FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Ik heb het idee dat mijn huisarts een beetje aan het frauderen is.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:18
Je hoort wel vaker dat in de medische branche aardig wat gefraudeerd wordt.
100 kiezen getrokken bij een persoon etc.

Nu moest ik mijn patiëntenkaart opvragen ter aanvulling van een medisch onderzoek en toen zag ik wat rare dingen ertussen staan.

Ik heb sinds een jaartje een spiraaltje laten we zeggen dat ik die dus rond mei vorig jaar heb laten zetten. In mijn dossier staat dat ik al vier jaar een spiraaltje heb en dat ik 21 keer (!!!) ben langsgekomen voor mijn spiraaltje. Even voor de mensen die er geen verstand van hebben, voor een spiraaltje heb je maar 2 bezoeken nodig!
Ook ben ik onder behandeling voor cellulitis..come on :')! En de behandeling duurt zogenaamd tot 2015. Ik heb geen last van cellulitis hoor en wie is die huisarts in Godes naam die het genoteerd heeft? Niet mijn huisarts.
Mijn huisarts zit al sinds dat ik nog eencellig was in onze familie en het is een toffe vent, kan niet geloven dat hij de boel zou besodemieteren.
Natuurlijk ga niet meteen conclusies trekken he. Maar als je hierover met je praktijk belt en iedereen doet alsof hun neus bloedt dan gaan er bij mij wel alarmbellen rinkelen.

Welke stappen kan ik nemen aangezien mij niks werd geadviseerd door de stinky (ass)istentes?
kurvadonderdag 5 juni 2014 @ 13:19
Toch maar de pil? :D
Quellerdonderdag 5 juni 2014 @ 13:21
Bel de verzekering eens :)
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:23
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:21 schreef Queller het volgende:
Bel de verzekering eens :)
Ik heb hier gewoon niet aan gedacht he. Ga het even proberen.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:24
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:21 schreef Queller het volgende:
Bel de verzekering eens :)
Dit, inderdaad. (en misschien dat ook aangeven bij de assistente.)
FunkyHomosapiendonderdag 5 juni 2014 @ 13:24
zet een constructie op met de huisarts waarbij je de helft van het geld van 3 openhartoperaties opstrijkt.

maar even serieus, wat een bizar geval. als de assistentes niet willen helpen zou ik persoonlijk naar de verzekering gaan bellen/direct een mailtje sturen naar de huisarts.
miss_slydonderdag 5 juni 2014 @ 13:25
Weet je zeker dat je de goede patiëntenkaart hebt?
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:26
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit, inderdaad. (en misschien dat ook aangeven bij de assistente.)
Wie denk je dat ik net aan de lijn had :D. Mevrouw wist niet waar ik het over had en klonk aardig ongemakkelijk.
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:24 schreef FunkyHomosapien het volgende:
zet een constructie op met de huisarts waarbij je de helft van het geld van 3 openhartoperaties opstrijkt.

maar even serieus, wat een bizar geval. als de assistentes niet willen helpen zou ik persoonlijk naar de verzekering gaan bellen/direct een mailtje sturen naar de huisarts.
Hahaha! Goed plan!

Ik kijk even wat de verzekering zegt, nu aan de telefoon.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:26
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:25 schreef miss_sly het volgende:
Weet je zeker dat je de goede patiëntenkaart hebt?
Yep, want andere behandelingen kloppen wel evenals persoonlijke gegevens.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:27
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:26 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Wie denk je dat ik net aan de lijn had :D. Mevrouw wist niet waar ik het over had en klonk aardig ongemakkelijk.

Met de mededeling dat je dit ging navragen bij de verzekeraar?
Yi-Longdonderdag 5 juni 2014 @ 13:28
Ik zou officieel aangfite van fraude doen, maar tegelijkertijd heb ik het ideedat dat helemaal niet serieus genomen zou worden in dit land, waar dit soort fraude eigenlijk gewoon toegelaten wordt...

:N

Ze frauderen er flink op los in de zorg.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:28
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met de mededeling dat je dit ging navragen bij de verzekeraar?
Nee. Met de mededeling dat ik het vaag vond.
Quellerdonderdag 5 juni 2014 @ 13:29
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:23 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ik heb hier gewoon niet aan gedacht he. Ga het even proberen.
Ik weet het ook niet, maar dat is waarschijnlijk de partij die voor de kosten opdraait (of er in elk geval iets van ziet). Best kans dat ze het interessant vinden ;)

Overigens zou je ook bij je verzekering moeten kunnen nazien of ervoor gedeclareerd is.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:29
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:28 schreef Yi-Long het volgende:
Ik zou officieel aangfite van fraude doen, maar tegelijkertijd heb ik het ideedat dat helemaal niet serieus genomen zou worden in dit land, waar dit soort fraude eigenlijk gewoon toegelaten wordt...

:N

Ze frauderen er flink op los in de zorg.
Zodra de verzekering zegt dat de behandelingen ook daadwerkelijk zijn gedeclareerd ga ik zeker aangifte doen.
Quellerdonderdag 5 juni 2014 @ 13:30
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:29 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Zodra de verzekering zegt dat de behandelingen ook daadwerkelijk zijn gedeclareerd ga ik zeker aangifte doen.
Of alsnog je behandeling halen! Je kan er maar op tijd bij zijn met je cellulitis!
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:30
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:28 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Nee. Met de mededeling dat ik het vaag vond.
Dat had ik al gelezen, vandaar dat ik zei dat je wellicht de assistente kon bellen met de mededeling dat je navraag bij de verzekeraar ging doen. :)
Prof_Hoaxdonderdag 5 juni 2014 @ 13:31
bizar... even volgen. Succes ts :D
Artbij2donderdag 5 juni 2014 @ 13:33
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:29 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Zodra de verzekering zegt dat de behandelingen ook daadwerkelijk zijn gedeclareerd ga ik zeker aangifte doen.
Waarvan wil je aangifte gaan doen? Denk dat de verzekeraar aangifte zal moeten doen.
ZwartmetSuikerdonderdag 5 juni 2014 @ 13:34
Spannend.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:35
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:33 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Waarvan wil je aangifte gaan doen? Denk dat de verzekeraar aangifte zal moeten doen.
Iedereen mag aangifte doen van een misdrijf. :)
RemcoDelftdonderdag 5 juni 2014 @ 13:38
Je kan bij je verzekering gewoon online inloggen met DigiD en daar al je zorgkosten vinden.
Je gaat je verbazen over wat huisartsen zoal declareren...

KLB / Huisartskosten
ikhebgelijkdonderdag 5 juni 2014 @ 13:38
Nooit wat gemerkt aan je eigen risico? Voordat de verzekering ook maar een cent betaald word er eerst 350 euro eigen risico in rekening gebracht!
hmmmzdonderdag 5 juni 2014 @ 13:38
Al nieuws van de verzekeraar?
Yi-Longdonderdag 5 juni 2014 @ 13:39
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:33 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Waarvan wil je aangifte gaan doen? Denk dat de verzekeraar aangifte zal moeten doen.
Iemand pleegt fraude op naam van TS. Ik zou dan zeker dusdanig pislink worden dat ik zelf aangifte doe, ipv erop vertrouw dat mijn verzekeraar het wel regelt. Sowieso heb ik weinig vertrouwen in het handelen van verzekeraars wanneer het over fraude gaat...
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:39
Ben nu aan het bellen :D.

Spannend dit zeg.

Heb overigens niks extra's moeten betalen hoor van wat ik weet( ik hou dit wel in de gaten ). Maar mijn verzekering misschien wel.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:42
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:38 schreef ikhebgelijk het volgende:
Nooit wat gemerkt aan je eigen risico? Voordat de verzekering ook maar een cent betaald word er eerst 350 euro eigen risico in rekening gebracht!
Het gaat om de huisarts.
Zapatadonderdag 5 juni 2014 @ 13:43
is dat wel handig om je huisarts te verlinken?
moet je weer een andere huisarts zoeken ed..
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:43
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:39 schreef Yi-Long het volgende:

Sowieso heb ik weinig vertrouwen in het handelen van verzekeraars wanneer het over fraude gaat...
Dit kost een verzekeraar geld. Ik kan je melden: verzekeraars gaan hier wel degelijk achteraan.
Worteltjestaartdonderdag 5 juni 2014 @ 13:43
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het gaat om de huisarts.
Overigens ook wel weer slim.
Als de HA het doet merk je daar als zorgconsument niets van omdat het niet ten koste gaat van je ER.
hmmmzdonderdag 5 juni 2014 @ 13:44
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:39 schreef Fanta-stick het volgende:
Ben nu aan het bellen :D.

Spannend dit zeg.

Heb overigens niks extra's moeten betalen hoor van wat ik weet( ik hou dit wel in de gaten ). Maar mijn verzekering misschien wel.
spannnundddd
Yi-Longdonderdag 5 juni 2014 @ 13:44
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit kost een verzekeraar geld. Ik kan je melden: verzekeraars gaan hier wel degelijk achteraan.
Dit gebeurt op vrij grote schaal: apothekers die 6 euro krijgen omdat ze zogenaamd een uitleg over de medicijnen hebben gegeven, een tandarts die een extra vergoeding krijgt omdat ze zogenaamd poets-advies geven, etc etc.

Dus nee, dit soort fraude doen ze veels te weinig tegen.
ikhebgelijkdonderdag 5 juni 2014 @ 13:44
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het gaat om de huisarts.
Alleen consult valt niet onder eigen risico! Krijg je bijvoorbeeld een tetanus spuit word er gewoon 18 euro in rekening gebracht en deze word van je eigen risico gehaald. Dit geld voor allen medicatie die via de huisarts krijgt.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:45
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dus nee, dit soort fraude doen ze veels te weinig tegen.
Oke. Jij zal het vast wel weten. :) (ik wéét dat ze er veel aan doen, gevraagd en ongevraagd en dat er hele afdelingen voor zijn die dit soort zaken uitzoeken)
Etceteradonderdag 5 juni 2014 @ 13:45
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Zapata het volgende:
is dat wel handig om je huisarts te verlinken?
moet je weer een andere huisarts zoeken ed..
Lekker, beetje frauderen blijven ondersteunen :Y
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:45
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:44 schreef ikhebgelijk het volgende:

[..]

Alleen consult valt niet onder eigen risico! Krijg je bijvoorbeeld een tetanus spuit word er gewoon 18 euro in rekening gebracht en deze word van je eigen risico gehaald. Dit geld voor allen medicatie die via de huisarts krijgt.
Dat hoef je mij niet te vertellen: het gaat hier ook alleen om consulten.
SpecialKdonderdag 5 juni 2014 @ 13:47
Ik ben super nieuwsgierig hoe dit afloopt
ikhebgelijkdonderdag 5 juni 2014 @ 13:48
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat hoef je mij niet te vertellen: het gaat hier ook alleen om consulten.
Een consult is alleen het gesprek met de arts elke medische handeling die hij/zij na het gesprek uitvoert valt daar niet onder.
Lienekiendonderdag 5 juni 2014 @ 13:48
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Overigens ook wel weer slim.
Als de HA het doet merk je daar als zorgconsument niets van omdat het niet ten koste gaat van je ER.
Bij sommige zorgverzekeringen kun je inloggen en een overzicht van alle declaraties zien die bij je zorgverzekeraar zijn ingediend, dus ook die waar je zelf niks van ziet of merkt.

Riep bij mij ook nog wel vragen op, maar bleek bij navraag wel in orde.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:49
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:48 schreef ikhebgelijk het volgende:

[..]

Een consult is alleen het gesprek met de arts elke medische handeling die hij/zij na het gesprek uitvoert valt daar niet onder.
Zucht. Nee :) (lees gewoon de OP eens, misschien?)
RemcoDelftdonderdag 5 juni 2014 @ 13:51
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit kost een verzekeraar geld. Ik kan je melden: verzekeraars gaan hier wel degelijk achteraan.
Mijn verzekeraar niet. "Klaag maar bij je tandarts als-ie dingen in rekening brengt die-ie niet heeft uitgevoerd"...
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:51
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Zapata het volgende:
is dat wel handig om je huisarts te verlinken?
moet je weer een andere huisarts zoeken ed..
Zo naief he..
Het boeit me echt geen neuk als ik een nieuwe huisarts moet zoeken. Ik wil niet gebruikt worden als een of andere pion om geld mee te verdienen.
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit kost een verzekeraar geld. Ik kan je melden: verzekeraars gaan hier wel degelijk achteraan.
Dit zei de verzekeraar ook, ze hebben er belang bij als dit soort meldingen worden gedaan. Ze gaan het uitzoeken. Ook omdat ik alleen begin en einddata heb van behandelingen en niet precieze data. Het zaakje stinkt in ieder geval.

Er wordt nog contact opgenomen met mij.
ikhebgelijkdonderdag 5 juni 2014 @ 13:52
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zucht. Nee :) (lees gewoon de OP eens, misschien?)
Scotie van startrek heeft het spiraaltje er zeker in gebeamd?
Seamdonderdag 5 juni 2014 @ 13:52
Even volgen, maar gezien ik bekend ben met de administratie van huisartsen (en zeker die al op leeftijd zijn) is dit vast een storm in een glas water.
probeerdonderdag 5 juni 2014 @ 13:53
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dit gebeurt op vrij grote schaal: apothekers die 6 euro krijgen omdat ze zogenaamd een uitleg over de medicijnen hebben gegeven, een tandarts die een extra vergoeding krijgt omdat ze zogenaamd poets-advies geven, etc etc.

Dus nee, dit soort fraude doen ze veels te weinig tegen.
Ik vind dit vooral bij de tandarts heel erg storend.

Die lui kijken en prutsen wat in je mond, amper informed consent, en dan toch een enorme rekening.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:54
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mijn verzekeraar niet. "Klaag maar bij je tandarts als-ie dingen in rekening brengt die-ie niet heeft uitgevoerd"...
Tandarts is een ander verhaal he. Niks wordt vergoed, behalve als je een aanvullend pakket hebt . Ben zelf tandarts-assistente geweest. Zo makkelijk hoe je dingen kan declareren, voor zover ik weet heb ik hem dat nooit zien doen.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 13:55
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:52 schreef ikhebgelijk het volgende:

[..]

Scotie van startrek heeft het spiraaltje er zeker in gebeamd?
Want TS weet niet dat ze een spiraaltje heeft? :')
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 13:56
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:53 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik vind dit vooral bij de tandarts heel erg storend.

Die lui kijken en prutsen wat in je mond, amper informed consent, en dan toch een enorme rekening.
Controle c.a 20 euro
Bitewings elk 15 euro
Reinigen gebit ( wat ze altijd doen) 15 min 40 euro ofzo.

Belachelijk idd, gewoon vragen wat hij allemaal gaat doen, want vaak gaan ze zonder enige aankondiging allerlei dingen doen.
stbabylondonderdag 5 juni 2014 @ 13:58
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:56 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Controle c.a 20 euro
Bitewings elk 15 euro
Reinigen gebit ( wat ze altijd doen) 15 min 40 euro ofzo.

Belachelijk idd, gewoon vragen wat hij allemaal gaat doen, want vaak gaan ze zonder enige aankondiging allerlei dingen doen.
Ik vertrouw tandartsen voor een centimeter! Als hij een slechte maand heeft (veel klanten met goed gebit), kan hij om aan de centen te komen er zo een paar gaatjes bij verzinnen.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 14:06
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik vertrouw tandartsen voor een centimeter! Als hij een slechte maand heeft (veel klanten met goed gebit), kan hij om aan de centen te komen er zo een paar gaatjes bij verzinnen.
Niet elke tandarts is zo, ook niet elke fysio is zo. Gewoon ff goede research doen voordat je ergens patiënt wordt. Verder natuurlijk ook nagaan of je van jezelf al een goed gebit hebt en nooit last van gaatjes. Mijn tandarts ( ook waar ik gewerkt heb) gaat altijd met zijn patiënten door de röntgenfoto's heen. Hij declareert dingen soms juist niet omdat hij weet dat een klant weinig te besteden heeft. Het is ook aan jou als patiënt om alert te blijven ( wat jij volgens mij wel doet hoor). Maar je hebt naïeve mensen ertussen zitten die alles kopen.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 14:06
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik vertrouw tandartsen voor een centimeter!
Opercdonderdag 5 juni 2014 @ 14:07
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:51 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Zo naief he..
Het boeit me echt geen neuk als ik een nieuwe huisarts moet zoeken. Ik wil niet gebruikt worden als een of andere pion om geld mee te verdienen.
Goede instelling. :)
SpecialKdonderdag 5 juni 2014 @ 14:08
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik vertrouw tandartsen voor een centimeter!
Met 1 cm zitten ze al op je wortel.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 14:08
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:07 schreef Operc het volgende:

[..]

Goede instelling. :)
Thanks ;).
#ANONIEMdonderdag 5 juni 2014 @ 14:08
* zarGon leest mee.
Kapt-Ruigbaarddonderdag 5 juni 2014 @ 14:17
Of het is je buurvrouw TS die vrolijk met een kopie van jouw zorgpas aan de haal is gegaan.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 14:19
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Of het is je buurvrouw TS die vrolijk met een kopie van jouw zorgpas aan de haal is gegaan.
Nou. Nou. En de volgende keer als een pakketje van haar bezorgd wordt bij ons hou ik het lekker zelf!!
Kapt-Ruigbaarddonderdag 5 juni 2014 @ 14:20
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:19 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Nou. Nou. En de volgende keer als een pakketje van haar bezorgd wordt bij ons hou ik het lekker zelf!!
Veel plezier met de cellulitis creme dan ^O^
hmmmzdonderdag 5 juni 2014 @ 14:21
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Veel plezier met de cellulitis creme dan ^O^
:D
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 14:28
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Veel plezier met de cellulitis creme dan ^O^
Stik hier haast in mijn anti-cellulitis detox shakeje.

Hahaha :D
Braddonderdag 5 juni 2014 @ 14:43
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Five_Horizonsdonderdag 5 juni 2014 @ 14:46
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)
Braddonderdag 5 juni 2014 @ 14:50
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)
Klopt. Heb het zelf ervaren na de keizersnee bij mijn vrouw. Ik wilde wel een specificatie van die 14k die het gekost zou hebben in 4 dagen tijd. Wat kreeg ik als specificatie? Alleen maar nummers (met grove omschrijving). Dus als zorgverbruiker ben je niet in staat om simpel de gedeclareerde zorg te controleren. Is dat geen symptoom dat er wel eens op heel grote schaal fraude gepleegd wordt met kleine kans op ontdekking?

Ook al zijn het standaard categorieën, je kan met een simpele jip en janneke toelichting de meeste mensen echt wel duidelijk maken welke zorg er gedeclareerd is voor jou.
RemcoDelftdonderdag 5 juni 2014 @ 14:51
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden.
Recent:
-medicijn van de apotheek: 3 euro wordt vergoed, 6 euro gaat van het eigen risico (en nee, het eigen risico is nog niet op!)
-declaratie gecontracteerde zorgverlener: 26,50 wordt vergoed (geen onderdeel van het eigen risico), 0,70 euro wordt niet vergoed (want het maximumtarief was bereikt).
Dat is toch gerommel in de marge waar ongetwjifeld heel veel managers lang over nagedacht hebben?
RemcoDelftdonderdag 5 juni 2014 @ 14:53
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:50 schreef Brad het volgende:
Klopt. Heb het zelf ervaren na de keizersnee bij mijn vrouw. Ik wilde wel een specificatie van die 14k die het gekost zou hebben in 4 dagen tijd. Wat kreeg ik als specificatie? Alleen maar nummers (met grove omschrijving). Dus als zorgverbruiker ben je niet in staat om simpel de gedeclareerde zorg te controleren. Is dat geen symptoom dat er wel eens op heel grote schaal fraude gepleegd wordt met kleine kans op ontdekking?
100 miljard euro per jaar ondertussen he, de vraag is niet of er fraude wordt gepleegd, maar of dat 1, 10 of 50 miljard is...
Kapt-Ruigbaarddonderdag 5 juni 2014 @ 14:55
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)
Daarom transparantie

Maar ja, dingen simpel doen is vrij moeilijk terwijl dingen moeilijk doen vrij simpel is.
kreedonderdag 5 juni 2014 @ 15:01
Naar aanleiding van dit topic ook maar eens opgezocht wat mijn huisarts allemaal declareert, bij mij lijkt het wel te kloppen :)

Benieuwd hoe dit afloopt
Yi-Longdonderdag 5 juni 2014 @ 15:19
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.

Oftewel, het is een dubbele controle: Jij als patient ziet de rekening en kan eventueel meteen contact opnemen met de verzekeraar wanneer er iets niet klopt, maar ook de verzekeraar zelf zou af en toe even moeten bellen en checken of bepaalde zaken kloppen.

Dat is verdomd makkelijk, fraude-bestendig, en niet al te duur om door te voeren. Sterker nog, het lijkt me dat het de kosten sterk zal terugdringen, omdat je dan (hopelijk) dus niet meer die onzin aangiftes krijgt vanuit apothekers, tandartsen, huisartsen, etc etc.

Het huidige systeem is belachelijk fraude-gevoelig, en dat merken we dus. Maar goed, de politiek WEIGERT om dat aan te pakken.

Gewoon verplichten om een identieke rekening naar zowel patient als verzekeraar te sturen. Klaar.
Life2.0donderdag 5 juni 2014 @ 15:25
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:19 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.

Oftewel, het is een dubbele controle: Jij als patient ziet de rekening en kan eventueel meteen contact opnemen met de verzekeraar wanneer er iets niet klopt, maar ook de verzekeraar zelf zou af en toe even moeten bellen en checken of bepaalde zaken kloppen.

Dat is verdomd makkelijk, fraude-bestendig, en niet al te duur om door te voeren. Sterker nog, het lijkt me dat het de kosten sterk zal terugdringen, omdat je dan (hopelijk) dus niet meer die onzin aangiftes krijgt vanuit apothekers, tandartsen, huisartsen, etc etc.

Het huidige systeem is belachelijk fraude-gevoelig, en dat merken we dus. Maar goed, de politiek WEIGERT om dat aan te pakken.

Gewoon verplichten om een identieke rekening naar zowel patient als verzekeraar te sturen. Klaar.
dit is geen fraude, je ziet het verkeerd, dit is nieuw nederlands werken _O_
Opdekopdonderdag 5 juni 2014 @ 17:38
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Kapt-Ruigbaarddonderdag 5 juni 2014 @ 17:56
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:38 schreef Opdekop het volgende:
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Met dat systeem vervallen de eigen risico kosten natuurlijk want er blijft minder ruimte over om te frauderen, dus kost de zorg minder geld en zo is eigen risico niet meer noodzakelijk.

Hoera *O*
Lienekiendonderdag 5 juni 2014 @ 17:59
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:19 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.

Oftewel, het is een dubbele controle: Jij als patient ziet de rekening en kan eventueel meteen contact opnemen met de verzekeraar wanneer er iets niet klopt, maar ook de verzekeraar zelf zou af en toe even moeten bellen en checken of bepaalde zaken kloppen.

Dat is verdomd makkelijk, fraude-bestendig, en niet al te duur om door te voeren. Sterker nog, het lijkt me dat het de kosten sterk zal terugdringen, omdat je dan (hopelijk) dus niet meer die onzin aangiftes krijgt vanuit apothekers, tandartsen, huisartsen, etc etc.

Het huidige systeem is belachelijk fraude-gevoelig, en dat merken we dus. Maar goed, de politiek WEIGERT om dat aan te pakken.

Gewoon verplichten om een identieke rekening naar zowel patient als verzekeraar te sturen. Klaar.
Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.
Braddonderdag 5 juni 2014 @ 18:06
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.
a) ja je kan ze in zien, maar log jij iedere maand in om te controleren of er declaraties zijn gedaan die niet horen? Een automatische mail zou wel netjes zijn.
b) veel van de gebruikte codes/omschrijvingen zeggen veel mensen nog niets. Die codes zijn gewoon verzamelbakken van werkzaamheden. Dat systeem moet echt duidelijker voor de consument.
Werkmandonderdag 5 juni 2014 @ 18:08
quote:
Welke stappen kan ik nemen aangezien mij niks werd geadviseerd door de stinky (ass)istentes?
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht/

En als het dan goed is hoef je dan zelf helemaal niets meer te doen, ook geen verzekeraars bellen of zo.
Word allemaal gedaan.
Lienekiendonderdag 5 juni 2014 @ 18:10
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef Brad het volgende:

[..]

a) ja je kan ze in zien, maar log jij iedere maand in om te controleren of er declaraties zijn gedaan die niet horen? Een automatische mail zou wel netjes zijn.
b) veel van de gebruikte codes/omschrijvingen zeggen veel mensen nog niets. Die codes zijn gewoon verzamelbakken van werkzaamheden. Dat systeem moet echt duidelijker voor de consument.
Elke maand lijkt me niet nodig. En de gevallen zoals van TS filter je er vrij snel uit.
Braddonderdag 5 juni 2014 @ 18:12
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Elke maand lijkt me niet nodig. En de gevallen zoals van TS filter je er vrij snel uit.
Als het niet nodig is, log ik liever helemaal niet in. Vandaar graag juist mijn wens om proactief gewaarschuwd te worden of ik kom als mosterd na de maaltijd opmerken bij mijn verzekeraar dat die oude declaratie wel erg vreemd is in mijn ogen.
Lienekiendonderdag 5 juni 2014 @ 18:13
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Brad het volgende:

[..]

Als het niet nodig is, log ik liever helemaal niet in. Vandaar graag juist mijn wens om proactief gewaarschuwd te worden of ik kom als mosterd na de maaltijd opmerken bij mijn verzekeraar dat die oude declaratie wel erg vreemd is in mijn ogen.
Nou, prima.
El_Grando101donderdag 5 juni 2014 @ 18:34
Dit is wel een heel extreem geval maar zoals hier al gezegd het komt zo veel voor.

Heb het zelf met een rekening van de mondhygiëniste waar ik een paar keer per jaar kom. Het wordt normaal vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering maar schijnbaar was ik over de max heen en moest ik dit keer zelf betalen. Volgens de factuur is er 8 keer 5 minuten gerekend a 12,50 per 5 minuten plus nog een keer 22 euro voor een zogenaamde periodieke controle.

Wat er werkelijk is gebeurd is maximaal 3 keer 5 minuten reiniging plus dat de tandarts even binnen kwam wandelen en 5 seconden naar een computerscherm heeft gekeken. Pure oplichting dus.
Snakeydonderdag 5 juni 2014 @ 18:48
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.
Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet weten dat dat kan. Als het bij hun verzekering al kan natuurlijk. Hoewel dat wel zou moeten kunnen bij alle verzekeringsmaatschappijen.
Dipkipdonderdag 5 juni 2014 @ 19:01
Mijne volgens mij ook, maar dan veel subtieler. Ik gebruik permanent medicatie maar krijg steeds maar voor een maand een recept, daarna moet ik weer bellen. Kan het dat ze dat zo doen zodat ze iedere keer geld kunnen claimen bij de verzekeraar voor het uitschrijven van een recept? Bij mijn vorige huisartsen kreeg ik altijd voor een half jaar mee of zelfs een doorlopend recept waarmee ik gewoon altijd kon halen bij de apotheek.
WammesWaggeldonderdag 5 juni 2014 @ 19:05
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:21 schreef Queller het volgende:
Bel de verzekering eens :)
Vragen naar de afdeling fraude, heb ik goede ervaring mee na een valse rekening.
Ballysdonderdag 5 juni 2014 @ 19:46
Hier een antwoord van iemand die bij een huisarts heeft gewerkt.. Ik ken jou details natuurlijk niet en die 21 contacten voor een spiraaltje lijken mij wat veel....

Maar voor declaratie gebruiken ze hele algemene termen, zo wordt met cellulitis geen putjes op de benen bedoelt maar en ontsteking van de huid...(waar elk rood plekje eigelijk wel aan voldoet)

Die data zijn gewoon de tijden waarin jou "hulpvraag" actueel zijn, meestal is dat een jaar of twee. En aangezien een spiraaltje elke vijf jaar moet worden gewisseld zou er daarom best een einddatum voor ver in de toekomst kunnen zijn.

Ik hoop voor jou en voor je huisarts dat hij/zij alles eerlijk heeft gedaan
Succes!
Andromachedonderdag 5 juni 2014 @ 21:22
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
In mijn cz op internet staan alle specificaties. Je krijgt een brief of e-mail met het totaalbedrag van de declaratie. Ik ben er heel tevreden mee,ik hoef helemaal geen pakketten papier. Wie geen internet heeft, kan per telefoon de specificatie opvragen.
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 22:17
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 19:46 schreef Ballys het volgende:
Hier een antwoord van iemand die bij een huisarts heeft gewerkt.. Ik ken jou details natuurlijk niet en die 21 contacten voor een spiraaltje lijken mij wat veel....

Maar voor declaratie gebruiken ze hele algemene termen, zo wordt met cellulitis geen putjes op de benen bedoelt maar en ontsteking van de huid...(waar elk rood plekje eigelijk wel aan voldoet)

Die data zijn gewoon de tijden waarin jou "hulpvraag" actueel zijn, meestal is dat een jaar of twee. En aangezien een spiraaltje elke vijf jaar moet worden gewisseld zou er daarom best een einddatum voor ver in de toekomst kunnen zijn.

Ik hoop voor jou en voor je huisarts dat hij/zij alles eerlijk heeft gedaan
Succes!
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:38 schreef Opdekop het volgende:
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Klopt maar wie gaat er nou 21 keer naar dezelfde huisarts voor een eenmalige behandeling?
En er worden bandopnames gemaakt van alle gesprekken. Ik weet wat ik doe hoor ;), kan mij aardig indekken.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:08 schreef Werkman het volgende:

[..]

http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht/

En als het dan goed is hoef je dan zelf helemaal niets meer te doen, ook geen verzekeraars bellen of zo.
Word allemaal gedaan.
Hartstikke bedankt, heb al contact opgenomen met mijn verzekeraar, die gaat erachteraan.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 19:46 schreef Ballys het volgende:
Hier een antwoord van iemand die bij een huisarts heeft gewerkt.. Ik ken jou details natuurlijk niet en die 21 contacten voor een spiraaltje lijken mij wat veel....

Maar voor declaratie gebruiken ze hele algemene termen, zo wordt met cellulitis geen putjes op de benen bedoelt maar en ontsteking van de huid...(waar elk rood plekje eigelijk wel aan voldoet)

Die data zijn gewoon de tijden waarin jou "hulpvraag" actueel zijn, meestal is dat een jaar of twee. En aangezien een spiraaltje elke vijf jaar moet worden gewisseld zou er daarom best een einddatum voor ver in de toekomst kunnen zijn.

Ik hoop voor jou en voor je huisarts dat hij/zij alles eerlijk heeft gedaan
Succes!
Oh wauw..dan heb ik me zwaar vergist met betrekking tot de cellulitis, heb inderdaad een ontstoken schaafwond gehad. Maar het spiraaltje blijft een vreemde zaak, hij zou in 2010 geplaatst zijn, terwijl het vorig jaar mei is geplaatst en laatste bezoek was ergens in oktober ( ben niet langs geweest toen).
Ferrari_Tapedonderdag 5 juni 2014 @ 22:26
Gun die huisarts ook z'n splinternieuwe Volvo xc90 met alles erop en eraan en 4 vakanties per jaar!!
DX11donderdag 5 juni 2014 @ 22:45
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:26 schreef Ferrari_Tape het volgende:
en 4 vakanties per jaar!!
Maar 4? Als ik hem bel is er bijna altijd een vervangende, ik heb het idee dat hij eerder 4 maanden per jaar op vakantie is :')
June.donderdag 5 juni 2014 @ 22:54
Wat is er mis om de huisarts zelf even te bellen om een opheldering te vragen?
Ferrari_Tapedonderdag 5 juni 2014 @ 22:56
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:54 schreef June. het volgende:
Wat is er mis om de huisarts zelf even te bellen om een opheldering te vragen?
Of Alberto te bellen voor het nieuwe seizoen Undercover in Nederland.

'vandaag confronteer ik de huisarts van TS, met zijn malafide declaratiepraktijken'
FFdonderdag 5 juni 2014 @ 23:15
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Bij CZ kan je online elke declaratie inzien.
Als ik voor elke declaratie een e-mail zou moeten hebben gehad, had ik er al een stuk of 100 voorbij zien komen dit jaar (vrouw in het ziekenhuis bevallen, hoppa, weer 10 declaraties).
Elk kwartaal betaal je al 4 rekeningen voor huisarts, huisartsenpost, samenwerkingsverbanden en weet ik veel wat.
Alleen jammer dat je de exacte inhoud van de declaratie niet in kan zien.
Popolodonderdag 5 juni 2014 @ 23:15
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

een tandarts die een extra vergoeding krijgt omdat ze zogenaamd poets-advies geven, etc etc.

Dus nee, dit soort fraude doen ze veels te weinig tegen.
Dit
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 23:37
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:54 schreef June. het volgende:
Wat is er mis om de huisarts zelf even te bellen om een opheldering te vragen?
Hij is op vakantie..en krijg sowieso altijd assistentes.
Spuitkakdonderdag 5 juni 2014 @ 23:41
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:37 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Hij is op vakantie..
:D
Fanta-stickdonderdag 5 juni 2014 @ 23:42
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:41 schreef Spuitkak het volgende:

[..]

:D
;(
Van mijn 21 spiraaltjes.
Spuitkakdonderdag 5 juni 2014 @ 23:48
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:42 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

;(
Van mijn 21 spiraaltjes.
Chanteer hem en deel de winst.
Fervrijdag 6 juni 2014 @ 00:45
Worden huisartsen per consult betaald? Ik dacht dat ze een vast vergoeding kregen per ingeschreven client, het inschrijfgeld. En die in bepaalde wijken (veel ouderen/allochtonen/laag opgeleiden) krijgen ze wat meer, omdat die vaker ziek zijn.

En 21x terugkomen voor een spiraal in een jaar zou wel gek en opvallend zijn, denk dat er iets anders loos is. En zoals iedereen al aangeeft, log in bij je verzekeraar.
Yi-Longvrijdag 6 juni 2014 @ 01:17
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:34 schreef El_Grando101 het volgende:
Dit is wel een heel extreem geval maar zoals hier al gezegd het komt zo veel voor.

Heb het zelf met een rekening van de mondhygiëniste waar ik een paar keer per jaar kom. Het wordt normaal vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering maar schijnbaar was ik over de max heen en moest ik dit keer zelf betalen. Volgens de factuur is er 8 keer 5 minuten gerekend a 12,50 per 5 minuten plus nog een keer 22 euro voor een zogenaamde periodieke controle.

Wat er werkelijk is gebeurd is maximaal 3 keer 5 minuten reiniging plus dat de tandarts even binnen kwam wandelen en 5 seconden naar een computerscherm heeft gekeken. Pure oplichting dus.
... en zodra je dan uit woede overstapt naar een andere tandarts, dan is het eerste wat die doet nieuwe dure X-ray foto's van je gebit maken... want blijkbaar moet dat tegenwoordig ook met grote regelmaat en bij iedere nieuwe patient gebeuren...(!) :')
ichangedmymindvrijdag 6 juni 2014 @ 01:34
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!
RemcoDelftvrijdag 6 juni 2014 @ 07:48
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 19:01 schreef Dipkip het volgende:
Mijne volgens mij ook, maar dan veel subtieler.
Toen mijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde de huisarts mij op hoe het ging. Ik was helemaal verbaasd dat ze zowaar belangstelling toonde, tot ik online zag dat er gewoon 4 euro wordt gerekend voor een "telefonisch consult" :')
Het ziekenhuis zelf rekende ook ruim 500 euro 2 dagen voor de opname... Ik neem aan dat dat "een foutje" is in de declaraties, en dat geeft wel aan hoe chaotisch het is. Sowieso kan je alle verschillende kostenposten niet controleren. Maar het totaalbedrag is nog best laag: ongeveer 1000 euro per dag, terwijl Google me 3700 euro per dag verteld (voor een academisch ziekenhuis). Ik ben dan ook benieuwd of ze een jaar later nog andere posten toevoegen... En dat is het volgende probleem in de administratie: waarom moet het maanden tot zelfs jaren duren voor je (verzekering) de definitieve rekening ziet?
June.vrijdag 6 juni 2014 @ 07:57
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:37 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Hij is op vakantie..en krijg sowieso altijd assistentes.
Ja nou en? Het is toch ook geen spoed? Je kunt toch ook gewoon het uitleggen aan die assistente en een gesprek vragen indien dit nodig is? :{

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 00:45 schreef Fer het volgende:
Worden huisartsen per consult betaald? Ik dacht dat ze een vast vergoeding kregen per ingeschreven client, het inschrijfgeld. En die in bepaalde wijken (veel ouderen/allochtonen/laag opgeleiden) krijgen ze wat meer, omdat die vaker ziek zijn.

En 21x terugkomen voor een spiraal in een jaar zou wel gek en opvallend zijn, denk dat er iets anders loos is. En zoals iedereen al aangeeft, log in bij je verzekeraar.
Precies dus dit. En het feit dat TS het niet eens wil proberen te vragen aan zinn huisarts is ook wel vreemd. Direct naar een verzekeraar gaan :') Dat zijn de grootste dieven in het hele zorgsysteem.
#ANONIEMvrijdag 6 juni 2014 @ 07:58
Elke huisarts goochelt wat met zijn inkomsten dat is normaal.
Piet__Piraatvrijdag 6 juni 2014 @ 08:08
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:42 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

;(
Van mijn 21 spiraaltjes.
Eén voordeel voor jou: de kans dat je zwanger wordt is nu wel heel klein. Sterker nog, met 21 spiraaltjes past er geen piemel meer bij :')
#ANONIEMvrijdag 6 juni 2014 @ 08:10
Het zwembad in de tuin moet ook betaald worden.
#ANONIEMvrijdag 6 juni 2014 @ 08:27
Even meelezen, ben benieuwd naar het resultaat.
Remcawvrijdag 6 juni 2014 @ 08:33
Je geeft aan de huisarts wel te vertrouwen maar de assistentes niet. Misschien wordt de huisarts wel net zoals jij als pion gebruikt. Wat is de moeite om direct het dialoog aan te gaan met de huisarts? Kun je direct zijn reactie zien
christimanvrijdag 6 juni 2014 @ 10:18
Vreemd verhaal, ben benieuwd wat eruit gaan komen!
FrankV34vrijdag 6 juni 2014 @ 10:54
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:15 schreef FF het volgende:

[..]

Bij CZ kan je online elke declaratie inzien.
Als ik voor elke declaratie een e-mail zou moeten hebben gehad, had ik er al een stuk of 100 voorbij zien komen dit jaar (vrouw in het ziekenhuis bevallen, hoppa, weer 10 declaraties).
Elk kwartaal betaal je al 4 rekeningen voor huisarts, huisartsenpost, samenwerkingsverbanden en weet ik veel wat.
Alleen jammer dat je de exacte inhoud van de declaratie niet in kan zien.
Tegenwoordig kun je wel een omschrijving zien van wat gedeclareerd is. Zie bv medicijnen gewoon met naam genoemd tegenwoordig.

Overigens kostte een keizersnee bij mijn vrouw "maar" 4500 euro. En dan te bedenken dat het ook nog een gecompliceerde ingreep werd omdat ze de kleine man er niet uit kregen....

Zag net dat het totaal bij haar de afgelopen 4 jaar 55000 euro is.... 8)7 8)7 8)7 Lang leve een CVA. -O- -O- -O-
Ben ik benieuwd wat de revalidatie van mijn vrouw gaat kosten, maar dat weten we eerst over een maand of 3....

[ Bericht 18% gewijzigd door FrankV34 op 06-06-2014 11:08:34 ]
icecreamfarmer_NLvrijdag 6 juni 2014 @ 11:18
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:54 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Tegenwoordig kun je wel een omschrijving zien van wat gedeclareerd is. Zie bv medicijnen gewoon met naam genoemd tegenwoordig.

Overigens kostte een keizersnee bij mijn vrouw "maar" 4500 euro. En dan te bedenken dat het ook nog een gecompliceerde ingreep werd omdat ze de kleine man er niet uit kregen....

Zag net dat het totaal bij haar de afgelopen 4 jaar 55000 euro is.... 8)7 8)7 8)7 Lang leve een CVA. -O- -O- -O-
Ben ik benieuwd wat de revalidatie van mijn vrouw gaat kosten, maar dat weten we eerst over een maand of 3....
Als ze in een instelling zit zo'n ¤200 per dag.
FrankV34vrijdag 6 juni 2014 @ 11:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Als ze in een instelling zit zo'n ¤200 per dag.
Nee geen instelling maar wel 18 weken begeleiding van psychologen, fysiotherapeuten en weet ik wat nog meer allemaal.... Tel uit je winst.
Fanta-stickvrijdag 6 juni 2014 @ 12:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 07:57 schreef June. het volgende:

[..]

Ja nou en? Het is toch ook geen spoed? Je kunt toch ook gewoon het uitleggen aan die assistente en een gesprek vragen indien dit nodig is? :{

[..]

Precies dus dit. En het feit dat TS het niet eens wil proberen te vragen aan zinn huisarts is ook wel vreemd. Direct naar een verzekeraar gaan :') Dat zijn de grootste dieven in het hele zorgsysteem.
Ik ga niet met je in discussie, maar het kwam er op neer dat ik niet bij de huisarts terecht kon.

Gr gr
_The_General_vrijdag 6 juni 2014 @ 13:12
Benieuwd hoe dit afloopt!
Ouder1zaterdag 7 juni 2014 @ 06:39
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:54 schreef FrankV34 het volgende:
Overigens kostte een keizersnee bij mijn vrouw "maar" 4500 euro. En dan te bedenken dat het ook nog een gecompliceerde ingreep werd omdat ze de kleine man er niet uit kregen....
Ziekenhuizen werken met DBC's; behandeltrajecten gekoppeld aan de indicatie. Daardoor vallen kleine behandelingen vaak duur uit maar gecompliceerde behandelingen juist weer goedkoop. Dit stimuleert een ziekenhuis om zo min mogelijk zorg per traject te verlenen om de kosten laag te houden en de winst hoog.
Ik weet niet of dat idee bij de verzekeraars of de overheid vandaan komt maar in het ieder geval niet bij de ziekenhuizen.
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 07:56
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:26 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Nee geen instelling maar wel 18 weken begeleiding van psychologen, fysiotherapeuten en weet ik wat nog meer allemaal.... Tel uit je winst.
Pardon? Je had je vrouw ook in je eentje kunnen behandelen en eens kijken hoe het hele verhaal dan zou zijn afgelopen!
FrankV34zaterdag 7 juni 2014 @ 08:04
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 07:56 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Pardon? Je had je vrouw ook in je eentje kunnen behandelen en eens kijken hoe het hele verhaal dan zou zijn afgelopen!
Zeg, ik weet ook wel dat het nodig is. Wat ik bedoel te zeggen is dat het een bult geld kost, laatste keer dat ik het checkte was een psycholoog niet goedkoop.
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 08:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 06:39 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ziekenhuizen werken met DBC's; behandeltrajecten gekoppeld aan de indicatie. Daardoor vallen kleine behandelingen vaak duur uit maar gecompliceerde behandelingen juist weer goedkoop. Dit stimuleert een ziekenhuis om zo min mogelijk zorg per traject te verlenen om de kosten laag te houden en de winst hoog.
Ik weet niet of dat idee bij de verzekeraars of de overheid vandaan komt maar in het ieder geval niet bij de ziekenhuizen.
Overheid dus, de DBC's zijn destijds door Ab Klink ingevoerd, en zijn onmogelijk om te begrijpen. Er waren enkele tienduizenden verschillende codes waarop gedeclareerd kon worden. Artsen en ziekenhuizen waren fel tegen deze DBC's maar het is er gewoon doorheen gedrukt met het oog op de marktwerking in de zorg. Momenteel zijn DBC's alweer oud en zijn het nu DOT's (DBC opweg naar transparantie geloof ik). Van de DOT's zijn er beduidend minder.

Sindsdien zijn de zorgkosten flink gestegen, hebben zorgverzekeraars reserves van >50% (honderden miljarden!) en zijn de zorgverleners de schuldigen. Daar ik nimmer zal tegenspreken dat er gefraudeerd wordt, maar dat gebeurt op in de huidige maatschappij helaas op alle werkgebieden wel. Wat natuurlijk geen vrijbrief is om er maar op los te declareren, maar meer om aan te geven hoe rot de huidige maatschappij momenteel is en er veel mensen op deze aardbol wonen die alleen maar met zelfverheerlijking bezig zijn.

VogelvrijeHArts twitterde op donderdag 05-06-2014 om 08:09:47 De opgepotte miljarden van #zorgverzekeraars in beeld gebracht.Kopen en lezen dus die Groene Amsterdammer. #NZa http://t.co/Hxe0rfo4fs reageer retweet
BpWGL-gIIAAPWeR.jpg

[ Bericht 13% gewijzigd door ForumGek op 07-06-2014 08:24:33 ]
Ouder1zaterdag 7 juni 2014 @ 08:38
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:05 schreef ForumGek het volgende:
Sindsdien zijn de zorgkosten flink gestegen, hebben zorgverzekeraars reserves van >50% (honderden miljarden!) en zijn de zorgverleners de schuldigen
Klopt. Het zijn vooral de zorgverleners die de zwartepiet krijgen toebedeeld. In iets mindere mate de patiënten. Vreemd genoeg blijven de verzekeraars geheel buiten schot en dat is vreemd.
- We nemen met z'n allen steeds minder zorg af, steeds meer mensen mijden noodzakelijke zorg
- Zorgverleners moeten steeds meer doen (vooral eindeloze administratie) voor steeds minder geld
- Zorgverzekeraars geven intern geld uit als water, lonen liggen daar hoger in vergelijking met vergelijkbare functies elders, zeker in de zorg, en nog maken ze miljarden winsten en reserves.

Waarom blijft bijna iedereen dan de zorgverzekeraars de hand boven het hoofd houden?
June.zaterdag 7 juni 2014 @ 08:46
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 12:26 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ik ga niet met je in discussie, maar het kwam er op neer dat ik niet bij de huisarts terecht kon.

Gr gr
Ik weet niet wat jij een discussie noemt, maar dit is een normale vraag. Het is toch een beetje vreemd dat je de huisarts ergens van beschuldigd zonder het er met hem over te hebben?!
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 08:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Het zijn vooral de zorgverleners die de zwartepiet krijgen toebedeeld. In iets mindere mate de patiënten. Vreemd genoeg blijven de verzekeraars geheel buiten schot en dat is vreemd.
- We nemen met z'n allen steeds minder zorg af, steeds meer mensen mijden noodzakelijke zorg
- Zorgverleners moeten steeds meer doen (vooral eindeloze administratie) voor steeds minder geld
- Zorgverzekeraars geven intern geld uit als water, lonen liggen daar hoger in vergelijking met vergelijkbare functies elders, zeker in de zorg, en nog maken ze miljarden winsten en reserves.

Waarom blijft bijna iedereen dan de zorgverzekeraars de hand boven het hoofd houden?
Helaas is bovenstaand allemaal juist
Ik denk dat het komt omdat de patiënt (of 'zorgconsument' zoals het eigenlijk moet zijn tegenwoordig) persoonlijk contact heeft met de zorgverlener. Die geeft al het nieuws een gezicht en iemand om in twijfel te gaan trekken. De verzekeraar wordt (als het de patiënt uitkomt) toch voornamelijk gezien als geldschieter en zelf betalen kunnen we het allemaal niet, dus die houden we dan maar te vriend.

Een andere grote verandering is dat patiënten/zorgconsumenten tegenwoordig alles zelf al (denken) te weten waardoor je als behandelaar vaak al een aantal bezoeken bezig bent om iemand iets uit het hoofd te praten wat ze via via hebben gehoord. Op verjaardagen heeft iedereen last van de knie gehad en was het altijd iets met de 'meniscus' en moeten ze naar de huisarts en om een MRI vragen.

Je wordt als zorgverlener door een steeds groter wordend deel per definitie in twijfel getrokken, men komt naar je toe met een hulpvraag terwijl ze zelf al een antwoord in het hoofd hebben, als je dat antwoord niet geeft (omdat het gewoon onjuist is) gaat men verder 'shoppen' of een second opinion aanvragen tot ze er eentje gevonden hebben die doet wat ze willen. In de tussentijd is er niks aan de klacht gedaan (want dat is dan altijd de schuld van de zorgverlener, "want die heeft mij niet meteen naar de specialist/huisarts/whatever gestuurd", met alle gevolgen van dien. En die gevolgen zijn niet eens alleen financieel.
Ouder1zaterdag 7 juni 2014 @ 09:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:54 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Helaas is bovenstaand allemaal juist
Ik denk dat het komt omdat de patiënt (of 'zorgconsument' zoals het eigenlijk moet zijn tegenwoordig) persoonlijk contact heeft met de zorgverlener. Die geeft al het nieuws een gezicht en iemand om in twijfel te gaan trekken. De verzekeraar wordt (als het de patiënt uitkomt) toch voornamelijk gezien als geldschieter en zelf betalen kunnen we het allemaal niet, dus die houden we dan maar te vriend.

Een andere grote verandering is dat patiënten/zorgconsumenten tegenwoordig alles zelf al (denken) te weten waardoor je als behandelaar vaak al een aantal bezoeken bezig bent om iemand iets uit het hoofd te praten wat ze via via hebben gehoord. Op verjaardagen heeft iedereen last van de knie gehad en was het altijd iets met de 'meniscus' en moeten ze naar de huisarts en om een MRI vragen.

Je wordt als zorgverlener door een steeds groter wordend deel per definitie in twijfel getrokken, men komt naar je toe met een hulpvraag terwijl ze zelf al een antwoord in het hoofd hebben, als je dat antwoord niet geeft (omdat het gewoon onjuist is) gaat men verder 'shoppen' of een second opinion aanvragen tot ze er eentje gevonden hebben die doet wat ze willen. In de tussentijd is er niks aan de klacht gedaan (want dat is dan altijd de schuld van de zorgverlener, "want die heeft mij niet meteen naar de specialist/huisarts/whatever gestuurd", met alle gevolgen van dien. En die gevolgen zijn niet eens alleen financieel.
Grappig dat je in dit relaas zelf dus weer de schuld aan de patiënt geeft terwijl we met z'n allen steeds minder zorg consumeren. De stijgende zorgkosten zijn dus niet te wijten aan de patiënt.

Men vergeet, of weet niet, dat het de zorgverzekeraars zijn die bepalen wat en hoeveel de zorgverleners mogen declareren en waarvoor en hoe. Daar heeft de zorgverlener zo goed als geen invloed op.
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 09:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 09:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Grappig dat je in dit relaas zelf dus weer de schuld aan de patiënt geeft terwijl we met z'n allen steeds minder zorg consumeren. De stijgende zorgkosten zijn dus niet te wijten aan de patiënt.

Men vergeet, of weet niet, dat het de zorgverzekeraars zijn die bepalen wat en hoeveel de zorgverleners mogen declareren en waarvoor en hoe. Daar heeft de zorgverlener zo goed als geen invloed op.
Het aantal behandelingen kan gerust nog verder naar beneden, dat ligt echt niet alleen bij de zorgverzekeraar, maar ook bij de patiënt en zorgverlener. Ik zie dagelijks dat veel mensen (m.n. generatie babyboomer) de zorgverzekering zien als een abonnement/strippenkaart. Dan hebben ze het over hoeveel 'beurten' (behandelingen van het een of het ander) ze nog over hebben, want men betaald er immers voor. ^O^
RemcoDelftzaterdag 7 juni 2014 @ 09:26
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 09:12 schreef ForumGek het volgende:
Het aantal behandelingen kan gerust nog verder naar beneden, dat ligt echt niet alleen bij de zorgverzekeraar, maar ook bij de patiënt en zorgverlener. Ik zie dagelijks dat veel mensen (m.n. generatie babyboomer) de zorgverzekering zien als een abonnement/strippenkaart. Dan hebben ze het over hoeveel 'beurten' (behandelingen van het een of het ander) ze nog over hebben, want men betaald er immers voor. ^O^
Misschien leuk om zorgverzekeringen eens in de 10 jaar 1 jaar echt commercieel te maken. In dat jaar betalen heel veel mensen 200 euro premie, en heel veel mensen zullen hun 100.000+ euro premie niet kunnen betalen. Zeg maar als natuurlijke selectie, iets wat veel te veel ontbreekt.
En het geeft ze leuk aan wat ze echt kosten.
FrankV34zaterdag 7 juni 2014 @ 09:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:54 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Helaas is bovenstaand allemaal juist
Ik denk dat het komt omdat de patiënt (of 'zorgconsument' zoals het eigenlijk moet zijn tegenwoordig) persoonlijk contact heeft met de zorgverlener. Die geeft al het nieuws een gezicht en iemand om in twijfel te gaan trekken. De verzekeraar wordt (als het de patiënt uitkomt) toch voornamelijk gezien als geldschieter en zelf betalen kunnen we het allemaal niet, dus die houden we dan maar te vriend.

Een andere grote verandering is dat patiënten/zorgconsumenten tegenwoordig alles zelf al (denken) te weten waardoor je als behandelaar vaak al een aantal bezoeken bezig bent om iemand iets uit het hoofd te praten wat ze via via hebben gehoord. Op verjaardagen heeft iedereen last van de knie gehad en was het altijd iets met de 'meniscus' en moeten ze naar de huisarts en om een MRI vragen.

Je wordt als zorgverlener door een steeds groter wordend deel per definitie in twijfel getrokken, men komt naar je toe met een hulpvraag terwijl ze zelf al een antwoord in het hoofd hebben, als je dat antwoord niet geeft (omdat het gewoon onjuist is) gaat men verder 'shoppen' of een second opinion aanvragen tot ze er eentje gevonden hebben die doet wat ze willen. In de tussentijd is er niks aan de klacht gedaan (want dat is dan altijd de schuld van de zorgverlener, "want die heeft mij niet meteen naar de specialist/huisarts/whatever gestuurd", met alle gevolgen van dien. En die gevolgen zijn niet eens alleen financieel.
Andersom komt helaas ook voor.

Als je kritisch kijkt en leest kun je best tot een diagnose komen.

Opzoek naar een oplossing voor een probleem van onze dochter kwam ik een diagnose tegen op het internet. Maar volgens onze huisarts was dat niet aan de orde, vervolgens worden weken/maanden allerlei zalfjes en pilletjes geprobeerd. Nu is het geëscaleerd en kunnen we alsnog door naar de specialist want ik had wel gelijk. Had dus ook maanden eerder gekund.

Ook second opinion hebben we helaas ervaring mee. Een specialist zegt tegen mijn vrouw, leer er maar mee leven. Omdat we het daar niet mee eens waren via de huisarts voor een second opinion naar een andere specialist en nu is mijn vrouw klachtenvrij. Iets andere kijk, andere diagnose en mijn vrouw hoeft niet de rest van haar leven met die klachten te lopen.
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 09:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 09:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Misschien leuk om zorgverzekeringen eens in de 10 jaar 1 jaar echt commercieel te maken. In dat jaar betalen heel veel mensen 200 euro premie, en heel veel mensen zullen hun 100.000+ euro premie niet kunnen betalen. Zeg maar als natuurlijke selectie, iets wat veel te veel ontbreekt.
En het geeft ze leuk aan wat ze echt kosten.
Goeie zaak. En dan de premie ook daadwerkelijk afhankelijk maken aan hoe mensen leven. Roken, BMI, woonwijk, opleidingsniveau, sport (voetbal of andere contactsport, BAM premie met 200% verhogen).
ForumGekzaterdag 7 juni 2014 @ 09:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 09:31 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Andersom komt helaas ook voor.

Als je kritisch kijkt en leest kun je best tot een diagnose komen.

Opzoek naar een oplossing voor een probleem van onze dochter kwam ik een diagnose tegen op het internet. Maar volgens onze huisarts was dat niet aan de orde, vervolgens worden weken/maanden allerlei zalfjes en pilletjes geprobeerd. Nu is het geëscaleerd en kunnen we alsnog door naar de specialist want ik had wel gelijk. Had dus ook maanden eerder gekund.

Ook second opinion hebben we helaas ervaring mee. Een specialist zegt tegen mijn vrouw, leer er maar mee leven. Omdat we het daar niet mee eens waren via de huisarts voor een second opinion naar een andere specialist en nu is mijn vrouw klachtenvrij. Iets andere kijk, andere diagnose en mijn vrouw hoeft niet de rest van haar leven met die klachten te lopen.
Voorbeelden zoals deze ga je altijd blijven houden, en dat is ook niet erg. Alleen wordt dit onthouden en komt naar voren wanneer dit onderwerp zich voordoet. Wat je veel ziet is dat mensen een negatief beeld hebben van de huidige medische wereld omdat ze deze (terecht) negatieve ervaringen onthouden en de keren dat ze goed zijn geholpen weten te vergeten. Want iedereen kan wel met zo'n verhaal komen, maar daardoor heb je nog geen slechte huisarts of moeten we alles geloven wat we van anderen horen of op internet lezen. Wat niet wegneemt dat we wel kritisch mogen (en moeten!) zijn over onze behandelaars. Maar het beeld wordt tegenwoordig geschetst dat artsen, therapeuten in en in slechte mensen zijn die alleen maar voor hun eigen verrijking de hele dag de sores van andere mensen aan willen horen, want dat is gewoon onterecht. Dan houd je het nog geen 5 jaar vol. (veel jonge artsen kampen ook met burn-out klachten, en dat is niet voor niks)
Piet__Piraatzaterdag 7 juni 2014 @ 10:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Als ze in een instelling zit zo'n ¤200 per dag.
Dat ligt eraan wat voor instelling. Genoeg toko's met een bedprijs die ruim boven 400 euro per nacht ligt.
icecreamfarmer_NLzaterdag 7 juni 2014 @ 11:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:39 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat voor instelling. Genoeg toko's met een bedprijs die ruim boven 400 euro per nacht ligt.
Ik heb het over een verpleeghuis of GRZ.
RemcoDelftzaterdag 7 juni 2014 @ 11:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:39 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat voor instelling. Genoeg toko's met een bedprijs die ruim boven 400 euro per nacht ligt.
Een gevangenis kost al 200 euro per nacht...
FrankV34zaterdag 7 juni 2014 @ 13:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 09:48 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Voorbeelden zoals deze ga je altijd blijven houden, en dat is ook niet erg. Alleen wordt dit onthouden en komt naar voren wanneer dit onderwerp zich voordoet. Wat je veel ziet is dat mensen een negatief beeld hebben van de huidige medische wereld omdat ze deze (terecht) negatieve ervaringen onthouden en de keren dat ze goed zijn geholpen weten te vergeten. Want iedereen kan wel met zo'n verhaal komen, maar daardoor heb je nog geen slechte huisarts of moeten we alles geloven wat we van anderen horen of op internet lezen. Wat niet wegneemt dat we wel kritisch mogen (en moeten!) zijn over onze behandelaars. Maar het beeld wordt tegenwoordig geschetst dat artsen, therapeuten in en in slechte mensen zijn die alleen maar voor hun eigen verrijking de hele dag de sores van andere mensen aan willen horen, want dat is gewoon onterecht. Dan houd je het nog geen 5 jaar vol. (veel jonge artsen kampen ook met burn-out klachten, en dat is niet voor niks)
Ben het met je eens maar we slaan ook door in het bezuinigen. Juist hierdoor wordt het soms extreem veel duurder. Onze huisarts is een goeie vent en arts maar soms wil die iets te lang zelf aanklooien. Zorg is al zo duur zegt die dan...

Voorbeeld, mijn vrouw moet naar het ziekenhuis maar is zelf niet meer in staat om te lopen van de pijn. Hij stond om half 7 's morgens bij ons op de stoep, geeft mijn vrouw een shot morfine en brengt haar zelf naar het ziekenhuis. Toch weer een ambulance ritje van 750 euro bespaard.... Was overigens geen levensbedreigend iets maar we hadden die nacht al 2 eerste hulp bezoeken achter de rug en men wou alleen een ambulance sturen als de huisarts daar een opdracht voor gaf en op dat moment is het handig als je het privé nr hebt van de huisarts.
RemcoDelftzaterdag 7 juni 2014 @ 13:55
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:50 schreef FrankV34 het volgende:
Voorbeeld, mijn vrouw moet naar het ziekenhuis maar is zelf niet meer in staat om te lopen van de pijn. Hij stond om half 7 's morgens bij ons op de stoep, geeft mijn vrouw een shot morfine en brengt haar zelf naar het ziekenhuis. Toch weer een ambulance ritje van 750 euro bespaard.... Was overigens geen levensbedreigend iets maar we hadden die nacht al 2 eerste hulp bezoeken achter de rug en men wou alleen een ambulance sturen als de huisarts daar een opdracht voor gaf en op dat moment is het handig als je het privé nr hebt van de huisarts.
Raar verhaal. Dan had je ook zelf kunnen rijden, of een taxi kunnen nemen. Dat hoeft toch geen ambulancetarief te zijn?

Het werkt trouwens ook twee kanten op: perse langs de huisarts moeten voor een verwijzing naar een specialist, stomweg omdat de wet/verzekeraar dat eist. Terwijl de specialist een indicatie voor specialistische zorg heeft afgegeven. De huisarts doet daarbij slaafs wat er gevraagd wordt, maar rekent wel weer een consult en kost extra moeite.
FrankV34zaterdag 7 juni 2014 @ 14:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Raar verhaal. Dan had je ook zelf kunnen rijden, of een taxi kunnen nemen. Dat hoeft toch geen ambulancetarief te zijn?

Het werkt trouwens ook twee kanten op: perse langs de huisarts moeten voor een verwijzing naar een specialist, stomweg omdat de wet/verzekeraar dat eist. Terwijl de specialist een indicatie voor specialistische zorg heeft afgegeven. De huisarts doet daarbij slaafs wat er gevraagd wordt, maar rekent wel weer een consult en kost extra moeite.
Mijn vrouw kon niet meer lopen van de pijn. Door de morfine werd de pijn onderdrukt waardoor we met zijn 2en haar in de auto konden krijgen.

Overigens is 5mg morfine intraveneus niet aan te raden (ze had al 5 mg als tablet gehad op de eerste hulp 2 uur eerder), mijn vrouw heeft letterlijk een halve dag roze olifanten gezien. Ze zag de wereld aan voor een doedelzak.

Maar genoeg off topic geneuzel.

[ Bericht 6% gewijzigd door FrankV34 op 07-06-2014 14:47:41 ]
dotKoenzaterdag 7 juni 2014 @ 14:53
Heeft TS nu al eens in het online systeem van de zorgverzekeraar gekeken wat daar gedeclareerd staat? Dat geeft - in tegenstelling tot al het gespeculeer hier - wel inzicht in de situatie. In uitdraaien van het huisartsendossier staan meestal niet de gedeclareerde verrichtingen, dus dat zegt niet zoveel.
Scissorzondag 8 juni 2014 @ 23:36
Niet alles gelezen maar er waren een een aantal users die voorstelden om iedereen zelf de rekening te laten controleren en bij de verzekering aan te geven als ze dachten dat het niet klopten.

Ik heb enige tijd op de klantenservice van een zorgverzekeraar gewerkt en er zijn zo ontzettend veel mensen die echt helemaal niets begrijpen van hun zorgverzekering. Hoe het zit met ER, alleen voor dingen uit basisverzekering behalve huisarts (maar dan wel lab en medicijnen) en bepaalde bevallingszorg, maar niet voor aanvullende verzekering en dus ook niet voor de tandarts: je krijgt het een groot deel van de nederlanders gewoon echt niet uitgelegd. Verder kreeg ik destijds ook een hoop mensen aan de lijn die meenden zelf wel te kunnen bepalen hoeveel een bepaalde behandeling zou moeten kosten. "80 euro voor een consult bij de specialist? Dat ga ik mooi niet betalen, ik was maar 5 minuten binnen!!"

Er moet zeker wat aan de fraude gedaan worden, maar mensen zelf de rekening laten controleren is in veel gevallen gewoon geen optie.
BloedendeVaginazondag 8 juni 2014 @ 23:47
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:19 schreef kurva het volgende:
Toch maar de pil? :D
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:18 schreef Fanta-stick het volgende:
Je hoort wel vaker dat in de medische branche aardig wat gefraudeerd wordt.
100 kiezen getrokken bij een persoon etc.

Nu moest ik mijn patiëntenkaart opvragen ter aanvulling van een medisch onderzoek en toen zag ik wat rare dingen ertussen staan.

Ik heb sinds een jaartje een spiraaltje laten we zeggen dat ik die dus rond mei vorig jaar heb laten zetten. In mijn dossier staat dat ik al vier jaar een spiraaltje heb en dat ik 21 keer (!!!) ben langsgekomen voor mijn spiraaltje. Even voor de mensen die er geen verstand van hebben, voor een spiraaltje heb je maar 2 bezoeken nodig!
Ook ben ik onder behandeling voor cellulitis..come on :')! En de behandeling duurt zogenaamd tot 2015. Ik heb geen last van cellulitis hoor en wie is die huisarts in Godes naam die het genoteerd heeft? Niet mijn huisarts.
Mijn huisarts zit al sinds dat ik nog eencellig was in onze familie en het is een toffe vent, kan niet geloven dat hij de boel zou besodemieteren.
Natuurlijk ga niet meteen conclusies trekken he. Maar als je hierover met je praktijk belt en iedereen doet alsof hun neus bloedt dan gaan er bij mij wel alarmbellen rinkelen.

Welke stappen kan ik nemen aangezien mij niks werd geadviseerd door de stinky (ass)istentes?
Even contact opnemen met je verzekeraar en kijken wat ie daar heeft gedeclareerd?

En als dat niet klopt, ergens een klacht indienen. Jouw medisch dossier moet ten eerste gewoon kloppen en ten tweede kan het inderdaad duiden op fraude.

Is het misschien mogelijk dat ie 2 personen door lklaar gehaald heeft met dezelfde naam?
Mishumaandag 9 juni 2014 @ 00:52
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:38 schreef Opdekop het volgende:
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Ze kan toch haar spiraaltjesloze kut laten zien? :?
Njosnavelinmaandag 9 juni 2014 @ 00:53
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:52 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ze kan toch haar spiraaltjesloze kut laten zien? :?
Ze heeft wel een spiraaltje, zie OP.
RemcoDelftdonderdag 12 juni 2014 @ 23:28
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 23:36 schreef Scissor het volgende:
Ik heb enige tijd op de klantenservice van een zorgverzekeraar gewerkt en er zijn zo ontzettend veel mensen die echt helemaal niets begrijpen van hun zorgverzekering. Hoe het zit met ER, alleen voor dingen uit basisverzekering behalve huisarts (maar dan wel lab en medicijnen) en bepaalde bevallingszorg, maar niet voor aanvullende verzekering en dus ook niet voor de tandarts: je krijgt het een groot deel van de nederlanders gewoon echt niet uitgelegd.
En wiens schuld is dat? Toch niet de schuld van de patient wat mij betreft...
Het begint al met 80 pagina's voorwaarden, en een online studie naar wat waar wel/niet vergoed wordt... En dan nog zijn er genoeg totaal onbegrijpelijke uitzonderingen.
icecreamfarmer_NLvrijdag 13 juni 2014 @ 09:16
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En wiens schuld is dat? Toch niet de schuld van de patient wat mij betreft...
Het begint al met 80 pagina's voorwaarden, en een online studie naar wat waar wel/niet vergoed wordt... En dan nog zijn er genoeg totaal onbegrijpelijke uitzonderingen.
En daar komt volgend jaar een nieuwe studie bij. Wordt mijn huisarts en specialist wel vergoed bij deze verzekering :') .

Je kunt bijna net zo goed zelf tarief afspraken gaan maken met je artsen :') .
Scissorvrijdag 13 juni 2014 @ 10:45
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En wiens schuld is dat? Toch niet de schuld van de patient wat mij betreft...
Het begint al met 80 pagina's voorwaarden, en een online studie naar wat waar wel/niet vergoed wordt... En dan nog zijn er genoeg totaal onbegrijpelijke uitzonderingen.
Dat zeg ik toch ook niet? :?
Ik zeg alleen dat dat daarom niet echt handig is om de verantwoordelijkheid voor het controleren of de rekening klopt bij de patient neer te leggen, juist omdat ze het vaak niet begrijpen.
Isegrimvrijdag 13 juni 2014 @ 11:53
Nou, zo vreselijk ingewikkeld is het nou ook weer niet natuurlijk. Is ook een kwestie van je er gewoon (niet) in verdiepen.
Scissorvrijdag 13 juni 2014 @ 13:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 11:53 schreef Isegrim het volgende:
Nou, zo vreselijk ingewikkeld is het nou ook weer niet natuurlijk. Is ook een kwestie van je er gewoon (niet) in verdiepen.
De meeste dingen zoals verschil BV en AV, verschil ER en noclaim, en standaard dekkingen zoals fysio, brillen, tandarts e.d. zijn inderdaad niet zo heel moeilijk. Maar de codes en omschrijvingen op de rekeningen kunnen wél heel onduidelijk zijn en dat is ook lastiger terug te vinden. Zal best te doen zijn als je er tijd en energie in wilt steken maar dat willen de meesten niet.
vlindertje89vrijdag 13 juni 2014 @ 19:19
Niet helemaal ontopic, maar wat betreft de codes en beschrijvingen die onduidelijk zijn waar de poster het hierboven mij over heeft.. Daar ben ik het helemaal mee eens! Bij mij werd voor labonderzoek voor 370 euro gedeclareerd, met als beschrijvingen bij alles 'laboratorium onderzoek'. Allerlei bedragen, sommige 3 keer, sommige 2 keer, sommige 1 keer. Kan dus totaal niet nakijken of het klopt en waar al die verschillende bedragen voor zijn.. best wel stom, aangezien het dus van eigen risico afgaat allemaal.
Pietverdrietvrijdag 13 juni 2014 @ 19:21
Waarom stijgen die zorgkosten toch?
dotKoenvrijdag 13 juni 2014 @ 20:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:19 schreef vlindertje89 het volgende:
Niet helemaal ontopic, maar wat betreft de codes en beschrijvingen die onduidelijk zijn waar de poster het hierboven mij over heeft.. Daar ben ik het helemaal mee eens! Bij mij werd voor labonderzoek voor 370 euro gedeclareerd, met als beschrijvingen bij alles 'laboratorium onderzoek'. Allerlei bedragen, sommige 3 keer, sommige 2 keer, sommige 1 keer. Kan dus totaal niet nakijken of het klopt en waar al die verschillende bedragen voor zijn.. best wel stom, aangezien het dus van eigen risico afgaat allemaal.
Hoe dat komt: bepaling worden afgerekend op het type bepaling, niet op de bepaling zelf. Bijvoorbeeld 'Antistoffen, IgM tegen elk micro-organisme m.b.v. IF ', dat is verrichting 71224, waarbij het niet uitmaakt voor welke ziekte wordt getest. Het vastgestelde maximumtarief voor deze verrichting is ¤14,72 (kosten) + ¤ 5,29 (honorarium medisch microbioloog of arts klinische chemie) = ¤20,01.

Overigens worden die codes gedeclareerd bij de verzekeraar. Die weet dus wel degelijk meer dan 'laboratoriumkosten', maar laat dat meestal niet zien, waarschijnlijk omdat ze denken dat 'Kwantitatieve bepaling van een immunoglobuline, nefelometrisch' de gemiddelde verzekerde niets zegt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom stijgen die zorgkosten toch?
Niet door de huisartsenzorg.
Isegrimvrijdag 13 juni 2014 @ 21:25
Dat soort dingen wil ik er juist wel op, want dan kan ik dat googlen en uitvinden wat het is. :D
RemcoDelftvrijdag 13 juni 2014 @ 22:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 20:27 schreef dotKoen het volgende:
Het vastgestelde maximumtarief voor deze verrichting is ¤14,72 (kosten) + ¤ 5,29 (honorarium medisch microbioloog of arts klinische chemie) = ¤20,01.
Klinkt goedkoop. En dat zit je 5 minuten bij de internist, staat er 280 euro op de rekening...
dotKoenvrijdag 13 juni 2014 @ 22:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 22:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Klinkt goedkoop. En dat zit je 5 minuten bij de internist, staat er 280 euro op de rekening...
Dat is een politieke keuze, ligt niet aan de internist.
vlindertje89zaterdag 14 juni 2014 @ 22:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 20:27 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Hoe dat komt: bepaling worden afgerekend op het type bepaling, niet op de bepaling zelf. Bijvoorbeeld 'Antistoffen, IgM tegen elk micro-organisme m.b.v. IF ', dat is verrichting 71224, waarbij het niet uitmaakt voor welke ziekte wordt getest. Het vastgestelde maximumtarief voor deze verrichting is ¤14,72 (kosten) + ¤ 5,29 (honorarium medisch microbioloog of arts klinische chemie) = ¤20,01.

Overigens worden die codes gedeclareerd bij de verzekeraar. Die weet dus wel degelijk meer dan 'laboratoriumkosten', maar laat dat meestal niet zien, waarschijnlijk omdat ze denken dat 'Kwantitatieve bepaling van een immunoglobuline, nefelometrisch' de gemiddelde verzekerde niets zegt.

[..]

Niet door de huisartsenzorg.
Hmm, dat is apart. De verzekering zei dit niet verder te kunnen specificeren ivm een of andere wet over persoonlijke gegevens en zei dat ik het bij mn huisarts kon proberen, maar die zei dat ze alleen kunnen zien wat zij hebben aangevraagd, niet wat er precies is gedeclareerd. Goed om te weten dat de verzekering het wel degelijk weet, mocht het nog een keer gebeuren zal ik wat meer aandringen. Dit keer met de huisarts ernaar gekeken en volgens haar was het bedrag wel in orde gezien de testen die allemaal zijn gedaan, dus dan zal het wel kloppen.
heiden6vrijdag 20 juni 2014 @ 04:29
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
En er worden bandopnames gemaakt van alle gesprekken.
Je kunt beter zelf opnames maken, een handige app daarvoor is Sanity. Even instellen en alle gesprekken worden automatisch opgenomen. Wel zorgen dat je belangrijke gesprekken voert met de speaker aan, zodat je beide kanten van het gesprek opneemt. Ik had een conflict met een bedrijf en kon mijn gelijk aantonen met een opgenomen gesprek, wat me ongeveer 250 euro hefet bespaard. :)
GuitarJJzaterdag 21 juni 2014 @ 15:09
Log eens in op de site van je verzekeraar (via DigID). Dan kun je direct zien wat er allemaal gedeclareerd is ^O^
dotKoenzaterdag 21 juni 2014 @ 15:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 22:35 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Hmm, dat is apart. De verzekering zei dit niet verder te kunnen specificeren ivm een of andere wet over persoonlijke gegevens en zei dat ik het bij mn huisarts kon proberen, maar die zei dat ze alleen kunnen zien wat zij hebben aangevraagd, niet wat er precies is gedeclareerd.
Dat klopt natuurlijk, dit wordt gedeclareerd door het laboratorium, niet door de huisarts.
DX11zaterdag 21 juni 2014 @ 15:35
Godsamme TS doe eens een update joh :')
probeerzaterdag 21 juni 2014 @ 16:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom stijgen die zorgkosten toch?
Zou je die vraag vanuit jouw optiek willen beantwoorden? Ik ben namelijk benieuwd, daar ik je liberale visie vaak erg kan waarderen.
heiden6zaterdag 21 juni 2014 @ 17:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Zou je die vraag vanuit jouw optiek willen beantwoorden? Ik ben namelijk benieuwd, daar ik je liberale visie vaak erg kan waarderen.
Interessant, maar misschien beter om daar een ander topic voor te openen in plaats van het hier te bespreken. Dat is een topickaap en bovendien zitten we dan in het verkeerde subforum. :P
Treehut362zondag 22 juni 2014 @ 16:06
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:19 schreef kurva het volgende:
Toch maar de pil? :D
haha