Met 1 cm zitten ze al op je wortel.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik vertrouw tandartsen voor een centimeter!
Nou. Nou. En de volgende keer als een pakketje van haar bezorgd wordt bij ons hou ik het lekker zelf!!quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Of het is je buurvrouw TS die vrolijk met een kopie van jouw zorgpas aan de haal is gegaan.
Veel plezier met de cellulitis creme danquote:Op donderdag 5 juni 2014 14:19 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Nou. Nou. En de volgende keer als een pakketje van haar bezorgd wordt bij ons hou ik het lekker zelf!!
quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Veel plezier met de cellulitis creme dan
Stik hier haast in mijn anti-cellulitis detox shakeje.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Veel plezier met de cellulitis creme dan
Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Klopt. Heb het zelf ervaren na de keizersnee bij mijn vrouw. Ik wilde wel een specificatie van die 14k die het gekost zou hebben in 4 dagen tijd. Wat kreeg ik als specificatie? Alleen maar nummers (met grove omschrijving). Dus als zorgverbruiker ben je niet in staat om simpel de gedeclareerde zorg te controleren. Is dat geen symptoom dat er wel eens op heel grote schaal fraude gepleegd wordt met kleine kans op ontdekking?quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)
Recent:quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden.
100 miljard euro per jaar ondertussen he, de vraag is niet of er fraude wordt gepleegd, maar of dat 1, 10 of 50 miljard is...quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:50 schreef Brad het volgende:
Klopt. Heb het zelf ervaren na de keizersnee bij mijn vrouw. Ik wilde wel een specificatie van die 14k die het gekost zou hebben in 4 dagen tijd. Wat kreeg ik als specificatie? Alleen maar nummers (met grove omschrijving). Dus als zorgverbruiker ben je niet in staat om simpel de gedeclareerde zorg te controleren. Is dat geen symptoom dat er wel eens op heel grote schaal fraude gepleegd wordt met kleine kans op ontdekking?
Daarom transparantiequote:Op donderdag 5 juni 2014 14:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat gaat veel meer geld en tijd kosten. De gemiddelde klant begrijp waarschijnlijk niets van zo'n mailtje. (sterker: die begrijpt nu al niet zo heel veel van eigen risico en dat de kosten van de huisarts daar niet voor gelden en dat de kosten voor een recept daar weer wél gelden. (dan hebben we het maar niet over de rare kosten die je maakt als je in een ziekenhuis terecht komt.)
Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
dit is geen fraude, je ziet het verkeerd, dit is nieuw nederlands werkenquote:Op donderdag 5 juni 2014 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.
Oftewel, het is een dubbele controle: Jij als patient ziet de rekening en kan eventueel meteen contact opnemen met de verzekeraar wanneer er iets niet klopt, maar ook de verzekeraar zelf zou af en toe even moeten bellen en checken of bepaalde zaken kloppen.
Dat is verdomd makkelijk, fraude-bestendig, en niet al te duur om door te voeren. Sterker nog, het lijkt me dat het de kosten sterk zal terugdringen, omdat je dan (hopelijk) dus niet meer die onzin aangiftes krijgt vanuit apothekers, tandartsen, huisartsen, etc etc.
Het huidige systeem is belachelijk fraude-gevoelig, en dat merken we dus. Maar goed, de politiek WEIGERT om dat aan te pakken.
Gewoon verplichten om een identieke rekening naar zowel patient als verzekeraar te sturen. Klaar.
Met dat systeem vervallen de eigen risico kosten natuurlijk want er blijft minder ruimte over om te frauderen, dus kost de zorg minder geld en zo is eigen risico niet meer noodzakelijk.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:38 schreef Opdekop het volgende:
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat gaf ik een paar jaar geleden ook al aan op de FP met een soortgelijke discussie over fraude in de zorg: Er hoort gewoon een rekening te gaan vanuit de arts/tandarts/whatever, naar je verzekeraar, EN NAAR JOU! En die rekening hoort exact identiek te zijn. En vanuit de verzekeraar hoort daar dan ook bij de verzekerde even op gecontrolleerd worden 'Klopt die rekening!?'.
Oftewel, het is een dubbele controle: Jij als patient ziet de rekening en kan eventueel meteen contact opnemen met de verzekeraar wanneer er iets niet klopt, maar ook de verzekeraar zelf zou af en toe even moeten bellen en checken of bepaalde zaken kloppen.
Dat is verdomd makkelijk, fraude-bestendig, en niet al te duur om door te voeren. Sterker nog, het lijkt me dat het de kosten sterk zal terugdringen, omdat je dan (hopelijk) dus niet meer die onzin aangiftes krijgt vanuit apothekers, tandartsen, huisartsen, etc etc.
Het huidige systeem is belachelijk fraude-gevoelig, en dat merken we dus. Maar goed, de politiek WEIGERT om dat aan te pakken.
Gewoon verplichten om een identieke rekening naar zowel patient als verzekeraar te sturen. Klaar.
a) ja je kan ze in zien, maar log jij iedere maand in om te controleren of er declaraties zijn gedaan die niet horen? Een automatische mail zou wel netjes zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht/quote:Welke stappen kan ik nemen aangezien mij niks werd geadviseerd door de stinky (ass)istentes?
Elke maand lijkt me niet nodig. En de gevallen zoals van TS filter je er vrij snel uit.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef Brad het volgende:
[..]
a) ja je kan ze in zien, maar log jij iedere maand in om te controleren of er declaraties zijn gedaan die niet horen? Een automatische mail zou wel netjes zijn.
b) veel van de gebruikte codes/omschrijvingen zeggen veel mensen nog niets. Die codes zijn gewoon verzamelbakken van werkzaamheden. Dat systeem moet echt duidelijker voor de consument.
Als het niet nodig is, log ik liever helemaal niet in. Vandaar graag juist mijn wens om proactief gewaarschuwd te worden of ik kom als mosterd na de maaltijd opmerken bij mijn verzekeraar dat die oude declaratie wel erg vreemd is in mijn ogen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Elke maand lijkt me niet nodig. En de gevallen zoals van TS filter je er vrij snel uit.
Nou, prima.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Brad het volgende:
[..]
Als het niet nodig is, log ik liever helemaal niet in. Vandaar graag juist mijn wens om proactief gewaarschuwd te worden of ik kom als mosterd na de maaltijd opmerken bij mijn verzekeraar dat die oude declaratie wel erg vreemd is in mijn ogen.
Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet weten dat dat kan. Als het bij hun verzekering al kan natuurlijk. Hoewel dat wel zou moeten kunnen bij alle verzekeringsmaatschappijen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nogmaals, bij mijn zorgverzekering kan ik online alle declaraties inzien, dus ook die helemaal langs mij heengaan omdat ik geen ER hoef te betalen. Zo kun je dus prima zelf die controle doen.
In mijn cz op internet staan alle specificaties. Je krijgt een brief of e-mail met het totaalbedrag van de declaratie. Ik ben er heel tevreden mee,ik hoef helemaal geen pakketten papier. Wie geen internet heeft, kan per telefoon de specificatie opvragen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
quote:Op donderdag 5 juni 2014 19:46 schreef Ballys het volgende:
Hier een antwoord van iemand die bij een huisarts heeft gewerkt.. Ik ken jou details natuurlijk niet en die 21 contacten voor een spiraaltje lijken mij wat veel....
Maar voor declaratie gebruiken ze hele algemene termen, zo wordt met cellulitis geen putjes op de benen bedoelt maar en ontsteking van de huid...(waar elk rood plekje eigelijk wel aan voldoet)
Die data zijn gewoon de tijden waarin jou "hulpvraag" actueel zijn, meestal is dat een jaar of twee. En aangezien een spiraaltje elke vijf jaar moet worden gewisseld zou er daarom best een einddatum voor ver in de toekomst kunnen zijn.
Ik hoop voor jou en voor je huisarts dat hij/zij alles eerlijk heeft gedaan
Succes!
Klopt maar wie gaat er nou 21 keer naar dezelfde huisarts voor een eenmalige behandeling?quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:38 schreef Opdekop het volgende:
Maar het is altijd jouw woord tegen die van de huisarts. Het kan ook andersom gebeuren als ze bij mensen alle specificaties doorgeven en een controleberichtje sturen met de vraag of het klopt. Mensen die nee zeggen om hun eigen kosten/risico te drukken. Er zullen altijd mensen bij zijn die liegen, huisartsen EN patienten.
Hartstikke bedankt, heb al contact opgenomen met mijn verzekeraar, die gaat erachteraan.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:08 schreef Werkman het volgende:
[..]
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht/
En als het dan goed is hoef je dan zelf helemaal niets meer te doen, ook geen verzekeraars bellen of zo.
Word allemaal gedaan.
Oh wauw..dan heb ik me zwaar vergist met betrekking tot de cellulitis, heb inderdaad een ontstoken schaafwond gehad. Maar het spiraaltje blijft een vreemde zaak, hij zou in 2010 geplaatst zijn, terwijl het vorig jaar mei is geplaatst en laatste bezoek was ergens in oktober ( ben niet langs geweest toen).quote:Op donderdag 5 juni 2014 19:46 schreef Ballys het volgende:
Hier een antwoord van iemand die bij een huisarts heeft gewerkt.. Ik ken jou details natuurlijk niet en die 21 contacten voor een spiraaltje lijken mij wat veel....
Maar voor declaratie gebruiken ze hele algemene termen, zo wordt met cellulitis geen putjes op de benen bedoelt maar en ontsteking van de huid...(waar elk rood plekje eigelijk wel aan voldoet)
Die data zijn gewoon de tijden waarin jou "hulpvraag" actueel zijn, meestal is dat een jaar of twee. En aangezien een spiraaltje elke vijf jaar moet worden gewisseld zou er daarom best een einddatum voor ver in de toekomst kunnen zijn.
Ik hoop voor jou en voor je huisarts dat hij/zij alles eerlijk heeft gedaan
Succes!
Maar 4? Als ik hem bel is er bijna altijd een vervangende, ik heb het idee dat hij eerder 4 maanden per jaar op vakantie isquote:
Of Alberto te bellen voor het nieuwe seizoen Undercover in Nederland.quote:Op donderdag 5 juni 2014 22:54 schreef June. het volgende:
Wat is er mis om de huisarts zelf even te bellen om een opheldering te vragen?
Bij CZ kan je online elke declaratie inzien.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:43 schreef Brad het volgende:
En om deze reden vind ik het vreemd dat zorgverzekeraars (CZ doet het in ieder geval niet) niet standaard een mailtje sturen met specificatie van een claim, met link om aan te geven indien het volgens jou niet klopt. Zou niet veel geld hoeven kosten, patient is zich bewust van de zorgkosten en het verkleint de kans op dit soort fraude.
Ditquote:Op donderdag 5 juni 2014 13:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
een tandarts die een extra vergoeding krijgt omdat ze zogenaamd poets-advies geven, etc etc.
Dus nee, dit soort fraude doen ze veels te weinig tegen.
Hij is op vakantie..en krijg sowieso altijd assistentes.quote:Op donderdag 5 juni 2014 22:54 schreef June. het volgende:
Wat is er mis om de huisarts zelf even te bellen om een opheldering te vragen?
... en zodra je dan uit woede overstapt naar een andere tandarts, dan is het eerste wat die doet nieuwe dure X-ray foto's van je gebit maken... want blijkbaar moet dat tegenwoordig ook met grote regelmaat en bij iedere nieuwe patient gebeuren...(!)quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:34 schreef El_Grando101 het volgende:
Dit is wel een heel extreem geval maar zoals hier al gezegd het komt zo veel voor.
Heb het zelf met een rekening van de mondhygiëniste waar ik een paar keer per jaar kom. Het wordt normaal vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering maar schijnbaar was ik over de max heen en moest ik dit keer zelf betalen. Volgens de factuur is er 8 keer 5 minuten gerekend a 12,50 per 5 minuten plus nog een keer 22 euro voor een zogenaamde periodieke controle.
Wat er werkelijk is gebeurd is maximaal 3 keer 5 minuten reiniging plus dat de tandarts even binnen kwam wandelen en 5 seconden naar een computerscherm heeft gekeken. Pure oplichting dus.
Toen mijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde de huisarts mij op hoe het ging. Ik was helemaal verbaasd dat ze zowaar belangstelling toonde, tot ik online zag dat er gewoon 4 euro wordt gerekend voor een "telefonisch consult"quote:Op donderdag 5 juni 2014 19:01 schreef Dipkip het volgende:
Mijne volgens mij ook, maar dan veel subtieler.
Ja nou en? Het is toch ook geen spoed? Je kunt toch ook gewoon het uitleggen aan die assistente en een gesprek vragen indien dit nodig is?quote:Op donderdag 5 juni 2014 23:37 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Hij is op vakantie..en krijg sowieso altijd assistentes.
Precies dus dit. En het feit dat TS het niet eens wil proberen te vragen aan zinn huisarts is ook wel vreemd. Direct naar een verzekeraar gaanquote:Op vrijdag 6 juni 2014 00:45 schreef Fer het volgende:
Worden huisartsen per consult betaald? Ik dacht dat ze een vast vergoeding kregen per ingeschreven client, het inschrijfgeld. En die in bepaalde wijken (veel ouderen/allochtonen/laag opgeleiden) krijgen ze wat meer, omdat die vaker ziek zijn.
En 21x terugkomen voor een spiraal in een jaar zou wel gek en opvallend zijn, denk dat er iets anders loos is. En zoals iedereen al aangeeft, log in bij je verzekeraar.
Eén voordeel voor jou: de kans dat je zwanger wordt is nu wel heel klein. Sterker nog, met 21 spiraaltjes past er geen piemel meer bijquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |