Zou me ook niets verbazen als een of andere veel te rijke persoon dat doet. Ze doen wel gekkere dingen. Maar als de F1 vervolgens daar gaat racen dan mag Ecclestone van mij onder een vrachtwagen belanden.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:25 schreef Fer het volgende:
Vraag me af wanneer de eerste Oliesjeik een replica maakt in de woestijn van een populaire Europeesche baan. Ipv zo;n Tilkebaan, een langzaam technisch stuk en een paar snelle bochten met twee lange rechte stukken ertussen hebben we al genoeg gezien.
Eerst zien dan geloven.quote:Op woensdag 2 juli 2014 01:09 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
http://www.f1today.net/nl(...)eambaas-van-caterham?
Albers was geen absolute top nee, maar een goede rijder was hij zeker. Dat had hij in de DTM inmiddels wel bewezen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 08:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Helemaal eens met Meike
Als je Albers ziet dan heb je ook meer het idee dat je naar een manager kijkt dan een coureur. Zo goed was hij niet als rijder, maar als teambaas, wie weet.
Van Gaal heeft ook wel eens onsuccesvol gevoetbald tenslotte, en had Ecclestone nu ook wel eens en race gereden? Of is hij alleen teambaas geweest?
Rijderservaring vind ik overigens een zeer sterke pré, zo niet een vereiste. Zeg maar "walk the walk before you talk the talk". Een teambaas die boos is omdat hij vindt dat de coureur 0,5 sec. sneller moet rijden is leuk, maar als de coureur al alles uit de auto haalt dan lukt dat niet. Ik denk dat teambazen met race-ervaring dat beter kunnen herkennen. Niet dat een goede managershouding niet kan helpen trouwens. De boel strak in handen hebben, ik noem een Ron Dennis, kan ook zeker helpen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 09:18 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Albers was geen absolute top nee, maar een goede rijder was hij zeker. Dat had hij in de DTM inmiddels wel bewezen.
Daarover verschillen we dan van mening. In ieder geval wat formule wagens betreft, want in de F3000 presteerde hij echt slecht. Hij kwalificeerde slecht, viel regelmatig uit door eigen schuld en scoorde geen enkel punt, in tegenstelling tot zijn teamgenoot die derde werd in het kampioenschap.quote:Op woensdag 2 juli 2014 09:18 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Albers was geen absolute top nee, maar een goede rijder was hij zeker. Dat had hij in de DTM inmiddels wel bewezen.
En verder heeft hij zijn studies op orde, dus ik ben ook benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ben bang dat hij gewoon een stromannetje zal worden van Colles en een makkelijk doelwit is als doelen niet gehaald worden.
Eigenlijk elke huidige F1 teambaas; er zit er geen eentje bij die zelf achter het stuur grootse dingen heeft laten zien.quote:
quote:Olav Mol @Olav_Mol · 1 uur
De persvoorlichter van Caterham kan geen tijd geven waarop ze news hebben:" ergens vanmiddag mate" text hij me net...dus nu op naar de super
Jup zag t voorbij komen op mn FBquote:Op woensdag 2 juli 2014 16:09 schreef IkWilbert het volgende:
En het is officieel!
http://www.caterhamf1.com(...)-under-new-ownership
Ben wel benieuwd naar wat nu precies Zwitser-Arabische investeerders zijn, ruikt naar Quadbak en Inifinityquote:The new ownership takes charge with immediate effect. Former Dutch F1 driver, Christijan Albers, assisted by Manfredi Ravetto, will take over the day-to-day running of the team, reporting directly to the board and replacing Cyril Abiteboul who will leave the team to pursue new challenges.
Read more at http://www.caterhamf1.com(...)#QUGyLJSK8WLyyJAa.99
dat heb je nu eenmaal met onkruid....quote:
Het wachten is op de terugkeer van Flavio.quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:16 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
dat heb je nu eenmaal met onkruid....
quote:Up until recently Kolles had been heavily linked with the putative Forza Rosso team, a Romanian outfit that had applied to the FIA for and F1 entry for 2015. Quite where this latest move leaves that project, which has not had a final seal of approval from the FIA, is open to question.
quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:09 schreef IkWilbert het volgende:
En het is officieel!
http://www.caterhamf1.com(...)-under-new-ownership
Daar kunnen we wel naar gissenquote:
Kolles die beslissingen maakt op basis van het talent van een coureurquote:Op woensdag 2 juli 2014 18:05 schreef Geralt het volgende:
Eerste wat ie moet doen is natuurlijk Frijns in die auto zetten, maar ik vraag me ernstig af of dat zijn call gaat zijn.
Aan de andere kant, Kolles weet ook wel hoe getalenteerd Frijns is gok ik zo, dus wellicht dat Albers en Kolles samen de geldschieter(s) kunnen overtuigen van het nut om Frijns in de auto te zetten.
Ik ben benieuwd in elk geval
Toen had ie dringend geld nodig toch? Dat lijkt me nu niet zo heel erg aan de orde te zijn. Lijkt dan he.quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Kolles die beslissingen maakt op basis van het talent van een coureur![]()
Sakon Yamamoto anyone?
Jaquote:Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
Heeft iemand enig idee of BBC de race uitzend?
Als tvgids.nl klopt is de F1 op BBC2 en Wimbledon op dat tijdstip op BBC1.quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:37 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Oke, ik dacht dat ze het door wimbledom niet zouden uitzenden.
Nou als Frijns dan misschien n halve seconde sneller is, staan ze nog achteraan...quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:05 schreef Geralt het volgende:
Eerste wat ie moet doen is natuurlijk Frijns in die auto zetten, maar ik vraag me ernstig af of dat zijn call gaat zijn.
Aan de andere kant, Kolles weet ook wel hoe getalenteerd Frijns is gok ik zo, dus wellicht dat Albers en Kolles samen de geldschieter(s) kunnen overtuigen van het nut om Frijns in de auto te zetten.
Ik ben benieuwd in elk geval
Correctie: dan starten ze nog steeds achteraan.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:34 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Nou als Frijns dan misschien n halve seconde sneller is, staan ze nog achteraan...
twitter:adamcooperF1 twitterde op donderdag 03-07-2014 om 16:35:17Haas joins Ferrari as sponsor but 2016 supply deal yet to be confirmed: http://t.co/13hV2FbXlL reageer retweet
quote:Haas starts Ferrari collaboration with sponsorship deal
Gene Haas is to become a sponsor of Scuderia Ferrari before launching his own team in 2016, the Italian team has announced. Haas logos will appear on the F14 T from this weekend’s race in Britain.
Ferrari has always been the intended partner for Haas, despite Mercedes also being mentioned. However today’s announcement stopped short of confirming that a deal for Haas to use Ferrari engines and other technology has been done, saying only that discussions are still ongoing.
“We are pleased to welcome Haas Automation as our newest Official Supplier,” said Marco Mattiacci. “This agreement strengthens our existing connections with the USA, an important market not only for our company, but also for Scuderia Ferrari, as it is one where the team already benefits from several important partnerships.
“Over the past few months, we have been exploring with Haas a number of potential areas of collaboration, and this agreement is an immediate opportunity that we are pursuing, which proves Haas’ interest in Formula One.
“This collaboration will enable Haas Automation to reinforce its brand awareness and promote its products and services around the world, thanks to the appeal of Scuderia Ferrari and the global reach of Formula One. We are therefore delighted to make this announcement, which sees another premium brand join our portfolio of partners.
“In parallel, but as a separate project, Haas is committed to entering Formula One with its own team, a testimony to the growing appeal of our sport in the USA and on this front, technical discussions are ongoing between us.”
Dat doen ze wel slim ! De naam Haas Automotive zal er niet minder op worden en voor het geld wat ze er in steken krijgen ze er denk ik ook wel weer een hoop voor terug. Kijk naar bedrijven als Orange, Computer Associates en Petronas, ik denk dat we nooit van deze namen gehoord hadden als ze niet zoveel gesponsord hadden. Dat komt Haas Automotive denk ik straks wel ten goede als ze in 2016 willen gaan deelnemen aan de F1.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:44 schreef Tarado het volgende:
[..]twitter:adamcooperF1 twitterde op donderdag 03-07-2014 om 16:35:17Haas joins Ferrari as sponsor but 2016 supply deal yet to be confirmed: http://t.co/13hV2FbXlL reageer retweet
Alain Prost had dat wel, en die tent was binnen een paar jaar over de kop. Jackie Stewart deed het wat dat betreft beter, door de hele boel op tijd te verpatsenquote:Op woensdag 2 juli 2014 14:46 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Eigenlijk elke huidige F1 teambaas; er zit er geen eentje bij die zelf achter het stuur grootse dingen heeft laten zien.
Haas is al Ferrari dealer en importeur (voor consumenten) dus het zal z'n eigen garagenaam ook flink stuwen en dus de inkomsten...quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:48 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat doen ze wel slim ! De naam Haas Automotive zal er niet minder op worden en voor het geld wat ze er in steken krijgen ze er denk ik ook wel weer een hoop voor terug. Kijk naar bedrijven als Orange, Computer Associates en Petronas, ik denk dat we nooit van deze namen gehoord hadden als ze niet zoveel gesponsord hadden. Dat komt Haas Automotive denk ik straks wel ten goede als ze in 2016 willen gaan deelnemen aan de F1.
Daarom dus dat ik het slim vind wat ze hier doenquote:Op donderdag 3 juli 2014 22:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Haas is al Ferrari dealer en importeur (voor consumenten) dus het zal z'n eigen garagenaam ook flink stuwen en dus de inkomsten...
Wat uiteindelijk 4 jaar lang het sterkste team van de grid is geworden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:16 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Alain Prost had dat wel, en die tent was binnen een paar jaar over de kop. Jackie Stewart deed het wat dat betreft beter, door de hele boel op tijd te verpatsen
Het was ook een aanvulling, geen kritiekquote:Op donderdag 3 juli 2014 22:49 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Daarom dus dat ik het slim vind wat ze hier doen
Uiteindelijk wel ja, met het begin een jaar of tien nadat hij het verkocht had. De opvolgers van BAR hebben ook een kampioenschap behaald, maar dat kan je echt niet aan BAR toeschrijvenquote:Op donderdag 3 juli 2014 22:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat uiteindelijk 4 jaar lang het sterkste team van de grid is geworden.
Wel aan Tyrell?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 00:04 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel ja, met het begin een jaar of tien nadat hij het verkocht had. De opvolgers van BAR hebben ook een kampioenschap behaald, maar dat kan je echt niet aan BAR toeschrijven
quote:The deal for Lotus to use Mercedes power units from 2015 will be confirmed in the next few days.
The new arrangement, which was predicted here on June 24, sees Lotus take over the supply made available by McLarens move to Honda for next season.
At one stage an announcement was scheduled for yesterday, but after a delay it could now come at the start of next week. Lotus had an ongoing contract with Renault, and a legal accommodation has had to be made between the two parties.
Meanwhile sources close to Mercedes confirm that the Stuttgart manufacturer has received the financial guarantees that it required from Lotus. Its no secret that the team has been late with payments to Renault over the last couple of years.
In similar situations in the past funds owed to teams by FOM have been directed straight to engine suppliers in order to guarantee payment.
The Mercedes deal means that the Enstone out will end a connection with Renault that began with Michael Schumachers 1995 World Championship, and lasted for 20 seasons. The prospect of a more competitive power unit will clearly allow Lotus to keep its sponsors happy, especially PDVSA.
Da's een beste klap voor Renault denk ik... voormalig fabrieksteam die naar de concurrent gaat.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 17:09 schreef sasquatsch het volgende:
Deal Lotus met Mercedes rond, aankondiging binnen een paar dagen verwacht.
[..]
Dat is toch al bevestigd dat die daar het hele programma op de schop gaat gooien:quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:18 schreef sasquatsch het volgende:
Renault heeft al gezegd zijn motorafdeling niet te verkopen. Het schijnt dat Cyril Abiteboul terug gaat om de boel in goede banen geleden.
bron = http://www.autosport.com/news/report.php/id/114767quote:Former Caterham F1 team boss Abiteboul back at Renault in reshuffle.
Former Caterham Formula 1 team boss Cyril Abiteboul is returning to Renault as the French manufacturer attempts to turn its F1 engine programme around.
Renault has also announced that Jean-Michel Jalinier, president and managing director of its sporting division, is retiring and will be replaced by Jerome Stoll, who will add the role to his position as chief performance officer and group sales and marketing director.
Abiteboul worked for Renault from 2001-12, holding senior roles in its F1 arm from '07 onwards.
He moved from his role as Renault F1's executive director to Caterham in September 2012 to become the Renault-powered team's managing director.
Abiteboul's return to Renault follows Wednesday's news that Tony Fernandes has sold Caterham to a group of investors advised by Colin Kolles.
Ex-F1 driver Christijan Albers is taking over the running of Caterham as part of the deal.
Renault has been under pressure to improve its F1 performance in recent months after Mercedes' dominant start to the 2014 season.
Christian Horner, head of Renault's factory F1 team Red Bull, recently called the French firm's state of competitiveness and reliability "unacceptable".
Ja ho even... nadat eerst Jaguar compleet geflopt is en RBR van 2005 t/m 2008 niet echt van de grond leek te komen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat uiteindelijk 4 jaar lang het sterkste team van de grid is geworden.
2005 was toch geen slecht seizoen, regelmatig punten-finishen van beide coureurs en relatief weinig DNF-en. Ten opzichte van eerdere jaren als Jaguar was het imo zelfs een goed seizoen.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:13 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Ja ho even... nadat eerst Jaguar compleet geflopt is en RBR van 2005 t/m 2008 niet echt van de grond leek te komen.
twitter:adamcooperF1 twitterde op zondag 06-07-2014 om 09:25:38Longtime McLaren sponsor Hugo Boss is leaving after three decades - to join Mercedes...: http://t.co/LHveHA4mnc reageer retweet
twitter:f1enigma twitterde op zondag 06-07-2014 om 10:17:13There is a story at Marca telling that Button has been informed that his contract wont be renewed http://t.co/rd5OZ17YUC #brainfood reageer retweet
Lijkt me zonde.. ik heb nog steeds het idee dat Honda juist erg graag wil dat Button blijft bij het team, hij is enorm geliefd in zijn 2e thuisland.quote:Op zondag 6 juli 2014 10:22 schreef Tarado het volgende:
twitter:f1enigma twitterde op zondag 06-07-2014 om 10:17:13There is a story at Marca telling that Button has been informed that his contract wont be renewed http://t.co/rd5OZ17YUC #brainfood reageer retweet
Alonsoquote:Op zondag 6 juli 2014 11:09 schreef Rossdale het volgende:
Als kobayashi maar niet naar McLaren gaat, door de Honda deal.
Ik zou het wel vet vinden als vandoorne nu al naast magnussen gezet zou worden.
Alonso lijkt me wel de juiste vervanger inderdaad. Maar Button hoort imo echt bij die Honda-deal. Zou het ook echt jammer vinden.quote:
Het is een technische sport dus ze kunnen zien of hij er uit haalt wat er in zit, gezien de kritiek van Dennis eerder is dat misschien niet zoquote:Op zondag 6 juli 2014 12:50 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Alonso lijkt me wel de juiste vervanger inderdaad. Maar Button hoort imo echt bij die Honda-deal. Zou het ook echt jammer vinden.
Ik wist niet eens dat ie van zn wijf af was.quote:Gerri Halliwell gaat F1-baas trouwen
Voormalig Spice Girl Geri Halliwell gaat in het huwelijksbootje stappen. Formule 1 teambaas Christian Horner heeft de 41-jarige zangeres te huwelijk gevraagd en uiteraard heeft ze ja gezegd.
Dat vertellen vrienden van het stel aan de Sunday Mirror. Halliwell en Horner kennen elkaar al jaren, maar begonnen in januari pas met daten. Blijkbaar heeft het stel er tempo in zitten, want nu zijn ze al verloofd. De twee zouden nu op zoek zijn naar een geschikte locatie om te trouwen.
De bron legt tegenover de krant uit dat het stel de verloving niet bekend heeft gemaakt, omdat ze bang zijn voor de reactie van de familieleden van de 40-jarige Horner. De Red Bull-teambaas verliet vorig jaar na veertien jaar zijn Beverley Allen met wie hij een half jaar eerder een dochtertje had gekregen.
Zo'n zwangere vrouw wordt je niet vrolijk vanquote:Op zondag 6 juli 2014 17:30 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat ie van zn wijf af was.
Wel compleet kansloos natuurlijk om nadat je een half jaar vader bent geworden je vrouw aan de kant te schuiven![]()
Nou veel plezier gewenst dan maar. Ofzo
Hij is al vader he.quote:Op zondag 6 juli 2014 17:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zo'n zwangere vrouw wordt je niet vrolijk van
Vraag ik me toch af, zoals hierboven ook al is gezegd: Button is erg betrokken bij de Honda-deal.quote:Op zondag 6 juli 2014 10:22 schreef Tarado het volgende:
twitter:f1enigma twitterde op zondag 06-07-2014 om 10:17:13There is a story at Marca telling that Button has been informed that his contract wont be renewed http://t.co/rd5OZ17YUC #brainfood reageer retweet
dat laatste is wel te hopenquote:Op zondag 6 juli 2014 17:32 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hij is al vader he.
Buiten dat ben je er zelf bij als je je wijf zwanger duwt.
Daar heb je wel gelijk in en bovendien, vind ik het vrij stil rondom dat project.. kan 2 dingen betekenen natuurlijk. Of ze zijn in het geheim bezig met een zeer goed apparaat. Of ze kunnen het amper bolwerken en het word volgend jaar helemaal een rampjaar voor McLaren.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:33 schreef Fer het volgende:
Er wordt wel heel veel verwacht van die Honda motor en alsof iedereen volgend jaar in een Mclaren-Honda wil rijden. Maar:
1. Mclaren is dit jaar het langzaamste Mercedes team, vorig jaar ook geen topteam.
2. Brawn was geen wereldkampioen geworden als er een Honda achterin had gezeten, vooral de drivability en reliability waren een probleem.
Eerste tekenen zijn er. Toch vond ik de snelheid van Alonso vandaag ook wel opmerkelijk, wel snel op rechte stukken, maar veel te traag en log in de bochten leek het. Alsof hij constant met overgewicht rondreed.quote:Op zondag 6 juli 2014 20:18 schreef Peterselieman het volgende:
McLaren is nu in ieder geval weer een beetje aan het opkrabbelen
Klopt. In de tweede helft van de race had Alonso nog last van wat problemen met ERS en een achtervleugel die niet helemaal goed meer werkte. Het betekent dat Ferrari toch ook iets beter voor de dag komt, maar dat het er nog lang niet is.quote:Op zondag 6 juli 2014 20:27 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Eerste tekenen zijn er. Toch vond ik de snelheid van Alonso vandaag ook wel opmerkelijk, wel snel op rechte stukken, maar veel te traag en log in de bochten leek het. Alsof hij constant met overgewicht rondreed.
Weinig last van hierquote:Op zondag 6 juli 2014 17:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zo'n zwangere vrouw wordt je niet vrolijk van
Ik weet niet. Ze kunnen alle goede dingen redelijk kopieren natuurlijk. Ik weet het testregelement voor komend jaar nog niet, maar die engine layout van Mercedes was vrij geniaal en ze hebben nu (o.a.) zo'n voorsprong omdat dat pas heel laat bekend werd en geen team het kopieren kon. Als Honda een leuke feature bedacht denkt te hebben dan willen ze natuurlijk dat dat pas bekend is wanneer andere teams geen tijd meer hebben om het te kopieren. Of dat een geniale feature zal zijn.. altijd lastig te voorspellen. Honda kan geen racedata op doen. Ik vraag mij trouwens af in hoeverre Honda wel op het circuit mag testen. En of ze dat met een redelijk recente auto mogen doen. Als het contractueel mag kan ik mij nog wel voorstellen dat McLaren een auto van vorig jaar beschikbaar stelt.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:57 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in en bovendien, vind ik het vrij stil rondom dat project.. kan 2 dingen betekenen natuurlijk. Of ze zijn in het geheim bezig met een zeer goed apparaat. Of ze kunnen het amper bolwerken en het word volgend jaar helemaal een rampjaar voor McLaren.
*Een tussenweg zie ik eigenlijk niet gebeuren. Of het is hééél goed, of hééél slecht.
Jarenlange ervaring in de autosport. Inderdaad die man gaat er vast niets van bakken.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:34 schreef Toofastforyou21 het volgende:
Christian Albers teambaas bij het ''nieuwe'' Caterham, wat gebeurd er in hemelsnaam in F1 land, die man kan werkelijk echt helemaal niks, die zou nog te licht zijn voor autobedrijf Liekendiek....
Zelfs teams als Marussia en Catrerham zijn per jaar al 100 mijoen kwijt om mee te kunnen doen, die zullen vast niet de eerste de beste oetlul aan het roer zetten..quote:Op maandag 7 juli 2014 15:34 schreef Toofastforyou21 het volgende:
Christian Albers teambaas bij het ''nieuwe'' Caterham, wat gebeurd er in hemelsnaam in F1 land, die man kan werkelijk echt helemaal niks, die zou nog te licht zijn voor autobedrijf Liekendiek....
Renault ook, maar ja...quote:Op maandag 7 juli 2014 15:37 schreef Fir3fly het volgende:
Op zich is het helemaal niet gek dat Mercedes zo'n goede motor heeft, ze zijn er al sinds 2012 mee bezig. Zoek maar nieuwsartikelen uit die tijd op, dat is de grootste reden dat Hamilton naar Mercedes overstapte.
quote:Op maandag 7 juli 2014 15:35 schreef Beach het volgende:
[..]
Jarenlange ervaring in de autosport. Inderdaad die man gaat er vast niets van bakken.
quote:Op maandag 7 juli 2014 15:35 schreef Beach het volgende:
[..]
Jarenlange ervaring in de autosport. Inderdaad die man gaat er vast niets van bakken.
Zozo, uit heel zijn race carrière twee momenten pakken, waarbij de eerste niet eens zijn eigen schuld is, aangezien die aangereden wordt door een Super Aguri.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:33 schreef Toofastforyou21 het volgende:
[..]
[..]
Zo geweldig goed is ie dus....
quote:Formula 1's FRIC suspension systems, believed to be one of the strengths of the dominant Mercedes car, could be banned for the German Grand Prix, AUTOSPORT can reveal.
Less than a fortnight before the next race at Hockenheim, the FIA has informed F1 teams that it believes the Front-and-Rear Interconnected Suspension (FRIC) systems used by most of them are illegal.
According to sources, the governing body wrote to teams on Tuesday to tell them that following detailed investigations into the design of the FRIC systems, it believes they are in contravention of the rules.
In the note, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, Whiting said: "Having now seen and studied nearly every current design of front to rear linked suspension system we, the FIA, are formally of the view that the legality of all such systems could be called into question."
Whiting suggests that the way the suspension systems help control pitch and roll could be in breach of article 3.15 of F1's technical regulations.
Article 3.15 is the catch-all regulation that relates to moveable aerodynamic devices. It outlaws any part of the car that influences the aerodynamics that is not "rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom)."
The FRIC systems link the front and rear suspension to maintain a constant ride height for improved performance.
Lotus (then called Renault) was the first team to introduce the concept in 2008.
Mercedes more recently took the design to the next level and is now believed to run the most complicated system, however it is unclear which team would suffer the most from a ban.
FIA OPEN TO DELAYING BAN UNTIL 2015
With limited testing time before the next race at Hockenheim, and 2014 designs being based around FRIC, the FIA is open to delaying the ban if there is consensus among teams.
It has asked teams to vote on whether or not they will be in favour of delaying the ban until the start of 2015 rather than it coming into force for the German GP.
However, for that to happen it would require unanimous support from all the teams on the grid.
It is unclear how easy it will be to achieve unanimous support for a delay - especially if any team feels its FRIC design is not as good as a rival's, or indeed if a team is not running the system at all.
If unanimous support is not reached, then Whiting has made it clear that from the next race in Germany, any team running FRIC risks being reported to the stewards by the FIA for non-compliance with the regulations.
The fact that the FIA has indicated it believes FRIC to be illegal also opens the door for a team to protest one of its rivals from the next race.
Als ze dat gaan verbieden ben ik klaar met de f1, dat is dan het tweede verpeste seizoen op rij. Gewoon in de regels van 2015 (liever helemaal niet, maar goed) gooien en stoppen met de competitie verpesten.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:36 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA wil de FRIC ophaning verbieden vanaf de komende race.
[..]
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1. Felipe Massa Williams 1:35,242 42 ronden 2. Daniel Ricciardo Red Bull 1:35,284 71 ronden 3. Nico Rosberg Mercedes 1:35,573 89 ronden 4. Adrian Sutil Sauber 1:35,674 73 ronden 5. Jules Bianchi Marussia 1:36,148 108 ronden 6. Stoffel Vandoorne McLaren 1:36,462 71 ronden 7. Sergio Pérez Force India 1:36,583 79 ronden 8. Jean-Éric Vergne Toro Rosso 1:36,688 28 ronden 9. Pastor Maldonado Lotus 1:37,131 97 ronden 10. Pedro de la Rosa Ferrari 1:37,988 49 ronden 11. Will Stevens Caterham 1:40,627 95 ronden |
Het was vorig jaar spannend...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:25 schreef 4-elements het volgende:
Wat een aanfluiting om zo midden in het seizoen wederom de regels te willen veranderen. Het is niet zo dat teams plots FRIC ophanging gebruiken, dat doen ze dan al het hele seizoen. Dat hadden ze dan in Melbourne (of nog het liefst daarvoor) moeten verbieden. Lijkt erop dat de FIA wederom probeert de F1 kunstmatig spannend te maken, net als vorig jaar.
Tot de banden weer werden omgegooid vond ik prima te doen ja. Toen was RBR ook helemaal niet zo machtig.quote:
Oh ja, was toen eigenlijk vooral omgekeerd.quote:
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:30 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Oh ja, was toen eigenlijk vooral omgekeerd.![]()
Maar ook toen was het de FIA die in al haar wijsheid plots de regels omgooide, met als gevolg de dominantie van RBR.
Niet, want de regels van de FIA bieden wel de mogelijkheid om elk jaar de motor aan te passen. Alleen zijn het aantal aanpassingen per jaar minder, totdat er een volledige freeze is. Maar dat duurt wel een aantal jaar en dan moeten de motoren toch redelijk gelijkwaardig zijn, zoals ze de afgelopen seizoenen ook waren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:47 schreef Fir3fly het volgende:
Is toch al jaren hetzelfde. De FIA probeert de regels zo strak mogelijk te houden en dan vindt een team weer iets wat weer een seizoen vergooit. Dubbele diffuser, f-duct, geblazen diffuser etcetera etcetera
.
Hoe lang voordat we gewoon maar zeggen dat iedereen een Mercedes krijgt?
Ze hadden beter de teams kunnen verplichten de banden op de goede kant van de auto te monteren en de juiste bandenspanning te gebruiken. Een team als FI heeft tientallen miljoenen misgelopen daar dat gehuil.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).
Bravo, heeft er weer helemaal niets mee te maken. De motorenreglementen zijn ook belachelijk, maar dat ligt ook aan de fabrikanten zelf.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:51 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet, want de regels van de FIA bieden wel de mogelijkheid om elk jaar de motor aan te passen. Alleen zijn het aantal aanpassingen per jaar minder, totdat er een volledige freeze is. Maar dat duurt wel een aantal jaar en dan moeten de motoren toch redelijk gelijkwaardig zijn, zoals ze de afgelopen seizoenen ook waren.
Ben ik wel met je eens. Vond ik toen ook.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:53 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ze hadden beter de teams kunnen verplichten de banden op de goede kant van de auto te monteren en de juiste bandenspanning te gebruiken. Een team als FI heeft tientallen miljoenen misgelopen daar dat gehuil.
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. dacht dat je doelde op de Mercedes motor ipv een volledige Mercedes F1 wagen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bravo, heeft er weer helemaal niets mee te maken. De motorenreglementen zijn ook belachelijk, maar dat ligt ook aan de fabrikanten zelf.
Oh zo. Kan gebeurenquote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. dacht dat je doelde op de Mercedes motor ipv een volledige Mercedes F1 wagen.
2008 is toch juist het laatste leuke jaar geweest?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh zo. Kan gebeuren.
Ik ben gewoon nogal zat van die ongelooflijke regeldruk sinds 2008.
Na 2008 bedoel ikquote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2008 is toch juist het laatste leuke jaar geweest?
Alles onder het mom van kostenbesparing omdat ze bang zijn dat er anders teveel teams afvallen en de F1 gedevalueerd worden. Sinds die tijd is er ook een crisis.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh zo. Kan gebeuren.
Ik ben gewoon nogal zat van die ongelooflijke regeldruk sinds 2008.
Lijkt me veel te snel om even de totale ophanging te veranderen, het heeft ook invloed op chassis en bodywork immers en dat zal dan ook aangepast moeten worden.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:36 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA wil de FRIC ophaning verbieden vanaf de komende race.
[..]
En omdat de teams er om zaten te zeuren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was alleen niet vanwege vermeende illegaliteit, maar vanwege de veiligheid (volgens de FIA).
Ja, maar dan wel voor volgend jaar. Die hele auto is doorontwikkeld voor die ophanging. Dat pas je niet even aan in twee weken. Nu kan de FIA wel zeggen "mag niet!", maar dan 'vergeten' ze even dat ze toch echt zelf die wagens technisch goedgekeurd hebben aan het begin van dit seizoen. Het is onzin om de deur open te laten voor teams die achterlopen om, door niet akkoord te gaan, hun achterstand in te lopen. Ik kan zo off the top of my head 4 teams opnoemen die, mochten zij die ophanging niet hebben, het zeker zullen overwegen. En als ze het zelf niet doen, zullen ze ook wel onder druk gezet worden door hun sponsoren.quote:Op woensdag 9 juli 2014 08:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En omdat de teams er om zaten te zeuren.
Overigens: als de ophanging inderdaad illegaal is, moet die gewoon verboden worden (in feite is 'ie dat dan al). Alleen van de zotte dat ze daar nu pas achter komen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1. Jules Bianchi Ferrari 1:35.262 89 laps 2. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:35.544 55 laps 3. Kevin Magnussen McLaren 1:35.593 91 laps 4. Giedo van der Garde Sauber 1:36.327 84 laps 5. Lewis Hamilton Mercedes 1:36.680 47 laps 6. Valtteri Bottas Williams 1:37.193 40 laps 7. Max Chilton Marussia 1:37.359 77 laps 8. Daniel Juncadella Force India 1:37.449 52 laps 9. Sebastian Vettel Red Bull 1:39.410 76 laps 10. Charles Pic Lotus 1:41.906 39 laps 11. Julian Leal Caterham 1:42.635 51 laps |
doen ze al jaren, ze houden het gewoon achter de hand als er 1 team te dominant is!quote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:25 schreef 4-elements het volgende:
Wat een aanfluiting om zo midden in het seizoen wederom de regels te willen veranderen. Het is niet zo dat teams plots FRIC ophanging gebruiken, dat doen ze dan al het hele seizoen. Dat hadden ze dan in Melbourne (of nog het liefst daarvoor) moeten verbieden. Lijkt erop dat de FIA wederom probeert de F1 kunstmatig spannend te maken, net als vorig jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |