Zelfs teams als Marussia en Catrerham zijn per jaar al 100 mijoen kwijt om mee te kunnen doen, die zullen vast niet de eerste de beste oetlul aan het roer zetten..quote:Op maandag 7 juli 2014 15:34 schreef Toofastforyou21 het volgende:
Christian Albers teambaas bij het ''nieuwe'' Caterham, wat gebeurd er in hemelsnaam in F1 land, die man kan werkelijk echt helemaal niks, die zou nog te licht zijn voor autobedrijf Liekendiek....
Renault ook, maar ja...quote:Op maandag 7 juli 2014 15:37 schreef Fir3fly het volgende:
Op zich is het helemaal niet gek dat Mercedes zo'n goede motor heeft, ze zijn er al sinds 2012 mee bezig. Zoek maar nieuwsartikelen uit die tijd op, dat is de grootste reden dat Hamilton naar Mercedes overstapte.
quote:Op maandag 7 juli 2014 15:35 schreef Beach het volgende:
[..]
Jarenlange ervaring in de autosport. Inderdaad die man gaat er vast niets van bakken.
quote:Op maandag 7 juli 2014 15:35 schreef Beach het volgende:
[..]
Jarenlange ervaring in de autosport. Inderdaad die man gaat er vast niets van bakken.
Zozo, uit heel zijn race carrière twee momenten pakken, waarbij de eerste niet eens zijn eigen schuld is, aangezien die aangereden wordt door een Super Aguri.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:33 schreef Toofastforyou21 het volgende:
[..]
[..]
Zo geweldig goed is ie dus....
quote:Formula 1's FRIC suspension systems, believed to be one of the strengths of the dominant Mercedes car, could be banned for the German Grand Prix, AUTOSPORT can reveal.
Less than a fortnight before the next race at Hockenheim, the FIA has informed F1 teams that it believes the Front-and-Rear Interconnected Suspension (FRIC) systems used by most of them are illegal.
According to sources, the governing body wrote to teams on Tuesday to tell them that following detailed investigations into the design of the FRIC systems, it believes they are in contravention of the rules.
In the note, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, Whiting said: "Having now seen and studied nearly every current design of front to rear linked suspension system we, the FIA, are formally of the view that the legality of all such systems could be called into question."
Whiting suggests that the way the suspension systems help control pitch and roll could be in breach of article 3.15 of F1's technical regulations.
Article 3.15 is the catch-all regulation that relates to moveable aerodynamic devices. It outlaws any part of the car that influences the aerodynamics that is not "rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom)."
The FRIC systems link the front and rear suspension to maintain a constant ride height for improved performance.
Lotus (then called Renault) was the first team to introduce the concept in 2008.
Mercedes more recently took the design to the next level and is now believed to run the most complicated system, however it is unclear which team would suffer the most from a ban.
FIA OPEN TO DELAYING BAN UNTIL 2015
With limited testing time before the next race at Hockenheim, and 2014 designs being based around FRIC, the FIA is open to delaying the ban if there is consensus among teams.
It has asked teams to vote on whether or not they will be in favour of delaying the ban until the start of 2015 rather than it coming into force for the German GP.
However, for that to happen it would require unanimous support from all the teams on the grid.
It is unclear how easy it will be to achieve unanimous support for a delay - especially if any team feels its FRIC design is not as good as a rival's, or indeed if a team is not running the system at all.
If unanimous support is not reached, then Whiting has made it clear that from the next race in Germany, any team running FRIC risks being reported to the stewards by the FIA for non-compliance with the regulations.
The fact that the FIA has indicated it believes FRIC to be illegal also opens the door for a team to protest one of its rivals from the next race.
Als ze dat gaan verbieden ben ik klaar met de f1, dat is dan het tweede verpeste seizoen op rij. Gewoon in de regels van 2015 (liever helemaal niet, maar goed) gooien en stoppen met de competitie verpesten.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:36 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA wil de FRIC ophaning verbieden vanaf de komende race.
[..]
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1. Felipe Massa Williams 1:35,242 42 ronden 2. Daniel Ricciardo Red Bull 1:35,284 71 ronden 3. Nico Rosberg Mercedes 1:35,573 89 ronden 4. Adrian Sutil Sauber 1:35,674 73 ronden 5. Jules Bianchi Marussia 1:36,148 108 ronden 6. Stoffel Vandoorne McLaren 1:36,462 71 ronden 7. Sergio Pérez Force India 1:36,583 79 ronden 8. Jean-Éric Vergne Toro Rosso 1:36,688 28 ronden 9. Pastor Maldonado Lotus 1:37,131 97 ronden 10. Pedro de la Rosa Ferrari 1:37,988 49 ronden 11. Will Stevens Caterham 1:40,627 95 ronden |
Het was vorig jaar spannend...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:25 schreef 4-elements het volgende:
Wat een aanfluiting om zo midden in het seizoen wederom de regels te willen veranderen. Het is niet zo dat teams plots FRIC ophanging gebruiken, dat doen ze dan al het hele seizoen. Dat hadden ze dan in Melbourne (of nog het liefst daarvoor) moeten verbieden. Lijkt erop dat de FIA wederom probeert de F1 kunstmatig spannend te maken, net als vorig jaar.
