abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143293692
Zo te zien in de documentaire is de moraal erg hoog wat het succes verklaart van deze groep. Allemaal jonge jongens die een soort gruwelijke speeltuin hebben en met een soort massahysterie een ideaal nastreven. Ik kan mijn vinger er nog steeds niet opleggen, iets klopt er niet.
pi_143316856
quote:
Go Peshmerga!! Hoop dat ze die Nederlandse Isis strijders goed weten te raken. :)
pi_143322363
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:15 schreef Tem het volgende:
Zo te zien in de documentaire is de moraal erg hoog wat het succes verklaart van deze groep. Allemaal jonge jongens die een soort gruwelijke speeltuin hebben en met een soort massahysterie een ideaal nastreven. Ik kan mijn vinger er nog steeds niet opleggen, iets klopt er niet.
Wat er ten tijde van WO1 gebeurde is in bepaalde mate vergelijkbaar.
pi_143330404
quote:
Het is nog ietwat onduidelijk welke grote speler erachter zit. Als ze buiten hun speelveld komen (dus buiten Syrië en Irak) zal het wel sneller duidelijk worden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_143330626
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 08:47 schreef waht het volgende:
Schuld van Turkije dan, die al die mafketels door laat reizen.
Interssant is dat momenteel Turkije een bondgenootschap met dezelfde koerden lijkt aan te gaan die ze voorheen nog lang bevochten hebben...

De Turken zouden dan de Koerden helpen een Koerdische staat in noord-Irak, en mogelijk Syrie te vestigen (wat in het Koerdische deel van Iran dan gaat gebeuren is onduidelijk)... met als tegendeal dat de Turken toegang tot de Olie daar krijgen en misschien ook garanties dat de Koerden zuidoost turkije met rust laten..

Iig lijken de Koerden nu volop bewapend te worden, en in het tegenoffensief tegen IS te gaan
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_143331097
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 09:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Interssant is dat momenteel Turkije een bondgenootschap met dezelfde koerden lijkt aan te gaan die ze voorheen nog lang bevochten hebben...

De Turken zouden dan de Koerden helpen een Koerdische staat in noord-Irak, en mogelijk Syrie te vestigen (wat in het Koerdische deel van Iran dan gaat gebeuren is onduidelijk)... met als tegendeal dat de Turken toegang tot de Olie daar krijgen en misschien ook garanties dat de Koerden zuidoost turkije met rust laten..

Iig lijken de Koerden nu volop bewapend te worden, en in het tegenoffensief tegen IS te gaan
Het is opmerkelijk hoe snel Erdogan z'n steun laat wisselen, maar dat moet hij helemaal zelf weten natuurlijk. Davutoglu zei begin dit jaar dat ISIS met het Assad-regime zou samenwerken, ook daar zijn ze snel vanaf gestapt.
pi_143332107
quote:
In Irak en de grote opmars is het te danken aan een meesterverbond met de lokale soennieten en vooral baathisten. Mosul, een grote stad in Irak, hebben ze zo makkelijk kunnen innemen omdat de burgemeester daar een soenniet was die de Iraakse regering op het juiste moment flink in de rug heeft gestoken en ervoor gezorgd dat er minimale militaire tegenstand was tegen ISIS. Ze konden feitelijk gewoon doorlopen en hadden een pact met invloedrijke lokale mensen om "samen de buit te delen". De soldaten loyaal aan de Iraakse regering en Koerden zijn op sluwe wijze misleidt en die namen het zekere voor het onzekere en vluchtten.

ISIS is sterk gegroeid, maar er zijn ook lokale factoren zoals het pact met invloedrijke en machtige baathisten die hen heeft geholpen momentum te krijgen. En natuurlijk het zware falen van het Iraakse leger, dat is een papieren tijger gebleken.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_143332245
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 09:44 schreef waht het volgende:
Het is opmerkelijk hoe snel Erdogan z'n steun laat wisselen
Wat voor een politicus an sich geen slechte eigenschap zijn kan; nuttig en efficient opportunisme;
de olie uit iraaks koerdistan kan Turkije zeker goed gebruiken.

Vraag is werkelijk hoe groot het vertrouwen tussen Koerden en Turken zal zijn, ergens heb ik de indruk dat de amerikanen er ook positief tegenover staan en mits turken en koerden goed samenwerken, deze een ontstaan van een koerdische staat goedkeuren en zelfs actief zullen meehelpen met militaire acties , zoals de huidige luchtaanvallen.

De heersende sjiieten in Bagdad lijken idd net iets te laat doorgekregen te hebben dat ze hun kaart nu écht overspeeld hebben, en te lang op Malikki hebben gezet; deze nu te laten vallen is mogelijk te laat..wat dat betreft zijn de sjiieten de grootste verliezers, ook al denk ik dat die rare IS-strijders militair de sjiieten nooit werkelijk konden bedreigen, hebben ze toch de gestage machtsuitbreiding van de sjiieten in Irak gestopt (grotendeels overigens door vooral (mede)sunnieten te vermoorden). IS natuurlijk vooral een gestuurd poppetje in een groter spel, de brede machtstrijd tussen sjieten (Irak en Iran) en Sunnieten uit de golfstaten en Saudi-Arabie, met daaromheen een aantal 'derde honden' die een been hopen mee te snappen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_143340271
Het blijft een gevaarlijk spel voor alle deelnemers, en dat beginnen ze allemaal te voelen.
quote:
With the ISIS militant forces inching closer to Baghdad, Saudi Arabia has urged allies Pakistan and Egypt to send in troops to secure its border near Iraq.

Saudi Arabia shares a 500 mile-long border with Iraq and Syria.

"The kingdom is calling in favors from Egypt and Pakistan," an adviser to the Saudi government told The Times. "No one is certain what ISIS has planned, but it's clear a group like this will target Mecca if it can. We expect them to run out of steam, but no one is taking any chances."

The ISIS has a strong control on Iraq's western borders near Syria and Jordan.

And with the militants taking one town after the other in Iraq, the Southern border with Saudi Arabia could be the next possible target.

The Saudi Arabia border near Iraq frontier is vulnerable as it lies near the Anbar province, which is largely held either by ISIS forces or by tribes which have sworn loyalty to the Caliphate under Abu Bakr al-Baghdadi.

Last month, The Telegraph had reported that the Saudi government sent in an additional troop of over 30,000 soldiers to the desert border to stop any advance from the ISIS.
pi_143340417
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:46 schreef waht het volgende:
Het blijft een gevaarlijk spel voor alle deelnemers, en dat beginnen ze allemaal te voelen.

[..]

Ik denk dat het voor ISIS het begin van het einde is als ze Saudi-Arabië binnentrekken.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:58:22 #211
66825 Reya
Fier Wallon
pi_143340723
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:46 schreef waht het volgende:

[..]

Genoeg Saoedi's die op hun luie reet liggen, die zou ik eerst maar eens de vuurlinie insturen.
pi_143347226
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor ISIS het begin van het einde is als ze Saudi-Arabië binnentrekken.
zuidelijk sjiitisch irak is sowieso al een no-go zone voor IS, dat een sunnititische basis heeft...

waar de regerings-troepen in de sunnitische gebieden uit angst voor hen wegliepen (en weinig affiniteit hadden met de door sjiieten gecontroleerde regering in centraal irak), zullen ze in zuid-irak wel zwaardere tegenstand krijgen...

De kans dat zich ISIS ooit buiten de soenitische delen gaat wagen is eerder extreem klein... hooguitz zullen staten als Saudi Arabie ook hun eigen doelen ermee hebben om 'angst' erover te verbreiden, en eventueel eigen troepen of wapenleverenanties in deze gebieden te gaan doen vanuit een vermeende 'dreiging' hiervan... (ik vermoed eerder dat hiermee een staat als Saudi-arabie eerder sterkere controle over sjiietische miltires in zuid-irak wil winnen)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:00:14 #213
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_143347234
Nu die minderheden worden opgejaagd moeten weer zeer zeker ingrijpen.
En geen 1 of 2 bommetjes maar een constante aanval van een week lang dagelijks een aantal uren non stop bestoken van ISIS opstandelingen. Kijken hoelang ze dan nog een opmars volhouden.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_143363678
Ben ik de enige persoon die twijfelt aan de ware intentie van de Verenigde Staten in het gehele ISIS debakel?

Tijdens de genocide in Rwanda in de begin jaren '90 toen meneer Clinton het te druk had met blokfluit les geven aan mevrouw Lewinsky zijn er rond de 500.000 Tutsi vermoord door Hutu milities. Zowel de VS als andere leden van de veiligheidsraad gaven geen kick.

Nu er een paar duizend Yazidi's op de vlucht slaan doen de Amerikanen opeens alsof deze - naar mijn mening - vreselijke situatie ze werkelijk iets interesseert....

Wie de berichtgeving van de afgelopen dagen heeft gevolg weet dat de Amerikanen vooral de ISIS opmars richting Arbil aan het bestrijden zijn. De mensen op de berg en de omringende dorpen in de omgeving Sinjar krijgen af en toe een voedselpakket op hun kop gedropt en once in a blue moon komt er een helikopter een dozijn vluchtelingen oppikken.

Noem mij negatief maar het lijkt mij een 'false flag operation' de Amerikanen zijn er vanuit mijn optiek alleen maar op uit om hun olie belangen in Koerdistan te behartigen.

Hoe verder ISIS oprukt naar het noorden hoe groter de dreiging wordt voor de VS. Immers weten zowel de Amerikanen als ISIS zelf dat zij in het eveneens olierijke maar overweldigend Sji'ietische zuid- Irak totaal geen overlevingskansen hebben.

Ook bij VOX delen ze mijn analyse, zie hier het volledige artikel: http://www.vox.com/2014/8/11/5988377/kurdistan-oil

quote:
But it wasn't until they encroached into semi-autonomous Kurdish territory and near the Kurdish capital of Erbil — an oil boomtown full of Western companies like Chevron and ExxonMobil — that the Obama administration decided to authorize airstrikes against ISIS.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 04:14:08 #215
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_143367595

Heb hier vol afschuw naar gekeken, wat een wanhopige situatie.
Hulde voor de Peshmerga!

De maat is nu echt vol, het westen MOET ingrijpen, dit kan niet zomaar ongestraft gebeuren.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_143368277
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:09 schreef Pharaoh het volgende:
Ben ik de enige persoon die twijfelt aan de ware intentie van de Verenigde Staten in het gehele ISIS debakel?

Tijdens de genocide in Rwanda in de begin jaren '90 toen meneer Clinton het te druk had met blokfluit les geven aan mevrouw Lewinsky zijn er rond de 500.000 Tutsi vermoord door Hutu milities. Zowel de VS als andere leden van de veiligheidsraad gaven geen kick.

Nu er een paar duizend Yazidi's op de vlucht slaan doen de Amerikanen opeens alsof deze - naar mijn mening - vreselijke situatie ze werkelijk iets interesseert....

Wie de berichtgeving van de afgelopen dagen heeft gevolg weet dat de Amerikanen vooral de ISIS opmars richting Arbil aan het bestrijden zijn. De mensen op de berg en de omringende dorpen in de omgeving Sinjar krijgen af en toe een voedselpakket op hun kop gedropt en once in a blue moon komt er een helikopter een dozijn vluchtelingen oppikken.

Noem mij negatief maar het lijkt mij een 'false flag operation' de Amerikanen zijn er vanuit mijn optiek alleen maar op uit om hun olie belangen in Koerdistan te behartigen.
False flag betekent dat Amerika er direct achter zit he, dat is gewoon totaal onnodig.

De Koerden handelden toch al prima met het Westen, dus waarom zouden de VS een gigantische operatie op moeten stellen om daar iets in handen te krijgen? Ze hadden het al.

En ja, Amerika zal olieinfrastructuur beschermen, elke zinnige grootmacht zou dat doen.
pi_143368318
Nog een moooi kaartje:

pi_143370819
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 08:09 schreef waht het volgende:

[..]

False flag betekent dat Amerika er direct achter zit he, dat is gewoon totaal onnodig.

De Koerden handelden toch al prima met het Westen, dus waarom zouden de VS een gigantische operatie op moeten stellen om daar iets in handen te krijgen? Ze hadden het al.

En ja, Amerika zal olieinfrastructuur beschermen, elke zinnige grootmacht zou dat doen.
Wat ik dus probeerde te zeggen is dat het Amerika of GB totaal niet om de Yezidi's gaat. Zij zijn er beide puur op uit om hun olie infrastructuur te beschermen. Het opkomen voor de Yezidi's is een schouwspel om in de media sympathie op te wekken voor deze zaak bij het volk.

Wat mij betreft moeten de landen hier in de media gewoon eerlijk over zijn dat dit hun enige doel is. Is wel zo netjes.
pi_143398365
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 10:37 schreef Pharaoh het volgende:

[..]

Wat ik dus probeerde te zeggen is dat het Amerika of GB totaal niet om de Yezidi's gaat. Zij zijn er beide puur op uit om hun olie infrastructuur te beschermen. Het opkomen voor de Yezidi's is een schouwspel om in de media sympathie op te wekken voor deze zaak bij het volk.

Wat mij betreft moeten de landen hier in de media gewoon eerlijk over zijn dat dit hun enige doel is. Is wel zo netjes.
Je verhaal bevat best een kern van waarheid, dat wil ik niet betwisten, maar als ik Yezidi ben en ik zit met mijn gezin op een berg dan zal het me een zorg zijn wat de werkelijke intenties zijn. Als ik maar gered word.
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
pi_143402804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 10:37 schreef Pharaoh het volgende:

[..]

Eerlijk zijn heeft geen enkele zin. In de (internationale) politiek heb je altijd tegenstanders die jou zwart willen maken en jouw belangen tegenwerken. Als er dan een mogelijkheid is om als redder naar voren te komen en tegelijkertijd je eigen belangen te behartigen is dat pure winst. Nu staat Amerika sowieso niet bekend om zijn onbaatzuchtige karakter en is dit een welkome operatie om wat goodwill te creëren.

Als je het niet doet wordt je toch keihard veroordeeld, als je eerlijk bent eveneens. Eerlijkheid bewaar je lekker voor achter de schermen en ingrijpen doe je enkel als je er iets mee wint.
pi_143438420
Aardige opinie.

quote:
Het Westen moet niet interveniëren in een burgeroorlog tussen soennieten en sjiieten, betoogt gen.-majoor der mariniers Kees Homan. 'Het Westen zal ervan worden beschuldigd partij te kiezen.'

De rekrutering van nieuwe strijders profiteert ervan dat IS wordt gezien als een succesverhaal met een aansprekende doelstelling.
Terwijl de Verenigde Staten vertrouwen op beperkte luchtaanvallen en ze de Koerdische peshmerga eerder als een defensieve dan een offensieve krijgsmacht uitrusten, blijft het initiatief bij de IS (Islamitische Staat). IS maakt hierbij gebruik van de voortdurende strategische miscalculaties van de tegenstanders. Ondanks alle moderne technologie en activiteiten van inlichtingendiensten, moest de Amerikaanse president Barack Obama publiekelijk erkennen dat de plotselinge opmars van IS iedereen had verrast.

Rijkste terreurorganisatie
IS staat bekend als de rijkste terreurorganisatie. Nog voor de verovering van Mosul in juni jl. bedroegen de inkomsten uit belastingen en afpersing zo'n 75 miljoen euro per jaar. In Mosul werd de centrale bank van ruim 300 miljoen euro beroofd. Bovendien beschikt IS momenteel naast veroverde olievelden in Oost-Syrië ook over de olievelden in de regio van Mosul.

Vergeleken met andere terroristische organisaties kent IS een ongekende omvang, bereik, visie, strategisch bewustzijn en middelen. IS telt steeds meer strijders en is militair veel beter uitgerust als resultaat van haar overwinningen. De organisatie bestaat uit een combinatie van religieuze ideologie, terrorisme en irreguliere oorlogvoering, die effectief is tegen de door sjiieten gedomineerde conventionele strijdkrachten van Irak. IS heeft inmiddels een groot grondgebied onder controle dat zich uitstrekt van Aleppo tot Mosul en Fallujah. Het Kalifaat is gericht op de vernietiging van de koloniale grenzen en herstel van de situatie voor 1916. De rekrutering van nieuwe strijders profiteert ervan dat IS wordt gezien als een succesverhaal met een aansprekende doelstelling. IS heeft de overgang doorgemaakt van een jihadistische organisatie naar een Islamitische Staat, en van politieke entiteit naar sociale beweging.

Militair vermogen kent naast een fysieke en conceptuele component ook een morele component. Kortweg bestaat deze uit de wil te doden en bereid zijn te sterven voor een als rechtvaardig gepercipieerde zaak.
Gemarginaliseerd
IS is overigens al jarenlang een staat binnen de staat Irak. Het heeft de steun van de meerderheid van de Iraakse soennieten. Zij voelen zich gemarginaliseerd door het sjiitische regime van Malaki, die ze als sektarisch beschouwen. De Amerikanen hebben hieraan ook schuld, omdat ze na de invasie in Irak in 2003 de soennitische bestuurders en militairen naar huis stuurden. Toen Maliki aan de macht kwam (in 2006) benoemde hij politieke loyalisten - geen competente leiders - in hoge militaire functies. Dat verklaart waarom Iraakse militairen vluchtten en deserteerden toen IS hen bij Mosul aanviel.

Militair vermogen kent naast een fysieke en conceptuele component ook een morele component. Kortweg bestaat deze uit de wil te doden en bereid zijn te sterven voor een als rechtvaardig gepercipieerde zaak. Hierbij is de rol van het leiderschap essentieel. Leiders moeten een na te streven doel identificeren en deze zo uitdragen, dat hun strijders erin kunnen geloven.

IS is daarom in staat andere jihadistische groeperingen te domineren of op te nemen. De organisatie is bovendien militair veel sterker dan de slecht uitgeruste en enigszins verarmde Koerdische peshmerga. Zo maakt IS onder meer gebruik van het modern Amerikaans materieel van drie Iraakse divisies die in Mosul in hun handen vielen. De organisatie beschikt ook over luchtverdedigingscapaciteiten, waaronder SA-7 schoudervuurwapens.

In irreguliere oorlogen is het een ijzeren wet dat de zwakheid van de staat die men wil helpen, evenveel dreiging vormt als die van de vijand.
Complexe effecten
Een westerse interventie is, hoewel mogelijk, niet wenselijk. Aangezien vrijwel alle soennieten aan de zijde van IS vechten, betekent het een interventie in een burgeroorlog tussen sjiieten en soennieten. Het Westen zal ervan worden beschuldigd partij te kiezen. Niet in het minst vanwege de complexe effecten op de relaties met en tussen Iran en Saoedi-Arabië.

Vooralsnog blijven de Amerikaanse doeleinden beperkt tot het lenigen van de humanitaire nood op de berg Sinjar en het verdedigen van de Koerdische gebieden. De VS hebben duidelijk gemaakt dat ze er niet op uit zijn IS te verslaan of IS-doelen buiten de Koerdische regio te beschieten. Er zijn geen Amerikaanse plannen de militaire luchtcampagne verder dan de huidige zelfverdedigingsactiviteiten uit te breiden. Kortom, de Amerikaanse strategie is niet gericht op herstel van de statusquo van juli. Toch spreken sommige Amerikaanse critici, gezien de uitbreiding van het aantal Amerikaanse adviseurs, al over 'mission creep'.

IJzeren wet
In irreguliere oorlogen is het een ijzeren wet dat de zwakheid van de staat die men wil helpen, evenveel dreiging vormt als die van de vijand. In ieder geval moet er een eind komen aan de politieke macht van Maliki. Irak kan niet functioneren als staat en effectieve veiligheidstroepen creëren zonder representatieve politieke machtsuitoefening. De vraag is of het niet te laat is.

In de internationale discussie hierover wordt al gerept van de 'balkanisering' van de regio langs sektarische lijnen. Een vaak genoemd scenario voor de regio is een alevietenstaat langs de kust van Syrië die grenst aan een soennitische staat die zich uitstrekt van Damascus tot Bagdad. Deze wordt geflankeerd door een Koerdische natie in het noorden met politieke en financiële ondersteuning van Turkije, en een sjiitische staat gesteund door Iran in het zuiden. Dat lijkt een recept voor een generatielange instabiliteit, met een mengeling van fundamentele conflicten en geopolitieke profilering van de regionale mogendheden.
http://www.volkskrant.nl/(...)-en-soennieten.dhtml
pi_143438829
quote:
Goed stuk.
pi_143439123
Hmja, maar de enige oplossing die hij aanreikt is het opstappen van Maliki. Dat is inmiddels gebeurt, dus wat nu?
pi_143439150
Overigens doet Homans stelling over de IJzeren Wet me denken aan het artikel Give War A Chance uit '99 van Luttwak, wat ook in deze crisis één manier is om tegen de situatie aan te kijken: http://peacelearner.files(...)ve-war-a-chance1.pdf
pi_143439994
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:52 schreef Intxaurraga het volgende:
Hmja, maar de enige oplossing die hij aanreikt is het opstappen van Maliki. Dat is inmiddels gebeurt, dus wat nu?
Voor de rest pleit hij voornamelijk ervoor dat het westen zich beter afzijdig kan houden. Ik weet niet of het zijn opzet was om zonodig oplossingen aan te reiken. Aan de andere kant bemoeit het westen zich er natuurlijk allang mee, zelf Duitsland gaat militair materieel leveren aan Irak.
pi_143440126
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:52 schreef Intxaurraga het volgende:
Laten uitbranden.
pi_143440147
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:54 schreef Intxaurraga het volgende:
Overigens doet Homans stelling over de IJzeren Wet me denken aan het artikel Give War A Chance uit '99 van Luttwak, wat ook in deze crisis één manier is om tegen de situatie aan te kijken: http://peacelearner.files(...)ve-war-a-chance1.pdf
Juist. Echter passen dit soort gedachten niet in de verlichte Westerse geest.
pi_143441377
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 10:48 schreef waht het volgende:

[..]

Laten uitbranden.
Daar is het westen economisch natuurlijk niet bij gebaat, vandaar dat ze naarstig opzoek zijn naar een antwoord.

http://www.volkskrant.nl/(...)-Iraaks-geweld.dhtml
pi_143576443
Mijn mening :

NL moet straaljagers en gevechtshelikopters sturen en de Iraakse troepen helpen waar het kan.
Ook moeten er 20000 man troepen naar Bagdad om het Nederlandse consulaat en omgeving te verdedigen .

Dit moet betaald worden uit de ontwikkelingsgelden die beschik baar zijn .
Desnoods loopt het begrotings tekort wat op dat maakt niks uit :)

Dus Hard ingrijpen en Boots On The Ground
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_143577048
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:44 schreef MMXMMX het volgende:
Mijn mening :

NL moet straaljagers en gevechtshelikopters sturen en de Iraakse troepen helpen waar het kan.
Ook moeten er 20000 man troepen naar Bagdad om het Nederlandse consulaat en omgeving te verdedigen .

Dit moet betaald worden uit de ontwikkelingsgelden die beschik baar zijn .
Desnoods loopt het begrotings tekort wat op dat maakt niks uit :)

Dus Hard ingrijpen en Boots On The Ground
Dit is het meest onrealistische dat ik gelezen heb in lange tijd.
pi_143577316
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit is het meest onrealistische dat ik gelezen heb in lange tijd.
Waarom ?

We hebben toch gewoon het materieel en manschappen en geld ik zie het probleem niet en ze worden elke maand betaald van onze belasting centen dus laat ze wat doen voor dat geld :)

Onderbouw dan eens waarom het niet zou kunnen ? America en de UK doen het toch ook ?
pi_143577491
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:05 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Waarom ?

We hebben toch gewoon het materieel en manschappen en geld ik zie het probleem niet en ze worden elke maand betaald van onze belasting centen dus laat ze wat doen voor dat geld :)

Onderbouw dan eens waarom het niet zou kunnen ? America en de UK doen het toch ook ?
De VS is in Irak om hun eigen personeel te beschermen.

Wij hebben er niets te zoeken.
pi_143577612
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De VS is in Irak om hun eigen personeel te beschermen.

Wij hebben er niets te zoeken.
Als isis een eigen staat krijgt wat ze graag willen . Als ze dat ten koste van die arme Irakezen voorelkaar krijgen en gesetteld zijn gaan ze zich ineens op het westen richten let maar op en dan heb je spijt dat je niet vroegtijdig hebt ingegrepen :) Dus als je nu wat doet dan heb je er later profijt van .
pi_143577622
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:05 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Waarom ?

Puntsgewijs:

- Nederland heeft geen 20.000 militairen om zo even naar Irak te sturen
- Nederland heeft geen straaljagers om de Irakezen te helpen
- De ontwikkelingssamenwerkingbegroting is veel te klein om de kosten van defensie te dekken
- De ontwikkelingssamenwerkingbegroting is bovendien bedoeld voor - raad het eens - ontwikkelingssamenwerking, en niet om oorlog te voeren in Irak. Om dat voor elkaar te krijgen zou je eerst een meerderheid in de Kamer moeten hebben om ontwikkelingssamenwerking geheel te staken (die is er absoluut niet) en vervolgens een meerderheid om ál dat geld bij de Defensiebegroting te voegen (die is er al helemaal niet)
- Er is ook geen meerderheid in de kamer voor een gewapende missie in Irak en al helemaal niet voor eentje van de schaal waarop jij voorstelt
- Het Nederlandse consulaat in Irak hoeft niet beschermd te worden en al helemaal niet door 20.000 militairen. Als de dreiging te hoog wordt worden de ambassademedewerkers gewoon geëvacueerd zoals dat altijd gaat
- Amerika en het VK beschikken over een totaal andere militaire en politieke cultuur en niet alles wat zij kunnen kan Nederland
- Dat jij niet weet wat defensie doet wil niet zeggen dat alles gerechtvaardig is omdat ze bekostigd wordt van "onze belasting centen".

Dat was in elk geval wat eerst in me op kwam. Misschien mis ik nog dingen.
pi_143577735
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:14 schreef Tchock het volgende:
altijd gaat
- Amerika en het VK beschikken over een totaal andere militaire en politieke cultuur
Misschien nog dat we niet zitten te wachten op honderden lijkzakken vol dode soldaten voor andermans oorlog.
pi_143577738
Oh, haha. Ik dacht dat 20.000 man onrealistisch was omdat die al bezig zijn met allerlei andere taken, maar ik heb het nagezocht en de landmacht heeft helemaal geen 20.000 medewerkers.
pi_143577801
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:17 schreef Tchock het volgende:
Oh, haha. Ik dacht dat 20.000 man onrealistisch was omdat die al bezig zijn met allerlei andere taken, maar ik heb het nagezocht en de landmacht heeft helemaal geen 20.000 medewerkers.
Krijgsmacht heeft c.a. 40.000 man troepensterkte.
pi_143577803
quote:

[..]

Puntsgewijs:

- De ontwikkelingssamenwerkingbegroting is veel te klein om de kosten van defensie te dekken
- De ontwikkelingssamenwerkingbegroting is bovendien bedoeld voor - raad het eens - ontwikkelingssamenwerking, en niet om oorlog te voeren in Irak. Om dat voor elkaar te krijgen zou je eerst een meerderheid in de Kamer moeten hebben om ontwikkelingssamenwerking geheel te staken (die is er absoluut niet) en vervolgens een meerderheid om ál dat geld bij de Defensiebegroting te voegen (die is er al helemaal niet)
- Er is ook geen meerderheid in de kamer voor een gewapende missie in Irak en al helemaal niet voor eentje van de schaal waarop jij voorstelt
- Het Nederlandse consulaat in Irak hoeft niet beschermd te worden en al helemaal niet door 20.000 militairen. Als de dreiging te hoog wordt worden de ambassademedewerkers gewoon geëvacueerd zoals dat altijd gaat
- Amerika en het VK beschikken over een totaal andere militaire en politieke cultuur en niet alles wat zij kunnen kan Nederland
- Dat jij niet weet wat defensie doet wil niet zeggen dat alles gerechtvaardig is omdat ze bekostigd wordt van "onze belasting centen".

Wij hebben geen vliegtuigen ? Hoe kom je daar nu bij man ?

De taken van de Koninklijke Luchtmacht zijn:
het leveren van wereldwijde slagkracht vanuit de lucht;
het verkrijgen en behouden van luchtoverwicht met de beschikbare wapensystemen;
het creëren van vrijheid van handelen te land en ter zee door middel van operaties vanuit de lucht;
het uitvoeren van luchtverkenningsoperaties;
het uitvoeren van internationale crisisbeheersing en humanitaire operaties;
bijdragen aan het behoud van de internationale rechtsorde door te dreigen met inzet of zo nodig door daadwerkelijke inzet.

De wapenspreuk van de Koninklijke Luchtmacht is: "Parvus numero, magnus merito" (Klein in aantal, groot in daden).

Het motto van het Commando Luchtstrijdkrachten is: "Waakzaam en Trefzeker".

BRON : http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Luchtmacht
pi_143577951
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:19 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Nee. Was 25.000 in 2011 en wordt afgebouwd naar 17.500 eind 2014. Tenzij wij legeronderdelen door elkaar halen?

Bron trouwens: http://www.defensie.nl/do(...)nr.-6-september-2011
pi_143577997
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee. Was 25.000 in 2011 en wordt afgebouwd naar 17.500 eind 2014. Tenzij wij legeronderdelen door elkaar halen?

Bron trouwens: http://www.defensie.nl/do(...)nr.-6-september-2011
Vanavond sprak men op het journaal nog van 40.000 man
pi_143578039
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:19 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Wij hebben geen vliegtuigen ? Hoe kom je daar nu bij man ?
Natuurlijk hebben wel wel wát vliegtuigen. Maar niet om weg te sturen. :D Door de bezuinigingen op Defensie heeft Nederland momenteel nog 61 F-16's. Daarvan is een steeds wisselend deel permanent in onderhoud en een ander deel bewaakt het Nederlandse luchtruim. Er is berekend dat door de bezuinigingen er vanaf 2014 niet genoeg capaciteit meer is om grootschalige buitenlandse missies te doen. Zie hier en hier.
pi_143578081
quote:

[..]

Puntsgewijs:

Als het zo moeilijk is om een deel van het leger in te zetten voor de hulp aan de Irakezen WAAROM hebben we dan in godsnaam nog een leger :)
pi_143578099
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:19 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:25 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Vanavond sprak men op het journaal nog van 40.000 man
Ah, ik heb het al. Jullie hebben het over de totale Nederlandse troepensterkte. Daar zit de Marechaussee, Luchtmacht, Landmacht en Marine bij. Het spreekt nogal voor zich dat de meeste mensen daarvan niet uitgezonden kunnen worden naar Irak. Ik had het over alleen de sterkte van de Landmacht en die is momenteel tussen de 20 en 17.500 man.
pi_143578127
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:28 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Als het zo moeilijk is om een deel van het leger in te zetten voor de hulp aan de Irakezen WAAROM hebben we dan in godsnaam nog een leger :)
Ten eerste: om de binnenlandse veiligheid te waarborgen. Ten tweede: om buitenlandse missies te doen (maar totaal niet van de absurde schaal waar jij het over hebt). Ten derde hadden we natuurlijk een veel groter leger, maar zoals gezegd, bezuinigingen.
pi_143578187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

Natuurlijk hebben wel wel wát vliegtuigen. Maar niet om weg te sturen. :D Door de bezuinigingen op Defensie heeft Nederland momenteel nog 61 F-16's. Daarvan is een steeds wisselend deel permanent in onderhoud en een ander deel bewaakt het Nederlandse luchtruim. Er is berekend dat door de bezuinigingen er vanaf 2014 niet genoeg capaciteit meer is om grootschalige buitenlandse missies te doen. Zie hier en hier.
Wat ik lees in je linkjes is het een kwestie van geld en dat kan volgens mij prima opgelost worden:)
pi_143578208
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Ah, ik heb het al. Jullie hebben het over de totale Nederlandse troepensterkte. Daar zit de Marechaussee, Luchtmacht, Landmacht en Marine bij. Het spreekt nogal voor zich dat de meeste mensen daarvan niet uitgezonden kunnen worden naar Irak. Ik had het over alleen de sterkte van de Landmacht en die is momenteel tussen de 20 en 17.500 man.
^O^
pi_143578273
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

OK als dat dan zo is dan neem ik genoegen met 10.000 man maar desnoods roepen we reservisten op om het aan te vullen :)
pi_143578321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:35 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

OK als dat dan zo is dan neem ik genoegen met 10.000 man maar desnoods roepen we reservisten op om het aan te vullen :)
Hoe veel reservisten denk jij dat er zijn? En mag ik vragen hoe oud je bent? :)
pi_143578417
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe veel reservisten denk jij dat er zijn? En mag ik vragen hoe oud je bent? :)
Nee dat mag je niet vragen dat word mij te persoonlijk :)
Het gaat hier tenslotte over ingrijpen in Iraq en niet over mij :)
pi_143578431
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:40 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Nee dat mag je niet vragen dat word mij te persoonlijk :)
Het gaat hier tenslotte over ingrijpen in Iraq en niet over mij :)
Wat jij wil.
pi_143578569
Als isis een maal een eigen staat/Land heeft en gesetteld is zal het zich op het westen gaan richten dat lijkt mij overduidelijk.

Dit moet koste wat koste voorkomen worden nu het nog kan .
pi_143578673
Denk dat Europa, naast dat het samen met de VS de Koerden steunt, ook haar grenzen moet versterken. Tevens harder optreden tegen radicale groepen binnen onze eigen grenzen. Zero tolerance.

Inzet van grondtroepen zou ik zoveel mogelijk uitstellen.

Samenwerking met Iran zou ook een serieuze optie moeten zijn.
pi_143578844
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:49 schreef J0kkebr0k het volgende:
Denk dat Europa, naast dat het samen met de VS de Koerden steunt, ook haar grenzen moet versterken. Tevens harder optreden tegen radicale groepen binnen onze eigen grenzen. Zero tolerance.

Inzet van grondtroepen zou ik zoveel mogelijk uitstellen.

Samenwerking met Iran zou ook een serieuze optie moeten zijn.
Zo Heel erg sterk is isis op het moment nog niet dat we de hulp van Iran nodig hebben .

Ze rennen door Irak heen net als dat de Amerikanen al deden in de eerste golf oorlog omdat Iraq zijn grenzen niet vol met troepen heeft staan en dus loop je zo een paar kilometer door en ook heeft Iraq niet in elk nomaden dorp troepen liggen ter verdediging .

Maar een beetje georganiseerd legertje kan isis zo weer terug dringen de grens over naar syrie .

We moeten alleen niet af wachten totdat ze een eigen staat hebben want dan gaan ze groeien als kool geloof me en als ze dan ook nog over de olie van Iraq beschikken is het hellemaal feest .
pi_143578909
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:56 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Zo Heel erg sterk is isis op het moment nog niet dat we de hulp van Iran nodig hebben .

Ze rennen door Irak heen net als dat de Amerikanen al deden in de eerste golf oorlog omdat Iraq zijn grenzen niet vol met troepen heeft staan en dus loop je zo een paar kilometer door en ook heeft Iraq niet in elk nomaden dorp troepen liggen ter verdediging .

Maar een beetje georganiseerd legertje kan isis zo weer terug dringen de grens over naar syrie .

We moeten alleen niet af wachten totdat ze een eigen staat hebben want dan gaan ze groeien als kool geloof me en als ze dan ook nog over de olie van Iraq beschikken is het hellemaal feest .
Ze beschikken al eeuwen over de olie van Irak. Volg je het nieuws hierom wel? ISIS is de rijkste terreurorganisatie ooit, ze hadden in juni al een vermogen van meer dan twee miljard dollar. Lees dit anders eens.
pi_143578993
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ze beschikken al eeuwen over de olie van Irak. Volg je het nieuws hierom wel? ISIS is de rijkste terreurorganisatie ooit, ze hadden in juni al een vermogen van meer dan twee miljard dollar. Lees dit anders eens.
Isis had de beschikking over de olie van Saddam hoessein ?
Ja dat van die 2 mil had ik ook gehoord ja .
Maar ik bedoel als ze serieus gaan pompen dan is het hek van de dam
pi_143579108
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:01 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Isis had de beschikking over de olie van Saddam hoessein ?
Ja dat van die 2 mil had ik ook gehoord ja .
Maar ik bedoel als ze serieus gaan pompen dan is het hek van de dam
Ze zijn al zo ver dat ze geheel financieel onafhankelijk zijn. Geen Al Qaida-toestanden met vage buitenlandse investeerders.
pi_143579157
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ze zijn al zo ver dat ze geheel financieel onafhankelijk zijn. Geen Al Qaida-toestanden met vage buitenlandse investeerders.
Maak ze nou niet groter dan ze zijn.
pi_143579162
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nu alleen nog een eigen land en dan een serieus leger oprichten misschien zelfs met nuk wapens gekocht van Rusland .
pi_143579195
Conclusie : Moet ingegrepen worden tegen ISIS in Irak? JA ZO SNEL ALS MOGELIJK !!!

En NL mag helpen !!!
pi_143579218
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:09 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Maak ze nou niet groter dan ze zijn.
Groter dan ze zijn? Tot nu toe zeg ik alleen feiten. De doemscenario's had ik nog niet uitgetypt ;( :')
pi_143579358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Groter dan ze zijn? Tot nu toe zeg ik alleen feiten. De doemscenario's had ik nog niet uitgetypt ;( :')
Ze hebben financiers in o.a Saudi-Arabië. Tegoeden van kopstukken in het westen zijn bevroren. Ze hebben geen luchtmacht + geen marine en van een super georganiseerd leger is ook geen sprake. Veel strijders weten amper hoe ze een wapen vast moeten houden.

Ze zijn link, maar met een beetje daadkracht ontneem je hun slagkracht. En Tja... we zullen meer met terreur te maken gaan krijgen. Daar, maar ook in het westen.

Het is zaak ze terug te dringen en de gevechten zo geconcentreerd mogelijk te houden. Je wilt niet dat er in meerdere landen stadsoorlogen gevoerd gaan worden, want dan zul je er niet aan ontkomen de boel te moeten platgooien, zoals Assad dat doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2014 01:24:38 ]
pi_143579398
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
van een super georganiseerd leger is ook geen sprake.
Was het maar zo'n feest. Ze zijn veel beter georganiseerd dan je zou denken. Zo hebben ze bijvoorbeeld lijsten van alle strijders die in hun dienst zijn, zowel Irakees als Syrisch als buitenlands, met beoordelingen over hun kwaliteiten. Tevens hebben ze een netwerk van infiltranten in ministeries in Irak en daarbuiten. De financiers, voor zover ze die nog hebben, zijn niet nodig voor hun onderhoud; de inkomsten komen door het verkopen van olie aan onder andere Syrië. ISIS is écht eng. Het is uiteraard geen volledig functionerend leger of staat, maar ze zijn veel verder dan alle terreurorganisaties die we tot nu toe hebben gezien.
pi_143579432
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

Was het maar zo'n feest. Ze zijn veel beter georganiseerd dan je zou denken. Zo hebben ze bijvoorbeeld lijsten van alle strijders die in hun dienst zijn, zowel Irakees als Syrisch als buitenlands, met beoordelingen over hun kwaliteiten. Tevens hebben ze een netwerk van infiltranten in ministeries in Irak en daarbuiten. De financiers, voor zover ze die nog hebben, zijn niet nodig voor hun onderhoud; de inkomsten komen door het verkopen van olie aan onder andere Syrië. ISIS is écht eng. Het is uiteraard geen volledig functionerend leger of staat, maar ze zijn veel verder dan alle terreurorganisaties die we tot nu toe hebben gezien.
Deels misschien waar, maar voornamelijk zijn ze goed in propaganda verspreiden via westerse sociamedia. Shock and awe is duidelijk hun tactiek.
pi_143579480
quote:

[..]

Ze hebben financiers in o.a Saudi-Arabië. Tegoeden van kopstukken in het westen zijn bevroren. Ze hebben geen luchtmacht + geen marine en van een super georganiseerd leger is ook geen sprake. Veel strijders weten amper hoe ze een wapen vast moeten houden.

Ze zijn link, maar met een beetje daadkracht ontneem je hun slagkracht. En Tja... we zullen meer met terreur te maken gaan krijgen. Daar, maar ook in het westen.

Het is zaak ze terug te dringen en de gevechten zo geconcentreerd mogelijk te houden. Je wilt niet dat er in meerdere landen stadsoorlogen gevoerd gaan worden, want dan zul je er niet aan ontkomen de boel te moeten platgooien, zoals Assad dat doet.
Hellemaal mee eens .
pi_143579505
quote:

[..]

Je zegt het wel leuk, maar wie moet ze dan terugdringen? Amerika gaat geen grondoorlog riskeren na het fiasco in Irak en Afghanistan, en daarmee is de NAVO ook vleugellam. De VN krijgt niets voor elkaar. De Arabische Liga idem dito. Moet de EU dan in zijn eentje een conflict gaan oplossen? Wie durft het besluit te nemen dat zo veel dode militairen tot gevolg gaat hebben?
pi_143579574
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je zegt het wel leuk, maar wie moet ze dan terugdringen? Amerika gaat geen grondoorlog riskeren na het fiasco in Irak en Afghanistan, en daarmee is de NAVO ook vleugellam. De VN krijgt niets voor elkaar. De Arabische Liga idem dito. Moet de EU dan in zijn eentje een conflict gaan oplossen? Wie durft het besluit te nemen dat zo veel dode militairen tot gevolg gaat hebben?
De Koerden en het Iraakse leger met onze luchtsteun en wapenleveranties.
pi_143579594
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

De VVD moet het besluit nemen voor NL tenminste .
De VVD is ook altijd voorstander geweest van een groot leger .
ER is op dit moment hellemaal geen grootte troepen macht nodig om isis op de knieën te dwingen.

Voorbeeld ze werpen nieuwe grenzen op doormiddel van die stomme roodblocks LOL die kun je van mijlen ver gewoon bombarderen . Ze rijden in grootte kolonnes pik up trucks die kan je van grootte afstand gewoon bombarderen .

Het enige wat op dit moment nodig is om isis te stoppen is een paar F16s . En ja die hebben wij ook in NL
pi_143579606
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:36 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De Koerden en het Iraakse leger met onze luchtsteun en wapenleveranties.
Ik verwacht niet dat die dat kunnen. Het Irakese leger is compleet gedemoraliseerd en uiteengeslagen. Bovendien zijn ze in de minderheid. De Koerden hebben betere papieren, maar hun kracht kan ik vanachter mijn laptopje maar lastig inschatten om eerlijk te zijn.
pi_143579620
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:38 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

ER is op dit moment hellemaal geen grootte troepen macht nodig om isis op de knieën te dwingen.

Voorbeeld ze werpen nieuwe grenzen op doormiddel van die stomme roodblocks LOL die kun je van mijlen ver gewoon bombarderen . Ze rijden in grootte kolonnes pik up trucks die kan je van grootte afstand gewoon bombarderen .

Het enige wat op dit moment nodig is om isis te stoppen is een paar F16s . En ja die hebben wij ook in NL
Wauw. Je hebt, met alle respect, echt geen idee waar je het over hebt. "Een paar F16s" zetten geen zoden aan de dijk. En de VVD kan dat besluit helemaal niet nemen.
pi_143579631
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:38 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

De VS is daar al aan begonnen. Peshmerga en Iraakse leger mogen het afmaken en de offers brengen. Het is tenslotte hun gevecht om hun eigen staat en behoud van staat.
pi_143579635
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat die dat kunnen. Het Irakese leger is compleet gedemoraliseerd en uiteengeslagen. Bovendien zijn ze in de minderheid. De Koerden hebben betere papieren, maar hun kracht kan ik vanachter mijn laptopje maar lastig inschatten om eerlijk te zijn.
Luchtsteun is voldoende :)
pi_143579683
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:40 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wauw. Je hebt, met alle respect, echt geen idee waar je het over hebt. "Een paar F16s" zetten geen zoden aan de dijk. En de VVD kan dat besluit helemaal niet nemen.
Nah ik bedoel de VVD is verantwoordelijk als grootste partij om het voortouw te nemen .
En wat ik tot nu toe zie en hoor over de Amerikaanse luchtsteun is erg positief naar mijn mening ze bereiken precies wat ze willen Met hun bombardementen op die makkelijke doelen :)
pi_143579741
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

De kracht van ISIS schat je misschien te hoog in. Hoe wil zo'n relatief kleine groep militanten nu zo'n enorm gebied onder controle gaan houden? Hun eigen blitzkriegstrategie zal hun graf worden.

Ik denk wel dat moslimextemisme nu gevaarlijker is dan ooit en we niet alleen moeten focussen op Irak en Syrië en we ook goed naar ons eigen binnenland moeten gaan kijken. Daar moet de angel er zsm worden uit gehaald, anders hebben we hier een serieus probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2014 01:50:18 ]
pi_143579751
Hier nog een optie .

De Luchtmobiele Brigade is een snel inzetbare lichte infanteriegevechtseenheid van het Nederlandse Koninklijke Landmacht die theoretisch binnen vijf tot twintig dagen overal ter wereld inzetbaar kan zijn voor de verdediging van eigen gebied en dat van bondgenoten, het beschermen van de internationale rechtsorde en het ondersteunen bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp. Inzet kan plaatsvinden in NAVO-verband, als onderdeel van de Verenigde Naties (UN) of de West-Europese Unie (WEU).

Isis maakt geen schijn van kans :) Met hun domme roadblocks
pi_143579838
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:48 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De kracht van ISIS schat je misschien te hoog in. Hoe wil zo'n relatief kleine groep militanten nu zo'n enorm gebied onder controle gaan houden? Hun eigen blitzkriegstrategie zal hun graf worden.

Ik denk wel dat moslimextemisme nu gevaarlijker is dan ooit en we niet alleen moeten focussen op Irak en Syrië en we ook goed naar ons eigen binnenland moeten gaan kijken. Daar moet de angel er zsm worden uit gehaald, anders hebben we hier een serieus probleem.
Inderdaad blitzkriegstrategie meer is het niet ze hebben vermoedelijk niet eens de manschappen om de nieuwe grenzen te bewaken ze ontwijken nu al de koerden lol

Ja het Irakezen leger is gevlucht en heeft zijn stellingen verlaten zo kan ik ook snel vooruitgang boeken .

Nu kunnen we nog wat doen voor het te laat is . Ingrijpen en dan wel heel snel
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 04:55:05 #276
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143580675
En ze hebben ook nog wat manschappen nodig om hun dreigement amerikasnse doelen aan te valken kracht bij te zetten.
pi_143580697
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 01:48 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Van dat laatste zie ik niet veel terug btw.
Ik weet niet wat de regering van plan is, met al enkele tientallen Syrië-gangers terug.
De enige parlementariër die druk aan het tweeten is hierover is Peter Omzigt, maar hoe het nu moet met teruggekeerde Syrië-gangers, ik heb hem er nog niet over gehoord...
Hoeveel van die lui zijn net als Kahliddeke overgestapt naar IS? Weet iemand het?
Buurthuis openen, wat extra PTSS-psychologen inhuren?
2 miljoen uit de begroting van Den Haag halen?
I´m back.
pi_143600033
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 05:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Van dat laatste zie ik niet veel terug btw.
Ik weet niet wat de regering van plan is, met al enkele tientallen Syrië-gangers terug.
De enige parlementariër die druk aan het tweeten is hierover is Peter Omzigt, maar hoe het nu moet met teruggekeerde Syrië-gangers, ik heb hem er nog niet over gehoord...
Hoeveel van die lui zijn net als Kahliddeke overgestapt naar IS? Weet iemand het?
Buurthuis openen, wat extra PTSS-psychologen inhuren?
2 miljoen uit de begroting van Den Haag halen?
Lijkt mij vrij simpel. Behandelen als terroristen en opsluiten. Anderen niet meer terug laten keren.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 15:25:51 #279
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_143630404
Het klinkt gek maar ik ben pro IS.
Als die mensen graag met z'n allen zo willen leven prima.
Geef ze een stuk land waar dat kan en laat ze lekker.

Hoe het nu gaat met verdrijvingen en genocide is natuurlijk niet het antwoord en die vluchtelingen moeten opgevangen worden.

Maar het IS wat er nu is laat ze daar lekker hun Sharia wetjes hebben etc.
Als mensen die in overal ter wereld wonen zich zo hetzelfde voelen dan weten ze waar ze naar toe kunnen.
Kunnen ze gebroederlijk samen leven met andere "lotgenoten", dus ook andere radicale (moslims) zouden daar terecht moeten komen.

Wel goede grensbewaking en als een Nederlander er heen gaat omdat ie er graag wil wonen, prima de staat zou nog het ticket moeten regelen. Maar wel een IS paspoort dan en het Nederlandschap (incl alle voordelen) afnemen.

Allemaal op 1 plek zou een hoop ellende kunnen besparen in veel landen op de wereld.
Geef ze hun eigen land en laat ze daar helemaal zichzelf zijn!
Cru voor de mensen die nu op die plek wonen en er niks mee hebben maar goed ik denk dat het beter is.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_143642382
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:25 schreef nils7 het volgende:
Het klinkt gek maar ik ben pro IS.
Als die mensen graag met z'n allen zo willen leven prima.
Geef ze een stuk land waar dat kan en laat ze lekker.

Hoe het nu gaat met verdrijvingen en genocide is natuurlijk niet het antwoord en die vluchtelingen moeten opgevangen worden.

Maar het IS wat er nu is laat ze daar lekker hun Sharia wetjes hebben etc.
Als mensen die in overal ter wereld wonen zich zo hetzelfde voelen dan weten ze waar ze naar toe kunnen.
Kunnen ze gebroederlijk samen leven met andere "lotgenoten", dus ook andere radicale (moslims) zouden daar terecht moeten komen.

Wel goede grensbewaking en als een Nederlander er heen gaat omdat ie er graag wil wonen, prima de staat zou nog het ticket moeten regelen. Maar wel een IS paspoort dan en het Nederlandschap (incl alle voordelen) afnemen.

Allemaal op 1 plek zou een hoop ellende kunnen besparen in veel landen op de wereld.
Geef ze hun eigen land en laat ze daar helemaal zichzelf zijn!
Cru voor de mensen die nu op die plek wonen en er niks mee hebben maar goed ik denk dat het beter is.
Lijkt me helemaal geen goed plan, aangezien dit het doel is.

quote:
Het doel van de Islamitische Staat in Irak en de Levant is jihad tegen de Amerikanen in Irak en tegen iedereen die volgens de Staat met hen samenwerkt, voornamelijk sjiieten, en het stichten van een islamitisch kalifaat in Irak, Syrië en omliggende Arabische landen. De na 1918 getrokken grenzen in het Midden-Oosten dienen te worden uitgewist. Dit kalifaat dient derhalve het gehele Midden-Oosten en de Balkan te omvatten. Christenen, yezidi's en andere niet-moslims krijgen de keus zich te bekeren, als dhimmi belasting (djizja) te betalen, of 'om te komen door het zwaard'. Niet-salafistische soennieten, soefi's en sjiiten worden gezien als 'afgedwaald van de ware leer' en krijgen eveneens de keuze tussen de dood en bekering tot de salafistische puristische vorm van de islam die IS propageert.
bron
pi_143642527
De westerse wereld moet de moslims in het midden-oosten zoveel mogelijk elkaar laten afmaken. Niet te veel bemoeien of bemiddelen. Geen voedselpakketten droppen of luchtsteun geven. Het is een gedeelte dat zoveel mogelijk geïsoleerd dient te worden van de rest van de wereld.

Met de top kun je zaken doen mbt. olie, de rest van het volk zal zelf tot de conclusie moeten komen dat hun religie en regime niet deugt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_143642585
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 20:34 schreef Shreyas het volgende:
De westerse wereld moet de moslims in het midden-oosten zoveel mogelijk elkaar laten afmaken. Niet te veel bemoeien of bemiddelen. Geen voedselpakketten droppen of luchtsteun geven. Het is een gedeelte dat zoveel mogelijk geïsoleerd dient te worden van de rest van de wereld.

Met de top kun je zaken doen mbt. olie, de rest van het volk zal zelf tot de conclusie moeten komen dat hun religie en regime niet deugt.
Grote kolder. Niet alleen omdat miljoenen slachtoffers helemaal geen moslim zijn, maar ook omdat de suggestie dat alle moslims niet deugen echt onzin is.
pi_143743428
Ja we moeten ze wegvagen
pi_143987296
Goed en moedig dat deze jongens berichten over de de verschrikkingen die IS aanricht in Irak en Syrië.

quote:
Hij maakt stiekem foto's en filmpjes van het dagelijkse leven in het kalifaat van IS. Niet alleen van de executies en de kruisigingen, maar ook van verkeersborden waarop staat dat vrouwen zich volledig moeten sluieren. Levensgevaarlijk werk, weet Abu Mohammed. 'Maar ik wil laten zien hoe IS ons kapot maakt.'

Hij weet ook wel dat niemand zulke video's wil zien. Het zijn smerige beelden. De dood is te achteloos aanwezig

© screenshot.
Islamitische Staat jaagt mannen in hun ondergoed door de woestijn. Hier leven zij nog. Op het filmpje dat Abu Mohammed op internet heeft gezet, liggen zij dood in het zand.
'Ik ben bezig met een filmpje dat we zo online gaan zetten. Waarvan? De executie van honderden gevangenen.'

Abu Mohammed zit achter de computer, ergens in de buurt van Raqqa, de hoofdstad van het kalifaat van IS (Islamitische Staat). Hij heeft meerdere schermen tegelijk open staan. In het ene chat hij met een Nederlandse journalist, in het andere bewerkt hij een video, zet het logo van zijn organisatie erbij en voorziet de beelden van een begeleidende tekst.

Die beelden zijn gruwelijk. Een onbekend aantal mannen (250 volgens Abu Mohammed) is in ondergoed de woestijn ingedreven. Daar zijn ze gedwongen in het zand te knielen en vervolgens zijn ze doodgeschoten. De camera glijdt over de eindeloze rij lijken die met hun neus in het zand ligt. Dode mannen in onderbroek.

Even later verschijnt de video op de website van een groepje jonge activisten dat zich 'Raqqa is being slaughtered silently' noemt. De 26-jarige Abu Mohammed is een van hen. Hij weet ook wel dat niemand zulke video's wil zien. Het zijn smerige beelden. De dood is te achteloos aanwezig. 'Maar juist daarom moet het', zegt hij. 'Mensen moeten weten wat hier gebeurt.'

(De video is hier te vinden op YouTube. Waarschuwing, de beelden kunnen als schokkend worden ervaren)

Executies en kruisigingen
Dankzij dergelijke activisten hebben wij in het westen een beeld van wat zich in dat kalifaat van IS afspeelt: samen met 15 anderen maakt Abu Mohammed stiekem foto's en video's van het leven in de islamitische heilstaat, en zet dit online. Niet alleen van de executies en kruisigingen, maar ook van bijvoorbeeld verkeersborden waarop staat dat vrouwen zich volledig moeten sluieren. Daarnaast proberen zij de locatie van kantoren en trainingskampen van de jihadisten vrij te geven en zouden ze hebben geprobeerd om de Amerikaanse journalist James Foley te helpen door te vertellen waar zij dachten dat hij werd vastgehouden.

Er volgden steeds strengere regels: vrouwen worden door de religieuze politie opgejaagd als hun zwarte sluier een heel klein beetje doorschijnend is. Winkels moeten een paar keer per dag dicht voor het gebed. Bij dieven worden handen afgehakt. Mensen krijgen zweepslagen. Vrouwen worden gestenigd. Tegenstanders zijn op dorpspleinen gekruisigd

© ap.
Wie is Abu Mohammed?

Het gesprek met Abu Mohammed (niet zijn echte naam) is gevoerd via Skype, waarbij de activist aangaf liefst via de chat te communiceren omdat hij het lastig vindt Engels te spreken.

Het contact is gelegd via de website van ‘Raqqa is being slaughtered silently’, een organisatie die zich verzet tegen Islamitische Staat. Het is onmogelijk om te controleren of Abu Mohammed tijdens het gesprek ook echt in Syrië zat.

Gevochten heeft Abu Mohammed nooit. ‘Niet met wapens. Ik ben sinds het begin van de opstand wel actief geweest in de media. Eerst om de wereld te laten zien wat Bashar zijn mensen aandeed. Nu om te laten zien hoe IS ons kapot maakt.’
Het is levensgevaarlijk werk en IS maakt actief jacht op deze 'goddeloze verraders'. Daarom wil Abu Mohammed niet veel kwijt over de manier waarop zijn groep zich voor IS verbergt of hoe ze contact met elkaar onderhouden. 'We zijn constant in beweging. Slapen telkens op een andere plek. Als we een gebeurtenis filmen, doen we dat met meerdere mensen, maar we gaan onafhankelijk van elkaar op pad en maken ieder vanaf een andere plek opnames.'

Eindelijk rust
Anderhalf jaar geleden hoopte Abu Mohammed nog dat de komst van IS positief zou uitpakken. Het Syrische leger was uit Raqqa teruggedrongen en na jaren van geweld leken de goed georganiseerde islamisten eindelijk rust te brengen. 'In plaats daarvan onderdrukken zij ons ook', zegt hij bitter.

Eerst werden mannen die met het Syrische regime zouden hebben samengewerkt geëxecuteerd. Een paar weken later werden seculiere rebellen die kritiek hadden op ISIS, zoals Islamitische Staat toen nog heette, gearresteerd. Er volgden steeds strengere regels: vrouwen worden door de religieuze politie opgejaagd als hun zwarte sluier een heel klein beetje doorschijnend is. Winkels moeten een paar keer per dag dicht voor het gebed. Sigaretten zijn verboden. Bij dieven worden de handen afgehakt. Mensen krijgen zweepslagen. Vrouwen worden gestenigd. Tegenstanders zijn op dorpspleinen gekruisigd.

'Nu zijn er bijna elke vrijdag openbare executies', vertelt Abu Mohammed. 'Mensen worden gedwongen te kijken. Ook vrouwen en kinderen. De lichamen blijven drie dagen hangen, als waarschuwing. Hoofden worden op hekken gespietst.'

