Je weet wel dat een dubbele koppeling versnellingsbak (DSG) compleet anders is dan de standaard automaat met koppel omvormer?quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:59 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelen![]()
Torque converter automaten zijn idd wel schrikbarend inefficiënt.
Overigens is het helemaal niet erg dat een auto on zuinig is. Over het algemeen geld: hoe minder zuinig, hoe leuker.
Wat met een moderne motor onzin is, en je remmen teveel belast. Gewoon van het gas af gaan maar in de versnelling blijven, remmen op de motor, verbruik 0,0quote:Op zondag 1 juni 2014 12:45 schreef Hendroit het volgende:
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten
Dacht dat bejaardenvangers in NL verboden warenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 08:54 schreef Meike26 het volgende:
Gisteren een handtekening gezet onder koop overeenkomst. Hoe gek ik ook op mijn Altootje ben, echt heel betrouwbaar is hij niet. En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb, wil ik niet datmijn werkgever afhankelijk is van een werknemer met een auto die zomaar stil kan vallen. Gister, op mijn 2e mee-kijkdag en nog niet officieel werkzaam voor het bedrijf, gebeurde het eigenlijk al dordat ik mijn dak niet meer dichtkreeg. Wat grote gevolgen kan hebben wbt het weer of grijpgrage handjes.
Dus op zoek gegaan naar een ander zuinigheidswonder en uitgekomen bij de Daihatsu YRV. 862kg, 1.3 16v. Volgens Spiritmonitor ook goed voor een gemiddeld verbruik van 1:18 en zuiniger. Alleen er zit wel een maar aan deze YRV. Hij is inclusief boks beugel, dus weet niet of dit veel gevolgen heeft voor de aerodynamica en dus het verbruik?
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan
Je kan wel makkelijk eenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]Dat bereik je ook door er een brulpijp op te zetten en terug te schakelen bij oversteekplaatsen...
Ik maak er gek genoeg ook geen gewoonte van om mensen mee te laten liften op de motorkap... En daar heb ik geen spuuglelijk ding voor nodig.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Nee hoor, alleen de echte bullbars zijn verboden, die ook tot de hoeken van de auto doorlopen. Pushbars zoals deze mogen gewoon.
En estethisch ja of nee, het is ook een stukje schijnveiligheid. Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan. In de 14 jaar dat ik nu rijd, heb ik nog nooit iemand op de neus gehad. Ook niet aan andere kanten van de auto trouwens
Lekker agressiefquote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Nee hoor, alleen de echte bullbars zijn verboden, die ook tot de hoeken van de auto doorlopen. Pushbars zoals deze mogen gewoon.
En estethisch ja of nee, het is ook een stukje schijnveiligheid. Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan. In de 14 jaar dat ik nu rijd, heb ik nog nooit iemand op de neus gehad. Ook niet aan andere kanten van de auto trouwens
Waarschijnlijk zit dat hele ding met 2 M8 boutjes vast ofzo.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 12:42 schreef DS4 het volgende:
Het zal de luchtweerstand niet ten goede komen, dus ook om die reden: weg ermee.
Nee dat is een andere. Die heeft 133pk, turbo en onzuinige automaat, volgens spiritmonitor een verbruik van 1:15 gemiddeld. Ik heb de handgeschakelde versie zonder turbo. 87pk op 862 kilo is ook niet verkeerdquote:Op zaterdag 14 juni 2014 20:36 schreef silenthill het volgende:
Die YRV die heeft standaard toch een turbo met automaat?
Volgens mij kun je hier vlot, maar ook zuinig mee rijden.
Vind het een leuke vreemde eend in de bijt.
Als je de compressie en de injectie weg neemt, wel ja. (en dan ook de ontsteking wegnemen). VW doet het ook of gaat het doen, dus permanent uitlaatklep open zetten.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:19 schreef Ridocar het volgende:
Serieuze vraag: Zou een motor zuiniger kunnen lopen als ik van twee cilinders de injectoren loskoppel?
Welke problemen kunnen zich voordoen?
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:19 schreef Ridocar het volgende:
Serieuze vraag: Zou een motor zuiniger kunnen lopen als ik van twee cilinders de injectoren loskoppel?
Welke problemen kunnen zich voordoen?
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Van wat ik daar lees is het wel alleen van toepassing op dieselblokken?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html
Ik denk dat je het eerder moet zien als dat je stront minder stinkt danquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Nee het zit ook op benzine auto's. Alleen is het op dieselmotoren veel meer van toepassing vanwege roetfilters enzo. Moderne benzine motoren hebben ook een egr klep.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:22 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Van wat ik daar lees is het wel alleen van toepassing op dieselblokken?
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:26 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Nee het zit ook op benzine auto's. Alleen is het op dieselmotoren veel meer van toepassing vanwege roetfilters enzo. Moderne benzine motoren hebben ook een egr klep.
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:27 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt.
Daar heb je een puntquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...
Want inlaatspruitstukken worden ook echt schoon als je roet en andere uitgestoten rotzooi weer in gaat blazen. Zeker nu er alleen nog lucht door het inlaatspruitstuk van een moderne wagen gaat, door directe inspuiting, worden kleppen en dergelijke niet meer schoon gespoten met brandstof.
Overigens zijn de meeste maatregelen best zinloos. Probeer maar eens met een diesel die normaal alleen korte stukjes rijdt een keer vlot weg te trekken bij het stoplicht. Blaas je zo je roetfilter weer schoon, man man man, wat een winst zeg.
Welke ervaringen? Typ EGR in op google en je krijgt sites met schoonmaken van dat ding, afdoppen, problemen door een vervuilde inlaat, etc.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:55 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijkquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html
Punt bij de EGR is dat dat hele ding eigenlijk alleen maar verzonnen is om de uitstoot van auto's omlaag te krijgen en aan normen te voldoen. Een deel van je uitlaatgas wordt weer naar de motor gebracht ipv naar de uitlaat. Dat is niet gedaan voor rendement en levensduur van de auto, maar enkel voor een keuring. Ergo: dit heeft niets te maken met eventuele toegenomen zuinigheid, krachtigheid of duurzaamheid.quote:Op zondag 15 juni 2014 00:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijk
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 14 juni 2014 08:54 schreef Meike26 het volgende:
En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb
Precies hoe ik er ook over denk !quote:Op maandag 16 juni 2014 11:06 schreef twiFight het volgende:
Laat maar weten hoe die rijdt.
Ik zou overigens de pushbar lekker laten zitten. Geeft het autootje wel wat 'attitude'. Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij voor een hoger verbruik zorgt. Er komt geen extra oppervlak bij de auto en een ronde staaf is nog redelijk aerodynamisch. Of hij moet 40 kilo wegen of zo.
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.quote:Op maandag 16 juni 2014 17:43 schreef silenthill het volgende:
Zou de pushbar ook laten zitten.
Post even verbruik over je eerste tank.
Ben benieuwd. :-)
635km voordat het lampje gaat brandenquote:Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk !Ik heb wel eens een paar keer zo'n zelfde pushbar als pakket vervoert, dat komt neer op net geen 15 kilo of er net overheen. Kunnen wel kostbare kilo's zijn, tijd zal het leren.
[..]
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.
Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden.
Place your bets here
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in héquote:Op maandag 16 juni 2014 20:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
635km voordat het lampje gaat branden
Jij denk echt dat je 1:20/1:7.5 gaat rijdenquote:Op maandag 16 juni 2014 20:11 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in hé
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Je moet naar mijn idee ook helemaal niet in liters denken, maar in km's winst per tank. Dat werkt naar mijn idee veel positiever op je rijstijl dan dat je het in liters omrekent en het helemaal niet zo veel lijkt te zijn. Dat ik met die Alto 500km op 1 tank kan rijden, vind ik heel wat leuker klinken dan dat ik er misschien net 3 liter mee win? Klinkt niet echt veel. Waar doe ik het voor zou ik dan bijna gaan denken. Stel dat ik elke maand 1 keer tank en het hele jaar door zuinig rijd, dan win ik máár 3 x 52 = 156 liter.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
De 308 verbruikt als ik zuinig rijd, 120 op snelweg e.d. 1:14.5.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |