abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140736687
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 11:47 schreef Extraneus het volgende:

Ja, gelukkig wel, maar die heb ik vooruitbetaald, wegens de 3% korting.

[..]
Wellicht kun je daar in 2015 dan op besparen, hoeveel betaal je omgerekend per maand voor je zorgverzekering?
Everyone I know is getting married or pregnant, I'm just getting more awesome.
pi_140738127
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:51 schreef 44pje het volgende:

[..]

Dat vond ik prima, dat was ook het beste voor mijn portemonnee. En ik heb alle kleine lettertjes gelezen van mijn hypotheek, daar staat niets in. We hebben dan ook niets verzwegen, de hypotheekverstrekker heeft een voorstel gedaan en dat hebben we geaccepteerd. Daarin is idd de studieschuld niet meegenomen, maar dat moeten ze zelf weten.
stel dat je ooit aanspraak wilt/moet maken op de nhg : je gaat scheiden of wordt werkeloos, je kunt de hypotheek zelf niet betalen en huis wordt verkocht voor zeg maar 40.000 euro onder het hypotheekbedrag....gaat nhg je dan die restschuld kwijtschelden ???

NIET DUS 8)7

zie onderstaand artikel
pi_140738159
39 procent verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag
NHG-STARTERSHYPOTHEEK IN GEVAAR BIJ VERZWIJGEN STUDIESCHULD
Gepubliceerd op: 13 december 2013

Bijna 40 procent van de afgestudeerden geeft bij de aanvraag van een hypotheek niet aan een studieschuld te hebben. De meesten zeggen niet te weten dat de studieschuld gemeld moet worden. Daarnaast verzwijgt een deel de schuld bewust om zo een hogere hypotheek te kunnen bemachtigen. Een zorgelijk feit, dat nadelig kan uitpakken.

Afgelopen jaren is de studieschuld van afgestudeerden flink gestegen. Waar de gemiddelde studieschuld van een academicus in 2005 nog rond de ¤ 11.500 lag, is deze inmiddels opgelopen tot ruim ¤ 18.500. Een hoog bedrag. Het aantal universitaire studenten met een studielening ligt op 61 procent. Bij hbo'ers is het aantal wat lager; hiervan heeft 41 procent een studieschuld. Universitaire studenten informatica hebben het hoogste bedrag geleend: bij hen ligt het gemiddelde op ¤ 26.740.

Aflossen studieschuld in maximaal 17 jaar
Wie een studieschuld heeft, moet deze in maximaal 17 jaar terug betalen. De eerste twee jaar na het afronden van de studie wordt de aanloop fase genoemd. Hierin hoef je nog niet per se af te lossen. Hierna kom je niet meer onder het terugbetalen uit en gaat er een termijn van 15 jaar in, waarna je schuld volledig afgelost moet zijn. Sneller aflossen kan, maar in de praktijk zijn veel starters bij de aankoop van hun eerste huis nog bezig met het aflossen van hun studieschuld.

Studieschuld en hypotheek
Wanneer je een hypotheekgesprek voert, zal de hypotheekadviseur je vragen naar je financiële verplichtingen. Deze verplichtingen hebben invloed op het bedrag dat je mag lenen voor de aankoop van een huis. Een studieschuld maakt onderdeel uit van jouw financiële verplichtingen. Begrijpelijk, want een studieschuld beïnvloedt je maandelijkse lasten en zorgt ervoor dat je minder hypotheek kunt dragen.

De meeste schulden staan geregistreerd in de schuldenregistratie van het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een studieschuld echter niet. Logisch, volgens het ministerie van Onderwijs, want een studielening is iets anders dan de gemiddelde schuld. "Een studielening los je pas af wanneer je begint met verdienen, terwijl je andere schulden sowieso moet afbetalen." Het BKR geeft aan dat het verstandig zou zijn om ook studieschulden op te nemen in het registratiesysteem. Want hoewel de studieschuld wél mee telt bij een hypotheekaanvraag, kan een hypotheekverstrekker niet controleren of de klant een studieschuld heeft.

Nadelige gevolgen bij verzwijgen studieschuld
Wanneer je tijdens het hypotheekgesprek je studieschuld verzwijgt, kan dit later voor grote problemen zorgen. Wil je een NHG-hypotheek afsluiten omdat je verwacht dat deze uitkomst biedt wanneer je je hypotheeklasten niet meer kunt betalen, dan kom je bedrogen uit. Een voorwaarde bij de NHG is namelijk dat je er zelf alles aan gedaan hebt om de restschuld zo klein mogelijk te maken. Wanneer jij je studieschuld niet genoemd hebt, heeft de hypotheekverstrekker geen eerlijk overzicht gekregen van jouw vaste lasten. Je voldoet in dat geval dus niet aan deze voorwaarde. Het verzwijgen van je studieschuld is daarom zeer onverstandig.

Wanneer je een hypotheek gaat afsluiten moet de hypotheekaanbieder naar jouw financiële situatie vragen. Jij moet hier vervolgens eerlijk antwoord op geven. Niet alleen omdat dit volgens de regels moet, maar ook omdat je zo verdere hypotheekproblemen voorkomt.

Een studieschuld kan het bedrag waarvoor jij een hypotheek kunt krijgen aardig laten zakken. Ondanks deze beperking zijn er vaak nog voldoende mogelijkheden om een starterswoning te kunnen kopen. Een onafhankelijk hypotheekadviseur kan uitrekenen wat de hypotheeklasten zijn die bij jouw situatie passen. Voor meer informatie over het kopen van een starterswoning kan de informatiekaart hieronder worden ingevuld.
  donderdag 5 juni 2014 @ 11:42:43 #154
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_140739736
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:46 schreef Ardo het volgende:

[..]

stel dat je ooit aanspraak wilt/moet maken op de nhg : je gaat scheiden of wordt werkeloos, je kunt de hypotheek zelf niet betalen en huis wordt verkocht voor zeg maar 40.000 euro onder het hypotheekbedrag....gaat nhg je dan die restschuld kwijtschelden ???

NIET DUS 8)7

zie onderstaand artikel

Die NHG hebben we alleen genomen omdat het leuk was voor de extra rentekorting, de kans dat we er ooit gebruik van gaan maken is te verwaarlozen.

Het alternatief was ineens de studieschuld aflossen. Dat geld was er, maar dan hadden we minder zelf in kunnen leggen dus hadden we een hogere hypotheek. Het betekende in de praktijk dat we voor iedere ¤10k tegen 3,58% (en nu 0,81%) die we af zouden lossen, ¤20k meer mochten lenen tegen 4,6%. Dat hebben we dus niet gedaan. Sterker nog, we hadden liever een hypotheek afgesloten zonder NHG dan dat we de DUO schuld hadden verruild voor een hogere hypotheek met NHG, maar dat hoefde gelukkig niet.

En dan nogmaals: We hebben het niet verzwegen, de bank heeft het niet meegenomen. Ze kunnen achteraf nooit zeggen dat ze het niet wisten, want het is dezelfde bank als waar de DUO van betaald wordt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij de NHG opgelost zou worden overigens.
If you can't beat them, join them.
pi_140739956
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 13:05 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Ja, is veel geld. Is ook meteen mijn enige luxe. Ik heb bijvoorbeeld geen auto, ga niet op vakantie, rook niet, drink niet, etc.
Als je niet op vakantie gaat, waarom heb je dan een reisverzekering?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_140741785
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 11:42 schreef 44pje het volgende:
En dan nogmaals: We hebben het niet verzwegen, de bank heeft het niet meegenomen. Ze kunnen achteraf nooit zeggen dat ze het niet wisten, want het is dezelfde bank als waar de DUO van betaald wordt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij de NHG opgelost zou worden overigens.
Hebben ze expliciet om je studielening gevraagd of niet?

Dat jij ervan uit gaat dat ze in hun systeem al jou betalingen gaan checken lijkt me ook nogal sterk dat ze dat doen en het op deze manier jou ontslaat van het verzwijgen van een lening als ze er om vragen.

Maar goed laten we er gewoon vanuit gaan dat we nooit de NHG nodig zullen hebben.
pi_140742247
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat jij ervan uit gaat dat ze in hun systeem al jou betalingen gaan checken lijkt me ook nogal sterk dat ze dat doen en het op deze manier jou ontslaat van het verzwijgen van een lening als ze er om vragen.

Maar goed laten we er gewoon vanuit gaan dat we nooit de NHG nodig zullen hebben.
als je aan al die mensen die er wel gebruik van hebben moeten maken gevraagd zou hebben of ze er ooit gebruik van zouden moeten maken :N :Y had misschien 80% ontkennend geantwoord.
  donderdag 5 juni 2014 @ 13:16:20 #158
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140742887
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:26 schreef 44pje het volgende:
Wij zijn bij 3 hypotheekverstrekkers geweest. 1 vroeg ernaar en zei vervolgens min of meer dat we geen hypotheek konden krijgen. 1 gaf meteen aan er bewust niet naar te vragen, want als we het zouden zeggen dan moest er rekening mee gehouden worden. De 3e hebben we het ook verteld, maar afgesproken om het maar niet mee te nemen.
Met name #2 klinkt als keiharde bewuste fraude!

Ik ben ondertussen wel benieuwd of er cijfers bekend zijn van hoeveel keer de NHG-club niet heeft uitbetaald vanwege verzwegen (studie)schulden.
censuur :O
pi_140744353
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Met name #2 klinkt als keiharde bewuste fraude!

Ik ben ondertussen wel benieuwd of er cijfers bekend zijn van hoeveel keer de NHG-club niet heeft uitbetaald vanwege verzwegen (studie)schulden.
#3 is de fraudeur, want hij weet het en verzwijgt het...

#2 weet het niet , wil het niet weten en kan het dus ook niet verzwijgen... O-)
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:39:44 #160
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_140745729
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Yep, we hebben het netjes aangegeven en besproken.

quote:

Het kan natuurlijk altijd, maar dan moeten we toevallig gaan scheiden terwijl we allebei werkloos zijn én ons spaargeld moet op de één of andere manier verdwenen zijn én de huizenmarkt moet vanaf nu nog 25% dalen.

Dat risico vond ik niet opwegen tegen 30 jaar lang een hogere hypotheek tegen een (veel) hogere rente dan de studieschuld.
pi_140746823
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:39 schreef 44pje het volgende:

[..]

[..]

Het kan natuurlijk altijd, maar dan moeten we toevallig gaan scheiden terwijl we allebei werkloos zijn én ons spaargeld moet op de één of andere manier verdwenen zijn én de huizenmarkt moet vanaf nu nog 25% dalen.

Dat risico vond ik niet opwegen tegen 30 jaar lang een hogere hypotheek tegen een (veel) hogere rente dan de studieschuld.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:39 schreef 44pje het volgende:

[..]

[..]

ooit gehoord van murphys law ??

wie voorspelde in 2007 dat de huizenprijzen met 20 procent zouden zakken ??
:|W

tijdens de huizencrash in de 80-er jaren zijn huizenprijzen met een nog groter percentage gedaald...

ondanks alle peptalk van nu hebben we de bodem bereikt geeft geen enkele zekerheid dat prijzen niet nog verder kunnen dalen....
pi_140746909
Het instorten van de huizenprijzen / huizenmarkt begin jaren 80
De laatste keer dat sprake was van een snelle prijsontwikkeling zoals de afgelopen jaren, was midden jaren 70. De prijzen waren eind jaren 70 zo ver doorgestegen dat de betaalbaarheid onder druk kwam te staan. De economie verslechterde daarnaast en de werkeloosheid steeg aanzienlijk vanwege de recessie waar Nederland zich in bevond.

Huishoudens kwamen hierdoor in betalingsproblemen terecht, waardoor zij genoodzaakt waren hun huis te verkopen. Aangezien vele gezinnen tegelijk in de problemen kwamen ontstond een overaanbod van woningen wat begin jaren 80 een forse prijsdaling tot gevolg had. Men sprak van een zogeheten ‘luchtbel’ in de woningmarkt die was doorgeprikt.

Huizenprijzen 1970 - 2002

Overzicht gebeurtenissen:
De jaren 1973-1982, waarin het prijsverloop in twee perioden uiteenvalt, die echter sterk met elkaar samenhangen. De eerste periode loopt van 1972 tot aan de tweede helft van 1978 en wordt in alle jaren gekenmerkt door een zeer forse gemiddelde prijsstijging. Zo bedroeg de gemiddelde jaarlijkse nominale prijsstijging in deze periode maar liefst 20%, met uitschieters van 29% in 1976 en 40% in 1977.

Op het hoogtepunt van de nominale prijsontwikkeling in de tweede helft van 1978 wordt uiteindelijk een gemiddelde nominale prijs bereikt van ƒ 201.800,-; een niveau dat pas in de eerste helft van 1993 geëvenaard zou worden. In reële termen bedraagt de gemiddelde verkoopprijs ƒ 292.700. Dit bedrag is nog altijd 15% hoger dan de prijs die eind 1998 bereikt werd. In de daaropvolgende periode uit de tweede fase die in de tweede helft van 1978 aanvangt en doorloopt tot aan 1983, nemen de nominale prijzen jaarlijks weer af met gemiddeld 31%, waarbij een dieptepunt wordt bereikt van ƒ 137.300,- in de tweede helft van 1982. Ook in deze periode is de afname gelijkmatig. De recessie op de markt vankoopwoningen duurt in totaal vier jaar.

De derde fase in het prijsverloop van koopwoningen betreft een korte periode van drie jaar en bestrijkt de jaren 1983-1985. In deze periode stabiliseren de nominale prijzen zich, terwijl reëel gezien de prijzen nog wat verder zakken tot ongeveer het niveau van 1972. Op dit moment is er volop discussie of er wederom sprake is van een luchtbel in de woningmarkt. De meest gehoorde mening van de ‘experts’ is dat een prijscorrectie te verwachten is.
  donderdag 5 juni 2014 @ 16:11:25 #163
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_140748879
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:15 schreef Ardo het volgende:

[..]

[..]

ooit gehoord van murphys law ??

wie voorspelde in 2007 dat de huizenprijzen met 20 procent zouden zakken ??
:|W

tijdens de huizencrash in de 80-er jaren zijn huizenprijzen met een nog groter percentage gedaald...

ondanks alle peptalk van nu hebben we de bodem bereikt geeft geen enkele zekerheid dat prijzen niet nog verder kunnen dalen....
Jawel, maar daar ga ik mijn toekomst niet op inplannen.

Ik denk dat we er maar over moeten ophouden, we hebben duidelijk een verschillende kijk op zaken :)
pi_140750245
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:15 schreef Ardo het volgende:
Tijdens de huizencrash in de 80-er jaren zijn huizenprijzen met een nog groter percentage gedaald..
Veroorzaakt door rentes van 12% die wil ik ook wel weer terug hebben op mijn spaargeld en de bijbehorende cao verhogingen vanwege de inflatie die daarbij hoort. :D
  donderdag 5 juni 2014 @ 22:53:16 #165
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_140763915
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:54 schreef CountingStars het volgende:

[..]

Wellicht kun je daar in 2015 dan op besparen, hoeveel betaal je omgerekend per maand voor je zorgverzekering?
Ongeveer 116 euro. De reden dat hij zo hoog is, is dat ik een uitgebreide tandartsverzekering heb en die heb ik ook nodig.
  donderdag 5 juni 2014 @ 22:55:25 #166
254082 Extraneus
pi_140764012
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 11:50 schreef roos85 het volgende:

[..]

Als je niet op vakantie gaat, waarom heb je dan een reisverzekering?
Omdat ik een keer had begrepen dat een reisverzekering al van belang is als je je buiten je woonplaats begeeft. Dat werd me voorgespiegeld als reizen. Pas onlangs heb ik begrepen dat je dan ook echt moet overnachten.
pi_140764674
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:55 schreef Extraneus het volgende:
Omdat ik een keer had begrepen dat een reisverzekering al van belang is als je je buiten je woonplaats begeeft. Dat werd me voorgespiegeld als reizen. Pas onlangs heb ik begrepen dat je dan ook echt moet overnachten.
Zeker van een adviseur in je woonplaats begrepen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 09:12:29 #168
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_140771626
quote:

[..]

Omdat ik een keer had begrepen dat een reisverzekering al van belang is als je je buiten je woonplaats begeeft.
_O- _O- Fantastisch, geeft me wel een exotisch gevoel dat ik dan elke dag op reis ben *O*
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 12:02:53 #169
300082 roos85
JUICHEN!
pi_140775519
quote:

[..]

Op die manier, wel triest dat men je zo een onnodige verzekering aansmeert..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:40:38 #170
254082 Extraneus
pi_140780013
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker van een adviseur in je woonplaats begrepen??
Ja.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 09:12 schreef Sandyman het volgende:

[..]

_O- _O- Fantastisch, geeft me wel een exotisch gevoel dat ik dan elke dag op reis ben *O*
Graag gedaan. Nja, als ik een dagje naar Brussel ga, heb ik het idee dat ik op reis ben.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 12:02 schreef roos85 het volgende:

[..]

Op die manier, wel triest dat men je zo een onnodige verzekering aansmeert..
Ja, vind ik ook. Het leek me in die zin logisch dat juridische en technische termen vaak afwijken van het normale spraakgebruik.
pi_140814135
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Veroorzaakt door rentes van 12% die wil ik ook wel weer terug hebben op mijn spaargeld en de bijbehorende cao verhogingen vanwege de inflatie die daarbij hoort. :D
Er kan veel gebeuren waardoor de rentes in de komende jaren weer gaan stijgen. De hypotheekrente staat nu behoorlijk laag. Als de ECB-rente naar 2,5 of 3% stijgt gaan huizenkopers dat héél hard voelen. Ook als de spaarrente en loonstijging hiermee meestijgen.

2% van je koopsom extra aan hypotheekrente betalen zorgt op een modale hypotheek van 1,5 ton voor een extra bruto maandlast van 250 euro, netto ongeveer een 150 euro. Dan kan je op je loon wel een inflatiecorrectie krijgen van 3 procent op 2500 euro bruto per maand, maar dat levert 75 euro bruto of 45 euro netto op.

En nee, dan is niet na 3 jaar je inflatiecorrectie voldoende om de hogere hypotheeklasten op te vangen. Want je besteed niet je volledige inkomen aan wonen. Je andere lasten stijgen intussen ook gewoon mee.
pi_140814259
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:14 schreef Ivo1985 het volgende:

2% van je koopsom extra aan hypotheekrente betalen zorgt op een modale hypotheek van 1,5 ton voor een extra bruto maandlast van 250 euro, netto ongeveer een 150 euro.
Dat lijkt op de huurverhoging in pak em beet komende 2 - 3 jaar. Overigens is dat dus één van de redenen dat de overheid er alle belang bij heeft om de rente laag te houden. Niet alleen de eigen overheidsfinanciën kunnen geen hogere rente aan; ook de bejubelde HRA zorgt voor een extra gat in de begroting bij rentestijging.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 21:08:51 #173
254082 Extraneus
pi_141045775
Ik ga mijn aansprakelijkheids-, -inboedel- en rechtsbijstandsverzekering oversluiten, bij FBTO. Nu betaal ik 43 euro per maand, straks 26 euro.

Wat belachelijk trouwens dat de assurantiebelasting 21% is. :{
  vrijdag 13 juni 2014 @ 22:21:31 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_141049916
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 21:08 schreef Extraneus het volgende:
Wat belachelijk trouwens dat de assurantiebelasting 21% is. :{
2 jaar geleden was het 7,5%, kort daarna is het twee keer verhoogd.
Fijn he, graaiende politici!
censuur :O
pi_141054441
lol dikke scam dat krav maga, ga maar eens kickboksen / mma / braziliaans jiu jitsu (sparren) dan weet je wat ik bedoel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')