Er zijn inwoners die IS nog steeds als bevrijder zien. 'Zij geloven dat de organisatie 'de weg van de islam' bewandelt, en dat dat goed is. Maar de meesten zijn bang. Ze vluchten. Of blijven zoveel mogelijk binnen, in huis.'

Nederlandse vrouwen
Abu Mohammed ziet veel buitenlandse jihadisten in Raqqa. 'Arabieren, waaronder de laatste tijd veel leiders uit Irak, maar ook mensen uit Centraal-Azië, en Europeanen. Ook Nederlanders ja, en dan vooral veel Nederlandse vrouwen.'

Normale mensen vertrekken juist, maar deze Europeanen komen voor de jihad, zeggen ze. Ik snap niet wat IS in hun hoofd heeft geplant. Zeker niet bij de vrouwen

© ap.

© ap.
Hij kan geen aantallen noemen, wil zelfs niet aangeven of hij met 'veel' rond de 10, 20 of 50 vrouwen bedoelt. 'Het zijn er gewoon veel. En ja, ik weet zeker dat ze Nederlands zijn: ik ken iemand die met een Nederlands meisje is getrouwd. Ik denk dat zij 16 of 17 jaar oud is, maar nee, ik weet niet hoe ze heet of waar ze precies vandaan komt.'

Sommige Europese vrouwen zijn de afgelopen maanden naar de hoofdstad van het kalifaat afgereisd, anderen zijn al veel langer in Syrië. 'Voordat Raqqa was veroverd, reisden ze aan het front met de jihadisten mee.' Wat iemand bezield om een veilig leven achter te laten en naar deze waanzin af te reizen, begrijpt Abu Mohammed niet. 'Normale mensen vertrekken juist, maar zij komen voor de jihad, zeggen ze. Ik snap niet wat IS in hun hoofd heeft geplant. Zeker niet bij de vrouwen.'

Zelf heeft Abu Mohammed nooit overwogen om te vertrekken. Ook niet toen zijn collega Moataz Bellah dit voorjaar door IS werd gevonden en vermoord. 'Moet ik vluchten?', vraagt hij. 'Naar Turkije? En daar als arme sloeber op straat slapen terwijl mijn land wordt vernietigd? Nee, ik ga door met dit werk. Dat is te belangrijk.'

Amerikaanse luchtaanvallen
De informatie van de zijn groepering zou waardevol kunnen zijn voor de Verenigde Staten, mocht Washington besluiten IS ook in Syrië vanuit de lucht aan te vallen. Abu Mohammed is echter sceptisch over de Amerikaanse plannen. 'Ze hebben hun eigen belangen. Als ze Syrië bombarderen, is dat niet om ons te helpen', zegt hij. 'Ze hebben ons ook niet verdedigd toen Bashar (al-Assad, de Syrische president - red.) ons vermoordde.'

Hij durft niet te speculeren over wat eventuele Amerikaanse luchtaanvallen op zouden kunnen leveren. 'Alles waarmee IS kan worden verslagen is welkom', zegt hij. Maar tegelijkertijd blijft de angst voor het Syrische regime. 'Het is zo gecompliceerd', verzucht de activist. Hij is moe. Wordt al jaren opgejaagd. Hij weigert op te geven, maar betwijfelt tegelijkertijd of de toekomst nog iets goeds zal brengen. 'De hoop is verzwakt', zegt hij. 'Er zijn maar weinig positieve scenario's.'
Bron
pi_144381629
quote:
7s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Isis is ontstaan omdat Westers (vooral de US) buitenlands beleid nogal wat weerstand oproept in het buitenland. Zoals het binnenvallen van Irak waar toen geen WMD's waren en het niet ingrijpen in Syrië toen er nog door burgers werd gedemonstreerd en er nog geen radicale elementen actief waren.
Die radicale elementen waren er al. Bij de les blijven, versnipperde.
pi_144381642
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 10:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die radicale elementen waren er al. Bij de les blijven, versnipperde.
Mwah mwah, ze waren er al - maar ook die zijn niet zomaar ontstaan. Maar goed, dat is een ja-nee spelletje. De onstaansgeschiedenis is momenteel ook irrelevant.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 10 september 2014 @ 11:19:35 #287
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_144383059
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 10:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die radicale elementen waren er al.
Amerika bestaat ook al 200 jaar.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_144383896
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

:O
pi_144383999
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus je had wel graag gezien dat in Syrië was ingegrepen, maar weer niet in Irak?

Lekker willekeurig. Het verschilt amper.
  woensdag 10 september 2014 @ 15:02:28 #290
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_144389527
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:51 schreef waht het volgende:

[..]

Dus je had wel graag gezien dat in Syrië was ingegrepen, maar weer niet in Irak?

Lekker willekeurig. Het verschilt amper.
Dat verschil is er wel. In Irak was geen volksopstand. Daar was geen FSA die je kon bewapenen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_144389813
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 20:34 schreef Shreyas het volgende:

Het punt is dat niet iedereen daar Moslim is. Sterker nog: buiten de baarmoedertsunami neemt het aantal Moslims daar af omdat meer en meer Moslims genoeg hebben van die religie. Voor het overige wel eens.

Als landen niet zo streng zouden optreden tegen Christenen, dan zou het M-O in mum van tijd ook Christelijk zijn en dan is een hoop van het gelazer sowieso al opgelost.
pi_144390679
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als landen niet zo streng zouden optreden tegen Christenen, dan zou het M-O in mum van tijd ook Christelijk zijn en dan is een hoop van het gelazer sowieso al opgelost.
Ben je wel een beetje op de hoogte van neem ik aan, was het christenen zijn altijd zo geweldig dan?
Je kreeg hier niet eens werk als je geen christen was is me verteld, en kinderen welke aangepakt zijn geworden?
Als het werkelijk allemaal klopt dat voorop gesteld dan wel!
pi_144390756
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ben je wel een beetje op de hoogte van neem ik aan, was het christenen zijn altijd zo geweldig dan?
Je kreeg hier niet eens werk als je geen christen was is me verteld, en kinderen welke aangepakt zijn geworden?
Als het werkelijk allemaal klopt dat voorop gesteld dan wel!
Als... in elk geval hakken ze niet massaal de hoofden af van mensen die net even wat minder extreem zijn.
pi_144390878
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als... in elk geval hakken ze niet massaal de hoofden af van mensen die net even wat minder extreem zijn.
Welke was het eerst die ze opgeruimt hebben meen ik?
Daar is ISS door ontstaan toch?
pi_144390903
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Welke was het eerst die ze opgeruimt hebben meen ik?
Daar is ISS door ontstaan toch?
Ik begrijp even niet waar je op doelt.
pi_144391313
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die mensen leven gewoon nog even een tijd op een andere stand, was het niet vroeger ook zo als je iets anders verkondigde je op de brandstapel kon komen en uitgemaakt kon worden voor heks?
En geloof ieder geloof zit wat in denk ik, en vrijwel alle geloven geloven in een god of tewel een opermacht of iets in die aard!
pi_144391349
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:07 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die mensen leven gewoon nog even een tijd op een andere stand, was het niet vroeger ook zo als je iets anders verkondigde je op de brandstapel kon komen en uitgemaakt kon worden voor heks?
En geloof ieder geloof zit wat in denk ik, en vrijwel alle geloven geloven in een god of tewel een opermacht of iets in die aard!
Vroeger, vroeger, vroeger.... We leven niet meer vroeger, we leven nu.
pi_144391414
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vroeger, vroeger, vroeger.... We leven niet meer vroeger, we leven nu.
Ja het neust je niet neem ik aan?
Weet jij hoe die mensen daar leven, ik niet!
Daarom schrijf ik ook niet We ik kan niet over daar oordelen en doe het ook niet, jij schijnbaar wel, dus leg het me uit dan!
pi_144391455
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja het neust je niet neem ik aan?
Weet jij hoe die mensen daar leven, ik niet!
Daarom schrijf ik ook niet We ik kan niet over daar oordelen en doe het ook niet, jij schijnbaar wel, dus leg het me uit dan!
De Christenen in Irak en die Yezidi's naar verluid vrij vredelievend. Als ze de kans krijgen van IS...
pi_144391600
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

De Christenen in Irak en die Yezidi's naar verluid vrij vredelievend. Als ze de kans krijgen van IS...
Naar verluid!
Mag ik aannemen dat je het ook niet weet?
En macht toevallig is dat nou IS, als iemand macht heeft kon het wel eens verkeerd uitpakken lijkt me zo.
Als ik b.v macht zou krijgen God mag het weten wat ik dan zou worden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')