Tot de banden weer werden omgegooid vond ik prima te doen ja. Toen was RBR ook helemaal niet zo machtig.quote:
Oh ja, was toen eigenlijk vooral omgekeerd.quote:
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:30 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Oh ja, was toen eigenlijk vooral omgekeerd.![]()
Maar ook toen was het de FIA die in al haar wijsheid plots de regels omgooide, met als gevolg de dominantie van RBR.
Niet, want de regels van de FIA bieden wel de mogelijkheid om elk jaar de motor aan te passen. Alleen zijn het aantal aanpassingen per jaar minder, totdat er een volledige freeze is. Maar dat duurt wel een aantal jaar en dan moeten de motoren toch redelijk gelijkwaardig zijn, zoals ze de afgelopen seizoenen ook waren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:47 schreef Fir3fly het volgende:
Is toch al jaren hetzelfde. De FIA probeert de regels zo strak mogelijk te houden en dan vindt een team weer iets wat weer een seizoen vergooit. Dubbele diffuser, f-duct, geblazen diffuser etcetera etcetera
.
Hoe lang voordat we gewoon maar zeggen dat iedereen een Mercedes krijgt?
Ze hadden beter de teams kunnen verplichten de banden op de goede kant van de auto te monteren en de juiste bandenspanning te gebruiken. Een team als FI heeft tientallen miljoenen misgelopen daar dat gehuil.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).
Bravo, heeft er weer helemaal niets mee te maken. De motorenreglementen zijn ook belachelijk, maar dat ligt ook aan de fabrikanten zelf.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:51 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet, want de regels van de FIA bieden wel de mogelijkheid om elk jaar de motor aan te passen. Alleen zijn het aantal aanpassingen per jaar minder, totdat er een volledige freeze is. Maar dat duurt wel een aantal jaar en dan moeten de motoren toch redelijk gelijkwaardig zijn, zoals ze de afgelopen seizoenen ook waren.
Ben ik wel met je eens. Vond ik toen ook.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:53 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ze hadden beter de teams kunnen verplichten de banden op de goede kant van de auto te monteren en de juiste bandenspanning te gebruiken. Een team als FI heeft tientallen miljoenen misgelopen daar dat gehuil.
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. dacht dat je doelde op de Mercedes motor ipv een volledige Mercedes F1 wagen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bravo, heeft er weer helemaal niets mee te maken. De motorenreglementen zijn ook belachelijk, maar dat ligt ook aan de fabrikanten zelf.
Oh zo. Kan gebeurenquote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. dacht dat je doelde op de Mercedes motor ipv een volledige Mercedes F1 wagen.
2008 is toch juist het laatste leuke jaar geweest?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh zo. Kan gebeuren.
Ik ben gewoon nogal zat van die ongelooflijke regeldruk sinds 2008.
Na 2008 bedoel ikquote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2008 is toch juist het laatste leuke jaar geweest?
Alles onder het mom van kostenbesparing omdat ze bang zijn dat er anders teveel teams afvallen en de F1 gedevalueerd worden. Sinds die tijd is er ook een crisis.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh zo. Kan gebeuren.
Ik ben gewoon nogal zat van die ongelooflijke regeldruk sinds 2008.
Lijkt me veel te snel om even de totale ophanging te veranderen, het heeft ook invloed op chassis en bodywork immers en dat zal dan ook aangepast moeten worden.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:36 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA wil de FRIC ophaning verbieden vanaf de komende race.
[..]
En omdat de teams er om zaten te zeuren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).
Ja, maar dan wel voor volgend jaar. Die hele auto is doorontwikkeld voor die ophanging. Dat pas je niet even aan in twee weken. Nu kan de FIA wel zeggen "mag niet!", maar dan 'vergeten' ze even dat ze toch echt zelf die wagens technisch goedgekeurd hebben aan het begin van dit seizoen. Het is onzin om de deur open te laten voor teams die achterlopen om, door niet akkoord te gaan, hun achterstand in te lopen. Ik kan zo off the top of my head 4 teams opnoemen die, mochten zij die ophanging niet hebben, het zeker zullen overwegen. En als ze het zelf niet doen, zullen ze ook wel onder druk gezet worden door hun sponsoren.quote:Op woensdag 9 juli 2014 08:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En omdat de teams er om zaten te zeuren.
Overigens: als de ophanging inderdaad illegaal is, moet die gewoon verboden worden (in feite is 'ie dat dan al). Alleen van de zotte dat ze daar nu pas achter komen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1. Jules Bianchi Ferrari 1:35.262 89 laps 2. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:35.544 55 laps 3. Kevin Magnussen McLaren 1:35.593 91 laps 4. Giedo van der Garde Sauber 1:36.327 84 laps 5. Lewis Hamilton Mercedes 1:36.680 47 laps 6. Valtteri Bottas Williams 1:37.193 40 laps 7. Max Chilton Marussia 1:37.359 77 laps 8. Daniel Juncadella Force India 1:37.449 52 laps 9. Sebastian Vettel Red Bull 1:39.410 76 laps 10. Charles Pic Lotus 1:41.906 39 laps 11. Julian Leal Caterham 1:42.635 51 laps |
doen ze al jaren, ze houden het gewoon achter de hand als er 1 team te dominant is!quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:25 schreef 4-elements het volgende:
Wat een aanfluiting om zo midden in het seizoen wederom de regels te willen veranderen. Het is niet zo dat teams plots FRIC ophanging gebruiken, dat doen ze dan al het hele seizoen. Dat hadden ze dan in Melbourne (of nog het liefst daarvoor) moeten verbieden. Lijkt erop dat de FIA wederom probeert de F1 kunstmatig spannend te maken, net als vorig jaar.
quote:The first discussions about outlawing FRIC for 2015 came up at the Monaco Grand Prix as part of wider cost-cutting discussions, but teams rejected the idea then as they suggested they would prefer to keep them until the possible return of active suspension in 2017.
However, with correspondence between a number of teams and the FIA about FRIC developments getting increasingly frequent, the governing body elected to begin a detailed investigation into the systems shortly afterwards.
In mid-June, it asked each team to provide detailed explanations of how their FRIC suspension worked and what benefit they brought to the cars.
It was the response from teams, with most admitting that they were doing it for aerodynamic reasons to keep the ride height of the car constant, that set alarms bells ringing.
In fact, it is understood one technical director told the FIA that his team was well aware that FRIC was purely there for aerodynamic gain, so could be at risk of being an illegal moveable aerodynamic device.
The information that was provided to the FIA from all teams during this investigation is what prompted FIA race director Charlie Whiting's decision to view FRIC as potentially in breach of the rules.
FIA HAPPY TO WAIT UNTIL 2015
While the FIA is happy for a proper ban to come into force for 2015, there remains the prospect of teams being forced to take them off cars at the German Grand Prix if some outfits choose to go it alone and threaten protests over anyone running FRIC.
But while there have been conspiracies that banning FRIC is an effort by either F1's chiefs or a team to harm Mercedes' form, the reality appears to be different.
And the fact that Mercedes' main rivals - Red Bull, Ferrari, and Williams - have joined McLaren, Lotus and Marussia so far in saying they are happy for the systems to stay on board for 2014, proves that there is no plot to slow the Brackley-based outfit.
Furthermore, there is no evidence to suggest that stripping FRIC off cars will have any impact in the competitive order.
As one source said: "If complexity equals performance then Mercedes are a long way ahead, but I don't know whether that link exists."
FIA PUSHED FOR QUICK DECISION
Although the timing of the FIA intervention - mid-season - has been viewed as strange, announcing the plan any later would have compromised work that teams are already doing on their 2015 design.
Teams will not want to waste months designing gearboxes and suspension systems based around FRIC, if in the end they have to run without it.
An FIA insider said: "A lot of teams asked that if you are going to make a move, make it now. We want to know."
While there remains uncertainty about what will happen for the German GP, the reality is that the FIA has grounds to believe that F1 as a whole will be better off without FRIC.
The question now is whether it is gone from next weekend in Hockenheim or only from the start of 2015.
Misschien had Frijns toch beter zn bek dicht kunnen houden en bij Red Bull kunnen blijvenquote:Op donderdag 10 juli 2014 21:19 schreef sasquatsch het volgende:
Deden er al silly season geruchten over 2015 de ronde (Hamailton of Alonso zouden Button vervangen bij McLaren), nu gaan er zelfs geruchten over dit jaar.
Carlos Sainz jr. zou per direct Kobayashi bij Caterham kunnen vervangen. Red Bull zou in gesprek zijn met Caterham om hem daar te laten rijden, zoals ze al in 2011 met Ricciardo bij HRT (toen ook met Kolles) hebben gedaan. Al zijn er ook berichten dat de deal afgeketst is en Sainz nu de vrijdag trainingen bij Toro Rosso mag rijden.
Nadat ze die wagen op de rit hebben gekregen wel, daarvoor niet want toen werd Lewis Williamson het team uitgegooid vanwege slechte resultaten terwijl het aan de wagen lag.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 17:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Misschien had Frijns toch beter zn bek dicht kunnen houden en bij Red Bull kunnen blijven
quote:Caterham krijgt groen licht voor upgrade bij Belgische Grand Prix
De nieuwe eigenaren van Caterham F1 Team hebben het licht op groen gezet voor een aanzienlijke upgrade voor de CT05, waarvan de renstal hoopt dat die klaar is voor de Grand Prix van België. Dat meldt Autosport. Caterham trekt alle registers open om dit seizoen bij de beste tien constructeurs te eindigen, anders loopt het team vele miljoenen aan televisiegeld mis.
Teambaas Christijan Albers: "Ik wil updates, zo snel mogelijk. Dat is niet makkelijk omdat het altijd geld kost, maar we werken er aan. Die tiende plek is enorm belangrijk voor ons. Ik ga niet zeggen dat we wereldkampioen worden, dat zou onzin zijn. Je moet realistisch blijven. We gaan in eerste instantie aan de slag om de boel gezond te maken zodat we kunnen overleven. Maar niet zonder te pushen. Voor mij vormen updates tegen een redelijke prijs de prioriteit."
"Ik geniet ervan dat men zegt dat ze niet verwacht hadden om mij in deze functie terug te zien. Ik heb er lang over nagedacht, maar soms komt er een trein voorbij en sta je voor de keuze of je instapt of op het perron achter blijft. Als ik niet in dit team geloofd had, was ik er nooit aan begonnen. Het is een grote uitdaging, maar ik ben strijdvaardig en dat geldt ook voor de mensen om mij heen."
Ze lijkt niet echt op een laaf anders...quote:Op vrijdag 11 juli 2014 17:24 schreef Meike26 het volgende:
Als jaloers kreng, heb ik er waarschijnlijk verstand van, maar elke keer als met een F1 race in beeld is heb ik het idee dat ze ontsnapt is uit de Efteling
Ik zag er juist gelijk een laaf in. Ze heeft vrij bolle wangen en kleine amandel vormige ogen. En als ze glimlacht tikt ze met haar mondhoeken zo haar oren aan.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:28 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ze lijkt niet echt op een laaf anders...
Acnequote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:19 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik zag er juist gelijk een laaf in. Ze heeft vrij bolle wangen en kleine amandel vormige ogen. En als ze glimlacht tikt ze met haar mondhoeken zo haar oren aan.
Haar vader is schrijver;
Niet de knapste, maar lelijk is ze niet. Ze is tenminste niet zo'n één in een dozijn type, qua uiterlijk. Haar karakter zou mij moeten overtuigen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:19 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik zag er juist gelijk een laaf in. Ze heeft vrij bolle wangen en kleine amandel vormige ogen. En als ze glimlacht tikt ze met haar mondhoeken zo haar oren aan.
Haar vader is schrijver;
Maar wat gaat Sutil dan doen? En wordt ie gedwongen of heeft ie een betere deal gekregen?quote:Op maandag 14 juli 2014 02:02 schreef Kanjer het volgende:
Gerucht: Adrian Sutil vertrekt bij Sauber F1. Per direct. @GvanderGarde gaat hem vervangen.
Bericht op twitter van Rick Winkelman, dat zou mooi zijn...
Raar verhaal. Ten eerste haal ik nérgens uit dat verhaal waarom FRIC met kosten te maken zou hebben.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 17:21 schreef sasquatsch het volgende:
FRIC wordt verbannen vanwege de kosten
[..]
Klopt. Aan de achterzijde is het sinds dit jaar brake by wire en met name Sauber heeft dat nog niet goed onder controle gekregen.quote:Op maandag 14 juli 2014 06:54 schreef Meike26 het volgende:
Ik denk dat VDG sowieso Stil en Gutierez de baas is. De Sauber is echt geen fijne wagen indd, zeer vaag bij het remmen heb ik begrepen van de laatste 2 GP's + testen op Silverstone. Maar denk dat Stil voornamelijk een coureur is die best wel snel gefrustreerd raakt en concentratie niet bij het racen kan houden. Veel uitval beurten en crashes, domme fouten, leken mij wel een teken van vermoeidheid en/of concentratie verlies te zijn.
Vdg is denk ik 1 van de fitste coureurs op de grond. Heeft vorige week ook 1,5 race afstand afgelegd voordat hij crashte. Ik ga voor hem duimen dat hij verandering brengt, slechter kon het niet gaan
De huidige ontwikkeling van FRIC is volgens de FIA te duur. Zie onderstaande quote uit het artikel.quote:Op maandag 14 juli 2014 09:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
Raar verhaal. Ten eerste haal ik nérgens uit dat verhaal waarom FRIC met kosten te maken zou hebben.
Daarnaast strookt het verhaal niet met de eerdere acties. Als ze duidelijkheid willen geven over 2015, maar niet per se willen dat FRIC nu verdwijnt, dan kunnen ze heel simpel bekend maken dat FRIC per 2015 verboden is. Probleem opgelost.
Daarnaast snap ik ook nog steeds niet waarom er een onderzoek is ingesteld nu. FRIC zit er sinds de eerste race op en de autos worden stuk voor stuk technisch goedgekeurd voordat ze mogen racen. Na correspondentie met de teams zou blijken dat het voor aerodynamisch voordeel is. Ja duh. Dat verklaart nog steeds niet waarom de FIA het 4 maanden geleden prima vond. Het zat er toen echt niet op voor driver comfort
Het blijft een stomme actie om dit stante pede te verbieden. Het is competitievervalsing en bespaart bovendien helemaal niets, het kost juist alleen maar extra.
Sowieso wil de FIA dit niet a la minute verbieden, maar dan moeten alle teams er mee eens zijn, omdat de huidige systemen zover zijn geëvolueerd dat ze volgens de FIA (na nadere analyse) teveel impact hebben op de aerodynamica en dus illegaal zijn.quote:However, the reality is motor racing's governing body is reacting to a concern it has had for some time that FRIC systems risked becoming too complicated and too expensive to justify remaining a part of F1.
The first discussions about outlawing FRIC for 2015 came up at the Monaco Grand Prix as part of wider cost-cutting discussions, but teams rejected the idea then as they suggested they would prefer to keep them until the possible return of active suspension in 2017.
However, with correspondence between a number of teams and the FIA about FRIC developments getting increasingly frequent, the governing body elected to begin a detailed investigation into the systems shortly afterwards.
Volgens tweet van Sauber lijkt er niets aan de hand.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:17 schreef Fiorano het volgende:
Twitter van Sauber meld vrolijk dat as weekend hun thuis GP is en ook die van Sutil. Lijkt dus niet weekend niet te gaan gebeuren.
Gerucht gaat dat de sponsors van Sutil niet meer betalen vanwege de tegenvallende prestaties van Sauber.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:35 schreef sasquatsch het volgende:
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze Sutil voor deze GP eruit gooien. Is voor zijn sponsoren ook een thuisrace. Dus als het al gebeurt verwacht ik dat erna.
Doe dat dan na deze race, omdat dit voor die sponsoren de race met de meeste exposure is.quote:Op maandag 14 juli 2014 13:10 schreef Twieki het volgende:
[..]
Gerucht gaat dat de sponsors van Sutil niet meer betalen vanwege de tegenvallende prestaties van Sauber.
Ik zie dat je niet het hele artikel had gequote. Overigens blijf ik het apart vinden. Waarom zou het goedkoper zijn om nu FRIC te verbannen (= nieuwe ophanging ontwikkelen en testen, voor zover dat mag) en over een paar seizoenen weer de hele ophanging aan te passen? (= weer ontwikkelen en testen). Nog naast het feit dat de teams zélf al zeiden liever te wachten, en als het de teams echt geld zou schelen hadden die daar ook wel anders op geantwoord.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De huidige ontwikkeling van FRIC is volgens de FIA te duur. Zie onderstaande quote uit het artikel.
[..]
Sowieso wil de FIA dit niet a la minute verbieden, maar dan moeten alle teams er mee eens zijn, omdat de huidige systemen zover zijn geëvolueerd dat ze volgens de FIA (na nadere analyse) teveel impact hebben op de aerodynamica en dus illegaal zijn.
Kostenbesparing zit in het niet verder ontwikkelen van FRIC als het verboden wordt. Als het niet verboden zou worden zou er dus nog steeds geld tegenaan gegooid worden om het systeem te verbeteren. Daar zit dus de initiële kostenbesparing waar het in het artikel over gaat.quote:Op maandag 14 juli 2014 16:32 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik zie dat je niet het hele artikel had gequote. Overigens blijf ik het apart vinden. Waarom zou het goedkoper zijn om nu FRIC te verbannen (= nieuwe ophanging ontwikkelen en testen, voor zover dat mag) en over een paar seizoenen weer de hele ophanging aan te passen? (= weer ontwikkelen en testen). Nog naast het feit dat de teams zélf al zeiden liever te wachten, en als het de teams echt geld zou schelen hadden die daar ook wel anders op geantwoord.
Ja, maar dat is juist zo'n non-argument in de F1. Want naast het feit dat ze over moeten op een andere ophanging zal daarin net zoveel geinvesteerd worden als in de FRIC-ophanging. Je bespaart dus niet, maar je geeft het aan een andere oplossing uit. En de FIA weet dat best. Ik denk dat voor hun de voorsprong van Mercedes een grotere reden is dan de rest bijelkaar, maar ondanks dat de verschillen wellicht kleiner worden los je daar de dominantie van Mercedes niet mee op (en terecht, Mercedes heeft gewoon beter haar zaken op orde en verdient om te winnen).quote:Op maandag 14 juli 2014 17:09 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Kostenbesparing zit in het niet verder ontwikkelen van FRIC als het verboden wordt. Als het niet verboden zou worden zou er dus nog steeds geld tegenaan gegooid worden om het systeem te verbeteren. Daar zit dus de initiële kostenbesparing waar het in het artikel over gaat.
Toch gaat het er bij mij niet in dat de zgn. illegaliteit na nader onderzoek pas duidelijk zou zijn. Vergeet niet dat FRIC niet nieuw is en vorig jaar al volop in gebruik was, sommige bronnen beweren dat er al sinds 2011 aan gewerkt wordt. Daarnaast is de intentie van FRIC altijd gelijk geweest en altijd duidelijk. Onzin dus van de FIA om nu opeens te zeggen "Ey, hola! Dat kan aerodynamisch voordeel geven, damagnie!".quote:Het lijkt er trouwens op dat Red Bull en Ferrari bij de FIA hebben gevraagd of hun aanpassingen aan het systeem voor volgend jaar wel legaal waren en dat dat de reden is van de nadere analyse van de FIA en het naderende verbod. Red Bull zou hier het meeste van kunnen profiteren vanwege hun 'flexibele' neus, die daardoor weer meer voordeel heeft dan met FRIC (wat hetzelfde effect heeft).
Veel geld wordt in elk onderdeel gestoken, ook in niet-FRIC ophangingen. Je kunt ook beargumenteren dat de kleine teams geen geld meer hebben om een nieuwe ophanging te ontwikkelen en de grote teams wel, waardoor ze nog meer weglopen bij de kleinere teams.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:25 schreef Fer het volgende:
Het voordeel ontstaat, doordat bij een verbod de grote teams geen groot snelheidsvoordeel neer eruit kunnen halen, door er veel geld in te steken. Nu zullen ze eerst weer naar iets nieuws moeten zoeken en zullen de verschillen tussen de teams wat kleiner worden.
Godsamme...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:12 schreef Ferry_76 het volgende:
De teams worden het niet eens, en dus lijkt een FRIC verbod van kracht voor de komende race:
http://www.gpupdate.net/n(...)r-direct-van-kracht/
Ik geloof totaal niet in grote verschillen. Mercedes heeft allang een passende oplossing.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 22:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Godsamme...
Als Mercedes niet meer aan kop rijdt ben ik er klaar mee, dan komt er een eind aan jaren lang elke race volgen.
twitter:Lotus_F1Team twitterde op zaterdag 19-07-2014 om 21:06:36Pastor Confirmed and More to Come in 2015… Read Gerard’s take on what the future holds… http://t.co/oJdJyjxJwp http://t.co/iWd0sb78My reageer retweet
quote:Op zaterdag 19 juli 2014 21:47 schreef wimderon het volgende:
twitter:Lotus_F1Team twitterde op zaterdag 19-07-2014 om 21:06:36Pastor Confirmed and More to Come in 2015… Read Gerard’s take on what the future holds… http://t.co/oJdJyjxJwp http://t.co/iWd0sb78My reageer retweet
Ook maar ik denk dat het een makkelijke keus is, andere teams hebben al coureurs onder contract staan in 2015 en Renault heeft dit jaar nog niet veel klaargespeeld, coureurs krijgen laat betaald en ook zijn er geruchten dat Renault de stekker er volledig uit wil halen.. wie van de toprijders wil er nog bij Renault rijden?quote:
Dat denk ik ook wel ja. Die gaat of iets met Tour de France doen, of hij gaat LeMans rijden met zijn maatje Webberquote:Op zondag 20 juli 2014 02:01 schreef Geralt het volgende:
Ik zie Alonso er na weer een rampjaar bij Ferrari eik ook wel ineens de brui aan geven.
Ik niet hoorquote:Op zondag 20 juli 2014 02:01 schreef Geralt het volgende:
Ik zie Alonso er na weer een rampjaar bij Ferrari eik ook wel ineens de brui aan geven.
Ik heb het over na 2015.quote:
OK dan is er wel een kleine kans maar dat zal dan meer te maken hebben of hij zelf denkt het nog in zich te hebben dan de autoquote:
Off-topic: Heb jij eigenlijk enig idee wat jouw naam in het (Argentijnse) Spaans betekent?quote:Op zondag 20 juli 2014 10:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
OK dan is er wel een kleine kans maar dat zal dan meer te maken hebben of hij zelf denkt het nog in zich te hebben dan de auto
Lotus gaat volgend jaar toch met Mercedesmotoren rijden? Ze zullen echt wel een veel beter jaar hebben dan dit jaarquote:Op zondag 20 juli 2014 01:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ook maar ik denk dat het een makkelijke keus is, andere teams hebben al coureurs onder contract staan in 2015 en Renault heeft dit jaar nog niet veel klaargespeeld, coureurs krijgen laat betaald en ook zijn er geruchten dat Renault de stekker er volledig uit wil halen.. wie van de toprijders wil er nog bij Renault rijden?
2016 gaat een leuk jaar worden qua Silly Season, hoop toprijders die dan transfer-vrij zijn, Alonso, Vettel, Hamilton, Button, Räikkönen (al stopt ie er waarschijnlijk mee)...
Button en Raikkonen zijn geen topcoureurs (meer). Kan me niet voorstellen dat iemand nog op hen zit te wachten in 2016.quote:Op zondag 20 juli 2014 01:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ook maar ik denk dat het een makkelijke keus is, andere teams hebben al coureurs onder contract staan in 2015 en Renault heeft dit jaar nog niet veel klaargespeeld, coureurs krijgen laat betaald en ook zijn er geruchten dat Renault de stekker er volledig uit wil halen.. wie van de toprijders wil er nog bij Renault rijden?
2016 gaat een leuk jaar worden qua Silly Season, hoop toprijders die dan transfer-vrij zijn, Alonso, Vettel, Hamilton, Button, Räikkönen (al stopt ie er waarschijnlijk mee)...
Raikonnen zegt ermee te stoppen.. Button is afwachten, is erg belangrijk geweest bij de deal met Honda.quote:Op zondag 20 juli 2014 23:32 schreef opreis het volgende:
[..]
Button en Raikkonen zijn geen topcoureurs (meer). Kan me niet voorstellen dat iemand nog op hen zit te wachten in 2016.
Denk niet dat Button een rol gespeeld heeft bij de keuze van Honda.quote:Op zondag 20 juli 2014 23:35 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Raikonnen zegt ermee te stoppen.. Button is afwachten, is erg belangrijk geweest bij de deal met Honda.
Al komt die inmiddels ook wel op de leeftijd dat ie het stokje aan de jongere garde moet overlaten.
Aand e andere kant, als ie een goede wagen heeft komt ie nog best ver.
Met een slechte wagen ovrerigens ook maar dat ligt dan vaak aan afwijkende pitstrategiën.
Ik hoor mensen dat zeggen omdat Button een japanse vriendin heeft ofzo, maar aan de andere kant hoor je net zo hard verhalen dat Honda liever een topcoureur heeft bij Mclaren (waar ze Button dus niet toe rekenen)quote:Op zondag 20 juli 2014 23:56 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Denk niet dat Button een rol gespeeld heeft bij de keuze van Honda.
dat is typisch zo'n gerucht wat zo vaak verteld is geworden dat de mensen het zijn gaan geloven, onder de noemer "het zou wel eens waar kunnen zijn". Nooit ergens bevestigd geweest of genoemd door betrokkenen....quote:Op maandag 21 juli 2014 00:00 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik hoor mensen dat zeggen omdat Button een japanse vriendin heeft ofzo, maar aan de andere kant hoor je net zo hard verhalen dat Honda liever een topcoureur heeft bij Mclaren (waar ze Button dus niet toe rekenen)
Button spreekt zelf erg goed Japans, in het eerste jaar dat Honda weer terug komt wil men dus het liefst een coureur hebben die het team van zoveel mogelijk informatie voorziet en die info mag niet door vertaling verkeerd gaan.quote:Op maandag 21 juli 2014 00:00 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik hoor mensen dat zeggen omdat Button een japanse vriendin heeft ofzo, maar aan de andere kant hoor je net zo hard verhalen dat Honda liever een topcoureur heeft bij Mclaren (waar ze Button dus niet toe rekenen)
Jij denkt dat ze bij Honda geen Engels kunnen spreken?quote:Op maandag 21 juli 2014 01:28 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Button spreekt zelf erg goed Japans, in het eerste jaar dat Honda weer terug komt wil men dus het liefst een coureur hebben die het team van zoveel mogelijk informatie voorziet en die info mag niet door vertaling verkeerd gaan.
Dat schijnt d achterliggende gedachte te zijn.
Het is natuurlijk niet zo dat dat het niet makkelijker zou zijn als er een contact persoon is die Japans zou spreken. Button is geen engineer, waarom zou een team anders een engineer nodig hebben om ''normale woorden'' en het beschrijven van het rijgedrag van de auto te vertalen naar technische taal. Dus om hem nu te bombarderen tot vertolkende engineer zoals meerdere mensen al doen gaat ook wat verquote:Op maandag 21 juli 2014 10:23 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze bij Honda geen Engels kunnen spreken?
HA-HA-HA.
Daar hebben ze wel andere mannetjes voor, in de MotoGP doet Honda het ook altijd al zonder Japanse coureurs. Ze doen bij Honda niet moeilijk over taal of nationaliteit, ze gaan alleen voor het beste.quote:Op maandag 21 juli 2014 13:08 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat dat het niet makkelijker zou zijn als er een contact persoon is die Japans zou spreken. Button is geen engineer, waarom zou een team anders een engineer nodig hebben om ''normale woorden'' en het beschrijven van het rijgedrag van de auto te vertalen naar technische taal. Dus om hem nu te bombarderen tot vertolkende engineer zoals meerdere mensen al doen gaat ook wat ver
Dat is wat ik duidelijk wou makenquote:Op maandag 21 juli 2014 13:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar hebben ze wel andere mannetjes voor, in de MotoGP doet Honda het ook altijd al zonder Japanse coureurs. Ze doen bij Honda niet moeilijk over taal of nationaliteit, ze gaan alleen voor het beste.
Heb je weleens een Japanner Engels horen spreken?quote:Op maandag 21 juli 2014 10:23 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze bij Honda geen Engels kunnen spreken?
HA-HA-HA.
Er komt natuurlijk ook meer bij kijken, Button is ook erg geliefd in Japan (ook omdat ie de taal erg goed spreekt.quote:Op maandag 21 juli 2014 13:08 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat dat het niet makkelijker zou zijn als er een contact persoon is die Japans zou spreken. Button is geen engineer, waarom zou een team anders een engineer nodig hebben om ''normale woorden'' en het beschrijven van het rijgedrag van de auto te vertalen naar technische taal. Dus om hem nu te bombarderen tot vertolkende engineer zoals meerdere mensen al doen gaat ook wat ver
Zou Horner weten wat specs zijn Weltschmerz? Dat is namelijk EXACT wat ik ook bedoelde. En ik denk dat we dergelijke wissels misschien wel eens vaker gaan zien. Ook met andere onderdelen.quote:Horner: "Wissel remschijven interessant precedent"
Christian Horner wil opheldering van de FIA over waarom Lewis Hamilton zonder straf zijn remschijven mocht wisselen voorafgaand aan de Duitse Grand Prix. "Dit is een interessant precedent", zegt de teambaas van Red Bull Racing tegen SkySports.
Hamilton crashte in de kwalificatie van de baan vanwege een kapotte remschijf. Daarna besloot Mercedes de Brembo-remmen van de Brit te vervangen door exemplaren van het merk Carbon Industries. Hamilton mocht de race desondanks gewoon op de grid beginnen, in plaats vanuit de pitstraat. En dat wekte verbazing bij Horner.
"Als je ze vervangt door hetzelfde type remschijven, dan kan het nog", stelt Horner. "Maar deze waren van een andere fabrikant, met hun eigen karakteristieken, zoals de rijder zelf ook heeft gezegd. Dat lijkt me iets anders. Dit is een interessant precedent."
Horner kan weinig met de suggestie dat de wissel werd gedaan om veiligheidsredenen. "Want wij rijden met hetzelfde materiaal, en dat was ook veilig", antwoordt hij. "Ik denk dat we opheldering hierover moeten krijgen. Als je dit mag veranderen, wat mag er dan nog meer? Ik ben benieuwd naar de reden waarom hier toestemming voor is gegeven."
twitter:joesaward twitterde op dinsdag 22-07-2014 om 20:46:25Waiting for Fernando… http://t.co/hUktEuyLfG reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |