In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaaktquote:Op maandag 16 juni 2014 22:49 schreef kawa4 het volgende:
over de verlichting,
idd gewoon verplicht stellen altijd verlichting aan.
bevorder der verkeersveiligheid behoorlijk, als je op een stuk rijd met wat bomen langs de weg
Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....quote:Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt
Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Duitsland zijn zo ongeveer de uitzonderingen:quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:59 schreef Descendent het volgende:
[..]
Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....
(evengoed moet je t overdag wel aanhebben vind ik).
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.quote:Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt
En ondertussen standaard de airco aan?quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Werkt niet meer, maar nee.. Alleen bij hitte en dan nog naar beneden gericht omdat ik in een spijkerbroek van die zweetpoten krijg.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 00:07 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
En ondertussen standaard de airco aan?
tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..
Ik vraag me altijd af hoe je dat zand weer uit je oren krijgt..
Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.
Als je dan niet gezien wordt komt het niet door het licht, ergo licht voeren is niet nodig als het buiten goed licht is.
Geef je wel gelijk dat als het goed regent oid dat het overdag ook redelijk donker is en licht voeren wel verstandig is.
Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Gewoon aan, kost een pepernoot, en je bent gewoon beter/eerder zichtbaar.
Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:13 schreef Eix het volgende:
[..]
Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.
Bron (samen met meer leuke informatie)quote:Als nagenoeg alle motorvoertuigen overdag licht zouden voeren, zouden hiermee in Nederland op jaarbasis tegen de 30 doden en 500 ernstig verkeersgewonden voorkomen kunnen worden.
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheeltquote:Het onderzoek dat in 2003 in opdracht van de EC is uitgevoerd, betreft een meta-analyse van 41 studies voor het effect bij personenauto’s en 16 studies voor het effect bij motorfietsen (Elvik et al., 2003). Hieruit blijkt dat MVO op personenauto's het aantal letselongevallen overdag reduceert met 312%. Het effect op dodelijke ongevallen mag wat hoger worden geschat (-15%). Voor MVO op motorfietsen is de reductie van het aantal letselongevallen 5-10%.
Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoonquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:
[..]
Bron (samen met meer leuke informatie)
https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw
[..]
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt![]()
No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoon
Daarnaast staat mijn auto gemiddeld erg veel stationair te draaien en maakt relatief weinig kilometers per uur draaien, scheelt ook weer extra, die 600 ipv 650 klopt wel, ik schiet er verder gewoon nagenoeg niks mee op als het niet nodig is, wanneer het wel nodig is kan ik prima inschatten.
Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)
Ik denk inderdaad dat jij niet een veel beter zicht hebt dan de gemiddelde persoon. Net zoals de opa die al jaren rookt niet betekend dat je er zelf niet ziek van kan worden.
Ook heeft het overduidelijk wel nut. 30 doden en 500 gewonden minder per jaar is geweldig. 16 procent minder kans te verongelukken ook. Dan kunnen we ook met zijn allen alle andere veiligheidssystemen van je auto weghalen. Gewoon een grote speer in het stuur, het gaat immers toch niet mis. Anti biotica hebben we ook niet nodig, we zijn immers niet ziek.
Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten
Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.
Dat licht zal ook verbruiken per tijdseenheid en niet zozeer per kilometer, dus dat lijkt mij helemaal niet onlogisch eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:
Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten
Alle auto's moeten knalrood.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:10 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.
Zwarte auto's hebben bijvoorbeeld ook sneller een ongeluk dan knalrode.
andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voorquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.
Meeste dagen in de zomer rij ik de hele dag onder de zon, licht heeft dan gewoon geen toegevoegde waarde.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voor
Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:
[..]
Bron (samen met meer leuke informatie)
https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw
[..]
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt![]()
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:19 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Jahoorquote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:27 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Je gelooft me niet?quote:
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Niet alleen overdag.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:26 schreef Pandaplint het volgende:
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk.
Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Hmm, ik vond de literatuurlijst niet zo lang, maar ik dacht nog "dit is mijn vakgebied niet". Dank voor de uitleg.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef Fer het volgende:
[..]
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel.
Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel.
Inderdaad. Wel fijn dat er een merk zoals Volvo is die aan meer denkt dan hoog scoren op Euro NCAP testsquote:Op zaterdag 21 juni 2014 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
Dan gebruik je dus DRL om beter zichtbaar te zijn voor tegenliggers. Ik vermoed dat de meeste mensen die overdag met dimlicht rijden, geen DRL hebben.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.
Ook als het zonnig is, zie ik wel een meerwaarde in verlichting bij auto's.quote:Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.
Dat valt reuze mee; de alarmlichten kunnen weer uit zodra de auto achter je ze heeft aangedaan, of als je stil staat en er staan auto's achter je.quote:Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.
Laat je dan ook de DRL uit? Da's ook verlichting.quote:Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.
Daar heb je een punt. Mooie stoepen, fietspaden en meer fietsen dan inwoners tref je bijna nergens...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:59 schreef Fer het volgende:
[..]
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
Het is dus maar de vraag of het een verschil maakt. Het ene onderzoek zegt van wel, een ander van niet. Sowieso zegt één onderzoek niet zoveel, en helemaal niet als ervoor betaald is door een partij die banden heeft met de auto- en olie-industrie.quote:Op zondag 22 juni 2014 11:31 schreef Daeron het volgende:
Wat een onzindiscussie over verlichting wel of niet voeren. Als er een minieme kans is dat je daardoor een leven kan redden is het het al waard om gewoon standaard verlichting te voeren.
En als door het voeren van verlichting je verbruik echt merkbaar stijgt is er wss meer mis met je auto en is het tijd om naar een andere te gaan kijken.
Maar is nu juist het punt, in Nederland is het aantal zwakke deelnemers in het verkeer zeer hoog. Deze hebben geen verlichting overdag (meestal ook niet 's nachts) en worden juist minder opvallend als de rest wel met verlichting rijdt.quote:Op zondag 22 juni 2014 11:31 schreef Daeron het volgende:
Wat een onzindiscussie over verlichting wel of niet voeren. Als er een minieme kans is dat je daardoor een leven kan redden is het het al waard om gewoon standaard verlichting te voeren.
Het heeft ook met gewenning te maken, zo vallen voor mij vrachtwagens met een geel zwaailicht ook niet meer op. Aangezien er bijna meer met zo'n ding aan rijden dan zonder.quote:11-10-2007
In Oostenrijk hoeven auto's vanaf 1 januari 2008 geen licht meer te voeren overdag. De verplichting tot het overdag ontsteken van de koplampen werd twee jaar geleden ingevoerd. De stijging van het aantal ongevallen met motorrijders is één van de overwegingen om de maatregel nu weer af te schaffen, zo heeft de minister van Verkeer in Oostenrijk laten weten. In ons land staat MVO (Motorvoertuigverlichting overdag) regelmatig ter discussie. Wetenschappers, waaronder die van de SWOV, zijn voor invoering van de maatregel in Nederland. Organisaties die de zwakke verkeersdeelnemers vertegenwoordigen, zoals de Fietsersbond, zijn tegen.
Dat de maatregel in Oostenrijk wordt teruggedraaid heeft onder meer te maken met de resultaten van een onderzoek van wetenschapper Ernst Pfleger van het Institut für ganzheitliche Unfall- en Sicherheitsforschung, in opdracht van het ministerie van Verkeer. Hij analyseerde 1559 verkeerssituaties en stelde vast dat MVO eerder een nadelige invloed heeft op de veiligheid. Auto's met licht aan worden hoogstens een fractie van een seconde eerder waargenomen. Daar staat tegenover dat de verlichting andere verkeersdeelnemers afleidt.
Eerder was voorspeld dat MVO het aantal ongevallen met 13 procent zou reduceren. Die voorspelling is niet uitgekomen. Vooral het aantal motorongevallen is aanzienlijk toegenomen, namelijk met 65 procent. Ook uit Italië komen nu geluiden om MVO af te schaffen.
Anders lees je even fatsoenlijk de post.quote:Op zondag 22 juni 2014 11:58 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Het is dus maar de vraag of het een verschil maakt. Het ene onderzoek zegt van wel, een ander van niet. Sowieso zegt één onderzoek niet zoveel, en helemaal niet als ervoor betaald is door een partij die banden heeft met de auto- en olie-industrie.
Dus ga jij maar lekker de hele dag met je lichten aan rijden, dan doe ik het op momenten dat ik het nodig vind.
En het gaat mij erom dat jij helemaal niet weet of die kans bestaat.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:12 schreef Daeron het volgende:
[..]
Anders lees je even fatsoenlijk de post.
Het gaat mij erom dat er de kans bestaat dat het dus WÉL uitmaakt, al is die kans extreem klein, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik doordat ik lekker hollands ons ben zuunig doe iemand dood rijd.
Gewoon verlichting aan, altijd.
Dan rij je maar fijn iemand dood.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:13 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
En het gaat mij erom dat jij helemaal niet weet of die kans bestaat.
Maar wat als het negatief uitmaakt, als het meer doden en gewonden kost onder fietsers en brommerrijders dan het bespaard onder automobilisten?quote:Op zondag 22 juni 2014 12:12 schreef Daeron het volgende:
[..]
Anders lees je even fatsoenlijk de post.
Het gaat mij erom dat er de kans bestaat dat het dus WÉL uitmaakt, al is die kans extreem klein, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik doordat ik lekker hollands ons ben zuunig doe iemand dood rijd.
Gewoon verlichting aan, altijd.
Volwassen reactie hoor. Eerst een beetje bij mensen op hun gevoelens spelen van "als er ook maar een kans is" en dan nu dit.quote:
184 dode fietsers tegenover 193 dode automobilisten, zet dat af tegen het aantal automobilisten en aantal km die er gemaakt worden, kun je beter iets aan die 184 doen, dan aan die 193 automobilsten, waarvan de helft in een eenzijdig ongeval overlijdt en een onbekend percentage omdat ze geen autogordel gebruikt hebben.quote:I
n 2013 kwamen 29 motorrijders door een verkeersongeval om het leven. In 2012 waren dit er 56. Deze forse daling vond vooral plaats onder 30- tot 60-jarige motorrijders.
Het aantal dodelijke slachtoffers onder bestuurders of passagiers van personenauto’s daalde met 39 en kwam uit op 193. Hiervan is bijna de helft overleden door een botsing met een ander motorvoertuig.
Het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer is met 8 procent gedaald, van 200 in 2012 tot 184 in 2013. Vooral onder kinderen jonger dan 15 jaar daalde dit aantal. In 2013 overleden 5 jonge fietsers, een jaar eerder waren dit er nog 13. Het aantal verkeersdoden onder voetgangers nam af van 68 naar 56.
Toename bij scootmobielers en bromfietsers
Het aantal dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval onder gebruikers van een scootmobiel is toegenomen, van 23 in 2012 naar 32 in 2013. Ook het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en scooterrijders nam toe, van 44 naar 48.
Precies, statistisch zou je beter oudere fietser zijwieltjes, een spiegeltjeen een paar lessen over dode hoeken moeten geven.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:31 schreef Buurpoes het volgende:
Nog een eye-opener in de cijferbrij hierboven: in 2013 overleden vijf jonge fietsers. En daarover gaan nu stemmen op om die -allemaal- een helmpje te laten dragen. Uitgaande dat je eenmaal een helmpje koopt (als het kind leert fietsen) en dat er 170.000 kinderen per jaar leren fietsen en 20 euro voor een helmpje (wilde gok) is dat een bizarre investering voor misschien 2 of 3 doden per jaar die je kunt voorkomen.
Dat is wel erg simplistisch gesteld. Er zit een heleboel tussen geen schrammetje en dodelijk verongelukken. Waaronder niet dodelijk hoofdletsel in allerlei vormen.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:31 schreef Buurpoes het volgende:
Nog een eye-opener in de cijferbrij hierboven: in 2013 overleden vijf jonge fietsers. En daarover gaan nu stemmen op om die -allemaal- een helmpje te laten dragen. Uitgaande dat je eenmaal een helmpje koopt (als het kind leert fietsen) en dat er 170.000 kinderen per jaar leren fietsen en 20 euro voor een helmpje (wilde gok) is dat een bizarre investering voor misschien 2 of 3 doden per jaar die je kunt voorkomen.
Begin maar eens met oudere fietsers van die e-bike af te trappen, dat gaat veel te hard.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:34 schreef Fer het volgende:
[..]
Precies, statistisch zou je beter oudere fietser zijwieltjes, een spiegeltjeen een paar lessen over dode hoeken moeten geven.
De maatschappelijke kosten van één verkeersdode zijn in 2003 begroot op ¤2.426.650 (bron:CROW Handboek Verkeersveiligheid, p107 (AVV)). Dat zijn heel veel fietshelmpjes...quote:Op maandag 23 juni 2014 22:31 schreef Buurpoes het volgende:
Nog een eye-opener in de cijferbrij hierboven: in 2013 overleden vijf jonge fietsers. En daarover gaan nu stemmen op om die -allemaal- een helmpje te laten dragen. Uitgaande dat je eenmaal een helmpje koopt (als het kind leert fietsen) en dat er 170.000 kinderen per jaar leren fietsen en 20 euro voor een helmpje (wilde gok) is dat een bizarre investering voor misschien 2 of 3 doden per jaar die je kunt voorkomen.
E-bike rijbewijs invoeren lijkt mij ook nuttig.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:24 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Begin maar eens met oudere fietsers van die e-bike af te trappen, dat gaat veel te hard.
Stap 2 wordt dan het intrekken van het onschendbaarheidsprincipe voor fietsers indien zij zelf fout zitten.
Stap 3 is het bekeuren van fietsers die overal schijt aan hebben (rood licht, eigen verlichting, voorrang).
Goed, dan gaan we tekenen: 2 tot 3 doden voorkomen kost met helmpjes 20 * 170.000 = 3.600.000 euro. Dat is dus kosteneffectief.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:29 schreef Eix het volgende:
[..]
De maatschappelijke kosten van één verkeersdode zijn in 2003 begroot op ¤2.426.650 (bron:CROW Handboek Verkeersveiligheid, p107 (AVV)). Dat zijn heel veel fietshelmpjes...
Beginnen met een lichtcontrole en niet alleen beboeten, maar ook gewoon een knappe lampenset erbij doen (op batterijen). Dán ben je productief bezig de veiligheid te verbeteren. En als dat te duur is, verhoog de boete maar.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:
En bij stap drie krijgt de politie standaard 'ga eens boeven vangen' te horen. Dus hoe wil je dat gaan uitvoeren?
Volgens mij is het nog steeds zo dat als een fietser door rood rijdt en jij rijdt hem aan, jij kan dokken voor zijn schade wegens zwakkere weggebruiker.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:
Je tweede stap is al zo. De bewijslast ligt alleen lastig.
Gewoon ouderen helemaal van de ebike af. Het is niet gezond dat als je je nauwelijks meer kan bewegen, je gewoon lachend 30 km/h rijdt met wind tegen. Een valwindje en je ligt naast je fiets. En niet omdat ik ze het niet gun makkelijker mobiel te blijven, maar het is gewoon ongezond. Voor snorfietsen: afschaffen die handel, blauwe platen eruit, alles geel met helm. Is het opeens ook een stuk minder interessant. En de vmax omhoog van 45 naar 50 km/h, zodat je geen hinderlijke brommers voor je houdt (harder mag je toch niet binnen bebouwde kom met je brommer, 70 BiBK is enkel voorbehouden aan autowegen en daar mag een brommer niet komen). Brommobielen ook alleen voor mensen met een goede medische reden (en domweg 120 kg wegen door je eigen schuld is geen medische reden).quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:
E-bike rijbewijs invoeren lijkt mij ook nuttig.
Snorfietsen (scooters/brommers) veeeeeeeel vaker op de rollerbank. In Amsterdam is 83% opgevoerd. Doe daar wat aan.
Ik vind eerlijk gezegd de meeste buitenlandse onderzoeken, zeker aangaande fietsers, niet echt relevant voor Nederland. Hoe is bijv. de Noorse infrastructuur voor fietsers. Enkel Duitsland kent in de grote steden een enigzins vergelijkbare infrastructuur. En ook daar gaat het heel anders. Ik ben ooit met een groep scholieren in Berlijn geweest, echt al jaren terug, en een rondje fietsen in slecht weer. OV lag eruit, dus extra druk. Duitse fietsers stoppen dus gewoon bij het versteken van een voorrangsweg, ook als je in een groep rijdt. Onze Nederlandse scholieren dus niet, die fietsten vrolijk door in een lint, met als gevolg een setje gidsen met het hart in de keel, automobilisten met het hart in de keel en fietsers die zich van geen kwaad bewust waren. Typisch voorbeeld van mentaliteit ook, zoals ik aanhaalde m.b.t. stap 2.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Goed, dan gaan we tekenen: 2 tot 3 doden voorkomen kost met helmpjes 20 * 170.000 = 3.600.000 euro. Dat is dus kosteneffectief.
MAAR: uit Noors onderzoek blijkt dat fietsers met helm op vaker ongelukken krijgen, omdat automobilisten minder afstand houden. Dus je krijgt er ook een hoop letselgevallen bij. Wat kost een letselgeval? Dan snor ik even dat Noorse onderzoek op...
Dafuq is dat? Je ziet tegenliggers aankomen, blijkbaar een goed moment om in te halen. Daarbij bepalen ze zelf wel hoeveel rijstroken een weg heeft.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:44 schreef Vlassie1980 het volgende:
Never ever dat ik ooit in Rusland ga rijden, die gasten zijn allemaal levensmoe
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:44 schreef Vlassie1980 het volgende:
Never ever dat ik ooit in Rusland ga rijden, die gasten zijn allemaal levensmoe
Dat kan niet, een e-bike houdt op met ondersteunen als je harder dan 25 km/uur probeert te fietsen. Daarboven moet je het echt zelf doen, of hij is illegaal opgevoerd.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
Gewoon ouderen helemaal van de ebike af. Het is niet gezond dat als je je nauwelijks meer kan bewegen, je gewoon lachend 30 km/h rijdt met wind tegen.
Als je zelf amper kunt fietsen en je met 25 km per uur door de bocht komt, levert dan genoeg ellende op hoor.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 17:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat kan niet, een e-bike houdt op met ondersteunen als je harder dan 25 km/uur probeert te fietsen. Daarboven moet je het echt zelf doen, of hij is illegaal opgevoerd.
Zou het wel kunnen dan is het namelijk geen fiets meer en heb je er dus een rijbewijs voor nodig.
Ik fietste altijd hard, maar werd met 25 km/h tegenwind regelmatig voorbij gereden door bejaarden...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 17:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat kan niet, een e-bike houdt op met ondersteunen als je harder dan 25 km/uur probeert te fietsen. Daarboven moet je het echt zelf doen, of hij is illegaal opgevoerd.
Zou het wel kunnen dan is het namelijk geen fiets meer en heb je er dus een rijbewijs voor nodig.
Ook dat, grijs haar zegt niks over het al dan niet opvoeren van de e-fiets of scooter.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik fietste altijd hard, maar werd met 25 km/h tegenwind regelmatig voorbij gereden door bejaarden...
Voor wat het waard is...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Goed, dan gaan we tekenen: 2 tot 3 doden voorkomen kost met helmpjes 20 * 170.000 = 3.600.000 euro. Dat is dus kosteneffectief.
MAAR: uit Noors onderzoek blijkt dat fietsers met helm op vaker ongelukken krijgen, omdat automobilisten minder afstand houden. Dus je krijgt er ook een hoop letselgevallen bij. Wat kost een letselgeval? Dan snor ik even dat Noorse onderzoek op...
Ik hoef niemand aan te rijden, maar op het moment dat ik optrek bij een stoplicht omdat ik groen krijgt en een noodstop moet maken omdat er nog snel een fietser doorrijdt, die op mijn vraag of rood niet geldt voor hem doodleuk antwoord dat ik toch aansprakelijk ben voor zijn schade, dan ga ik mij afvragen wat het nut is van het beschermen van deze verkeersdeelnemers. Ik heb dus én de verkeerstekens mee (voorrangsweg) en de daarbovenstaande verkeerslichten (groen) en nog ben ik de sjaak als ik die fietser aan rijdt. Dat klopt toch niet?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:25 schreef NieuweNier het volgende:
Wat is hier het gedoe over fietsers telkens, dat je ze als automobilist maar moet kunnen aanrijden![]()
Als fietser vind ik dat echt bloedirritant. Ik krijg vaak reacties vol onbegrip als ik dan gewoon blijf staan. Ook van medefietsers overigens. 'dat is toch aardig? ' Maar als die bestuurder de haaientanden negeert als ze voor een ander gelden, hoe heb ik dan de garantie dat hij ze niet negeert als ze voor hem gelden?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:02 schreef Mano_ het volgende:
auto's die plotseling op de rem gaan staan om een fietser met haaientanden voorrang te geven. Dat is niet erg handig voor de rest van het verkeer.
Ik ken wel een paar onoverzichtelijke 80 en 70 kruisingen die ik gewoon niet met 80 of 70 oversteek omdat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn die een bovengemiddelde kleurblindheid hebben. EN het ligt op de route van de ambulancepost.quote:Op woensdag 25 juni 2014 01:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je gaat toch ook niet bij iedere kruising terug naar 50 omdat er mogelijk een auto van links/rechts zou kunnen komen? Waarom dan met een fietser wel?
Als je verlamd bent krijg je ook geen jeuk meer denk ik.quote:Lekker, in een rolstoel zitten en vanaf je nek verlamd zijn. Heb je jeuk aan je zak, kan je niet eens krabben.
Oh jawel. Alleen is dat geen echte jeuk maar iets dat je zelf inbeeld. Mensen met amputaties op latere leeftijd hebben dat ook. Dat ze spookkriebels hebben in een voet/been die er niet meer is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:29 schreef blup het volgende:
[..]
Als je verlamd bent krijg je ook geen jeuk meer denk ik.
Ik ging bij dat soort figuren juist iets verder uit de kant rijden, liggen op mijn stuur (nu had ik daar op mijn vorige, inmiddels gestolen, fiets ook wel een beter stuur voor) en zette een tandje bij. Ik heb er best wat getorpedeerd. Mja, dat reed dan met 4 naast elkaar.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:39 schreef dick_laurent het volgende:
2 fietsers die mij spookrijdend tegemoet komen op het fietspad, naast elkaar fietsend, en daarmee 85% van de breedte van het fietspad innemend. Ik denk, godverdomme ik ga niet half de stoep op voor jullie, want JULLIE rijden nota bene tegen het verkeer in op mijn weghelft! Maar nee hoor, de twee losers gingen niet aan de kant of niks... Ik reed al zoveel mogelijk rechts, en no way dat ik voor hun de stoep op ging. Gevolg, ik raak eentje deels met mijn stuur en shouder, nog een behoorlijke beuk was het. Ik heb niet eens omgekeken of iets geschreeuwd, want... dat heb ik in het verleden al vaker geprobeerd, en men leert er toch niks van.
Mmmm, jah, dat mag. De meeste voorrangskruisingen waar ik 80 mag, ga ik met 80 overheen. Binnen bebouwde kom doe ik toch al rustiger, maar dat kan ook hier aan de regio liggen natuurlijk.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:29 schreef blup het volgende:
Ik ken wel een paar onoverzichtelijke 80 en 70 kruisingen die ik gewoon niet met 80 of 70 oversteek omdat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn die een bovengemiddelde kleurblindheid hebben. EN het ligt op de route van de ambulancepost.
Ik weet het niet. En eerlijk gezegd heb ik ook geen zin om het te proberen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:29 schreef blup het volgende:
Als je verlamd bent krijg je ook geen jeuk meer denk ik.
Dat klopt wel. Als je die fietser had aangereden, vinden zowel de wet als ik je schuldig. En mogelijk een moordenaar.quote:Op woensdag 25 juni 2014 01:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik hoef niemand aan te rijden, maar op het moment dat ik optrek bij een stoplicht omdat ik groen krijgt en een noodstop moet maken omdat er nog snel een fietser doorrijdt, die op mijn vraag of rood niet geldt voor hem doodleuk antwoord dat ik toch aansprakelijk ben voor zijn schade, dan ga ik mij afvragen wat het nut is van het beschermen van deze verkeersdeelnemers. Ik heb dus én de verkeerstekens mee (voorrangsweg) en de daarbovenstaande verkeerslichten (groen) en nog ben ik de sjaak als ik die fietser aan rijdt. Dat klopt toch niet?
En opnieuw terecht. Als automobilist rij je in een 1000kg+ ijzeren moordwapen. Her is geen recht. Her is een privilege. Om dat privilege te verdienen, moet je er alles aan zo veilig mogelijk te rijden. Wanneer je weet dat er op een bepaalde plek zomaar fietsers over kunnen steken, moet je je snelheid erop aanpassen. Hier in Utrecht is een soort zelfde situatie. Alleen het is utrecht, dus er zijn veel fietsers. Ik rem dan af tot 40km/u zodat ik zeker weet dat ik niemand doodrij, om vervolgens weer gas bij te geven. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Zelfde geldt met een afrit van een snelweg hier, je komt met 130 aan en gaat een 80 weg op, overdag staat dat wel stil op het afritstuk, maar 's nachts kan je doorbanjeren, niet met 80, maar met 60 de 80 weg op gaat toch echt wel zonder problemen. Parallel aan die 80 weg ligt een fietspad welke voorrang geeft aan de afrit. Als daar 's nachts een fietser zonder licht overheen fietst en voor mijn auto komt als ik met 60 rijdt, heb ik het gedaan. Ook al had ik hem, omdat hij zonder licht reed, nooit kunnen zien en moest hij mij voorrang geven.
Gelukkig kunnen wij fietsers daar veel aan doenquote:Een doorsnee fietser rijdt alsof hij zich in een tank door het verkeer begeeft. Echter, een fietser is het meest kwetsbare, daarom werden ze ooit extra beschermd. Dit is alleen doorgeslagen, fietsers zien deze bescherming als vrijbrief om je vooral niet aan de regels te hoeven houden.
[Quote]
Ik ken geen enkele fietser die bewust risico's neemt omdat het toch de fout van de automobilist is wanneer het misgaat. Over het algemeen zijn wij fietsers extreem voorzichtig. Dat moet ook wel, bij iedere fietsrit brengen automobilisten je in gevaar. Perfecte voorbeelden zijn van die stoplichten met een rond groen licht in plaats van een pijl. Het gebeurd weinig dat je als kruisende fietser in die situatie voorrang krijgt. Of fietspaden met tweerichtingsverkeer; de meeste automobilisten kijken maar 1 kant op. Met 100km/u inhalen op een dijk. Je van de weg duwen door een mislukte inhaalactie. Als fietser wordt je leven dagelijks in gevaar gebracht door automobilisten. Statistisch is het ook veel gevaarlijker. Daarvoor dient het beschermingsprincipe.
Jij klinkt als het perfecte voorbeeld van iemand die fietsers in gevaar brengt. Als je op een 60 of 80 weg rijdt, hoe hard en met hoeveel afstand haal je fietsers in? Geef je consistent fietsers die van rechts komen voorrang? Let je bij het inhalen van auto's ook echt consistent op fietsers die je klem rijdt?
Daarnaast waarom moet je vaak ren noodstop maken voor fietsers? Overduidelijk anticipeer je niet goed op het verkeer. Zelfs als de fout niet bij jou ligt, zorg je er voor dat een ongeluk kan gebeuren...
In de auto voelt dit stoer praten over andermans leven stoer, maar ga eens dagelijks fatsoenlijke afstanden fietsen. Dan begrijp je waarom fietsers beschermd moeten worden.
Bovendien zijn er geen jongeren in jouw leven? Een neefje ofzo die ook gaat stappen op een zaterdagavond? Die wil je toch ook niet in duizend stukjes met een gesloten grafkist begraven omdat een automobilist zijn snelheid niet aanpaste aan de omstandigheden? (Als het uberhaupt al de schuld van de fietser is, en niet gewoon een kleine doch fatale stuurfout met een veel te hoge snelheid)
[Quote]
En als je dan ook nog van die malloten hebt die fietsers op rotondes en kruisingen waar ze geen voorrang hebben, wel voorrang gaan geven, is het hek helemaal van de dam.
Is het je wel eens opgevallen dat 99 van de 100 rotondes waar fietsers geen voorrang hebben, buiten bebouwde kom liggen, veelal op 60 en 80 wegen? En dat meestal gedaan zou zijn omdat mensen met hogere snelheid komen aanrijden dan binnen bebouwde kom en fietsers dus niet klakkeloos moeten doorrijden, maar zelf hun verstand moeten gebruiken.
Waarom denk je? Omdat je met door rood rijden in de auto anderen in een veel groter gevaar brengt dan wanneer je hetzelfde doet met de fiets.quote:Zomaar een vraagje m.b.t. het gelijkheidsbeginsel: Waarom, als jij voor de ogen van de politie met je auto door rood rijdt, word je staande gehouden en krijg je een prent thuis (die ik meen 360 euro is?). En waarom, als een fietser hetzelfde doet, komt deze er 99 van de 100 keer mee weg zonder ook maar iets?
Het is niet altijd de fietser die ervoor kiest de trigger over te halen. Jij hebt een leuk voorbeeld wat je blijft aankaarten. Dan kom ik met mijn andere voorbeeld. Ik fietste op een shared space 50 weg. Breed genoeg voor 2 auto's om elkaar te passeren, niet om er ook fietsers naast te hebben. Verder op de weg was een afscheiding vanwege een bushokje.quote:Waarom ben ik aansprakelijk voor de schade aan een fiets als ik een gelijkwaardige kruising oversteek en die fietser hem in mijn linkerflank rijdt?
[QUOTE]
Omdat het wettelijk en moreel gezien jouw verantwoordelijkheid is te anticiperen op de fouten van anderen. Als je op dat kruispunt rijdt, kijk je overal, ook bijvoorbeeld op voetpaden, of er ander verkeer aan komt. Vervolgens wacht je af of je voorrang krijgt. Voorrang moet je immers krijgen en niet nemen, dat is opnieuw een grove fout in het verkeer, opnieuw iets waarvoor je zou zakken tijdens een rijexamen.
[Quote]
Zoals ik al zei, juist de meest kwetsbare verkeersdeelnemer gedraagt zich in het algemeen alsof hij het minst kwetsbaar is en een joker heeft. En daarom zou het wellicht goed zijn om die aanspakelijkheidswet te veranderen.
En als je auto een moordwapen is, dan is het nog steeds de fietser die besluit de trekker wel of niet over te halen. En dat doet ie op het moment dat hij besluit zich wel of niet aan de regels te houden. En de ene keer zit er slechts een losse flodder in of is het patroon helemaal leeg, de andere keer heb je wel een doorgeladen revolver tegen je slaap aan gezet als zijnde de fietser.
Wat hij deed was idioot. Er worden echter ook zat fietsers doodgereden door de fouten van automobilisten.quote:En om even terug te komen op de eerste situatie: Ik heb die fietser geantwoord dat hij wel echt top bezig is met een aanrijding. Lekker, in een rolstoel zitten en vanaf je nek verlamd zijn. Heb je jeuk aan je zak, kan je niet eens krabben. Maar, ik betaal zijn schade. Top jonge.
En dat is nou het grootste probleem met een hoop fietsers (gelukkig niet allemaal).quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Laten we gewoon rekening met elkaar houden en anticiperen en rekening houden met de fouten van anderen. Dat ze zullen ze dan ook voor jou doen.
Maar wat ik bedoel.. Het verhaal van "Je hebt niets aan je gelijk als je half verlamd in het ziekenhuis beland" geldt ook voor jou. Daarom kijk ik bij groen ook heel goed voor ik met 80 door vlam. Als net die trekker oplegger oversteekt en jij verdwijnt onder de oplegger heb je ook zo weinig aan dat groene verkeerslicht.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik ging bij dat soort figuren juist iets verder uit de kant rijden, liggen op mijn stuur (nu had ik daar op mijn vorige, inmiddels gestolen, fiets ook wel een beter stuur voor) en zette een tandje bij. Ik heb er best wat getorpedeerd. Mja, dat reed dan met 4 naast elkaar.
...en niet half bewusteloos de snelweg oprijden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:25 schreef NieuweNier het volgende:
Je auto is gewoon een moordwapen. Zelf zit je veilig maar je kan een ander alsnog gruwelijk verminken. Laten we er verantwoordelijk mee omgaan...
Neehoor, de wet vindt mij niet schuldig, enkel aansprakelijk (en ja, dat voelt hetzelfde).quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Dat klopt wel. Als je die fietser had aangereden, vinden zowel de wet als ik je schuldig. En mogelijk een moordenaar.
Checken dat er verkeer aan komt bij de kruising: Er komt een fietser aanrijden, moet ik nu maar stil blijven staan? Hij moet stoppen, voor mij aan de andere kant van de kruising, vlak bij de weg.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Groen licht betekent niet ogen dicht doen en het gaspedaal intrappen. Een goede, veilig rijdende, automobilist controleert of er verkeer aankomt. Ook bij groen licht. Als je dat zou doen, hoef je geen noodstop te maken, en rijdt je die fietser niet aan. Bovendien is het goed voor je eigen veiligheid, er rijden vaak andere auto's door rood.
Ik geef mensen voorrang waar ze dat hebben en ik geef ze geen voorrang waar ze dat niet hebben. Verder dank voor het plakken van een stickertje en het meteen persoonlijk maken, daarmee win je echt een discussie.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Uit je verhaal is duidelijk zichtbaar dat je bewust fietsers in gevaar brengt, gewoon omdat het kan, omdat je te egoïstisch bent om iemand anders te geven.
Ik heb 2 dingen geleerd bij mijn rijlessen die ik in deze discussie nuttig acht, 1: Zelfverzekerd rijden (dus niet voor iedere kutfietser die dreigt over te steken op de rem stampen), als je onzeker rijdt en twijfelt zak je namelijk en 2: Fouten oplossen (rijdt ie nou onverhoopt wel door, dan pas stampen we op de rem). Jij lijkt precies andersom te doen. En overigens spreek je jezelf tegen in dit bericht, jij vindt dat ik moet stoppen voor fietsers die oversteken, maar gelijktijdig zeg je dat niemand van mij vraagt voorrang te verlenen aan mensen die dat niet hebben. Op het moment dat ik stop voor zo'n fietser, geef ik hem onterecht voorrang.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Het onterecht voorrang verlenen vraagt niemand van je. Wel hoor je te anticiperen op de fouten van anderen, zoals je tijdens je rijlessen geleerd hebt. En je snelheid aanpassen naar een die verantwoord is voor de situatie. Op een provinciale weg in duitsland ga je toch ook niet met 100 doorkarren wanneer de bocht daar overduidelijk te scherp voor is? Waarom doe je dat in nederland wel wanneer de verkeerssituatie er niet overzichtelijk genoeg voor is? Is het echt omdat je jezelf niet kan verwonden en het je niet uitmaakt dat je een fietser op die manier een rolstoel in rijdt? Dat is echt verwerpelijk.
Met wat meer rij-ervaring in steden als Parijs, Lyon, Amsterdam, Berlijn e.d. word je vanzelf wat makkelijker. In die steden is het bij kruisingen als je groen hebt gas geven en ogen dicht, want als je blijft wachten totdat de laatste is overgestoken, sta je er over 1000 jaar nog. Dat blijft namelijk gewoon doorgaan totdat de auto's zich opdringen. Overigens praat ik niet over het vernielen, maar gewoon over een stukje vertrouwen. Als ik voor iedere fietser die iets doms dreigt te doen, op de rem moet stampen, kom ik niet meer vooruit.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Ik kots echt op het gemak waarmee jij over het vernielen van anderen praat. In het verkeer horen we gewoon rekening met elkaar te houden. Ik zou zeggen begin bij jezelf.
Rij ik regelmatig, hoe vaak je fietsers hebt die met 3 man naast elkaar blijven rijden, terwijl jij al met je rechterwielen tegen de berm aan rijdt... En ik ga niet in de berm rijden, straks ligt er een steen of een gat en dan ga ik en neem ik die fietsers mee.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
Het is niet altijd de fietser die ervoor kiest de trigger over te halen. Jij hebt een leuk voorbeeld wat je blijft aankaarten. Dan kom ik met mijn andere voorbeeld. Ik fietste op een shared space 50 weg. Breed genoeg voor 2 auto's om elkaar te passeren, niet om er ook fietsers naast te hebben. Verder op de weg was een afscheiding vanwege een bushokje.
Ik ben een paar jaar terug nog geweest, maar toen voor E. En wil je het resultaat weten? Geslaagd met vlag en wimpel. En ja, daar word je ook afgerekend op je normale verkeersregels en gedrag. Fijn ook trouwens dat ik zegt dat ik mijn eigen regeltjes maak, dat is namelijk niet zo, ik heb alleen genoeg regelkennis om de regels strikt toe te kunnen passen. Regelkennis up to date houden, heet dat. En nee, ik volg niet alle regels blind, een stukje common sense en gezond verstand is wat ik ook toe pas. En nee, dat is niet gelijk aan voor iedere poep of scheet op de rem stampen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef NieuweNier het volgende:
(Vanwege mannetjes als jij die hun eigen regels verzinnen in het verkeer, ben ik trouwens een groot voorstander van een herexamen iedere 5 jaar. Gewoon een heel cbr examen. Op eigen kosten. )
Ik let ook op hoor, maar op het moment dat er een fietser aan de overkant van de kruising besluit door rood heen te fietsen, andere wachtende fietsers ten spijt, denk ik niet dat je mij kan verwijten dat ik hem eventueel voor zijn sokken rijdt. De kruising is vrij, er staan al mensen te wachten, we rijden en jij rijdt door?quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:48 schreef blup het volgende:
[..]
Maar wat ik bedoel.. Het verhaal van "Je hebt niets aan je gelijk als je half verlamd in het ziekenhuis beland" geldt ook voor jou. Daarom kijk ik bij groen ook heel goed voor ik met 80 door vlam. Als net die trekker oplegger oversteekt en jij verdwijnt onder de oplegger heb je ook zo weinig aan dat groene verkeerslicht.
We beginnen naar elkaar te groeien qua punten. Waar wat nuance wel niet goed voor isquote:Op woensdag 25 juni 2014 22:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Neehoor, de wet vindt mij niet schuldig, enkel aansprakelijk (en ja, dat voelt hetzelfde).
[..]
Checken dat er verkeer aan komt bij de kruising: Er komt een fietser aanrijden, moet ik nu maar stil blijven staan? Hij moet stoppen, voor mij aan de andere kant van de kruising, vlak bij de weg.
[..]
Ik geef mensen voorrang waar ze dat hebben en ik geef ze geen voorrang waar ze dat niet hebben. Verder dank voor het plakken van een stickertje en het meteen persoonlijk maken, daarmee win je echt een discussie.
[..]
Ik heb 2 dingen geleerd bij mijn rijlessen die ik in deze discussie nuttig acht, 1: Zelfverzekerd rijden (dus niet voor iedere kutfietser die dreigt over te steken op de rem stampen), als je onzeker rijdt en twijfelt zak je namelijk en 2: Fouten oplossen (rijdt ie nou onverhoopt wel door, dan pas stampen we op de rem). Jij lijkt precies andersom te doen. En overigens spreek je jezelf tegen in dit bericht, jij vindt dat ik moet stoppen voor fietsers die oversteken, maar gelijktijdig zeg je dat niemand van mij vraagt voorrang te verlenen aan mensen die dat niet hebben. Op het moment dat ik stop voor zo'n fietser, geef ik hem onterecht voorrang.
Oja, weet je wat ik ook heb geleerd met rijlessen? Dat ik tegen de stoep aan moet gaan staan als ik een langere combinatie bij me heb of als ik rechtsaf ga. En weet je wat een fietser dan vrolijk doet? Tussen auto en aanhanger staan. Je weet wel, op zo'n punt waar je hem niet kan zien.
[..]
Met wat meer rij-ervaring in steden als Parijs, Lyon, Amsterdam, Berlijn e.d. word je vanzelf wat makkelijker. In die steden is het bij kruisingen als je groen hebt gas geven en ogen dicht, want als je blijft wachten totdat de laatste is overgestoken, sta je er over 1000 jaar nog. Dat blijft namelijk gewoon doorgaan totdat de auto's zich opdringen. Overigens praat ik niet over het vernielen, maar gewoon over een stukje vertrouwen. Als ik voor iedere fietser die iets doms dreigt te doen, op de rem moet stampen, kom ik niet meer vooruit.
[..]
Rij ik regelmatig, hoe vaak je fietsers hebt die met 3 man naast elkaar blijven rijden, terwijl jij al met je rechterwielen tegen de berm aan rijdt... En ik ga niet in de berm rijden, straks ligt er een steen of een gat en dan ga ik en neem ik die fietsers mee.
[..]
Ik ben een paar jaar terug nog geweest, maar toen voor E. En wil je het resultaat weten? Geslaagd met vlag en wimpel. En ja, daar word je ook afgerekend op je normale verkeersregels en gedrag. Fijn ook trouwens dat ik zegt dat ik mijn eigen regeltjes maak, dat is namelijk niet zo, ik heb alleen genoeg regelkennis om de regels strikt toe te kunnen passen. Regelkennis up to date houden, heet dat. En nee, ik volg niet alle regels blind, een stukje common sense en gezond verstand is wat ik ook toe pas. En nee, dat is niet gelijk aan voor iedere poep of scheet op de rem stampen.
Maargoed, ik ben volgens jou de boeman, een idioot, een egoïst en een moordenaar en maak ik zelf de regeltjes, al ben ik van mening dat je misschien eens naar jezelf moet gaan kijken. Het begint al bij het feit dat je het verschil tussen schuld en aansprakelijkheid niet kan uitleggen en claimt nog wel eens door rood te fietsen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |