met het wegzakken.. desalwelteplus wil je natuurlijk wel ergens landen waar harde ondergrond is om te onderzoeken.
Een gedicht over Maanvis
pi_143128324
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik het goed begreep is de nauwkeurigheid van landing een gebied van een vierkante kilometer. Die komeet is al niet erg groot; 3,5 bij 4 km, maar heeft ook nog eens een hele vreemde vorm vol met bergen en ravijnen. Probeer daar maar eens een vlakke vierkante kilometer te vinden. Dan liggen er ook nog eens keien en zitten er kraters van allerlei groottes in de bodem.
Als dat maar goed gaat!
pi_143129983
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 16:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als ik het goed begreep is de nauwkeurigheid van landing een gebied van een vierkante kilometer. Die komeet is al niet erg groot; 3,5 bij 4 km, maar heeft ook nog eens een hele vreemde vorm vol met bergen en ravijnen. Probeer daar maar eens een vlakke vierkante kilometer te vinden. Dan liggen er ook nog eens keien en zitten er kraters van allerlei groottes in de bodem.
Als dat maar goed gaat!
Ik las ergens dat ze ervan uitgaan de kans 50/50 is dat de lander goed gaat... dus wordt nog ff duimen.
*bron
Veni, vidi, vodka.
pi_143130054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:32 schreef dumble het volgende:

[..]

Ik las ergens dat ze ervan uitgaan de kans 50/50 is dat de lander goed gaat... dus wordt nog ff duimen.
*bron
Pfff... dat zijn geen beste odds voor een missie die 10 jaar heeft geduurd.

* Molurus crosses fingers
pi_143130860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pfff... dat zijn geen beste odds voor een missie die 10 jaar heeft geduurd.

* Molurus crosses fingers
Ze krijgen natuurlijk al enorm veel data van Rosetta zelf binnen he? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')