Een simpele operatie is niet zo duur.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht. Maar ik wil simpelweg forceren dat mensen zelf over hun zorgkosten gaan nadenken, want dat is nu het grote probleem. Dus laten we beginnen met een kleiner basispakket en elke rekening zelf betalen of eerst ter goedkeuring inzien. Op dit moment is het grote probleem dat er een markt is zonder marktwerking. Druk mensen maar eens onder de neus wat zo'n simpele operatie nou kost. Dan gaan mensen vanzelf zich afvragen of dat niet goedkoper kan en dan kan de markt (de patienten/consumenten van zorg) op gang komen.
Hoezo is dat te laat? Dan kun je juist bij soortgelijke gevallen achteraf gaan vergelijken. Bij te grote prijsverschillen gaat er dan wel een belletje rinkelen natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Een simpele operatie is niet zo duur.
En voor spoedeisende hulp werkt het sowieso niet. Als je pijn hebt en bloedt, en de adrenaline giert door je lichaam, dan ben je als patiënt helemaal niet in staat om helder te denken. Het is totaal het verkeerde moment om met prijskaartjes en dekkingsoverzichten aan te komen zetten. Maar als na afloop de rekening op de mat valt, is het al te laat.
Ben vorig jaar zelf geopereerd en volgens het eigen risico dat ik moest betalen heeft dat blijkbaar 241 euro gekost. Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is, belachelijk veel lijkt het me i.i.g. niet, maar ik zou niet weten waarmee ik het zou moeten vergelijken en hoe dat bedrag ervoor zou moeten zorgen dat er bij mij een belletje gaat rinkelen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoezo is dat te laat? Dan kun je juist bij soortgelijke gevallen achteraf gaan vergelijken. Bij te grote prijsverschillen gaat er dan wel een belletje rinkelen natuurlijk.
Dat komt omdat niemand anders daar naar kijkt. Jij checkt het wel maar het gros van de mensen laat de zorgverzekeraar het verder afhandelen en zien nooit zo'n rekening.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ben vorig jaar zelf geopereerd en volgens het eigen risico dat ik moest betalen heeft dat blijkbaar 241 euro gekost. Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is, belachelijk veel lijkt het me i.i.g. niet, maar ik zou niet weten waarmee ik het zou moeten vergelijken en hoe dat bedrag ervoor zou moeten zorgen dat er bij mij een belletje gaat rinkelen.
Nee belastingtechnisch, het is heel raar dat kerken veel minder belasting hoeven af te dragen als sportclubs.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan bedoel je vast niet dat gelovige clubs veel meer subsidie moeten gaan krijgen?
Dus alle kerken zijn ingeschreven als sportclubquote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee belastingtechnisch, het is heel raar dat kerken veel minder belasting hoeven af te dragen als sportclubs.
Je kunt natuurlijk net als bij tabak en alcohol wel bijvoorbeeld op frisdranken extra accijns gooien, maar ik neem aan dat je doelt op hoe je gaat bepalen wat er wel en niet ongezond is?quote:
Exact.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 17:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk net als bij tabak en alcohol wel bijvoorbeeld op frisdranken extra accijns gooien, maar ik neem aan dat je doelt op hoe je gaat bepalen wat er wel en niet ongezond is?
Producten met overdreven veel verzadigde vetzuren? Je kunt gewoon naar de wetenschappelijke consensus handelen.quote:
Welke wetenschappelijke consensus? Iedereen probeert slechts een beetje zijn boerenverstand te gebruiken, maar er is geen wetenschapper die precies weet wat echt ongezond is. En wat nou als een van die ongezonde ingrediënten ook deel uitmaakt van een ander noodzakelijk product? Vetten zijn ook essentieel volgens de beroemde schijf van vijf, dus met een vettax ontmoedig je mensen evengoed om minder gezond te gaan eten.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Producten met overdreven veel verzadigde vetzuren? Je kunt gewoon naar de wetenschappelijke consensus handelen.
Onverzadigde vettax is dan ook een slecht idee. Een extra tax op producten die echt ziek veel verzadigde vetten bevatten lijkt me een mooie stap.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Welke wetenschappelijke consensus? Iedereen probeert slechts een beetje zijn boerenverstand te gebruiken, maar er is geen wetenschapper die precies weet wat echt ongezond is. En wat nou als een van die ongezonde ingrediënten ook deel uitmaakt van een ander noodzakelijk product? Vetten zijn ook essentieel volgens de beroemde schijf van vijf, dus met een vettax ontmoedig je mensen evengoed om minder gezond te gaan eten.
Nou ja, net als met roken en drinken is bijvoorbeeld van frisdrank ook wel bekend dat overmatig gebruik ongezond is. De meeste zaken zijn met mate natuurlijk niet of nauwelijks schadelijk, ook roken, drinken en het gros van de illegale drugs.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Welke wetenschappelijke consensus? Iedereen probeert slechts een beetje zijn boerenverstand te gebruiken, maar er is geen wetenschapper die precies weet wat echt ongezond is. En wat nou als een van die ongezonde ingrediënten ook deel uitmaakt van een ander noodzakelijk product? Vetten zijn ook essentieel volgens de beroemde schijf van vijf, dus met een vettax ontmoedig je mensen evengoed om minder gezond te gaan eten.
Dat is een mooie bijkomstigheid.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
Als accijnzen bedoeld zijn om de staatskas te spekken dan zijn ze een prima instrument. Als het bedoeld is om gedrag te beïnvloeden, zoals het minderen met brandstof, alcohol en tabak, dan zijn ze natuurlijk een lachertje.
Dus als je op iedere frikandel een extra belasting wil heffen: prima. Maar zeg dan wel eerlijk dat je dat wil doen om de omzet van de BV Overheid te verhogen.
Ik vraag me af of dat zo is. Producten hebben nou eenmaal een bepaalde prijselasticiteit. Als je een prijs maar significant verhoogt, dan zal dat toch wel effect hebben op de vraag.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
Als accijnzen bedoeld zijn om de staatskas te spekken dan zijn ze een prima instrument. Als het bedoeld is om gedrag te beïnvloeden, zoals het minderen met brandstof, alcohol en tabak, dan zijn ze natuurlijk een lachertje.
Dus als je op iedere frikandel een extra belasting wil heffen: prima. Maar zeg dan wel eerlijk dat je dat wil doen om de omzet van de BV Overheid te verhogen.
Dit kan ook, maar ik zie een taks op energydrinks helemaal zitten. Het is onvoorstelbaar wat voor troep erin zit. Dan moet ik eigenlijk wel mijn post aanvullen met ongezond drinkenquote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Onverzadigde vettax is dan ook een slecht idee. Een extra tax op producten die echt ziek veel verzadigde vetten bevatten lijkt me een mooie stap.
Eens!quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:44 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dit kan ook, maar ik zie een taks op energydrinks helemaal zitten. Het is onvoorstelbaar wat voor troep erin zit. Dan moet ik eigenlijk wel mijn post aanvullen met ongezond drinken
Een primaire levensbehoefte als benzine heeft maar een zeer beperkte prijselasticiteit. Voor genotsmiddelen geldt dat iets sterker, maar in de laatste tien jaar is de prijs van een pakje sigaretten anderhalf keer zo duur geworden, het aantal rokers daalt wel maar niet met schokkende hoeveelheden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat zo is. Producten hebben nou eenmaal een bepaalde prijselasticiteit. Als je een prijs maar significant verhoogt, dan zal dat toch wel effect hebben op de vraag.
In het VK is men overigens aan het lobbyen om roken verboden te krijgen voor iedereen die na 2000 geboren is.
ja, maar daar los je niets mee op wanneer je alleen de consumentenverkoop belast, je kunt beter de welzijn/kwaliteitseisen verhogen; hierdoor worden kostenverhogingen doorgevoert naar de klant, zorg je voor minder overproductie en 'vlees is vlees' eisje erbij zodat men geen afval/eiwittensoep als vlees kan verkopenquote:Op zondag 22 juni 2014 12:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als mensen minder vlees eten zou dat veel beter zijn voor het milieu. Daarnaast eten we ook gewoon te veel vlees met z'n allen.
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een primaire levensbehoefte als benzine heeft maar een zeer beperkte prijselasticiteit. Voor genotsmiddelen geldt dat iets sterker, maar in de laatste tien jaar is de prijs van een pakje sigaretten anderhalf keer zo duur geworden, het aantal rokers daalt wel maar niet met schokkende hoeveelheden.
Natuurlijk, een accijns op brandstof is een pure melkkoe.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een primaire levensbehoefte als benzine heeft maar een zeer beperkte prijselasticiteit. Voor genotsmiddelen geldt dat iets sterker, maar in de laatste tien jaar is de prijs van een pakje sigaretten anderhalf keer zo duur geworden, het aantal rokers daalt wel maar niet met schokkende hoeveelheden.
Aha, is dat nog werkelijk zo? Maar goed, aan de andere kant krijgen sportclubs vaak veel subsidie, valt ook iets voor te zeggen maar bij je voorgestelde gelijke behandeling botst dat welquote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee belastingtechnisch, het is heel raar dat kerken veel minder belasting hoeven af te dragen als sportclubs.
Precies. Met die verzadigde vetten is de huidige stand van kennis volgens mij dat je die moet vervangen door onverzadigde vetten, en dat het juist ongezond is als je ze vervangt door koolhydraten.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik rook niet, maar ik dacht van ¤3,80 naar 6 euro. Die fl. 2,50 is vast langer geledenquote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:49 schreef Life2.0 het volgende:
anderhalf? van wat, 2 gulden 50 naar 6 euro ja?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |