Kyaraquote:je om mij maar niet druk, frustrerend is het zeker niet. Ik ben blij dat het goed gaat bij jullie.
Bij ons gaat het anders maar bij elke kleine vooruitgang die wij opmerken zijn wij ook erg hyper
ja daarin gaat het nu lekker. Nog wel eens jammer hoor dat het nog steeds geen echte spraak is hoor.quote:las in het andere topic dat jullie ook best grote stappen maken de afgelopen tijd. Vooral qua communicatie toch?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
op de dagopvang hebben ze een bakfiets waar Roy graag inzit. Dat is wel fijn om te weten.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:15 schreef Cathmar het volgende:
Fietskar is by far mijn beste aankoop van vorig jaar. Ik was snel mobiel meer mijn ukjes en nu kleuter zelf fietst (en ze dus ook voorop/achterop kunnen)gebruik ik het ding nog heel vaak. Je kunt er onwijs veel boodschappen in kwijt of voor een dag weg ook ideaal. Kan iedereen lachen maar ik ben fan. Ik heb een knalroze. En mijn man rijdt daar ook heerlijk mee rond.
Bar, misschien wel spannend voor r. Je hebt ook niet echt contact met kindjes in de kar, dat is wel jammer.
Zou wel een fijne optie zijn dan! Kun je een bakfiets kwijt? Mijn kar is makkelijk in te klappen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:19 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
op de dagopvang hebben ze een bakfiets waar Roy graag inzit. Dat is wel fijn om te weten.
en daar blijft hij ook netjes in zitten.
Goh wat klinkt dat zielig zegquote:Op vrijdag 6 juni 2014 22:15 schreef Aventura het volgende:
Doe ik weer eens een keer mee, sluit ik 'm meteenik zei nog dit:
Over bang zijn: het is wel herkenbaar. Ventje vindt alles ' een beetje eng'. Hij huilt niet ofzo, maar geeft dus wel aan dat hij bang is. In bed heeft hij het steeds over een 'enge vogel', en overal waar water is vreest hij voor haaien. Het lijkt ook wel of hij opeens weer klein wil zijn. ' ik ben een baby' zegt hij soms. Alsof hij aandacht tekort krijgt ofzo. Slapen gaat ook weet moeilijk. Net weer een paar keer bij zijn bedje gezeten. ' Ik vind het gewoon niet gezellig' , ' ik ben helemaal alleen' , 'ik vind deze kamer niet leuk' , zegt hij dan. We staan er natuurlijk op dat hij wel in zijn eigen bed slaapt. Maar hij zit de tijd echt uit en kruipt er rond 7 uur altijd weer bij ons in. Lijkt wel of hij het groter worden even wil stilzetten ofzo.
Hoezo zou iedereen lachen dan? Naar mijn idee is dat toch ideaal? Vriendin van mij heeft een tweeling van ruim 3,5 en kan lekker de hort op met die 2 achterin de bak. Perfect toch? Of was het lachen omdat het roze isquote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:15 schreef Cathmar het volgende:
Fietskar is by far mijn beste aankoop van vorig jaar. Ik was snel mobiel meer mijn ukjes en nu kleuter zelf fietst (en ze dus ook voorop/achterop kunnen)gebruik ik het ding nog heel vaak. Je kunt er onwijs veel boodschappen in kwijt of voor een dag weg ook ideaal. Kan iedereen lachen maar ik ben fan. Ik heb een knalroze. En mijn man rijdt daar ook heerlijk mee rond.
Bar, misschien wel spannend voor r. Je hebt ook niet echt contact met kindjes in de kar, dat is wel jammer.
Dat ik dagelijks een auto tot mijn beschikking heb en ook vrijwel alles lopend kan doen. Het is dus niet echt nodig om weg te kunnen. En het is ook weer een sta in de weg. En ik dacht ook dat ze duurder zouden zijn eerlijk gezegd. Nu blijkt dat ik met 2 fietsstoeltjes even veel kwijt ben.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:08 schreef _Bar_ het volgende:
Wat is je belangrijkste tegen argument Kyara?
Ik doe hier in het dorp alles op de fiets. Lopen kan ook maar dat kost vaak net te veel tijd (met school en zo). Anders scoorde je toch bobike stoeltjes op mp. Zo duur zijn die niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:45 schreef Kyara het volgende:
[..]
Dat ik dagelijks een auto tot mijn beschikking heb en ook vrijwel alles lopend kan doen. Het is dus niet echt nodig om weg te kunnen. En het is ook weer een sta in de weg. En ik dacht ook dat ze duurder zouden zijn eerlijk gezegd. Nu blijkt dat ik met 2 fietsstoeltjes even veel kwijt ben.
Voor een bakfiets heb ik nog steeds geen ruimte of geld
Dit klinkt idd wel herkenbaar. Onze kleuter had ook zo'n phase met 2,5-3 jaar. Hij was toen bang voor monsters, wilde niet alleen in zijn kamer slapen en nu met zijn 5 jaar komen soortgelijke angsten ook weleens terug. Hier ook uitspraken als "helemaal alleen" en dat hij bij ons wilde slapen. Wij zijn meegegaan in zijn angsten, hebben deze serieus genomen en geprobeerd weg te halen door de monsters te verjagen.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 22:15 schreef Aventura het volgende:
Doe ik weer eens een keer mee, sluit ik 'm meteenik zei nog dit:
Over bang zijn: het is wel herkenbaar. Ventje vindt alles ' een beetje eng'. Hij huilt niet ofzo, maar geeft dus wel aan dat hij bang is. In bed heeft hij het steeds over een 'enge vogel', en overal waar water is vreest hij voor haaien. Het lijkt ook wel of hij opeens weer klein wil zijn. ' ik ben een baby' zegt hij soms. Alsof hij aandacht tekort krijgt ofzo. Slapen gaat ook weet moeilijk. Net weer een paar keer bij zijn bedje gezeten. ' Ik vind het gewoon niet gezellig' , ' ik ben helemaal alleen' , 'ik vind deze kamer niet leuk' , zegt hij dan. We staan er natuurlijk op dat hij wel in zijn eigen bed slaapt. Maar hij zit de tijd echt uit en kruipt er rond 7 uur altijd weer bij ons in. Lijkt wel of hij het groter worden even wil stilzetten ofzo.
Ik lach nietquote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:50 schreef Tinuviel het volgende:
Kyara waarom zou iemand lachen. Hier een tijdelijke fietskar ( mag gratis opgehaald worden, maar verkeert niet meer in de beste staat). En nu dus trotse eigenaars van een bakfiets. Een fietskar is niet zo vreselijk duur als je niet de mooiste en beste wil hebben. Dan kan het best duur worden en kom je op bedragen waar je ook een 2e hands bakfiets voor kunt kupen. Onze buren hebben bijvoorbeeld deze. Hij is echt stabiel en degelijk. En je kunt hem makkelijk aan en afkoppelen aan de fiets en ook als kinderwagen gebruiken:
http://www.futurumshop.nl/chariot-cts-captain-xl-fietskar.phtml
Dat vind ik een behoorlijk klap geld...quote:Op zondag 8 juni 2014 10:27 schreef Moppert het volgende:
Ik had mijn bakfiets al veel en veel eerder moeten doen.
En de cabby is niet heel duur.. Hij is 1250![]()
Ik ben er echt zo enorm blij mee.
ik heb het ook niet dagelijks op zak zeg maarquote:Op zondag 8 juni 2014 13:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dat vind ik een behoorlijk klap geld...
Misschien dat er meer kindjes in kunnen? Ik zie ze tenminste wel eens met 3 of 4 kindjes rondfietsen. En het lijkt me ook wel fijner dat je ze meer in het zicht hebt en daardoor misschien ook wat veiliger?quote:Op zondag 8 juni 2014 13:28 schreef __Isis__ het volgende:
Wat is nou het voordeel van een bakfiets boven een fietskar? (Als die er zijn).
Wij hebben onze bakfiets weggedaan, ik kon er echt niet op fietsen en twee kindjes kunnen natuurlijk ook prima op een gewone fiets. Toch lijkt zo'n fietskar me wel handig voor als je even gaat winkelen of naar het strand oid
ik heb zelf ook een fietskar, maar ik gebruik hem vooral als buggy inderdaad. Het fiets behoorlijk zwaar en je hebt geen zicht op wat je kinderen uitspoken. Vooral met die van mij die zelf hun gordels/gespen kunnen losmaken / zich eruit kunnen wringen vind ik dat bloedlink.quote:Op zondag 8 juni 2014 13:46 schreef Kyara het volgende:
[..]
Misschien dat er meer kindjes in kunnen? Ik zie ze tenminste wel eens met 3 of 4 kindjes rondfietsen. En het lijkt me ook wel fijner dat je ze meer in het zicht hebt en daardoor misschien ook wat veiliger?
Ik zie ook vaak elektrische fietsen achter een fietskar inderdaad. Lijkt mij ook superzwaar fietsen.
Wij hadden indd geen electrische, man man wat zwaar, daarnaast ben ik niet zo'n fietswonder en vond ik het echt lastig sturen en daardoor een beetje engquote:Op zondag 8 juni 2014 13:46 schreef Kyara het volgende:
[..]
Misschien dat er meer kindjes in kunnen? Ik zie ze tenminste wel eens met 3 of 4 kindjes rondfietsen. En het lijkt me ook wel fijner dat je ze meer in het zicht hebt en daardoor misschien ook wat veiliger?
Ik zie ook vaak elektrische fietsen achter een fietskar inderdaad. Lijkt mij ook superzwaar fietsen.
Hahaha nee niet eensquote:Op zondag 8 juni 2014 10:33 schreef Troeta het volgende:
Noem het maar niks Moppert. Heb jij een goede baan tegenwoordig met al die dure spullen,haha
Is het ook maar ik vind het voor een bakfiets dan weer niet veelquote:Op zondag 8 juni 2014 13:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dat vind ik een behoorlijk klap geld...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door Moppert op 08-06-2014 17:55:44 ]Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
Bij de bakfiets zitten de kinderen in jouw zicht, hoger en veiliger. Fietskar kan uitzwenken en wellicht zelfs omkieperen. In de bakfiets kun je hele boodschappentassen zetten, bij de fietskar heb je soms aparte vakjes, maar daar moet je dan losse dingen instoppen. Voordeel van fietskar is dan weer de afkoppeling en gebruik als duobuggy.quote:Op zondag 8 juni 2014 13:28 schreef __Isis__ het volgende:
Wat is nou het voordeel van een bakfiets boven een fietskar? (Als die er zijn).
Wij hebben onze bakfiets weggedaan, ik kon er echt niet op fietsen en twee kindjes kunnen natuurlijk ook prima op een gewone fiets. Toch lijkt zo'n fietskar me wel handig voor als je even gaat winkelen of naar het strand oid
Ik ben er zo blij mee had ik echt 5 jaar eerder moeten doenquote:
Ik heb dat omvallen ook zien gebeuren dus voor mij never ammenooitniet een fietskar.quote:Op zondag 8 juni 2014 19:59 schreef Tinuviel het volgende:
Bij de bakfiets zitten de kinderen in jouw zicht, hoger en veiliger. Fietskar kan uitzwenken en wellicht zelfs omkieperen. In de bakfiets kun je hele boodschappentassen zetten, bij de fietskar heb je soms aparte vakjes, maar daar moet je dan losse dingen instoppen. Voordeel van fietskar is dan weer de afkoppeling en gebruik als duobuggy.
Oei ik was er wel bang voor, maar gelukkig nooit gebeurt. Bakfietsen zijn meestal ook ruimer, maar dat hangt ook van je fietskar af. In onze fietskar past mijn kleuter echt niet meer, maar in de bakfiets past hij prima.quote:Op zondag 8 juni 2014 21:13 schreef Moppert het volgende:
[..]
Ik heb dat omvallen ook zien gebeuren dus voor mij never ammenooitniet een fietskar.
Nee met 1 kind zeker geen probleemquote:Op maandag 9 juni 2014 15:52 schreef Kyara het volgende:
Sowieso lijkt me met 1 kind fietsen niet zo'n probleem....
Nog meer mensen naar de Open boerderijdag geweest? Wij hebben echt genoten. Wat was dat leuk! Koeien heeft M al vaker van dichtbij bekeken op de kinderboerderij maar nu hebben we ook een kalfje geknuffeld en er was een springkussen, tractoren, een berg zand en een heleboel hooi. Was echt leuk. Volgend jaar gaan we weer
heeft de uitgever van het boek vast een drukfout gemaakt hahahaquote:Op maandag 9 juni 2014 19:17 schreef danic het volgende:
Ik dacht dat die 'waarom'fase pas bij 6 jaar kwam?
Tenminste...dat leerde ik op de SPW.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:51 schreef Susie het volgende:
Is dat vandaag? Nu ja, we zitten al buiten
Toen mijn peuter die leeftijd had, gebruikten we al geen zwemluiers meer. Maar Huggies zijn er toch in meer maten? De oranje pakken, maat 5-6, zijn geschikt voor 12 tot 18 kilo... daar zou mijn kleuter nog in moeten passen...quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:04 schreef Bayswater het volgende:
Even raad vragen hier. Iemand ervaring met zwemluiers voor een peuter van bijna 2,5 jaar (13 kilo). Huggies zijn volgens mij te klein en die van Kruidvat hoor ik ook geen succesverhalen. Wellicht een luierzwembroekje?
Ze is 2 jaar 4 maanden, zit op het randje, Op amazon hadden ze ook de reviews van kleinere pakken onder de 5/6 van Huggies gezet, vandaar dat ik even dacht dat ze heel klein vielen. Niet zo handig, denk inderdaad dat ze dan wel passen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:07 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Toen mijn peuter die leeftijd had, gebruikten we al geen zwemluiers meer. Maar Huggies zijn er toch in meer maten? De oranje pakken, maat 5-6, zijn geschikt voor 12 tot 18 kilo... daar zou mijn kleuter nog in moeten passen...
Denk ook niet dat ze snel in het zwembad zal poepen, maar er is wel een kans als ze in het gras staat. Ze is nog niet zindelijk genoeg. Gaat om de vakantie, niet in de ac.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:28 schreef PureEvil het volgende:
Susie, leuke foto zo, met Bert
FR, lleuk dat ze zo lief met de pop kan spelen
Bayswater, waarom een zwemluier? Heb ooit eens zo'n setje van 5 luiers gekocht en maar 1 ervan gebruikt, hier lopen ze óf in zwembroek, of cristel loopt in dr blootje
Kun je een foto maken? ( ik heb vaak warmte uitslag)quote:Op woensdag 11 juni 2014 17:02 schreef Kyara het volgende:
Dilemma: M heeft een heleboel uitslag. Kleine builtjes en grotere pukkels. Vooral in zijn liezen en nek maar ook op zijn gezicht. Hij zweet veel, wordt geregeld met natte haren wakker. Ik denk dat hij al waterpokken heeft gehad maar helemaal zeker weet ik het niet. Zuslief heeft wel (overduidelijk) waterpokken maar die zien er toch wel anders uit dan de uitslag en bultjes van M. (we denken dat M de waterpokken binnen heeft gebracht).
Warmte-uitslag? Of toch iets anders?
Morgen peutergym en nu weet ik niet of ik wel of niet moet gaan.....
ik ga een poging doen....quote:Op woensdag 11 juni 2014 17:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Kun je een foto maken? ( ik heb vaak warmte uitslag)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en hij had korte benen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zeggen was al lang geen probleem meer, maar sinds een paar weken is alles per definitie nee. Omdat het kanquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:11 schreef Susie het volgende:
Phaidra en peuter! Gefeliciteerd dat hij nee kan zeggen
![]()
Op weg rennen na (kruipen wel) doet mijn dreumes dat alquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het zeggen was al lang geen probleem meer, maar sinds een paar weken is alles per definitie nee. Omdat het kan. En dan wegrennen en met een ondeugend hoofd PAKKEN erachteraan roepen
.
Waarom denk je dat ie niet goed is?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:59 schreef PureEvil het volgende:
Gefeliciteerd Juud!
vandaag zijn we op de psz wezen kijken, heb dr gelijk ingeschreven...Maar nu twijfel ik toch wel ofdat ik het zo'n goede psz vind :/ zo stom weer....(dr zijn geen andere psz in het dorp, wel in de dorpe daarbuiten, maar die hebben dezelfde organisatie....)
Of ik doe dr hier op de kindergarten...(als er plek is na de zomervakantie)
Ja t zag er gewoon niet gezellig uit, en klein. Wel schoon. Misschien ligt t wel gewoon aan mij....Da's 't lastige als je vergelijkingsmateriaal hebtquote:
hou op schei uitquote:Op maandag 16 juni 2014 20:07 schreef Aventura het volgende:
Is jullie peuter ook zo aan het puberen? Die van ons zit regelmatig tegen het onhandelbare aan. Aankleden, uitkleden, eten, alles gaat even moeilijk. Er is maar 1 stand en dat is de tegenstand. Hij is zo koppig dat hij soms gewoon niet eet, enkel en alleen om een reactie uit te lokken. Boos worden of (dreigen met) straf werkt niet. Vindt-ie alleen maar mooi. Tegelijk is het ook dikke lol met hem hoor en het gaat verder ook goed, motorisch, praten en gaat steeds vaker op het potje...alleen ik word soms zo moe van die tegenstand bij vrijwel alles. Na een dagje thuis met hem ben ik gevloerd.
+1 hoor! Je bent zeker niet de enige!quote:Op maandag 16 juni 2014 20:07 schreef Aventura het volgende:
Is jullie peuter ook zo aan het puberen? Die van ons zit regelmatig tegen het onhandelbare aan. Aankleden, uitkleden, eten, alles gaat even moeilijk. Er is maar 1 stand en dat is de tegenstand. Hij is zo koppig dat hij soms gewoon niet eet, enkel en alleen om een reactie uit te lokken. Boos worden of (dreigen met) straf werkt niet. Vindt-ie alleen maar mooi. Tegelijk is het ook dikke lol met hem hoor en het gaat verder ook goed, motorisch, praten en gaat steeds vaker op het potje...alleen ik word soms zo moe van die tegenstand bij vrijwel alles. Na een dagje thuis met hem ben ik gevloerd.
Ja +1 dus......Al een maand of 4/5quote:Op maandag 16 juni 2014 20:07 schreef Aventura het volgende:
Nee want als ik me haar achterin zit, of mn zoons dan gaat ze ook klieren/janken/krijsen etc.quote:Op maandag 16 juni 2014 17:27 schreef Kyara het volgende:
Leuke foto van Christel. Als er genoeg afleiding is blijft ze dus wel van de sluiting af?
Dat veilig voelen herken ik ook wel hoor. Want bij het kdv is hij de liefheid zelve, luistert goed en moppert zelden.. Laatst een keer had hij daar wel moppers toen ik z'n schoenen aan wilden doen om naar huis te gaan, hij wilde echt niet en liet dat ook weten (en op zich ook nog wel wat rustiger dan dat hij thuis zou doen) en de leidsters keken elkaar echt aan van 'Jelle?? Mopper jij ooit?'quote:Op maandag 16 juni 2014 22:04 schreef Aventura het volgende:
Hahaha die verhalen. Ik moet er eigenlijk ook enorm om lachen! Ik weet natuurlijk wel dat het erbij hoort en heb me ook wel ingelezen. Ik hou maar in gedachte dat hij weet dat onze liefde voor hem onvoorwaardelijk is en dat hij zich veilig voelt, en dat hij dus daardoor ook zo ver durft te gaan
Lotte is met 2j9m gewisseld. Dat was wel vrij lastig. Ik was op dat moment nog met verlof van Noah, dus ze kon heel langzaam wennen. We hebben er een maand voor uit getrokken (en ze gaan hier in Dld dagelijks. Het was wel een periode met veel vrije dagen erin). Ze heeft de leidsters heel erg lang op afstand gehouden.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 11:26 schreef Mineola het volgende:
Ik hoor hier voorlopig nog niet, maar ik heb wel een peutervraag: heeft iemand ervaring met de overstap naar een ander kdv op peuterleeftijd? Hoe ging dat?
Mijn jochie van 20 maanden is vooralsnog niet het type dat het kdv geweldig vindt, uitgebreid lacht naar leidsters en gelijk wegrent om te gaan spelen als ik hem afzet (integendeel), dus ik ben een beetje bang voor overstappen, zeker icm een nieuw huis tegelijkertijd. Maar als we verhuizen hebben we geen keus, helaas.
Alleen plassen en alleen overdag.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 20:52 schreef ferrari_rood het volgende:
Eva is toch al een poos zindelijk danic?
heel herkenbaar, het verandert wel een beetje wat het is, het nieuwste is zeuren, dus niet een of twee keer iets vragen, maar door blijven zeuren, of als de ene ouder "nee" zegt, gewoon bij de ander proberen het toch voor elkaar te krijgen...luisteren is ook moeilijk....dus gewoon door blijven trappen met de driewieler of fiets, ook al zeg ik stop (en met de fiets is hij opeens zo veel sneller dan met de driewieler, je kunt er niet meer gewoon naast lopen), in de winkel is hij ook meestal binnen 2 minuten weg en gaat rondjes rennen of zich verstoppen (inmiddels hebben wij afgesproken dat hij altijd binnen bij de deur blijft wachten als wij elkaar kwijt zijn), of ik smeer hem een bolletje helemaal naar wens, hij eet twee hapjes en 10 minuten later wil hij weer iets anders, want het zachte (!) bolletje is "hard"quote:Op maandag 16 juni 2014 20:07 schreef Aventura het volgende:
Is jullie peuter ook zo aan het puberen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en een gordijntjesautoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:39 schreef danic het volgende:
Ik zit het nu terug te lezen moet echt keihard lachen. Wat een comedie zeg
Hahaha ik zie het zo voor mequote:Op woensdag 18 juni 2014 16:37 schreef danic het volgende:
Wij gingen vandaag ff een frisse neus halen ondanks budweer. Dus naar de kinderboerderij. Zakje worteltjes mee.
Komen we daar, staan er 10 meter verder ofzo 2 oude ezels. Oké check.
We lopen naar wat geitjes en ik wil die zak worteltjes opentrekken. Eva staat met haar rug naar me toe voor me.
Terwijl ze zich omdraait kijk ik ook naar rechts. Staat ineens doe ezel naast me!! Ik schrok me de tandjes!!
En Eva nog meer want die stond oog in oog met die ezel.
Kind helemaal in paniek, stuitert naar me toe en klimt bijna in me, ezel blijft tegen me aangeleund staan, ondertussen duikt de shetlandpony op het hek om te kijken wat er te eten valt en die geiten? Die sprongen tegen me op![]()
Echt hè?!?! Ik die beesten van me 'afgeslagen' en weggelopen. Ff rustig bij de varkens kijken.
Kindjes een koekje, ff tot rust komen. Staat er ineens een pauw naast eva die wel trek had in haar koekje![]()
Kind weer over de rooie.
En zo hebben we nog een aanvaring gehad met het hondje, een Vlaamse reus en geiten die ineens het binnenverblijf inliepen terwijl wij op adem stonden te komen.
Allemaal losse momenten, en bij alle momenten eva in paniek.
Denk dat het trauma er nu wel goed inzit
dus jij at kalkoen die avond?quote:Op woensdag 18 juni 2014 19:03 schreef Kyara het volgende:
M wilde laatst een kalkoen knuffelen () en dreef hem vervolgens in een hoek. Vond de kalkoen niet leuk
gelukkig was ik sneller dan de kalkoen
sofie mag alleen cola als er iemand jarig is. En dan zo af en toe eens extra. Ze vindt het niet eens super lekker, maar is intens blij als ze het mag.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:07 schreef As1981 het volgende:
Oh naar bar, hopelijk hebben ze iets voor hem.
gefeliciteerd lazi, geen tips.
gezellig KJ. Yaro drinkt nog steeds geen prik (als je zegt dat hij het niet lust probeert hij het niet)
Itt kyan die vind prik dus wel lekker. Gelukkig drinken wij het zelden overdag.
Arme Royquote:Op woensdag 18 juni 2014 19:59 schreef _Bar_ het volgende:
Ik ga morgen de ha bellen. Roy gilde het weer uit en weer heftige luier uitslag. Helemaal weg was het niet maar ineens weer helemaal terug.
zelfs douchen wilde niet lukken zodra er water over Roy zijn billen ging krijste hij het uit![]()
ik wil nu echt even een beter middeltje.
Ik zou proberen om een gastouder te vinden waar ie straks na schooltijd ook naartoe kan ipv naar de BSO, dus dat ie nu 1-2 dagen ofzo gaat en dat je hem straks niet naar de BSO doet, maar naar haar. Maar dat is mijn persoonlijke mening.quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:08 schreef laziness het volgende:
Het lijkt wel een klucht DanicHopelijk is het trauma bij Eva niet al te groot.
Ik heb een nieuwe baan gevondenIk ga wel meer werken dan voorheen en om dat meer werken te laten lonen wil ik een mix van kdv en gastouder maken qua opvang.
Kdv zit hij al maar een gastouder is nieuw. Er lijken me niet zo heel veel zaken anders waar ik op moet letten bij een kennismaking maar is misschien hebben jullie toch nog tips? Juud die zelf gastouder is bijvoorbeeld...?
Roy heeft de laatste paar weken dunnere ontlasting en die van vanavond was weer heel dun. Ik denk zelf ook aan de combinatie warmte en ontlasting.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:57 schreef The_Tankgirl het volgende:
_Bar_ Kan het geen schimmel zijn? Het klinkt heel erg als wat Larissa vorig jaar had in de zomer (komt vaak voor met warm weer i.c.m. luiers).
Wel heel zielig![]()
last van autocorrectie ???quote:Op donderdag 19 juni 2014 00:04 schreef danic het volgende:
Ikea me na onze vakantie eens verdiepen in school.
Het liefst in juni al vanwege de formatie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 00:04 schreef danic het volgende:
Lazi gefeliciteerd met je baan
Oh jongens ik heb vanavond al een paar keer terug zitten denken aan vanmiddag en moet iedere keer weer zo lachen.
ik zat net Rosalie een fles te geven en ondertussen lekker schaapachtig () te grinniken.
En sorry TJ, maar ik moest net hardop om je ganzenverhaal lachen. Wat zijn die beesten erg hè![]()
Hier ook al een paar keer zo'n actie gehad als je lief en onschuldig eendjes wilt voeren.
Maar ik zag je echt al rennen met kind en buggy onder je arm *grinnik*
Hier geen frisdrank voor de kinderen. Eva wilde tot voor kort alleen vruchtensap en daar baalde ik al een beetje van. Maar iets anders wilde ze echt niet.
Nu is ze ineens helemaal fan van diksap.
Prima schat, lekker diksap drinkenscheelt weer een hoop fruitsuikers.
En vooruit dan maar f_r, jullie mogen ook een keertje snel zijn. Maar niet te vaak hè![]()
Ikea me na onze vakantie eens verdiepen in school. Gevoelsmatig hebben wij onze keuze al gemaakt. Nu nog eens langs gaan om te kijken of dat gevoel blijft plakken.
Ik heb begrepen dat de scholen het fijn vinden om inschrijvingen voor oktober binnen te hebben. Dus daar gaan we maar eens ons best voor doen.
Hier in april al voor alle drie de basisscholen.. Moet ik zeggen dat we daar wel in verzaakt hebben, maar Jelle zal komend schooljaar ook nog niet naar school gaan aangezien hij pas in of net na de zomervakantie jarig is (volgend jaar).quote:Op donderdag 19 juni 2014 06:51 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Het liefst in juni al vanwege de formatie.
Ik zit me af te vragen, mini heeft inmiddels 2x in het ziekenhuis gelegen met luchtweginfecties (1x ordinaire griep met bovenste luchtweginfectie, 1x RS-virus dat uitmondde in longontsteking). Ik heb gevraagd of er voor hem een grotere kans is op herhaling, maar de arts schoof het vooralsnog op ongelukkig toeval. Wanneer verandert dat? Bij verkoudheid hoest hij ook al gauw een week of 3. Maar ja, jonge kinderen zijn nu eenmaal vaak verkouden/ziek, dus ik weet niet zo goed waar de grens van het normale ligt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:34 schreef mefke79 het volgende:
Lazi aanvullend op Juud: het is wel handig als de gastouder ook de bso wil doen en hem dan ook van school wil ophalen. De prijzen voor die uren liggen meestal wel hoger (want kind telt wel mee in het geheel van max zes kinderen, maar heeft een beperkt aantal uren), dus daar moet je dan ook wel even op letten.
TT, is die puffer een luchtwegverwijder of echt een beschermer? Als ze inderdaad met 2x per dag beschermer nog ontstekingen kweekt en de arts is er van overtuigd dat die amandelen gaan helpen, dan zou ik het wel weten. Wij redden het prima met alleen beschermende puf in de winter. Het blijft dan bij hoesten en proesten en benauwd zijn, maar we voorkomen de echte longontstekingen.
Balen Bar! De combi met dunne ontlasting helemaal. Misschien eens wat opvangen en laten controleren op parasieten ofzo?
De oudste ging echt piepen, dus dat was duidelijk. Hij zat met drie maanden al aan de luchtweg verwijdende medicijnen. Toen dat het jaar erna steeds erger werd en we het de puf een keertje of tien per dag nodig hadden is hij doorgestuurd naar de kinderarts. Hij valt nu officieel in het astmaprotocol (diagnose astma mogen ze nu nog niet stellen, maar dat protocol heet nou eenmaal zo) en krijgt dus een griepprik, medicijnen die zijn longen beschermen (dat zijn een soort hormonen, cortisol) en hij krijgt nog steeds zijn puf. Ook hebben we afspraken met de huisarts over sneller melden en controleren bij benauwdheid en verkoudheid. Het goede nieuws: hij is nu 4,5 en afgelopen winter ging perfect. Geen ab nodig gehad en we zijn al vroeg met de medicijnen gestopt voor de zomer. Ik denk dat we komende winter wel uit het protocol mogen. Hij lijkt er echt overheen te groeien.quote:Op donderdag 19 juni 2014 08:55 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik zit me af te vragen, mini heeft inmiddels 2x in het ziekenhuis gelegen met luchtweginfecties (1x ordinaire griep met bovenste luchtweginfectie, 1x RS-virus dat uitmondde in longontsteking). Ik heb gevraagd of er voor hem een grotere kans is op herhaling, maar de arts schoof het vooralsnog op ongelukkig toeval. Wanneer verandert dat? Bij verkoudheid hoest hij ook al gauw een week of 3. Maar ja, jonge kinderen zijn nu eenmaal vaak verkouden/ziek, dus ik weet niet zo goed waar de grens van het normale ligt.
Mijn buurvrouw is leerkracht op de school en die gaf aan dat zij oktober aanhouden. Dus dat volg ik dan maar. Zal wel per regio verschillen denk ik.quote:Op donderdag 19 juni 2014 06:51 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Het liefst in juni al vanwege de formatie.
Dat dachten wij ook bij Daan, omdat Chris het ook niet lekker vond. Maar Daan dronk zo nog een tweede en derde slok.. Die is wel in voor gekke smaken..quote:Op donderdag 19 juni 2014 14:34 schreef Juud79 het volgende:
Cola heeft ze een keer om staan dreinen, toen gaf ik haar een slok en nu weet ze het verschil tussen grote mensen drinken en kinder drinken.![]()
Ik vind het wel verfrissend hoor, zo af en toe de andere kant van de geitenwollensokquote:Op donderdag 19 juni 2014 14:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Wat een foto met een 3,5 jarige met een klein laagje cola in haar beker al niet teweeg kan brengen.......
Ze krijgt het niet dagelijks, ze krijgt het pas sinds een maand of 3 en ach, wat verdedig ik me ook.....
Ik had serieus niet in de gaten dat de discussie naar aanleiding van jouw foto was! Niet nodig om je te verdedigen volgens mij. Iedereen kiest voor zichzelf wat wel of niet kan. Kinderen willen toch vooral graag wat hun ouders ook eten/drinken. Soms sta je dat toe, omdat dat leuk isquote:Op donderdag 19 juni 2014 14:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Wat een foto met een 3,5 jarige met een klein laagje cola in haar beker al niet teweeg kan brengen.......
Ze krijgt het niet dagelijks, ze krijgt het pas sinds een maand of 3 en ach, wat verdedig ik me ook.....
niet verdedigen hoor. Wij waren laatst bij de mac (ja ook die troep krijgen ze soms hierquote:Op donderdag 19 juni 2014 14:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij gaan max 3x per jaar en toch was hij net twee toen hij vorig jaar in Spanje riep bij een reclamebord, terwijl hij net 2 seconden zijn ogen open had, 'kijk, kijk, kijk, patatjes!'quote:Op donderdag 19 juni 2014 16:17 schreef mefke79 het volgende:
Ik heb ook helemaal geen driejarige die zelf opmerkt: he mama kijk, een gele M. Ik wil ijs...
R speelt de laatste 2 weken "baby"...dan vraagt ze melk in haar "baby fles" die ze in de la heeft gevonden in de keuken en kruipt bij mij op schoot en vraag dat ik haar de fles geefquote:Op donderdag 19 juni 2014 09:04 schreef Phaidra het volgende:
Wij hebben eigenlijk nooit prik in huis, met uitzondering van verjaardagsfeestjes. Mini kent het dus nog niet echt. Hij drinkt wel graag vruchtensap, maar voor hem verdun ik het meestal met de helft water. Tegenwoordig drinkt hij ook graag water en thee
Uit een open beker drinken is de laatste weken echt een uitdaging. Hij speelt er alleen maar mee. Hand erin, brood of ander eten erin gooien (en dan een driftbui omdat het vies geworden is), expres uitgieten over de tafel of steeds de inhoud overschenken in een ander glas of kommetje. Ik snap dat spelen met water helemaal de bom is, en laat hem ook geregeld bewust spelen met water (lekker buiten als het kan
), maar dat helpt nog niet echt. Als tussenoplossing geef ik nu vaker de rietjesbeker, een soort sportdrinkfles met drinktuitje of een pakje. Niet dat je daar niet mee kan knoeien (
), maar het geeft net iets minder troep...
kun je niet een "plekje/ruimte" creëren waar hij alleen met zijn speelgoed kan spelen zonder dat zijn zusjes erbij zijn?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 08:48 schreef Kyara het volgende:
Maar het blijft trouwens wel een lastige situatie. Zo kan M ook niet echt spelen zoals hij zou willen. Hij wil bouwen met duplo en zijn zusjes willen slopen. Ik probeer een keer in de zoveel tijd een ochtend met zijn zusjes op pad te gaan zodat hij thuis in alle rust kan spelen (met oma). Dat heeft hij ook wel even nodig. Ik ga best regelmatig alleen met hem op pad maar juist het in alle rust thuis spelen vindt hij zo fijn.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:32 schreef Kyara het volgende:
Ik vind de peuterkletspraatjes zo leuk. M is helemaal gek van alles wat wielen heeft en hij ziet ook een heleboel bijzondere voertuigen:
een jarige autoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en een gordijntjesautoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was bang dat ie bij gordijntjesauto een lijkwagen bedoelde...quote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:12 schreef Kyara het volgende:
Bij gebrek aan reactie post ik deze ook nog maar een keer
[..]
Aandachtsmevrouwquote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:12 schreef Kyara het volgende:
Bij gebrek aan reactie post ik deze ook nog maar een keer
[..]
vraag anders eens een doorverwijzing voor de oogarts,die testen net even anders.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:43 schreef ferrari_rood het volgende:
pfoe hier vandaag opnieuw naar het cb bureau geweest voor de ogentest.
Ze ging heel lief spelen in de wachtkamer toen er geen andere kinderen bij waren. Als er andere kinderen bij zijn weigert ze te gaan spelen. En ook dit keer weigerde ze de ogen test. Na een hele tijd wilde ze wel een plaatje aanwijzen op het kleine blaadjes als ik op de grote plaats iets aanwees. Maar als de vpk iets vroeg deed ze haar ogen dicht en haar hoofd schuin.
Ze gaan haar nu overleggen over hoe we de ogentest kunnen doen. Er zitten wel wat oogafwijkingen in de familie dus belangrijk is het wel.
De tijd was ook wel heel ongelukkig om 11:45 dus ik had ook een huilende sac
En toen wij de deur uitliepen had ze weer praatjes voor 10. Ik vind dit gedrag ergens wel zorgelijk. Ze moet nog heel wat bijtrekken voor ze naar school gaat volgend jaar.
ja vanmiddag, het is een heftige uitslag (aldus de ha) Het is geen schimmel,maar omdat het slecht geneest en de combinatie warmte (broeiende luier)en dunnere ontlasting geen fijne geweest is. Hebben we toch een cortisonen zalfje gekregen,10dagen 2xper dag smeren.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:48 schreef Kyara het volgende:
Dat is wel even schrikken Tinu
Bar, hoe is het met Roy? Ben je al bij de ha geweest voor zijn luieruitslag?
en dat smeer je bij elke verschoon beurt?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 23:58 schreef Kyara het volgende:
Ik hoop echt dat het snel helpt!
Ik merk hier -ter voorkoming- wel echt verschil met de zinkolie van de apotheek ipv de standaardd zinkzalf (de sudocrem en consorten).
Toen Rayen ontstoken exceem had kregen we creme in een klein tubetje dat moesten we in een dun laagje erop smeren. Afijn dat zag je eigenlijk niet want dat smeerde je in de huid.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:27 schreef _Bar_ het volgende:
Als je nu zalf van de ha hebt,moet je dan nog sudo smeren bij de andere verschoningen?
we smeren smorgens en savonds de zalf van de ha.
Tsja weet ik niet meerquote:Op zondag 22 juni 2014 06:45 schreef Tinuviel het volgende:
TJ welke zalf had je gekregen?
Hier hadden we eerst hydrocortison zalf en nu ook een cortisonzalf, die sterker isen die heet emovate zalf. Die mogen we 4 dagen lang 1 keer per dag smeren en dan 3 dagen niet. De andere keren dat we smeren smeren we koelzalf. Die heeft een hoge vetgehalte en helpt tegen de jeuk.
Wat knap van alle zindelijke kindjes en degene, die dat binnenkort worden. Hier geeft L goed aan, dat hij plast of poept maar soms geeft hij het wat laataan.
Hoe zag de tube en de zalf eruit, weet je dat nog? Nu ben ik nieuwsgierig omdat de mijne zoveel last ervan heeft.quote:Op zondag 22 juni 2014 07:17 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Tsja weet ik niet meerHeb nog gekeken of ik het tubetje had maar nee hoor.
Wij kregen ook inderdaad het advies om geen babydoekjes te gebruiken. Gewoon washandje en water
Het was volgens mij een soort hormonenzalf. In een heel klein standaard tubetje. De zalf was wit als die eruit kwam maar tijdens het smeren verdween hij gelijk in de huid.quote:Op zondag 22 juni 2014 07:51 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Hoe zag de tube en de zalf eruit, weet je dat nog? Nu ben ik nieuwsgierig omdat de mijne zoveel last ervan heeft.
quote:Op zondag 22 juni 2014 09:08 schreef Tinuviel het volgende:
TJ zou je het misschien alsjeblieft bij jullie apotheek nog eens voor me navragen? Die kunnen het gewoon opzoeken.
Als het zo warm is, lijkt me of een romper of een hemdje genoeg. Idd iets anders mee voor in de winkels waar er airco is.
Natuurlijk wil ik dat wel. Je hoort me morgen dan nog hieroverquote:Op zondag 22 juni 2014 09:08 schreef Tinuviel het volgende:
TJ zou je het misschien alsjeblieft bij jullie apotheek nog eens voor me navragen? Die kunnen het gewoon opzoeken.
Als het zo warm is, lijkt me of een romper of een hemdje genoeg. Idd iets anders mee voor in de winkels waar er airco is.
Ja dat had ik ook ergens gehoord en hoor ik als ik daar ben, maar de logica erachter ontgaat me.quote:Op zondag 22 juni 2014 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:
TJ, laagjes schijnen ze wel aan te raden. Maar ik zou zelf ook eerder voor maar 1 (dun) laagje kiezen qua warmte. Zij kennen de temperatuur natuurlijk wel weer beter..
Ja UV shirtje heb ik al maar om daar nou een hele dag in te lopen als je eens eens niet naar het strand gaat.quote:Op zondag 22 juni 2014 10:23 schreef ferrari_rood het volgende:
Tj ik zal uv-Shirtjes kopen eventueel met lange mouw en van die uv pakjes om te zwemmen.
Wij zijn familie hoest,snuf en snotter. Ik mocht als laatste mezelf aanmelden. Ik heb ean voor het slapen gaan wat toplexil gegeven nadat ze zich al een week wakker hoestte en ze sliep tot 7:30. Dat is valsspelen en ik geef het ook niet dagelijks maar ze moest even goed slapen van mij. En droog gebleven ze is 1x om 05:30 gaan plassen en toen weer gaan slapen
toplexil is hoestdrank op doktersrecept. Ik kreeg het als kind ook. Er zit iets in wat slaperig maakt. Waardoor je niet wakker wordt van je eigen gehoest. Volgens de HA werkt er qua hoestsrank betreft eigenlijk niks tegen het hoesten. Het is vooral om je keel te smeren.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:10 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook ergens gehoord en hoor ik als ik daar ben, maar de logica erachter ontgaat me.
Tsja omdat ze sneller kunnen afkoelen, maar ja als het de hele dag boven de 30 is koel je ook niet af lijkt me zo. Tenzij je natuurlijk ergens komt waar airco is.
Maar daar kan je dan een katoenen vest voor meenemen of zo.
[..]
Ja UV shirtje heb ik al maar om daar nou een hele dag in te lopen als je eens eens niet naar het strand gaat.
Het gaat er meer om als je eens wat anders gaat doen.
Vorig jaar gingen we vaak 's ochtends en 's middags zwemmen, maar achteraf was dat toch te vermoeiend. Ben niet meer van plan om dat deze vakantie te doen.
1x per dag is genoeg
Wat is toplexil? Rayen is nu weerrrr verkouden en het hoesten begint ook weer. Mocht het straks erger worden is het misschien een idee voor ons om voor een avondje te geven anders blijft hij wakker worden.
Aan zindelijkheid doen wij nog helemaal niks, Heb al wel onderbroekjes in huis. En als ik het eens een middag probeer, plast en poept hij vrolijk verder en zou er zo in door lopen.
Dus het besef is er nog helemaal niet. Dus ik wacht het gewoon maar af en doe ook geen pogingen meer
hydrocortisol is wat wij hebben nu.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:18 schreef mefke79 het volgende:
Cortisol en hydrocortisol = hormoonzalf. En dat mag je maar twee keer per dag smeren omdat de huid er dunner van wordt. Wij kregen de tip om tussendoor gewoon vette zalf (cetomacrogol, kost geen drol, bij de apotheek) te smeren. En veel laten luchten, al is dat met luieruitslag natuurlijk wel lastig.
Ah bedankt, altijd handig want als dat hoesten doorzet slaapt hij soms 3 nachten keislecht. Is misschien handig om dan 1 x te gebruiken.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:24 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
toplexil is hoestdrank op doktersrecept. Ik kreeg het als kind ook. Er zit iets in wat slaperig maakt. Waardoor je niet wakker wordt van je eigen gehoest. Volgens de HA werkt er qua hoestsrank betreft eigenlijk niks tegen het hoesten. Het is vooral om je keel te smeren.
Je hebt ook uv-shirtjes die eruit zien en voelen als een gewoon T-shirt.
2 en een half of om precies te zijn 2 jaar en 8 maanden.quote:Op zondag 22 juni 2014 21:45 schreef ferrari_rood het volgende:
Hoe oud is r nu tj,
Ik heb zo'n uv shirtje bij de decathlon gekocht. Ean wilde vanmiddag niet slapen. Prima het hoeft niet meer mijn ouders kwamen want we gingen pizzaatjes maken met zo'n tafel pizza geval. Mijn schoonouders kwamen ook nog onverwachts langs. Ean ging op een gegeven moment naar binnen waar mijn vader ook min of meer zat te slapen in een stoel. Is ze op de bank gaan liggen en heeft dik een half uur liggen slapen. Toen kwam ze weer vrolijk naar buiten.
Hoezo ik ben niet moe.
Ja daar zeg je ook wat, die zijn het natuurlijk ook gewendquote:Op zondag 22 juni 2014 21:57 schreef pessie het volgende:
Tj, min kinderen dragen bij warmte alleen en t- shirt. Wat betreft de locals, zij zijn die temperaturen gewend terwijl R het Nederlandse weer gewend is. Oververhitting is ook zoiets... En min kinderen dragen in het water een uv- shirt. Ze hebben een lichte huid. Bij de HEMA gisteren een leuke gekocht voor LaurenNathan heeft er nog 1.
Nathan krijgt gewoon pcm bij veel hoesten. Dit haalt vaak net genoeg hoestprikkel weg om in te kunnen slapen.
Putje plassen en als dat niet kan heb ik een sapfles met brede opening in mijn tas, beetje beschut gaan staan, piemel erin en plassen maar....voordeel van een jongen hebben.....alleen voor "ik moet poepen" heb ik nog geen oplossing....quote:Op dinsdag 24 juni 2014 07:58 schreef Aventura het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens onderweg? Zonde pot of wc voorhande? Was laatst luierloos (lopend) naar de Jumbo en ik kneep 'm wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |